Cesare Beccaria
O ZLOČINOCH A TRESTOCH
Nielen laická verejnosť, ale aj samotný právnici, policajti či sudcovia, sa skôr alebo neskôr dostanú do bodu, kedy sami neveriacky krútia hlavou nad znením trestnoprávnych noriem a pýtajú sa, či je to alebo ono ustanovenie, prinajmenšom spravodlivé. Či právo nezaspalo keď malo bdieť, alebo kto je vlastne poškodený alebo chránený zákonom.
Pravdou však je, že práve takého ustanovenia poväčšine prešli dlhým historickým vývojom, a sú zmierlivým výsledkom medzi množstvom pokusov a omylov. A preto nezaškodí ohliadnuť sa späť a nechať sa poučiť tými, ktorý staré chyby kritizovali, preto aby sme ich nemuseli opakovať my sami. Niektoré z nich ponúkame čitateľovi.
Dielo jedného z najvýznamnejších predstaviteľa talianskeho osvietenstva v oblasti práva Cesare Beccariu (1731-1794), O zločinoch a trestoch ponúka jednoduchým a ľahkým štýlom vysvetlenie vybraných inštitútov trestného práva, ktoré sa v trestnom práve zachovali dodnes.
VÝKLAD ZÁKONA - V otázke výkladu zákonov, je Beccaria tvrdým odporcom sudcovskej právotvorby, tvrdí, že sudcovia zákony nezdedil aby s nimi disponovali ale dostávajú ich od živej spoločnosti, ako „dar tichej či prejavenej prísahy ... žijúcich na zvládnutie vnútorného vrenia.“ Beccaria tiež požadoval uplatnenie dokonalého právneho sylogizmu, a pevné stanovenie zákonníka, ktorý sa má uplatňovať doslovne. Tvrdí že: „takto občania získajú istotu o sebe samých, ktorá je správna, lebo práve pre tento účel ľudia zotrvávajú v spoločnosti, čo je užitočné, preto to núti presne si zrátať nevýhody zločinu... Takéto princípy (vedúce k potláčaniu rigoróznosti) sa znepáčia tým čo si osvojili právo prenášať na poddaných údery tyranie...“
Pri nejasnosti zákonov Beccaria požaduje „ľudovú zrozumiteľnosť“ že: „čím väčší bude počet tých, ktorí budú rozumieť posvätnému zákonníku a budú ho mať v rukách, tým menej časté budú zločiny, pretože nevedomosť a neznalosť trestov bezpochyby napomáha výrečnosti vášní.“
ÚMERNOSŤ TRESTANIA – Pri trestaní tvrdí, že trestať je nutné, ale rovnako nutné je aj trestanie úmerne. Je nevyhnutným záujmom spoločnosti, aby sa zločiny nepáchali a aby boli čoraz zriedkavejšie. Preto je potrebné trestať primerane. „Ak je rovnaký trest určený za dva zločiny, ktoré nerovnakou mierou škodia spoločnosti, nebude pre ľudí prekážkou dopustiť sa závažnejšieho zločinu, ak sa im bude zdať, že je spojený s väčšou výhodou.“
Otázka trestov v sebe nesie aj nutné filozofické hľadiská, napr. podľa akého kritéria budeme hodnotiť rozsah trestov. Beccaria odmietal hľadiská napr. jednoduchej neúcty k „posvätnému“ zákonu a monarchovi a požaduje uplatňovania všeobecnej užitočnosti resp. ujmy spôsobenej spoločnosti, ako východiskového bodu.
SVEDECTVÁ - Svedkovia majú svedčiť o skutočnostiach. Svedkovia sa nemajú posudzovať podľa pohlavia či sociálneho statusu, ale len podľa toho čo vnímali zmyslami a to čo vnímali a ako to reprodukovali musíme posudzovať podľa vzťahu k veci a osobám o ktorých sa podáva svedectvo.
DÔKAZY - Beccaria sa domnieval, že sila dôkazov musím byť jasná. Prichádza s požiadavkou určitosti viny. Tiež si však uvedomoval, že v oblasti reprodukcie minulých dejov je možné hovoriť len o väčšej či menšej miere pravdepodobnosti rekonštrukcie. Nikdy však nie o absolútnej určitosti. Pri rozhodovaní preto od sudcov požadoval aspoň takú istotu pri posúdení viny, ktorá je aspoň na úrovni, ktorá determinuje každého človeka pri najdôležitejších konaniach v živote, tým zdôrazňoval fakt, že odsúdenie je vážnym vstupom štátnej moci do oblasti života jednotlivca, a povaha tohto zásahu musí byť patrične odôvodnená.
Ani uvedené kritérium však nie je liekom na pochybnosti. Tieto pochybnosti sa snažil prekonať aj inštitucionálne, pomocou inštitútu: sudcov prísediacich, ktorí by svojim obyčajným a „sedliackym“ rozumom mali krotiť sudcovské sklony vnímať skutkovú realitu len cez optiku práva. Každého by mali súdiť jednak verejne a jemu rovný sudcovia, schopný náležitého pochopenia situácie a pohnútok pred samotným spáchaním skutku.
ANONYMNÉ OZNÁMENIA - Inštitút tajného obvinenia Beccaria odmieta, dôvodí tým, že tieto praktiky, podkopávajú princípy právnej istoty robia ľudí neúprimných a tajnostkárskych a z národa slobodných a zodpovedných občanov, národ plný udavačov.
