Trestný čin krádeže vlámaním podľa § 212 ods. 1, ods. 4 písm. b) Tr. zák. – sporné stanovisko NS SR „prežilo“.
Cieľom tohto príspevku je informovať o pokuse Ministerstva spravodlivosti SR „prelomiť“ legislatívnou cestou odborne sporné zjednocujúce stanovisko trestnoprávneho kolégia Najvyššieho súdu SR sp. zn. Tpj 78/2011 zo dňa 12.12.2011, podľa ktorého ak páchateľ si prisvojí cudziu vec tým, že sa jej zmocní, spôsobí tak malú škodu a spácha taký čin vlámaním, napĺňa zákonné znaky zločinu krádeže podľa § 212 ods. 1, ods. 4 písm. b) Tr. zák. a nie trestného činu krádeže podľa§ 212 ods. 2 písm. a) Tr. zák.
Uvedené zjadnocujúce stanovisko bolo predmetom odbornej kritiky prakticky ihneď po svojom prijatí v roku 2011 a to najmä pre nelogickosť prijatých právnych záverov (a ich nedostatočnú argumentačnú preracovanosť) ako aj pre zrejmý rozpor s ustanovením § 38 ods. 1 Tr. zák. Vzhľadom k uvedenému boli právne závery tohto zjednocujúceho stanoviska aplikačnou praxou „prehliadané“ prakticky až do roku 2016, kedy opätovne „ožili“ po vydaní pokynu Generálneho prokurátora SR, ktorý vo svojom pokyne nariadil prokurátorom, aby postupovali v zmysle záverov uvedeného zjadnocujúceho stanoviska Najvyššieho súdu SR.
K dôvodom, prečo sú závery zjadnocujúceho stanoviska pochybné, sporné a nedostatočne odôvodnené pozri nasledovné príspevky:
S určitou dávkou zovšeobecnenia možno skonštatovať, že zrejme žiadny orgán aplikačnej praxe, s výnimkou Najvyššieho súdu SR, nepovažuje právne závery vyššie citovaného zjadnocujúceho stanoviska za správne a súladné so zákonom.
Ku kritikom toho zjednocujúceho stanoviska sa aktuálne pridalo aj Ministerstvo spravodlivosti SR, ktoré v pripravovanej novele Trestného zákona, ktorá by mala nadobudnúť účinnosť od 01.07.2019, navrhlo novú úpravu ustanovenia § 138 písm. e) Tr. zák. tak, že
V § 138 písmeno e) znie:
„e) vlámaním okrem trestného činu krádeže podľa § 212,“.
Túto zmenu Trestného zákona ministerstvo spravodlivosti v dôvodovej správe odôvodnilo nasledovne:
V praxi orgánov činných v trestnom konaní pretrvávajú problémy s právnou kvalifikáciou krádeže vlámaním, pri ktorej je spôsobená škoda malá. Podľa súčasnej právnej úpravy možno takýto skutok kvalifikovať ako prečin podľa § 212 ods. 2 písm. a) alebo zločin podľa § 212 ods. 1, ods. 4 písm. b) [za použitia § 138 písm. e)].
Obidve kvalifikácie sa líšia predovšetkým v trestnej sadzbe, ktorá je pri druhej alternatíve podstatne prísnejšia ako pri prvej. Líšia sa však aj vecnou príslušnosťou a režimom prípravného konania (vyšetrovanie verzus skrátené vyšetrovanie). Výkladové stanoviská, ku ktorým sa už podujali rôzne autority, boli protichodné.
Podľa stanoviska Najvyššieho súdu SR, publikovaného pod č. 116 v Zbierke stanovísk NS a rozhodnutí súdov 6/2012, by sa malo konanie páchateľa, ktorým si prisvojí cudziu vec tým, že sa jej zmocní, pričom čin spácha vlámaním a spôsobí ním škodu malú, kvalifikovať ako zločin podľa § 212 ods. 1, ods. 4 písm. b), s čím sa predkladateľ nestotožňuje.
S uvedeným idú sú spojené ďalšie anomálie, napríklad páchateľovi krádeže, ktorý skutkom spôsobí väčšiu škodu (napr. krádež osobného motorového vozidla, veci alebo hotovosti v hodnote napr. 26 600 eur) hrozí nižší trest ako páchateľovi, ktorý sa vláme do latkovej pivnice, chatky, kôlne, kde ukradne napr. kompóty, drobné náradie so spôsobenou škodou napr. 270 eur.
Z citovanej dôvodovej správy vyplýva, že ministerstvo spravodlivosti pristúpilo k tejto zmene len a výlučne v dôsledku právnych záverov zjadnocujúceho stanoviska najvyššieho súdu, ktoré považuje za nesprávne. Zásah prostredníctvom legislatívneho riešenia sa tu javí ako vhodný prostriedok, nakoľko len ťažko možno predpokladať, že sám najvyšší súd pristúpi k revízii vlastného (nesprávneho) zjadnocujúceho stanoviska.
