JUDr. Martin Ribár – advokát a predseda OZ ZA DEMOKRACIU A PRÁVNY ŠTÁT
Neobjektívnosť Správy Európskej komisie o právnom štáte na Slovensku 2024
- výzva na verejnú odbornú diskusiu
Dňa 24.7.2024 zverejnila Európska komisia PRACOVNÝ DOKUMENT ÚTVAROV KOMISIE - Správa o právnom štáte 2024, Kapitola o situácii v oblasti právneho štátu na Slovensku - Sprievodný dokument k OZNÁMENIU KOMISIE EURÓPSKEMU PARLAMENTU, RADE, EURÓPSKEMU HOSPODÁRSKEMU A SOCIÁLNEMU VÝBORU A VÝBORU REGIÓNOV - Správa o právnom štáte 2024 - Situácia v oblasti právneho štátu v Európskej únii, ďalej v texte pre zjednodušenie len – „Správa 2024“.
Text samotnej Správy 2024:
Samotnú Správu 2024, ale aj predchádzajúce Správy EK o právnom štáte na Slovensku za roky 2023, 2022 a 2021 považujem JA OSOBNE za NEOBJEKTÍVNE
- vo všeobecnosti, vo vzťahu k celkovému a kompletnému obsahu a výpovednej hodnote uvedených Správ k otázkam posúdenia stavu právneho štátu na Slovensku
- konkrétne z pohľadu mojej osoby ako trestného advokáta a „niekoho“, kto zažil porušovanie základných práv a slobôd v trestných konaniach na vlastnej koži - najmä a predovšetkým vo vzťahu k obsahovej časti Správ EK ku trestným konaniam, trestnému právu a inštitútom trestného práva
Výhrady k neobjektívnosti Správy 2024 prezentovali vo verejnom priestore okrem iných:
- Ministerstvo spravodlivosti SR:
https://www.justice.gov.sk/aktualne-temy/reakcia-vlady-sr-na-spravu-ek-o-pravnom-state/
- Súdna rada SR:
https://www.sudnarada.gov.sk/sudna-rada-slovenskej-republiky-reaguje-na-spravu-o-pravnom-state-2024/
Veľmi zarážajúcou/zvláštnou skutočnosťou týkajúcou sa samotnej Správy 2024 bolo náhle zrušenie „diskusie“, ktorá bola naplánovaná na deň 24.7.2024 v čase od 14.00 do 16.00 hod. k obsahu samotnej Správy 2024, a to z „technických príčin“ po tom, čo viacero subjektov prejavilo záujem zúčastniť sa uvedenej diskusie – o uvedenom informuje na svojej webovej stránke Súdna rada (overiteľné na linku uvedenom vyššie), pričom viacero členov Súdnej rady SR sa chcelo k uvedenej problematike vyjadriť na plánovanom stretnutí so Zástupcami Európskej komisie na Slovensku.
Obdobnú skúsenosť mám taktiež ja osobne, ako aj kolegovia advokáti JUDr. Erik Magál, JUDr. Jakub Križan a JUDr. Ján Kršiak, pridávam chronologický prehľad toho, čo sa udialo:
>> dňa 15.07.2024 sme boli advokáti JUDr. Martin Ribár (autor tohto článku), JUDr. Erik Magál, JUDr. Jakub Križan a JUDr. Ján Kršiak oficiálnou formou vyrozumení členom Súdnej rady SR JUDr. Martinom Bezákom, že 24.07.2024 od 14:00 hod. do 16:00 hod. sa v priestoroch Falkensteiner hotela v Bratislave uskutoční DISKUSIA Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku a pozvaných hostí, ktorá sa má venovať stavu právneho štátu na Slovensku a prezentácii Správy o právnom štáte na Slovensku (Správy 2024), ktorú vydáva každoročne Európska komisia.
