Úvodná poznámka (autor poznámky JUDr. Peter Šamko)
Nižšie v texte je uverejnené kompletné uznesenie Krajského súdu v Žiline sp. zn. 1Tos 10/2012 zo dňa 14.02.2012, ktoré sa zaoberá veľmi zaujímavou a v súčasnej dobe v odbornej verejnosti často diskutovanou problematikou, ktorá súvisí s vydávaním príkazu na vykonanie domovej prehliadky a so samotným vykonávaním domovej prehliadky. Predmetné rozhodnutie sa zaoberá.
a) zákonnosťou vykonania domovej prehliadky, ak príkaz na vykonanie domovej prehliadky bol vydaný na podklade manipulačného postupu polície pri podaní návrhu na vydanie príkazu na domovú prehliadku a
b) zákonnosťou vykonania domovej prehliadky, ak sa počas vykonávania domovej prehliadky nájdu závadové veci, ktoré nesúvisia s trestným činom, pre ktorý bola domová prehliadka nariadená a ktorých hľadanie a zaistenie nebolo v príkaze na domovú prehliadku vymedzené.
K písmenu a)
S rozhodnutím Krajského súdu v Žiline sa možno plne stotožniť v tom, že je absolútne neprijateľný taký postup polície, keď manipuluje súd (prípadne aj prokurátora) takým spôsobom, že žiada vydanie príkazu na domovú prehliadku a to z dôvodu hľadania vecí, ktoré v skutočnosti hľadať nechce, pričom príkaz na domovú prehliadku polícii slúži len na to, aby mohla prehľadať konkrétne obydlie a hľadať úplne iné veci. V posudzovanej veci polícia žiadala vydať príkaz na domovú prehliadku vo veci zločinu krádeže s tým, že bude hľadať rôzne veci, ktoré s týmto trestným činom súvisia (napríklad rôzne náradia používané na vlámanie a podobne), pričom v skutočnosti bolo cieľom domovej prehliadky hľadať extrémistické materiály, čo bolo zvýraznené aj tým, že domovú prehlaidku vykonali pracovníci polície pracujúci na úseku extrémizmu.
Takýto postup polície je v rozpore so zákonom, obchádza ustanovenia Trestného poriadku upravujúce domovú prehliadku, ktoré samozrejme predpokladajú, že príkaz na domovú prehliadku bude opretý o pravdivé informácie zo strany polície a o ich skutočné zámery (ktoré preberá do svojho návrhu prokurátor) a že zásah do domovej slobody bude realizovaný len z dôvodu, ktorý je v príkaze obsiahnutý, t.j. len v súvislosti s trestným činom, ktorý je tam uvedený a že sa skutočne budú hľadať len veci, ktoré s týmto trestným činom súvisia.
Ak sa tak nestane a cieľom vykonania domovej prehliadky je od samého začiatku hľadanie iných vecí, ktoré súvisia s úplne iným trestným činom než je vymedzený v príkaze na domovú prehlaidku, je takáto domová prehliadka nezákonná a táto nezákonnosť sa potom prenáša aj na dôkazy, ktoré boli prípadne pri domovej prehliadke nájdené a zaistené. Krajský súd v Žiline tu celkom správe poukazuje na uplatnenie tzv. teórie plodov z otráveného stromu s tým, že nezákonnosťou budú postihnuté nielen vecné dôkazy nájdené pri takejto domovej prehliadke, ale aj napríklad následné výpoveďe osôb, ktoré vypovedajú ohľadne vecí zaistených pri domovej prehliadke.
Domnievam sa však, že úplne iná je situácia v prípadoch, keď sa závadové veci, ktoré nesúvisia s trestným činom, ktorý je uvedený v príkaze na domovú prehliadku, nájdu počas vykonávania domovej prehliadky náhodne, len ako vedľajší, nechcený produkt domovej prehliadky, ktorá skutočne bola, od začiatku, zameraná na hľadanie vecí, ktoré súvisia s trestným činom uvedeným v príkaze na domovú prehliadku.
