Autori:
Alexandra Kokavcová, Marek Para, Michal Mandzák
INDIVIDUALIZÁCIA AKO ZNAK PRIMERANOSTI TRESTOV
z pohľadu Nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky PL. ÚS 106/2011 a článku 49 ods. 3 Charty základných ľudských práv Európskej únie
„Podľa názoru ústavného súdu by v záujme rešpektovania požiadavky primeranosti trestu bolo žiaduce, aby sa do budúcna zákonodarca vysporiadal so všeobecne rozšírenou zjednodušenou mylnou predstavou, v zmysle ktorej prísne trestanie predstavuje zaručený recept na zníženie kriminality, pričom páchateľ by v podstate mal byť potrestaný nie ako občan majúci základné práva a slobody, ale ako nepriateľ spoločnosti.
Je totiž neospravedlniteľné, aby právo páchateľa na primeraný trest zodpovedajúci jeho trestnému činu bolo obetované kolektívnemu spoločenskému záujmu bezpečnosti, pričom zahraničné kriminologické a penologické výskumy navyše celkom presvedčivo preukazujú, že neprimerané sprísňovanie trestnej represie, ktoré obvykle (pod vplyvom médií a vysokej miery punitivity[1] obyvateľstva) predstavuje produkt emocionálnej a populistickej trestnej politiky, neprispieva k dosiahnutiu žiadneho pozitívneho výsledku v podobe zníženej kriminality, ale jeho jediným preukázateľným efektom sú chronicky preplnené väznice a rastúci index väzenskej populácie.“ Plénum Ústavného súdu Slovenskej republiky, dňa 28.11.2012
Predmetný článok je venovaný sudcom Ústavného súdu Slovenskej republiky, predovšetkým tým, ktorí aktuálne ukončili svoju dlhoročnú pôsobnosť na ústavnom súde, a ktorých rozhodnutia pre nás boli tak inšpiráciou pri obhajobe klientov, ako aj podnetným zdrojom pre právne úvahy.
Spomedzi všetkých rozhodnutí zastáva svoju nespochybniteľnú úlohu práve plenárne rozhodnutie Ústavného súdu Slovenskej republiky, PL. ÚS 106/2011 zo dňa 28.11.2012 k uplatňovaniu tzv. 'asperačnej' zásady podľa Trestného zákona č. 300/2005 Z.z.
Plénum Ústavného súdu Slovenskej republiky, týmto rozhodnutím nielen vyslovilo nesúlad ustanovenia § 41 ods. 2 Tr.zák. v slovách v texte za bodkočiarkou „súd uloží páchateľovi trest nad jednu polovicu takto určenej trestnej sadzby odňatia slobody“, ale zároveň stanovilo základné postuláty pre posúdenie primeranosti trestov v Trestnom zákone.
Ústavný súd konštatoval, že zákonodarca má síce právo formovať trestnú politiku štátu, toto jeho právo však nie je absolútne, nakoľko je pri svojej normotvornej činnosti významne limitovaný, a to povinnosťou zaistiť súlad právnej úpravy s ľudskými právami, tak ako sú vymedzené v záväzných vnútroštátnych a medzinárodných prameňoch práva.
Zároveň ústavný súd vo vzťahu k právnej úprave trestu ako právnemu následku trestného činu uvádza pravidlo, že nepostačuje len dodržiavanie požiadavky nulla poena sine lege, ale je nevyhnutné, aby zákonom ustanovená právna úprava plne rešpektovala (okrem iného) právo, aby bol trest primeraný trestnému činu, za ktorý je tento trest ukladaný.
Pri zvážení skutočnosti, že jedným z prameňov práva a zrejme tým najpodstatnejším je Charta základných práv Európskej únie (vyhlásená v Úradnom vestníku Európskej únie, C 303, 14.12.2007, ktorá sa stala právne záväznou platnosťou Lisabonskej zmluvy dňa 01.12.2009), ktorej článok 49 ods. 3 (ďalej len „Charta EÚ“), na rozdiel od iných prameňov práva zakazujúcich zjavne neprimerané tresty, nevyhnutne vyžaduje, aby prísnosť trestu nebola neprimeraná trestnému činu za ktorý je ukladaný. Je možné uzavrieť, že Ústavný súd Slovenskej republiky sa týmto priklonil k povinnosti zákonodarcu rešpektovať požiadavku primeranosti trestov podľa čl. 49 ods. 3 Charty EÚ.
