JUDr. David Lindtner
advokát
Sloboda prejavu a sloboda po prejave
Pod vplyvom extrémnej progresívno-liberálnej ideológie, ktorá v súčasnosti čoraz viac mimoriadne invazívne vstupuje do verejného diskurzu, dochádza k narušeniu princípu právnej istoty a predvídateľnosti práva a parametre trestnosti kontroverzných verbálnych prejavov sa posúvajú čoraz viac z pozitívno-právnej roviny do neurčitej a vágnej (a preto zneužiteľnej) roviny subjektívne hodnotovej. Kvalifikácia konkrétneho skutku teda plne závisí nie od objektívneho výkladu danej skutkovej podstaty trestného činu, ale od hodnotového (subjektívneho) nastavenia policajta, prokurátora alebo sudcu, ktorí vo veci rozhodujú. V prípadoch kontroverzných, ale legitímnych prejavov je neprijateľné pripustiť svojvôľu štátnych orgánov kriminalizovať myšlienky a rozhodovať o správnych a nesprávnych názoroch (navyše keď sú často súčasťou politického prejavu), pretože tým dochádza ku riziku utlmenia až odstránenia verejnej diskusie. Obmedzenie slobody prejavu je možné iba za presne stanovených zákonných podmienok a v medziach ústavných mantinelov, preto je zneužívanie prostriedkov trestného práva na kriminalizáciu názorových oponentov aktuálneho „hlavného prúdu“, v rozpore so základnými ústavnými princípmi demokratického právneho štátu a medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Jeden z mála ústavných právnikov, ktorí nepatria do skupiny právnych oportunistov prispôsobujúcich svoje právne názory a postoje tendenčným predstavám mediálnej obce a požiadavkám aktuálnej politickej reprezentácie, bývalý sudca Ústavného súdu Slovenskej republiky doc. JUDr. Ján Drgonec, Dr.Sc. (ďalej len autor), vydal v roku 2013 vo vydavateľstve Heuréka publikáciu, pre ktorej názov našiel inšpiráciu vo vtipe z nie tak dávneho historického obdobia československej štátnosti, ktorý koloval medzi tými skupinami obyvateľstva a všade tam, kde považovali slobodu prejavu za významnú spoločenskú hodnotu. Podľa neho „nie je dôležitá sloboda prejavu, ale sloboda po prejave“. Publikácia teda nesie rovnomenný názov: Sloboda prejavu a sloboda po prejave. Napriek tomu, že publikácia nie je nová, nepochybne osloví všetkých tých, ktorí majú záujem na zachovaní existencie slobodnej spoločnosti v súčasných podmienkach jej postupnej erózie a odmietajú návrat do neslávneho obdobia tzv. neslobody. V ostatnom čase mimoriadne frekventované, avšak v podmienkach právneho štátu absolútne neprijateľné zneužívanie prostriedkov trestnej represie na potláčanie slobodného myslenia osôb, akými sú napr. teológ a publicista Havran, poslanec Fico, vysokoškolský pedagóg Dudáš, poslanec Mazurek, poslanec a vysokoškolský pedagóg Blaha, či aktivista Martin Daňo a nepochybne mnoho ďalších verejne menej známych jednotlivcov, ktorého sme v súčasnej „osvietenej“ dobe tzv. „konca dejín nastolením liberálnej demokracie“, prekvapenými svedkami, vzbudzuje obavu, že tento vtip sa prepínaním trestnej represie v dôsledku kriminalizácie verbálnych prejavovjednotlivcovs autonómnym kritickým myslením, stáva opäť smutnou realitou.
Publikácia je okrem úvodu a záveru rozdelená na 7 kapitol (I. sloboda prejavu, II. pôsobenie štátu vo sfére slobody prejavu, III. právo na prístup do masmédií, IV. legitímne obmedzovanie slobody prejavu, V. procesné záruky slobody prejavu, VI. občianskoprávna zodpovednosť za zneužitie slobody prejavu, VII. trestnoprávna zodpovednosť za zneužitie slobody prejavu). Čo je na diele autora mimoriadne prínosným je, že sa nejedná o jednu z „ďalších na túto tému“ sa opakujúcich, vzájomne sa obsahovo vykrádajúcich štandardných publikácií, ale prináša aj množstvo kritických pohľadov nielen na rozhodovaciu činnosť súdov v oblasti slobody prejavu, ale napríklad aj kritiku tzv. „investigatívnej žurnalistiky“, či všeobecne mediálnej obce. Publikácia je zdravo a tak, ako je to jej autorovi vlastné prakticky pri všetkých jeho dielach (z ktorých medzi najvýznamnejšie možno nepochybne zaradiť predovšetkým Veľký komentár k Ústave Slovenskej republiky), vecne kritická, bez zbytočných právnych floskúl a bezobsažných teoretických právnych úvah, ktorými sú často zaťažené mnohé podobné publikácie, venujúce sa problematike slobody prejavu a ochrane osobnostných práv, z produkcie akademikov bez praktických skúseností z reality právneho života, opakujúcich myšlienky iných bez toho, aby do právneho diskurzu prispeli aspoň časťou vlastných právnych názorov.
