Trestný čin ohovárania vs. prípustná (dovolená) kritika
Úvodom si dovolím poskytnúť stručnú analýzu zákonných znakov prečinu ohovárania v zmysle § 373 ods. 1 Tr. zák. a následne nižšie v texte potom pozornosť upriamim na problematiku, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
Podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. kto o inom oznámi nepravdivý údaj, ktorý je spôsobilý značnou mierou ohroziť jeho vážnosť u spoluobčanov, poškodiť ho v zamestnaní, v podnikaní, narušiť jeho rodinné vzťahy alebo spôsobiť mu inú vážnu ujmu, potrestá sa odňatím slobody až na dva roky.
Objektom tohto trestného činu je ochrana cti, dobrej povesti a vážnosť človeka pred ohováraním, ktoré môže vážnym spôsobom narušiť občianske spolužitie. Rozlišuje sa česť v zmysle objektívnom, t.j. vážnosť, ktorú človek požíva v predstave iných ľudí, a v zmysle subjektívnom, t.j. vedomie vlastnej hodnoty.
Predmetom útoku, teda ohovárania, môže byť iba jednotlivec (uvedené vyplýva aj za použitia gramatického a logického výkladu daného ustanovenia, keďže jeho dikcia znie: „ kto o inom oznámi..“). Toto ustanovenie preto nechráni inštitúcie, úrady, právnické osoby, kolektívy, skupiny osôb a pod.
Nepravdivý údaj je taký údaj, ktorý je v rozpore so skutočným stavom veci (so skutočnosťou). Preto je nutné, aby mohla byť pravdivosť údaju, ktorá podmieňuje trestnú zodpovednosť pre trestný čin ohovárania podľa § 373 Tr. zák., overiteľná.
Páchateľ tohto trestného činu musí nepravdivý údaj oznámiť minimálne pred jednou ďalšou osobou (odlišnou od osoby, ktorej sa daný údaj týka). K prezentácii nepravdivého údaju môže prísť akoukoľvek komunikačnou formou, ústne, písomne, elektronicky (e-mailom, faxom), alebo prostredníctvom iného komunikačného kanála (formou tlače, médií a pod.).
V zmysle vyššie citovaného ustanovenia Tr. zák. je zrejmé, že k naplneniu objektívnej stránky skutkovej podstaty uvedeného prečinu dôjde za kumulatívneho splnenia nasledujúcich podmienok, a to
(i) oznámenie nepravdivého údaju o inej osobe (len o fyzickej osobe),
(ii) pričom táto nepravdivá informácia musí byť spôsobilá v značnej miere vyvolať následky predpokladané daným ustanovením.
Je teda zrejmé, že miera ohrozenia dotknutej osoby musí byť podľa zákona značná. To znamená, že uvedenie nepravdivého údaju musí byť schopné ohroziť poškodeného v značnej miere, a preto nepostačuje akékoľvek ohrozenie, hoci aj v nízkej či obvyklej intenzite, ale musí ísť skutočne o ohrozenie zásadnejšieho charakteru, a to aj z toho pohľadu, že ide o ohrozovací trestný čin (viď Uznesenia Najvyššieho súdu ČR pod sp. zn. 5 Tdo 83/2003 zo dňa 05.02.2003 a sp. zn. 11 Tdo 15/2008 zo dňa 8.7.2008).
Z uvedeného vyplýva, že nie každé šírenie nepravdivej informácie je postihnuteľné podľa § 373 Tr. zák., ale pôjde len o také protiprávne konanie, ktoré je skutočne spôsobilé v značnej miere spôsobiť deklarovaný následok v ust. § 373 Tr. zák.
Taktiež je nevyhnutné, aby medzi konaním páchateľa (oznámením nepravdivej informácie o inom) a následkom (ohrozenie vážnosti poškodeného u spoluobčanov, jeho poškodeniev zamestnaní, v podnikaní, narušenie jeho rodinných vzťahov alebo spôsobenie inej vážnej ujmy), bola príčinná súvislosť (R 41/1970).
