JUDr. David Lindtner, advokát
Viktor E. Frankl, duchovná potrava pre nespravodlivo väznených
Karmelitánske nakladatelství vydalo v roku 2016 v českej edícii slávne dielo neurológa a psychiatra, zakladateľa existenciálnej analýzy Viktora Emila Frankla, ktorý prežil vyhladzovací tábor Auschwitz, s názom „A přestoříci životu ano“.
Nosnou myšlienkou diela je túžba človeka po zmysle a cieli „mať prečo žiť“.
Autor tohto príspevku si z ďaleka nedovoľuje porovnávať utrpenie, ktorému čelili ľudia v koncentračných táboroch s okolnosťami, s ktorými sú nútení konfrontovať sa nespravodlivo väznené osoby v podmienkach súčasnej slovenskej reality, ktorá je nepochybne diametrálne odlišná. Na strane druhej, ani dnes nemožno ostať ľahostajný ku zneužívaniu inštitútu väzby ako prostriedku sankcie a uľahčenia trestného konania donútením väznenej osoby ku priznaniu.
V súčasnosti sa spoločnosť čoraz častejšie konfrontuje s tým, že väzba sa opäť stáva „humánnym“ prostriedkom psychického mučenia zameraným na zlomenie ľudského ducha a duševné týranie väznenej osoby.
Ako je zrejmé z tragických úmrtí niektorých väzobne stíhaných osôb v ostatnom období, dôsledky tohto nebezpečného trendu nenechali na seba dlho čakať ...
Tento príspevok autora, ktorý vie, o čom píše, má ambíciu podporiť všetkých nezákonne a nespravodlivo väznených alebo väzobne stíhaných v nádeji a viere, že zlo, ktorému čelia, nie je večné a tmavá realita, v ktorej sa nachádzajú, je iba existenčným provizóriom, na konci ktorého žiari svetlo.
Verím, že nižšie uvedené myšlienky Viktora E. Frankla, tento zámer autora naplnia.
- Citliví ľudia, ktorí sú z domova zvyknutí na bohatý duchovný život, prežívajú napriek svojmu jemnému založeniu neľahkú situáciu vo väzení síce bolestne, avšak predsa len s menej deštruktívnym dopadom na svojho ducha ako ostatní. Pretože práve im sa v tomto strašnom prostredí otvárajú dvere k návratu do kráľovstva duchovnej slobody a ku bohatstvu duše.
- Láska je to posledné a najvyššie, k čomu sa človek môže vzopnúť.
- Človek, ktorý si uvedomí zodpovednosť voči svojmu dielu alebo voči čakajúcemu milujúcemu človeku, už nikdy nebude schopný svoj život zahodiť. Spozná totiž ono „prečo“ svojej existencie, a preto unesie aj takmer každé „ako“.
- Človek, aj keď mu už na svete neostáva vôbec nič, môže byť blažený, keď sa vo svojom najhlbšom vnútri odovzdá obrazu milovaného človeka.
- Láska sa iba nepatrne zameriava na telesnú stránku človeka, o to viacej je vo svojej najväčšej hĺbke zameraná na duchovnú existenciu milovaného človeka.
- Človeku vo väzení možno vziať všetko okrem jedného: okrem najvyššej ľudskej slobody, ktorá mu dovoľuje zaujať k daným pomerom adekvátny postoj.
- Duchovná sloboda človeka, ktorú mu nemožno až do posledného dychu vziať, mu až do posledného dychu dáva príležitosť usporiadať svoj život zmysluplne.
- Pokiaľ má život vôbec nejaký zmysel, musí ho mať aj utrpenie. Až utrpenie a smrť činí ľudskú existenciu kompletnou.
- Podľa toho, či človek ostane odvážny, statočný, dôstojný a nesebecký, alebo vo vyhrotenom boji o prežitie zabudne na svoju ľudskú podstatu a stane sa plne oným stádnym zvieraťom, možno určiť, či človek uskutočnil alebo premárnil tie hodnotové možnosti, ktoré mu poskytla jeho bolestná situácia a jeho ťažký osud.
- Človek môže byť vnútorne silnejší ako vonkajšia nepriazeň osudu.
- Vplyvom väzenského sveta prepadá vo vývoji svojho charakteru iba ten, kto predtým pripustil svoj pád po duchovnej stránke, keď padol ľudsky.
- Vonkajšia obtiažna situácia dáva človeku príležitosť, aby vnútorne prerástol sám seba, aby sa práve za týchto výnimočne veľkých ťažkostí vzopäl ku svojmu vrcholu.
- Kto nie je schopný veriť v budúcnosť, je vo väzení stratený.
- V žiadnom prípade nejde o to, čo človek ešte očakáva od života, ale skôr o to, čo život očakáva od človeka.
-
Pokiaľ konkrétny osud uloží človeku nejaké
utrpenie, potom tento človek musí v tomto utrpení vidieť úlohu, a to
celkom jedinečnú. V tom, ako človek postihnutý týmto osudom, ponesie toto
utrpenie, v tom spočíva jeho špecifická možnosť vykonať niečo jedinečné.
Pokiaľ vyššie uvedené myšlienky Viktora E. Frankla čitateľa tohto príspevku zaujali, odporúčam aj ďalšie dostupné diela tohto autora, napr. O smyslu života, Léčbasmyslem, Utrpení z nesmyslnosti života, ktoré majú (nielen pre väznené osoby) obrovský terapeutický potenciál.
P.S. Za príležitosť zoznámiť sa s fenomenálnym dielom Viktora E. Frankla vyslovujem veľkú vďaku väzenskému psychológovi pôsobiacemu v ilavskej väznici.
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.