por. Mgr. Miroslav Srholec – vyšetrovateľ PZ
Nie len "Komentár“ no.2 - Trestná zodpovednosť právnických osôb, Vybrané aspekty trestnej zodpovednosti právnických osôb v SR
TURAYOVÁ, a kol. Trestná zodpovednosť právnických osôb - Vybrané aspekty trestnej zodpovednosti právnických osôb v SR, Bratislava: Wolters Kluwer, 2016, 211 s. ISBN 978-80-8168-328
V predošlom článku[1] autor priblížil publikáciu ako aj aktuálnu problematiku trestnej zodpovednosti právnických osôb. Vzhľadom k panenskému charakteru danej problematiky z hľadiska aplikácie, autor ponúka spracovanie ďalšej podnetnej publikácie: Trestná zodpovednosť právnických osôb, Vybrané aspekty trestnej zodpovednosti právnických osôb v SR, ako publikáciu kolektívu autorov, spomeniem len pani Turayovú a pána Čentéša.
Publikácia je rozdelená do 3 kapitol, Vývoj a posudzovanie právnických osôb v Slovenskej republike, Vybrané hmotnoprávne aspekty trestnej zodpovednosti právnických osôb, Vybrané procesnoprávne aspekty trestnej zo zodpovednosti právnických osôb. Monografia vychádzala vtedajšieho návrhu zákona o trestnej zodpovednosti právnických osôb schváleného vládou SR dňa 26.8.2015, pričom predstavovala odborný príspevok k širšej diskusií o návrhu zákona. Tím autorov naznačil viaceré úskalia právnej normy, ktoré však zostali nepovšimnuté, žiaľ.
V práci sa možno zoznámiť s niektorými možnými úskaliami či zaujímavosťami aplikácie zákona o TZPO, len niekoľko z nich:
1,o vzťahoch medzi trestným právom a správnym právom. V súčasnosti právny poriadok SR umožňuje len obmedzený rozsah nadväznosti správneho práva a trestného práva právnických osôb. Spomína sa napr. § 6 zákona 372/1990 Zb. o priestupkoch (ale aj iné § 78 ods.1 zákona č. 223/2001 o odpadoch a pod.) uvádza: „Za porušenie povinností uloženej právnickej osobe zodpovedá podľa tohto zákona ten, kto za právnickú osobu konal alebo mal konať, a ak ide o konanie na príkaz, ten kto dal na konanie príkaz“ (poukazuje na potrestanie konkrétnej fyzickej osoby) ten je však limitovaný len na vybrané trestné činy podľa § 3 zákona č. 91/2016 o TZPO a ich analogických správnych deliktov. Možno predpokladať okruh skutkov na ktoré nebude možná aplikácia 197 ods. 1 písm. a) Trestného poriadku (odovzdanie), § 214 ods. 1 Trestného poriadku (postúpenie) atď.
V súvislosti so správnymi deliktmi možno tiež uviesť problematické rozlišovanie medzi správnymi deliktami a TČ v prípade právnických osôb z hľadiska závažnosti a spoločenskej nebezpečnosti skutku.
2, podľa autorov sa základné zásady trestného práva rozširujú o zásadu pričítateľnosti, tj. pričítania trestného činu právnickej osoby a tiež zásadu trestnej zodpovednosti právneho nástupcu PO.
3, pre autora predkladaného monitoringu literatúry, je asi najpodnetnejšia problematika týkajúca sa okamihu aplikácie zákona o TZPO. Podľa autorov je znenie § 4 ods. 4 (TZPO nie je podmienená vyvodením trestnej zodpovednosti voči fyzickej osobe uvedenej v odseku 1 a nie je podmienená ani zistením, ktorá konkrétna osoba konala spôsobom podľa ods. 1 ods. 2) v prekrytí s § 4 ods. 6 písm. d) TZPO ( ustanovenie § 4 „sa použijú aj vtedy ak... fyzická osoba, ktorá konala za právnickú osobu, nie je za takýto trestný čin zodpovedná“). Jedna z možných variant výkladu je že aplikácia TZPO by prichádzala do úvahy v prípadoch, keď sa skutok stal, ale nepodarilo sa preukázať ktorá konkrétna fyzická osoba(podľa § 4 ods. 1) je za skutok zodpovedná. V tomto bode by teda mala nastupovať pričítateľnosť, ak je prítomný prospech pre PO, konanie v jej mene a v rámci jej činností a prostredníctvom zákonom špecifikovanej osoby. Uvedené ustanovenie by z trestnoprávneho hľadiska dávalo zmysel. Zjednodušene, vyšetrovaná je fyzická osoba, napr. konateľa k začatiu trestného stíhania voči PO by dochádzalo až vtedy, ak sa nepreukáže vina konateľa ale z trestného činu má prospech PO atď. Jednoduché a v súlade s predpokladaným účelom normy, ale.