Na naplnenie skutkovej podstaty prečinu podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. Nie je potrebné, aby skutočne došlo k následku predpokladaného týmto ustanovením, avšak na strane druhej je nevyhnutné, aby vznik tohto následku bolo aspoň možné dôvodne očakávať, resp. Aby bola nepravdivá informácia reálne spôsobilá deklarovaný následok vyvolať. Na strane druhej, pokiaľ by však reálne prišlo k v dôsledku konania predpokladaného ust. § 373 ods. 1 Tr. zák. k strate zamestnania poškodenej osoby, alebo k rozvodu jej manželstva, došlo by už k naplneniu kvalifikovanej skutkovej podstaty zločinu podľa § 373 ods. 1, ods. 3 písm. b) Tr. zák.
Pri subsumovaní určitého protiprávneho konania pod skutkovú podstatu trestného činu ohovárania podľa § 373 Tr. zák. je však nevyhnutné vždy zohľadniť všetky dostupné okolnosti daného prípadu, a to najmä povahu oznámeného nepravdivého údaja, miesto, čas a spôsob a iné okolnosti, za akých bol predmetný údaj oznámený, ďalšie možnosti rozšírenia tejto informácie, osobu pôvodcu nepravdivej informácie, rovnako adresáta, ktorého sa predmetná informácia týka, a v neposlednom rade, možnosť vzniku následku predvídaného ust. § 373 Tr. zák.
Navyše predmetný prečin je s poukazom na § 17 Tr. zák. úmyselným trestným činom, čo znamená, že konanie páchateľa musí byť pokryté úmyselným zavinením, a to aj pokiaľ ide spôsobenie daného škodlivého následku.
Z predrevolučnej judikatúry rezultuje záver, že úmysel páchateľa sa musí nevyhnutne vzťahovať aj k okolnosti, že oznamuje nepravdivý údaj (primerane judikatúra pod R 44/1965, 49/1983 20/1986, 63/1991). Povedané inak, táto judikatúra vyžadovala od páchateľa vedomosť o tom, že ním oznamovaný údaj je nepravdivý.
Napríklad z rozhodnutia Najvyššieho súdu SR pod sp. zn. 6 Tz 34/82 zo dňa 04.06.1982 (publikovaný pod R 49/1983) výslovne vyplýva, že „pri trestnom čine ohovárania sa po subjektívnej stránke vyžaduje, aby páchateľ vedel o nepravdivosti rozširovaného údaja a o tom, že ním môže v značnej miere ohroziť vážnosť iného u spoluobčanov. Nepostačuje, aby páchateľ mal v tomto smere len eventuálny úmysel.“
Na tomto mieste je však dôvodné uviesť, že táto staršia judikatúra má svoje opodstatnenie v kontexte vtedajšej právnej úpravy, keďže v Trestnom zákone č. 140/1961 Zb. účinného do 30.06.1990 bol trestný čin ohováranie v § 206 upravený nasledovne:
„Kto o inom oznámi údaj, o ktorom vie, že je nepravdivý a spôsobilý značnou mierou ohroziť jeho vážnosť u spoluobčanov...“
Až prostredníctvom novely zákona č. 175/1990 Zb. účinnej od 01.07.1990 došlo okrem iného aj k úprave trestného činu ohovárania do znenia „kto o inom oznámi nepravdivý údaj, ktorý je spôsobilý...“.
Napriek vyššie uvedenému konštatovaniu však platí, že úmyselné zavinenie páchateľa musí s poukazom na § 17 Tr. zák. pokrývať všetky zákonné znaky prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák., a to najmä pokiaľ ide o vedomostnú zložku úmyselného zavinenia.
To znamená, že pokiaľ páchateľ vôbec nevie, že ním prezentovaný údaj je nepravdivý, ale práve naopak, je presvedčený o tom, že je pravdivý, tak potom u neho absentuje vedomostná zložka úmyselného zavinenia.
Komplikovanejšie však bude riešenie otázky, pokiaľ páchateľ šíri údaj, ku pravdivosti ktorého sa stavia povrchne, ľahostajne, keďže v taktom prípade by sa za určitých okolností mohlo jednať o úmyselne zavinenie v nepriamej forme podľa § 15 písm. b) Tr. zák. O nepriamy úmysel môže ísť najmä vtedy, ak ľahostajnosť páchateľa k tomu, či následok nastane alebo nenastane, vyjadruje jeho kladné stanovisko k obom týmto možnostiam.
