Úvod
V našej spoločnosti je už niekoľko rokov prítomný fenomén omamných a psychotropných látok. Vysoký stav kriminality na tomto úseku, v spojení s drogovou trestnou činnosťou núti orgány činné v trestnom konaní siahať pri objasňovaní týchto trestných činov po čoraz sofistikovanejších a operatívnejších metódach s využitím dostupných operatívno-pátracích prostriedkov a v nemalej miere sa využíva aj tzv. kriminálne spravodajstvo. K tomuto vývoju je nutné poznamenať, že v priamej úmere reflektuje kvantitu a kvalitu páchanej trestnej činnosti s drogovým prvkom. Tento kriminálny prvok, t.j. priamo alebo nepriamo súvisiaca prítomnosť drog pri páchaní trestných činov sa odráža vo veľkej miere vo výbere, vyhľadávaní, preverovaní, dokumentovaní a tzv. procesnom identifikovaní prameňov dôkazov, nositeľov dôkazov a v poslednom rade aj samotných dôkazných prostriedkov a dôkazov vo svojej podstate.
Z hľadiska postavenia obhajcu a práva obvineného, resp. zadržaného podozrivého na aktívnu a/alebo pasívnu obhajobu treba konštatovať, že v žiadnom prípade obhajoba nesmie pripustiť čo i len v určitom štádiu a stupni dokazovania výkon dôkazu, ktorý by vykazoval znaky nezákonnosti. Orgány činné v trestnom konaní aj napriek tomu, že prípravné konanie nie je ešte zahrnuté celým komplexom kontradiktórnosti a obhajca v tomto štádiu konania nepredstavuje samostatný subjekt trestného konania z hľadiska odstupňovaného práva obhajoby, sa budú stále snažiť o silnú ochrannú funkciu štátu a autority jeho orgánov tak, aby boli trestné činy náležite zistené a ich páchatelia spravodlivo potrestaní. Obhajoba musí zasahovať v samotnom jadre skutku, ktorý tieto orgány považujú za trestný čin, pričom musí nutne plávať v štruktúrach jednoty skutku, ktorý vznesením obvinenia konkrétnej osobe zakladá jej podstatu a v rámci skutkov s drogovou problematikou musí venovať náležitú pozornosť systému dokazovania najmä z hľadiska ich zákonnosti.
Zásada pomeru špeciality v dokazovaní
V zmysle ustanovenia § 119 ods. 2 Trestného poriadku (zák. č.301/2005 Z.z. v znení neskorších predpisov, ďalej v texte len ako „Trestný poriadok“) ako dôkaz môže slúžiť všetko, čo môže prispieť náležitému objasneniu veci a čo sa získalo z dôkazných prostriedkov podľa Trestného poriadku alebo podľa osobitného zákona. Ustanovenie § 119 ods.1 Trestného poriadku[1] predstavuje základnú kostru dokazovaných prvkov a na ne priamo nadväzujú jednotlivé rozhodnutia v trestnom konaní z hľadiska najmä ich dôvodnosti a potrebnej kvantity dôkaznej sily, napr. ustaods.1 Trestného poriadku[2], ustanovenie § 215 Trestného poriadku[3], ustanovenie § 285 Trestného poriadku[4] a iné.
Ustanovenie § 119 ods. 2 Trestného poriadku zahŕňa inštitút použiteľnosti dôkazov, ktorý vo svojej podstate pracuje s dvomi základnými prvkami. Predovšetkým musí byť dôkaz získaný z dôkazných prostriedkov podľa Trestného poriadku alebo osobitného zákona a následne musí byť pre dané konanie použiteľný z hľadiska náležitého objasnenia veci najmä vo vzťahu k prvkom uvedeným v § 119 ods. 1 Trestného poriadku. Toto ustanovenie dáva do rúk subjektom ingerujúcim v procese dokazovania do rúk možnosť použiť ako dôkazy aj tie, ktoré získali z dôkazných prostriedkov podľa osobitného zákona. V tomto smere je z hľadiska reflexie pri skutkoch vykazujúcich spáchanie niektorého z drogových trestných činov najbežnejším a najrozšírenejším dôkazným prostriedkom niektorý z tzv. zaisťujúcich úkonov podľa zákona č. 171/1993 Zb. o Policajnom zbore v znení neskorších právnych predpisov (ďalej v texte len ako „zákon o policajnom zbore“). Dôkazy je možné zistiť a zaistiť aj podľa iného zákona, ako je primárny kódex procesnej povahy, a to Trestný poriadok. Ustanoveniu § 119 ods. 2 Trestného poriadku korešponduje napr. ust. § 92 Trestného poriadku[5], ktorý v rámci inštitútu zaistenia veci na účely trestného konania prezumuje tomu predchádzajúce zaistenie podľa osobitného zákona a následné prevzatie orgánom činným v trestnom konaní (policajt v zmysle ust. § 10 ods. 8 Trestného poriadku[6] alebo prokurátor). Z tejto premisy možno konštatovať záver, že ak je dôkaz získaný z dôkazného prostriedku podľa osobitného zákona, nemôže byť sprvoti a apriori odmietnutý ako rovnocenný dôkaz v trestnom konaní len z dôvodu, že jeho existencia nepochádza z dôkazných prostriedkov podľa Trestného poriadku.
V rámci procesu dokazovania je potrebné vysporiadať sa, najmä z hľadiska postavenia obhajcu, so vzájomným vzťahom Trestného poriadku a konkrétneho osobitného zákona. Platí všeobecná a nedotknuteľná zásada, ktorú nie je možné vykladať extenzívne, ale len v kontextoch pomeru špeciality. To znamená, že Trestný poriadok je a vždy bude a nikdy tomu nemôže byť inak, v pomere špeciality (lex specialis) k zákonu o policajnom zbore, ale len pokiaľ ide o konkrétne podozrenie zo spáchania skutku, ktorý je trestným činom, pričom tieto podozrenia musia byť aspoň v základných štruktúrach a črtách spojené s možnými zásahmi do základných práv a slobôd v zmysle Ústavy Slovenskej republiky (ústavný zákon č. 460/1992 Zb. v znení neskorších právnych predpisov), ako aj v Európskych dohovoroch o ochrane ľudských práv a základných slobôd. Táto garancia všeobecnej zásady má dosah na zákonnosť získaných dôkazov v trestnom konaní a obhajca s ňou musí od začiatku pracovať a reflektovať ju, pretože je nutné už v samom začiatku skúmať konkrétne podozrenia, ich existenciu, reálnosť pro futuro z hľadiska zásahu do základných ľudských práv a slobôd, a z toho vyvodiť záver, podľa ktorého systém procesu je nutné podradiť pod zákonnosť a postup dokazovania.
U drogových trestných činov ide vo veľkej miere o zásahy do základných ľudských práv a slobôd fyzických osôb, ako prehliadka dopravného prostriedku, osobná prehliadka, bezpečnostná prehliadka a pod. Podstatné prvky podozrenia a ich spojitosť so zásahmi do ľudských práv a slobôd zakladajú v tomto smere spomenutú zásadu pomeru špeciality, z ktorej je nutné vyvodiť pre zákonnosť dôkazu a tomu predchádzajúcu zákonnosť samotného dôkazného prostriedku veľmi dôležitú a podstatnú zásadu o obchádzaní a odporovaní zákona. Ako príklad je možné spomenúť, že ak bola omamná alebo psychotropná látka získaná z dôkazného prostriedku podľa osobitného zákona a spĺňa všetky atribúty zákonnosti získania takéhoto dôkazu, ešte stále je nutné skúmať jeho automatickú použiteľnosť v samotnom trestnom konaní a ako je vyššie uvedené, obhajoba takýto dôkaz musí podrobiť zákonnosti z hľadiska toho, či jeho získanie podľa osobitného zákona, síce zákonným spôsob, neodporuje alebo neobchádza príslušné ustanovenia Trestného poriadku. Napríklad zákon o policajnom zbore a Trestný poriadok majú odlišné účelové zamerania, a preto obhajoba musí každý, aj keď podľa osobitného zákona zákonný dôkaz z hľadiska jeho zákonnosti ako dôkazu v trestnom konaní, posúdiť v intenciách zásady pomeru špeciality.
