Podstatou tohto príspevku je pokus o zodpovedanie otázky, ako postupovať v prípadoch, keď bol obvinený formálne zadržaný, pretože sú tu dôvody väzby a prokurátor chce podať návrh na vzatie obvineného do väzby, avšak obvinený nie je schopný vypovedať (v procesnom postavení obvineného) a to zo zdravotných dôvodov, prípade nie je schopný ani prevziať uznesenie o vznesení obvinenia a oboznámiť sa so svojimi právami.
S takouto situáciou som sa v praxi už niekoľkokrát stretol (ako prokurátor a aj ako sudca), pričom názory na ďalší procesný postup prokurátora a sudcu pre prípravné konanie sa v týchto prípadoch výrazne rôznia.
Len pre úplnosť uviediem niektoré prípady, ktoré sa v praxi vyskytli. Tak napríklad, obvinený, bezprostredne potom ako bol zadržaný (policajt mu obvinenie však nestačil ani oznámiť) utrpel koplaps, upadol do bezvedomia, musel byť okamžite prevezený do nemocnice, kde bol operovaný a následne bol umiestnený na jednotku intenzívnej starostlivosti s tým, že dlhodobo nebol pri vedomí. V ďalšom prípade sa obvinený, po svojom zadržaní, pokúsil (v nestráženej chvíli) o samovraždu, výsledkom, ktorej bola jeho kóma a umiestnenie v nemocnici. A napokon, obvinený, po zadržaní, v dôsledku svojho dlhodobo neliečeného chorobného psychického stavu, dostal záchvat a musel byť umiestnený v psychiatrickej liečebni, kde mu boli nasadené silné lieky a obvinený, dočasne, prestal vnímať realitu.
Uvedené prípady, a aj im podobné, majú spravidla nasledovné spoločné znaky:
a) ide o osoby, ktoré boli zadržané podľa § 86 ods. 1 Tr. por. (t. j. zadržanie už obvinených osôb, ktoré však doposiaľ nevypovedali v procesnom postavení obvineného, prípadne im ešte ani nebolo oznámené obvinenie), respektíve ide o zadržanie podľa § 85 ods. 1 Tr. por. (t. j. zadržanie podozrivých osôb) s tým, že takáto osoba je vypočutá v procesnom postavení tzv. zadržaného podozrivého, následne je jej vznesené obvinenie a zdravotný stav sa jej výrazne zhorší až potom a znemožní, aby jej obvinenie bolo oznámené a aby takáto osoba bola poučená ako obvinená osoba a bolo jej umožnené vypovedať v procesnom postavení obvineného,
b) ide o obvinené osoby, pri ktorých policajt a prokurátor vidia dôvody väzby a prokurátor chce podať návrh na vzatie obvineného do väzby, pričom už „beží“ 48 hodinová lehota zadržania,
c) ide o osoby, ktorým, podľa lekárskych správ (nálezov), zdravotný stav neumožní vypovedať v procesnom postavení obvineného v 48 hodinovej lehote zadržania a dokonca ani nie sú schopní prevziať uznesenie o vznesení obvinenia a oboznámiť sa s právami obvineného.
Problémom teda je, ako má postupovať prokurátor, keď, na strane jednej, chce podať návrh na vzatie obvineného do väzby a, na strane druhej, vie, že počas 48 hodinovej lehoty zadržania nebude môcť policajt vypočuť obvineného, oznámiť mu dôvody, pre ktoré mu bolo obvinenie vznesené (t. j. doručiť mu uznesenie o vznesení obviennia), poučiť ho o jeho právach a dať mu priestor na ich uplatnenie (napríklad realizovať právo na obhajobu a zvoliť si obhajcu).
Pri riešení tohto aplikačného problému je potrebné vychádzať zo znenia ustanovenia § 86 ods. 1 Tr. por. (takmer zhodné znenie má aj ustanovenie § 85 ods. 4 Tr. por.), podľa ktorého, policajt bez meškania oboznámi zadržaného obvineného s dôvodmi zadržania a vypočuje ho.
