JUDr. David Lindtner
Vývoj trestního soudnictví v Německu v letech 1933 – 1945
Vydavateľstvo The European Society for History od Law vydalo v roku 2010 publikáciu s názvom Vývoj trestního soudnictví v Německu v letech 1933 – 1945. Autorom tejto monografie je český právnik, právny historik, súdny tlmočník, prekladateľ, docent na Právnickej fakulte Masarykovej univerzity v Brne, vedúci Katedry dejín štátu a práva JUDr. Et Bc. Jaromír Tauchen, Ph.D., LL.M.
Uvedená publikácia predstavuje krátky, ale napriek tomu relatívne komplexný historický exkurz do obdobia Tretej ríše, v ktorom došlo v dôsledku nástupu národného socializmu slovami predsedu Spolkového súdneho dvora Hermanna Weinkauffa „k právnemu barbarstvu, právnej neistote, bezpráviu a zločinom dovtedy nepoznanej miery a hrôzy“. Napriek optimizmu, ktorým ako členovia súčasnej liberálnej demokratickej spoločnosti často až nekriticky oplývame v súvislosti s odmietaním možnosti návratu totalitarizmu, ktorým sa vyznačovalo nacistické Nemecko prakticky vo všetkých oblastiach života vrátane justície, nemali by sme rezignovať a naopak mali dôsledne trvať na zachovaní všetkých výdobytkov právneho štátu, ktoré sa našej slobodnej spoločnosti podarili ukotviť po roku 1989. Históriu sa učíme preto, aby sme lepšie pochopili súčasnosť, a preto sú publikácie ako táto dôležitým príspevkom k spoločenskému diskurzu v oblasti justície a jej smerovania aj v dnešných „revolučných“ časoch. Netreba totiž v kontexte slov klasika, že cesta do pekla je niekedy dláždená dobrými úmyslami, zabúdať na to, že aj zásahom štátu do nezávislosti súdnictva, snahám výkonnej moci a nacistickej tlače ovplyvňovať súdne rozhodovanie a absolútnej právnej „perverzii“ v nacistickom Nemecku predchádzali zdanlivo neškodné tézy A. Hitlera o potrebe „zachovania národného spoločenstva“ a „existencii jediného práva – životného práva národa“.
Monografia je rozdelená do dvoch častí, pričom prvá sa venuje historickému prehľadu vývoja trestného súdnictva v rokoch 1933 až 1945 a druhá usporiadaniu súdov a zmenám v postavení súdov a sudcov. V rámci odkazov na jednotlivé časti som si dovolil citovať všetky pasáže autora, ktoré považujem z hľadiska postupnej deformácie justičného prostredia v Tretej ríši, za významné.
V prvej časti sa autor venuje viacerým témam, pričom v časti popisujúcej vzťah národných socialistov k právu a súdnictvu dominuje popis mimoriadne negatívneho vzťahu a názorov A. Hitlera na právo a súdnictvo.
Ako uvádza autor, nezávislé súdnictvo a justícia ako ochrankyňa práva a spravodlivosti predstavovali jednu z najväčších prekážok pre národných socialistov v ich snahe smerujúcej k odstráneniu právneho štátu. S tým korešponduje aj výrok A. Hitlera „právo prináleží tomu, kto má moc“. Podľa jeho presvedčenia bolo nutné pretvoriť zákonodarnú a súdnu moc v politické zbrane systému. Hitler a ostatní vedúci národní socialisti spustili štvavú kampaň proti právnikom a sudcom, ktorá mala ukázať ich národnú nespoľahlivosť. Jeho vzťah k právnikom vyjadril aj výrokmi „neprestanem so svojou činnosťou, pokiaľ každý Nemec nepochopí, že byť právnikom je hanbou“, či „od tejto chvíle budem zasahovať do všetkých prípadov a sudcov, ktorí očividne nepochopili príkaz doby, zbavím ich funkcie“. Svoju vrodenú nenávisť voči právu spájal Hitler s nenávisťou voči justícii a právnikom, ktorých označoval za „dokonalých hlupákov či rakovinu pre celý nemecký národ“. Ako ďalej uvádza autor, právo ovplyvňovali a vyjadrovali sa k nemu aj vysoký predstavitelia Tretej ríše bez toho, aby boli sami vyštudovanými právnikmi. Napr. Minister propagandy Dr. Joseph Geobbels pred sudcami Ľudového súdneho dvora v roku 1942 vyhlásil. „Sudca sa pri rozhodovaní musí riadiť viac ako zákonom myšlienkou, že páchateľa je nutné odstrániť z národného spoločenstva“. Vplyv na právnu vedu a ovplyvňovanie justície v Tretej ríši mala aj skupina vysokoškolských profesorov, ktorý dodali nacistom potrebný teoretický základ a účinné právne nástroje k uskutočneniu nacistami proklamovanej „obnove práva“. Od nastolenej línie odlišné právne názory nebolo možné nikde publikovať.