Pre významové porovnanie Dohovor o ochrane ľudských práv a základných slobôd (Rím, 04.11.1950) zakazuje „len“ neľudské alebo ponižujúce tresty (ďalej len „Dohovor“), pričom výklady, odborná literatúra a aj rozhodovacia prax spravidla uplatňovala významovo pojem „grossly disproportionate sentences“ v preklade „celkom zjavne alebo zjavne neprimeraný trest“. Článok 49 ods. 3 Charty EÚ zrejme stanovuje širší a preto viac náročný štandard, ktorý vzbudzuje otázky ako má byť interpretovaný a aký môže mať dopad[2].
Ústavný súd v článku IV.B, bod 8 predmetného plenárneho rozhodnutia v týchto súvislostiach uvádza, že vo vzťahu k otázke judikatúry štrasburských orgánov ochrany práv týkajúcej sa (nielen) trestných sankcií a primeranosti trestov je však potrebné osobitne zdôrazniť, že dohovor a následne i judikatúra štrasburských orgánov ochrany práv nestanovuje maximálne možné záruky ochrany ľudských práv, ale len minimálny štandard ochrany ľudských práv. Ústavný súd je tak judikatúrou štrasburských orgánov ochrany práv viazaný len v tom smere, aby ním poskytovaná ochrana ľudských práv naplnila tento minimálny štandard. Judikatúra štrasburských orgánov ochrany práv preto nemôže byť prekážkou toho, aby ústavný súd poskytol ochrane ľudských práv i vyššie záruky, než aké vyplývajú z judikatúry štrasburských orgánov ochrany práv.
Ďalej ústavný súd v článku IV. D, body 12, 13 svojho plenárneho rozhodnutia zdôrazňuje, že teoretické východiská penológie poukazujú na potrebu zvoliť optimálnu mieru represie, keďže ani príliš mierny, ani príliš prísny trest podľa nej nepôsobia výchovne, ale demoralizujúco, zároveň varujú pred tzv. exemplárnym trestaním spočívajúcim v tom, že sa konkrétna prísnosť trestu neodôvodňuje hľadiskom individuálnej prevencie, ale potrebou odstrašiť verejnosť ustanovením prehnane prísnych trestov, kde je zintenzívnením represie potlačený moment prevencie.
Moderné humanistické teórie zaoberajúce sa účelom trestu a trestného práva vôbec, teda myšlienky H. Grotia, C. Beccariu, I. Kanta, G. W. F. Hegla, L. Feuerbacha, F. von Liszta a ďalších právnych filozofov a tvorcov teórií trestov, resp. trestania, sú založené na myšlienke, že trestné konanie má sledovať rovnako preventívny a resocializačný cieľ, má totiž prispieť k polepšeniu a náprave páchateľa. Cieľom trestného konania má byť dosiahnutie toho, aby obvinený páchateľ zaujal ku spáchaniu trestného činu sebakritický a kajúcny postoj, ktorý sľubuje možnosť jeho nápravy. Považuje sa za spravodlivé, aby bol vážne mienený sebakritický a kajúcny postoj „odmenený“ miernejším trestom, napr. tak, ako to umožňuje súčasný inštitút poľahčujúcej okolnosti z dôvodu „úprimnej ľútosti“, upravený v § 36 písm. l) Trestného zákona[3].
Na tomto mieste ústavný súd zároveň zdôrazňuje, že ani absolútne teórie nepočítali s ukladaním neprimeraných trestov. Napriek niekedy drastickej povahe použitých trestnoprávnych prostriedkov totiž v zmysle zásady „oko za oko, zub za zub“ rátali so spôsobením rovnakej ujmy páchateľovi. Požiadavka primeranosti trestu je obsiahnutá i v myšlienke predstaviteľa absolútnej teórie trestu G. W. F. Hegla, podľa ktorého bezprávie je negáciou práva, a trest je teda negáciou tejto negácie. Hegel poukazuje na skutočnosť, že páchateľa môže so spravodlivosťou, a teda aj so spoločnosťou, zmieriť len spravodlivý trest. Trest sa musí rovnať spôsobenému bezpráviu.
