30 dňová lehota na rozhodnutie o trestnom oznámení – zbytočná dogma
Cieľom môjho príspevku je predložiť čitateľovi viacero právnych argumentov, z ktorých rezultuje záver, že 30 dňová lehota na rozhodnutie o trestnom oznámení je fakultatívna (nepovinná). Jej nedodržanie nespôsobuje žiadne procesné dôsledky. Zjednodušene povedané, nie je žiadna „tragédia“ (ako sa niektorí mylne domnievajú), ak sa v tejto lehote z objektívnych príčin o trestnom oznámení nerozhodne.
30 dňová lehota na rozhodnutie o trestnom oznámení, je síce lehotou zákonnou, pretože je priamo zakotvená v ustanoveniach § 196 ods. 2 Tr. poriadku a § 199 ods. 1 Tr. poriadku:
§ 196 ods. 2 TP
„Ak prokurátor alebo policajt po prijatí trestného oznámenia zistí, že je potrebné ho doplniť, doplnenie vykoná výsluchom oznamovateľa alebo poškodeného alebo vyžiadaním písomných podkladov od oznamovateľa alebo od inej osoby alebo orgánu príslušný prokurátor alebo príslušný policajt tak, aby mohol rozhodnúť podľa § 197 alebo § 199 v lehote do 30 dní od prijatia trestného oznámenia.“
§ 199 ods. 1 TP
„Ak nie je dôvod na postup podľa § 197 ods. 1 alebo 2, policajt začne trestné stíhanie bez
meškania, najneskôr však do 30 dní od prijatia trestného oznámenia, ak ho treba doplniť.“
Podstatným však je, že nejde o lehotu prekluzívnu (lehota, uplynutím ktorej zaniká možnosť vykonať úkon), ale iba o lehotu poriadkovú. Ak by sme sa striktne držali znenia zákona, mali by sme do 30 dní od prijatia trestného oznámenia buď:
1/ začať trestné stíhanie podľa § 199 Tr. por. alebo
2/ trestné oznámenie odovzdať, odložiť alebo odmietnuť - viď § 197 ods. 1 Tr. por..
Tu je na mieste pripomenúť znenie §-u 2 ods. 10 Tr. por., z ktorého vyplýva, že OČTK postupujú tak, aby bol zistený skutkový stav veci, o ktorom nie sú dôvodné pochybnosti, a to v rozsahu nevyhnutnom na ich rozhodnutie.
OČTK teda nemôžu trestné oznámenie odmietnuť, odovzdať, resp. odložiť, len „ex catedra“ (od stola), ale naopak, tieto rozhodnutia musia kvalifikovane odôvodniť, aby nevznikali dôvodné pochybnosti o správnosti ich postupu. Avšak v mnohých prípadoch je nemožné do 30 dní zistiť skutkový stav do takej miery (v takej kvalite), aby bolo možné vydať vyššie uvedené rozhodnutia. Povedané inak, OČTK nestihnú v 30 dňovej lehote zhromaždiť dostatok podkladov, aby mohli v súlade s § 2 ods. 10 Tr. por. trestné oznámenie odmietnuť, odovzdať, resp. odložiť.
Za tejto situácie a hlavne pod „tlakom“ nedodržania 30 dňovej lehoty začínajú OČTK mechanicky a automaticky trestné stíhanie vo veci. OČTK je v podstate nútený vymyslieť skutkovú vetu, tak aby zodpovedala určitej právnej kvalifikácii a domnienkam oznamovateľa, len preto, aby o trestnom oznámení rozhodol v lehote. Tento postup je v rozpore so zákazom ľubovôle pri rozhodovaní štátnych orgánov. Bližšie k tejto problematike:
Právna veta: Trestný poriadok neumožňuje začať trestné stíhanie v prípadoch, ak sa skutok „rysuje“ len v nejasných obrysoch, pričom prípadné svojvoľné vymedzenie skutku zo strany orgánov činných v trestnom konaní by bolo neprípustné a bolo by v rozpore so zákazom ľubovôle pri rozhodovaní štátnych orgánov (t. j. orgán činný v trestnom konaní nemôže najskôr „vytvoriť“ skutkové okolnosti tak, aby zodpovedali určitej právnej kvalifikácii a želaniu oznamovateľa a potom jej prispôsobovať dokazovanie, ale postup musí byť opačný, teda určitá právna kvalifikácia musí sama vyplynúť zo zisteného konkrétneho skutkového stavu).