K písmenu b)
V ďalšej časti odôvodnenia svojho rozhodnutia vyvodil Krajský súd v Žiline nezákonnosť domovej prehliadky aj z toho, že ak polícia počas vykonávania domovej prehliadky nájde závadové veci, ktoré nesúvisia s trestným činom uvedeným v príkaze na domovú prehliadku, v žiadnom prípade (t. j. nikdy) ich nemôže odňať – zaistiť. Za legálny spôsob ich získania považuje Krajský súd v Žiline len ich dobrovoľné vydanie podozrivým na podklade výzvy s tým, že ak ich nevydá, je nutné zabezpečiť nový príkaz na domovú prehliadku zameraný už na hľadanie vecí, ktoré boli nájdené a nesúvisia s trestným činom, ktorý bol uvedený v pôvodnom príkaze na domovú prehliadku.
Tento právny názor vyvoláva oprávnené pochybnosti o svojej správnosti.
Už bolo uvedené vyššie, že od cieľenej manipulácie súdu zo strany polície je potrebné odlíšiť prípady, pri ktorých sa pri vykonávaní domovej prehliadky nájdu náhodne (nechcene) závadové veci, ktoré nesúvisia s trestným činom, ktorý je uvedený v príkaze na domovú prehliadku a ktorých neoprávnené prechovávanie, samo o sebe, zakladá podozrenie zo spáchania trestného činu. Takéto prípady sú v praxi pomerne časté, keď nájdenie takýchto iných ako hľadaných vecí je náhodným vedľajším produktom vykonávanej domovej prehliadky.
Pokiaľ ide o samotnú domovú prehliadku tak je potrebné uviesť, že príkaz na odňatie veci je už zahrnutý v príkaze na domovú prehliadku, je jeho súčasťou a preto nie je nutné ešte vydávanie osobitného príkazu na odňatie veci. To napokon vyplýva aj zo znenia ustanovenia § 105 ods. 4 Tr. por., ktorý v súvislosti s odňatím veci pri domovej prehliadke (aj pri iných prehliadkach) odkazuje vyslovene len na ustanovenie § 93 Tr. por., ktoré stanovuje náležitosti zápisnice, ak k odňatiu (či vydaniu) veci príde (t. j., že zápisnica musí obsahovať aj dostatočne presný opis vydanej, či odňatej veci). Z ustanovenia § 100 ods. 1 Tr. por. vyplýva, že v príkaze na domovú prehliadku sa musí uviesť opis veci, ktorá sa má zaistiť pri domovej prehliadke. Z tohto ustanovenia možno vyvodiť zákonnú požiadavku, aby vykonávanie domovej prehliadky bolo zamerané len na hľadanie vecí, ktoré sú uvedené v príkaze na domovú prehliadku a aby práve tieto veci, ak budú nájdené, boli následne aj odňaté. Zo žiadneho ustanovenia však nemožno vyvodiť, že by nebolo, a priori, možné, pri vykonávaní domovej prehliadky, odňať aj iné veci, ktoré neboli uvedené v príkaze, ak takéto iné veci (napríklad zakladajúce podozrenie zo spáchania trestného činu) boli pri vykonávaní domovej prehliadky nájdené len ako vedľajší, či nechcený produkt domovej prehliadky. Skutočnosť, že podľa príkazu majú byť hľadané len v príkaze uvedené veci totiž nevylučuje, že nebudú nájdené (nechcene) aj iné veci a neznamená ani to, že by nemohli byť odňaté aj na podklade už vydaného príkazu na domovú prehliadku.
Možno preto vysloviť záver, že ak je domová prehliadka vykonávaná s cieľom nájsť a zaistiť predmety, ktoré môžu byť vecnými dôkazmi a pokiaľ je tento cieľ dosahovaný postupom podľa príslušných ustanovení Trestného poriadku, nemožno považovať za porušenie zákona (Trestného poriadku) skutočnosť, že boli nájdené a následne odňaté aj predmety (veci), ktoré sú pre pôvodné trestné konanie (v rámci ktorého došlo k vydaniu príkazu na domovú prehliadku) nepodstatné, či nepoužiteľné, pretože tento cieľ nebol vykonaním domovej prehliadky sledovaný, ale išlo len o vedľajší produkt domovej prehliadky, ktorému nebolo možné zabrániť.
