V tomto smere možno spomenúť tieto články:
a) Tóthová, M: Inštitút agenta a jeho využitie na účely dokazovania korupcie. Právny obzor, 94, 2011, č. 4, s. 378 – 394
b) Karabec, Z.: Použití agenta proti organizovanému zločinu. Trestněprávní revue, 2011, č. 8, s. 224 – 231
Karabec, Z: Použití agenta v „předpolí zločinu“ – článok uverejnený v zborníku Na křižovatkách práva. Pocta Janu Musilovi k 70. narozeninám. Vydání 1. Praha: C.H.Beck, 2011 s. 165 - 179
c) Herczeg, J.: Systém řízené provokace v boji proti korupci a principy právního státu. Bulletin advokacie, 2011, č. 4
d) Nejedlý, J.: Proč je třeba odmítnout zavedení institutu agenta provokatera do českého právního řádu. Trestněprávní revue, 2010, č. 6, s. 178 - 181
K uvedeným článkom možno v stručnosti uviesť niekoľko postrehov.
Tak napríklad, M. Tóthová vo svojom článku uvádza, že „podstata agenta – provokatéra spočíva v aktívnej a iniciatívnej činnosti, ktorá však nesmeruje k provokácii trestnej činnosti tam, kde predtým neexistovala, ale len k aktívnej a iniciatívnej činnosti smerujúcej k odhaleniu a získaniu dôkazov o trestnej činnosti. Agent neprovokuje samotnú trestnú činnosť, ale ju len odhaľuje a umožňuje získať o nej dôkazy“. Autorka poukazuje na ustanovenie § 117 ods. 2 Tr. por., podľa ktorého môže agent – provokatér navádzať na spáchanie trestného činu len za podmienky, že zistené skutočnosti nasvedčujú tomu, že páchateľ by takýto trestný čin spáchal aj bez toho, aby bol vydaný príkaz na použitie agenta. Toto podozrenie má vychádzať z operatívnych informácií, ktoré musia byť dôsledne preverené z hľadiska hodnovernosti, analyzované a interpretované.
Tento záver autorky nepovažujem za správny. Súhlasím skôr s názormi, že trestnoprávna náuka a prax stojí na zásade, že možno postihovať len vonkajšie prejavy vôle a preto len obyčajný, žiadnou činnosťou nesprevádzaný úmysel spáchať trestný čin, nie je relevantným štádiom trestného činu (ide len o myšlienku, ktorú trestné právo nepostihuje a to ani ako prípravu). Z uvedeného vyplýva, že celá koncepcia ustanovenia § 117 ods. 2 Tr. por., v časti umožnujúcej použitie agenta – provokatéra, je neprijateľná, pretože vťahuje trestné právo do štádií, ktoré predchádzajú príprave a nie sú postihované trestným právom. Ustanovenie § 117 ods. 2 Tr. por. je evidentne koncipované na provokovanie a zisťovanie, či provokovaná osoba, ktorá sa možno v myšlienkach pohrávala s korupčným správaním, „nepodľahne“, t. j., či je alebo nie je náchylná aj na realizáciu svojej myšlienky o spáchaní trestného činu. Štát teda simuluje spáchanie trestného činu rôznymi korupčnými ponukami a skúša „myšlienky“ korumpovaného a jeho cenu (zvyšovaním ponuky môže zase agent – provokatér manipulovať s právnou kvalifikáciu a umelo zvyšovať trestnú sadzbu).
Ak M. Tóthová odkazuje na operatívne informácie polície, tak je nutné skonštatovať, že nie je nič nespolahlivejšie ako práve operatívne informácie polície. V praxi ide o úradné záznamy polície, ktoré často len stroho uvádzajú, že osoba X možno berie úplatky, nakoľko to mal povedať informátor polície, ktorý je samozrejme utajený a jeho meno sa nedozvie ani prokurátor a ani sudca. Pri operatívnych informáciách teda spravidla nie je vôbec možné overiť ich hodnovernosť alebo ich akýkoľvek spôsobom analyzovať (dá sa im len veriť alebo neveriť). Tu treba zdôrazniť, že dôvodnosť podozrenia, že bude spáchaný trestný čin nemôže byť založená len na subjektívnom presvedčení polície alebo len na určitom presvedčení verejnosti o náchylnosti určitých skupín na korupčné správanie.
Ustanovenie § 117 ods. 2 Tr. por. teda, podľa môjho názoru, neustanovuje tzv. aktívneho agenta, tak ako to uvádza M. Tóthová, ale upravuje tzv. „tvrdého“ agenta – provokatéra, ktorý nastupuje a iniciatívne navádza na spáchanie trestného činu aj v prípadoch, ak existuje možnosť spáchania trestného činu len „v hlave“ prípadného páchateľa a až agent – provokatér mu umožní (v réži štátu) prejaviť sa navonok a spáchať trestný čin. Štát tak má možnosť neprípustne zasahovať do všetkých skutkových okolností a tým aj do právnej kvalifikácie a to použitím iniciatívnej simulovanej trestnej činnosti.