Z uvedeného ustanovenia teda vyplýva, že je povinnosťou policajta vypočuť obvineného (myslí sa tým vypočutie v procesnom postavení obvineného, nie len v procesnom postavení zadržaného podozrivého) a to tak v prípadoch, ak bolo vznesené obvinenie zadržanému podozrivému (§ 85 ods. 4 Tr. por.) ako aj v prípadoch, ak ide o výsluch po zadržaní už obvinenej osoby (§ 86 ods. 1 Tr. por.). Ani jedno z uvedených ustanovení neobsahuje žiadne výnimky z povinnosti policajta vypočuť zadržanú obvinenú osobu a ani výnimku, umožňujúcu prokurátorovi podať návrh na vzatie obvineného do väzby aj bez výsluchu obvineného a to zo zdravotných dôvodov.
Vzhľadom k tomu je nutné odmietnuť názory (zastávané najmä policajtmi a niektorými prokurátormi), ktoré vychádzajú z toho, že v prípadoch, ak zadržaného obvineného nie je možné vypočuť v procesnom postavení obvineného a ani ho oboznámiť s obvinením, či jeho právami, je potrebné použiť analógiu a postupovať podľa § 72 ods. 2 Tr. por., ktoré umožňuje sudcovi pre prípravné konanie rozhodnúť o návrhu prokurátora na vzatie obvineného do väzby aj bez výsluchu obvineného, ak zdravotný stav obvineného neumožňuje jeho výsluch.
K týmto názorom je potrebné uviesť, že analógia síce nie je v trestnom procese apriori zakázaná, avšak o analógiu ide len vtedy, ak dôvod, ktorý zákonodarcu viedol k určitej úprave, je rovnaký aj u posudzovaného, v zákone vyslovene neriešeného, prípadu. Ustanovenie § 72 ods. 2 Tr. por. sa však týka výsostne súdneho rozhodovania o väzbe, t. j. procesného postupu súdu pri výsluchu obvineného pred rozhodovaním o väzbe. Naproti tomu, ustanovenia § 85 ods. 4 Tr. por. a § 86 ods. 1 Tr. por. sa vyslovene týkajú procesného postupu orgánov činných v trestnom konaní, ktoré zadržali podozrivú osobu, respektíve zadržali už obvinenú osobu. Ide o dve samostatné úpravy a dva samostatné procesné postupy, ktoré nemožno zamieňať a ktoré sa ani vzájomne nedopĺňajú. Zákonodarca teda v Trestnom poriadku upravil ako majú postupovať orgány činné v trestnom konaní ak je obmedzená osobná sloboda osoby zadržaním a ako má postupovať súd, keď rozhoduje o väzbe. O analógiu preto nemôže ísť, nakoľko zákonodarca pamätal a upravil obidva procesné postupy, nejde teda o tzv. medzeru v práve, ktorú by bolo možné alebo nevyhnutné vypĺňať cestou analógie. Alebo povedané inak, analógia je vylúčená v prípadoch, v ktorých zákonná úprava vyslovene a jasne stanovuje určité pravidlo a to takým spôsobom, že už nezostáva žiadny priestor pre preberanie iných pravidiel z iných ustanovení na zdanlivo podobné prípady (k tomu pozri primerane uznesenie NS ČR sp. zn. 5 Tdo 345/2003 a sp. zn. 11 Tdo 329/2008). Nad rámec uvedeného je nutné zdôrazniť, že aj v trestnom procese platí, že analógia, ktorá by ukracovala obvineného na jeho právach (t.j. ktorá by zasahovala do zaručených základných práv a slobôd fyzických osôb) je neprípustná a neprijateľná (pripustenie takejto analógie by moholo napríklad znamenať aj analogické rozširovanie väzobných dôvodov a podobne).