Ak sa napríklad pri vykonávaní domovej prehliadky zameranej na nájdenie drog, nájdu náhodou neoprávnene držané zbrane (ktoré samozrejme z hľadiska drog nič nedokazujú a v rámci vedenia trestného stíhania pre drogový trestný čin sú ako vecné dôkazy nepoužiteľné), nič nebráni tomu, aby boli odňaté a popísané v zápisnici o domovej prehliadke. Rovnako tak nič nebráni tomu, aby sa na podklade takejto domovej prehliadky začalo trestné stíhanie vo veci ohľadne nedovoleného ozbrojovania.
Pochybnosti vyvoláva aj právny názor Krajského súdu v Žiline, že ak by nedošlo k dobrovolnému vydaniu veci (ktoré boli pri domovej prehliadke nájdené a nesúvisia s trestným činom, ktorý je uvedený v príkaze na domovú prehliadku), je nutné zabezpečiť nový príkaz na domovú prehliadku, ktorý sa už bude týkať týchto iných, než hľadaných vecí.
V tejto súvislosti je potrebné uviesť, že podstatou domovej prehliadky je vždy určité podozrenie, že v obydlí sa môže nachádzať vec dôležitá pre trestné konanie, ktorá sa má ešte len hľadať a zaistiť. Účelom domovej prehliadky je preto viac, či menej odôvodnený záver, že je pravdepodobným nájdenie veci v konkrétnom obydlí. Výsledok domovej prehliadky je preto, do určitej miery, vždy neistý, nakoľko väčšinou nie je, stopercentne, isté, či sa skutočne hľadaná vec nachádza v konkrétnom obydlí, respektíve v akom množstve sa môžu hľadané veci v konkrétnom obydlí nachádzať. Alebo povedané inak, príkaz na domovú prehliadu je vždy zameraný do budúcnosti a je podkladom na ešte len hľadanie vecí v ňom popísaných, nesmeruje teda do minulosti, t. j. nie je podkladom na to, aby sa na základe neho zaisťovali veci, ktoré už boli nájdené pri inom procesnom úkone.
V praxi som sa stretol napríklad s prípadom, v ktorom bol vydaný príkaz na domovú prehliadku, ktorá bola zameraná na hľadanie omamných látok. V rámci tejto domovej prehliadky sa našli aj zbrane (podozrenie z trestného činu nedovoleného ozbrojovania) ako aj pomerne veľké množstvo napálených CD a DVD nosičov (podozrenie zo spáchania trestného činu porušovania autorského práva). Ak by sme prijali záver Krajského súdu v Žiline o nových príkazoch ohľadne vecí, na ktoré sa prvotný príkaz nevzťahoval, museli by byť vydané celkovo tri príkazy a to aj ohľadne vecí, ktoré už boli nájdené. To má skutočne policajt vykonávajúci domovú prehliadku zatvoriť skriňu, v ktorej sú zbrane a tváriť sa že nič nenašiel? V takýchto prípadoch nie je ani dobre možné odôvodniť vydanie nového príkazu na domovú prehliadku, pretože v ňom by muselo byť uvedené, že sa len majú hľadať zbrane (tie však už boli nájdené) a podozrenie, že by sa v určitom obydlí mohli nachádzať aj zbrane musí byť pritom dostatočne odôvodnené. V danom prípade by sa toto podozrenie dalo odôvodniť len tak, že už sa zbrane v obydlí našli, čo je zase v rozpore s podstatou domovej prehliadky, ktorej účelom je hľadať veci dôležité pre trestné konanie a nie zaisťovať už nájdené veci, ktoré boli náhodou nájdené na podklade prvotného príkazu na domovú prehliadku. Išlo by o začarovaný kruh, keď by sa na strane jednej muselo predstierať, že sa zbrane musia len hľadať (čo by nebolo v súlade so skutočnosťou, keďže zbrane sa už našli) a takéto podozrenie by sa nedalo nijako odôvodniť (keďže skutočnosť, že zbrane boli nájdené by bola zatajená), respektíve, na strane druhej, by sa musela uviesť pravda, t. j., že zbrane už boli nájdené ako náhodný vedľajší produkt domovej prehliadky, čo zase nie je dôvodom na vydanie príkazu na domovú prehliadku, nakoľko tá slúži na hľadanie ešte nenájdených vecí a nie na zaisťovanie už nájdených vecí (t.j. domová prehliadka neslúži na sprocesňovanie náhodne nájdených vecí, ktoré nemajú súvis s trestným činom, ktorý je uvedený v príkaze na domovú prehliadku). Vzhľadom na vyššie uvedené by som ako sudca neakceptoval návrh na vydanie nového príkazu na domovú prehliadku, ktorý by sa mal týkať len zaisťovania už náhodne nájdených vecí pri domovej prehliadke.