Na tomto mieste možno však poukázať aj na českú judikatúru, ktorá vo vzťahu k naplneniu subjektívnej stránky trestného činu ohovárania uviedla, že skutočnosť, že viaceré rozširované údaje boli hanlivé, neoverené a nepravdivé a súčasne spôsobilé privodiť značné ohrozenie vážnosti napadaných osôb, charakterizuje objektívnu stránku trestného činu ohovárania, ale sama o sebe nevypovedá nič o tom, či o uvedenej povahe údajov obvinený vedel a či bol uzrozumený s následkom, ktorý ich šírením mohol vyvolať (viď Uznesenie Najvyššieho súdu ČR pod sp. zn. 5 Tdo 873/2002 zo dňa 07.11.2002).
Pre úplnosť je nevyhnutné taktiež zdôrazniť, že v prípade prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. je nevyhnutné v zmysle § 10 ods. 2 Tr. zák. zohľadniť aj materiálny znak (materiálny korektív), pričom v tejto súvislosti nemožno opomenúť ani tú skutočnosť, že pri danom prečine je taktiež potrebné do úvahy vziať aj princíp „ultimaratio“ (R 96/2014 alebo Rozsudky Najvyššieho súdu SR pod sp. zn. 5Tdo/36/2014 a sp. zn. 1 TdoV 10/2015).
Nad rámec vyššie uvedenej právnej analýzy trestného činu ohovárania podľa § 373 Tr. zák. je nevyhnutné poukázať aj na ďalšie aspekty súvisiace s týmto trestným činom, ktoré majú svoj argumentačný základ skôr v civilnom (súkromnom) práve.
Uvedené je dôvodné aj z toho hľadiska, že ako pri trestnom čine ohovárania podľa § 373 Tr. zák., tak aj pri ochrane osobnosti v zmysle § 13 ods. 1 Občianskeho zákonníka sa vyžaduje, aby išlo o zásah neoprávnený t.j. vykonaný v rozpore s objektívnym právom. Rovnako nemožno opomínať ani tú skutočnosť, že značná časť civilných sporov o ochranu osobnosti je založená taktiež na tom skutkovom základe, že subjekt X šíri nepravdivé informácie o subjekte Y. To znamená, že rovnaký skutkový základ (skutok) môže byť predmetom trestného konania (v prípade podozrenia zo spáchania trestného činu podľa § 373 Tr. zák.), ale rovnako môže byť i predmetom civilného sporového konania (v spore o ochranu osobnosti podľa § 11 a nasl. Občianskeho zákonníka).
V kontexte relevantnej judikatúry týkajúcej sa ochrany osobnosti je zvlášť vhodné pozornosť venovať prípadom, kedy je posudzovaná dôvodnosť podozrenia z trestného činu ohovárania pri verejných funkcionároch, t.j. osôb pôsobiacich vo verejnom záujme.
Uvedená téma je zvlášť aktuálna v súčasnosti, keďže vzájomné podávanie trestných oznámení verejne činných osôb pre trestný čin ohovárania sa stalo v našich podmienkach akýmsi „národným športom“. Dnes je totiž pomerne bežná prax, že pokiaľ je určitý minister, štátny tajomník, poslanec, starosta obce, alebo iný verejný funkcionár spojený s nejakou protiprávnou činnosťou (hoci sa ani nemusí jednať priamo o trestnú činnosť, ale napr. o tzv. klientelizmus alebo ,,rodinkárstvo”) na „vznesené obvinenia“ a kritiku reaguje tak, že podá trestné oznámenie na pôvodcu informácie pre ohováranie (§ 373 Tr. zák.) alebo krivé obvinenie (§345 Tr. zák.).
Pritom je potrebné zvýrazniť, že drvivá väčšina týchto oznámení je nedôvodná, t.j. veľká väčšina týchto podaní býva odmietnutá ešte v štádiu pred začatím trestného stíhania v zmysle § 197 ods. 1 písm. d) Tr. por.
