Nezávislý vyšetrovateľ Policajného zboru – základ spravodlivého procesu
V denníku N som si prednedávnom prečítal článok v nasledovnom znení: „nadriadení vyšetrovateľa jeho rozhodnutie preverili a dospeli k názoru, že sa dôsledne neriadil Trestným poriadkom a nevykonal všetky dostupné a potrebné úkony a policajný prezident požiadal generálneho prokurátora, aby zrušil rozhodnutie vyšetrovateľa a upravil jeho postup“.
Uvedený článok sa týkal odmietnutia trestného oznámenia, ktoré bolo podané na poslanca ĽSNS Milana Mazureka. Obsah článku musí v každom „práva znalom“ človeku vyvolať otázku: „je vyšetrovateľ Policajného zboru, ktorý rozhoduje o trestných oznámeniach samostatný a nezávislý?“. Odpoveď ponechám na čitateľovi, avšak dovolím si uviesť nasledovných 7 poznámok:
1/ trestný poriadok priznáva každému právo podať trestné oznámenie, avšak o trestnom oznámení môže rozhodnúť iba orgán činný v trestnom konaní, čo je podľa § 10 ods. 1 TP iba policajt a prokurátor. Policajtom sa v zmysle § 10 ods. 8 písm. a) rozumie vyšetrovateľ Policajného zboru (v ďalších písmenách sú uvedení aj vyšetrovateľ Finančnej správy, poverení príslušníci, ale to je pre potreby tohto článku nepodstatné). Z uvedeného vyplýva, že zákon, v našom prípade Trestný poriadok povoláva jedine prokurátora a vyšetrovateľa, resp. povereného príslušníka, aby rozhodol o podanom trestnom oznámení, teda nie médiá, nie nadriadených vyšetrovateľa, nie politikov, nie súdy, nie tretí sektor,
2/ vyšetrovateľ PZ v zmysle § 2 ods. 12 Tr. por. hodnotí dôkazy získané zákonným spôsobom podľa svojho vnútorného presvedčenia. Teda jedine konkrétny vyšetrovateľ PZ, ktorému bolo pridelené uvedené trestné oznámenie je oprávnený o ňom rozhodovať (čo podľa článku aj urobil) a pri tomto rozhodovaní má byť nezávislý a procesne samostatný. Slovko „nezávislosť“ podľa gramatického výkladu znamená – sloboda, schopnosť sám rozhodovať, sám konať, suverenita a pod.,
3/ vyšetrovateľ PZ rozhodol o trestnom oznámení podľa § 197 ods. 1 písm. d) Trestného poriadku a trestné oznámenie uznesením odmietol. Toto uznesenie, ktoré vyšetrovateľ vydal a signoval svojím podpisom je akt aplikácie práva, ktorý obsahuje jeho právny názor na vec, vyšetrovateľ autoritatívne riešil otázku, či skutok napĺňa formálne a materiálne znaky trestného činu, tedapostupoval tak, ako mu to ukladá Trestný poriadok,
4/ vyšetrovateľ PZ je povinný do 48 hodín doručiť uznesenie o odmietnutí trestného oznámenia príslušnému prokurátorovi (§ 197 ods. 3 Tr. por.). Prokurátor toto uznesenie preskúma a jedine on je oprávnený v zmysle § 230 ods. 2 Tr. por. dávať vyšetrovateľovi PZ záväzné pokyny a môže zrušiť toto uznesenie, ak sa s ním nestotožní. Z tohto vyplýva, že Trestný poriadok povoláva jedine prokurátora, aby preskúmaval správnosť rozhodnutia vyšetrovateľa PZ, nie médiá, nie politikov, nie nadriadených vyšetrovateľa,
5/ nadriadení vyšetrovateľa PZnemajú podľa Trestného poriadku žiadne oprávnenie preskúmavať zákonnosť a správnosť rozhodnutí vyšetrovateľa, nemajú právo dávať vyšetrovateľovi záväzné pokyny a ani nemajú právo prikazovať vyšetrovateľovi ako hodnotiť dôkazy, pretože ako som už spomenul vyššie vyšetrovateľ hodnotí dôkazy na základe svojho vnútorného presvedčenia,
