por. Mgr. Miroslav Srholec – vyšetrovateľ PZ
Nie len „Komentár - Zákon o trestnej zodpovednosti právnických osôb“
ZÁHORA,J. ŠIMOVČEK,I. Zákon o trestnej zodpovednosti právnických osôb – Komentár, Bratislava: WoltersKluwer, 2016. 331 s. ISBN 978-80-8168-413-5
Trestná zodpovednosť právnických osôb bola nie len v právnej obci či na stránkach Právnych listov vďačnou témou polemických názorov[1], často v podobe skeptických či vyslovene odmietavých postojov. Tak alebo inak od 01.07.2016 na Slovensku účinnú právna úprava zákona č. 91/2016 Z.z. aj s novelou č. 316/2016 Z.z od 01.01.2017. Od týchto dátumov sa teda na Slovensku reálne vyvodzuje trestná zodpovednosť právnických osôb (ďalej len TZPO) a/aj voči právnickým osobám.
Vzhľadom k tomu, že predošlá polemika za alebo proti trestnej zodpovednosti PO stratila z hľadiska obsahu na relevantnosti, je nevyhnutné sa v praxi popasovať so vzniknutou právnou situáciou.
Predloženú publikáciu možno vrelo odporučiť všetkým tým, ktorí nemali možnosť prejsť metodickou prípravou na aplikáciu trestnej zodpovednosti právnických osôb, ktorú možno považovať za podstatnú zmenu v trestnom práve v podmienkach SR za posledných 10 rokov. Samotní autori v úvode adresujú danú publikáciu práve aplikátorom, najmä OČTK a súdom.
Publikácia síce vychádza zo zákona č. 91/2016 Z.z. bez novely č. 316/2016 Z. z., avšak aj napriek tomu je schopná na základe výkladu jednotlivých inštitútov pomerne dobre pripraviť čitateľa na plynulé zapracovanie novely. Vzhľadom k absencií slovenskej judikatúry týkajúcej sa trestnej zodpovednosti právnických osôb, autori vynikajúco siahli ku skromnej judikatúre z ČR. Taktiež možno pozitívne vyzdvihnúť aj aplikáciou slovenskej judikatúry týkajúcej sa, už uplatňovaných trestnoprávnych inštitútov či výklady pojmov, ktoré sú v praxi zaužívané. Publikácia tak naberá konzistentný obsah.
Štýl publikácie je zvolený efektívne až učebnicovo a nabáda adresáta – aplikátora právnej úpravy k vnútornému prijatiu zákona o trestnej zodpovednosti a uznaniu, že myšlienka trestnej zodpovednosti PO má svoje opodstatnenie aj v našich podmienkach. Autor sa aj na základe tejto publikácie stal prívržencom myšlienky trestnej zodpovednosti PO, avšak skeptikom právnej úpravy, ktorá bola zvolená v podmienkach SR.
Už len samotný fakt, že zákonodarca „pozabudol“ do pôvodnej normy zapracovať zodpovednosť PO za také trestné činy ako napríklad sprenevera podľa § 213, podvod podľa § 221, úverový podvod podľa § 222, poisťovací podvod podľa § 223, kapitálový podvod podľa § 224, subvenčný podvod podľa § 225, podvodný úpadok podľa § 227, zavinený úpadok podľa § 228, prevádzkovanie nepoctivých hier a stávok podľa § 229, nepovolená prevádzka lotérií a iných podobných hier podľa § 230, skresľovanie údajov hospodárskej a obchodnej evidencie podľa § 259 a 260, zneužívanie informácií v obchodnom styku podľa § 265, manipulácia s trhom podľa § 265a, machinácie pri verejnom obstarávaní a verejnej dražbe podľa § 266 a 267 a legislatívnu „chybičku“ musel riešiť novelou ešte v legisvakačnej dobe samo o sebe niečo vypovedá.