Tzv. aktívny agent je, podľa môjho názoru, agent – kontrolór a nie agent - provokatér. Tak napríklad, je v praxi pomerne bežné, že sa dokazovaním zistí, že osoba Y chce má väčšie množstvo drog a hľadá kupca. Konanie osoby Y sa už nachádza v štádiách, ktoré sú relevantné pre trestné právo a štát, za pomoci agenta – kontrolóra, chce zaistiť drogu a zabrániť tak jej distribúcii v spoločnosti. Agent – kontrolór potom aktívne kontaktuje osobu Y a vystupuje ako kupec, zisťuje cenu, navrhuje stretnutie, odskúšanie kvalitiy drogy a podobne. Takéto aktívne konanie agenta je stále konaním agenta kontrolóra, ktorý vstúpil aktívne do fázy skutkového deja, aby zabránil páchaniu trestnej činnosti. Ide preto o prípustné konanie agenta a aj štátu. Úplne inak však koná agent – provokatér, ktorý by sa nakontaktoval na osobu Y a vyslovene by chcel kúpiť konkrétne množstvo drogy aj napriek vedomosti, že osoba Y sa predajom drog nezaoberá a skúšal by ju, či napriek tomu nebude vedieť zohnať určité množstvo drogy, opakovane by ju o to žiadal, prípadne aj s poukazom na to, ako by ju mohla zohnať a na koho by sa mohla obrátiť.. Obidvaja agenti sú teda aktívni, avšak obaja inak a navyše, tzv. aktívny agent – kontrolór zasahuje až vo fáze, ak existuje dôvodné podozrenie, že k spáchaniu trestného činu došlo a to napríklad aspoň v štádiu prípravy.
Vzhľadom na uvedené je potrebné odmietnuť názor M. Tóthovej o „opodstatnenosti a dôležitosti provokácie v procese odhaľovania korupcie“. Provokáciu je nutné zásadne odmietnuť (a to za každých okolností), pretože je neprijateľným, aby štát simuloval páchanie trestnej činnosti, zasahoval do štádií, ktoré nie sú pre trestné právo relevantné a celé provokovanie trestnej činnosti „zakrýval“ subjektívnym presvedčením polície, ktoré je vtelené do tzv. operatívnych informácií. Naproti tomu, agent – kontrolór je významný prostriedok na odhaľovanie závažnej trestnej činnosti a možno ho použiť aj pri operatívnych informáciách polície, avšak agent – provokatér je vyslovene zneužitím štátnej moci na organizovanie trestnej činnosti a to aj v prípadoch, v ktorých by možno k trestnej činnosti nikdy nebolo došlo a zostala by skutočne len v myšlienkach.
J. Herczeg, vo svojom článku, poukazuje na rozhodnutie Európskeho súdu pre ľudské práva (Ramanauskas proti Litve), v ktorom súd uzatvoril, že o nezákonnej policajnej provokácii možno hovoriť vtedy, ak sa policajti neobmedzia len na vyšetrovanie trestnej činnosti pasívnym spôsobom, ale uplatňujú takú formu vplyvu na jednotlivca, aby podnietili spáchanie trestného činu, ktorý by inak nebol spáchaný a to za tým účelom, aby bol odhalený trestný čin.
J. Herczeg analyzuje aj slovenskú právnu úpravu a ustanovenie o riadenej policajnej provokácii (§ 117 ods. 2 Tr. por.) považuje za kontraverzné. Rovnako namieta, že sa trestná zodpovednosť posúva do štádia, ktoré nie je navonok prejaveným trestným činom, ale len vnútorným duševným stavom, ktorý sa však umelo, za použitia určitých operatívnych metód, objektivizuje. Uvádza, že ide o akési štádium predprípravy, ktoré nie je trestne postihnuteľné a pripomína zásadu, že „za samotný úmysel spáchať trestný čin sa netrestá“ (cogitationis poenam nemo patitur).
K policajnej provokácii (a vôbec k činnosti agenta) Z. Karabec, vo svojom článku v časopise Trestněprávní revue, výstižne uvádza, že činnosť utajeného agenta musí byť vo svojej podstate založená na klame a predstieraní, čo logicky môže ľahko viesť k ovplyvňovaniu vôle sledovaných osôb alebo aj ďalších inak nezúčastnených osôb, ktoré môžu konať tak, akoby bez pôsobenia agenta nekonali. Je tu preto vždy riziko, že činnosť agenta bude kvalifikovaná ako policajná provokácia. Poukazuje na prevažujúce názory, že policajná provokácia je v rozpore s princípmi právneho štátu a je prejavom neúcty k právam a slobodám človeka a občana.