Len pre úplnosť je potrebné uviesť, že pri vykonávaní domovej prehliadky, je polícia oprávnená prehľadať celé obydlie, ktoré je špecifikované v príkaze na domovú prehliadku a ak sa tak stane, nie je žiadny dôvod, aby súd vydával nový príkaz na domovú prehliadku a to opätovne na prehľadanie toho istého priestoru, keď už sa tak stalo a závadové veci už boli nájdené. Polícia teda už nemá čo hľadať, keďže už priestor bol prehľadaný a preto opätovný zásah do domovej slobody vydaním formálneho nového príkazu na domovú prehliadku kvôli veciam náhodne nájdeným by bolo nutné považovať za neadekvátny a ničím neodôvodnený zásah do domovej slobody (vo vyššie spomenutom prípade by sa teda ten istý priestor musel akože prehľadávať trikrát a muselo by sa predstierať hľadnanie zbraní a napálených nosičov, ktoré už boli nájdené). Skutočnosť, že pri vykonávaní domovej prehliadky boli nájdené aj náhodne iné veci, než tie, ktoré boli jej cieľom, nie je dôvodom na tzv. prerušenie vykonávania domovej prehliadky (z dôvodu vyžiadania si nového príkazu), nakoľko, ako už bol uvedené, je policajt oprávnený prehľadať celý priestor vymedzený v prvotnom príkaze na domovú prehliadku (tzv. prerušenie vykonávania domovej prehliadky je možné len z technických dôvodov, napríklad nájdenie výbušnín a neprítomnosť pyrotechnika pri prehliade a nie z dôvodu, že boli nájdené náhodne iné veci).
Vzhľadom na uvedené zastávam právny názor, že v prípade, ak sa pri vykonávaní domovej prehliadky nájdu náhodne závadové veci, ktoré nesúvisia s trestným činom, ktorý je uvedený v príkaze na domovú prehliadku, nie je možné vydať nový príkaz na domovú prehliadku (ohľadne týchto už nájdených vecí), pretože nie sú na to splnené zákonné podmienky (nie je totiž už čo hľadať a nie je ani čo prehľadať, nakoľko priestor už prehľadaný bol a veci už taktiež boli nájdené).
Nasleduje uznesenie Krajského súdu v Žiline:
uznesenie KS ZA sp.zn. 1Tos/10/2012
1Tos/10/2012
U Z N E S E N I E
Krajský súd v Žiline, v senáte zloženom z predsedu senátu JUDr. Martina Bargela a sudcov JUDr. Pavla Polku a JUDr. Veroniky Poláčkovej, na neverejnom zasadnutí konanom 14. februára 2012 prejednal sťažnosť podanú okresnou prokurátorkou v Ružomberku proti uzneseniu Okresného súdu Ružomberok, sp.zn. 1Nt/76/2011 zo 16.1.2012 a takto
r o z h o d o l :
Podľa § 193 ods. 1 písm. c) Tr. por. sťažnosť okresnej prokurátorky z a m i e t a , pretože nie je dôvodná.
Napadnutým uznesením Okresný súd Ružomberok rozhodol podľa § 299 ods. 1 Tr. por., v spojení s § 83 ods. 1 Tr. zák. o zamietnutí návrhu Okresnej prokuratúry Ružomberok na zhabanie vecí podrobne identifikovaných vo výrokovej časti označeného uznesenia.