Nižšie si dovoľujem poukázať na niektoré myšlienky autora publikácie, ktoré považujem, okrem iného aj v kontexte prebiehajúceho mimoriadne invazívneho mediálneho hyenizmu, prejavujúceho sa predovšetkým selektívnym mediálnym lynčom všetkých tých „nepohodlných“, vysokých predstaviteľov prokuratúry a súdov nevynímajúc (aktuálne napr. bývalý predseda ŠTS JUDr. Truban, či prvá námestníčka generálneho prokurátora JUDr. Kováčiková), ktorí si dovolili prezentovať právne názory, ktorými nenaplnili očakávania mediálnou propagandou indoktrinovanej verejnosti, a tiež v kontexte kriminalizácie myšlienok dokonca už aj volených zástupcov ľudu, za inšpiratívne.
V úvode autor cituje z rozhodnutia Európskeho súdu pre ľudské práva (ESĽP) vo veci Castells proti Španielsku, v ktorom Súd uviedol, že„koncepcia trojdelenia moci v štáte sa prežíva. Vyrovnávanie sa s nedostatkami a prežitkami trojdelenia moci je ľahšie, keď sa trojuholník moci doplní o moc verejnej mienky. Médiá sa stali predstaviteľom moci verejnej mienky. Predstaviteľom pomerne nezávislým, lebo vzťah verejnosti a médií využíva silnú spätnú väzbu – médiá vyslovujú názor verejnosti, ale súčasne výrazne pôsobia na formovanie a formulovanie názorov verejnosti tým, že svoje názory, niekedy opodstatnené, overené a odôvodnené, inokedy laické a zbrklé, či dokonca nezmyselné a vymyslené podsúvajú verejnosti na vysvetlenie udalostí pútajúcich jej záujem. V demokratickej spoločnosti musí činnosť vlády podliehať dôkladnej kontrole zo strany zákonodarnej a súdnej moci, ale aj zo strany tlače a verejnej mienky.
Autor k tomu dopĺňa, že „Význam existencie moci verejnej mienky spočíva v dotváraní deľby moci, v prekonávaní nedostatkov trojdelenia moci medzi štátne orgány, ale nie v presune moci z orgánov štátu na inštitúcie moci verejnej mienky (médiá) a ich redaktorov. Podmienkou, ktorú masmédiá musia dodržať z hľadiska spôsobilosti plniť ich poslanie v spoločnosti, je nestrannosť. Selekcia otázok, o ktorých sa má a bude diskutovať, nenáleží masmédiám. Ak tak robia, manipulujú verejnou mienkou, zneužívajú svoj podiel na verejnej moci rovnako neprípustne, ako to za iných podmienok robia politici, keď ich korupcia zvedie k realizácii záujmu nátlakovej skupiny, alebo orgány štátu, keď konajú mimo rámca svojej právomoci“.
V kritike nepochopenia úlohy médií autor pokračuje, keď uvádza, že „Od úlohy informovania o udalostiach a odhaľovania protiprávneho správania osôb v orgánoch verejnej moci masmédiá čoraz častejšie a intenzívnejšie prechádzajú ku tvorbe vlastných udalostí. Tie vymýšľajú, alebo aspoň prifarbujú a dochucujú tak, aby verejnosti predložená správa uspokojovala potreby sponzorov masmédií v radoch podnikateľov a im blízkych politických zoskupení. Podľa pracovných metód, aké médiá používajú, možno hovoriť o mediokracii, mediálnej tyranii či o mediálnom výpalníctve. Sloboda prejavu je ľudské právo. Patrí každému človeku. Masmédiá si ju začali prisvojovať. Úlohou moderného štátu sa stáva vymedziť prípady a podmienky vstupu súkromných osôb do masmédií proti vôli vysielateľov, vydavateľov aj novinárov“.