Z praxe je nepochybné, že orgány činné v trestnom konaní zámerne túto zásadu obchádzajú a v tomto štádiu vývoja trestného procesu a jeho smerovania k tzv. totálnej kontradiktórnosti s prvkami silnej oportunity, uprednostňujú samotnú existenciu dôkazu a jej automatický prenos aj s prvkami zákonnosti do dôkaznej sily v trestnom konaní. Tieto orgány nevenujú potrebnú a z praxe výkonu obhajoby je viac ako nepochybné, že niekedy žiadnu, pozornosť na posúdenie tejto stránky zákonnosti dôkazu. Po počiatočných, v tomto čase judikovaných rozhodnutiach Najvyššieho súdu Slovenskej republiky pretrváva prax orgánov činných v trestnom konaní v naznačenom smere s tým rozdielom, že v rámci dokazovania sa snažia preklenúť použitie zásady pomeru špeciality a jej skúmanie z hľadiska podrobenia zákonnosti dôkazu z pohľadu jeho obchádzania Trestného poriadku tak, že navádzajú situačné modely vo vzťahu operatívno - pátracej činnosti k počiatočným podozreniam o prechovávaní omamných a psychotropných látok aj v rámci výkonu služobných činností poriadkových zložiek Policajného zboru. Obhajoba preto musí veľmi prezieravo, sofistikovane a konštruktívne posudzovať existenciu samotného podozrenia, následne skúmať z daného pohľadu zásah do základných ľudských práv a slobôd, a potom hodnotiť, či poväčšine poriadkové zložky Policajného zboru pri výkone úkonov, ktorými zasahujú do základných ľudských práv a slobôd, najmä v čase ich výkonu disponovali konkrétnym podozrením smerujúcim napr. k prechovávaniu drog u osoby, ktorej do základných ľudských práv a slobôd najčastejšie zaisťovacím úkonom, zasahujú. Ak existuje podozrenie, v žiadnom prípade nesmú byť úkony vykonané inak ako pri rešpektovaní všetkých práv obhajoby, čo zaručuje len Trestný poriadok. Nie je možné takýto úkon predstierať podľa osobitného právneho predpisu a takto získať zastieraný dôkaz. Takto získaný dôkaz musí byť vyhodnotený ako dôkaz nezákonný, na čo obhajoba musí v celom štádiu trestného konania poukazovať.
V naznačenom smere pre lepšiu orientáciu použijem konkrétny príklad, ktorý sa veľmi často pri drogových trestných činoch vyskytuje. V zmysle ustanovenia § 23 ods. 2 písm. b) Zákona o policajnom zbore[7] umožňuje policajtovi (oprávnenie) vykonať prehliadku dopravného prostriedku pri pátraní po omamných a psychotropných látkach. Treba poukázať na ustanovenie § 9 ods. 1 zákona o policajnom zbore, podľa ktorého policajt v službe je povinný v medziach zákona vykonať služobný zákrok, ak je páchaný trestný čin alebo priestupok alebo je dôvodné podozrenie z jeho spáchania. Tieto ustanovenia zakladajú záver o dôvodnosti vykonania služobného zákroku, pričom v žiadnom prípade tak nemôže urobiť policajt v zmysle zákona o policajnom zbore len z navodenia prevenčných dôvodov. Zákon o policajnom zbore nedefinuje, čo sa rozumie slovným spojením „pri pátraní“, preto tento pojem treba vysvetliť s použitím v našom právnom poriadku dovolenými výkladmi (gramatický, logický, slovný, teleologický a pod.). Je jednoznačné, že výkladom dospejeme k skutočnosti, že pátrať po osobách, veciach, ako aj omamných a psychotropných látkach je možné len vtedy, ak o nich disponujeme predchádzajúcou znalosťou. Je rovnako zrejmé, že nemôžeme pátrať po osobách, veciach a omamných a psychotropných látkach, ktorých identifikáciu pred začatím pátrania nepoznáme aspoň v širších identifikačných kruhoch. Ešte treba uviesť, že pojem pátranie bližšie definuje príslušné nariadenie ministra vnútra Slovenskej republiky, ktoré za pátranie považuje prehliadku pri služobnom zákroku, ak nejde o podozrenie zo spáchania trestného činu, a to iba prehliadku vizuálnu.
Vyriešenie otázky, či a podľa akého právneho predpisu má príslušný policajt vykonať prehliadku dopravného prostriedku, kedy podľa zákona o policajnom zbore a kedy podľa Trestného poriadku, nemôže preto spôsobovať výkladový problém. Trestný poriadok umožňuje vykonať prehliadku dopravného prostriedku pri zachovaní rigidných zákonných zásad a spôsobov len na základe príkazu na prehliadku iných priestorov v zmysle ust. § 101 Trestného poriadku[8]. Uvedený príkaz je odôvodnený dôvodným podozrením, že v takýchto priestoroch, ktoré neslúžia na bývanie, je vec dôležitá pre trestné konanie. Trestný poriadok poskytuje väčšiu garanciu ochrany základných práv a slobôd fyzickým osobám, než zákon o policajnom zbore.V prípade, že je konkrétne podozrenie zo spáchania trestného činu, v tomto prípade drogového charakteru, najmä podľa ust. § 171 alebo 172 Trestného zákona[9] (zák. č. 300/2005 Z.z. v znení neskorších právnych predpisov), musí policajt postupovať pri prehliadke dopravného prostriedku podľa ustanovenia § 101 Trestného poriadku, ktorý je v pomere špeciality k ustanoveniu § 23 ods. 2 písm. b) zákona o policajnom zbore. Ak policajt disponuje informáciou, že v konkrétnom dopravnom prostriedku sa majú nachádzať omamné a psychotropné látky a vykoná prehliadku tohto dopravného prostriedku podľa ustanovení zákona o policajnom zbore, takýto dôkaz bude v celom rozsahu nezákonným dôkazom, pretože prehliadku mal vykonať príslušný policajt v zmysle ustanovenia § 101 Trestného poriadku. Takýto absolútne neúčinný dôkaz vykazuje stupeň nulity a hľadí sa naň, ako keby neexistoval.
Obhajca na podklade takto získaného dôkazu a vzneseného obvinenia musí promptne reagovať sťažnosťou voči takémuto uzneseniu o vznesení obvinenia a namietať zákonnosť dôkazu. Rovnako, ak osobu, ktorá je vlastníkom dopravného prostriedku, resp. ktorá sa nachádzala v dopravnom prostriedku, kde sa drogy našli, zadržali ako podozrivú, musí obhajca už v rámci prvotných úkonov namietať zákonnosť, avšak nesmie pripustiť, aby sa konšpiratívne zmenil dôvod prehliadky. Musí v rámci výkonu dokazovania dbať na to, aby bolo preukázané, že policajti podozrením disponovali, a preto, ak nepostupovali podľa Trestného poriadku, je takto získaný dôkaz nezákonný.
Táto skutočnosť je nesmierne dôležitá, pretože ide o primárny dôkaz, ktorý zakladá u drogových trestných činov samotnú trestnosť skutku a jeho jednotu. Ak sa obhajobe podarí preukázať nezákonnosť takto získaného dôkazu a vyvodiť z neho nepochybný záver nulity a neexistencie, nezostáva prokuratúre nič iné, len trestné stíhanie voči konkrétnej osobe podľa ust. § 215 ods. 1 písm. a) Trestného poriadku zastaviť[10]. Je však možné, že tento cieľ obhajoby zbaviť obvineného viny v celom rozsahu sa môže podariť už na základe sťažnosti voči uzneseniu o vznesení obvinenia. Členov hliadok, ktorí prehliadku dopravného prostriedku vykonali v zmysle zákona o policajnom zbore v rámci tzv. výjazdových skupín totiž vyšetrovateľ, resp. poverený príslušník v skrátenom vyšetrovaní vypočuje v procesnom postavení svedkov. V rámci výsluchu môžu a často tak aj robia, sami svoju nezákonnosť konania čo do získania dôkazu prítomnosti drogy odhaliť tým, že v tomto výsluchu konkretizujú podozrenie, ktoré založilo potrebu konať podľa ustanovenia § 101 Trestného poriadku.
Záver o absolútnej neúčinnosti dôkazu sa však niekedy prenáša až do konania pred súdom, kde po takomto zistení a hodnotení dôkazu súd obžalovaného spod obžaloby v zmysle ustanovenia § 285 písm. a) Trestného poriadku oslobodí. V naznačenom smere je na záver nutné poznamenať, že ustanovenie § 23 ods. 2 písm. b) zákona o policajnom zbore je nutné vždy vykladať v prospech Trestného poriadku a reštriktívne. Takémuto výkladu je nutné podrobiť aj ustanovenie § 22 ods. 1 zákona o policajnom zbore[11] s poukazom na ustanovene § 102 Trestného poriadku[12] a iné, ktorým sa budem venovať nižšie v tomto článku, pretože sa v praxi v rámci výkonu dokazovania veľmi často objavujú a je veľmi častá aj ich nezákonnosť.