Zaujímavým je postreh J. Nejedlého, ktorý zákaz policajnej provokácie demonštruje na viacerých rozhodnutiach Európskeho súdu pre ľudské práva a Ústavného súdu ČR, pričom uvádza, že zákaz policajnej provokácie sa týka výhrade provokácie organizovanej štátom, t. j. provokáciou policajtov, štátnych agentov, či osôb spolupracujúcich s políciou. Súkromná provokácia, ku ktorej nedochádza na pokyn, či pod kontrolou polície, však zakázaná nie je (J. Nejedlý tu poukazuje na rozhodnutie vo veci Shannon proti Spojenému Kráľovstvu, kde sa novinár vydával za šejka a požiadal známeho britského herca, aby mu zaobstaral drogy, pričom súd v tom „nevidel“ problém, čo možno považovať za prekvapujúce). Je nutné súhlasiť s autorom, že v prípadoch, ak by sa štát uchýlil k tomu, že by zákaz policajtnej provokácie obchádzal tým, že by provokovanie ponechal na média (ktorí sa v zahraničí často a systematicky uchylujú k provokácii) a potom čerpal z takýchto dôkazov, ktoré nadobudli médiá, tak by sa článok 6 ods. 1 Dohovoru celkom určite dostal do hry.
J. Nejedlý ďalej poukazuje na to, že zákaz provokácie v judikatúre sa vzťahuje len na trestné konanie, avšak bolo by omylom sa domnievať, že mimo rámec trestného konania by bola provokácia dovolená (napríklad ak by štát v správnom konaní používal provokáciu ako tzv. test integrity u štátnych úradníkov a skutky by neboli postihované trestnoprávne, ale napríklad sankciou by bolo prepustenie z práce, zbavenie funkcie a podobne, je možné, že by závažnosť sankcie spôsobila aplikovateľnosť článku 6 ods. 1 Dohovoru aj na takéto prípady). Možno plne súhlasiť s autorom, že umelé vyvolávanie trestnej činnosti je v rozpore so zmyslom a poslaním inštitútu trestného práva a je potrebné odmietnuť tak policajnú ako aj súkromnú provokáciu.
Okrem uvedených článkov mi, v súvislosti s policajnou provokáciou, nedá nespomenúť aj staršiu trestnoprávnu úpravu, keď Trestný poriadok súdny z 23.05.1873 (platný v Československu za I. republiky a to na území Čiech) obsahoval ustanovenie § 25, ktoré vyslovene uvádzalo, že „orgánom bezpečnostným, ako aj všetkým úradníkom a sluhom, je pod najsprísnejším trestom zakázané, aby sa snažili o usvedčenie podozrivého tým, že by ho chceli zviesť k podniknutiu alebo dokončeniu trestného činu alebo k pokračovaniu v ňom alebo aby osobami tajne dohodnutými ho zvádzali k priznaniu“. Toto ustanovenie bolo považované nielen za zákaz policajnej provokácie, ale aj za zákaz akéhokoľvek ľstivého konania štátu voči podozirvému (obvinenému) už vo fáze vyšetrovania (napríklad danie agenta do cely obvineného, aby z obvineného dostal bližšie informácie o trestnej činnosti a tak došlo k obídeniu skutočnosti, že obvinený využil svoje právo a k veci odmietol vypovedať).
Okrem uvedeného možno, rovnako ako Z. Karabec, poukázať na pomere vydarenú diplomovú prácu M. Remeša s názvom „Použití agenta v trestním řízení“ (dostupná na internetovej stránke www.is.muni.cz), v ktorej autor uvádza aj chronológiu rozhodnutí súdov, ktoré sa problematikou agenta zaoberali.
Na záver možno opätovne skonštatovať, že akúkoľvek policajnú provokáciu je potrebné zásadne odmietnuť a preto bude nevyhnutným vypustiť ustanovenie § 117 ods. 2 Tr. por. druhá veta za bodkočiarkou. K tomu možno odcitovať J. Herczega, ktorý výstižne uvádza, že
„Zavedenie inštitútu agenta provokatéra do právneho poriadku je síce populárne, ale je to slepu uličkou k potieraniu korupcie, pretože je v rozpore s právom na spravodlivý proces. Nie je spor o tom, že limity ústavnosti a zákonnosti sťažujú, spomalujú alebo dokonca zabraňujú rýchlemu a účinnému potrestaniu páchateľov. Často dokonca vedú k úniku vinníkov pred spravodlivosťou. Verejná mienka je v takýchto prípadoch médiami burcovaná proti „zbytočným prekážkam“ brániacim účelu trestného konania. Politici potom majú tendenciu vystupovať v zmysle zásady, že účel svätí prostriedky. Preto musí platiť aj naďalej: problémy, ktoré možno riešiť len pomocou agenta provokatéra proste nie sú v právnom štáte legálne riešené. Naopak, je potrebné dôsledne čeliť pokusom o nenápadnú demontáž základných práv a slobôd, aj keď len cestou postupnej erózie niektorých dielčich princípov, na ktorých spočíva právny štát“.
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.