Motto: „Nejsem z těch, kdož čtou judikáty vkleče. Judikatura není nic víc než subjektivní názor více méně objektivních jednotlivcu“. JUDr. Jaroslav Mellan (1887 – 1961, advokát).
Už od nadobudnutia účinnosti nového Trestného zákona vznikali mnohé aplikačné problémy súvisiace s ukladaním trestov. Tieto výrazné aplikačné problémy sa obajvili prakticky okamžite a vyplývali z toho, že z ustanovení Trestného zákona nie je celkom zrejmé ako postupovať pri úpravách trestných sadzieb v prípadoch ak sa má trestná sadzba upravovať aj podľa tzv. asperačnej zásady ako aj postupom podľa § 38 Tr. zák., prípadne ak prichádza do úvahy aj úprava trestnej sadzby vzhľadom k uzatvorenej dohode o vine a treste (§ 39 ods. 4 Tr. zák.), respektíve vzhľadom k tomu, že páchateľ je mladistvý.
Problematickým a sporným je najmä to, podľa akého ustanovenia sa má trestná sadzba upraviť najskôr (t. j. aké je poradie úprav pri súbehu ustanovení § 41, § 38, § 39, § 117 Tr. zák.) a akým spôsobom trestné sadzby upraviť (t. j. či ide o jeden spôsob výpočtu alebo viaceré spôsoby, ktoré sa vzájomne kombinujú). Uvedené otázky boli už predmetom diskusie vo viacerých odborných publikáciách a článkoch a to s rôznymi právnymi závermi1. Nejednoznančná právna úprava ukladania trestov v praxi spôsobuje to, že tresty sa stávajú značne nepredvídateľnými a to nielen pre páchateľov, či poškodených, ale aj pre ich právnych zástupcov, pretože spôsob výpočtu konkrétnej trestnej sadzby je pomerne náhodilý a závisí nie od ustanovení Trestného zákona, ale a len od právneho názoru sudcu, ktorý vo veci rozhoduje, prípadne od názoru odvolacích senátov 2. Vzhľadom k uvedenému, je preto v praxi bežné, že páchatelia podobných trestných činov sú trestaní výrazne odlišne a to len preto, že Trestný zákon umožňuje dve verzie výkladu ustanovení týkajúcich sa zásad pre ukladanie trestov a jednotliví sudcovia majú rozdielene názory na to ako postupovať pri výpočte konkrétnej trestnej sadzby. Je preto pomerne prekvapivé, že takýto právny stav trvá už päť rokov, pričom je známy, ako aj fakt, že rozhodovacia činnosť súdov v podobných prípadoch je dlhodobo odlišná. Napriek tomu, zákonodarca „mlčí“ a doposiaľ žiadnym spôsobom nereagoval na náhodilý spôsob ukladania trestov zmenou právnej úpravy. Tento nezáujem zákonodarcu je prekvapivý o to viac, že to bol práve zákonodarca, ktorý prijal normu, v ktorej celkom zjavne nedokázal formulovať obsah právnej normy tak, aby jej interpretácia bola jasná a nedvojzmyselná. Takúto právnu normu by mal zákonodarca okamžite napraviť, ak takéto svoje pochybenie zistí a to hlavne v prípadoch, ak ide o tak závažné pochybenie, ktoré sa týka zásad pre ukladanie trestov. Pravidlá pre ukladanie trestov musia byť totiž jasné, precízne formulované a najmä také, aby bol výsledný trest predvídateľný (a v podobných prípadoch podobný) a aj spôsob výpočtu trestnej sadzby. Nie je preto zrejmé, prečo je zákonodarca nečinný a doposiaľ žiadnym spôsobom nezasiahol do zásad pre ukladanie trestov a ponecháva tak v platnosti princíp právnej neistoty v spôsobe ukladania trestov, ktorý zaviedol prijatím nového Trestného zákona 3.
Vzhľadom k mlčaniu zákonodarcu je pochopiteľné, že sa o zjednotenie rozdielnych právnych názorov ohľadne spôsobu ukladania trestov snaží judikatúra Najvyššieho súdu SR a to konkrétne rozhodnutím č. 32, ktoré bolo uverejnené v Zbierke stanovísk Najvyššieho súdu a rozhodnutí súdov Slovenskej republiky, zošit č. 4/2009, pričom základom pre toto rozhodnutie bolo uznesenie Krajského súdu v Trenčíne zo dňa 08.04.2009 sp. zn. 23 To 1/2009 (ďalej v texte len rozhodnutie č. 32/2009).
Celkovo má rozhodnutie č. 32/2009 tri právne vety, avšak právne vety I. a III. vyvolávajú závažné pochybnosti o svojej strávnosti. Naviac, a to je dôležité, absentuje aj podrobnejšie odvôvodnenie právnych záverov v nich uvedených a vysporiadanie sa aj s odchylnými právnymi názormi, ktoré síce predmetné rozhodnutie označuje za nesprávne, avšak bez podrobnejšej analýzy.
Spomenuté právne vety znejú takto:
I. Ak pri rozhodovaní o treste majú byť použité ustanovenia o úprave trestnej sadzby uvedenej v osobitnej časti Trestného zákona z dôvodu uvedeného v § 38 ods. 3, ods. 4, ods. 5 Trestného zákona, § 39 ods. 4 Trestného zákona a § 41 ods. 2 Trestného zákona, konkrétne rozpätie trestnej sadzby sa určí tak, že najprv sa urobí úprava trestnej sadzby podľa príslušných ustanovení § 38 Trestného zákona. Následne sa vykoná úprava takto stanovenej trestnej sadzby podľa režimu § 41 ods. 2 Trestného zákona a napokon sa určí konkrétne rozpätie trestnej sadzby podľa § 39 ods. 4 Trestného zákona (v poznámke pod čiarou je uvedené, že u mladistvých sa ale na prvom mieste musí aplikovať § 117 Trestného zákona).
III. Pod pojmom zákonom stanovená trestná sadzba sa rozumie sadzba trestu odňatia slobody uvedená v osobitnej časti Trestného zákona po jej úprave podľa ustanovení všeobecnej časti Trestného zákona, to neplatí, pokiaľ ide o zločin, ktorý sa považuje za obzvlášť závažný v zmysle § 11 ods. 3 Trestného zákona.
Pokiaľ ide o odôvodnenie týchto právnych záverov tak rozhodnutie č. 32/2009 vychádza z toho, že na prvom mieste sa použije úprava trestnej sadzby podľa príslušných ustanovení § 38 Tr. zák., pretože „v ustanovení § 38 síce zákonodarca použil nepresný pojem: zákonom ustanovená trestná sadzba, avšak vzhľadom na to, že v ods. 8 je už priamy odkaz na osobitnú časť zákona, možno urobiť výklad, že v § 38 ods. 3 až ods. 6 a ods. 8 Trestného zákona sa má na mysli sadzba uvedená v osobitnej časti Trestného zákona“.