JUDr. Martin Bezák nás zároveň informoval o zarážajúcom obsahu správy o právnom štáte na Slovensku, ktorej plánované znenie mu bolo poskytnuté v rámci pozvania na diskusiu. Medzi zdroje informácií v novej správe o právnom štáte Európska komisia zaradila AJ mainstreamové médiá - aktuality.sk, Denník N, SME..
(pre vysvetlenie dôvodu, prečo sa člen Súdnej rady SR JUDr. Martin Bezák, PhD. obrátil s informáciami práve na nás – vyššie menovaných advokátov - poukazujem na naše „Správy“ podané EK a EP dňa 30.3.2023, o ktorých mal uvedený člen Súdnej rady SR vedomosť z verejne dostupných zdrojov – viď nižšie)
>> dňa 16.07.2024 sme advokáti JUDr. Martin Ribár (autor tohto článku), JUDr. Erik Magál, JUDr. Jakub Križan a JUDr. Ján Kršiak doručili e-mailom (osobne 17.07.2024) Zastúpeniu Európskej komisie na Slovensku ŽIADOSŤ, aby NÁM bola umožnená účasť na plánovanom podujatí - DISKUSII, ktorá sa mala venovať stavu právneho štátu na Slovensku a prezentácii aktuálnej Správy o právnom štáte.
Zároveň sme všetci požiadali, aby nám bolo VOPRED doručené ZNENIE/návrh správy o právnom štáte, ktorú Európska komisia mieni vydať, aby sme si ju mohli NAŠTUDOVAŤ PRED DISKUSIOU, ktorej sme sa chceli zúčastniť.
>> dňa 17.07.2024 som obdržal ja advokát JUDr. Martin Ribár e-mail od Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku, v ktorom som bol informovaný, že ,,NEMAJÚ (!!!) k dispozícii draft/návrh najnovšej správy", pričom táto bude publikovaná dňa 24.07.2024, a že správu bude mať Zastúpenie Európskej komisie na Slovensku v rovnakom čase, ako bude dostupná aj pre širokú verejnosť.
V tomto e-maile sa doslovne nachádzalo aj toto vyjadrenie:
„Týmto Vám ďakujeme, že ste odpovedali na výzvu Európskej komisie a pridali svoju analýzu pri tvorbe najnovšej správy, všetky dokumenty od odborníkov prispievajú vo veľkej miere a Európska komisia na základe nich vytvára celkový obraz právneho štátu v jednotlivých členských štátoch.“
V uvedenom e-maile sa okrem iného nachádzala aj pozvánka a registračný link na podujatie, vyššie spomínanú „diskusiu“ ku Správe 2024, čo sme samozrejme tak ja, ako aj vyššie uvedení kolegovia advokáti využili, a prihlásili sme sa na uvedenú „diskusiu“ naplánovanú na deň „24. júla 2024 od 14.00 hod do 16.00 hod. v priestoroch Falkensteiner Hotel Bratislava, Pilárikova ulica 5, Bratislava.“
Okrem pozvánky a registračného linku bolo v e-maile uvedené aj toto:
„Veríme, že prijmete naše pozvanie a svojou prítomnosťou prispejete k dôležitej diskusii o právnom štáte na Slovensku.“
>> dňa 22.07.2024 sme boli advokáti JUDr. Martin Ribár, JUDr. Erik Magál, JUDr. Jakub Križan a JUDr. Ján Kršiak písomne vyrozumení Zastúpením Európskej komisie na Slovensku, že plánovaná „diskusia“ je z technických príčin !! ODLOŽENÁ NA NEURČITO !!
- mám zvláštne subjektívne podozrenie, že tie „technické príčiny“ ODLOŽENIA „DISKUSIE“ na neurčito boli tie, že sa na „DISKUSII“ chceli zúčastniť osoby, ktoré by zrejme kládli „nepríjemné otázky“ k Správe 2024..
>> samotná Správa 2024 bola zverejnená dňa 24.7.2024 pár hodín pred časom plánovanej „diskusie“, ktorá mala byť dňa 24.7.2024 od 14.00 do 16.00 hod.