Autor v tomto smere cituje aj J. Blahoža, ktorý uvádza, že „Masmédia sú sčasti ovládané úzkymi skupinami podnikateľov, ktorých nie nevýznamným cieľom je manipulácia s verejnou mienkou v súlade s predstavami a potrebami vplyvných záujmových skupín“.
Autor v úvode ďalej uvádza, že „Deformácie v činnosti masmédií, ich zlyhávanie pri plnení kontrolnej funkcie v spoločnosti, neobchádzajú ani Slovensko. Masmédiá na Slovensku zväčša predstierajú objektívnosť a nestrannosť. Také nakladanie s informáciami si vyžaduje vzdelanie, vedomosti a talent, s akým sa nenarodí každý novinár. Preto je ľahšie ísť s prúdom. Korupcia v masmédiách je hmatateľná, ale nepomenovaná“.
V I. Kapitole s názvom „Sloboda prejavu“ autor kritizuje postupné miznutie slobody prejavu napríklad aj v dôsledku toho, že „Prejav názoru má za následok stratu zamestnania, nižší príjem, zamrznutie služobného postupu. Prejav názoru sa nenosí, nepodporuje, postihuje aj medzi podnikateľmi. Prejavený názor má za následok stratu klientov, zákazníkov, odberateľov i dodávateľov. Každému človeku priznané právo na slobodu prejavu sa zo skutočného života vytráca ako para nad hrncom“.
Autor sa aj v tejto kapitole venuje kritike úlohy médií vo verejnom priestore a nevyhýba sa ani kritike ESĽP pri užívaní pojmu „privilégium novinárov“, keď uvádza, že „Privilégium novinárov je pojem, ktorý treba vnímať ako obrazné vyjadrenie, zveličenie, slogan, azda aj prejav lacnej túžby ESĽP zavďačiť sa novinárom a masmédiám. Profesijné privilégiá nemajú slúžiť na pozitívnu diskrimináciu, ani nepriznávajú imunitu podobnú poslaneckej imunite. Novinári a masmédiá sa desaťročie dôrazne angažovali proti existencii poslaneckej imunity, teraz začína hroziť, že podľahnú omylu a rovnako dôrazne sa začnú angažovať za presadenie vlastnej imunity. Novinári a masmédiá, hoci sa od nich očakáva účasť na odstraňovaní nedostatkov trojdelenia štátnej moci, k štátnej moci nepatria. Novinári a masmédiá sa tešia privilegovanému postaveniu iba v rozsahu korektného uplatnenia slobody prejavu. Ak novinár či masmédium zneužije slobodu prejavu, výsada povolania sa zmení na priťažujúcu okolnosť. Úmyselný nepravdivý prejav je lož. Lož nepatrí k ústavou chráneným prejavom z dôvodu, že odporuje mravnosti“.
V II. Kapitole časti s názvom „Ochrana pred ovládnutím trhu s masmédiami jednou osobou alebo malou skupinou ľudí“ autor uvádza, že „nepostrádateľnosť a nezastupiteľnosť ochrany slobody prejavu prostredníctvom pozitívneho záväzku štátu sa najvýraznejšie prejavuje vo sfére vlastníctva masmédií. Pluralita názorov je cieľom demokratickej spoločnosti a k tomuto cieľu treba viesť organizáciu masmédií. Významnou úlohou štátu vo vzťahu k činnosti masmédií je zamedziť ovládnutiu masmédií jednou osobou alebo malou skupinou osôb“.
V slovenskej politickej realite je v dnešnej dobe mimoriadne dôležité tiež legislatívne vymedzenie vzťahu spravodajských služieb a médií. Autor k tomu v II. kapitole časti s názvom „Zákaz personálnych prepojení masmédií a spravodajských služieb“ poukazuje na prítomnosť úsilia spravodajských služieb aj v demokratických štátoch „naprogramovať masmédiá, usmerniť ich tak, aby prezentovali udalosti podľa predstáv a záujmov spravodajských služieb. A tak významným opatrením, aké demokratický štát musí príjímať na ochranu slobody prejavu, je zákaz personálnych prepojení masmédií so spravodajskými službami“.