Pokiaľ preto ide o riešenie tejto problematiky, podľa môjho názoru, je dôvodné do úvahy vziať okrem iného i nasledovné:
Jedným zo základných politických práv každého občana je sloboda prejavu a právo na jeho verejnú prezentáciu, čo rezultuje z čl. 26 ods. 1, ods. 2 Ústavy Slovenskej republiky, ale aj z čl. 10 Dohovoru o ochrane ľudských práv a základných slobôd (ďalej len „Dohovor“). Je preto prirodzené, že každý má dovolené vyjadrovať sa k verejným veciam a vynášať o nich hodnotové úsudky (Nález Ústavného súdu SR pod sp. zn. II ÚS 152/08).
Rovnako čl. 26 ods. 1 Ústavy SR garantuje právo na informácie.
Na strane druhej platí, že aj sloboda prejavu má svoje hranice a limity, tak ako deklaruje aj čl. 19 ods. 2, ods. 3 Ústavy SR. Uvedená ústavná ochrana sa však jednotlivcovi poskytuje len v prípadoch neoprávnených zásahov do ľudskej dôstojnosti, osobnej cti, dobrej povesti a dobrého mena.
Zákonný základ súkromnoprávnej ochrany osobnostných práv v podmienkach práva Slovenskej republiky obsahuje najmä Občiansky zákonník pod názvom Ochrana osobnosti v ustanoveniach § 11 až 16, pričom táto právna úprava vychádza z druhej hlavy Ústavy SR, najmä z článkov 14, 15, 16, 19, 20 a 21.
V prvom rade možno pozornosť upriamiť na tú skutočnosť, že ak k porušeniu práva na ochranu osobnosti došlo slovom, treba pri skúmaní primeranosti konkrétneho výroku v prvom rade odlíšiť, či sa jedná o skutkové tvrdenie alebo hodnotiaci úsudok (kritiku), pretože podmienky kladené na prípustnosť týchto dvoch výrazov sa v súdnej praxi odlišujú.
Z českej judikatúry plynie pre naše právne podmienky právne akceptovateľný záver, že za nepravdivé údaje v zmysle § 373 Tr. zák. nemožno potom považovať také tvrdenia, ktorú majú hodnotiacu povahu a sú prezentované ako subjektívne úsudky ich autorov, teda nie sú prezentované ako faktický údaj (Uznesenie Najvyššieho súdu ČR pod sp. zn. 7 Tdo 726/2004 zo dňa 01.09.2004).
Taktiež Európsky súd pre ľudské práva v rozhodnutí De Haes a Gijsels proti Belgicku, v roku 1997 zdôraznil nevyhnutnosť rozlišovania medzi faktami a hodnotiacimi úsudkami s tým, že existenciu faktov možno dokázať, zatiaľ čo pravdivosť hodnotiaceho úsudku nemožno dokázať (rozsudok Lingens proti Rakúsku z 8. júla 1986).
„Skutkové tvrdenie sa opiera o fakt, objektívne existujúcu realitu, ktorá je zistiteľná pomocou dokazovania, pravdivosť tvrdenia je teda overiteľná. Na rozdiel od skutkového tvrdenia hodnotiaci úsudok vyjadruje subjektívny názor svojho autora, ktorý k danému faktu zaujíma určitý postoj tak, že ho hodnotí z hľadiska správnosti a prijateľnosti, a to na základe vlastných (subjektívnych) kritérií. Hodnotiaci úsudok nemožno akokoľvek dokazovať. Primeranosť kritiky čo do obsahu, formy a miesta (použitými výrazmi, formuláciami, spojeniami), znamená, že nevybočuje z medzí nutných k dosiahnutiu sledovaného a zároveň spoločensky uznávaného účelu (cieľa).Práva na ochranu osobnosti sa samozrejme môžu domáhať aj politici a ostatne verejne činné osoby, no kritériá posúdenia skutkových tvrdení a hodnotiacich úsudkov sú v ich prípadoch omnoho mäkšie v prospech pôvodcov týchto výrokov. Je to dané skutočnosťou, že osoba vstúpiaca na verejnú scénu musí počítať s tým, že ako osoba verejne známa bude pod drobnohľadom verejnosti, ktorá sa zaujíma o jej profesionálny ako aj súkromný život a súčasne ho hodnotí, zvlášť, ak ide o osobu, ktorá spravuje verejné záležitosti.“ (citované z Uznesenia Najvyššieho súdu SR pod sp. zn. 4 Cdo 149/2009 zo dňa 31.05.2010).