V prvom rade nie je zrejmé a zostalo v odôvodnení nevysvetlené prečo rozhodnutie č. 32/2009 považuje pojem „zákonom ustanovená trestná sadzba“ za nepresný pojem a prečo je názoru, že odkaz na osobitnú časť Trestného zákona uvedený v § 38 ods. 8 Tr. zák. znamená automaticky, že pojem „zákonom ustanovená trestná sadzba“ sa bude považovať za pojem „trestná sadzba trestu odňatia slobody uvedená v osobitnej časti Trestného zákona“. Nie je vôbec jasné, prečo by tieto dva pojmy nemohli existovať v rámci jedného ustanovenia (§ 38 Tr. zák.) a prečo by nemohli mať odlišný obsah. To platí o to viac za situácie, keď v podstate od nadobudutia účinnosti Trestného zákona sa v praxi prijal výklad, že ustanovenie § 38 Tr. zák. sa týka všetkých druhov trestov, ktoré majú trestnú sadzbu4 . Rozhodnutie č. 32/2009 tu pri výklade právnej normy použilo tzv. opravný výklad, ktorý vychádza z toho, že zákonodarca sa pri koncipovaní právnej normy pomýlil a textom právnej normy vyjadril niečo čo vyjadriť nechcel. Pri takomto výklade je však nutné podrobné zdôvodnenie, ktoré však rozhodnutie č. 32/2009 neobsahuje a do určitej miery tak neprípustne prekračuje hranice výkladu právnej normy.
V tejto súvislosti je nutné zdôrazniť, že nielen trest odňatia slobody má trestné sadzby, ale aj niektoré iné druhy trestov (trest domáceho väzenia, trest povinnej práce, peňažný trest, trest zákazu činnosti, trest zákazu pobytu, trest vyhostenia) majú svoje výmery (trestné sadzby), pričom Trestný zákon v osobitnej časti ustanovuje len trestné sadzby trestu odňatia slobody (§ 34 ods. 2 TR. zák.). Z uvedeného možno vyvodiť, že trest odňatia slobody má jednotlivé trestné sadzby uvedené len v osobitnej časti Trestného zákona (toto konštatovanie vyplýva zo slova „ustanovuje“, ktoré je použité v § 34 ods. 2 Tr. zák.), pričom zvyšné druhy trestov, ktoré majú rozpätie trestných sadzieb, majú ustanovené trestné sadzby len vo všeobecnej časti Trestného zákona a to v ustanoveniach, ktoré upravujú jednotlivé druhy trestov. V tomto smere je nutné dodať, že pod ustanovenou trestnou sadzbou nie je možné rozumieť ukladanie úhrnného, súhrnného, spoločného, ďalšieho trestu, či trestu v zmysle § 47 ods. 2 Tr. zák., respektíve podľa § 38 Tr. zák., nakoľko v týchto prípadoch ide len o spôsob ukladania trestu, ktorého trestná sadzba je ustanovená na inom mieste Trestného zákona a ktorá sa len modifikuje, avšak nejde tu o samostatné druhy trestov so samostatne ustanovenou trestnou sadzbou (napríklad § 38 Tr. zák. neustanovuje žiadne trestné sadzby, ale len upravuje spôsob akým sa trestné sadzby ustanovené na inom mieste Trestného zákona môžu modifikovať, rovnako závery sa týkajú aj ukladania trestu podľa § 47 ods. 2, či § 117 ods. 3 Tr. zák., kde ide taktiež len o spôsob ukladania trestu odňatia slobody, sprísnenie tohto trestu, vzhľadom na spáchanie konkrétneho trestného činu, ktorého trestná sadzba odňatia slobody je ustanovená v osobitnej časti Trestného zákona a ktorá sa nepoužije ak sú splnené podmienky uvedené v ustanovení § 47 ods. 2 alebo § 117 ods. 3 Tr. zák.)5.
Trestný zákon vo svojich jednotlivých ustanoveniach používa rôzne slovné spojenia, ktorými odkazuje na trestné sadzby. Možno ich rozdeliť do dvoch nasledovných skupín:
a)
- slovné spojenia, ktorými zákonodarca priamo odkazuje na osobitnú časť Trestného zákona a na konkrétny druh trestu, t. j. na trest odňatia slobody (napríklad ustanovenie § 10 ods. 1 písm. b) Tr. zák., ktoré stanovuje, že prečinom je aj úmyselný trestný čin, za ktorý Trestný zákon v osobitnej časti ustanovuje trest odňatia slobody.....). Konkrétne na osobitnú časť Trestného zákona odkazujú aj iné ustanovenia napríklad § 87 ods. 1 Tr. zák..
- ďalej do tejto skupiny možno zradiť spojenia, ktoré síce neodkazujú vyslovene na osobitnú časť Trestného zákona, avšak sa vyslovene odvolávajú len na trest odňatia slobody a na trestné sadzby tohto trestu ustanovené Trestným zákonom (napríklad § 11 ods. 3 Tr. zák. stanovuje, že zločin, za ktorý Trestný zákon ustanovuje trest odňatia slobody....). Na konkrétny druh trestu, t. j. na trest odňatia slobody sa odvolávajú napríklad aj ustanovenia § 41 ods. 1, ods. 2, § 54, § 96 ods. 1, § 117 ods. 1 Tr. zák.6.
b)
- do tejto skupiny patria odkazy zákonodarcu na trestné sadzby, v ktorých sa vyslovene neodkazuje na osobitnú časť Trestného zákona a ani sa vyslovene neodkazuje na trest odňatia slobody, ale len vo všeobecnosti sa odkazuje na trestné sadzby (t. j. všetkých druhov trestov, ktoré trestné sadzby majú). Napríklad § 38 ods. 3 až 6 Tr. zák. odkazuje na „zákonom ustanovenú trestnú sadzbu“ (bez toho, aby odkazoval na osobitnú časť Trestného zákona, či na trest odňatia slobody), rovnako len všeobecný odkaz na zákonom ustanovenú trestnú sadzbu je aj v ustanovení § 39 ods. 1, ods. 2 Tr. zák..
Z uvedených dvoch skupín možno vyvodiť, že ak zákonodarca používa všeobecný pojem „zákonom ustanovená trestná sadzba“ nejde o použitie nepresného pojmu, ale ide o použitie slovného spojenia, z ktorého má byť zrejmé, že odkazuje na všetky druhy trestov, ktoré majú stanovenú trestnú sadzbu buď v osobitnej časti Trestného zákona (trest odňatia slobody) alebo vo všeobecnej časti Trestného zákona (trest domáceho väzenia, trest povinnej práce, peňažný trest, trest zákazu činnosti, trest zákazu pobytu, trest vyhostenia).