Právna veta: To však neznamená, že orgány činné v trestnom konaní budú v každom prípade mechanicky reagovať na každé trestné oznámenia oznamovateľov, a to podľa ich predstáv, nakoľko v prípade vydania uznesenia o začatí trestného stíhania nie je možné toto postaviť len na všeobecných tvrdeniach oznamovateľa a následne týmto prispôsobovať vyšetrovanie.
Z vyššie uvedeného vyplýva, že aj pri vydaní uznesenia o začatí trestného stíhania vo veci musí byť zistený skutkový stav v určitej kvalite - čas, miesto, spôsob spáchania, vzniknutý následok(samozrejme táto je nižšia ako napr. pri vydávaní uznesenia o vznesení obvinenia proti konkrétnej osobe). V opačnom prípade je uznesenie o začatí trestného stíhania poznačené stigmou arbitrárnosti a formálnosti.
Z vlastných skúseností viem, že podľa kontrolných orgánov, ktoré vykonávajú kontrolu v zmysle zákona č. 10/1996 Z. z. o kontrole v štátnej správe je nedodržanie 30 dňovej lehoty považované za disciplinárne previnenie. Podľa môjho názoru, ak OČTK z objektívnych dôvodov nedodrží túto lehotu (napr. z dôvodu náročnosti zistenia skutkového stavu), nejedná sa o disciplinárne previnenie. O to by išlo iba v prípadoch, ak by OČTK svojou subjektívnou nečinnosťou zavinil zbytočné prieťahy, ktoré by spôsobili nedodržanie 30 dňovej lehoty.
Často sa stretávam s názorom, že 30 dňová lehota je explicitne uvedená v Trestnom poriadku, a teda je potrebné ju dodržať za každých okolností. Tento názor považujem za nesprávny. OČTK sa totiž nemôžu len slepo držať slov zákona a ich gramatického výkladu. Záväzný je obsah právnych noriem a nie ich slová. Viazanosť zákonom neznamená slepú poslušnosť. Poznať zákony neznamená poznať len ich slová, ale pochopiť ich pravý zmysel. Nestačí, ak niekto postupuje striktne podľa slov zákona, ak je tento postup proti jeho zmyslu a účelu.
„Orgánom verejnej moci nemožno tolerovať pri interpretácii zákonných ustanovení prílišný formalistický postup, ktorý vedie k zjavnej nespravodlivosti. Všeobecný súd nie je absolútne viazaný doslovným znením zákona, ale môže a musí sa od neho odchýliť pokiaľ to vyžaduje účel zákona, história jeho vzniku, systematická súvislosť alebo niektorý z ústavnoprávnych princípov. Pri výklade a aplikácii právnych predpisov teda nemožno opomínať ich účel a zmysel, ktorý nie je vyjadrený len v slovách a vetách toho-ktorého zákonného predpisu, ale i v základných princípoch právneho štátu.“ (rozsudok NS SR č. 1 Tdo 52/2015).
Záverom by som len zopakoval, že 30 dňová lehota na rozhodnutie o trestnom oznámení sa stala medzi niektorými OČTK, kontrolnými orgánmi a pedagogickými pracovníkmi (v oblasti trestného práva) zbytočnou dogmou. Dokonca si dovolím vysloviť názor, že najmä pri sofistikovanejšej ekonomickej trestnej činnosti (ale nie len pri nej), je dodržanie 30 dňovej lehoty vyslovene nemožné. Zákonodarca síce uvádza túto lehotu priamo v zákone, avšak tým iba načrtáva časový mantinel v rámci, ktorého by mali OČTK v optimálnych prípadoch rozhodovať. On sám napríklad v ustanovení § 3 ods. 5 TP počíta aj s možnosťou, že OČTK budú už pred začatím trestného stíhania zisťovať údaje, ktoré sú predmetom obchodného, bankového alebo daňového tajomstva. Avšak je zjavné, že ak sa OČTK rozhodne zabezpečovať tieto údaje, 30 dňovú lehotu vo väčšine prípadov nebude schopný dodržať. Je preto absolútne v poriadku, ak OČTK „obetuje“ túto lehotu a zameria svoju pozornosť na dostatočné zistenie skutkového stavu (§ 2 ods. 10 Tr. por. – zistenie skutkového stavu bez dôvodných pochybností), a až následne (možno aj s odstupom niekoľkých mesiacov) kvalifikovane rozhodne o trestnom oznámení.
Autor: JUDr. Ľubomír Macháček
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.