V zmysle § 4 ods. 3 „Spáchanie trestného činu právnickou osobou podľa odseku 2 sa právnickej osobe nepričíta, ak vzhľadom na predmet činnosti právnickej osoby, spôsob spáchania trestného činu, jeho následky, a okolnosti, za ktorých bol trestný čin spáchaný, je význam nesplnenia povinnosti v rámci dohľadu a kontroly zo strany orgánu právnickej osoby alebo osoby uvedenej v odseku 1 nepatrný“ však môže vyplývať, že pri „neúmyselnom“ trestnom čine PO je fyzická osoba trestne zodpovedná, len ak nastávajú liberačné dôvody. Z uvedenej komparácie by teda vyplýval moment aplikácie zákona o TZPO nasledovne:
Pri „úmyselnom“ konaní (§4 ods. 1) teda ak je trestný čin podľa § 3 spáchaný PO ak je spáchaný v jej prospech, v jej mene a v rámci jej činností a jej prostredníctvom, ak konal štatutárny orgán alebo člen štatutárneho orgánu, ten kto vykonával kontrolnú činnosť alebo dohľad v rámci PO alebo iná osoba, ktorá je oprávnená zastupovať PO alebo za ňu rozhodovať by teda mala byť primárne stíhaná konkrétna fyzická osoba. V prípade ak nemožno tejto fyzickej osobe preukázať „vinu“, možno zvažovať aj trestné stíhanie voči PO a v konaní zhodnocovať či boli splnené podmienky na vyvodenie trestnej zodpovednosti voči PO.
Pri „neúmyselnom“ konaní (§4 ods. 2),teda v tých prípadoch ak trestný čin podľa § 3 bol spáchaný právnickou osobou aj vtedy, ak osoba uvedená v odseku 1 nedostatočným dohľadom alebo kontrolou, ktoré boli jej povinnosťou, hoci z nedbanlivosti umožnila spáchať trestný čin osobou, ktorá konala v rámci oprávnení, ktoré jej boli zverené právnickou osobou je potrebné začať trestné stíhanie primárne(nie výlučne) voči PO a v prípade liberačných dôvodov možno začať trestné konanie voči fyzickej osobe, samozrejme v prípadoch prihliadnutia na predmet činnosti PO, spôsob spáchania, následku, okolností a významu nesplnenia povinností.
Uvedený (osobný) výklad normy autor nepovažuje za smerodajný, k prihliadnutiu stojí aj princíp oficiality a pričítateľnosti a záleží tiež od samotného posudzovaného prípadu. Autor svoj postoj k momentu aplikácie právnej normy vyjadril v predošlom článku.[2]
4, Právnické osoby môžu konať v spolupáchateľstve, pričom nie je vyžadovaný spoločný úmysel medzi právnickou osobou a napr. fyzickou osobou. Nadväznou témou môže byť aj aplikácia skutkových podstát trestných činov vyžadujúcich úmyselné zavinenie. Príkladom môže byť trestný čin podľa § 300 Ohrozenie a poškodenie životného prostredia „kto úmyselne vydá životné prostredie do nebezpečenstva vzniku malej škody, tým že poruší všeobecne záväzné právne predpisy o ochrane životného prostredia....“ ktorého by sa mohla dopustiť právnická osoba aj vtedy ak je čin „spáchaný právnickou osobou aj vtedy, ak osoba uvedená v odseku 1 nedostatočným dohľadom alebo kontrolou, ktoré boli jej povinnosťou, hoci z nedbanlivosti umožnila spáchať trestný čin osobou, ktorá konala v rámci oprávnení, ktoré jej boli zverené právnickou osobou.“
Vzhľadom k predpokladanému účelu právnej normy ako aj prihliadnutiu k princípu pričítateľnosť, nie je možné absolútne vylúčiť aplikáciu po osi úmysel FO – nedbanlivosť PO.
Autor skôr zastáva možnú aplikáciu po ose úmysel FO-úmysel PO, nedbanlivosť FO – nedbanlivosť PO, ako pravdepodobnejšiu avšak jej aplikačný rádius vzhľadom k predpokladanému účelu právnej normy by bol diskutabilný.
5, Pri trestnej činnosti právnických osôb zostáva zachované rozdelenie medzi nepriamym páchateľstvom a účastníctvom. Aj právnická osoba môže zneužiť k páchaniu trestnej činnosti fyzickú osobu.