Na druhej strane, ak zákonodarca používa spojenie „trestné sadzby odňatia slobody ustanovené v Trestnom zákone“, tak ako je to napríklad v § 117 ods. 1 Tr. zák., ide o konkrétny odkaz na len jeden druh trestu (trestu odňatia slobody) a na trestné sadzby tohto druhu trestu, ktoré sú ustanovené v osobitnej časti Trestného zákona, pretože, v zmysle § 34 ods. 2 Tr. zák., sú trestné sadzby trestu odňatia slobodu ustanovené v tejto časti Trestného zákona. Ak teda zákonodarca hovorí o „trestnej sadzbe odňatia slobody ustanovenej zákonom“ hovorí o trestných sadzbách trestu odňatia slobody uvedených v osobitnej časti Trestného zákona.
Právna veta III. rozhodnutia č. 32/2009 je preto vyslovene nesprávna, nakoľko pojem „zákonom stanovená trestná sadzba“ znamená trestnú sadzbu všetkých druhov trestov, ktoré majú trestnú sadzbu stanovenú Trestným zákonom. Práve z tohto dôvodu je nutné ustanovenie § 38 Tr. zák. aplikovať na všetky druhy trestov, ktoré majú trestnú sadzbu (napríklad aj na prípady, keď sa ukladá samostatný peňažný trest, či trest povinnej práce). To, že judikatúra nesprávne zamenila všeobecný pojem „trestná sadzba“ s konkrétnym pojmom „trestná sadzba trestu odňatia slobody“ možno podporne vyvodiť aj z právnej úpravy mimoriadneho zníženia trestu podľa § 39 Tr. zák.. Ustanovenie § 39 ods. 1, ods. 2 Tr. zák. používa všeobecný pojem „trestná sadzba ustanovená Trestným zákonom“, čo znamená, že predmetné ustanovenie sa vo všeobecnosti týka všetkých trestov, ktoré majú trestnú sadzbu, pričom ustanovenie § 39 ods. 3 Tr. zák. už odkazuje na konkrétne druhy trestov a pokiaľ ide o trest odňatia slobody používa zákonodarca odkaz na osobitnú časť Trestného zákona a v § 39 ods. 3 písm. f) Tr. zák. dokonca počíta aj s mimoriadnym znížením trestu vyhostenia, zákazu pobytu a zákazu činnosti. Z ustanovenia § 39 Tr. zák. preto vyplýva, že zákonodarca pod pojmom „zákonom ustanovená trestná sadzba“ nemyslí trestnú sadzbu trestu odňatia slobody, pretože v opačnom prípade by bolo ustanovenie § 39 ods. 3 písm. f) Tr. zák. nelogické.
Vzhľadom k uvedenému je nesprávnym aj dodatok k právnej vete III. rozhodnutia č. 32/2009, ktorý sa týka obzvlášť závažného zločinu, nakoľko v § 11 ods. 3 Tr. zák. zákonodarca odkazuje na „zákonom ustanovenú trestnú sadzbu trestu odňatia slobody“ a nie len na „zákonom ustanovenú trestnú sadzbu“, teda ide o prípady zaradené vyššie do skupiny a), nakoľko zákonodarca odkazuje vyslovene na konkrétny druh trestu (trestu odňatia slobody) a pojem „ustanovuje“ (ako už bolo uvedené vyššie) znamená odkaz na osobitnú časť Trestného zákona7.
Ak teda zákonodarca používa v § 38 ods. 3 až 6, ods. 8 Tr. zák. pojem „zákonom ustanovená trestná sadzba“ nejde o nepresný pojem a už vôbec nie o odkaz na trest odňatia slobody a na osobitnú časť Trestného zákona, ale ide o pojem, ktorý vyjadruje, že ustanovenie § 38 ods. 3 až 6, ods. 8 Tr. zák. sa týka všetkých druhov trestu, ktoré majú trestné sadzby a ak sa napríklad ukladá samostatný trest povinnej práce musia sa uvedené ustanovenia aplikovať aj na tento druh trestu. Ak ustanovenie § 38 ods. 8 veta druhá Tr. zák. obsahuje odkaz na osobitnú časť a na trest odňatia slobody, robí tak len preto, aby bolo celkom zrejmé, že je absurdným uvažovať o znižovaní, či zvyšovaní trestnej sadzby, ak je trestnou sadzbou trest odňatia slobody na 25 rokov alebo trest odňatia slobody na doživotie (v takýchto prípadoch totoiž nie je možné hovoriť o hornej, či dolnej hranici trestnej sadzby, pretože nemožno zistiť rozdiel, v zmysle § 38 ods. 8 Tr. zák., medzi trestom odňatia slobody na 25 rokov a doživotným trestom odňatia slobody).
Závažné pochybnosti vyvoláva aj právna veta I. rozhodnutia č. 32/2009. Konštatovanie, že na prvom mieste pri úprave trestnej sazdby je úprava trestnej sadzby podľa príslušných ustanovení § 38 Tr. zák. je v predmetnom rozhodnutí odôvodnené pomerne stroho a to tak, že toto konštatovanie „vyplýva aj z § 38 ods. 7 Tr. zák., kde sa za istej podmienky vylučuje použitie ods. 4 až ods. 6, ak sa súčasne ukladá zvýšený trest podľa asperačnej zásady. Práve z tohoto dôvodu, že takáto výnimka „dvojitého zvýšenia“ je uvedená práve v § 38 Tr. zák. a nie až v § 41 ods. 2 Tr. zák., respektíve § 42 Tr. zák., nás oprávňuje urobiť záver, že najprv sa na trestnú sadzbu aplikujú príslušné ustanovenia § 38 Tr. zák.“.
Podľa právneho názoru autora tohto príspevku je pochybným odvodzovať prednosť ustanovenia § 38 Tr. zák. pri úprave trestnej sadzby len z toho, že výnimka z „dvojitého zvýšenia“ sa nachádza v ustanovení § 38 Tr. zák. a nie v ustanovení § 41 Tr. zák.. Podstatným, pri výklade ustanovenia § 38 ods. 7 Tr. zák., nie je totiž to, kde (na ktorom mieste Trestného zákona) je umiestnená výnimka z „dvojitého zvýšenia“, pretože len umiestnenie ustanovenia nie je možné, samo o sebe, považovať za formu výkladu (aj výklad systematický, ktorý pristupuje k objasneniu významu právnej normy z aspektu jej umiestnenia vyžaduje to, aby bolo skúmané ustanovenie vykladané aj v obsahovej a významovej spojitosti s inými ustanoveniami, teda aby bol skúmaný aj obsah právnej normy ako aj obsah právnej normy s ktorou skúmanú právnu normu porovnávame, teda nemôže byť posudzované len samotné umiesntnenie právnej normy). Podstatným pri výklade ustanovení je preto najmä obsah vykladaného ustanovenia (napokon možno dodať, že z hľadiska systematického, sa ustanovenia § 38 ako aj § 41 Tr. zák. nachádzajú v jednom spoločnom oddeli s názvom základné zásady ukladania sankcií).