Triáda zákonnosti dôkazu
Vyššie spomenutá zásada pomeru špeciality však nepredstavuje v rámci výkonu dokazovania v trestnom konaní a posudzovania zákonnosti jediný problém, na ktorý musí obhajoba reagovať. Dôvody nezákonnosti úkonov smerujúcich k zisteniu prítomnosti omamných a psychotropných látok vo vzťahu k ich prechovávaniu alebo ich zaobstarávaniu, sú okrem naznačenej zásady pomeru špeciality aj v iných prameňoch. Prvý, podstatný prameň zákonnosti dôkazu, na ktorý je nutné poukázať je, že dôkaz musí byť vždy získaný zákonným spôsobom. V našom prípade omamná alebo psychotropná látka musí byť získaná zákonným spôsobom. Ak je takáto látka získaná podľa zákona o policajnom zbore, potom musí predovšetkým podliehať zákonnosti samotného dôkazného prostriedku, ktorý tento zákon o policajnom zbore výslovne upravuje a súčasne ho považuje za prípustný. Ako príklad môže slúžiť už spomenuté ustanovenie § 23 ods. 2 písm. b) zákona o policajnom zbore, a to prehliadka dopravného prostriedku. Ďalším prameňom zákonnosti je, že dôkaz musí byť zároveň získaný z dôkazného prostriedku spôsobom, ktorý neodporuje zákonu o policajnom zbore, ale ani iným zákonom ako všeobecne záväzným právnym predpisom. Posledným prameňom zákonnosti, takýto dôkaz musí súčasne spĺňať, že ho získal oprávnený subjekt ako poverený policajt vždy len za účelom plnenia úloh Policajného zboru, ak sa pohybujeme v medziach zákona o policajnom zbore. Tu poukazujem na ustanovenie § 2 ods. 1 písm. c) zákona o policajnom zbore[13].
Ad 1) Dôkazné prostriedky, ktoré osobitný zákon v našom komparatívnom prístupe, t.j. zákon o policajnom zbore výslovne upravuje a považuje za prípustné, je okrem samotnej zákonnej existencie a prípustnosti nutné spájať s výkonom služobného zákroku podľa zákona o policajnom zbore. Použite takéhoto dôkazného prostriedku musí byť vždy spojené s vykonaním služobného zákroku. Bezvýhradná spojitosť týchto prvkov musí byť daná a existentná. Ako príklad je možné uviesť prehliadku osoby podľa ustanovenia § 22 ods. 1 zákona o policajnom zbore, ktorý ako dôkazný prostriedok pre prípad zaistenia pri takejto prehliadke omamných a psychotropných látok môže slúžiť ako dôkazný prostriedok a v následnom trestnom konaní ako dôkaz len vtedy, ak takáto prehliadka osoby podľa zákona o policajnom zbore bola vykonaná v súvislosti so služobným zákrokom. V žiadnom prípade policajt nemôže urobiť túto bezpečnostnú prehliadku bez vykonania služobného zákroku, ktorému musí predchádzať zákonný dôvod na jej výkon. Táto skutočnosť môže byť pre obhajcu kľúčovou v prípade, ak všetky ostatné už spomenuté zložky vykazujú stupeň zákonnosti. Obhajoba sa potom musí zamerať na samotnú dôvodnosť vykonania služobného zákroku, napr. zastavenie dopravného prostriedku (vozidla) z dôvodu spáchania dopravného priestupku a pod. Veľmi často príslušní policajti už v tomto prvotnom kroku pochybia a prekračujú svoju zákonnú povinnosť. Správnym vedením obhajoby, najmä kladením otázok svedkom, vyžiadaním listinných podkladov o tomto zákroku, konfrontáciami alebo prepisom hovorov s operačným strediskom je možné dospieť k záveru, že nebola prítomná dôvodnosť na vykonanie služobného zákroku. Táto neexistencia dôvodnosti spôsobí, že použitý dôkazný prostriedok, napr. bezpečnostná prehliadka osoby alebo prehliadka dopravného prostriedku, ktorej prechádzal služobný zákrok formou zastavenia vozidla väčšinou z úplne iného dôvodu ako je vyššie uvedené pre spáchanie dopravného priestupku, nezahŕňa existenciu dôvodnosti na vykonanie takéhoto služobného zákroku, a preto sú takéto dôkazné prostriedky použité nezákonne. Musí platiť vždy priama úmera, že ak niet dôvodu na vykonanie služobného zákroku, niet zákonnosti dôkazného prostriedku. V tejto súvislosti je však potrebné ešte skúmať, že ak je dôvodnosť použitia služobného zákroku prítomná, či je potom aj oprávnenosť zásahu do základných ľudských práv a slobôd z hľadiska takto použitého zásahu formou dôkazných prostriedkov, zákonná. Tu je nutné viesť dokazovanie, či bolo potrebné vykonať napr. u riadne zastaveného motorového vozidla, ktorého vodič spáchal dopravný priestupok aj bezpečnostnú prehliadku takejto osoby alebo prehliadku dopravného prostriedku. Treba dávať do súvisu dôvody služobného zákroku s následnými dôvodmi vykonania bezpečnostnej prehliadky a prehliadky vozidla. Len v prípade, ak tieto dôvody splývajú, resp. sú v inej vzájomnej konštalácii a súvislosti, môže byť použitie dôkazného prostriedku považované za zákonný dôkazný prostriedok a následne v trestnom konaní za zákonný dôkaz. Tu azda najlepšie zodpovedá jednoduchá právna argumentácia, že z bezprávia nikdy nemôže vzniknúť právo. Vykonať služobný zákrok ako dôkazný prostriedok len z dôvodu prevencie alebo len za účelom pátrania po veciach, napr. po omamných a psychotropných látkach, v žiadnom prípade nie je možné. Tento názor zdieľa aj Najvyšší súd Slovenskej republiky, ktorý porovnateľnú právnu vec rozhodol pod č.k. 3Toš 7/2008.
Ad 2) Dôkaz musí byť získaný z dôkazného prostriedku spôsobom výlučne zákonným, a preto napríklad nemôžu byť za dôkaz považované fyzické násilie policajtov, ani psychické násilie pri prehliadke dopravného prostriedku, resp. bezpečnostnej prehliadke. Rovnako nemôže byť prehliadka dopravného prostriedku dôvodom na navádzanie osoby, aby vydala dobrovoľne omamnú alebo psychotropnú látku. Takto získané dôkazy sú v zmysle ustanovenia § 119 ods. 4 Trestného poriadku[14] dôkazmi nepoužiteľnými v trestnom konaní. Prehliadky dopravných prostriedkov podľa zákona o policajnom zbore je možné vykonávať výlučne vizuálne a nesmú byť pri nich použité postupy obmedzujúcich spôsobov. Napríklad, pri prehliadke vozidla podľa zákona o policajnom zbore môže policajt len vizuálne prezrieť interiér vozidla bez prehľadávania batožín vo vozidle a odkladacích priestorov a nesmie byť takáto prehliadka vykonávaná ako časovo náročná kontrola s narúšaním celistvosti jednoty dopravného prostriedku. Takýto postup musí byť vždy v súlade s ust. § 8 ods. 1 zákona o policajnom zbore.
Obhajoba musí zákonnosti spôsobu venovať pri dokazovaní náležitú pozornosť. V praxi sa veľmi často stáva, že oprávnenie policajta podľa ustanovenia § 22 ods. 1 zákona o policajnom zbore sleduje iný záujem, než vykonanie samotnej bezpečnostnej prehliadky zameranej na tam v zákone určený účel. Toto oprávnenie sa zneužíva predovšetkým tým, že k jej výkonu príde preto, lebo impulzom na vyvolanie podozrenia je, že sa policajtovi zdala osoba podozrivá, nervózna Vo výsluchoch svedkov sa často uvádza, že mala podozrivú chôdzu, nervózne si žmolila ruky a pod. Už takýto impulz, resp. podozrenie nie je podozrením, a preto služobný zákrok k ustanoveniu § 22 ods. 1 zákona o policajnom zbore nie je možné vykonať. Z praxe v iných prípadochviem, že toto oprávnenie sa v skutočnosti vykonávalo za účelom nájsť u osoby iné veci, napríklad omamné a psychotropné látky. Pri bezpečnostnej prehliadke sa napríklad v jednom konkrétnom prípade našla zatavená striekačka rozmeru 1 cm a s priemerom 0,5 cm, pričom s posúdením takéhoto dôkazu a dôkazného prostriedku musí byť všeobecne známe a zrejmé, že len samotným hmatom a ohmataním osoby pri vykonaní bezpečnostnej prehliadky sa takýto predmet nemohol nájsť. Preto je nepochybné, že tento predmet bol nájdený spôsobom, ktorý odporuje uvedenému oprávneniu.
Samotné oprávnenie podľa zákona o policajnom zbore bolo takto zneužité na hľadanie omamných a psychotropných látok u osoby. Trestný poriadok pozná spôsob, ako zákonne takúto prehliadku urobiť spôsobom v zmysle ustanovenia § 102 ods. 1 Trestného poriadku, avšak na to by bolo potrebné, aby boli dodržané všetky zákonné postupy, ktoré Trestný poriadok od začiatku na takýto postup vyžaduje. Keďže polícia vo väčšine prípadov v čase vykonania bezpečnostnej prehliadky nespĺňa predpoklady a zákonné prvky na postup v zmysle ustanovenia § 102 Trestného poriadku, snaží sa použitím zastieraného dôkazného prostriedku formou postupu podľa zákona o policajnom zbore tento postup nahradiť.