V časti venujúcej sa „ovplyvňovaniu
súdnej moci národnými socialistami v období mieru“ autor uvádza, že snahy
národných socialistov o ovplyvňovanie justície sa postupne stupňovali,
pričom svoj vrchol dosiahli v období Druhej svetovej vojny, kedy došlo
k úplnej „perverzii“ práva, úplnému odstráneniu nezávislosti súdneho
rozhodovania a úplnému podriadeniu tejto činnosti výkonnej moci. Národní
socialisti sa pomocou sľubov a lží snažili ostatných ubezpečovať, že ich
„národná revolúcia“ prebieha úplne legálnou cestou a úplne legálnymi
prostriedkami. Keďže národní socialisti justícii a právnikom nedôverovali,
príslušníci tohto povolania sa stali terčom častých útokov. Napriek uisťovaniu
národných socialistov o nutnosti zachovania nezávislosti
a nezosaditeľnosti sudcu a toho, že sa justícia nemusí od novej vlády
národného pozdvihnutia ničoho obávať, dochádzalo v prvých dvoch rokoch
revolučného prevratu k nespočetným útokom jednotlivých straníckych miest
voči jednotlivým sudcom. Tieto útoky mali najčastejšie formu najrôznejších
osočovaní, ponižovania či vyhrážok v nacistickej tlači a na
nacistických zhromaždeniach. Nacisti sa neštítili proti nepohodlným sudcom
použiť aj také prostriedky ako nezákonné zatknutie alebo ochrannú väzbu.
Pretože v niektorých prípadoch neboli rozsudky vynášané v súlade
s predstavami NSDAP a ich funkcionárov, národní socialisti sa usilovali
o znižovanie cti sudcov prostredníctvom tlače, v ktorej boli
čitatelia podnecovaní k akciám proti sudcom. Súdna moc bola
vystavená masívnej kampani zo strany nacistickej tlače. Potom, ako boli
politicky neprijateľné osoby odstránené tak z justície, ako aj z celého
štátneho aparátu a sudcovia a prokurátori sa stali členmi nacistickej
strany alebo niektorých ich zložiek, mohli národní socialisti začať pripravovať
plány týkajúce sa prevedenia justície do kompetencie Ríše. Proces „zríštenia“
justície sa vzťahoval aj na generálnych štátnych zástupcov (prokurátorov) pri
Najvyšších zemských súdoch, ktorí boli bezprostredne podriadení ríšskemu
ministerstvu spravodlivosti a boli povinní plniť jeho príkazy. Toto
podriadenie predstavovalo nástroj ministerstva spravodlivosti na zásahy do
prebiehajúcich trestných konaní. Z Hitlerových vyjadrení z toho
obdobia je zjavné, že bojom proti marxizmu ospravedlňovali národní socialisti
porušovanie Ústavy a platných zákonov. Personálne čistky sa dotýkali okrem
sudcov židovského pôvodu tiež osôb, ktoré boli pred rokom 1933 členmi
ľavicových politických strán alebo neprejavovali dostatočné sympatie
k novému režimu. Častým dôvodom pre odstránenie sudcu z jeho funkcie
bolo tiež predchádzajúce odsúdenie člena SA alebo SS. Právny základ pre realizáciu
personálnych čistiek v celom štátnom aparáte vrátane justície tvoril Zákon
o znovuobnovení úradníctva z roku 1933. Cieľ tohto zákona spočíval v
„očistení“ úradníckeho aparátu od nežiaducich opozičných sudcov
a prokurátorov a mal podľa jasne stanovených pravidiel doviesť do
konca začatý proces personálnych čistiek. Ďalšou postihnutou skupinou podľa
tohto zákona tvorili úradníci, ktorí na základe ich dovtedajšej politickej
činnosti nedávali záruku, že by sa kedykoľvek úprimne zasadili o národný
štát. Predmetný zákon predstavoval pre sudcov aj nebezpečenstvo penzionovania
alebo núteného preloženia, čím sa na nich vytváral tlak, aby rozhodovali
konformne s požiadavkami režimu. Zákon o znovuobnovení úradníctva sa
tak stal nástrojom, ktorý rušil ústavne zakotvenú sudcovskú nezávislosť.