Rozhodnutie č. 32/2009 teda vychádza zo znenia ustanovenia § 38 ods. 7 Tr. zák., podľa ktorého sa ustanovenia odsekov 4 až 6 nepoužijú, ak sa súčasne ukladá zvýšený úhrnný trest alebo súhrnný trest podľa § 41 ods. 2 alebo podľa § 42, ak by súčasné použitie týchto ustanovení bolo pre páchateľa neprimerane prísne.
Z obsahu uvedeného ustanovenia vyplýva presný opak než je uvedený v odôvodnení rozhodnutia č. 32/2009. Zo znenia ustanovenia § 38 ods. 7 Tr. zák. totiž vyplýva, že zákonodarca dáva prednosť úprave trestnej sadzby podľa asperačnej zásady pred zvýšením trestnej sadzby postupom podľa § 38 ods. 4 až 6 Tr. zák., čo možno vyvodiť z toho, že pri súbehu týchto dvoch zvýšení trestných sadzieb sa nepoužije práve § 38 ods. 4 až 6 Tr. zák. a nie asperačná zásada, t. j. asperačná zásada sa použije vždy a bez ohľadu na to, či sa použije aj zvýšenie podľa § 38 ods. 4 až 6 Tr. zák.. Vzhľadom k tomu, že sa výnimka „dvojitého zvýšenia“ týka len ustanovenia § 38 Tr. zák. a nie aj asperačnej zásady, je logické, že je uvedená práve v tomto ustanovení, avšak to vôbec nezmanená, že z tohto umiestnenia možno vyvodzovať prednosť § 38 Tr. zák. pred asperačnou zásadou.
Hlavným a najpodstatnejším argumentom podporujúcim to, že asperačná zásada má a musí mať prednosť pred ustanovením § 38 Tr. zák. je však to, že ustanovenie § 38 Tr. zák. vôbec nedáva odpoveď na to, akú trestnú sadzbu, ktorého zo zbiehajúcich sa trestných činov, z ktorých bol páchateľ uznaný vinným je nutné upravovať, t. j. podľa ktorej trestnej sadzby sa má trest ukladať. Na túto otázku dáva odpoveď práve ustanovenie § 41 Tr. zák., ktoré vyslovene stanovuje pravidlá ako postupovať, keď páchateľ spácha dva alebo viacero trestných činov a ako „vybrať“ trestný čin podľa ktorého trestnej sadzby sa má trest ukladať.
Ak teda páchateľ spácha dva alebo viacero trestných činov (a je bez významu, či ide o jednočinný alebo viacčinný súbeh, respektíve, či prichádza alebo neprichádza do úvahy uloženie trestu v zmysle asperačnej zásady) nie je možné na prvom mieste postupovať podľa § 38 Tr. zák., ale práve naopak, súd najskôr musí postupovať podľa § 41 Tr. zák. a zistiť, ktorý zo zbiehajúcich trestných činov je najprísnejšie trestný, teda, napríklad, ktorý zo zbiehajúcich sa zločinov je najprísnejšie trestný, prípade súd najprísnejšie trestný zločin určí za použitia pravidla o najvyššej dolnej hranici trestnej sadzby trestu odňatia slobody, pričom je nesporným, že pri tomto postupe (pri zisťovaní či ide o prečin, zločin a podobne) sa vychádza len z trestných sadzieb trestu odňatia slobody uvedených v osobitnej časti Trestného zákona (iné trestné sadzby sa totiž v osobitnej časti nenachádzajú) a ak napríklad zistí, že všetky zbiehajúce sa trestné činy sú prečiny a sú splnené aj ďalšie zákonné podmienky, môže súd dospieť k záveru, že postačí napríklad uloženie samostatného úhrnného peňažného trestu. Následne sa potom trestná sadzba peňažného trestu upravuje podľa § 38 Tr. zák..
Bez toho, aby súd najskôr (v prvom rade) postupoval podľa § 41 Tr. zák., nie je možné, aby upravoval trestné sadzby v zmysle § 38 Tr. zák.. Takýto postup by nebol možný, pretože súd by z ustanovenia § 38 Tr. zák. nezistil nielen to, ktorý zo zbiehajúcich sa trestných činov je naprísnejšie trestný ale ani to, či neprichádza do úvahy uloženie len samostatného alternatívneho trestu. Len pre úplnosť je potrebné dodať, že aj pri ukladaní trestu za spáchanie čo i len jedného trestného činu, sa najskôr musí vychádzať z trestnej sadzby trestu odňatia slobody uvedenej pri tokomto trestnom čine v osobitnej časti Trestného zákona, pretože len takto sa dá zistiť, či ide o prečin, zločin alebo obzvlášť závažný zločin, respektíve, či ide o trestný čin, pri ktorom možno uložiť ako samostatný trest aj iný trest, než trest odňatia slobody (§ 34 ods. 6 Tr. zák.).
Podľa názoru autora tohto príspevku musí byť preto úprava trestných sadzieb v nasledovnom poradí:
1/ v prípade, ak bol páchateľ uznaný vinným za spáchanie dvoch alebo viacerých trestných činov, musí súd vždy a za každých okolností postupovať, na prvom mieste, podľa § 41 Tr. zák. a zistiť, ktorý zo zbiehajúcich sa trestných činov je najprísnejšie trestný, pričom sa vychádza z trestných sadzieb trestu odňatia slobody uvedených v osobitnej časti Trestného zákona (bez ich zvýšenia, či znížania. To, že ustanovenie § 41 Tr. zák. sa týka len porovnávania trestých sadzieb trestov odňatia slobody vyplýva z toho, že tento druh trestu je v predmetnom ustanovení vyslovene uvedený). Týmto postupom súd zistí nielen najprísnejšie trestný čin, ale aj to, či prichádza do úvahy uloženie trestu podľa asperačnej zásady, respektíve, či prichádza do úvahy len uloženie samostatného trestu nespojeného s trestom odňatia slobody (napríklad samostatného trestu vyhostenia). Až v prípade, ak má súd tieto otázky vyriešené a má stanovenú jednu trestnú sadzbu podľa ktorej musí ukladať páchateľovi trest, môže pristúpiť k zákonnej úprave tejto trestnej sadzby. V prípade, že sú splnené zákonné podmienky na úpravu takto zistenej trestnej sadzby podľa asperačnej zásady, musí súd najskôr upraviť trestnú sadzbu v zmysle § 41 ods. 2 Tr. zák. (vzhľadom k zneniu ustanovenia § 34 ods. 6 Tr. zák. prichádza pri použití asperačnej zásady do úvahy len úprava trestnej sadzby trestu odňatia slobody, nakoľko iný druh trestu tu nie je možné uložiť samostatne a asperačná zásada sa týka len prípadu, ak sa ukladá úhrnný alebo súhrnný trest odňatia slobody, teda zvyšovanie trestných sadzieb aj iných druhov trestov podľa asperačnej zásady je vylúčené). To, že na prvom mieste je úprava trestnej sadzby podľa asperačnej zásady vyplýva nielen z vyššie uvedeného, ale aj zo samotného znenia ustanovenia § 41 ods. 2 Tr. zák., ktoré stanovuje, že sa „zvyšuje horná hranica trestnej sadzby odňatia slobody trestného činu z nich najprísnejšie trestného o jednu tretinu“. Predmetné ustanovenie teda odkazuje na § 41 ods. 1 Tr. zák. a na pravidlá pre „výber“ najprísnejšie trestného činu, ktorý sa odvodzuje z trestných sadzieb uvedených v osobitnej časti Trestného zákona. Možno preto uzavrieť, že trestnú sadzbu trestu odňatia slobody uvedenú v osobitnej časti Trestného zákona je nutné najskôr upraviť podľa asperačnej zásady a nie podľa § 38 Tr. zák.. Pokiaľ ide o spôsob výpočtu trestnej sadzby podľa aperačnej zásady, možno sa stotožniť s odôvodnením rozhodnutia č. 32/2009 v tom, že spôsob výpočtu uvedený v § 38 ods. 8 Tr. zák. sa týka len ustanovenia § 38 Tr. zák., pričom pri úprave trestnej sadzby trestu odňatia slobody sa postupuje rovnakým spôsobom ako to bolo pri úprave trestnej sadzby trestu odňatia slobody pri obzvlášť nebezpečnom recidivistovi8. Pokiaľ ide o mladistvých, je potrebné taktiež najskôr vychádzať z ustanovenia § 41 Tr. zák., nakoľko osobitné ustanovenia o mladistvých nemajú (s výnimkou situácie upravenej v § 110 ods. 2 Tr. zák.) ustanovenie ako postupovať pri „výbere“ najprísnejšie trestného činu zo zbiehajúcich sa trestných činov. Až následne, po výbere najprísnejšieho trestného činu, sa trestná sadzba tohto trestu upravuje podľa § 117 ods. 1 Tr. zák., pričom ustanovenie o asperačnej zásade sa nepoužije, nakoľko tomu bráni práve znenie ustanovenia § 117 ods. 1 Tr. zák., ktoré zakazuje, aby všeobecná dolná hranica trestnej sadzby prevyšovala dva roky a horná hranica trestnej sadzby sedem rokov. Z ustanovenia § 94 ods. 2 Tr. zák. totiž vyplýva, že všeobecné ustanovenia uvedené v Trestnom zákone (teda aj asperačná zásada) sa na mladistvých použijú len vtedy, ak nie je uvedené niečo iné v osobitných ustanoveniach o mladistvých. Takýmto osobitným ustanovením ohľadne mladistvých je práve ustanovenie § 117 Tr. zák., ktoré nielen upravuje spôsob znižovania trestných sadzieb trestu odňatia slobody, ale aj zákaz ich prekročenia, ďalej upravuje zákaz ukladania nepodmienečného trestu mladistvému, ak nie sú splnené podmienky vyžadované ustanovením § 117 ods. 2 Tr. zák. a len za výnimočných okolností je možné uložiť mladistvým trest prísnejší (všeobecnú a v zásade neprekročiteľnú dolnú hranicu vo výmere dva roky a hornú vo výmere sedem rokov možno prekročiť len celkom výnimočne a len za podmienok uvedených v ustanovení § 117 ods. 3 Tr. zák.). Ustanovenie § 117 Tr. zák. preto, za použitia § 94 ods. 2 Tr. zák., vylučuje použitie asperačnej zásady na mladistvých páchateľov, ak všetky zbiehajúce sa trestné činy boli spáchané ešte predtým, než páchateľ prekročil osemnásty rok svojho veku. Tieto ustanovenia majú prednosť pred ustanovením § 42 ods. 2 Tr. zák., v ktorom je síce spomenuté aj ustanovenie § 117 Tr. zák., avšak len v tej súvislosti, že horná hranica zvýšenej trestnej sadzby nesmie prevyšovať trestné sadzby uvedené v § 117 ods. 1, ods. 3 Tr. zák., čím je len zvýraznené ustanovenie § 117 Tr. zák. a z neho vyplývajúce limity (zákazy) pri úpravách trestných sadzieb, pričom zákaz, aby dolná hranica trestnej sadzby odňatia slobody prevyšovala dva roky je upravený v § 117 ods. 1 Tr. zák. (odkaz ustanovenia § 41 ods. 2 Tr. zák. na zákonné limity uvedené v § 117 ods. 1, ods. 3 Tr. zák. je preto nadbytočný). Zvyšovanie trestnej sadzby trestu odňatia slobody u mladistvých podľa asperačnej zásady by preto nemalo žiadny zmysel, nakoľko takéto zvýšenie by sa potom muselo opätovne znížiť v zmysle znenia ustanovenia § 117 ods. 1 Tr. zák..
2/ až následne, po „výbere“ najprísnejšie trestného činu a prípadnej úprave jeho trestnej sadzby podľa asperačnej zásady, sa aplikuje ustanovenie § 38 Tr. zák. s tým, že ak by „druhé“ zvýšenie dolnej hranice trestnej sadzby prvýkrát zvýšenej už podľa asperačnej zásady bolo pre páchateľa neprimerane prísne, ustanovenie § 38 ods. 4 až 6 Tr. zák. by sa vôbec neaplikovalo (§ 38 ods. 7 Tr. zák.) a mohlo by prísť len k zníženiu hornej hranice trestnej sadzby v zmysle § 38 ods. 3 Tr. zák.. Pri mladistvých sa trestná sadzba upravená postupom podľa § 117 ods. 1 Tr. zák. môže taktiež ešte upravovať podľa § 38 Tr. zák., avšak opätovne len za podmienok uvedených v § 117 Tr. zák..
3/ s rozhodnutím 32/2009 sa možno stotožniť v tom, že úprava trestnej sadzby v zmysle § 39 ods. 4 Tr. zák. sa vykoná až na úplný záver, čo je logické, pretože, aby prokurátor pri uzatváraní dohody o vine a treste vedel v akej výške je jedna tretina z dolnej hranice trestnej sadzby, musí najskôr vedieť v akej konečnej výške je samotná dolná hranica trestnej sadzby. Predmetné ustanovenie sa však použije len v prípadoch, ak sa ukladá trest odňatia slobody, pretože tento druh trestu je vyslovene uvedený v ustanovení § 39 ods. 4 TR. zák.. Uvedené ustanovenie používa všeobecný pojem „zákonom ustanovená trestná sadzba“, z čoho vyplýva, že ide o trestnú sadzbu už upravenú podľa asperačnej zásady, či § 38 Tr. zák., avšak tento všeobecný pojem spája zároveň ustanovenie § 39 ods. 4 Tr. zák. výslovne s trestom odňatia slobody a preto sa predmetné ustanovenie netýka iných druhov trestov. Samozrejme, prokurátor môže dohodnúť v dohadovacom konaní aj iný druh trestu než je trest odňatia slobody (napríklad samostatný trest vyhostenia), avšak pod dolnú hranicu iných druhov trestov než je trest odňatia slobody možno ísť len za podmienok a spôsobom uvedeným v § 39 ods. 1 až ods. 3 TR. zák.. Základom pre zníženie dolnej hranice trestnej sadzby trestu odňatia slobody v zmysle § 39 ods. 4 Tr. zák. je práve výška dolnej hranice trestnej sadzby, čo znamená, že ustanovenie § 38 ods. 8 Tr. zák. sa nepoužije ani v tomto prípade.