Takáto náhrada je však v celom rozsahu nezákonná a dôkaz na jej základe získaný je absolútne nezákonný a neúčinný. V naznačenom smere je znova povinnosťou obhajoby lavírovať s prostriedkami obhajovacích práv a zvážiť, akej temporalite tieto prostriedky použije. Vzhľadom na to, že pri drogových trestných činnostiach je najkľúčovejším dôkazom zistená prítomnosť omamnej a psychotropnej látky, potom je preukázanie nezákonnosti jej získania ako dôkazu veľmi závažná procesná stránka, ktorá vždy musí zbaviť obvineného (obžalovaného) viny. Tento moment je hnacím motorom výkonu a práce obhajoby v takejto trestnej veci a príslušné prostriedky práv obhajoby, ak sú správne nastavené a v konaní použité, môžu a z praxe mám vedomosť a skúsenosti, že vedú k úspechu výkonu obhajoby, ktorý nie je nezanedbateľný, práve naopak, pre obhajobu je najväčším úspechom, a tým je zbavenie viny obvineného (obžalovaného).
Ad 3) Oprávnenosť subjektu vychádza z princípu vecnej príslušnosti a v niektorých prípadoch aj miestnej príslušnosti týchto subjektov na vykonanie a získavanie dôkazov z takýchto dôkazných prostriedkov. Policajt zo svojej pozície nemôže sám svojvoľne určovať, že teraz pátra po omamných a psychotropných látkach, vyhodnocovať podnety, že keď sa osoba pri služobnom zákroku správa nervózne je to dôvod na osobnú prehliadku a iné. Policajné zložky sa v súdnych konaniach snažia tieto prvky nezákonnosti zakrývať konšpiratívnymi písomnými inštruktážami svojich subordinačne nadriadených subjektov, v ktorých sa uvádza a definujú sa v nich najčastejšie určité vymedzené oblasti výskytu drogovej trestnej činnosti. Týmito písomnosťami sa snažia pokrývať zastieranú pretvárku získaného dôkazu a samotnú oprávnenosť k ich získaniu podľa osobitného zákona. Neuvedomujú si však, že aj keď sa dodatočne snažia zakryť nezákonnosť získania dôkazu a podradiť ju pod zákonné prvky uvedené v ad 1) až ad 3), podkopú si zákonnosť v najzákladnejšej podstate, a to v pomere špeciality, ktorú som už spomínal. Z uvedeného je úplne zrejmé, že obhajoba musí používať všetky metódy, aby obvineného viny zbavila a nemusí v rámci dokazovania trpieť núdzou čo do skutočností, ktoré je možné použiť na posúdenie zákonnosti dôkazu. V rámci bodu ad 3) je nutné skonštatovať, že oprávnenosť subjektu na úkony, ktoré je možné považovať za dôkazné prostriedky sa prelína aj so zásadou pomeru špeciality.
V tomto smere treba diferencovať policajta oprávneného na vykonanie úkonov v zmysle Trestného poriadku, t.j. policajt legálne definovaný ustanovení § 10 ods. 8 Trestného poriadku a policajta ako príslušníka policajného zboru v zmysle zákona o policajnom zbore. Samotný výber použitia dôkazného prostriedku v zmysle Trestného poriadku na základe spomenutej zásady je preto z pohľadu obhajoby ešte nutné podrobiť zákonnosti jeho výkonu z hľadiska subjektu, ktorý ho vykonal. Ako dôkaz je neprípustné, aby vykonal napríklad príslušník policajného zboru ako člen hliadky pohotovostnej motorizovanej jednotky (PMJ), ktoré pôsobia ako poriadkové zložky v krajských mestách úkon podľa Trestného poriadku, t.j. aby použil niektorý z dôkazných prostriedkov na zaistenie osôb alebo vecí podľa Trestného poriadku s výnimkou, ak to Trestný poriadok pripúšťa napr. ustanovenie § 85 ods. 2 Trestného poriadku[15].
Absencia právnej úpravy právneho postavenia subjektu „podozrivého“ v Trestnom poriadku
V rámci tohto článku som sa rozhodol rozpracovať aj problematiku podozrivého ako vybraného a jedinečného subjektu. Práve tento subjekt je v počiatočnom štádiu trestného stíhania, najmä u trestných činov s drogovým prvkom, nositeľom možného trestného stíhania, pretože je možným nositeľom drogy (prechovávanie a zadovažovanie) a kumulatívne jeho objektom. Práca orgánov činných v trestnom konaní s osobou „podozrivou“ vykazuje veľké problémy v ich aplikačnej praxi, a preto predstavuje pre obhajobu priestor na jej kvalitné využitie.
Podozrivý je subjekt trestného konania, s ktorým sa v rámci úpravy de lege lata v Trestnom poriadku stretávame v podstate len pri inštitúte zadržania a obmedzenia osobnej slobody podozrivej osoby v zmysle § 85 Trestného poriadku. Trestno-procesná teória však pozná dve roviny subjektov, ktoré môžeme nazývať podozrivým. Prvým sú už spomenuté osoby podľa § 85 Trestného poriadku a druhou sú subjekty, ktoré vykazujú dôvodné podozrenie, že spáchali konkrétny trestný čin, ktorý sa vyšetruje, a je v ňom napríklad aj začaté trestné stíhanie vo veci, ale tieto subjekty neboli zadržané podľa § 85 Trestného poriadku. Tieto výrazné rozdiely sa premietajú do procesných úkonov s týmito osobami, pretože sa odlišujú a v praxi spôsobujú aplikačné problémy orgánom činným v trestnom konaní. Povinnosťou obhajoby je poznať ich a v prvom momente úkony napadnúť z hľadiska zákonnosti dôkazného prostriedku a na ich podklade získaného dôkazu. Pokúsim sa ich načrtnúť na niektorých príkladoch z praxe obhajoby.
Krajská prokuratúra v Bratislave napríklad zaujala stanovisko a uložila vyšetrovateľom a povereným príslušníkom PZ po začatí trestného stíhania vo veci vypočuť podozrivého, (resp. prepočuť podozrivého, ktorý v predprípravnom konaní podal nevyhnutné vysvetlenie napr. podľa § 17a zákona o Policajnom zbore v tom čase účinnom) procesne na zápisnicu o výsluchu svedka, a po takomto vypočutí, ak bude dostatočne odôvodnený záver, že trestný čin spáchal podozrivý, následne mu vzniesť obvinenie. Odôvodňované to bolo tým, že Trestný poriadok neupravuje formu výsluchu podozrivého a jeho výpoveď z predprípravného konania alebo prípravného konania nebolo možné použiť v štádiu po začatí trestného stíhania (to sa týka výsluchov na zápisnicu o výsluchu svedka) a nebolo možné aplikovať iné ustanovenia na výsluch podozrivého, ktorý sa zistí až v štádiu po začatí trestného stíhania a súčasne nebol zadržaný.
Aplikačná prax teda na to, aby bolo vznesené obvinenie zaujala stanovisko, že postačuje podozrivého (ktorý nebol zadržaný) vypočuť v prípravnom konaní ako svedka, a keď sa prizná, potom ho obviniť a prepočuť znovu v procesnom postavení obvineného. Výsluch svedka je v tomto prípade len na to, aby sme vzniesli obvinenie, je to istý podklad na takéto konanie, a keď sa obviní a prepočuje ako obvinený, tento výsluch ako svedka sa zo spisu jednoducho vyberie. Takýto postup je nielen nezákonný, lebo porušuje základné zásady Trestného poriadku v časti obhajoby, ale aj z hľadiska kriminalistickej taktiky nesprávny a obhajoba ho musí namietať a využívať voči prípadnému vzneseniu obvinenia sťažnosti a napadnúť konanie, ktoré takémuto rozhodnutiu viedlo.
Okrem toho treba poukázať na to, že v zmysle § 17a zákona o policajnom zbore[16] je policajt oprávnený požadovať potrebné informácie od osoby, ktorá môže prispieť k objasneniu skutočnosti dôležitej na odhalenie trestného činu a na zistenie jeho páchateľa. V predchádzajúcej právnej úprave tohto ustanovenia bolo toto oprávnenie viazané aj na objasňovanie trestných činov a jeho páchateľov. Odhaľovanie sa viaže k latentnej kriminalite, čo znamená, že ak policajt disponuje informáciou, že sa stal skutok, ktorý je trestným činom, nie je možné postupovať podľa tohto ustanovenia. Podľa tohto ustanovenia zákona o policajnom zbore je možné postupovať len do štádia zistenia skutku, ktorý vykazuje znaky trestného činu.
Druhý príklad je napr. ak poverený príslušník na základe svojej činnosti, či už na základe postupu podľa Trestného poriadku alebo podľa osobitného právneho predpisu zistí skutočnosti, na podklade ktorých vznikne dôvodné podozrenie, že osoba má pri sebe napr. skladačku s omamnou látkou. Poverený príslušník vykoná zaisťovací úkon, vydá uznesenie o začatí trestného stíhania, vypočuje túto osobu ako svedka na zápisnicu o výsluchu svedka, vyžiada znalecké skúmanie zaistenej látky. V prípade, ak výsledkom znaleckého skúmania bude zistené, že zaistená látka je omamnou látkou, vznesie obvinenie. S takýmto postupom o výsluchu podozrivého ako svedka sa tiež nemožno stotožniť.
