Úvodná poznámka JUDr. Peter Šamko
Nižšie v texte je uvedený odkaz na kompletné znenie uznesenia Najvyššieho súdu SR sp. zn. 6Tdo/82/2017 zo dňa 30.01.2019, ktoré sa v dovolacom konaní zaoberalo radom zaujímavých právnych otázok.
1/ K príkazu na sledovanie osôb a vecí a k možnosti sledovať osoby, či veci aj podľa zákona o Policajnom zbore
Odsúdený v dovolacom konaní namietal nezákonnosť príkazu na sledovanie osôb a vecí, nakoľko bol názoru, že ho policajti sledovali minimálne niekoľko dní pred samotným vydaním príkazu. Rovnako namietal, že v príkaze absentuje konkrétny čas jeho vydania určený na hodiny, respektíve minúty.
Najvyšší súd SR k tejto námietke uviedol, že „Trestný poriadok z hľadiska úpravy príkazu na sledovanie osôb a vecí vyžaduje (okrem iného) uvedenie času, v ktorom sa bude sledovanie vykonávať (§ 113 ods. 5 Tr. por.) a zároveň uvedenie dátumu rozhodnutia v tomto príkaze (§ 181 ods. 1 písm. b) Tr. por.). Pod náležitosťou označenia príkazu dátumom rozhodnutia treba rozumieť uvedenie časového údaja vyjadrujúceho deň, mesiac a rok vystavenia príkazu. V tomto ohľade ustanovenie § 181 ods. 1 písm. b) Tr. por. so sebou neviaže povinnosť datovania príkazu menšou časovou jednotkou. Druhé z rozoberaných ustanovení, konkrétne jeho tretia veta, kladie povinnosť ustanovenia času, v ktorom sa bude sledovanie vykonávať. Ani z tohto ustanovenia explicitne nevyplýva povinnosť ustanovenia času na sledovanie na hodiny, minúty, respektíve sekundy. Na strane druhej, bližšou konkretizáciou tohto času sa dosiahne vyššia miera právnej istoty zákonnosti sledovania osôb a vecí, najmä za situácie, keď o príkaze na sledovanie bolo rozhodnuté v rovnaký deň, ako prebiehalo sledovanie na jeho základe. Sumarizujúc, z hľadiska zachovania zákonnosti rozoberaného úkonu trestného konania je nevyhnutné len to, aby na sledovanie osôb a vecí v čase vykonávania tohto úkonu existoval materiálny podklad, a síce k tomu určený príkaz. Výnimku z tohto pravidla predstavuje len okolnosť vymedzená v § 113 ods. 7 Tr. por., ktorá umožňuje dodatočné schválenie už vykonaného úkonu v lehote 24 hodín, ktorá v danom prípade nemohla byť prekročená“.
V danom prípade bol vydaný príkaz na sledovanie osôb a vecí dňa 12.04.2016 a to na časové obdobie od 12.04.2016 do 12.06.2016. Žiadosť polície na vydanie príkazu bola prokurátorke odovzdaná dňa 12.04.2016 po 09.10 h, pričom o vyhotovení príkazu bol vyrozumený vyšetrovateľ, ktorý o tejto skutočnosti informoval príslušníkov PZ realizujúcich sledovanie so začiatkom o 11.25 h. K uvedenému Najvyšší súd SR zdôraznil, že „prokurátorka vydávajúca príkaz na sledovanie formálne pochybila, keď tento vydala so spätnou účinnosťou, keďže v posudzovanom prípade nešlo o prípad podľa § 113 ods. 7 Tr. por. (od 12.04.2016; t. j. od prvej sekundy daného dňa), avšak táto okolnosť nespôsobuje nezákonnosť predmetného úkonu, nakoľko bolo preukázané, že samotné sledovanie obvineného a tiež osobného motorového vozidla bolo v posudzovanom prípade vykonávané na základe príkazu, teda v súlade so zákonom“.
Z rozhodnutia najvyššieho súdu možno vyvodiť, že náležitosťou príkazu na sledovanie osôb a vecí je uvedenie obdobia sledovania prostredníctvom dňa, mesiaca a roku, pričom sa nevyžaduje, aby bol začiatok sledovania vymedzený aj na hodiny a minúty. Uvedenie začiatku sledovania aj na hodiny a minúty však najvyšší súd považuje za dosiahnutie vyššej miery právnej istoty pri sledovaní; to platí zvlášť v prípadoch, v ktorých sa má začať so sledovaním v rovnaký deň ako je deň, v ktorom bol vydaný príkaz na sledovanie.