Pár zaujímavostí z platnej právnej úpravy:
Trestná zodpovednosť PO - Podľa § 4 ods. 1 „trestný čin podľa § 3 je spáchaný právnickou osobou, ak je spáchaný v jej prospech, v jej mene, v rámci jej činnosti alebo jej prostredníctvom, ak konal:
a) štatutárny orgán alebo člen štatutárneho orgánu
b) ten, kto vykonával kontrolnú činnosť alebo dohľad v rámci právnickej osoby alebo
c) iná osoba, ktorá je oprávnená zastupovať právnickú osobu alebo za ňu rozhodovať.
Pri uvedenom § je základné pochopenie návetia: „... je spáchaný v jej prospech, v jej mene a v rámci jej činností alebo jej prostredníctvom...“. Jazykovým výkladom a chápaním „alebo“ ako alternatívu možno vyvodiť, že trestného činu sa právnická osoba dopustí buď tak, že jetrestný čin spáchaný v jej prospech(1), jej mene(2) a zároveň v rámci jej činnosti (3)súčasne, alternatívne jej prostredníctvom(A) ak konala osoba podľa písmena a)b)c) (4/B). Zdá sa, že uvedené ustanovenie sa týka „úmyselného“ konania právnickej osoby.
V jej prospech (PO) - k § 4 ods. 1 je poznámka o prospechu, ktorý autori publikácie chápu ako „akékoľvek konanie, ktoré zlepšuje alebo aspoň zachováva právnickej osobe postavenie v oblasti jej pôsobenia, bez ohľadu na to či ide o prospech hmotný (majetok, majetkové práva) alebo nehmotný (výhodnejšie postavenie na trhu, personálne zvýhodnenie spoločníkov)“[2] takáto široká koncepcia je pre výklad dostačujúca avšak z hľadiska aplikácie nepresná.
Prospechom musí byť určitá skutočnosť alebo stav, ktorý svojim pôsobením alebo trvaním relevantne zvýhodňuje právnickú osobu. Nie je jednoduché presné určenie obsahu pojmu zvýhodnenie, no pri každom jednotlivom prípade musí aplikátor zohľadniť vzťah príčiny a následku konania a po zohľadnení tohto vzťahu možno zvažovať samotný rozsah zvýhodnenia. V obmedzenom rozsahu možno opatrne uviesť, že podtrestné právo ako prostriedok ultima ratio nespadá akákoľvek predstaviteľná výhoda ale len výhoda z hospodárskeho hľadiska relevantná, aplikácia je však nutná pri každom prípade zvlášť.
Do uvedených vzťahov bude bezprostredne zasahovať aj znenie § 4 ods. 3 „spáchanie trestného činu právnickou osobou podľa § 2 sa právnickej osobe nepričíta, ak vzhľadom na predmet činnosti právnickej osoby, spôsob spáchania trestného činu, jeho následky a okolnosti, za ktorých bol trestný čin spáchaný, je význam nesplnenia povinností v rámci dohľadu a kontroly zo strany orgánu právnickej osoby alebo osoby uvedenej v odseku 1 nepatrný.“
V jej mene (PO) – ak koná štatutárny orgán alebo iný zástupca. Je nevyhnutné pripomenúť, že PO nemá originálnu vôľu. Vôľa právnickej osoby sa skôr, no nie bezvýhradne skladá z vôle, presnejšie z prejavov vôle jednotlivých fyzických osôb (osoby) ktoré sa pričítavajú právnickej osobe ako subjektu práva. Tu bude v zmysle požiadaviek trestnej zodpovednosti právnickej osoby nutné odlišovať, či sa vôľa napr. k obohateniu, týka súkromného záujmu osoby, ktorej právne úkony môžu byť pričítateľné právnickej osobe alebo obohateniu právnickej osobe ako takej nakoľko: „Žiadny z európskych trestných systémov nesankcionuje právnické osoby za činy spáchané predstavenými podniku v ich súkromnom záujme...konanie príslušnej osoby môže byť právnickej osobe pričítané jedine vtedy, ak bol čin spáchaný aspoň čiastočne v záujme tejto právnickej osoby.“[3]Čo sa týka významu obsahu: „aspoň čiastočne v záujme tejto právnickej osoby“ je nateraz otázne.„Právnickej osobe nemožno teda pričítať konanie týchto osôb ak tieto síce konali v mene právnickej osoby alebo jej prostredníctvom, ale konali výlučne vo vlastnom záujme“[4]
V praxi bude asi najzložitejšie určiť, kedy bude konanie v mene a na „účet“ PO a kedy sa bude jednať v mene ale na účet jednotlivca a to zvlášť ak sa bude jednať o jednu a tú istú osobu, napríklad pri jednoosobovej obchodnej spoločnosti a v súvislosti napr. s daňovou trestnou činnosťou.
