Autor Jan Kust publikoval (Kust, J.: Najvyšší soud USA, Praha: Ústav práva a právní vědy, o.p.s., 2013) zaujímavú knihu, ktorá sa týka histórie ako aj súčasného stavu Najvyššieho súdu USA.
Ide o pomerne podrobnú publikáciu, v ktorej sa autor najskôr zaoberá (v stručnosti) systémom súdnictva v USA (USA majú dva odlišné a na sebe nezávislé súdne systémy a to federálny súdny systém, ktorý je založený Ústavou USA a štátny súdny systém pre každý z 50 členských štátov, ktorý je založený ústavami jednotlivých štátov), pričom následne rozoberá fungovanie Najvyššieho súdu USA od jeho založenia až do súčastnosti. Robí tak najmä na podklade jeho najvýznamnejších prípadov, ktoré sú zoradené podľa tématických okruhov, ktorých sa týkali (napríklad prípady ohľadne rasovej segregácie, práva mentálne zaostalých, eugeniky, potratov, rovnoprávnosti mužov a žien, pozitívnej diskriminácie, práva sexuálnych menšín, či volebného práva). Autor podrobne opisuje aj zloženie Najvyššieho súdu USA, prináša zoznam všetkých najvyšších sudcov USA (t. j. predsedov Najvyššieho súdu USA), ich životopisy ako aj najvýznamnejšie prípady, ktorými sa Najvyšší súd USA zaoberal počas trvania ich funkcie. Rovnako sa zaoberá aj vnútorným fungovaním Najvyššieho súdu USA (napríklad aj zasadacím poriadkom sudcov, spôsobom ich práce, rokovacím podiadkom, platovými náležitosťami a napokon aj sídlom súdu, či demografickým zložením súdu).
Len pre zaujímavosť, a v stručnosti, možno spomenúť, že Najvyšší súd USA bol zriadený už v roku 1789 a od tohto roku funguje nepretržite, pričom od roku 1869 sa ustálil počet jeho sudcov na 9 (najvyšší sudca USA a 8 prísediacich sudcov). Ide o najvyššiu súdu inštitúciu v USA, pričom tento súd má pomerne obsiahlu diskrečnú právomoc, teda väčšinu prípadov, ktorými sa zaoberá si sám vyberá (autor knihy pripomína, že v posledných rokoch na súd napadne okolo 7.000 vecí ročne, avšak súd si vyberie na prejednanie len cca 150 prípadov). Najvyšší súd USA teda spravidla sám rozhodnuje, ktorými prípadmi sa bude zaoberať (teda ktoré sú vhodné na prejednanie pred Najvyšším súdom) a ostatným nevyhovie (robí tak jednou vetou, pričom žiadnym spôsobom neodôvodňuje prečo sa konkrétnym prípadom nebude zaoberať, respektíve prečo sa určitým iným prípadom zaoberať bude). Rozhodnutia Najvyššieho súdu USA sú nemenné a konečné, zmeniť ich možno neskorším precedentným rozhodnutím samotného súdu, prípadne zmenou ústavy.
Všetkých sudcov Najvyššieho súdu USA ako aj federálnych súdov (obvodných a oblastných súdov) nominuje do funkcie prezident USA a potvrdzuje (či schvaľuje) ich Senát USA. Títo sudcovia sú menovaní do funkcie bez časového obmedzenia ich mandátu (na doživotie) a môžu byť funkcií zbavení len na základe impeachmentu v Kongrese USA. Pokiaľ ide o systém štátnych súdov, tak tam prebieha výber sudcov rozličným spôsobom a to napríklad voľbou, menovaním na dobu určitú (teda s časove obmedzeným mandátom), menovaním na dobu neurčitú, prípadne kombináciou menovaním a voľbou. Z uvedeného je zrejmé, že ak sa v poslednom čase na Slovensku v médiách tvrdí, že najlepšou formou ustanovovania sudcov do funkcií je ich voľba (občanmi) tak ako je to v USA, tak je potrebné uviesť, že toto tvrdenie nie je celkom korektné, nakoľko všetci federálni sudcovia (vrátane sudcov Najvyššieho súdu USA) ako aj pomerne veľké množstvo štátnych sudcov je ustanovované do funkcií menovaním a to na neobmedzenú dobu podobne ako je to v podmienkach SR (v USA prezident federálnych sudcov nominuje a Senát schaľuje, u nás sudcov navrhuje a v podstate schaľuje Súdna rada a vymenováva prezident). Pokiaľ ide o Najvyšší súd USA tak tam prezident priamo vyberá osobu na voľné miesto sudcu a teda neexistuje žiadne výberové konanie.
Autor publikácie uvádza aj prehľadnú tabuľku o platoch. Tak napríklad sudca Najvyššieho súdu USA zarobil v roku 2012 213.900 USD (ide o ročný príjem) a predseda súdu (teda najvyšší sudca) zarobil 223.500 USD. Pre porovnanie možno uviesť, že obvodný sudca (čo je druhosťupňový súd) zarobil 184.000 USD ročne a okresný sudca (prvý stupeň) 174.000 USD ročne (plat senátora bol v roku 2012 174.000 USD ročne). Len pre zaujímavosť možno uviesť, že článok III., oddiel 1 Ústavy USA zaručuje sudcom neznižovanie ich platov a to vetou, že „za službu dostávajú náhradu, ktorá nesmie byť behom trvania ich služby znížená“. Infláciu (teda nepriame znižovanie platov sudcov) rieši pravidelné navyšovanie platov o rast životných nákladov (v roku 1980 bola za protiústavnú označená právna úprava, ktorá v štyroch po sebe idúcich rozpočtových obdobiach obmedzila klauzulu, ktorá zaručovala pravidelné navyšovanie platov o zvýšenie životných nákladov. Súd rozhodoval na podklade sťažností niektorých okresných sudcov).
Pokiaľ ide o jednotlivé prípady, ktorými sa súd zaoberal, tak z hľadiska trestného práva možno spomenúť najmä prípad Miranda v. Arizona (1966), v ktorom súd stanovil práva, ktoré musia byť citované každému zadržanému a majú zabrániť tomu, aby nikto nebol nútený vypovedať sám proti sebe a mal vedomosť o možnosti zvoliť si právneho zástupcu. Z novších rozhodnutí autor spomína napríklad prípad Kennedy v. Louisiana (2008), v ktorom Najvyšší súd USA vylúčil, aby na základe štátnej legislatívy bol uložený trest smrti v iných prípadoch, ako sú zločiny proti životu s následkom smrti (vražda). Jediným ďalším zločinom, za ktorý môže byť uložený trest smrti je zločin proti štátu. V rozhodnutí Baze v. Rees (2008) zase súd stanovil, že legislatíva štátu Kentucky, ktorá pre výkon trestu smrti stanovuje smrtiacu injekciu nie je v rozpore s ústavou, pretože nepredstavuje krutý a mimoriadny trest.
Celkovo možno skonštatovať, že kniha o Najvyššom súde USA je nielen veľmi zaujímavá, podnetná a pútavo napísaná, ale je aj pomerne prehľadá a dá sa v nej ľahko orientovať. Možno ju preto len odporučiť na prečítanie.
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.