6, K pojmu v mene právnickej osoby možno uviesť, že osoby vykonávajúce „rozhodujúci vplyv na riadenie právnickej osoby, ak jeho konanie bolo aspoň jednou z podmienok zakladajúcich trestnú zodpovednosť právnickej osoby. Tu ide o prípady tzv. „tieňových“ (shadow) manažérov, ktorí síce formálne ustanovili za štatutárny orgán alebo za člena štatutárneho orgánu iné osoby, no fakticky spoločnosť riadia oni...Právnickej osobe nemožno teda pričítať konanie týchto osôb, ak tieto síce konali v mene právnickej osoby alebo jej prostredníctvom ale konali výlučne vo vlastnom záujme.“ Vzťahy medzi tieňovými manažérmi vzhľadom k právnickej osobe, treba preto veľmi citlivo posudzovať s prihliadnutím na nepriame páchateľstvo, účastníctvom a spolupáchateľstvom či na prípadné excesy v konaní v súkromnom záujme.
7, Inštitút účinnej ľútosti upravený v § 85 Trestného zákona a nasl. sa týka len dokonaných trestných činov. Inštitút účinnej ľútosti podľa § 8 zákona o TZPO však ide nad rámec tohto inštitútu a zasahuje aj do zániku trestnosti v štádiách trestného konania pred dokonaním s výnimkami pri trestnej činnosti korupcie a poškodzovania finančných záujmov EÚ. Možno predpokladať, že uvedená formulácia bude do značnej miery eliminovať dosah samotného zákona.
8, Pri štruktúre trestov prevažuje preventívny charakter, pričom od zákona by sa skôr očakával akcent na reparačný charakter trestov.
9, Pri hospodárskej trestnej činnosti je nutné prihliadať na okruh páchateľov teda na špeciálny či konkrétny subjekt, ich aplikácia na problematiku trestnej zodpovednosti právnických osôb z hľadiska kvalifikovanej skutkovej podstaty nie je automatická.Ako príklad možno uviesť, § 227 Trestného zákon, podvodný úpadok: „kto v úmysle spôsobiť inému škodu alebo zadovážiť pre seba alebo iného neoprávnený prospech spôsobí úpadok právnickej osoby, v ktorej je štatutárnym orgánom alebo prokuristom, tým, že majetok tejto právnickej osoby čo aj len sčasti použije na založenie inej právnickej osoby alebo na získanie jej majetkovej účasti v inej právnickej osobe, alebo kto tak koná v úmysle spôsobiť úpadok právnickej osoby, v ktorej je štatutárnym orgánom alebo prokuristom....“
10, aplikácia niektorých vybraných procesnoprávnych inštitútov bude narážať na určité nezrovnalosti,napr. doručovanie výzvy na vydanie veci právnickej osobe ako aj osobe, ktorá má vec pri sebe môže v praxi naraziť na problém, komu vlastne bude vec v konečnom dôsledku odňatá (preferencia FO vzhľadom k charakteru trestnej zodpovednosti PO už nie je na mieste). Taktiež je potrebné prihliadnuť na možnosť, kedy FO po výzve vec pre trestné konanie vydá, avšak PO požaduje uplatnenie zásady zákazu sebaobviňovania a vydanie veci odmietne a pod. Autori publikácie tiež spomínajú vydanie počítačového údaju podľa § 91 ods. 1 TP od osoby ktorá ma počítačový údaj má pri sebe a na výzvu ho nevydá. Tiež pri zadržaní a otvorení zásielok podľa § 108 a § 109 Trestného poriadku nastáva otázka, ak je v doručovacej adrese uvedená adresa PO avšak s uvedením mena adresáta FO. Nie je totiž vylúčený osobný charakter zásielky s doručovacou adresou do sídla právnickej osoby.
11, Obmedzujúce a zaisťujúce opatrenia, ako napríklad povinnosť zložiť peňažnú sumu do úschovy, zákaz nakladať s vecami alebo právami či povinnosť niečo konať, niečo zdržať alebo niečo znášať, sú podľa § 26 ods. 1 zákona o TZPO: „ak zistené skutočnosti nasvedčujú že obvinená právnická osoba je trestne zodpovedná za spáchaný trestný čin a z jej konania alebo ďalších konkrétnych skutočností vyplýva dôvodná obava, že bude pokračovať v trestnej činnosti, dokoná trestný čin, ktorý pripravovala alebo ktorým hrozila, alebo sa zbaví majetku a ohrozí účel trestu, môže predseda senátu a v prípravnom konaní sudca pre prípravné konanie na návrh prokurátora obvinenej právnickej osobe uložiť obmedzujúce alebo zaisťujúce opatrenia podľa odseku 2“ je vyhradený výlučne pre už obvinenú právnickú osobu. Samotný inštitút možno analogicky chápať ako „väzba právnickej osoby“. Aj pri väzbe v zmysle § 71 Trestného poriadku je vyžadovaný moment vznesenia obvinenia konkrétnej osobe. Je však možné predpokladať, že vznesenie obvinenia právnickej osobe bude klásť ďaleko vyššie nároky na dôvody vznesenia obvinenia ako aj „kvality“ zabezpečených dôkazných prostriedkov ako pri vznesení obvinenia fyzickej osobe. Vzhľadom k uvedenému je možné predpokladať skôr „pomalý“ prístup OČTK a aplikácia inštitútu „väzby právnickej osoby“ bude skôr výnimočná a jej dosah otázny. Ďalšie odkazy na dôvodnú obavu a ohrozenie účelu potencionálneho budúceho trestu aplikáciu tohto inštitútu len ďalej oklieštia.