V teórii i praxi sa jednoznačne uznáva, že ak existuje voči určitej osobe podozrenie, nemožno ju vypočuť ako svedka. Podľa môjho názoru, ak už je potrebné vypočuť podozrivého v štádiu trestného stíhania vzhľadom na nové formy a spôsoby páchania trestnej činnosti, kde už nestačí na ich objasňovanie využívať doterajšie metódy, prostriedky a postupy, a aj to len v prípade, ak na podklade zistených skutočností nie je ešte dostatočne odôvodnený záver, že trestný čin spáchal tento podozrivý, treba použiť ako základnú procesnú formu každého úkonu „zápisnicu“ s formálnymi a obsahovými náležitosťami tak, ako to uvádza Trestný poriadok. V žiadnom prípade nie je možné na tento postup zneužívať postup podľa zákona o policajnom zbore tzv. vyťažovaním osôb. Ak je dôvodné podozrenie, znova prichádza na scénu zásada pomeru špeciality, ktorú som rozvinul vyššie, a preto je postup podľa iného zákona ako Trestného poriadku neprípustný a nezákonný.
Otázne ale ostáva, aké postavenie v zmysle Trestného poriadku by mala mať takáto osoba „podozrivá“ v konaní a aké sú jej práva a povinnosti. Aplikujúc na takúto osobu ustanovenia o výsluchu svedka by sme ju zbavovali práva na obhajobu, ak by sa rozhodla vypovedať. Tomu zodpovedá aj nález Ústavného súdu SR zverejnený pod 1 ÚS 248/2007, podľa ktorého má aj svedok právo, aby sa na výsluchu zúčastnil jeho právny zástupca, pričom toto právo reflektuje právo vo vzťahu k využitiu resp. nevyužitiu práva v zmysle § 130 Trestného poriadku[17].
Postavenie takejto osoby by malo byť obdobné postaveniu osoby zadržanej alebo na slobode obmedzenej podozrivej osoby, a pri úkonoch a výsluchu takejto osoby by sa primerane mali aplikovať obdobné ustanovenia tak, ako to ustanovuje § 85 ods. 1 až ods. 6 Trestného poriadku. Tento nedostatok sa však premieta aj do iných úkonov, ako napr. rekognícia s podozrivým. Aké procesné postavenie bude mať v takomto prípade podozrivý? Na túto otázku v Trestnom poriadku nenájdeme jednoznačnú odpoveď, čo je zrejme dôsledkom nesystémových zmien a úprav Trestného poriadku. Postup vyšetrovateľov vo veľkej miere v tomto smere procesnými úkonmi ako so svedkom nie je správny a je nezákonný. Rovnako nie je zákonné vypočúvať tieto osoby ako svedkov, a ak je už dôvodné podozrenie, podľa môjho názoru je potom jej vyťaženie na § 17a zákona o policajnom zbore jednoznačne nezákonné. Mám za to, že úradný záznam podľa § 17a zákona o policajnom zbore je možné využiť len k § 197 ods. 1 písm. d) Trestného poriadku[18], pretože toto rozhodnutie nezakladá zásadu res judicata.
„Predpokladmi na obmedzenie osobnej slobody podozrivého sú pristihnutie pri trestnom čine alebo bezprostredne po ňom a nevyhnutnosť zistiť jej totožnosť, zabrániť jeho úteku alebo zaistiť dôkazy. Platný Trestný poriadok nevymedzuje pojem „pristihnutie pri trestnom čine alebo bezprostredne po ňom“. V tomto zmysle je pri vymedzovaní jeho hraníc vhodné využiť výklad, ktorý vychádza z definícií tohto pojmu obsiahnutých už v uhorskom Trestnom poriadku z roku 1896 a v Trestných poriadkoch z roku 1950 i 1956. Osoba je pristihnutá pri čine nielen vtedy, keď vykonáva trestný čin, ale tiež aj vtedy, keď bola podozrivá osoba hneď po čine prenasledovaná a dostihnutá, alebo keď bola pristihnutá za okolností, ktoré svedčia o jej účasti na čine, najmä s vecami, ktorými bol trestný čin spáchaný alebo ktoré z neho pochádzajú.“[19]
Z ustanovenia § 85 ods. 5 Trestného poriadku vyplýva, že podľa týchto ustanovení nemožno vypočúvať podozrivého, ktorý nebol v zmysle § 85 ods. 1 a ods. 2 Trestného poriadku zadržaný. Z tohto hľadiska tak, ako som už vyššie naznačil, treba odlišovať podozrivého, ktorý nie je zadržaný podľa § 85 Trestného poriadku, vtedy ide o osobu, podávajúcu len vysvetlenie, o ktorom orgán činný v trestnom konaní spíše úradný záznam slúžiaci stranám v trestnom konaní na ich zváženie, či podajú návrh, aby takáto osoba bola v ďalších štádiách vypočúvaná formou niektorého dôkazného prostriedku na zabezpečenie dôkazu. Na postavenie podozrivého je najširší kriminalistický nadhľad, podľa ktorého sa za podozrivého považuje každý, kto má určitý aj vzdialený vzťah k deliktu, napríklad preto, že proti nemu svedčia niektoré indície. Uvedené postavenie podozrivého Trestný poriadok neakceptuje, pretože podľa neho je podozrivý ten, koho podľa § 85 Trestného poriadku zadržali.
Výsluch zadržanej podozrivej osoby podľa § 85 ods. 3 a ods. 5 Trestného poriadku, kde sa primerane využije ustanovenie o výsluchu obvineného, sa na rozdiel od vysvetlenia spisuje zápisnica spolu so zápisnicou o zadržaní, kde príslušný orgán označí miesto, čas a bližšie okolnosti zadržania, ako aj prítomnosť ďalších osôb, napríklad nezúčastnenej osoby, obhajcu a uvedie veci, ktoré zadržanému odňali. Výsluch podozrivého, ktorý bol podľa § 85 Trestného poriadku zadržaný, nie je možné pred súdom využiť ako dôkaz proti obžalovanému.
Na záver treba povedať, že rozpor nie je len v tom, či vypočuť alebo nevypočuť podozrivého, ale v rozsahu výsluchu zadržaného. Preto výsluch podozrivého, ktorý sa vykonáva pred vznesením obvinenia, by mal mať len vstupnú informačnú povahu, jeho obsah by mal slúžiť len na zdôvodnenie zadržania, začatie trestného stíhania a vznesenia obvinenia a väzby. Účelom výsluchu podozrivého by malo byť čo najrýchlejšie zistenie zákonných dôvodov na ďalší postup, aby zásah do osobnej slobody nebol vykonaný nad nevyhnutnú mieru.
Orgány činné v trestnom konaní často poukazujú na širšie vymedzenie osoby podozrivej z trestného činu a na možnosť výsluchu takejto osoby hneď po zadržaní formou neodkladného alebo neopakovateľného úkonu, pretože nemožnosť využitia zápisnice o vykonaní tohto úkonu v ďalších štádiách trestného konania značne oslabuje dôkaznú hodnotu neskoršie vykonaného výsluchu. Niektorí procesualisti poukazujú, že zadržaný podozrivý preukazuje určitý stupeň protiprávnosti svojho konania, z ktorého je možné usudzovať aj o určitom stupni obvinenia ešte pred vznesením obvinenia podľa § 206 Trestného poriadku.
Ďalší autori sa dožadujú, aby výsluch bolo možné využiť aj v ďalších štádiách trestného konania na objektivizáciu výsluchu a odstránenie rozporov pri výpovedi obvineného, alebo v tých prípadoch, ak odmietol vypovedať v konaní pred súdom.
V praxi vznikajú určité problémy okolo výsluchu podozrivého, ktorý bol podľa § 85 Trestného poriadku zadržaný alebo mu bola obmedzená osobná sloboda, najmä v otázke, prečo dôkaz získaný výsluchom podozrivej osoby podľa § 85 ods.3 a ods.4 Trestného poriadku riadne zachytený v zápisnici sa nevyužíva v konaní pred súdom, keď podľa § 119 ods. 2 Trestného poriadku môže prispieť k objasneniu veci aj preto, že bol získaný zákonným procesným postupom podobne ako dôkaz získaný následným výsluchom tej istej osoby po vznesení obvinenia. V prípadoch pristihnutia osoby pri čine možno výsluch podozrivého považovať za neodkladný procesný úkon. V takom prípade po vznesení obvinenia na podozrivého nič nebráni, aby dôkaz mohol byť využitý v ďalšom trestnom konaní.