V rámci pripomienkového konania k pripravovanej zmene Trestného zákona však Najvyšší súd SR zaslal zásadnú pripomienku, ktorou vyslovil nesúhlas s takouto zmenou Trestného zákona ohľadne krádeže vlámaním. V tomto smere uviedol, že
Bod žiadame vypustiť. Odôvodnenie: Jednak ide o násilne “prifarenú” problematiku mimo tematického predmetu navrhovanej zmeny zákona, ktorá nie je podložená skorším koncepčným zámerom, len snahou takto prelomiť platnú judikatúru, prijatú dokonca formou stanoviska (116/2012). Čo je však podstatné, z vecného hľadiska ide o neprimeranú depenalizáciu krádeže vlámaním prostredníctvom vyňatia tohto znaku z definície závažnejšieho spôsobu konania práve (a len) pri trestnom čine krádeže (čo je už pojmovo kontroverzné), v dôsledku čoho sa trestná sadzba takého činu pri kombinácii malej a väčšej škody so znakom vlámania má znížiť z rozpätia tri až desať rokov na rozpätie až na dva roky. Krádeže vlámaním sú pritom trestnou činnosťou, ktorá sa dlhodobo vyskytuje, často a každodenne spôsobuje škody fyzickým a právnickým osobám (preto je daná trestnosť činu dokonca pod hranicou malej škody, čo je jediným zmyslom druhého odseku v § 212 Trestného zákona). Úroveň preventívnej a represívnej ochrany, vyjadrenej aj výškou trestnej sadzby, tu nemôže byť nižšia (ak, tak práve naopak), než v prípade krádeže sprevádzanej ktorýmkoľvek iným druhom závažnejšieho spôsobu konania, ktorý sa vyskytuje menej často (napr. lesť). Návrhom prezentovaný prístup, ktorý by krádeže vlámaním ako trestný delikt bagatelizoval a umožnil nárast dotknutej trestnej činnosti, by sa oprávnene stal terčom kritiky odborných kruhov aj tej najširšej verejnosti, aj keď by rozhodovaciu činnosť súdov uľahčil (menej odvolaní pri podstatne nižších trestoch a podobne). Zároveň platí, že páchateľom krádeže vlámaním sú prevažne asociálne osoby, u ktorých je uplatnenie alternatívnych trestov sporné - táto okolnosť má však len parciálny význam. Podstatné je, že krádež vlámaním nemôže prejsť podstatným znížením trestnej sadzby oproti iným druhom krádeže a oproti iným druhom obdobnej majetkovej trestnej činnosti, lebo na to nie je žiaden vecný dôvod. Ak by sa malo uvažovať o plošnej depenalizácii pri majetkových trestných činoch, tak na základe širšej predbežnej diskusie a koncepčnej úpravy trestných sadzieb, a nie kontra-produktívnym vytŕhaním z kontextu.
Najvyšší súd SR má pravdu v tom, že zo strany ministerstva ide o „násilnú“ zmenu Trestného zákona a že tu ide o snahu prelomiť závery zjednocujúceho stanoviska. Tak ako najvyšší súd môže prijímať zjednocujúce stanoviská, tak môže aj ministerstvo s týmito stanoviskami nesúhlasiť a snažiť sa ich „vymazať“ zákonodrnou cestou. Ministerstvo spravodlivosti pritom toutou navrhovanou zmenou iba reaguje na dlhodobé volanie odbornej verejnosti, ktorá nedokáže „argumnetačne žiť“ s „násilnými“ právnymi závermi zjadnocujúceho stanoviska najvyššieho súdu, ktorými bola prelomená predchádzajúca judikatúra najvyššieho súdu, ktorá bola riadne a logicky odôvodnená a roky v aplikačnej praxi využívaná. Pokiaľ najvyšší súd argumentuje, že v dôsledku zmeny právnej úpravy by došlo k nárastu trestnej činnosti (krádeží vlámaním) tak tento záver je iba špekulatívny a najvyšší súd neuviedol žiadny štatistický ukazovateľ, z ktorého by sa dalo vyvodiť, že trestná činnosť krádeží vlámaním zaznamenáva oproti minulosti rapídny pokles a to v dôsledku aplikovania právnych záverov zjednocujúceho stanoviska. Je zaujímavým, že najvyšší súd nijako v pripomienke nereagoval na tú časť dôvodovej správy, ktorá pripomína absurdné závery z praxe, v zmysle ktorých páchateľ, ktorý (bez vlámania) spôsobí väčšiu škodu sa nachádza v miernejšej právnej kvalifikácii ako páchateľ ktorý spôsobí (vlámaním) malú škodu. Pripomienka najvyššieho súdu k navrhovanej zmene tak vyznieva skôr ako pokus zachovať odborne sporné právne závery zjadnocujúceho stanoviska „za každú cenu“.