Súd prvého stupňa svoje rozhodnutie odôvodnil v podstate tým, že neboli splnené zákonné podmienky na zhabanie predmetných vecí podľa § 83 ods. 1 písm. e) Tr. zák. Poukázal na skutočnosť, že veci, ktoré sú predmetom návrhu na zhabanie veci, boli získané a odňaté nezákonným postupom orgánom činným v trestnom konaní, kedy príkaz na domovú prehliadku bol vydaný na základe dôvodného podozrenia, že v uvedenom byte a v priľahlých priestoroch sa nachádzajú veci dôležité pre trestné konanie v trestnej veci zločinu krádeže podľa § 212 ods. 1, ods. 2 písm. a), ods. 4 písm. a) Tr. zák. a iné. Ďalej okresný súd uviedol, že v prípravnom konaní povereným príslušníkom ani prokurátorom nebol zistený vlastník zaistených vecí a obvineného D. H., ktorý je spoluužívateľom bytu na ul. .............. č. ........... v ................., v ktorom boli predmetné veci zaistené pri domovej prehliadke, nemožno považovať za vlastníka zaistených vecí s poukazom na ustanovenie § 123 a nasl. Občianskeho zákonníka. Preto návrh prokurátora na zhabanie veci zamietol.
Proti tomuto uzneseniu podala riadne a včas sťažnosť okresná prokurátorka v Ružomberku. V sťažnosti uviedla, že okresný súd odôvodnenie uznesenia učinil nepresvedčivo, a to aj preto, že odkazuje na závery uznesenia Okresného súdu Ružomberok v inej trestnej veci a v nadväznosti na ňu aj na rozhodnutie Krajského súdu Žilina, ktoré sa však nevzťahujú na celkom totožnú trestnú vec. Prokurátorka zdôraznila, že v trestnej veci, v ktorej bol podaný prokurátorom dňa 21.11.2011 návrh na zhabanie veci, bolo v priebehu prípravného konania preukázané, že sa jedná o prečin prechovávania extrémistických materiálov podľa § 422c Tr. zák. Nebolo však preukázané, že tento prečin spáchal obvinený D. H.. Z tohto dôvodu bolo trestné stíhanie uznesením okresnej prokurátorky v Ružomberku podľa § 215 ods. 1 písm. c) Tr. por. zastavené. Z tohto dôvodu možno konštatovať, že zaistené veci, ktoré sú predmetom zhabania, sú k spáchanému trestnému činu vo vzťahu v zmysle § 60 ods. 1 písm. b) Tr. zák., teda v danom prípade bola naplnená formálna podmienka na rozhodnutie o zhabaní veci. Okresná prokurátorka zastáva názor, že v danom prípade nezákonne získaný dôkaz mal vplyv na vyvodenie trestnoprávnej zodpovednosti voči obvinenému. Ustanovenie § 83 ods. 1 písm. e) Tr. zák. nemá však sankčný, ale ochranný charakter, aby veci určené na spáchanie trestného činu neohrozovali bezpečnosť ľudí alebo majetok, prípadne iný obdobný verejný záujem. Z uvedeného dôvodu zastáva názor, že v danom prípade boli splnené hmotnoprávne, ale aj formálne podmienky na vyhovenie návrhu prokurátora o zhabanie veci. Pokiaľ Okresný súd Ružomberok vyslovil záver, že v prípravnom konaní ani poverený príslušník ani prokurátor nezistil vlastníka zhabaných vecí, ani táto okolnosť, ktorú nebolo možné, vzhľadom na dôkaznú núdzu v prípravnom konaní, bližšie objasniť, nebola dôvodom na zamietnutie návrhu, pretože súd mohol postupovať podľa § 300 ods. 1 Tr. por. a mal vo veci ustanoviť opatrovníka. Preto okresná prokurátorka navrhla, aby krajský súd zrušil napadnuté uznesenie a vec vrátil prvostupňovému súdu na nové prejednanie a rozhodnutie.
Krajský súd na podklade podanej sťažnosti preskúmal v zmysle § 192 ods. 1 Tr. por. správnosť a zákonnosť napadnutého uznesenia, ako i konanie, ktoré mu predchádzalo, a zistil, že sťažnosť okresnej prokurátorky nie je dôvodná z nasledovných dôvodov:
Z predloženého spisového materiálu, z postupnosti krokov polície v Bardejove, prokurátora Okresnej prokuratúry v Bardejove a z priebehu výkonu domovej prehliadky vyplýva hrubá manipulácia orgánov činných v trestnom konaní so samotným návrhom na domovú prehliadku, ktorý bol predložený sudkyni pre prípravné konanie Okresného súdu Bardejov, a následne nezákonný spôsob získania vecí, ktoré majú byť predmetom zhabania.