Riešenie týchto aspektov je ešte dôvodnejšie u verejne činných osôb (tzv. osôb verejného záujmu), u ktorých sa vyžaduje vyššia miera tolerancie verejnej kritiky, a teda aj hodnotiacich úsudkov.
,,Osobami verejného záujmu sa väčšinou rozumejú osoby verejného života, ktoré vystupujú pri riešení rôznych otázok na verejnosti, alebo sú verejne činnými a tým na verejnosti vykonávajú svoj vplyv v oblasti politickej, hospodárskej, kultúrnej, športovej a i., ale vôbec aj osoby, ktoré na seba upútavajú záujem verejnosti a tak sa ocitajú v zornom uhle spravodajstva hromadných informačných prostriedkov.“(citované z Knap, K. – Švestka, J.: Ochrana osobnosti podle československého občanského práva. Praha : Panorama, 1989, s. 366.)
Za tzv. osoby verejného záujmu sa preto spravidla považujú politici, sudcovia, osoby pracujúce vo verejnej správe (verejnom záujme), či osobnosti kultúrnej a športovej obce. Pokiaľ ide o politicky činné persóny, tak za osobu verejného záujmu je nutné považovať nielen politika pôsobiaceho na celonárodnej úrovni, ale i na úrovni miestnej a regionálnej (Rozsudok ESĽP vo veci Kwiecien proti Poľsku zo dňa 09.01.2007).
Tu možno podporne vychádzať najmä z ústavného zákona č. 357/2004 Z.z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov v znení neskoršieho predpisu, kde čl. 2 ods. 1 výslovne určuje, koho považuje tento predpis za verejného funkcionára. Podľa čl. 4 ods. 1 tohto ústavného zákona je verejný funkcionár je povinný pri výkone svojej funkcie presadzovať a chrániť verejný záujem.
Možno konštatovať, že pojem „verejný funkcionár“ spĺňa kritéria tzv. osoby verejného záujmu, tak ako je to vymedzené vyššie.
Stupeň prípustnej kritiky sa teda v zásade mení podľa typu jej adresáta, pričom tzv. osoby verejného záujmu musia akceptovať väčšiu mieru verejnej kritiky než ostatní občania, čo vyplýva aj z konštantnej judikatúry (Rozhodnutia Európskeho súdu pre ľudské práva Oberschlickvs. Rakúsko zo dňa 1. júla 1997, Handysidevs. Spojené kráľovstvo zo dňa 12. júla 2001, Lingens proti Rakúsku zo dňa 8.7.1986, Thorgeir Thorgeirson proti Islandu zo dňa 25.6.1992, Nálezy Ústavného súdu SR pod sp. zn. II. ÚS 44/00 z 05.01.2001, sp. zn. PL. ÚS 1/09 z 19.01.2011, sp. zn. II.ÚS 255/2010 zo dňa 6.10.2010 a sp. zn. IV. ÚS 492/2012 zo dňa 18.4.2013, Uznesenia Najvyššieho súdu SR pod sp. zn. 5 Cdo 202/2009 zo dňa 19.05.2010 a sp. zn. 4 Cdo 149/2009 zo dňa 31.05.2010, sp. zn. 5 Cdo 42/2009 zo dňa 03.02.2010, sp. zn. 5 Cdo 55/2008 zo dňa 25.02.2009).
V druhom vyššie spomenutom rozhodnutí Európsky súd pre ľudské práva (ďalej len „ESĽP) išiel v nastolenej problematike ešte ďalej, keďže skonštatoval, že „ochrana slobody prejavu sa vzťahuje nielen na informácie a myšlienky, ktoré sú prijímané priaznivo, alebo ktoré sa považujú za neškodné alebo za indiferentné, ale aj na také, ktoré urážajú, šokujú alebo znepokojujú. Takto si to vyžaduje pluralizmus, tolerancia a veľkorysosť, bez ktorých neexistuje demokratická spoločnosť.“
V ďalšom, veľmi významnom rozhodnutí vo veci Lingens proti Rakúsku (rozsudok ESĽP zo dňa 8.7.1986) ESĽP dovodil, že v diskusii o veciach verejného záujmu možno používať aj silnejšie výrazy. Za prípustné ESĽP dokonca považuje preháňanie či dokonca provokáciu.