V rámci jej činností (PO)–„Činnosťou právnickej osoby (bez ohľadu na okolnosť, či ide o činnosť, ktorú má povolenú resp. zapísanú v príslušnom registri ako predmet činnosti resp. podnikania)“[5]. Na strane 82 bod 10 je podľa autorov činnosťou právnickej taká činnosť ktorá je vymedzená v príslušnom registri (obchodný register, register združení alebo v zriaďovacej listine či stanovách alebo pri prevádzkových alebo obdobných činnostiach PO napríklad vedenie účtovníctva a pod.) teda širší výklad. Uvedený spôsob výkladu je správny, nakoľko chápanie pojmu „v rámci činností“ reštriktívne v zmysle predmetu činností podľa príslušných registrov či stanov by fakticky vyautoval aplikáciu napr. daňových trestných činov, nakoľko vedenie účtovníctva nie je predmetom činnosti PO v jazykovom zmysle, ale jej zákonnou povinnosťou.
Konaním – štatutárneho orgánu alebo člena štatutárneho orgánu, toho kto vykonával kontrolnú činnosť alebo dohľad v rámci právnickej osoby alebo iná osoba, ktorá je oprávnená zastupovať právnickú osobu alebo za ňu rozhodovať je aj opomenutie takého konania ktoré bolo podľa okolností a svojich pomerov povinné. Môže sa jednať aj o povinnosť ohlasovaciu alebo inú. § 4 ods. 2 ďalej špecifikuje, že trestný čin je „spáchaný právnickou osobou aj vtedy, ak osoba uvedená v odseku 1 nedostatočným dohľadom alebo kontrolou, ktoré boli jej povinnosťou, hoci z nedbanlivosti umožnila spáchať trestný čin osobou, ktorá konala v rámci oprávnení, ktoré jej boli zverené právnickou osobou.“
Má sa na myslí „nedbanlivostné“ porušenie. Pod pojmom konanie teda možno rozumieť vykonávanie činnosti a nevykonávanie povinností tj. „úmyselné“ ako aj „nedbanlivostné“ porušenie.
Páchateľom– v zmysle § 6 ods. 1 je právnická osoba, ktorej sa pričíta porušenie alebo ohrozenie záujmu chráneného Trestným zákonom spôsobom ustanoveným v zákone o TZPO.
„Spôsobom uvedeným v tomto zákone“ sa rozumejú jak objektívne tak subjektívne predpoklady vzniku trestnej zodpovednosti právnickej osoby.“[6]
Autor pripomína, že podľa zákona TZPO máme aj spolupáchateľstvo a účastníctvo.