Pokiaľ išlo o námietku odsúdeného, že sledovanie bolo vykonávané aj pred samotným vydaním príkazu na sledovanie, najvyšší súd zdôraznil, že „príslušníci Policajného zboru môžu pri operatívno-pátracej činnosti v súlade s § 39 ods. 1 zákona o Policajnom zbore sledovať osoby a veci, monitorovať osoby a dopravné prostriedky, využívať kontrolovanú dodávku, kriminálne spravodajstvo, používať krycie doklady, nástrahovú a zabezpečovaciu techniku a využívanie osôb konajúcich v prospech Policajného zboru a podobne. Postup podľa ustanovení Trestného poriadku (t. j. vydanie príkazu na sledovanie) prichádza do úvahy až vtedy, keď príslušníci Policajného zboru zistia potrebné informácie o páchateľovi a trestnej činnosti odôvodňujúce začatie trestného stíhania. Za nezákonný postup v tomto smere by bolo možné označiť len taký prípad, ak by príslušníci Policajného zboru pokračovali v uvedenej činnosti podľa zákona o Policajnom zbore aj po získaní dostatočných informácií odôvodňujúcich postup podľa Trestného poriadku“.
Najvyšší súd SR v tomto smere pripomenul aj svoje predchádzajúce rozhodnutia, pri ktorých konštatoval nezákonné sledovanie zo strany polície a to vec vedenú pod sp. zn. 3 Tdo/35/2010 v ktorej polícia vykonávala sledovanie bez príkazu napriek podozreniu z trestnej činnosti a na základe tohto sledovania boli zadovážené usvedčujúce dôkazy ako aj vec vedenú pod sp. zn. 1 Tdo/12/2015 v ktorej polícia vykonávala sledovanie podozrivého bez príkazu a to napriek tomu, že v tom čase už minimálne po dobu 7 dní disponovala konkrétnymi informáciami o páchaní trestnej činnosti.
Naposledy uvedenému rozhodnutiu najvyššieho súdu sme sa v minulosti na webe venovali
Len pre úplnosť možno dodať, že najvyšší súd vo veci vedenej pod sp. zn. 1 Tdo/12/2015 uviedol aj procesné následky nezákonného sledovania, keď fakticky využil doktrínu plodov z otráveného stromu, pričom uviedol, že „postup polície bol nezákonný a to nielen pokiaľ išlo o sledovanie páchateľa a pervitínu, ale aj o prehliadku osobného motorového vozidla so súhlasom prokurátora a zaistenie drogy, ktorým úkonom bolo začaté trestné stíhanie a následne bolo vznesené obvinenie. Ide o úkony, ktorými sa získal dôkaz podstatný pre začatie trestného stíhania a vznesenie obvinenia. Táto nezákonnosť sa následne preniesla aj na dôkazy získané v prípravnom konaní a na dokazovanie v konaní pred súdom prvého stupňa, bez možnosti napraviť túto nezákonnosť“.
K sledovaniu osôb a vecí teda možno uzatvoriť, že polícia je oprávnená v rámci operatívno-pátracej činnosti vykonávať sledovanie podľa zákona o Policajnom zbore, avšak len dovtedy, ak z tejto činnosti nevyplynú poznatky o podozrení zo spáchania trestného činu. Pokiaľ sa tak stane, musí už polícia postupovať v zmysle ustanovení Trestného poriadku.
2/ K výsluchu policajného informátora a právu obvineného na obhajobu
Odsúdený v dovolacom konaní namietal, že bolo porušené jeho právo na objaobu, keď mu nebolo umožnené vykonať výsluch policajného informátora (osoby konajúcej v prospech Policajného zboru).
Najvyšší súd SR k tejto námietke uviedol, že „využívanie osôb konajúcich v prospech Policajného zboru pri odhaľovaní úmyselných trestných činov a pri zisťovaní ich páchateľov je jedným z legitímnych prostriedkov operatívno-pátracej činnosti. Forma spolupráce jednotlivcov s Policajným zborom je bližšie upravená v § 41 zákona o Policajnom zbore. Toto ustanovenie v prvom odseku jasne dfinuje, že osobou konajúcou v prospech Policajného zboru sa na účely tohto zákona rozumie fyzická osoba, ktorá dobrovoľne, utajovaným spôsobom poskytuje informácie a služby Policajnému zboru pri odhaľovaní trestnej činnosti. Táto kooperácia v zmysle uvedeného vyžaduje postupovať v utajení, pričom od povinnosti mlčanlivosti môže v tomto prípade oslobodiť len minister alebo prezident Policajného zboru. Predpokladom na zbavenie povinnosti mlčanlivosti je požiadavka súdu (orgánov činných v trestnom konaní) na zbavenie mlčanlivosti z dôvodu potreby výsluchu takejto osoby v procesnom postavení svedka, pretože je to nevyhnutné s ohľadom na dôkaznú situáciu. V posudzovanom prípade o taký prípad nešlo“.