V úvode som vyjadril SVOJ OSOBNÝ NÁZOR, že samotnú Správu 2024, ale aj predchádzajúce Správy EK o právnom štáte na Slovensku za roky 2023, 2022 a 2021 považujem JA OSOBNE za NEOBJEKTÍVNE.
Na vysvetlenie tohto môjho osobného názoru, že Správa 2024, ale aj predchádzajúce Správy EK o právnom štáte na Slovensku za roky 2023, 2022 a 2021 sú NEOBJEKTÍVNE, je nutné sa vrátiť v čase o niečo vyše roka späť, a to konkrétne ku dátumu 30.3.2023:
Dňa 30.3.2023 boli Európskej komisii - Zastúpenie Európskej komisie na Slovensku a Európskemu parlamentu - Kancelária na Slovensku podané 2 samostatné SPRÁVY O SITUÁCII V OBLASTI PRÁVNEHO ŠTÁTU NA SLOVENSKU:
1. SPRÁVA O SITUÁCII V OBLASTI PRÁVNEHO ŠTÁTU NA SLOVENSKU
Autori: JUDr. Erik Magál, JUDr. Ján Kršiak a JUDr. Jakub Križan (advokáti – advokátska kancelária A | K | J | K s. r. o.)
2. SPRÁVA O SITUÁCII V OBLASTI PRÁVNEHO ŠTÁTU NA SLOVENSKU - vo vzťahu k porušovaniu princípov právneho štátu v trestných konaniach vedených na Slovensku od prelomu rokov 2019/2020
Autor: JUDr. Martin Ribár – advokát a predseda Občianskeho združenia ZA DEMOKRACIU A PRÁVNY ŠTÁT
Obe tieto Správy spolu s prílohami boli a sú aj v súčasnosti zverejnené vo formáte PDF na stránke OZ ZA DEMOKRACIU A PRÁVNY ŠTÁT - https://zapravnystat.sk/spravy-o-situacii-v-oblasti-pravneho-statu-na-slovensku/
O podaní uvedených Správ spolu so základnými informáciami bol publikovaný článok aj na portály Právne listy dňa 29.4.2023:
Na tomto mieste opakovane zdôrazňujem skutočnosť, že tieto naše vyššie uvedené Správy podané na EK a EP dňa 30.3.2023 sa zameriavajú primárne na možné porušovania princípov právneho štátu vo vzťahu ku trestným konaniam, trestnému právu a inštitútom trestného práva na Slovensku od prelomu rokov 2019/2020 do dňa podania našich vyššie uvedených Správ EK a EP
Oba predložené dokumenty/Správy boli z našej strany, teda advokátov – autorov uvedených Správ primárne reakciou:
- na závažné podozrenia z porušovania princípov „PRÁVNEHO ŠTÁTU“ v trestných konaniach vedených na Slovensku
- na neobjektívne informovanie európskych inštitúcií zo strany príslušných orgánov verejnej moci na Slovensku vo vzťahu k pracovného dokumentu útvaru Európskej komisie označeného ako „Správa o právnom štáte 2022 - Kapitola o situácii v oblasti právneho štátu na Slovensku“ ako sprievodného dokumentu „Oznámenia Komisie Európskemu parlamentu, Rade, Európskemu hospodárskemu a sociálnemu výboru a výboru regiónov“ zo dňa 13.07.2022 v náväznosti na predchádzajúce Správy o právnom štáte za roky 2021 a 2020
Nosnou ideou predkladaných dokumentov bolo z našej strany poskytnúť objektivizovaný náhľad na situáciu v oblasti právneho štátu v Slovenskej republike aj pre účely nadchádzajúcich hodnotiacich záverov európskych orgánov vo vzťahu k zachovávaniu základných kritérií právneho štátu v Slovenskej republike.