Z príkazu na domovú prehliadku Okresného súdu Bardejov, sp.zn. OSBJ-V-7/2010 z 15.12.2010 (č.l. 65-67) vyplýva, že návrh predložil prokurátor Okresnej prokuratúry v Bardejove vo veci zločinu krádeže podľa § 212 ods. 1, ods. 2 písm. a), ods. 4 písm. a) Tr. zák., pretože: „zo zistených skutočností vyplýva dôvodné podozrenie, že v uvedenom dome a priľahlých priestoroch sa nachádzajú veci dôležité pre trestné konanie, a to rôzne náradie používané na vykonanie krádeže vlámaním, a to najmä posuvný kľúč na rozlomenie cylindrickej vložky, rôzne páčidlá, strihacie kliešte na káble a mreže, signalizačné skrinky a elektronická rušička signálu signalizačného zariadenia objektov a odcudzené veci – príklepová vŕtačka Ferm FKB-13/650k, výr. č. 0400896/2004, notebook zn. HP 6735, nezisteného výr. č., fotoaparát zn. Nikon E 3200 Pack Silver, projektor ACER P5270, výr. č. EYJ5501001819008A9591, notebook zn. HP Pavilion, výr. č. SCNF7470VP3, notebook zn. ASUS F5NAP113 nezisteného výrobného čísla, motorová píla zn. STIHL 25, počítačová zostava s monitorom zn. PRESTIGIO nezisteného výrobného čísla, počítač s príslušenstvom nezisteného výrobného čísla, ohňovzdorná kovová skrinka žltej farby o rozmeroch 0,5 m x 0,5 m x 0,9 m a stravné lístky Cheque Dejeneur nezistených sériových čísiel o celkovom počte 998 ks rôznych nominálnych hodnôt. Prokurátor ďalej v návrhu uviedol, že vyšetrovateľ ÚJKP KR PZ SR Prešov pod sp.zn. ČVS:KRP-4/OVK-PO-2010 vedie trestné stíhanie vo veci zločinu krádeže podľa § 212 ods. 1, ods. 2 písm. a), ods. 4 písm. a) Tr. zák. na tom skutkovom základe, že doposiaľ presne nezistená skupina páchateľov v období od 18.9.2009 do 6.11.2009 vykonala krádeže vlámaním v jedenástich prípadoch do objektov obecných úradov v obci Prešovského kraja a v jednom prípade do objektu Obecného úradu Hrišovce, okres Spišská Nová Ves. K predmetným krádežiam vlámaním došlo prevažne v nočnej dobe, a to tým spôsobom, že páchatelia znefunkčnili signalizačné zariadenie prestrihnutím telekomunikačných káblov a do objektov vnikli tak, že nezisteným predmetom rozlomia vložky FAB na vchodových dverách, následne aj na iných miestnostiach v úradoch. Po nájdení plechových skríň, resp. trezorov tieto vypáčili nezisteným predmetom a z týchto odcudzili finančné hotovosti a stravné lístky. V niektorých prípadoch bola predmetom záujmu aj výpočtová technika. Doterajšie vyšetrovanie, operatívno-pátracia činnosť a modus operandi u jednotlivých prípadov krádeží vlámaním potvrdzujú skutočnosť, že v danom prípade sa jedná o sériovú trestnú činnosť.“
Okresný súd návrh prokurátora akceptoval a vydal príkaz na domovú prehliadku, pretože: „návrh prokurátora je dôvodný, nakoľko z doposiaľ vykonaných dôkazov skutočne vyplýva dôvodné podozrenie, že v označených priestoroch sa nachádzajú vyššie uvedené predmety, zaistenie ktorých by mohlo prispieť k usvedčeniu páchateľa.“
Zo zápisnice o vykonaní domovej prehliadky a priloženej fotodokumentácie (č.l. 72-109) vyplýva, že domová prehliadka celkom zreteľne nebola zameraná na hľadanie vecí, ktoré mali byť hľadané, tak ako to vyplýva z príkazu na domovú prehliadku, ale nájdené a následne i zaistené (č.l. 75) boli veci nesúvisiace so zločinom krádeže.