Pričitateľnosť–„je nová kategória, ktorú trestné právo doteraz nepoznalo. Je to v zásade „náhrada“ tradičného inštitútu zavinenia pri fyzických osobách...ide o fikciu zavinenia, ktoré nie je totožné so zavinením fyzickej osoby. Pričítateľnými môžu byť chybné rozhodnutia, schválenie alebo pokyn na nevykonanie určitého opatrenia či zanedbanie dozoru,dohľadu alebo kontroly, ktoré zodpovedné osoby mali povinnosť vykonávať aby nedošlo k porušeniu alebo ohrozeniu záujmu chráneného Trestným zákonom.“[7]
„Skúmanie zavinenia u trestných činov právnických osôb je vylúčené z povahy veci, nakoľko právnická osoba ako právny konštrukt nedisponuje na rozdiel od fyzickej osoby vôľovou zložkou, ktorá je základom zavinenia u fyzických osôb“[8]
Podmienenosť – Trestná zodpovednosť právnickej osoby podľa § 4 ods. 4 nie je podmienená vyvodením trestnej zodpovednosti voči fyzickej osobe uvedenej v odseku 1 (pri úmysle) a nie je podmienené ani zistením, že konkrétna fyzická osoba konala spôsobom uvedeným podľa odsekov 1(„úmyselné“) a 2(„nedbanlivostné“). To znamená, že v podmienkach SR je možné trestné stíhanie FO či PO alebo FO a PO. O presných špecifikách podmieňovania trestnej zodpovednosti v jednotlivých režimoch však právna úprava trestuhodne mlčí a mlčí aj dôvodová správa.
Výkladové a aplikačné ustálenie uvedených pojmov ako aj ich vzájomných vzťahov bude v nadchádzajúcom období nevyhnutné.
V súvislosti s uvedeným sa vynára otázka ohľadne napr. daňovej trestnej činnosti. Z povahy daňovej trestnej činnosti možno pre výkladové účely vyvodiť splnenie podmienok a)prospechu PO (finančný benefit, hoc aj nezaúčtovaný) b) konania v mene PO (účtovníctvo sa týka podnikateľského subjektu) c) ako aj konania v rámci činností PO (riadne vedenie účtovníctva) a taktiež by sme mohli uviesť, že za d) PO konal štatutárny zástupca a to buď úmyselne alebo zanedbaním svojich povinností.
Nasledujú teda otázky: Je podozrenie z daňovej trestnej činnosti v súvislosti s PO automatický dôvod pre aktiváciu zákona o TZPO, ak áno/nie tak prečo? Kedy má OČTK postupovať podľa zákona o TZPO, ak sa má právnická osoba jedného konateľa a zároveň vlastníka? Na základe akých kritérií má OČTK určiť kedy sa jedná o sledovanie súkromného prospechu páchateľa – fyzickej osoby, alebo prospechu PO? Má OČTK povinnosť aplikovať TZPO „automaticky“ na každú trestnú činnosť v súvislosti s PO pri taxatívne uvedených trestných činoch alebo sa jedná o meta úroveň trestného práva a aplikácia nastupuje až po relevantnom zhodnotení okolností prípadu?
Len jednoduché odpovede na uvedené otázky nemá zmysel hľadať. Zákon o TZPO si totiž vyžaduje hlbší a systematický výklad aj vzhľadom k subsidiarite Trestného zákona a Trestného poriadku ako aj prihliadnutiu ksúčasnej aplikačnej praxi. Autor si v súčasnom bode netrúfa odhadnúť štýl aplikácie, avšak pred samotným výkladom právnej normy odporúča, po jej naštudovaní,prvotne prihliadnuť na teleologické smerovanie zákona o TZPO ako tzv. priblíženie sa k norme. Základná idea TZPO totiž spočíva v zákonnej ochrane spoločenských vzťahov. Zákon o TZPO predstavuje prostriedok vedúci k náprave a zamedzeniu porúch v spoločenských vzťahoch a vedie k pokrytiu tých častí protiprávneho konania, ktoré svojou povahou zostávali v bežnom trestnom konaní voči FO podľa TZ nepostihnuteľné resp. postihnuteľné len s problémami. Pri uvedenej forme výkladu by mohla byť TZPO považovateľná za subsidiárny prostriedok trestného konania v prípadoch, keď trestné konanie voči fyzickej osobe nemožno považovať za dostatočný prostriedok nápravy protispoločenského konania. Ako príklady možno uviesť zavinené priemyselné havária či environmentálne udalosti, pri ktorých nemožno považovať odsúdenie niektorých fyzických osôb, či uloženie skôr symbolických pokút za dostačujúce k odstráneniu následku či škody resp. dostatočnému zamedzeniu ďalšieho protiprávneho konania. Pri zohľadnení uvedeného výkladu by sa TZPO v daňových trestných činoch vyvodzovala v prípadoch závažnejšej daňovej trestnej činnosti pri ktorých možno odôvodnene predpokladať, že aplikácia TZPO povedie ku kvalitatívne vyššej ochrane spoločenských vzťahov.