Uvedené dokumenty boli taktiež zaslané na vedomie nasledovných inštitúcií:
- Kancelária prezidentky Slovenskej republiky, Minister spravodlivosti Slovenskej republiky, Slovenská advokátska komora, Generálny prokurátor Slovenskej republiky, Verejný ochranca práv, Slovenské národné stredisko pre ľudské práva, všetci poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, Súdna rada Slovenskej republiky
Obe tieto naše Správy:
1. SPRÁVA O SITUÁCII V OBLASTI PRÁVNEHO ŠTÁTU NA SLOVENSKU
Autori: JUDr. Erik Magál, JUDr. Ján Kršiak a JUDr. Jakub Križan (advokáti – advokátska kancelária A | K | J | K s. r. o.)
2. SPRÁVA O SITUÁCII V OBLASTI PRÁVNEHO ŠTÁTU NA SLOVENSKU - vo vzťahu k porušovaniu princípov právneho štátu v trestných konaniach vedených na Slovensku od prelomu rokov 2019/2020
Autor: JUDr. Martin Ribár – advokát a predseda Občianskeho združenia ZA DEMOKRACIU A PRÁVNY ŠTÁT
obsahovali/obsahujú enormné množstvo verifikovateľných informácií o možných porušovaniach princípov právneho štátu na Slovensku v trestných konaniach
>> uvedené však ostalo zo strany Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku bez relevantnej reakcie, a v samotnej Správe 2023 sa o týchto „našich“ Správach nachádza iba nepatrná zmienka v poznámke pod čiarou, že tieto Správy boli podané,
hoci si sama Európska komisia od nás ako autorov týchto Správ vyžiadala súhlas na použitie týchto našich Správ/odvolanie sa na ich obsah a ich zverejnenie v samotnej Správe EK o právnom štáte na Slovensku za rok 2023 (súhlas bol samozrejme z našej strany udelený),
v samotnej Správe EK 2023 ako aj Správe EK 2024 sa nenachádzajú ŽIADNE nami riadne označené informácie o možných porušovaniach princípov právneho štátu na Slovensku v trestných konaniach
- až mám pocit a podozrenie, že buď si nikto z členov Zastúpenia EK na Slovensku tieto naše Správy ani len neprečítal, alebo zámerne ich obsah odignoroval..
S ohľadom na uvedené enormné množstvo informácií o možných porušovaniach princípov právneho štátu na Slovensku v trestných konaniach, ktoré sú uvedené v týchto našich Správach, by pre enormný rozsah bolo neúčelné sa v tomto článku venovať obsahovej stránke našich Správ, poukazujem na rozsah našich Správ:
- Správa advokátov JUDr. Erik Magál, JUDr. Ján Kršiak a JUDr. Jakub Križan je vypracovaná v rozsahu 67 strán A4 textu
- moja Správa (JUDr. Martin Ribár) je vypracovaná v rozsahu 55 strán A4 textu + 174 strán A4 textu príloh, z ktorých časti príloh tvoria samotnú Správu
Naozaj len príkladmo poukazujem na to, že v našich Správach pre EK sme sa venovali aj nasledovným témam:
- Identifikácia porušovaní princípov právneho štátu a pochybení v trestných konaniach vedených v SR od prelomu rokov 2019/2020 do súčasnosti
- Podozrenia z manipulácií trestných konaní a inštruovania vypočúvaných osôb v trestných konaniach vedených v SR zo strany štátnych orgánov
- Možný zásah do nezávislosti súdnej moci pri zásahu NAKA na Okresnom súde Bratislava III.
- Rozhodnutie Súdnej rady SR vo vzťahu k zásahu NAKA na Okresnom súde Bratislava III.