Podozrivý, ktorý bol zadržaný, je osobou, proti ktorej sa vedie trestné konanie, preto sa jej prisudzuje určitý stupeň obvinenia aj keď to nie je celkom v súlade so zásadou prezumpcie neviny, podobne ako u obvineného. Právo podozrivej zadržanej osoby sa uplatňuje v modifikovanej forme, podobne ako u obvineného, napríklad podľa § 85 ods. 6 Trestného poriadku podozrivý má právo zvoliť si obhajcu a radiť sa s ním už počas zadržania alebo požadovať, aby obhajca bol prítomný pri jeho výsluchu. Dôkaz získaný výsluchom podozrivého vzhľadom na uvedené argumenty by mal byť z hľadiska zákonnosti vierohodným a v ďalšom konaní absolútne účinným. Keďže zadržaná podozrivá osoba má podobné postavenie ako obvinený po vznesení obvinenia, nie je ho možné vypočuť ako svedka, a to ani formou neodkladného procesného úkonu.
Vyššie uvedené skutočnosti majú svoj dosah na dôvody vznesenia obvinenia voči určitej osobe, a sú skutočnosťami, ktoré dostatočne odôvodňujú záver, že trestný čin spáchala určitá osoba. Výraz „dostatočne“ nasvedčuje, že sa nevyžaduje istota, ale stačí dostatočne odôvodnená pravdepodobnosť. Na rozdiel od začatia trestného stíhania, kde postačuje nižší stupeň určitosti, na vznesenie obvinenia sa vyžaduje vyšší stupeň pravdepodobnosti záveru, že trestný čin spáchala určitá osoba. K problematike posudzovania skutočností dostatočne odôvodňujúcich záver, že trestný čin spáchala určitá osoba, poukazujem na názor V. Matherna, ktorý vo svojej štúdii prezentovanej na vedeckom seminári zo dňa 17.9.1991 na Právnickej fakulte UPJŠ rozoberal procesné postavenie obvineného. Pripomenul, „že nie je našim cieľom v tejto súvislosti skúmať, do akej miery, aká kvantita a kvalita skutočností a dôkazov sa má zhromaždiť, aby odôvodnila začatie stíhania a vznesenie obvinenia“. Názory na túto odôvodnenosť sa rôznia tak, ako v máloktorej procesnej otázke. Vyskytujú sa názory, ktoré na začatie stíhania a najmä vznesenia obvinenia vyžadujú absolútne subjektívne presvedčenie o vine osoby, proti ktorej sa vznáša obvinenie, podložené objektívnymi dôkazmi až po názory, pre ktoré postačuje pravdepodobnosť, či dokonca možnosť. Ak totiž na vznesenie obvinenia vyžadujeme istotu, presvedčenie o vine, nútime vyšetrovateľa a (povereného príslušníka – moja poznámka) zisťovať skutočnosti, t.j. vykonávať dôkazy, alebo predbežne zisťovať a zaisťovať tieto dôkazy pred vznesením obvinenia bez toho, aby sme obvinenému poskytovali akúkoľvek ingerenciu a možnosť zasahovať do procesu vykonávania dôkazov, ktoré inak po vznesení obvinenia tvorí podstatu jeho práva na obhajobu. Pri rozhodovaní, či vedome pripustiť väčšiu možnosť stíhania osôb, z ktorých sa neskôr zistí, že boli stíhané neprávom, keď sa znížia nároky na začatie stíhania a vznesenie obvinenia, sa prikláňame k názoru, že je tak v celospoločenskom záujme boja s kriminalitou, ako aj v záujme obvineného, aby sa dokazovanie konalo za jeho aktívnej účasti, teda pri znížených nárokoch na odôvodnenosť vznesenia obvinenia. Obvinenie občana, o ktorom sa neskôr počas stíhania zistí, že nie je vinný a trestné stíhanie sa zastaví, považujeme totiž za menší nedostatok, ako skutočnosť, že sa budú proti nemu vyhľadávať skutočnosti a dôkazy, ku ktorým sa nemôže vyjadriť, ktorých vykonanie nemôže ovplyvniť.“[20]
Považujem v súlade s vyššie uvedeným za nedostatok právnej úpravy, že nerieši komplexne problematiku osoby podozrivej z trestného činu.
Zákonnosť dokazovania v intenciách Štrasburskej judikatúry
V tejto súvislosti treba povedať, že Slovenskú republiku už v rámci predstupového obdobia do Európskej únie kritizovali experti na prípravné konanie trestné v rámci európskej komisie za úpravu trestného konania v jeho prípravnej zóne a priamej nadväznosti na konanie pred súdom, pričom v dňoch 24 až 28 novembra 1997 sa uskutočnila misia expertov Európskej únie, Európskej komisie do Slovenskej republiky v oblasti súdnictva a vnútorných vecí. Vo výslednej správe bola jednou z kritizovaných oblastí problematika prípravného konania trestného. Európska únia napáda predovšetkým zdĺhavosť, neoperatívnosť a neúčinnosť celého prípravného konania.
„Najviac napádanou oblasťou bol inštitút vyšetrovania ako medzičlánok medzi pôsobnosťou polície a činnosťou prokuratúry pri odhaľovaní, objasňovaní a dokumentovaní trestnej činnosti. Komisia expertov nevedela pochopiť, prečo výsadné právo na činnosť zhromažďovania dôkazov relevantných pre súd majú vyšetrovatelia.“[21] Súčasné trestné konanie sa koná vo viacerých fázach. Ďalej sa im javilo ako nedostatok právnej úpravy absencia podmienok relatívnej a absolútnej neplatnosti dôkazov, resp. právny následok prítomnosti podstatných a nepodstatných vád pri zabezpečovaní a vykonávaní dôkazov a odstránenie rôznorodosti pohľadov jednotlivých orgánov činných v trestnom konaní na účinnosť a neúčinnosť dôkazov.
Podľa § 89 ods. 4 vtedy platného Trestného poriadku iba dôkaz získaný nezákonným donútením alebo hrozbou takého donútenia sa nesmie použiť v konaní s výnimkou prípadu, keď sa použije ako dôkaz proti osobe, ktorá také donútenie alebo hrozbu donútenia použila. V ostatných prípadoch zákon ponecháva hodnotenie na orgány činné v trestnom konaní, či získavanie a vykonanie dôkazu je zákonné, t.j., či bolo získané zo zákonných zdrojov alebo nositeľov, či postup ich získania je zákonný, ďalej či spôsob ich sprocesnenia je zákonný, ako aj či spôsob ich použitia v rámci štádií trestného procesu je zákonný.
V komplexe snahy o zrýchlenie trestného konania si však treba uvedomiť, že v zmysle čl. 6 Listiny základných práv a slobôd a na ňu nadväzujúcej judikatúry ako súdny dôkaz možno využiť len výsledky takého úkonu, ktorý bol prevedený za kontradiktórnych podmienok, to znamená, že bol prítomný obvinený, resp. jeho obhajca. Jedinou možnou cestou pri zohľadnení týchto cieľov je odstránenie stále silného postavenia prípravného konania, odstránenie prežúvacieho efektu a prenesenie dokazovania a jeho podstaty a jadra na konanie pred súdom.
Obvinený ako subjekt (strana) musí mať možnosť počas takého úkonu uplatniť svoje námietky k úkonu, klásť otázky vypočúvaným osobám, ako aj rôznymi formami preverovať vierohodnosť dôkazov. Zásadne stačí, aby tieto podmienky kontradiktórnosti procesu, ktoré štrasburská judikatúra vyžaduje ako základnú garanciu spravodlivého procesu („fair trial“) v zmysle čl. 6 Listiny základných práv a slobôd, boli poskytnuté obvinenému aspoň raz v priebehu procesu, predovšetkým pri hlavnom pojednávaní. Z naznačeného je zrejmé, že niektoré štáty sa v rámci zrýchlenia svojho trestného procesu vybrali cestou vyššie uvedenou, pričom kontradiktórnosť v plnom znení tak, ako to vyžaduje vyššie spomenutá štrasburská judikatúra plne uplatňujú až pred súdom. Ide u nich o menej závažné trestné činy, t.j. naše skrátené vyšetrovanie, trestné činy so sadzbou do troch rokov odňatia slobody.
Chcel by som tiež spomenúť nebezpečenstvo tejto úpravy, pretože ani táto nie je „svätá“. Môže sa totiž stať, že v takomto zrýchlenom neformálnom procese, kde nie je zabezpečená kontradiktórnosť konania sa vykonávajú procesné /neformálne/ úkony, pričom jeden alebo možno aj viac takýchto úkonov nemôže byť prevedené na hlavnom pojednávaní tak, aby sa odstránila neformálnosť z prípravného konania. Na tom základe nemôže súd takýto dôkaz neformálne vykonaný brať do úvahy pri rozhodovaní o vine a treste obžalovaného. Mohlo by to byť napr. keby bol svedok spáchania trestného činu vypočutý na záznam a pokiaľ by bolo nariadené hlavné pojednávanie, tento svedok by zomrel. Bolo by preto potrebné hľadať taký variant neformálnych úkonov, kde by bolo taxatívne vypočítané, ktoré úkony treba procesne v skrátenom vyšetrovaní vykonať a ktoré nie.