Z uvedeného výkladu možno preto vyvodiť, že ustanovenie § 72 ods. 2 Tr. por. (v časti týkajúcej sa možnosti postupovať a rozhodnúť aj bez výsluchu obvineného zo zdravotných dôvodov) nie je analogicky použiteľné aj na postup orgánov činných v trestnom konaní podľa § 85 ods. 4 Tr. por. a § 86 ods. 1 Tr. por. pri zadržaní, pretože pripustenie analógie by ukracovalo takúto obvinenú osobu na jeho právach a navyše, ide o dve samostatné procesné úpravy. Opačný postup by skutočne znamenal skrátenie práv obvineného, nakoľko na obvineného by bol podaný návrh na vzatie do väzby za situácie, keď by vôbec nebol oboznámený s dôvodmi obvinenia (či zadržania), nebolo by mu doručené uznesenie o vznesení obvinenia, nebol by poučený o svojich právach (napríklad nemohol by uznesenie o vznesení obvinenia napadnúť sťažnosťou) a konečne, nemal by možnosť v procesnom postavení obvineného k veci vypovedať (či obvinený takúto moťnosť využije je vždy na jeho úvahe, avšak možnosť vypovedať a vyjadriť sa k obvineniu mu musí byť vždy poskytnutá). Opätovne tu treba skonštatovať, že Trestný poriadok v ustanoveniach § 86 ods. 1 Tr. por. a § 85 ods. 4 Tr. por. vyslovene prikazuje orgánom činným v trestnom konaní vypočuť obvinenú osobu a oboznámiť ju z dôvodmi zadržania.
Tu treba navyše upozorniť, že v prípade ustanovenia § 72 ods. 2 Tr. por. (rozhodovanie súdu o väzbe) nie je situácia rovnaká ako pri zadržaní, pretože súd už rozhodnuje za situácie, keď ide o obvinenú osobu, ktorá už mala možnosť vyjadriť sa k veci a to práve pri výsluchu pred policajtom. Ak súd rozhoduje o väzbe bez výsluchu obvinenej osoby zo zdravotných dôvodov, robí tak za podmienok, keď táto osoba vie z čoho je obvinená a mala možnosť sa k veci vyjadriť v procesnom postavení obvineného, t. j. bola aj ako obvinená osoba policajtom poučená (z tohto dôvodu zrejme zákonodarca pripustil takúto výnimku z inak obligatórneho výsluchu obvinenej osoby v prípadoch rozhodovania o väzbe).
V tomto smere možno, podporne, vychádzať aj zo znenia ustanovenia § 72 ods. 2 Tr. por., podľa ktorého možno konať a rozhodovať len o väzbe osoby, proti ktorej bolo vznesené obvinenie s tým, že podľa § 34 ods. 1 Tr. por. má obvinený od začiatku konania proti svojej osobe (začatím konania proti obvinenému je práve vznesenie obvinenia policajtom) možnosť vyjadriť sa ku všetkým skutočnostiam, ktoré sa mu kladú za vinu. Skutočnosť, že orgány činné v trestnom konaní sú povinné vždy obvineného o jeho právach poučiť a poskytnúť mu plnú možnosť na ich uplatnenie vyplýva aj z ustanovenia § 34 ods. 4 Tr. por. Z uvedených ustanovení možno preto vyvodiť aj to, že netačí len formálne vydanie uznesenia o vznesení obvinenia, ale je nevyhnutné toto obvinenie aj oznámiť osobe, ktorej sa týka a dať jej možnosť brániť sa, to platí o to zvlášť, ak je takáto osoba zadržaná.