V neposlednom rade je potrebné uviesť, že možnosť dvoch odlišných právnych výkladov ohľadne úprav trestných sadzieb pri súbehu asperačnej zásady a ustanovenia § 38 Tr. zák. je v praxi často riešená tak, že sa trestné sadzby upravia samostatne obidvoma spôsobmi, porovnajú sa a napokon sa vyberie ten spôsob, ktorý je pre páchateľa priaznivejší. V tomto smere je nutné súhlasiť s odôvodnením rozhodnutia č. 32/2009, že použitie argumentu „prospechu páchateľa“ je absolútne neprijateľné. Nejde tu totiž o situáciu, keď porovnávame dva rozličné trestné zákony a postupujeme podľa toho, ktorý je pre páchateľa priaznivejší (v posudzovanom prípade teda nejde a ani nemôže ísť o akési analogické uplatnenie § 2 Tr. zák.) a už vôbec tu nemožno aplikovať procesnú zásadu „v pochybnostiach v prospech obžalovaného“, ktorá sa týka len skutkových otázok a nie otázok právnych. V prípadoch, ak určité ustanovenia jedného zákona možno vykladať dvoma rôznymi spôsobmi nie je možné vychádzať z toho, že sa má použiť ten právny výklad, ktorý je pre páchateľa priaznivejší, ale musí sa použiť ten, ktorý zodpovedá zákonu a ktorý považuje orgán aplikujúci právo za správny a to aj vtedy ak by bol pre páchateľa nepriaznivejší.
Záverom, autor tohto príspevku opätovne konštatuje, že je síce potrebné oceniť snahu judikatúry vysporiadať sa s výrazne nedokonalou právnou úpravou týkajúcou sa zásad pre ukladanie trestov, avšak je na škodu veci, že základom pre judikatúru bolo rozhodnutie, ktoré nebolo presvedčivo odôvodnené, vyvoláva oprávnené pochybnosti o svojej správnosti a takmer vôbec sa nevysporiadalo s opačnou právnou argumentáciou9. Vzhľadom k tomu, že predmetné uznesenie Krajského súdu v Trenčíne bolo publikované v Zbierke stanovísk Navyššieho súdu a rozhodnutí súdov SR a ide teda o oficiálnu judikatúru, je potrebné ho rešpektovať a to aj napriek tomu, že nemožno hovoriť o ustálenej judiaktúre (ide len o osamotené rozhodnutie) a ani o tom, že by slovenské právo bolo právom precedentným. Povinnosť rešpektovať oficiálnu judikatúru vyplýva najmä z princípu právnej istoty adresátov právnej regulácie a ich dôvery v právo. Adresáti práva majú v zásade legitimné očakávanie, že v ich podstatných rysoch zhodný prípad bude rozhodnutý rovnako ako iné prípady, ktoré už boli skôr príslušnými orgánmi posudzované (ide tu aj o zachovanie princípu predvídateľnosti práva, ochrany oprávnenej dôvery v právo a princíp formálnej spravodlivosti – rovnosti, ktorý v tomto prípade nastoluje judikatúra)10. V zásade je síce možné pripustiť aj zmenu judikatúry a to aj zmenu rozhodnutia č. 32/2009, avšak vhodnejším by bola zmena právnej úpravy zo strany zákonodarcu, ktorý by mal priamo v Trestnom zákone stanoviť presné, určité a jasné zásady pre ukladanie trestov a výpočet spôsobu prípadných úprav trestných sadzieb. Zákonodarca by mal zároveň aj prehodnotiť niektoré ustanovenia, ktoré sa týkajú ukladania trestov a zvážiť aj možnosť ich vypustenia11, prípadne by mal vytvoriť úplne nový spôsob úpravy trestných sadzieb a to najmä pri recidivistoch.
1 napríklad Bargel, M.: Asperačná zásada a mladiství páchatelia, Justičná revue, 58, 2006, č. 1, s. 24 – 29, Sojka, S.: Asperačná zásada a nezodpovedané otázky, Justičná revue, 58, 2006, č. 1, s. 21 – 23, Šamko, P.: Znižovanie a zvyšovanie trestných sadzieb pri ukladaní trestu odňatia slobody, Justičná revue, 58, 2006, č. 8-9, s. 1111 – 1115, Prykryl, Ondrej - Samaš, Ondrej – Toman, Pavol: Trest odňatia slobody v novom Trestnom zákone. Bratislava: IURA EDITION, spol. s r.o. 2006, s. 31 – 33.
2 napríklad len v rámci bratislavského kraja sa na jednotlivých okresných súdoch postupuje pri úpravách trestných sadzieb výrazne odlišne a odlišné právny názory na spôsob úprav trestných sadzieb majú aj jednotlivé odvolacie senáty na Krajskom súde v Bratislave.
3 zákonodarca mal pritom dosť možností zmeniť právnu úpravu aj ohľadne zásad pre ukladanie trestov, nakoľko Trestný zákon bol už, len za niekoľko rokov svojej existencie, dvanásťkrát novelizovaný (dokonca raz ešte pred nadobudnutím účinnosti) a je predpoklad, že bude predmetom ďalších zmien aj v budúcnosti. Podľa názoru autora tohto príspevku bude nutné prehodnotiť, či má vôbec význam neustále meniť Trestný zákon, pretože aj ohľadne Trestného zákona platí pravidlo, že „právo, ktoré sa mení každý deň je horšie než vôbec žiadne právo“. Problémom Trestného zákona nie sú totiž len neustále zmeny, ale hlavne to, čo ešte zmenené nebolo (napríklad zásady pre ukladanie trestov, drastické zvýšenie represie, zavedenie osobitných kvalifikačných pojmov, ktoré spôsobujú v praxi neustále a zbytočné výkladové problémy, neurčitosť viacerých skutkových podstát trestných činov, vytváranie kriminality zavádzaním nových skutkových podstát, ktoré boli v minulosti len priestupkami, neprepracovanosť úpravy ochranných opatrení, napríklad detencie, ktorú nemožno uložiť trestne nezodpovednému páchateľovi a podobne). Bude zrejme nutné pripustiť, že niekedy legislatívny proces nemusí právo tvoriť, ale môže aj právo ničiť. Práve preto bude nevyhnutné „napraviť“ Trestný zákon tak, že sa vytvorí a prijme úplne nový Trestný zákon. K dôsledkom neúspechu zákonodarcu pri tvorbe práva pozri podrobnejšie Fuller, L.: Morálka práva, Praha: Oikoymenh 1998, s. 37 a nasl..