Pri niektorých trestných činoch môže byť fabulovaná situácia vedenia spoločného konania proti fyzickej ako aj právnickej osobe, kde podľa § 24 ods. 3 TZPO „ak majú byť v priebehu spoločného konania (ktorých trestné činy spolu súvisia) vedeného proti fyzickej osobe a právnickej osobe vykonávané úkony trestného konania vo vzťahu k obom týmto osobám, uskutočňujú sa spravidla najprv vo vzťahu k fyzickej osobe“ v prípade § 71 Trestného poriadku súd uväzní jediného konateľa právnickej osoby je otázne či súdy pristúpia aj k „väzbe“ právnickej osoby ak tá nemá originálnu vôľu a je viazaná na vôľu a dispozičné oprávnenia uväznenej osoby.
12, autorský kolektív opakovane veľmi negatívne hodnotí aj faktickú úroveň práva na obhajobu u obvinenej právnickej osoby. V zmysle § 28 ods. 2 TZPO totiž: „Ustanovenia § 27 a 38 Trestného poriadku o povinnej obhajobe sa pre právnickú osobu nepoužijú“. Uvedená norma bude v praxi znamenať, že zabezpečenie práv obvinenej právnickejosoby bude vždy len na jej uvážení. Podľa autorského kolektívu môže nastať procesná komplikácia napr. v prípade záporného hospodárskeho výsledku spoločnosti, keď táto bude insolventná a obhajobu si nebude môcť dovoliť alebo vzniknú zo strany súdu alebo OČTK pochybnosti o spôsobilosti obvinenej PO náležite sa obhajovať prostredníctvom svojich zástupcov. Uvedená skutočnosť môže byť podľa autorov v rozpore s právnym poriadkom SR. Autori sa v závere pýtajú, ak sme teda pristúpili k trestnoprávnej a nie administratívnej zodpovednosti PO a nepriznali sme právnickej osobe v rámci trestného procesu jej plné práva v oblasti obhajoby rovnako tak ako fyzickej osobe, prečo a s akým účelom bola uvedená právna úprava vlastne prijatá?
Autor sa aj vzhľadom k uvedenému prikláňa k aplikácií zákona v osobitných prípadoch, keď trestné konanie voči fyzickej osobe nemožno považovať za dostatočný prostriedok nápravy protispoločenského konania a zdá sa aj v prípadoch, keď je predpoklad, že právnická osoba bude mať finančné prostriedky na svoju obhajobu(?!)
Uvedený skromný výpočet, prevažne riešiteľných„problematických“ momentov aplikácie, bude klásť vyššie nároky k orgánom aplikujúcim právnu normu a to jednak po teoretickej ako aj praktickej úrovni. Autorovi nedá necitovať kritiku českej odbornej verejnosti k českému zákonu o TZPO, vzoru našej právnej úpravy, ktorú formuloval Doc. Kuchta: „V procesnej časti sú upravené skôr len niektoré čiastkové odchýlky od Trestného poriadku, pričom úprava je veľmi stručná. Veľký priestor by tak mal byť daný aplikačnej praxi v konkrétnych prípadoch v činnosti prvého kontaktu orgánov činných v trestnom konaní, čo však vyžaduje pomerne veľkú praktickú, ale tiež teoretickú erudovanosť, ktorú tu v mnohých prípadoch nie je možné očakávať.“Aplikácia zákona TZPO preto bude lakmusovým papierom previerky úrovne PZ, avšak nie len to. Právna norma na úrovni „len aby bolo“ ktorú prijal zákonodarca vykazuje viaceré vady, ktoré bez pričinenia OČTK presunú celkový výsledok do nežiadúcej časti lakmusového spektra. Nie je to však dôvod k neaplikácií právnej normy.
Monografiu možno vrelo odporučiť každému, kto má záujem sa zorientovať v aktuálnej problematike trestnej zodpovednosti právnických osôb.
[1] http://www.pravnelisty.sk/monitoring-literatury/a565-nie-len-komentar-zakon-o-trestnej-zodpovednosti-pravnickych-osob
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.