V prvých dvoch rokoch po uchopení moci bola situácia v nemeckej justícii nepokojná, niektorí sudcovia boli vystavení systematickému teroru jednotiek SA, ktorý ich mal prinútiť, aby sami opustili svoj úrad. Podriadenie justície výkonnej moci sa realizovalo aj prostredníctvom disciplinárneho práva predovšetkým tým, že členovia disciplinárnych súdov boli menovaní vládou, čo malo za následok, že národní socialisti dosadili do týchto funkcií spoľahlivých straníkov, ktorí neváhali udeľovať disciplinárne tresty sudcom, ktorí sa odchýlili od národno-socialistického poňatia práva alebo zaujímali iné ako národno-socialistické postoje. Disciplinárne právo tak predstavovalo ďalší z nástrojov k potlačeniu súdnej moci a prostriedok pre ďalšie personálne čistky. Úplné personálne podriadenie nemeckého súdnictva vedeniu národno-socialistického štátu bolo realizované Zákonom o nemeckých úradníkoch, ktorý nahradil Zákon o znovuobnovení úradníctva. Pokiaľ akýkoľvek úradník vrátane sudcov neposkytoval dostatočnú záruku, že sa kedykoľvek úprimne zasadí o nový štát, mohol byť podľa ustanovenia tohto zákona penzionovaný, pričom k tomuto postupu bol oprávnený Vodca a ríšsky kancelár. Tento princíp však dlho zachovaný nebol, pretože Hitler v roku 1938 prostredníctvom šéfa ríšskeho kancelárstva oznámil, že podľa jeho názoru je možné za určitých okolností pri penzionovaní sudcu vziať do úvahy aj obsah jeho rozhodnutia, ktoré vydal. Národní socialisti sa nechceli obmedziť iba na to, aby penzionovali nepohodlných sudcov. Ich cieľom bolo tiež využiť svoj vplyv a dosiahnuť zmeny v personálnom obsadení justície prostredníctvom menovania a povyšovania sudcov. Dôsledkom toho bolo, že sa prakticky žiadne menovanie alebo povýšenie sudcu alebo justičného úradníka neobišlo bez súhlasu strany
V ďalšej časti sa autor venuje obdobiu polovice tridsiatych rokov, kedy boli dokončené personálne čistky v justícii a národní socialisti sa mohli sústrediť na presadzovanie svojich predstáv o podobe nemeckého súdnictva, práva a spravodlivosti. Ako uvádza autor, charakteristikou národno-socialistických právnych predpisov bolo to, že ich cieľom nebolo dosiahnutie spravodlivosti. Bol pripustený princíp analógie trestného práva hmotného. Rovnako ako u ďalších národno-socialistických právnych predpisov boli zneužité tzv. neurčité pojmy, ktoré umožňovali výklad právnych noriem podľa politických záujmov národných socialistov. Nemeckí sudcovia sa tak dostali do dilemy, či vôbec resp. akým spôsobom tieto zákony, ktoré boli v rozpore so spravodlivosťou, aplikovať. Spolu s nástupom národného socializmu k moci sa zmenil vzťah práva voči štátu a jednotlivcovi. Kým pred rokom 1933 stál jednotlivec v popredí záujmu a zákony viazali tak štát, tak aj jednotlivca a slúžili k jeho ochrane, po uchopení moci sa situácia radikálne zmenila, keď úlohou sudcov nebolo chrániť záujmy jednotlivca, ale záujmy celku. Popri tradičných písaných prameňoch práva sa objavili nové, ktorými bol sudca viazaný, napr. Vodcova vôľa či národno-socialistická ideológia. S postupom času boli sudcovia oberaní o sudcovskú nezávislosť a bol na nich vytváraný tlak, aby aplikovali právne predpisy v prospech národno-socialistickej ideológie. Národní socialisti si svoju vládu poistili tiež právnymi predpismi stanovujúcimi veľmi tvrdé tresty. Rozsudky, ktoré boli v tejto dobe vynášané nemeckými súdmi, boli jasným príkladom nacistickej svojvôle, pretože trest bol v absolútnom nepomere k vine. Ríšske ministerstvo spravodlivosti bolo postavené pred úlohu, akým spôsobom dať jednotlivým sudcom návod, aby rozhodovali v súlade s Vodcovou vôľou. Prostriedkom k tomu sa stala prax tzv. predbežných a následných náhľadov rozsudkov (Vorschauund Nachschau). Tieto mali zabrániť tomu, aby vynesené súdne rozhodnutia nevyvolávali ďalšiu kritiku národných socialistov a verejnosti. Úloha súdu potom spočívala iba v tom, že sudca informoval o konkrétnom prípade predsedu súdu, vyčkával na výsledok porady predsedu súdu s nadriadeným prokurátorom, ktorí svojim podriadeným radili, akým spôsobom je daný prípad potrebné rozhodnúť, a následne vyhlásil rozsudok, ktorý mu bol doporučený. Podobným prostriedkom boli tzv. sudcovské dopisy (Richterbriefe), ktoré obsahovali jeden alebo viac rozsudkov súdov, po ktorých nasledovalo stanovisko ríšskeho ministra spravodlivosti, ktoré rozsudok kritizovalo alebo chválilo. Cieľom tohto opatrenia samozrejme bolo pretvoriť sudcov v poslušný nástroj národných socialistov.