Z uvedeného vyplýva, že v prípade, ak bude trest, resp. odplata obsiahnutá v treste, prísnejšia ako bezprávie spôsobené trestným činom, nedôjde len k negácii tohto bezprávia, ale zároveň uloženým trestom vznikne nové bezprávie – bezprávie voči neprimerane potrestanému páchateľovi trestného činu. Neprimeraný trest je teda negáciou práva, ktorá sa svojou podstatou (negovaním práva) ničím nelíši od trestného činu, pričom páchateľ, ktorému toto bezprávie spôsobil štát, nebude mať možnosť dosiahnuť negáciu štátom spôsobenej negácie práva, keďže monopol na trestanie má v rukách štát.
Nadväzujúc na právne teórie ústavný súd v článku IV. G, bod 25 konštatuje, že neprimerane prísne (ale samozrejme i neprimerane mierne) tresty pôsobia škodlivo na páchateľa i spoločnosť. U verejnosti môžu neprimerané tresty vyvolať súcit s páchateľom či ohroziť jej dôveru v spravodlivé rozhodovanie súdu či jej dôveru v súdnu moc ako celok.
Ústavný súd podotýka, že u páchateľa neprimerane prísne tresty vedú k zatrpknutosti, pretože takéto tresty páchateľ oprávnene nemôže považovať za spravodlivé. Páchateľ je súdom odsudzovaný za nespravodlivosť (bezprávie), ktoré trestným činom spáchal, a preto má právo očakávať spravodlivosť zo strany súdu. Primeranosť trestu je zároveň nevyhnutým predpokladom dosiahnutia výchovných účinkov trestu, keďže nevyhnutným predpokladom prevýchovy páchateľa je jeho akceptovanie trestu ako spravodlivého následku jeho protiprávneho konania, pričom v prípade nespravodlivého trestu k takejto akceptácii trestu zo strany páchateľa pochopiteľne nemôže dôjsť. Spravodlivosť trestu tak možno považovať aj za predpoklad prerastania represívneho pôsobenia trestu do pôsobenia výchovného.
Podľa bodu 26, čl. IV. G predmetného plenárneho rozhodnutia, k rešpektovaniu požiadavky primeranosti trestu k spáchanému trestnému činu pritom musí dochádzať v dvoch rovinách:
a) individuálnej – v rámci rozhodovacej činnosti súdu pri ukladaní konkrétneho trestu páchateľovi za spáchanie konkrétneho trestného činu
b) všeobecnej – v rámci normotvornej činnosti zákonodarcu pri stanovovaní všeobecných podmienok ukladania a výkonu trestov
Ústavný súd preto uvádza, že nevyhnutným predpokladom rešpektovania požiadavky primeranosti trestu súdom v individuálnej rovine je rešpektovanie tejto požiadavky zákonodarcom v rovine všeobecnej, keďže v zmysle zásady nulla poena sine lege je súd pri rozhodovaní o treste viazaný zákonom. V prípade, ak je povinnosť súdu ukladať neprimeraný trest „zakódovaná“ zákonodarcom už priamo v zákone, nemá súd v konkrétom prípade možnosť uložiť páchateľovi iný než neprimeraný trest.
V rámci požiadavky primeranosti trestu zohráva významnú úlohu sudcovská individualizácia trestu, ktorá fakticky umožňuje naplnenie tejto požiadavky v konkrétnych prípadoch. Individualizácia trestu je prostriedkom dosiahnutia primeranosti trestu. Druh a výmera trestu musia byť súdom v každom konkrétnom prípade stanovené tak, aby zodpovedali všetkým zvláštnostiam daného prípadu[4].
Podľa názoru pléna Ústavného súdu (článok V., bod 7) k posúdeniu súladnosti napadnutého ustanovenia § 41 ods. 2 Trestného zákona s ústavou spôsob, ktorý v § 41 ods. 2 Trestného zákona ako reakciu na viacčinný súbeh zvolil zákonodarca, nerešpektuje požiadavku primeranosti, pretože neumožňuje uložiť páchateľovi trest primeraný trestnému činu, za ktorý je trest ukladaný, a to z týchto dôvodov:
a) napadnutá právna úprava neumožňuje dostatočnú individualizáciu trestu,
b) existuje výrazná disproporcia medzi trestaním viacčinného súbehu a recidívy.