Slovenská republika ako súčasť ČSFR podpísala ešte dňa 21.02.1991 európsku Zmluvu o ochrane ľudských práv a základných slobôd, ktorá po ratifikácii vstúpila na našom území do platnosti dňa 18.03.1992. V zmysle ustanovenia § 2 ústavného zákona č. 23/1991 Zb. má predmetná „Zmluva“ prednosť pred zákonom. Pre dokazovanie v trestnom konaní má najväčší význam čl. 6 Zmluvy o ochrane ľudských práv a základných slobôd. Práve na tomto prameni sa vybudovala vývojom judikatúra štrasburského súdu. Ako príklady spomeniem prípad Delta proti Francúzsku, prípad Isgro proti Taliansku, prípad Unterpertinger proti Rakúsku, prípad Windisch proti Rakúsku, prípad Asch proti Rakúsku a najmä prípad Kostovski proti Holandsku. Z premís rozhodnutí štrasburského súdu je možné urobiť určitú schému záverečných argumentov, ktoré majú vzťah k prípravnému konaniu a jeho vzťahu k súdnemu konaniu z hľadiska dokazovania v nich.
Treba si uvedomiť, že štrasburský súd vychádza výlučne z ustanovení Zmluvy o ochrane ľudských práv a základných slobôd a môže sa preto stať, že v posudzovanom prípade nebol porušený žiadny vnútroštátny predpis a aj napriek tomu súd vysloví porušenie európskej Zmluvy.
Z rakúskych prípadov je zaujímavé napríklad ustanovenie § 252 ods. 2 rak. Trestného priadku. Toto ustanovenie prikazuje prečítať pri hlavnom pojednávaní bez obmedzení všetky listiny obsiahnuté v spise, pokiaľ „majú význam pre trestnú vec – skutok“. Ustálená rakúska súdna prax a judikatúra vykladá toto ustanovenie tak, že treba napr. prečítať pri hlavnom pojednávaní všetky záznamy o informatívnych policajných výsluchoch, aj keď pri nich neboli dodržané procesné ustanovenia o výsluchu. Obdobne je to aj pri iných operatívnych úkonoch vo vzťahu k procesným ustanoveniam o dôkazoch v rámci dokazovania. Takýto postup justičných orgánov umožňuje obchádzať zákonný procesný postup a bol v minulosti podrobený ostrej kritike časti právnickej obce v Rakúsku. Európsky súd riešil tento problém vzťahu prípravného konania resp. predprípravného konania a súdneho konania v rámci prípadu Unterpertinger a konštatoval porušenie čl. 6 Zmluvy o ochrane ľudských práv a základných slobôd, pričom porušenie videl v tom smere, že prečítaním takýchto operatívnych výsluchov nebol dodržaný minimálny štandard výkonu dôkazu kontradiktórnym postupom a bolo obmedzené právo obhajoby osoby, voči ktorej sa viedlo trestné stíhanie.
Štrasburská judikatúra jednoznačne pertraktuje, že najzákonnejšie sú vykonané dôkazy v súlade s čl. 6 Zmluvy o ochrane ľudských práv a základných slobôd pri zachovaní plnej zásady kontradiktórnosti, rovnosti strán a zbraní, zaručení práva obhajoby a iných základných procesných práv v súdnom konaní. Vychádza sa z toho, že v zásade majú byť všetky dôkazy vykonané v prítomnosti obžalovaného vo verejnom konaní s prihliadnutím na kontradiktórnosť argumentácií. To však neznamená, že ako výnimka nemôžu byť pripustené aj dôkazy, ktoré boli vykonané len v prípravnom konaní. Štrasburská judikatúra rešpektuje v trestnom konaní tú skutočnosť, že jednoducho niektoré dôkazy nie je možné z objektívnych dôvodov pred súdom vykonať. V takom prípade sa pripúšťa použitie vykonaného dôkazu z prípravného konania, ale takýto dôkaz musel byť vykonaný plne v zhode so základnými zásadami trestného procesu so zaručeným právom obhajoby. Právo obhajoby sa však viaže výlučne na aktívne právo tak, aby pri výkone dôkazu mohol obvinený vystaviť dôkaz kritike v intenciách kontradiktórnosti. Táto premisa sa týka všetkých dôkazov. Z uvedeného je možné vyvodiť záver, že v trestnom konaní aspoň pri výkone dôkazu musí byť minimálne aspoň raz zaručená kontradiktórnosť a obvinený musí byť prítomný pri výkone dôkazu, resp. musí mu byť poskytnutá aspoň možnosť sa zúčastniť výkonu tohto dôkazu.
V rámci štrasburskej judikatúry je veľmi zaujímavý aj „princíp rovnosti zbraní“. Vychádza sa z tohto, že žalobca (prokurátor) a obvinený musia mať rovnaké postavenie v procese. To znamená, že dôkazy sa majú vykonávať za súčasnej prítomnosti prokurátora a obvineného (obhajcu). Z uvedeného vyplýva aj pre naše podmienky skutočnosť, či by nepovažoval súd za porušenie princípu rovnosti zbraní t.j. čl. 6 Zmluvy o ochrane ľudských práv a základných slobôd postup podľa nášho Trestného poriadku, keď prokurátor má právo byť prítomný pri vykonávaní dôkazov v prípravnom konaní vždy, dokonca ich môže vykonať aj sám, a pritom obhajca alebo obvinený má takúto možnosť obmedzenú.
V danom smere naša rekodifikácia priniesla výrazný posun ustanovením § 213 Trestného poriadku[22], aj keď de lege ferenda, by podľa mňa mala byť poskytnutá obligatórna možnosť účasti na vyšetrovacích úkonoch aj obvinenému, ktorý sa obhajuje sám tzv. aktívnou obhajobou. Uvedené by sa upravilo v ustanovení § 213 ods.1 Trestného poriadku legislatívne policajt „musí“ a nie ako je tomu doteraz „môže“. Táto premisa je založená na tom, že obvinená alebo zadržaná osoba, ktorá si nezvolí obhajcu a nejde o prípad povinnej obhajoby je tým v nerovnakom postavení ako obvinený, ktorý má obhajcu zvoleného. Ide podľa môjho názoru o porušenie práva obhajoby ako zásady trestného konania a aj čl.6 Zmluvy o ochrane ľudských práv a základných slobôd.
Záver
Na záver mi nedá nepoukázať na de lege ferenda inštitúty pre zefektívnenie dokazovania najmä v prípravnom konaní, kde by pomohlo zavedenie protokolárnych a neprotokolárnych úkonov a zúženie rozsahu dokazovania v prípravnom konaní a komplexný posun dokazovania v rámci kontradiktórnosti pred súd, čo by znamenalo najväčšie oslabenie prípravného konania v našej histórii trestného procesu. Okrem toho, ako je v samotnom článku uvedené, je nutné rekodifikovať niektoré osobitné predpisy, najmä zákon o policajnom zbore.
Od poslednej rekodifikácie trestného procesu uplynul už určitý čas a teraz nadišiel čas absolutizácie v trestnom procese a uvoľnenia bariéry v dokazovaní v prípravnom konaní. Na tomto základe by obhajoba mala samostatné postavenie, ako to viacerí procesualisti z radov Slovenskej advokátskej komory už pred rekodifikáciou navrhovali. Zatiaľ sa na takéto odvážne kroky nenašla u zákonodarcu vôľa, ktorá je možno ovplyvnená lobingom orgánov činných v trestnom konaní, pretože silné prípravné konanie je najlepšie ovládateľný mechanizmus. Na záver vyvstáva otázka, bojí sa prokuratúra alebo zákonodarca uvoľniť ľady? Bojí sa azda obhajoby a totálnej kontradiktórnosti? Obhajoba sa v tomto vývoji nesmie zľaknúť a prvky a inštitúty oportunity nesmú byť zbraňou v rukách prokuratúry na zabránenie kontradiktórnosti.
[1] Podľa ustanovenia § 119 ods. 1 Trestného poriadku v trestnom konaní treba dokazovať najmä
a) či sa skutok stal a či má znaky trestného činu,
b) kto tento skutok spáchal a z akých pohnútok,
c) závažnosť činu vrátane príčin a podmienok jeho spáchania,
d) osobné pomery páchateľa v rozsahu potrebného na určenie druhu a výmery trestu a uloženia ochranného opatrenia a iné rozhodnutia,
e) následok a výšku škody spôsobenú trestným činom,
f) príjmy z trestnej činnosti a prostriedky na jej spáchanie, ich umiestnenie, povahu, stav a cenu.