ESĽP vo svojej početnej judikatúre jasne vymedzil, že sloboda prejavu je nielen významným právom ako takým, ale zohráva zároveň dôležitú úlohu v rámci ochrany ostatných práv garantovaných v Dohovore. Z toho dôvodu ESĽP akýkoľvek zásah do slobody prejavu posudzuje veľmi dôkladne a prísne. Sloboda prejavu ako samostatné právo resp. sloboda chránená Dohovorom veľmi často prichádza do konfliktu s ostatnými právami rovnako chránenými Dohovorom. V prípade stretu viacerých práv rovnakej úrovne sa ESĽP vždy usiluje nájsť istú rovnováhu medzi kolidujúcimi právami.
ESĽP svojimi rozhodnutiami však poskytuje zvýšenú ochranu právu na šírenie informácií a myšlienok o veciach verejného záujmu (pozn. viď rozhodnutia ESĽP uvedené vyššie).
Z rozhodovacej činnosti ESĽP taktiež vyplýva, že obmedzenie práva podľa čl. 10 pripúšťa len malý rozsah obmedzenia debaty o otázkach verejného záujmu (rozsudok vo veci Guja proti Moldavsku z 12.02.2008).
Napriek pomerne široko nastaveným mantinelom slobody prejavu ESĽP pripúšťa, že za určitých okolností môžu hodnotiace úsudky prekročiť tieto pomyselné hranice slobody prejavu a neoprávnene zasiahnuť do ochrany osobnosti dotknutej fyzickej osoby. Pôjde však predovšetkým o prípady tzv. hanobiacej kritiky, kedy namiesto vecného vyporiadania sa s určitým problémom stojí v popredí urážanie iného (k tomu pozri:Herczeg, J.: Meze svobody projevu. Praha : NakladatelstvíOrac, 2004, s. 71).
ESĽP však vo svojich rozhodnutiach už viackrát konštatoval, že aj použitie expresívnych až urážlivých výrazov s prihliadnutím na okolnosti danej situácie, v ktorej boli použité, bolo primerané a v rámci prípustných hraníc slobody prejavu (v tomto ohľade je známym rozhodnutie ESĽP vo veci Oberschlick proti Rakúsku zo dňa 08.07.1986).
V nedávnej minulosti sa ESĽP komplexne zaoberal otázkou slobody prejavu poslancov v rozhodnutí vo veci Karácsony a ostatní proti Maďarsku zo dňa 17.05.2016, kde okrem iného uviedol, že prejav členov parlamentu je dôležitou súčasťou slobody prejavu v rovine par excellence. Súd zvýraznil význam práva na slobodu prejavu pre členov parlamentu a tento prejav má požívať zvýšenú úroveň ochrany.
Z českej judikatúry taktiež vyplýva záver, že úmyselné zavinenie ako jeden z predpokladov trestného činu ohovárania podľa § 373 Tr. zák. je potrebné zvlášť starostlivo posudzovať v situácii, keď mal byť uvedený trestný čin spáchaný v dobe volebnej kampane, kedy možno predpokladať prednášanie ostrej kritiky na adresu kandidátov z rôznych subjektívnych pohľadov, pretože ide o imanentnú súčasť predvolebného súboja, ktorú nie je možno všeobecne kriminalizovať (Uznesenie Najvyššieho súdu ČR pod sp. zn. 5 Tdo 873/2002 zo dňa 07.11.2002).
Hoci inštitút zníženej ochrany osobnosti osôb verejného záujmu vyžaduje vyššiu mieru tolerancie kritiky týchto osôb, majú aj tieto osoby v judikatúre ESĽP garantované legitímne očakávanie ochrany vlastného súkromia.