Monografia vo svojej ďalšej časti mapuje tiež prostriedky, ktorými národní socialisti zabezpečovali korektúru súdnych rozhodnutí prostredníctvom tzv. ochrannej väzby. Autor uvádza, že nacisti vytvorili pojmy tzv. nepriateľa národa (Volksfeind) a nepriateľa štátu (Staatsfeind), ktorým bola ochranná väzba ukladaná. Vládny riaditeľ berlínskeho Gestapa Best formuloval v roku 1936 potieranie týchto politických odporcov režimu nasledovne: „Každý pokus presadiť iné politické názory je príznakom choroby, ktorá ohrozuje jednotu celého nedeliteľného národného organizmu, a preto musí byť bez ohľadu na subjektívnu vôľu jeho nositeľa zahubená“. Inštitút ochrannej väzby sa stal často využívaným prostriedkom pre elimináciupolitických odporcov a ďalších pre národne-socialistický režim nežiaducich osôb. Obzvlášť v oblasti potláčania komunistov a ostatných politických nepriateľov národno-socialistického režimu doplňovala polícia činnosť nemeckej justície a realizovala „korektúru“ rozhodnutí súdov. Táto korekcia rozhodnutí súdov prebiehala tým spôsobom, že pokiaľ Gestapo alebo SS považovalo rozsudok súdu za neprimeraný a nedostatočný z hľadiska záujmov nacistickej ideológie, alebo došlo k oslobodeniu obžalovaného v rozpore s predstavami a očakávaniami týchto policajných zložiek, takáto osoba bola po vyhlásení rozsudku vzatá do časovo neobmedzenej ochrannej väzby.
Mementom a otázkou na zamyslenie v každej historickej epoche ostáva skutočnosť, že podľa niektorých historických prameňov sudcovia v tomto procese podporovali políciu od samého počiatku a úzko s ňou nad zákonom daný rámec spolupracovali. Ku požadovanej tvrdosti pri súdnom rozhodovaní boli sudcovia a prokurátori dlhodobo vyzývaní v odbornej tlači. Prevažná väčšina sudcov bola pritom ochotná plniť príkazy, ktoré jej vedenie národno-socialistického štátu na začiatku vojny udelilo. Sudcovia si po začatí vojny mysleli, že pokiaľ budú dobre vykonávať svoju prácu, dočkajú sa uznania zo strany obyvateľstva a Vodcu a budú preto vo vojne nenahraditeľní. Opak bol však pravdou. Nacistická tlač začala opäť s útokmi voči vyneseným súdnym rozhodnutiam a voči nemeckej justícii ako celku. V jednom zo svojich prejavov Hitler žiadal Ríšsky snem o povolenie zbaviť funkcie každého sudcu, ktorý podľa jeho názoru neplní svoje povinnosti. Ako uviedol „od tejto chvíle budem zasahovať do všetkých prípadov a sudcov, ktorí očividne nepochopili príkaz doby, zbavím funkcie“.