Podľa plenárneho rozhodnutia Ústavný súd teda konkrétne rozhodol, že § 41 ods. 2 Tr.zák. v texte „súd uloží páchateľovi trest nad jednu polovicu takto určenej trestnej sadzby odňatia slobody“ nie je v súlade s čl. 1 Ústavy, pričom pri podrobnejšom pohľade na zmysel citovaného ustanovenia § 41 ods. 2 Tr.zák. je možné dôvodiť vyslovenie názoru ústavného súdu, že obmedzenie rozsahu hraníc trestnej sadzby na úrovni 50 % (pozn. význam slovného spojenia 'nad polovicu sadzby', predstavuje úroveň nad 50%, teda trest od 50% do 100% sadzby) je v rozpore s požiadavkou primeranosti trestu pre absenciu dostatočnej možnosti individualizácie trestu.
Uvedeným Nálezom ústavného súdu zostalo zvyšovanie hornej hranice trestnej sadzby, (ktoré síce na jednej strane vedie k zvýšeniu hroziaceho trestu, ale súčasne zachováva prípadne zvyšuje samotný rozsah trestnej sadzby, umožňujúci sudcovskú individualizáciu trestu), zachované ako súladné s ústavnou a požiadavkou primeranosti trestu.
Náš článok a ani plenárne rozhodnutie ústavného súdu pritom nesmeruje k popretiu potreby adresného, prísneho, účinného, dostatočného a teda vo svojej podstate spravodlivého postihu páchateľov trestných činov, ale len k vytvoreniu ústavného a zákonného rámca pre takú individualizáciu trestu súdom, ktorá umožňuje v nadnesenom význame „ušitie trestu v konkrétnom prípade určitej osobe ako na mieru“.
Pri úvahe, že rozmedzie trestnej sadzby 0 (nula) až napríklad 10 rokov, či 15, 20 alebo 25 rokov, vždy tvorí 100% rozsahu možnosti súdnej úvahy pre individualizáciu trestu, tak spodná a horná hranica trestnej sadzby spolu nevyhnutne súvisia, keďže nastavením výšky spodnej hranice zákonodarca priamo zasahuje do rozsahu súdnej individualizácie trestu.
Nami vyslovená interpretácia Nálezu pléna Ústavného súdu Slovenskej republiky, PL. ÚS 106/2011 je zreteľná na konkrétnom prípade trestnej sadzby 1-10 (tak ako je publikovaná Prikryl O., Samaš O., Toman P. Trest odňatia slobody v novom Trestnom zákone, IURA EDITION, 2006, prvé vydanie, str. 75) a ktorej pôvodný rozsah je 90% (pozn. 0-10 rokov je 100% rozpätia):
0% spodná hranica 1 rok (10%) horná hranica 10 rokov (100%) rozsah (1-10) 90%
Aplikáciou tzv. „asperačnej“ zásady podľa pôvodného znenia ustanovenia § 41 ods. 2 Tr.zák. sa sadzba 1 až 10 rokov upravila tak, že (i) v prvom kroku1 sa horná hranica zvýšila o 1/3 teda na úroveň 13 rokov (pozn. celkový rozsah sadzby bol teda 1 – 13 rokov, čo predstavuje celkovo rozsah 92%), pričom (ii) v druhom kroku2 sa slovným spojením „súd uloží páchateľovi trest nad jednu polovicu takto určenej trestnej sadzby“ určila nová spodná hranica, pod ktorú nebolo možné uložiť trest bez aplikácie ustanovenia § 39 ods. 1, 2 Tr.zák., čím sa určila nová sadzba hroziaceho trestu odňatia slobody:
zvýšenie hornej sadzby1 1 rok (10%) 13 rokov (100%) rozsah (1-13) 92%
určenie spodnej sadzby2 7 rokov (54%) 13 rokov (100%) rozsah (7-13) 54%
Na tomto mieste je nutné uviesť, že dosiahnutie uloženia primeraného trestu v konkrétnom prípade záleží primárne od faktorov, ktoré sú na strane obvineného, čím máme na mysli (predovšetkým) (i) priznanie, oľutovanie, prípadne ospravedlnenie obetiam a poškodeným, samozrejme s najvyššou hodnotou v situácii, keď ešte bolo možné spochybňovať vinu a nie až v situácii, keď je vina spoľahlivo preukázaná, kde priznanie je len dôsledkom bezvýchodiskovej situácie, (ii) úplnú náhradu škody, (iii) doterajšiu bezúhonnosť, prípadne dlhší časový úsek pred spáchaním trestného činu, počas ktorého sa na dotknutú osobu hľadelo ako na netrestanú a podobne. Súd však musí mať (zákonodarcom danú) možnosť v dostatočne širokej sadzbe hodnotiť tieto faktory.