[2] Podľa ustanovenia § 206 ods. 1 Trestného poriadku ak je na podklade trestného oznámenia alebo zistených skutočností po začatí trestného stíhania dostatočne odôvodnený záver, že trestný čin spáchala určitá osoba, policajt bez meškania vydá uznesenie o vznesení obvinenia
[3] Podľa ust. § 215 ods. 1 Trestného poriadku prokurátor zastaví trestné stíhanie, ak
a)
je nepochybné, že sa nestal skutok, pre
ktorý sa vedie trestné stíhanie,
b) nie je tento skutok trestným činom a nie je dôvod na postúpenie veci,
c) je nepochybné, že skutok nespáchal obvinený,
d) je trestné stíhanie neprípustné podľa § 9,
e) obvinený nebol v čase činu pre nepríčetnosť trestne zodpovedný,
f) sa schváli zmier medzi obvineným a poškodeným, alebo
g) zanikla trestnosť činu.
[4] Podľa
ustanovenia § 285 Trestného poriadku súd Súd oslobodí
obžalovaného spod obžaloby, ak
a) nebolo dokázané, že sa stal skutok, pre ktorý je obžalovaný stíhaný,
b) skutok nie je trestným činom,
c) nebolo dokázané, že skutok spáchal obžalovaný,
d) obžalovaný nie je pre nepríčetnosť trestne zodpovedný,
e) trestnosť činu zanikla, alebo
f) prokurátor na hlavnom pojednávaní ustúpil od obžaloby podľa § 239 ods. 2
[5] Podľa ustanovenia § 92 Trestného poriadku ak treba vec, ktorá bola zaistená podľa osobitného zákona, zaistiť na účely trestného konania, prevezme ju prokurátor alebo policajt
[6]
Podľa
ustanovenia § 10 ods. 8 Trestného poriadku Policajtom sa na účely tohto zákona
rozumie
a) vyšetrovateľ Policajného zboru,
b) vyšetrovateľ colnej správy, ak ide o trestné činy spáchané v súvislosti s porušením colných predpisov alebo daňových predpisov v pôsobnosti colnej správy,
c) poverený príslušník Policajného zboru,
d) poverený príslušník vojenskej polície v konaní o trestných činoch príslušníkov ozbrojených síl,
e) poverený príslušník Zboru väzenskej a justičnej stráže v konaní o trestných činoch príslušníkov Zboru väzenskej a justičnej stráže a v objektoch Zboru väzenskej a justičnej stráže aj jeho zamestnancov a o trestných činoch osôb vo výkone trestu odňatia slobody alebo vo väzbe,
f) poverený príslušník Železničnej polície v konaní o trestných činoch príslušníkov Železničnej polície a o trestných činoch spáchaných v obvode železničných dráh,
g) poverené colné orgány, ak ide o trestné činy spáchané v súvislosti s porušením colných predpisov alebo daňových predpisov v pôsobnosti colnej správy,
h) veliteľ námornej lode v konaní o trestných činoch spáchaných na tejto lodi.
[7] Podľa ustanovenia § 23 Zákona o policajnom zbore policajt je oprávnený vykonať prehliadku dopravného prostriedku,
a) ak je podozrenie, že používaním dopravného prostriedku, na dopravnom prostriedku alebo v súvislosti s dopravným prostriedkom bol spáchaný trestný čin,
b) pri pátraní po hľadaných osobách, zbraniach, strelive, výbušninách, omamných a psychotropných látkach a jedoch a veciach pochádzajúcich z trestnej činnosti alebo súvisiacich s trestnou činnosťou.
[8] Podľa ustanovenia § 101 Trestného poriadku prehliadku iných priestorov alebo prehliadku pozemku je oprávnený nariadiť predseda senátu, pred začatím trestného stíhania alebo v prípravnom konaní prokurátor alebo s jeho súhlasom policajt. Príkaz musí byť vydaný písomne a musí byť odôvodnený. Doručí sa vlastníkovi alebo užívateľovi priestorov alebo pozemku, alebo jeho zamestnancovi pri prehliadke, a ak to nie je možné, najneskôr do 24 hodín po odpadnutí prekážky, ktorá bránila doručeniu
[9] Podľa ustanovenia § 171 ods. 1 Trestného zákona kto neoprávnene prechováva pre vlastnú potrebu omamnú látku, psychotropnú látku, jed alebo prekurzor, potrestá sa odňatím slobody až na tri roky. V zmysle ustanovenia § 172 ods. 1 Trestného zákona kto neoprávnene
a) vyrobí,
b) dovezie, vyvezie, prevezie alebo dá prepraviť,
c) kúpi, predá, vymení, zadováži, alebo
d) prechováva po akúkoľvek dobu,
omamnú látku, psychotropnú látku, jed alebo prekurzor alebo kto takú činnosť sprostredkuje, potrestá sa odňatím slobody na štyri roky až desať rokov
[10] Podľa ustanovenia § 215 ods. 1 písm. a) Trestného poriadku prokurátor zastaví trestné stíhanie, ak je nepochybné, že sa nestal skutok, pre ktorý sa vedie trestné stíhanie
[11] Podľa ustanovenia § 22 ods. 1 zákona o policajnom zbore policajt je oprávnený presvedčiť sa, či predvádzaná, zaistená, zadržaná alebo zatknutá osoba nemá pri sebe zbraň ,a ak ju má, odňať mu ju
[12] Podľa ustanovenia § 102 ods. 1 Trestného poriadku osobnú prehliadku je oprávnený nariadiť predseda senátu a pred začatím trestného stíhania alebo v prípravnom konaní prokurátor alebo s jeho súhlasom policajt.
[13] Podľa ustanovenia § 2 ods. 1 písm. c) zákona o policajnom zbore policajný zbor odhaľuje trestné činy a zisťuje ich páchateľov
[14] Podľa ustanovenia § 119 ods. 4 Trestného poriadku dôkaz získaný nezákonným donútením alebo hrozbou takého donútenia sa nesmie použiť v konaní okrem prípadu, keď sa použije ako dôkaz proti osobe, ktorá také donútenie alebo hrozbu donútenia použila.
[15] Podľa ustanovenia § 85 ods. 2 Trestného poriadku osobnú slobodu osoby, ktorá bola pristihnutá pri trestnom čine alebo bezprostredne po ňom, môže obmedziť ktokoľvek, ak je to potrebné na zistenie jej totožnosti, zabránenie úteku, zabezpečenie dôkazov alebo na zabránenie ďalšiemu páchaniu trestnej činnosti. Je však povinný takú osobu bezodkladne odovzdať útvaru Policajného zboru, útvaru Železničnej polície, útvaru Vojenskej polície alebo útvaru Colnej správy
[16]Podľa ustanovenia § 17a zákona o policajnom zbore policajt je oprávnený požadovať potrebné informácie od osoby, ktorá môže prispieť k objasneniu skutočnosti dôležitej na odhalenie trestného činu a na zistenie jeho páchateľa
[17] Podľa ustanovenia § 130 ods. 1 Trestného poriadku právo odoprieť výpoveď ako svedok má príbuzný obvineného v priamom rade, jeho súrodenec, osvojiteľ, osvojenec, manžel a druh. Ak je obvinených viac a svedok je v uvedenom pomere len k niektorému z nich, má právo odoprieť výpoveď ohľadne iných obvinených len vtedy, keď nemožno oddeliť výpoveď, ktorá sa ich týka, od výpovede týkajúcej sa obvineného, s ktorým je svedok v tomto pomere
[18] Podľa ustanovenia § 197 ods. 1 písm. d) Trestného poriadku Ak nie je dôvod na začatie trestného stíhania alebo na postup podľa odseku 2, prokurátor alebo policajt uznesením vec odmietne
[19] Ivor, J.: Zaistenie osôb v trestnom konaní, IURA Edition Bratislava, 1997, s. 109,
[20] Mathern, V.: Dokazovanie v československom trestnom procese. Bratislava, Obzor, 1984, s. 74 – 75.
[21] Mikus, P.: Potreba zrýchlenia procesu aproximácie vlastného prípravného systému k právu EU. In: Trestní právo 2/2002.s 15
[22] Podľa ustanovenia § 213 ods. 1 Trestného poriadku policajt môže povoliť účasť obvineného na vyšetrovacích úkonoch a umožniť mu klásť vypočúvaným svedkom otázky. Postupuje tak najmä vtedy, ak obvinený nemá obhajcu a úkon spočíva vo výsluchu svedka, pri ktorom je dôvodný predpoklad, že ho nebude možné vykonať v konaní pred súdom, iba ak by zabezpečovanie jeho prítomnosti alebo jeho prítomnosť mohli ohroziť vykonanie tohto úkon.
Podľa ustanovenia § 213 ods. 2 Trestného poriadku Obhajca má právo od vznesenia obvinenia zúčastniť sa úkonov, ktorých výsledok môže byť použitý ako dôkaz v konaní pred súdom, iba ak vykonanie úkonu nemožno odložiť a obhajcu o ňom vyrozumieť. Obvinenému a iným vypočúvaným osobám môže obhajca klásť otázky potom, keď policajt výsluch skončí.
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.