Manipulačný postup polície pri podaní návrhu na vydanie príkazu na domovú prehliadku dokumentuje skutočnosť, že domovú prehliadku realizovali „pracovníci zaradení na úseku extrémizmu, oddelenia extrémizmu a mládeže OKP ÚJKP KR PZ Prešov“ (č.l. 111). Z uvedeného je zrejmé, že pracovníci oddelenia extrémizmu a mládeže OKP ÚJKP KR PZ Prešov išli „naisto“, keďže mali perfektné operatívne informácie. Z nepochopiteľných dôvodov však bol návrh na vydanie príkazu na domovú prehliadku zavádzajúci a nesúvisiaci s extrémistickými materiálmi. Hoci mala polícia od začiatku informácie o podozrení zo spáchania trestného činu prechovávania extrémistických materiálov podľa § 422c Tr. zák. (o čom nemôžu byť žiadne pochybnosti, keďže sa na domovú prehliadku „vybrali“ a túto i realizovali pracovníci oddelenia extrémizmu a mládeže OKP ÚJKP KR PZ Prešov), návrh na domovú prehliadku bol daný vo veci úplne iného trestného činu a hľadať sa mali úplne iné veci. Takýto postup polície považuje krajský súd za hrubú manipuláciu a zavádzanie sudkyne pre prípravného konanie Okresného súdu v Bardejove a možno i prokurátora. Už táto okolnosť sama o sebe vylučuje možnosť považovať domovú prehliadku za súladnú so zákonom, nehovoriac už o tom, že pri výkone domovej prehliadky nikto z prítomných nebol oprávnený hľadať extrémistické materiály, pretože príkaz na domovú prehliadku zrozumiteľne a v súlade s ustanovením § 100 ods. 1 Tr. por. obsahoval opis vecí, ktoré sa majú zaistiť, pričom išlo o veci pochádzajúce z trestných činov krádeží alebo slúžiace na spáchanie trestných činov krádeží.
Ďalšia nezákonnosť domovej prehliadky a jej výsledkov spočíva v tom, že ak už pri domovej prehliadke boli nájdené závadné materiály (veci) nesúvisiace so zločinom krádeže, pre ktorý bola domová prehliadka nariadená, v žiadnom prípade ich polícia nemohla odňať - zaistiť. Za legálny spôsob ich získania by sa mohol považovať postup, ak by na základe výzvy podozrivý sám dobrovoľne tieto vydal, alebo ak by ich nevydal, bolo potrebné zabezpečiť nový príkaz na domovú prehliadku zameraný už na extrémistické materiály so závadným (protizákonným) obsahom.
Preto v prípade, ak sa pri legálnej domovej prehliadke (čo sa v tomto prípade nestalo) na mieste výkonu nachádzajú veci dôležité pre trestné stíhanie, nesúvisiace s trestným činom, pre ktorý bola domová prehliadka nariadená a ktorých hľadanie a zaistenie nebolo v príkaze na domovú prehliadku vymedzené (§ 100 ods. 1 Tr. por.), polícia ich nemôže odňať (zaistiť) postupom podľa § 91 Tr. por. Za legálny a procesne akceptovateľný spôsob získania takýchto vecí možno považovať len ich dobrovoľné vydanie podozrivou osobou na základe predchádzajúcej výzvy podľa § 89 ods. 1 Tr. por. alebo na základe nového príkazu na domovú prehliadku zameraného už na objasnenie trestného činu, ktorý mal byť týmito vecami spáchaný. Ak osoba, u ktorej sa takéto veci našli, je zároveň podozrivá a s políciou „nespolupracuje“, nie je vylúčené jej zadržanie (§ 85 ods. 1 Tr. por.) a následný postup v súlade s ustanovením § 100 Tr. por.