Uvedenú doktrínu ESĽP zakotvil napr. vo veci von Hannover proti Nemecku (rozsudok ESĽP zo dňa 24.6.2004), keď vo svojom rozhodnutí konštatoval, že každý, hoci je verejnosti známy, musí mať ,,legitímnu nádej“ na rešpektovanie a ochranu svojho súkromného života.
To znamená, že osobám verejného záujmu je poskytovaná predmetná ochrana primárne v oblasti súkromného, nie verejného života (k tomu aj rozhodnutie ESĽP vo veci Dalban proti Rumunsku zo dňa 28.09.1999).
S poukazom na vyššie uvedené rozhodnutia, je zrejmé že problematika neoprávneného zásahu do osobnostného práva (urážka na cti) by mala byť predovšetkým predmetom konania občianskych súdov, nakoľko tieto sú výslovne povolané na to, aby v súlade so zásadou uplatnenia trestného práva ako prostriedku „ultimaratio“, prejednávali spory z občianskoprávnych vzťahov, resp. súkromnoprávne spory, čo vyplýva aj z § 7 ods. 1 O.s.p., resp. § 3 Civilného sporového poriadku.
Vyriešenie kolízie dvoch subjektívnych práv v rámci civilného sporového konania je vhodné najmä za použitia testu proporcionality. Test proporcionality je všeobecne uznávaná právna metóda, za pomoci ktorej možno posúdiť legitimitu konkrétneho zásahu do sféry práv a slobôd určitého jednotlivca. Pokiaľ ide o podstatu testu proporcionality, tak jeho využite náležite vymedzila aj rozhodovacia činnosť Ústavného súdu SR (najmä nálezy pod sp. zn. II. ÚS 152/08 zo dňa 15.12.2009 a II. ÚS 326/09 zo 04.03.2010, uverejnený v zbierke pod č. 11/2010).
Za povšimnutie stojí najmä právny záver vyplývajúci z Nálezu Ústavného súdu SR pod sp. zn. II. ÚS 326/09 zo 04.03.2010 (R 11/2010), podľa ktorého „sloboda prejavu je základným pilierom demokratickej spoločnosti, v ktorej je každému dovolené vyjadrovať sa k verejným veciam a vynášať o nich hodnotové súdy. K veciam verejným pritom nepochybne patrí činnosť orgánov verejnej moci vrátane činnosti súdov a sudcov a taktiež činnosť osôb pôsobiacich vo verejnom živote. Tieto činnosti môžu byť verejne posudzované, pričom pri ich kritike platí z princípu demokracie vyplývajúca ústavná prezumpcia, že ide o kritiku dovolenú.“
S poukazom na vyššie opísané je preto možné skonštatovať, že pokiaľ je už rozhodovacia činnosť súdov prejednávajúcich občiansko-právne spory (spory o ochranu osobnosti) v otázke kritiky osôb verejného záujmu zdržanlivá, je o to dôvodnejšie, aby aj nástup trestno-právnej represie pri tejto otázke, bol ešte zdržanlivejší, a to plne v súlade so zásadou „ultima ratio”.
Záver
Je notoricky známe, že trestné právo ako súbor právnych noriem má nastupovať najmä v tých prípadoch, keď dotknuté právne vzťahy nie je možné regulovať prostredníctvom iných právnych odvetví, resp. pokiaľ tieto zlyhali (minuli sa účinku). Napriek tomuto faktu je však v súčasnosti badať trend, že inštitút trestného oznámenia sa stal akýmsi univerzálnym nástrojom pri obrane dotknutých osôb v rámci politického súboja, čo evidentne nie je súladné s vyššie uvedenou zásadou. Preto je potrebné dôsledne rozlišovať medzi konaním, ktoré objektívne vykazuje znaky trestného činu ohovárania od konania, ktoré je len prípustnou (dovolenou) kritikou verejne činnej osoby. Rovnako dôležité je rozlišovať, kedy sa o kritizovanej osobe prezentujú fakty, a kedy ide “iba” o hodnotiace úsudky osoby, ktorá údaje prezentuje. Obzvlášť je dôvodné použitú argumentáciu vyhodnocovať, pokiaľ ide o kritiku verejných funkcionárov prednášanú v rámci tzv. politického súboja.
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.