ZÁKAZ MUČENIA - Asi najzásadnejším príspevkom do teórie trestného práva predstavovalo odmietnutie mučenia (k dnešným reáliám môžeme tento termín chápať aj vo forme fyzického alebo psychického nátlaku, z časti i používanie hraničných procesných úskokov vo vyšetrovaní) ako spôsobu vyšetrovania. Beccaria samozrejme nebol prvý kto kritizoval mučenie, no jeho spôsob argumentácie oslovil generácie právnikov. „Človeka nemožno nazvať vinným pred vynesením rozsudku sudcom, ani spoločnosť ho nemôže zbaviť verejnej ochrany skôr, než sa rozhodne že porušil dohody, ktorými mu táto ochrana bola poskytnutá ... nevinný sa nesmie mučiť, pretože nevinný je podľa zákonov človek, ktorého zločiny nie sú dokázané ... čudným dôsledkom, ktorý nevyhnutne vyplýva z použitia mučenia je, že nevinný sa nachádza v horšej situácií než vinník...Situácia pre vinníka je však priaznivá, lebo ak vydrží mučenie, musí byť oslobodený ako nevinný, takže namiesto väčšieho trestu sa mu ušiel trest menši. To znamená že nevinný vždy len stratí a vinník môže získať.“
VČASNOSŤ TRESTOV - V otázke včasnosti trestu je Beccaria zástancom okamžitosti trestov. Tvrdí, že čím bude trest bližšie k okamihu samotného skutku, tým bude spravodlivejší a užitočnejší. Jedným z dôvodov je budovanie väzby a vzťahu medzi zločinom a trestom v mysliach ľudí. Včasnosť trestu, dokonca Beccaria považuje, za výsostne dôležitú vlastnosť právneho poriadku a hlavnú formu prevencie kriminality.
TRESTY - Pri krádežiach bez použitia násilia, odporúčal výhradne peňažné tresty a dôvodil tým, že ten čo sa snažil obohatiť na úkor druhého, by mál sám utrpieť majetkovú ujmu. Výnimkou mali byť krádeže z biedy či zúfalstva. Pri lúpežiach naopak požadoval aj telesné a pokorujúce tresty.
TRESTANIE - Asi najznámejším príspevkom Cesare Beccaria je tvrdenie že „Jednou z najväčších bŕzd zločinov nie je krutosť (prísnosť) trestov, ale ich spoľahlivosť, to znamená bdelosť súdov a prísnosť neoblomného sudcu, ktorú na to aby bola užitočnou cnosťou, musí sprevádzať mierne zákonodarstvo. Istota potrestania, hoci aj mierneho, zapôsobí vždy silnejšie než strach z hroznejšieho trestu, spojeného s nádejou beztrestnosti. Keď je totiž zlo, hoci len nepatrné, isté, vždy desí ľudské mysle, pričom nádej, nebeský dar, často všetko nahrádzajúci, vždy zaháňa myšlienku na väčšie zlo...Sama krutosť trestu vedie k tomu, že úsilie vyhnúť sa mu je tým väčšie, čím väčšie je hroziace zlo.“ A tiež: „Na myseľ človeka najviac zapôsobí rozsah trestu, nie jeho intenzita, pretože našej vnímavosti sa viac dotkne slabé ale opakované pôsobenie, než silný no iba prechodný poryv. Sila zvyku je všeobecne platná ... myšlienky morálky sa uchovávajú v mysli len vďaka trvalým a opakovaným otrasom.“
ZLOŽITÉ PRÍPADY - Pri probléme ťažko dokazovateľných zločinov, zastáva autor presvedčenie, že ani pri nich nesmú vznikať odsúdenia vyplývajúce z kvázidohadov, polodôkazov a pod. a že je teda lepšie páchateľa neodsúdiť ako dúfať že prípadný trest spoločnosť odradí od protiprávneho konania. Pri tejto kategórií činov by však mala byť podľa Beccariu, prítomná prevencia. Ak teda nedokážeme, ani pri všetkej snahe, preukázať spáchaný zločin, tam má nastúpiť rozumný zákonodarca ktorý sa má snažiť predchádzať a zamedzovať vzniku zločinov. Silená kriminalizácia ťažko preukázovateľných skutkov s otvorenými a ľahko dostupnými možnosťami pre jej páchanie je prejavom neefektivity a plytvania.
PREVENCIA - Práve na prevenciu, klade Beccaria dôraz. Ako tvrdí, nie je účelom zákonodarstva, aby z množstva bezvýznamných skutkov robil prevenciu zločinov, pretože uplatňovaním takejto „prevencie“ vzniká kriminalizácia a nová kriminalita. Ďalej tvrdí, že najväčšie zlo pochádza, nie z nerešpektovania zákonov, ale z ich neznalosti. Vzdelávanie je teda najistejší a najťažší prostriedok prevencie kriminality a malo by byť úlohou spoločnosti.
Úlohou príspevku nebolo zhrnutie celej knihy O zločinoch a trestoch, ale len priblíženie najzaujímavejších myšlienok autora. Myšlienky Cesare Beccariu sú pritom ešte aj dnes svieže a nútia čitateľa zamýšľať sa jednak nad obsahom niektorých ustanovení či princípov súčasného trestného práva a jednak nad problémami trestného práva ktoré nebolo možné (?) odstrániť ani po 251 rokoch čo na ne upozornil slávny Cesare Beccaria.
Zdroj: BECCARIA, C. O zločinoch a trestoch, Bratislava: Kalligram, 2009. 125 s. ISBN 978-80-8101-252-5
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.