4 Samaš, O., Stiffel, H., Toman, P. Trestný zákon. Stručný komentár. Bratislava. Iura Edition, 2006, s. 102 – 103,
5 napríklad aktuálny komentár k Trestnému zákonu Burda, E., Čentéš, J., Kolesár, J., Záhora, J. a kol.: Trestný zákon, Všeobecná časť. Komentár. I. diel. 1. Vydanie. Praha: C.H. Beck, 2010, 667 s. a nasl. nesprávne uvádza, že pri mladistvých páchateľoch sa pri úpravách trestnej sadzby „najskôr trestná sadzba upraví podľa § 38 Tr. zák. a až potom podľa § 117 Tr. zák., pričom vychádza z toho, že ustanovenie § 117 ods. 1 Tr. zák. nepožaduje, aby sa zníženie urobilo len s trestnými sadzbami ustanovenými v osobitnej časti Trestného zákona, ale naopak, požaduje, aby sa zníženie urobilo s trestnými sadzbami ustanovenými v Trestnom zákone ako celku, vrátane trestných sadzieb zvýšených podľa § 38 ods. 4 až 6 Tr. zák.“. Citovaný komentár prehliada skutočnosť, že v ustanovení § 38 Tr. zák. sa žiadne trestné sadzby nenachádzajú, teda v § 38 Trestný zákon žiadne trestné sadzby neustanovuje, ale len upravuje spôsob úprav trestných sadzieb, ktoré sa nachádzajú na inom mieste Trestného zákona. Napokon, citované závery komentáru sú nesprávne aj z dôvodu, že sú v rozpore s ustanovením § 94 ods. 2 Tr. zák.
6 pojem „trestný čin, za ktorý zákon ustanovuje trest odňatia slobody...“, teda odkaz na konkrétny druh trestu a to na trest odňatia slobody a na jeho ustanovenie v zákone (t. j. v Trestnom zákone, ktorý v zmysle § 34 ods. 2 Tr. zák. ustanovuje trestné sadzby trestu odňatia slobody v osobitnej časti) používa aj Trestný poriadok napríklad v ustanoveniach § 112 ods. 1, § 114 ods. 1, § 118 ods. 1, § 252 ods. 3 Tr. por.. Aj v týchto prípadoch možno urobiť záver, že ide o odkaz na trestné sadzby uvedené v osobitnej časti Trestného zákona bez ich prípadného zvýšenia, či zníženia, pričom Trestný poriadok spája v niektorých prípadoch uvedený pojem priamo s prečinom, zločinom, či obzvlášť závažným zločinom (napríklad ustanovenia § 16 ods. 1 písm. a), § 202 ods. 2, § 237 ods. 3 písm. b), § 243 ods. 1, § 349 ods. 1 Tr. por.), z čoho je taktiež zrejmé, že tu ide o odkaz na trestné sadzby trestu odňatia slobody uvedené v osobitnej časti Trestného zákona, nakoľko podľa § 10 a § 11 Tr. zák. sa prečin, zločin a obzvlášť závažný zločin vymedzujú podľa trestných sadzieb uvedených v osobitnej časti Trestného zákona bez ich prípadného zvýšenia, či zníženia. Alebo povedané inak, zločin podľa § 11 ods. 1 Tr. zák. bude vždy „len“ zločinom a to bez ohľadu na to, že za použitia asperačnej zásady hrozí páchateľovi trest odňatia slobody s dolnou hranicou prevyšujúcou desať rokov (nepôjde teda o obzvlášť závažný zločin, ale pôjde stále len o zločin v zmysle § 11 ods. 1 Tr. zák.)
7 je diskutabilné, či by právne vety judikatúry mali obsahovať aj dodatky, ktoré sa netýkali prejednávanej trestnej veci, z ktorej judikatúra vychádza, nakoľko takéto dodatky nie sú potom žiadnym spôsobom odôvodnené. Rozhodnutie č. 32/2009 v právnej vete I. odkazuje na mladistvých a v právnej vete III. na obzvlášť závažný zločin, pričom z odôvodnenia je zrejmé, že prejednávaný prípad sa netýkal ani mladistvých a ani obzvlášť závažného zločinu a preto odkazy v právnych vetách nie sú odôvodnené. Autor tohto príspevku zastáva názor, že ak právne vety judikatúry obsahujú dodatky, ktoré sa netýkajú prejednávanej veci, mali by byť dodatočne, a nad rámec prejednávaného prípadu, odôvodnené orgánom schvaľujúcim judikatúru.
8 okrem gramatického výkladu podporuje tvrdenie, že § 38 ods.8 prvá veta za bodkočiarkou nemá, pri zvyšovaní alebo znižovaní trestných sadzieb, všeobecnú platnosť aj výklad historický. Samotná tzv. asperačná zásada bola do Trestného zákona účinného do 31.12.2005 zavedená s účinnosťou od 1.9.2003, pričom bola koncipovaná zhodne ako právna úprava zvyšovania trestnej sadzby pri obzvlášť nebezpečnom recidivistovi. Dôvodová správa k novému Trestnému zákonu uvádza, že ustanovenie o úhrnnom treste sa preberá aj do nového návrhu zákona (zmena oproti predchádzajúcej úprave tu je len v tom, že sa páchateľovi uloží trest nad jednu polovicu upravenej trestnej sadzby pri tzv. asperačnej zásade) a k § 42 dôvodová správa uvádza, že návrh preberá aj osvedčené ustanovenie o súhrnnom treste, ktorý sa ukladá podľa zásad pre ukladanie úhrnného trestu (ohľadne dôvodovej správy pozri napríklad, Nový Trestný zákon s dôvodovou správou. Novelizované zákony s dôvodovými správami v úplnom znení. Epos 27/2005). Dôvodovú správu preto možno chápať tak, že sa prebrala predchádzajúca právna úprava aj so svojim spôsobom výpočtu zvyšovania trestnej sadzby, pričom ani z dôvodovej správy ohľadne ustanovení § 38, 41 a 42 nemožno dospieť k inému záveru, teda k takému, že by základom na zvyšovanie trestnej sadzby pri tzv. asperačnej zásade mal byť rozdiel medzi hornou hranicou a dolnou hranicou zákonom ustanovenej trestnej sadzby.