Osobitný problém v otázke primeranosti trestov predstavuje ustanovenie § 172 Tr.zák., ktorého kvalifikované skutkové podstaty obsahujú tak prísne stanovené sadzby trestov, že buď dosahujú alebo aj prevyšujú prísnosť trestov pre Vraždu (§ 145 ods. 1 TZ).
Problematickým pritom nie je a z pohľadu autonómie štátu pri určovaní trestov ako reakcie na určité druhy konaní subjektov nachádzajúcich sa v ich jurisdikcii, nemôže byť samotná stanovenie hornej hranice trestu, ale len vymedzenie rozsahu konkrétnych sadzieb trestov zákonodarcom, čím je určený rozsah pre individualizáciu trestu súdom v konkrétnom prípade.
V konkrétnom prípade ustanovenia § 172 ods. 1, 2, 3, 4 Tr.zák. je priestor pre individualizáciu trestu v percentuálnom vyjadrení nasledovný:
odsek 1 3 roky (30%) 10 rokov (100%) rozsah 70%
odsek 2 10 rokov (66%) 15 rokov (100%) rozsah 33%
odsek 3 15 rokov (75%) 20 rokov (100%) rozsah 25%
odsek 4 20 rokov (80%) 25 rokov (100%) rozsah 20%
Rozsah trestnej sadzby ustanovení § 172 ods. 2, 3, 4 Tr.zák. je teda, približne o polovicu menší než rozsah 50%, ktorý Ústavný súd Slovenskej republiky v citovanom Náleze PL. ÚS 106/2011 označil za nezlučiteľný s Ústavou Slovenskej republiky.
Rozsah trestnej sadzby na úrovni 20%, 25% a aj 33% podľa nášho uváženia predstavuje tzv. „paušálny“ trest, ktorý je z pohľadu ochrany ľudských práv pre absenciu takmer akejkoľvek možnosti individualizácie neprípustný. Osobitnou témou je dôvod, pre ktorý zákonodarca zvolil prístup, pri ktorom sa zvyšujúcou hornou sadzbou trestu zmenšuje miera možnej individualizácie súdom, keď odsek 1 má rozsah 70%, čo postupne klesá cez 33% (ods. 2), 25% (ods. 3) až na úroveň 20% (odsek 4). Zatiaľ čo v prípade menej závažných porušení by ešte bolo prijateľné, aby sa už z dôvodu procesnej ekonómie upustilo od nákladného vyšetrovania osobitných okolností jednotlivého prípadu, vo veci, v ktorej hrozí uloženie dlhoročných trestov odňatia slobody sa musí vykonať dôkladné preskúmanie všetkých skutočností, ktoré môžu byť relevantné pre stanovenie výšky trestu a tieto skutočnosti musia mať zároveň vplyv na zodpovedajúce diferencované vymeranie trestu[5].
Uvedenej problematike, tj. primeranosti trestu ustanovenia § 172 ods. 3 Tr.zák. podľa kritérií článku 49 ods. 3 Charty EÚ, sa do momentu jej späťvzatia novým predsedom senátu, venovala prejudiciálna otázka pôvodného predsedu senátu Okresného súdu Bratislava II, JUDr. Vladimíra BUCHVALDA, v trestnej veci obžalovaného Martina P., sp.zn. 5T/80/2017, pred Súdnym dvorom Európskej únie vedená pod sp.zn. C-510/17, počnúc dňom 22.08.2017 do dňa 15.02.2019. Termíne prednesu návrhu rozhodnutia Generálneho advokáta bol pritom stanovený na termín dňa 31.01.2019, s tým, že v bezprostrednej časovej nadväznosti by nasledovalo rozhodnutie Súdneho dvora EÚ. Osobne považujeme za veľkú škodu, že predmetná otázka bola vzatá (o to viac, že v tak neskorom štádiu konania a veľmi tesne pred rozhodnutím), späť, nakoľko výklad Súdneho dvora EÚ mohol prispieť rozhodovacej praxi súdov, pričom určovanie výmery trestov by naďalej zostala výsadná kompetencia všeobecných súdov Slovenskej republiky.