Z uvedeného vyplýva, že zamietnutie dôkazného návrhu obvineného na vypočutie policajného informátora nie je, samo osobe, porušením práva na obhajobu, nakoľko je plne v kompetencii súdu ako sa vysporiada s dôkaznými návrhmi procesných strán. Pokiaľ súd dospeje k záveru, že vykonanie takéhoto dôkazu nie je potrebné, potom mu nič nebráni v tom, aby takýto dôkazný návrh (rovnako ako akýkoľvek iný) zamietol a v meritórnom rozhodnutí tento svoj postup vysvetlil.
3/ K legitimite odborného vyjadrenia k hodnote omamných a psychotropných látok
Odsúdený namietal aj legitimitu odborného vyjadrenia Národnej kriminálnej agentúry k hodnote omamných látok ako aj samotnú ich hodnotu.
Najvyšší súd SR k tejto námietke uviedol, že „za dôkaz v zmysle § 119 ods. 2 Tr. por. môže slúžiť aj informácia o tzv. pouličných cenách drog získaná zo správy príslušného útvaru Policajného zboru, ktorý v rámci svojej pôsobnosti tieto ceny monitoruje. Pritom len skutočnosť, že pôvodcom dôkazného prostriedku je policajný útvar, z neho plynúci dôkaz automaticky nediskvalifikuje (uznesenie najvyššieho súdu sp. zn. 2Tdo 51/2017 zo dňa 20.02.2018). Identický právny názor na túto otázku zdieľa vo svojej rozhodovacej činnosti aj Ústavný súd SR, ktorý podotýka, že v prípade, ak ide o tovar (drogy), ktorý je obchodovateľný iba na čiernom trhu, je pochopiteľné, že pri určovaní formy predávanej drogy a s tým súvisiacim aj jej obvyklým množstvom a cenou, súdy nepostupujú svojvoľne, ale v záujme jednotného prístupu k všetkým páchateľom daného skutku v neurčitom množstve prípadov vychádzajú z objektivizovaných údajov získaných z praxe špecializovaných policajných jednotiek (uznesenia ústavného súdu sp. zn. II. ÚS 228/2012 zo dňa 04.07.2012, sp. zn. I. ÚS 30/2015 zo dňa 21.01.2015)“.
Tento záver najvyššieho súdu je síce logický, avšak na strane druhej je nutné uviesť, že obhajoba má výrazne zúžené podmienky na obhajobu, nakoľko si len veľmi ťažko možno predstaviť dôkaz, ktorým by bolo odborné vyjadrenie NAKA k hodnote drogy relevantne spochybnené. V tomto smere síce najvyšší súd pripomenul, že obvinený disponuje právom obstarania dôkazu preukazujúceho hodnotu omamnej či psychotropnej látky, avšak nie je celkom zrejmé, aký subjekt (s výnimkou polície) by bol oprávnený na vyhotovenie takéhoto dôkazu (znalecký odbor, ktorý by sa zaoberal cenou tovarov na čiernom trhu neexistuje).
Ku kvalifikačnému znaku spáchania trestného činu vo väčšom rozsahu podľa § 172 ods. 2 písm. e) Tr. zák. najvyšší súd uviedol, že „pri trestnom čine podľa § 172 Tr. zák. sa hodnota zaistenej látky, jedu, či prekurzora vypočíta v závislosti od ceny gramu takejto látky, jedu, či prekurzora v lokalite a v čase, kedy došlo k jej (jeho) distribúcii a pre určenie rozsahu trestnej činnosti sa aplikuje § 125 Tr. zák. (rozsudky najvyššieho súdu sp. zn. 4 Tdo/32/2012 zo dňa 27.11.2012 a sp. zn. 6 Tdo/66/2015 zo dňa 30.03.2016)“.
4/ K štylizácii skutku pri drogovom trestnom čine
Najvyšší súd SR sa vo svojom rozhodnutí vyjadril aj k štylizácii skutku pri drogových trestných činoch, keď celkom správne uviedol, že „v skutku nemožno odkazovať na znalecké posudky, či odborné vyjadrenia a podobne, nakoľko ide vždy o záver súdu. Spôsob, akým súd dospel k skutkovým zisteniam, uvedením zdroja informácie, konajúci súd vyjadrí až v odôvodnení rozhodnutia“.
Nasleduje odkaz na znenie uznesenia Najvyššieho súdu SR sp. zn. 6Tdo/82/2017 zo dňa 30.01.2019
https://www.nsud.sk/data/att/83369_subor.pdf
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.