V neposlednom rade treba poukázať aj na znenie článku 5 ods. 2 Európskeho dohovoru o ochrane ľudských práv a základných slobôd, podľa ktorého každý, kto je zatknutý (zadržaný) musí byť bez meškania a v jazyku, ktorému rozumie, oboznámený s dôvodmi svojho zatknutia a s každým obvinením proti nemu. Bohumil Repík k tomu uvádza, že predmetné ustanovenie je elementárnou zárukou každej zatknutej (zadržanej) osoby, ktorá má právo vedieť prečo bola zatknutá (zadržaná). Ide o nevyhnutnú podmienku rovnosti zbraní, práva na obhajobu a záruku proti svojvôli štátnych orgánov. Účelom článku 5 ods. 2 je umožniť zadržanej osobe napádať zákonnosť a dôvodnosť zadržania a v konečnom dôsledku aj obvinenia (pozri bližšie Repík, B.: Evropská úmluva o lidských právech a trestní právo, Orac, Praha 2002). Povinnosť orgánov činných v trestnom konaní (t. j. nie súdu) vždy oboznámiť zadržanú osobu so všetkými obvineniami, ktoré sa mu kladú za vinu a vypočuť ju k nim a to ešte pred podaním návrhu na vzatie do väzby možno vyvodiť aj z rozhodnutia Ústavného súdu SR sp. zn. I. ÚS 382/2006 z 24.05.2007, ktorý konštatoval porušenie základného práva sťažovateľa na zákonné pozbavenie osobnej slobody tak podľa článku 17 ods. 2, ods. 3 Ústavy SR ako aj článku 5 ods. 2 Dohovoru, pretože sťažovateľ nebol oboznámený, bez meškania, so všetkými obvineniami, pre ktoré došlo k jeho zadržaniu a nemohol sa k nim vyjadriť a spochybňovať ich (sťažovateľ bol obvinený za spáchanie dvoch skutkov dvomi samostatnými uzneseniami o vznesení obvinenia, oboznámený bol len s jedným uznesením, ku ktorému vypovedal s tým, že prokurátor, a následne aj súd, odôvodňovali vzatie do väzby aj druhým uznesením o vznesení obvinenia, ktoré však zadržanej osobe nebolo oznámené a obvinená osoba sa o ňom dozvedela až z návrhu prokurátora na vzatie do väzby – pozri k tomu bližšie Pirošíková, M.: Komentár k vybraným článkom Dohovoru o ochrane ľudských práv a základných slobôd, Euroiuris, Bratislava 2007).
Možno preto uzavrieť, že je povinnosťou orgánov činných v trestnom konaní „pracovať“ so zadržaným obvineným ešte pred tým ako je podaný návrh na vzatie obvineného do väzby sudcovi pre prípravné konanie (t. j. oznámiť zadržanej osobe obvinenie a následne ju vypočuť), pretože nie je povinnosťou sudcu pre prípravné konanie suplovať činnosť orgánov činných v trestnom konaní a oboznamovať obvineného s uznesením o vznesení obvinenia. Z uvedených dôvodov nemožno akceptovať ani názory, že návrh na vzatie obvineného do väzby možno podať, v špecifických prípadoch (napríklad pri zdravotných problémoch obvineného), aj bez výsluchu obvineného, prípadne aj bez oboznámenia obvineného s uznesením o vznesení obvinenia, pretože tak môže urobiť aj sudca pre prípravné konanie, respektíve prokurátor, či policajt po podaní návrhu na vzatie do väzby.
Tu treba zdôrazniť, že vydané rozhodnutia má zásadne oznamovať ten orgán, ktorý rozhodnutia vydal, respektíve orgán, ktorému bol k tomu uložený pokyn nadriadeným orgánom (napríklad prokurátor vydá uznesenie, ktoré doručuje prostredníctvom policajta). Pokiaľ ide o vzájomný vzťah orgánov činných v trestnom konaní a súdu, tak jedinou výnimkou je ustanovenie § 73 ods. 5 Tr. por., keď po realizácii príkazu na zatknutie doručuje sudca pre prípravné konanie obvinenému uznesenie o vznesení obvinenia s tým, že obvinený môže proti nemu podať sťažnosť aj do zápisnice o výsluchu pred sudcom pre prípravné konanie (toto doručovanie je však špecifické tým, že ide o príkaz na zatknutie, ktorý bol vydaný práve preto, že orgány činné v trestnom konaní nemohli obvinenému doručiť uznesenie o vznesení obvinenia, pretože nepoznali miesto jeho pobytu). V iných prípadoch súd nemá dôvod (a už vôbec nie povinnosť) doručovať obvinenému uznesenia policajta, či prokurátora, navyše, účelom rozhodovania o väzbe nie je oboznamovanie sa obvineného s uznesením o vznesení obvinenia. Opätovne treba zdôrazniť, že sudca pre prípravné konanie tak urobiť nemusí a ani by tak urobiť nemal, pretože to nie je jeho úlohou a pretože takýto postup prokurátora je v rozpore s Trestným poriadkom (a aj s vyššie uvedeným článkom Dohovoru ako aj s vyššie spomenutou judikatúrou Ústavného súdu SR). Napokon, podanie návrhu na vzatie obvineného do väzby znamená, že obvinený sa dostáva do dispozície sudcu pre prípravné konanie, ktorý musí o návrhu konať a rozhodnúť, t. j. s obvineným má „pracovať“ sudca pre prípravné konanie a nie policajt alebo prokurátor, ktorí by si takto v podstate predlžovali „svoju“ 48 hodinovú lehotu a až po jej uplynutí by si plnili svoje povinnosti a oboznamovali obvineného s uznesením o vznesení obvinenia.