Napriek uvedenému sa ukazuje, že ministerstvo spravodlivosti v pripomienkovom konaní ustúpilo najvyššiemu súdu a navrhlo akýsi kompromis, ktorý má zachovať účinky zjadnocujúceho stanoviska najvyššieho súdu, ale zároveň dať možnosť aj orgánom aplikácie práva, aby za bagateľné trestné činy neukladali drakonické tresty.
Výsledkom toho kompromisu by mal byť návrh nasledového znenia skutkovej podstaty trestného činu krádže.
Návrh novely § 212 Tr. zák.
(1) Kto si prisvojí cudziu vec tým, že sa jej zmocní a spôsobí tak malú škodu, potrestá sa odňatím slobody až na dva roky.
(2) Rovnako ako v odseku 1 sa potrestá, kto si prisvojí cudziu vec tým, že sa jej zmocní a
a) čin spácha vlámaním,
b) bezprostredne po čine sa pokúsi uchovať si vec násilím alebo hrozbou bezprostredného násilia,
c) čin spácha na veci, ktorú má iný na sebe alebo pri sebe,
d) takou vecou je vec z úrody z pozemku, ktorý patrí do poľnohospodárskeho pôdneho fondu, alebo drevo z pozemku, ktorý patrí do lesného pôdneho fondu, alebo ryba z rybníka s intenzívnym chovom,
e) čin spácha na veci, ktorej odber podlieha spoplatneniu na základe osobitného predpisu, alebo
f) bol za obdobný čin v predchádzajúcich dvanástich mesiacoch postihnutý.
(3) Odňatím slobody na šesť mesiacov až tri roky sa páchateľ potrestá, ak spácha čin uvedený v odseku 1 alebo 2
a) a spôsobí ním väčšiu škodu alebo
b) hoci bol za taký čin v predchádzajúcich dvadsiatich štyroch mesiacoch odsúdený,
„(4) Odňatím slobody na dva roky až osem rokov sa páchateľ potrestá, ak spácha čin uvedený v odseku 1 alebo 2
a) z osobitného motívu,
b)závažnejším spôsobom konania,
c) na mieste požívajúcom pietu alebo všeobecnú úctu alebo na mieste konania verejného zhromaždenia alebo obradu,
d) na veci, ktorá požíva ochranu podľa osobitného predpisu,
f) tým, že taký čin zorganizuje, alebo
f) na chránenej osobe.
(5) Odňatím slobody na tri roky až desať rokov sa páchateľ potrestá, ak spácha čin uvedený v odseku 1 alebo 2 a spôsobí ním značnú škodu.“.
(6) Odňatím slobody na desať rokov až pätnásť rokov sa páchateľ potrestá, ak spácha čin uvedený v odseku 1 alebo 2
a) a spôsobí ním škodu veľkého rozsahu.
Z obsahovej stránky sa pri trestnom čine krádeže prakticky nič zásadné nezmenilo. V problematickom odseku 4 však došlo k zníženiu trestnej sadzby na úroveň 2 roky až 8 rokov. Táto zmena by umožnila súdom rozhodovať vo veci trestným rozkazom, či pojednávať predmenté trestné veci v konaním pred samosudcom (t. j. nemuselo by sa už konať v senáte).
Naďalej však pôjde o zločin a naďalej sa budú musieť „nasilu“ v praxi aplikovať sporné závery zjadnocujúceho stanoviska najvyššieho súdu. Nepochopiteľná potreba zachovať účinky zjadnocujúceho stanoviska najvyššieho súdu pritom aj naďalej bude spôsobovať anomálie. Ak sa dobre pozrieme na vyššie uvedený kompromisný návrh, tak je z neho zrejmé, že stiera výšky spôsobenej škody. Bude bez významu, či páchateľ spôsobí malú alebo väčšiu škodu, nakoľko ak tak urobí vlámaním bude tak či tak „hneď“ v odseku 4. Páchateľ, ktorý spôsobí vlámaním škodu vo výške 300 euro bude v rovnakej kvalifikovanej skutkovej podstate ako páchateľ, ktorý spôsobí vlámaním škodu 25.000 euro. Základnou zákonodarnou technikou tvorby kvalifikovaných skutkových podstát pri majetkových trestných činoch je pritom práve ich odstupňovanie podľa výšky spôsobenej škody.
Pripomienkové konanie nie je síce ešte na konci, avšak už teraz možno uzatvoriť, že právne závery zjadnocujúceho stanoviska „prežijú“ túto zmenu Trestného zákona. Nie je celkom jasné, prečo ministerstvo ustúpilo v tomto smere najvyššiemu súdu, ak pokladá jeho zjednocujúce stanovisko za nesprávne a nie je ani zrejmé, prečo sa najvyšší súd tak urputne bráni zmenám v Trestnom zákone, ktoré by prelomili jeho (nesprávne) právne závery. Mýliť sa je ľudské a mýliť sa môže dokonca aj najvyšší súd. Možno by bolo načase si to už konečne priznať.
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.