- Výsledky prieskumu SAK – Slovenskej advokátskej komory – Zákonnosť postupov OČTK
- Analýza vybraných rozhodnutí Ústavného súdu SR o porušovaní základných práv a slobôd trestne stíhaných osôb od prelomu rokov 2019/2022 – primárne vo väzobnom konaní
- Väzba – podmienky vo výkone väzby, podmienky v CPZ
- Rozhodnutia Európskeho súdu pre ľudské práva ESĽP v neprospech SR ohľadom trestných konaní
- Inštitút spolupracujúcich osôb v trestných konaniach v SR tzv. „kajúcnici“
- Väzobné stíhanie ako možný nátlakový prostriedok na priznanie a spoluprácu s OČTK
- Podozrenia z manipulácie trestných konaní pri využívaní inštitútu spolupracujúcich osôb
- Absencia verejne a mediálne známych informácií o úmrtiach obvinených osôb z mediálne známych trestných konaní počas výkonu väzby v Správe 2022 a Správe 2021
- §363 a nasl. Trestného poriadku - Zrušenie právoplatných rozhodnutí v prípravnom konaní vo vzťahu k Správe o právnom štáte 2022, argumentácia o nesprávnosti záverov Správy o právnom štáte 2022 k §-u 363 a nasl. Trestného poriadku
>> hoci prevažná časť vyššie uvedených tém je známa nielen odbornej verejnosti, ale aj laickej verejnosti, je z môjho pohľadu zarážajúce, že Správa 2023 a aj Správa 2024 NEOBSAHUJE žiadne relevantné informácie k vyššie uvedeným témam, hoci AJ PRÁVE tieto témy sú podľa môjho názoru NEOPOMENUTEĽNÉ, ak sa chce nielen Európska komisia, ale ktokoľvek vyjadrovať k problematike právneho štátu na Slovensku
V kontexte absolútnej ignorácie nami poskytnutých informácii EK a EP v našich Správach, vyznieva IRONICKY, ABSURDNE, a z môjho pohľadu až TRAGIKOMICKY nižšie uvedená časť e-mailu, ktorý nám bol zo strany Zastúpenia EK na Slovensku zaslaný dňa 17.7.2024:
„Týmto Vám ďakujeme, že ste odpovedali na výzvu Európskej komisie a pridali svoju analýzu pri tvorbe najnovšej správy, všetky dokumenty od odborníkov prispievajú vo veľkej miere a Európska komisia na základe nich vytvára celkový obraz právneho štátu v jednotlivých členských štátoch.“
Výzva na verejnú odbornú diskusiu k Správe 2024:
„Vzhľadom na všetky vyššie uvedené skutočnosti, a DOČASNÉ odloženie DISKUSIE adresujem týmto širokej odbornej verejnosti Výzvu na verejnú odbornú diskusiu ku obsahu Správy EK 2024 a to za účasti Zastúpenia EK na Slovensku.“
pripájam jeden môj osobný názor/postreh:
Politizácia a spolitizovanie práva, najmä trestného práva a inštitútov trestného práva na Slovensku vrátane neobjektívneho a manipulatívneho informovania verejnosti zo strany viacerých médií, dosiahlo takú úroveň, ktorá je podľa môjho názoru neprípustná, nebezpečná a predovšetkým škodlivá pre vnímanie súdnej moci (justície ako celku) ako jednej zo zložiek trojdelenia moci v demokratickom zriadení v negatívnom svetle v očiach verejnosti – občanov Slovenskej republiky, nakoľko uvedená politizácia a spolitizovanie najmä trestného práva spolu s neobjektívnym a manipulatívnym informovaním verejnosti o trestných konaniach a inštitútoch trestného práva spochybňuje esenciálny zmysel právneho systému na Slovensku.
Záverom uvediem, už ako také klišé, ktoré pre mňa osobne NIKDY nebude klišé, niečo, čomu stále verím a v čo dúfam, a čo si prajem ako právnik, občan a je podľa mňa kľúčové aj pri hodnotení stavu právneho štátu na Slovensku:
„Z nepráva nemôže vzniknúť právo“ - „EX INIURIA IUS NON ORITUR“.
„Spravodlivosť nemá byť nikomu odoprená - „IUSTITIA NEMINI NEGANDA“
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.