Ďalším z prostriedkov radikalizácie ovplyvňovania súdnej moci nacistami v období vojny bolo zostrenie a vydávanie nových trestnoprávnych noriem. Ako uvádza autor, začiatok vojny otvoril nacistom priestor pre radikalizáciu ich vzťahu k nemeckej justícii a mimoriadne sprísnenie a pritvrdenie trestných zákonov. Národno-socialistický zákonodarca sa vyznačoval tým, že robil všetko preto, aby odstránil posledné záruky právneho štátu a podkopal sociálno-etickú funkciu trestného práva. Právne predpisy v oblasti trestného zákonodarstva boli produktom snahy o skrátenie legislatívneho procesu a vyradenia ríšskeho snemu ako orgánu zákonodarnej moci. Drakonické sprísnenie trestného práva hmotného bolo sprevádzané aj zodpovedajúcimi zmenami na poli trestného práva procesného, ktoré sa prejavilo v ďalšom rozšírení právomocí mimoriadnych súdov. Vzhľadom k povahe procesu pred mimoriadnym súdom boli z hľadiska dôkazných prostriedkov výsluchy svedkov obzvlášť dôležité. Pri tom hrali významnú rolu Gestapo a SD, ktoré disponovali rozsiahlou sieťou udavačov. Do trestného procesu boli tiež zavedené mimoriadne opravné prostriedky, ktoré však neboli zavedené za účelom ochrany odsúdeného, ale mohol ich využiť iba prokurátor. Tieto mimoriadne opravné prostriedky sa stali postupne ďalším významným a účinným nástrojom výkonnej moci na kontrolu trestnej justície a korektúru jej rozsudkov. K opatreniam všeobecnejšej povahy patrilo tiež vydávanie obežníkov ministerstvom, v ktorých ukladalo priame pokyny prokurátorom a odporúčania sudcom, ako majú v jednotlivých prípadoch postupovať.
Druhá časť monografie sa zaoberá likvidáciou nezávislosti justície odstránením deľby štátnej moci zavedením vodcovského princípu do súdnictva, odstránením súdnej samosprávy a vecnej a osobnej nezávislosti súdnictva. Autor uvádza, že v prvých rokoch po uchopení moci sa NSDAP a jej zložky snažili nátlakovými akciami, vyhrážkami, občasnými štvavými kampaňami vedenými tlačou alebo rozhlasom a zmanipulovanou verejnou mienkou proti nepatričným a duchu národného socializmu nezodpovedajúcim rozsudkom ovplyvniť vo svoj prospech sudcovu nezávislosť. Ako nástroj pre ovplyvnenie rozhodovacej činnosti sudcov používalo ríšske ministerstvo spravodlivosti tiež svoj časopis, v ktorom jeho predstavitelia a ďalší prominentní nacistickí právnici komentovali vynesené rozsudky alebo inak propagovali nacistické vnímanie práva. Na ministerstve spravodlivosti sa konali pravidelné porady predsedov najvyšších zemských súdov a generálnych prokurátorov, na ktorých bol naznačený smer, ktorým sa mala judikatúra v určitých prípadoch uberať. Tieto porady a vydávané pokyny boli prvým pokusom o systematické riadenie súdneho rozhodovania. K ďalším prostriedkom, ktoré mali prispieť k odstráneniu nezávislosti justície, bolo vzdelávanie a školenia sudcov majúce za cieľ ovplyvniť sudcov pri aplikácii práva a donútiť ich rozhodovať podľa národno-socialistických predstáv.
Autor ukončuje svoju monografiu poučením a varovaním odkazom na pamätník obetiam holokaustu Yad Vashem v Jeruzaleme, na ktorom stojí nápis „Pamätať si a nezabudnúť“ s dovetkom, že to, čo sa udialo, nesmie byť zabudnuté a týka sa to aj činnosti súdnej moci.
Záverom možno len dodať, že predmetná monografia by určite nemala chýbať v knižnici nikoho, či už z prostredia odbornej alebo aj k téme nezávislosti justície nie ľahostajnej laickej verejnosti, kto svoje príspevky do diskusie o fungovaní právneho štátu a miesta justície v ňom myslí úprimne, bez nánosu morálneho populizmu a nekriticky nepodlieha oportunizmu dobového revolučného kontextu. Častokrát iba umelo vyvolávané a živené negatívne emócie verejnosti a absencia kritického myslenia, ktorých sme v dnešnej „revolučnej“ dobe svedkami aj na poli diskurzu o justícii, by nemali byť iniciátorom pre unáhlené kroky a neuvážené prijímanie takých radikálnych opatrení, ktoré môžu viesť (a historická skúsenosť dokazuje, že neraz aj viedli) k opaku toho, čo bolo ich cieľom.
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.