Treba si uvedomiť, že nedotknuteľnosť obydlia ako ústavne garantované právo (čl. 21 Ústavy Slovenskej republiky) svojou povahou a významom patrí medzi základné ľudské práva a slobody, pretože spolu s osobnou slobodou a ďalšími ústavne zaručenými základnými právami dotvára osobnostnú sféru jedinca, jeho individuálnu integritu ako celkom nevyhnutnú podmienku dôstojnej existencie jedinca a rozvoja ľudského života, a preto je nevyhnutné toto základné ľudské právo rešpektovať a dôsledne chrániť. Ak právny poriadok Slovenskej republiky pripúšťa prelom tejto ochrany, deje sa tak výlučne v záujme ochrany demokratickej spoločnosti ako takej, resp. v záujme ochrany ústavne garantovaných základných práv a slobôd iných. Prípustnosť domovej prehliadky je treba chápať ako výnimku, ktorá vyžaduje reštriktívnu interpretáciu zákonom stanovených podmienok jej prípustnosti.
Preto tento zásah musí byť vykonaný len v medziach Ústavy Slovenskej republiky a podľa pravidiel vymedzených v Trestnom poriadku. Prekročenie alebo porušenie týchto medzí a zákonných pravidiel má a bude mať za následok nezákonnosť akýchkoľvek výsledkov zásahu do práva na nedotknuteľnosť obydlia, tak ako sa to stalo i v predmetnej veci.
Krajský súd uzatvára, že tento prípad dokonca prekračuje až medze tzv. teórie „ovocia z otráveného stromu“ („fruit of the poisonous tree doctrine“). Táto teória, ktorú po prvýkrát použil sudca Frankfurter vo veci Carbone contra US v roku 1939, rieši situáciu, keď dôkaz sám o sebe vykonaný zákonne bol objavený a zadovážený na základe iného dôkazu, ktorý však bol získaný alebo vykonaný nezákonne – „ak je nakazený strom, nemôže byť zdravé ani ovocie z neho pochádzajúce“. Príkladom takýchto dôkazov sú skutočnosti získané zákonným výsluchom svedka, o ktorého identite sa polícia dozvedela na základe nezákonného vstupu do obydlia. Americká justičná prax absolútne odmieta takéto dôkazy. V európskom kontinentálnom justičnom systéme existujú z absolútneho odmietania takýchto dôkazov tri výnimky:
a) dôkaz bol získaný čiastočne na základe nezávislého, „nenakazeného“ dôkazu,
b) dôkaz bol objavený bez ohľadu na nezákonný dôkaz (teória nevyhnutného objavenia dôkazu „independent source“),
c) puto medzi nezákonným dôkazom a získanými informáciami je veľmi tenké.
Ide o istý kompromis, ktorý vedie k záveru, že nelegálnosť dôkazu, ktorý spočíva v porušení základných práv, vedie k jeho neplatnosti a sudcovia sú povinní ho považovať za neexistujúci. Ak je porušenie menšej závažnosti, môže prevládnuť zásada proporcionality a materiálnej pravdy, no aj v takom prípade sa bude treba vysporiadať s porušenou normou (Ústavný súd Španielskeho kráľovstva z 10.5.1985, Gäfgen vs. Nemecko z 30.5.2008, Jallon vs. Nemecko z 11.7.2006).
Zistenie materiálnej pravdy, pokiaľ ide o vinu páchateľa, môže prelomiť, resp. prekonať porušenie základných práv a slobôd len výnimočne a v extrémnych prípadoch (terorizmus, brutálne masové vraždy a podobne), keď potreba usvedčenia a potrestania páchateľa výrazne presahuje porušenie jeho základných práv a slobôd.
V predmetnej veci o takýto prípad nejde, a preto krajský súd posúdil získanie extrémistických materiálov ich zaistením za nezákonné, postup polície pri domovej prehliadke za nezákonný a v dôsledku toho i následné stíhanie D. H. za nezákonné a ako také neexistujúce.
Preto okresný súd správne zamietol návrh okresnej prokurátorky v Ružomberku na zhabanie veci, nakoľko tieto veci neboli získané zákonným spôsobom.
So zreteľom na vyššie uvedené krajský súd zamietol sťažnosť okresnej prokurátorky ako nedôvodnú postupom podľa § 193 ods. 1 písm. c) Tr. por.
P o u č e n i e : Proti tomuto uzneseniu sťažnosť nie je prípustná.
V Žiline, 14. februára 2012
JUDr. Martin Bargel
predseda senátu
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.