Ak prokurátor podá návrh na vzatie obvineného do väzby bez toho, aby bol obvinený vypočutý, prípadne bez toho, aby bolo obvinenému riadne oznámené obvinenie a bol poučený o svojich právach, ide o evidentné porušenie ustanovení § 86 ods. 1 Tr. por. (prípadne § 85 ods. 4 Tr. por.) ako aj ustanovenia § 34 Tr. por. (a v neposlednom rade aj o porušenie článku 17 ods. 3 Ústavy SR a článku 5 ods. 2 Dohovoru) a je povinnosťou sudcu pre prípravné konanie prepustiť obvineného zo zadržania na slobodu, pretože takéto zásadné porušenia ustanovení o zadržaní nie je možné napraviť v konaní pred sudcom pre prípravné konanie (procesne sudca postupuje tak, že vykoná výsluch obvineného a ak výsluch obvineného zo zdravotných dôvodov nie je možný, postupuje podľa § 72 ods. 2 Tr. por. bez výsluchu obvineného a rozhodne uznesením v zmysle § 72 ods. 3 Tr. por.). Vzhľadom k tomu, že sudca pre prípravné konanie nemôže odmietnuť návrh na vzatie obvineného do väzby z formálnych dôvodov, môže kompenzovať porušenie ustanovení Trestného poriadku orgánmi činnými v trestnom konaní len tak, že obvineného prepustí zo zadržania na slobodu.
Ak teda ustanovenie § 72 ods. 2 veta prvá Tr. por. uvádza, že konať a rozhodovať možno len o väzbe osoby, proti ktorej bolo vznesené obvinenie, myslí sa tým nielen formálne napísanie (vydanie) uznesenia o vznesení obvinenia policajtom, ale najmä to, že uznesenie o vznesení obvinenia bude obvinenému aj riadne oznámené, bude poučený o svojich právach a bude mu daná možnosť sa k nemu vyjadriť ešte pred podaním návrhu na vzatie obvineného do väzby. Ak sa tak nestane, nie je splnená ani táto formálna podmienka vyžadovaná ustanovením § 72 ods. 2 veta prvá Tr. por.
Možno preto zopakovať, že v prípadoch, v ktorých nebol zadržaný obvinený, zo zdravotných dôvodov, oboznámený s uznesením o vznesení obvinenia, so svojimi právami a nebol ani vypočutý, nemôže prokurátor podať návrh na jeho vzatie do väzby (alebo povedané inak, takýto návrh prokurátor podať môže, avšak sudca pre prípravné konanie nebude môcť takýto návrh akceptovať a bude musieť obvineného prepustiť zo zadržania a to bez preskúmavania väzobných dôvodov, či samotného obvinenia). To, samozrejme, platí aj na prípady, ak by prokurátor podal obžalobu v tzv. zrýchlenom konaní podľa § 204 Tr. por. V takomto prípade by, okrem prepustenia obvineného na slobodu, musel sudca pre prípravné konanie postupovať aj podľa § 241 ods. 1 písm. f) Tr. por. odmietnuť obžalobu a vrátiť vec prokurátorovi pre závažné porušenie práva na obhajobu (k tomu je potrebné dodať, že ak obvineného nie je možné zo zdravotných dôvodov vypočuť, nie je ani dôvod na postup podľa 204 Tr. por., pretože bude spravidla nutné vykonať znalecké dokazovanie a skúmať zdravotný stav obvineného).