9 nad rámec už uvedeného je potrebné dodať, že pochybnosti vyvoláva aj samotná skutková veta, od ktorej právneho posúdenia sa rozhodnutie č. 32/2009 odvíjalo. Autor tohto príspevku nepozná obsah vyšetrovacieho spisu Okresného súdu Prievidza sp. zn. 3T 256/2008, avšak zo skutkovej vety uvedenej v rozhodnutí č. 32/2009 možno vyvodiť, že skutok mal spočívať v tom, že páchateľ si zadovážil čerpaciu platobnú kartu patriacu jeho zamestnávateľovi, ktorú použil na úhradu načerpanej nafty, pričom nakúpenú naftu predával neznámym osobám a peniaze použil pre vlastnú potrebu. Takto ustálený skutok bol právne kvalifikovaný ako zločin nedovoleného vyrobenia a používania platobného prostriedku a inej platobnej podľa § 219 ods. 1, ods. 3 písm. b) Tr. zák. a prečin krádeže podľa § 212 ods. 1, ods. 3 písm. b) Tr. zák. (v texte rozhodnutia č. 32/2009 nie je uvedené či má ísť o viacčinný alebo jednočinný súbeh týchto dvoch trestných činov). Pochybnosti vyvoláva najmä to, že nie je zrejmé v čom malo spočívať spáchanie prečinu krádeže, nakoľko páchateľ sa mal obohatiť tak, že „platil kartou“. Platobná čerpacia karta slúži na bezhotovostný nákup benzínu, či nafty čo znamená, že ak má páchateľ takúto kartu neoprávnene a neoprávnene ju použije na nákup benzínu alebo nafty dopúšťa sa len trestného činu nedovoleného vyrobenia a používania elektronického platobného prostriedku a inej platobnej karty v zmysle § 219 Tr. zák. a ak touto bezhotovostnou platbou spôsobí aj napríklad väčšiu škodu, posúdi sa jeho konanie aj podľa kvalifikovanej skutkovej podstaty tohto trestného činu. Nejde o alebo aj o trestný čin krádeže, pretože páchateľ sa tu obohatil už neoprávneným použitím platobnej karty a nie až predajom takto získanej nafty (ide o obdobný prípad ako keď páchateľ odcudzí finančné prostriedky v hotovosti, za ktoré si následne kúpi naftu, ktorú predá, v takomto prípade sa páchateľ dopustil trestného činu krádeže na odcudzených finančných prostriedkoch a je bez významu ako s nimi následne naložil, teda či si za ne niečo kúpil alebo ich napríklad daroval inej osobe). Pri bezhotovostnom styku, v prípadoch ak sa platí kartou, ide o odcudzenie „nematerializovaných“ peňazí, ktoré však nie je možné považovať za vec v zmysle § 130 ods. 1, ods. 2 Tr. zák. (ide totiž o pohľadávky) a preto nemôže ísť ani o spáchanie trestného činu krádeže, pričom je taktiež bez významu, čo si páchateľ bezhotovostnou kúpou zaobstará a ako s predmetom kúpy naloží. Samotný predaj veci, ktorá bola získaná trestným činom nie je, sám o sebe, ďalším trestným činom, nakoľko takýmto následným predajom sa páchateľ už znova neobohacuje, ale len premieňa vec získanú trestným činom na inú majetkovú hodnotu (napríklad ak páchateľ odcudzí motorové vozidlo, ktoré následne predá inej osobe, tento následný predaj už nie je, sám o sebe, ďalším trestným činom, nakoľko páchateľ len „premenil“ motorové vozidlo na peniaze). Pokiaľ by páchateľ v skutku uvedenom v rozhodnutí č. 32/2009, ako zamestnanec poškodenej spoločnosti, použil čerpaciu platobnú kartu oprávnene a neoprávneným by bol až následný predaj nafty, nešlo by zas o zločin v zmysle § 219 Tr. zák., ale len o trestný čin krádeže a zrejme by vôbec neprichádzalo do úvahy ukladanie trestu v zmysle asperačnej zásady. Pokiaľ ide o výrok o treste je pomerne zaujímavým, že na strane jednej bola ustálená poľahčujúca okolnosť podľa § 36 písm. j) Tr. zák., teda že páchateľ viedol pred spáchaním trestného činu riadny život a zároveň, na strane druhej, bola ustálená aj priťažujúca okolnosť podľa § 37 písm. m) Tr. zák., teda, že páchateľ už bol za trestný čin odsúdený.
10 Melzer, F.: Metodologie nalézaní práva. Úvod do právní argumentace. 1. Vydání. Praha: C. H. Beck, 2009, 24 s. a nasl., k judikatúre a princípom právnej istoty pozri napríklad aj Hamuľák, O. (ed.): Fenomén judikatury v právu. Sborník z konference Olomoucké debaty mladých právniku 2009. Praha: Leges, 2010, 69 s. a nasl.
11 napríklad by bolo vhodným vypustiť z Trestného zákona asperačnú zásadu ako celok a zabrániť tak tomu, aby prvopáchatelia boli výrazne prísnejšie trestaní, ako recidivisti a to len preto, že spáchali viac trestných činov ešte predtým ako boli za niektorí z nich právoplatne odsúdení (páchateľ, ktorý bol odsúdený za spáchanie prečinu a následne po právoplatnosti rozsudku sa dopustil napríklad zločinu lúpeže podľa § 188 ods. 1 Tr. zák. je ohrozený trestnou sadzbou v rozpätí tri roky až osem rokov a je možné, že bude odsúdený na podmienečný trest odňatia slobody s probačným dohľadom. Ak by sa však ten istý páchateľ dopustil toho istého zločinu lúpeže ešte predtým ako bol odsúdený za prečin lúpeže, teda ak by nešlo o recidívu, ale išlo by o súbeh týchto dvoch trestných činov, ukladal by sa páchateľovi trest podľa asperačnej zásady a páchateľ by bol ohrozený trestnou sadzbou 6 rokov a 10 mesiacov až 10 rokov a 8 mesiacov a hrozilo by mu uloženie dlhodobého nepodmienečného trestu odňatia slobody. Takéto favorizovanie recidivistov pred prvopáchateľmi je nelogické a nespravodlivé, naviac, o použití asperačnej zásady nezriedka rozhoduje len náhodilá procesná okolnosť ako je oznámenie uznesenia o vznesení obvinenia, ktorá predeľuje páchanie pokračovacieho trestného činu na samostatné skutky aj z hľadiska trestného práva hmotného. Napríklad, ak páchateľ spácha desať zločinov lúpeže ešte predtým ako mu bolo oznámené uznesenie o vznesení obvinenia o niektorom zo spáchaných trestných činov (páchateľ si napríklad dlhodobo nepreberá poštu) pôjde, za splnenia zákonných podmienok, o spáchanie pokračovacieho zločinu lúpeže a páchateľ bude ohrozený trestnou sadzbou tri roky až osem rokov, ak by si však páchateľ prevzal na pošte uznesenie o vznesení obvinenia po deviatej lúpeži a desiatu lúpež by spáchal až potom ako si prevzal uznesenie o vznesení obvinenia, bol by ohrozený trestnou sadzbou 6 rokov a 10 mesiacov až 10 rokov a 8 mesiacov, nakoľko desiata lúpež je už samostatným skutkom a preto prichádza do úvahy uloženie trestu podľa asperačnej zásady. Len pre úplnosť možno dodať, že Krajský súd v Prešove „napadol“ v roku 2010 ústavnosť asperačnej zásady na Ústavnom súde SR – podanie je dostupné sa internetovej stránke Ústavného súdu SR www.concourt.sk.
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.