K otázke postavenia tzv. public figures (osoby verejného záujmu) a s tým súvisiacej povinnosti týchto osôb znášať vyššiu mieru kritiky a záujmu zo strany médií, autor v IV. Kapitole uvádza, že „Právny status verejne činných osôb nie je večný. Dosiahnutie postavenia „publicfigure“ neznamená postavenie raz osobou verejného záujmu, navždy osobou verejného záujmu. Väčšia tolerancia sa prejavom o verejne činných osobách priznáva, dokiaľ tieto osoby pôsobia vo verejnom živote. Po odchode z verejného života zaniká dôvod verejného záujmu na zasahovaní do ich súkromného života“.
Veľmi inšpiratívnou, najmä z hľadiska masívneho a bezprecedentného zneužívania postavenia tzv. investigatívnych novinárov ako „strážnych psov demokracie“, ktorí sa v ostatnom období na Slovensku opakovane a bez akejkoľvek zdržanlivosti dopúšťajú trestných činov ochrany súkromia v obydlí podľa § 194a Tr. zák. sledovaním obydlia jednotlivcov a získavaním poznatkov o ich živote, či poškodzovania cudzích práv podľa § 376 Tr. zák. porušovaním telekomunikačného zákona alebo listového tajomstva zverejňovaním súkromnej komunikácie tretích osôb (orgány činné v trestnom konaní sa primeranému postihovaniu týchto kriminálnych aktivít novinárov, nepochybne v strachu a obave pred ich vlastným mediálnym lynčom a potenciálnou diskreditáciou, vyhýbajú napriek tomu, že tieto protiprávne konania niektorých predstaviteľov médií závažným spôsobom zasahujú do ústavných práv jednotlivcov a sú prejavom ich hrubej neúcty k nim), sú časti publikácie s názvom „Ochrana súkromia“v IV. Kapitole a „Pokušenie investigatívneho novinára“ v Kapitole V. Autor tu napr. uvádza, že „V ére socializmu všetkému dominoval „štátny záujem“. Ako protikladný záujem k štátnemu záujmu stál záujem jednotlivca, ktorý mal v ponímaní socialistickej ideológie nižší, a ešte častejšie nepatrný, až zanedbateľný význam. Po zániku socializmu sa pre štátny záujem našlo nové pomenovanie - verejný záujem. Tam, kde sa podmienka verejného záujmu výslovne neurčuje, nie je verejný záujem natoľko významný, ako sa môže zdať na prvý pohľad pod silou zlozvyku. Naopak, rozhodujúci je individuálny záujem. Výrazným príkladom sú vzťahy chránené základným právom na súkromie, ktoré sa vytvorilo kvôli tomu, aby jednotlivec mal - právo byť sám“.
Autor v texte ďalej pripomína, že „Investigatívna žurnalistika nie je nadradená ochrane priznanej právom na súkromie. Masmédia často celkom ignorujú právo na súkromie, ba bulvárne masmédiá zakladajú svoju sledovanosť či čítanosť na vyvolávaní senzácií ohľadne súkromia osôb verejného záujmu celkom bez súvislosti s legitímnymi záležitosťami verejného záujmu. Novinári majú právne postavenie, ktoré nemožno porovnávať s právnym postavením príslušníkov Policajného zboru alebo spravodajských služieb. Policajti a tajní agenti reprezentujú štátnu moc. Napriek tomu ich „detektívnou činnosťou“ získané dôkazy môžu byť bez právneho význam, ak ich získajú spôsobom odporujúcim zákonu. Tým menej môžu mať dôkaznú relevanciu výsledky „detektívnej práce“ novinárov“.
Ako v tejto súvislosti dopĺňa V. Šimíček, „samo odhaľovanie protiprávnej činnosti investigatívnym novinárom môže byť protiprávne, a preto môže založiť zodpovednosť novinára za porušenie ochrany, ktorú sledovanej osobe poskytuje § 12 ods. 3 Občianskeho zákonníka“.