Dňa 07.11.2018 pritom Súdny dvor EÚ vo veci prejudiciálnej otázky Okresného súdu Bratislava II, vedenej pod sp.zn. C-510/17 vykonal pojednávanie za účelom ústnych prednesov, pre účely ktorého v súlade s článkom 61 ods. 1 Rokovacieho poriadku Súdneho dvora vyzval všetky zúčastnené subjekty, aby na pojednávaní zodpovedali nasledovnú otázku:
„Vzhľadom na skutočnosť, že rámcové rozhodnutie 2004/757/SVV stanovuje iba minimálnu úroveň maximálnych trestov stanovených členskými štátmi na trestanie skutkov v článku 2 tohto rámcového rozhodnutia, sú členské štáty povinné dodržiavať kritéria uvedené v článku 4 ods. 1 tohto rámcového rozhodnutia, keď stanovujú dolnú hranicu trestnej sadzby uplatniteľnú na takéto trestné činy (minimálne tresty)? Vykonávajú právo únie, keď stanovujú takúto úpravu?“
V súčasnosti je prejudiciálna otázka sledujúca posúdenie primeranosti trestov ustanovenia § 172 ods. 4 Tr.zák. podľa kritérií článku 49 ods. 3 Charty EÚ predmetom prejudiciálneho konania pred Súdnym dvorom EÚ, v trestnej veci Richard B., sp.zn. 7T/2/2018, predseda senátu JUDr. Erika NÉMETHOVÁ-STIFFELOVÁ, vedenom pod sp.zn. C-149/19 a to počnúc dňom 22.02.2019, kde v súčasnosti plynie lehota na vyjadrenie sa členským štátom EÚ a Komisii EÚ.
Záverom možno uviesť, že autori článku si sú plne vedomí existujúcej možnosti mimoriadneho zníženia trestu pod spodnú hranicu trestnej sadzby podľa ustanovení § 39 ods. 1, 2 Tr.zák., k čomu je však potrebné uviesť, že takáto možnosť bola aj v prípadoch „sprísnenia“ trestnej sadzby podľa ustanovenia § 41 ods. 2 Tr.zák., čo však Ústavný súd nevzal do úvahy ako argument pre vyslovenie súladu tejto úpravy s požiadavkou proporcionality.
Konkrétne Ústavný súd k uvedenej problematike osobitne zdôraznil[6] zásadný fakt, a to že v zmysle ustanovenia § 39 Trestného zákona dôvodom využitia inštitútu mimoriadneho zníženia trestu nemôže byť len samotná skutočnosť, že súd je toho názoru, že použitie trestnej sadzby ustanovenej Trestným zákonom by bolo pre páchateľa neprimerane prísne. Súd svoj názor o neprimeranej prísnosti trestu musí odôvodniť (mimoriadnymi, výnimočnými) okolnosťami prípadu alebo pomermi páchateľa. Dôvodom mimoriadneho zníženia trestu teda nemôže byť bez ďalšieho len samotné presvedčenie súdu o neprimeranosti trestu.
Inak povedané, súd nemôže odôvodniť využite inštitútu mimoriadneho zníženia trestu len poukázaním na skutočnosť, že podľa jeho názoru by uloženie trestu odňatia slobody nad jednu polovicu sprísnenej trestnej sadzby bolo neprimerane prísne, ale musí uviesť konkrétne dôvody (mimoriadne, resp. výnimočné okolnosti prípadu alebo pomery páchateľa), ktoré spôsobujú, že uloženie trestu nad jednu polovicu sprísnenej trestnej sadzby by bolo neprimerane prísne.
Ústavný súd uzavrel, že nie je ústavne konformné, ak chcú súdy uložiť primeraný individualizovaný trest, tak pravidelne „obchádzajú“, resp. „negujú“ asperačnú zásadu tým, že za okolnosti odôvodňujúce použitie inštitútu mimoriadneho zníženia trestu považujú aj také okolnosti, ktoré by za normálnych okolností (ak by nechceli/nemuseli obchádzať, resp. negovať asperačnú zásadu) za okolnosti odôvodňujúce mimoriadne zníženie trestu nepovažovali.
Rovnako teda nemôže byť ústavne konformné, ak všeobecné súdy v snahe uložiť primeraný individualizovaný trest pravidelne obchádzajú a teda negujú zákonodarcom určenú spodnú hranicu trestnej sadzby, tým, že doslova „vynájdu“ skutočnosti, ktoré považujú za dôvody pre mimoriadne zníženie trestu. Odbornej verejnosti pritom nemohla (okrem iného) uniknúť skutočnosť, že prokuratúra a súdy pri opakovanom spáchaní drogového trestného činu podľa § 172 ods. 1 Trestného zákona, ktoré skutočnosť sama o sebe zakladá kvalifikovanú skutkovú podstatu podľa § 172 ods. 2 Tr.zák. so spodnou hranicou trestnej sadzby 10 (desať) rokov pravidelne znižuje túto hranicu na úroveň 7 (sedem) rokov.