Ako má teda postupovať prokurátor, aby sa súd, v takýchto prípadoch, mohol návrhom na vzatie obvineného do väzby aj materiálne zaoberať a zároveň, aby k podaniu návrhu na vzatie obvineného do väzby došlo v zákonnej 48 hodinovej lehote?
Jediným riešením ako zachovať 48 hodinovú lehotu na prípadné podanie návrhu na vzatie obvineného do väzby je, podľa môjho názoru, tzv. prerušenie lehoty zadržania, t. j. faktické prepustenie obvineného zo zadržania. V takýchto prípadoch by mal policajt založiť do spisu všetky relevantné lekárske správy o zdravotnom stave zadržaného obvineného, t. j. nielen lekárske nálezy o diagnóze obvineného, jeho súčasnom zdravotnom stave a možnosti, či nemožnosti jeho vypočutia v najbližších hodinách, ale aj lekársku prognózu ďalšieho reálneho vývoja zdravotného stavu obvineného v budúcnosti, t. j. kedy a či vôbec je možné počítať s tým, že obvineného bude možné vypočuť k obvineniu (v praxi som sa stretol s tým, že obvinený nebol pri vedomí dva roky, potom vedomie nadobudol, ale ešte takmer rok nebol schopný správne a jasne vnímať a napríklad podpísať sa). Ak z lekárskych správ, či posudkov jednoznačne vyplýva, že zadržaný obvinený nie je a ani v najbližšom čase nebude schopný výsluchu, musí prokurátor (či so súhlasom prokurátora policajt) prepustiť opatrením (príkazom) zadržaného obvineného na slobodu s tým, že v odôvodnení opatrenia sa uvedie aj to, že dôvodom prepustenia boli vážne zdravotné dôvody obvineného. Následne sa vyznačí presný dátum ako aj hodina a minúta prepustenia zadržaného obvineného na slobodu, aby bolo do budúcnosti zrejmé, aký dlhý časový úsek zadržanie trvalo a čo bolo príčinou prepustenia obvineného zo zadržania na slobodu. V ďalšom priebehu prípravného konania prichádza do úvahy dôvod povinnej obhajoby podľa § 37 ods. 2 Tr. por. ako aj prerušenie trestného stíhania podľa § 228 ods. 2 písm. b) Tr. por.
Ak sa v budúcnosti obvinenému upraví zdravotný stav do takej miery, že ho bude možné vypočuť a orgány činné v trestnom konaní budú naďalej vidieť dôvod väzby (vážne zdravotné problémy obvineného môžu však byť dôvodom napríklad úmrtia obvineného, či toho, že väzobné dôvody odpadnú a nepríchádzajú už vôbec do úvahy), môže policajt opätovne prikročiť k zadržaniu obvineného „za nezmeneného stavu“, t. j. zadržanie obvineného bude pokračovať tam, kde predtým skončilo, čo sa musí vyznačiť aj v spise (presný dátum, hodina aj minúta ako aj kedy odpadla prekážka, ktorá pôvodne spôsobila prepustenie obvineného na slobodu), aby bolo zrejmé ktorou hodinou zo 48 hodinovej lehoty zadržanie pokračuje a kedy a ako sa orgán činný v trestnom konaní dozvedel o odpadnutí prekážky, ktorá bránila vo vypočutí obvineného. Takýto procesný postup je možný len celkom výnimočne a to len z objektívnych dôvodov, ktoré musia byť veľmi vážne (napríklad spomínané vážne zdravotné komplikácie obvineného spočívajúce v strate vedomia a podobne). Tzv. prerušenie zadržania nie je v zásade prípustné len z dôvodov nakríklad zmeny názoru orgánov činných v trestnom konaní na väzobné dôvody (napríklad ak je obvinený prepustený prokurátorom zo zadržania na slobodu, pretože prokurátor nevidí dôvody väzby, nie je možné takéhoto obvineného, za nezmeneného stavu, opätovne zadržať len preto, že nadriadený prokurátor je iného názoru a dôvody väzby vidí. Nezmeneným stavom sa pritom rozumie stav, ktorý tu bol v čase pôvodného zadržania. Samozrejme, ak by sa obvinený, po preustení zo zadržania a zlepšení zdravotného stavu, opätovne, napríklad dopustil trestnej činnosti, či skrýval sa, bude možné ho opätovne zadržať, pretože už ide o „zmenený stav“ oproti pôvodnému s tým, že pôjde aj o novú 48 hodinovú lehotu).