Na rovinu. Netreba si vytvárať ilúzie, že súčasná právna úprava o TZPO bude predstavovať v dohľadnom čase kladivo na podvodníkov či profesionálne vykonávanú ekonomickú alebo hospodársku trestnú činnosť, skôr naopak. Súčasný právny transplantát by bol aktuálny v roku 2005 spolu s prijatými Trestným zákonom a Trestným poriadkom, či v roku 2011 podobne ako v ČR, avšak v súčasnosti, dovolím si uviesť nekorešponduje „tekutú“ povahu páchania viacerých foriem trestnej činnosti. Samotné počty (prezentované ako bombastické) stíhaných právnických osôb v ČR (2012 – 22, 2013 – 61,2014 – 178,2015 – 227), aj keď vzostupných, sú toho skôr dôkazom.
Na druhej stane, je to prvý krát čo sa OČTK a súdom poskytli „nástroje“ na efektívnejšie spracovanie trestnej činnosti a zabezpečenie napr. náhrady škody vzniknutej trestným činom v súvislosti s právnickými osobami a túto možnosť by sme nemali nechať nevyužitú. Práve ústretová snaha o aplikáciu a frekventované využívanie inštitútov zákona o TZPO môže vytvoriť priestor na požiadavky ku skvalitneniu právnej úpravy. Autor má za to, že každá právna norma „chce, aby bola aplikovaná aj napriek svojej kvalite“ preto je na právnej praxi ako k norme pristúpi.OČTK a ani súdy nemajú v norme hľadať chyby, ale majú povinnosť ju uplatňovať, v rámci zákonných a rozumných možností.
Na záver možno vysloviť želanie, aby si OČTK a súdy našli rozumný spôsob výkladu právnej normy, nech už je akákoľvek, ako aj jej aplikácie, a aby zákon o TZPO nenasledoval osud „nepravej“ trestnej zodpovednosti v podobe inštitútov zhabanie peňažnej čiastky a zhabanie majetku, ktoré boli zavedené od 01.09.2010, pričom za 5 rokov existencie týchto inštitútov nedošlo k ich faktickému uplatneniu. Strastiplných začiatkov sa netreba prehnane báť. Práve publikácia Zákon o trestnej zodpovednosti právnických osôb – Komentár, predstavuje pomerne veľmi slušný základ ku kvalitnej a pohotovej aplikácií zákona.
[1] http://www.pravnelisty.sk/clanky/a466-poznamky-k-zakonu-o-trestnej-zodpovednosti-pravnickych-osob
[2] ZÁHORA,J. ŠIMOVČEK,I. Zákon o trestnej zodpovednosti právnických osôb – Komentár, Bratislava: WoltersKluwer, 2016. 81 s. ISBN 978-80-8168-413-5
[3]Tamtiež
[4] Dôvodová správa k zákonu o TZPO
[5]Tamtiež
[6]Tamtiež
[7] ZÁHORA,J. ŠIMOVČEK,I. Zákon o trestnej zodpovednosti právnických osôb – Komentár, Bratislava: WoltersKluwer, 2016. 113 s. ISBN 978-80-8168-413-5
[8] Dôvodová správa k zákonu o TZPO
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.