6/ podľa mojich informácii z médií o trestnom oznámení rozhodol vyšetrovateľ okresného riaditeľstva PZ, pričom následne toto rozhodnutie preveril nadriadený vyšetrovateľ PZ, čo je právny nezmysel, pretože pojem „nadriadený vyšetrovateľ“ Trestný poriadok nepozná. Vyšetrovatelia PZ nepôsobia vo vzájomnom vzťahu nadriadenosti a podriadenosti. Je však pravdou, že aj na Krajských riaditeľstvách PZ sú tzv. „starší vyšetrovatelia“, ktorí vyšetrujú závažnejšiu trestnú činnosť ako vyšetrovatelia na okresných riaditeľstvá PZ (ich vecná príslušnosť je upravená Nariadením Ministra vnútra č. 175/2010) a ktorí môžu vykonávať aj metodickú činnosť vo vzťahu k okresným riaditeľstvám PZ, pričom táto má len odporúčajúci charakter a títo vyšetrovatelia v žiadnom prípade nemôžu na seba preberať oprávnenia prokurátora, v tom zmysle, že by mohli vydávať záväzné pokyny, rušiť uznesenia okresných vyšetrovateľov, prikazovať akýmspôsobom majú byť vyhodnotené produkované dôkazy, resp.hodnotiť správnosť výrokov uznesení, ktoré sú vydané okresným vyšetrovateľom, pretože je iba na uvážení príslušného vyšetrovateľa, či produkované dôkazy považuje za postačujúce na rozhodnutie o trestnom oznámení alebo, či bude ešte zabezpečovať ďalšie – toto je spomínané hodnotenie dôkazov podľa vnútorného presvedčenia vyšetrovateľa a procesná samostatnosť (tieto závery platia aj vo vzťahu k Úradu kriminálnej polície Prezídia PZ),
7/ vzťah vyšetrovateľa a dozor vykonávajúceho prokurátora ako orgánov činných v trestnom konaní sa riadi iba Trestným poriadkom, z ktorého ustanovení nie je priznané vyšetrovateľovi, a tobôž ani jemu nadriadenému podávať opravné prostriedky proti rozhodnutiam prokurátora pred začatím trestného stíhania alebo v prípravnom konaní, ani žiadať o preskúmanie postupu jemu nadriadenými orgánmi podľa zákona o prokuratúre č. 153/2001 Z.z.Toto je vyjadrenie doc. JUDr. Jozefa Čentéša, PhD., ktoré odznelo dňa 19.09.2012 na pracovnej porade riaditeľa Trestného odboru Generálnej prokuratúry s námestníkmi krajských prokurátorov pre trestný úsek, z ktorého sa dá analogicky vyvodiť, že nadriadení vyšetrovateľanemajú oprávnenie, aby žiadali Generálnu prokuratúru o preskúmavanie postupu prokurátorov, resp. vyšetrovateľov v zmysle zákona o prokuratúre alebo v zmysle Trestného poriadku. Príslušný prokurátor preskúmava uznesenia vyšetrovateľa po ich doručení z úradnej povinnosti a je iba na ňom, či sa s uznesením stotožní alebo ho zruší podľa § 230 ods. 2, písm. e) Tr. por., na toto nepotrebuje výzvy od iných subjektov (predstaviteľov PZ),
Na základe uvedených bodov považujem za zbytočné a právne irelevantné, aby predstavitelia Policajného zboru žiadali Generálneho prokurátora o zrušenie uznesenia, ktoré vydal v trestnom konaní vecne a miestne príslušný vyšetrovateľ, pretože prokurátor má zákonnú povinnosť stíhať všetky trestné činy, o ktorých sa dozvedel (§ 2 ods. 5 Tr. por. – zásada legality), z čoho vyplýva, že prokurátorsám (bez výziev) preskúma výrok uznesenia vyšetrovateľa a keď dospeje k inýmprávnym záverom ako vyšetrovateľ, zruší jeho uznesenie ex offo.
Rečou judikatúry: právo podať trestné oznámenie má každý, vyšetrovateľ má následne povinnosť sa týmto oznámením zaoberať a rozhodnúť o ňom, avšak posúdenie, či skutok napĺňa alebo nenapĺňa obligatórne znaky skutkovej podstaty konkrétneho trestného činu je v plne kompetencii vyšetrovateľa. Nikto nemá nárok na to, aby výsledok tohto vybavenia zodpovedal jeho predstave.
V demokratickej spoločnosti má byť nezávislosť vyšetrovania samozrejmosťou, preto by mal byť vyšetrovateľ rezistentný voči tlaku médií, tretieho sektora, politikov a aj svojich nadriadených, lebojedine on je v rámci Policajného zboru zákonodarcom povolaný, aby rozhodoval o trestných oznámeniach.
JUDr. Ľubomír Macháček
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.