Je pritom logické tvrdiť, že ak by sadzba za „opakované“ spáchanie obdobného skutku (tj. recidíva) predstavovala primeraný trest, resp. adekvátny rozsah pre ukladanie dostatočne individualizovaného a teda primeraného trestu, nebol by predsa dôvod „podchádzať“ (a to de facto pravidelne) túto spodnú hranicu trestnej sadzby, tak ako k tomu spravidla v praxi dochádza.
Osobitný problém predstavujú otázky zásady ne
bis in idem v prípadoch náhrady škody a plnenia sankčného úroku
napríklad v správnom konaní, ktoré predchádzalo trestnému konaniu pre
daňové trestné činy (§§ 276, 277, 278 TZ) alebo pre Poškodenie finančných
záujmov EÚ (§ 261 TZ), ako aj trest Prepadnutia majetku (§ 58 TZ), čomu sa
budeme venovať v nadväzných článkoch.
Poznámka editora k článku: Redakcia právelisty.sk nesúhlasí s názorom, že primeranosť trestov z pohľadu zákonodarcu (z hľadiska stanovenia rozpätia trestných sadzieb) by mala závisieť alebo byť odvodzovaná od percentuálneho vyjadrenia, tak ako to naznačujú autori článku (ide o veľmi zjednodušený pohľad na problematiku tvorby trestných sadzieb a podmienok na ukladanie trestov, v konkrétnom prípade). Nič také nie je možné vyvodiť ani z rozhodnutia ústavného súdu, na ktorý autori článku poukazujú. Primeranosť trestu v konkrétnom prípade nie je a ani nemôže byť o percentách, ale závisí v konkrétnom prípade od závažnosti spáchaného trestného činu, ktorú vyjaduje primárne už zákonodarca nastavením trestnej sadzby a následne od okolností prípadu a osoby páchateľa. Navyše, je síce potrebné pripustiť, že trestné sadzby uvedené v kvalifikovaných skutkových podstatách trestného činu podľa § 172 Tr. zák. sú drakonické, avšak ide výhradne o problematiku vnútroštátnu, t. j. nejde o aplikáciu práva európskej únie, pri ktorom by bol nutný výklad Súdneho dvoru Európskej únie. To, či sú kritizované trestné sadzby "už za hranou primeranosti" je otázka, ktorou sa prípade môže a má zaoberať Ústavný súd SR a nie Súdny dvor EÚ. Napokon, už v minulosti sa ústavný súd zaoberal nielen tzv. asperačnou zásadou, ale napríklad aj tzv. zásadou trikrát a dosť. Nie je žiadny dôvod prečo by sa problematikou ukladania trestov v danom prípade nemal taktiež zaoberať ústavný súd (pôsobí prekvapivo, ak autori článku vyvodzujú svoje závery o neprimeranosti trestných sadzieb z rozhodnutia ústavného súdu a nie z rozhodnutí súdneho dvoru, ale zároveň dochádzajú k záveru, že sa k tomu má vyjadrovať práve Súdny dvor EÚ).
[1] tendencia človeka k obviňovaniu a trestaniu
[2] Van Zyl Smit, D., Ashworth, A. Disproportionate Sentences as Human Rights Violations, The Modern Law Rewie, 2004, č. 4
[3] Nález Ústavného súdu Slovenskej republiky, PL. ÚS 106/2011, článok IV. D, bod 12, desiaty odstavec
[4] Nález Ústavného súdu Slovenskej republiky, PL. ÚS 106/2011, článok IV. I, bod 27, prvý odstavec
[5] bod 40, písomných pripomienky Rakúskej republiky, Dr. Christine PESENDORFER, konkrétne k druhej prejudiciálnej otázke v konaní pred Súdnym dvorom Európskej únie, sp.zn. C-510/17, otázky predložené Okresným súdom Bratislava II dňa 22.08.2017, sp.zn. 5T/80/2017
[6] Nález Ústavného súdu Slovenskej republiky, PL. ÚS 106/2011, článok V., bod 7, devätnásty a nasl. odstavec
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.