Pri riešení naznačeného problému uvedeným spôsobom možno podporne vychádzať aj zo stanoviska Najvyššieho štátneho zastupiteľstva Českej republiky, ktoré pod č. 14/1999 vydalo stanovisko, v ktorom sa uvádza, že „ak u zadržaného vyvstane v dôsledku použitia omamnej alebo psychotropnej látky alebo z iných vážnych dôvodov naliehavá potreba jeho lekárskeho ošetrenia, policajt alebo štátny zástupca musí takejto osobe zabezpečiť potrebnú prvú pomoc (lekársku starostlivosť). Pokiaľ má náhle ochorenie zadržaného povahu prekážky, ktorá bráni ďalšiemu výkonu zadržania, a to aj z hľadiska dodržania 48 hodinovej lehoty, policajt alebo štátny zástupca takúto osobu prepustí zo zadržania. Ak bude, po odpadnutí prekážky, takáto osoba opätovne zadržaná za nezmenených skutkových okolností, k novej dobe zadržania sa pripočíta doba, po ktorú trvalo predchádzajúce zadržanie“.
K tomu je potrebné uviesť, že doba hospitalizácie obvineného po prepustení zo zadržania, ktorá nesúvisela s trestným konaním (a to napríklad aj v psychiatrickej liečebni) sa nezapočítava do novej doby trvania zadržania tejto osoby a to ani vtedy nie, ak nasleduje bezprostredne po prepustení obvineného zo zdravotníckeho zariadenia jeho zadržanie na účely trestného konania (pozri primerane aj rozhodnutie NS ČR – R 2/2002).
Vždy však bude nevyhnutné, aby tzv. prerušenie lehoty zadržania a následné pokračovanie lehoty zadržania bolo riadne zdokumentované lekárskymi správami, pretože v opačnom prípade by mohlo dôjsť k faktickému predlžovaniu 48 hodinovej lehoty neopodstatnenými manipuláciami zo strany orgánov činných v trestnom konaní (napríklad časté požiadavky policajtov na tzv. prerušenie lehoty zadržania len z dôvodov „obyčajnej“ opitosti zadržaného obvineného, ktorá nie je tak závažná, aby obvinený nemohol byť vypočutý po niekoľkých hodinách, po tom, čo už nebude pod vplyvom alkoholu).
Tzv. prerušenie lehoty zadržania bude preto prípustné a tolerovateľné len ako prostriedok ultima ratio, t. j. len v prípadoch, v ktorých nastali celkom výnimočné okolnosti. Či bolo prerušenie lehoty zadržania odpodstatnené, či bolo dostatočne odôvodnené a podložené dôkazmi (napríklad spomínanými lekárskymi správami), či po sčítaní lehôt nedošlo k prekročeniu maximálnej lehoty zadržania a či nejde len o obchádzanie ustanovení Trestného poriadku neodôvodneným predlžovaním lehoty zadržania zo strany polície musí, v prvom rade, dôsledne skúmať prokurátor a, po prípadnom podaní návrhu na vzatie obvineného do väzby, sudca pre prípravné konanie.
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.