Autor ďalej dopĺňa, že „Vedenie vlastného vyšetrovania, zadovažovanie vlastných dôkazov ľahko môže zvádzať k vytváraniu vlastného archívu „pre prípad potreby“ na „budúce využitie. Ústava SR (článok 19 ods. 3) zaručuje ochranu pred neoprávneným zhromažďovaním údajov o osobe. Neoprávneným zhromažďovaním údajov o osobe je každá činnosť zameraná na vytváranie súboru údajov o osobe, ktorú nepovoľuje zákon. Pri uplatnení štandardu zdravého rozumu sa nedá dospieť k záveru, že vytváranie archívov s fotografiami a informáciami o komkoľvek, ak sa nezakladá na vopred udelenom súhlase dotknutej osoby, je v súlade so zákonom. Poukazuje na čudný rešpekt časti novinárov a masmédií k právnemu štátu, aj čudný postoj orgánov štátu k ochrane základného práva na súkromný a rodinný život“.
Po nájdenie paralely uvedených konaní so „slovenskou“ investigatívnou žurnalistikou netreba ísť ďaleko. Prípad OCCPR, či aktivity „investigatívnych žurnalistov“ portálu aktuality.sk a denníka N, s podozrením ich napojenia na spravodajské služby, sú toho aktuálnym dôkazom (legitímna požiadavka zákazu personálnych prepojení masmédií so spravodajskými službami v právnom štáte bola spomínaná vyššie).
Aktuálne mimoriadne podnetnou časťou publikácie autora je časť s názvom „Ochrana práva na spravodlivý proces“ v IV. Kapitole, venujúca sa jednému z jeho kľúčových (v súčasnom slovenskom „právnom“ prostredí s neskrývanými prvkami policajného štátu, politikmi a médiami arogantne ignorovaných) princípov, ktorým je prezumpcia neviny.
Autor uvádza, že „Masmediálne spravodajstvo súčasnosti sa vyprofilovalo do spravodajstva, v ktorom lacné senzácie, škandály a morbídne historky majú významnú úlohu. Nosným prvkom ľudského práva na spravodlivý proces v trestnej oblasti je právo na prezumpciu neviny. Informovanie verejnosti o kriminálnej udalosti, priebehu jej vyšetrovania aj o procese s páchateľom, sa zákonite dostáva do konfliktu s prezumpciou neviny a ďalšími prvkami práva na spravodlivý proces. Sloboda prejavu pred nimi musí ustúpiť v prospech spravodlivej rovnováhy nastoľovanej so zámerom nedostať obžalovaného do postavenia, v ktorom ho verejnosť odsúdi skôr, ako súd vyhlási rozsudok.
Autor v tejto súvislosti odkazuje na rozhodnutie ESĽP vo veci Tourancheau a July proti Francúzsku, v ktorom súd judikovalže „Právo na spravodlivý proces zaručené čl. 6 ods. 1 Dohovoru v trestnej oblasti zahŕňa právo na nestranný súd. Novinári, ktorí pripravujú články o trestných konaniach na súdoch, musia na to pamätať, preto obmedzenia prípustného komentovania nemôžu obsahovať vyhlásenia, ktoré by úmyselne alebo neúmyselne mohli spôsobiť zníženie šancí osoby na spravodlivé súdne konanie alebo naštrbiť dôveru verejnosti v úlohu súdov pri výkone trestného súdnictva“.
Autor v tomto smere cituje aj Ústavný súd SR, ktorý dlhodobo judikuje, že „prezumpcia neviny sa neobmedzuje len na trestné konanie, v ktorom sa má rozhodnúť o vine toho, proti komu sa konanie vedie, ale má aj širší dosah (PL. ÚS 12/98). Rešpektovanie tohto princípu má zabezpečiť nielen súd v súdnom konaní, kde sa rozhoduje o vine, ale aj OČTK, ktoré pôsobia v predsúdnom konaní, teda prokurátor, vyšetrovateľ a policajný orgán. Aj nevhodné výroky OČTK, ktoré by sa v podstate rovnali vysloveniu viny trestne stíhanej osoby, by mohli porušiť prezumpciu neviny, a to najmä vtedy, pokiaľ by napr. podnietili verejnosť uveriť, že trestne stíhaná osoby je vinná, a prejudikovali by hodnotenie faktov kompetentným súdom (III. ÚS 116/01)“.
Jednoduchou právnou analýzou procesných postupov v aktuálne prebiehajúcich „monsterprocesoch“ a ich komentovania vo verejnom priestore, je schopný každý objektívny pozorovateľ so štandardnou kognitívnou výbavou a kritickým myslením, sám nájsť odpoveď na otázku, do akej miery jednotlivé povinné subjekty (politici, média, prokurátori, sudcovia), vyššie uvedený princíp v súčasnosti rešpektujú, či naopak úplne flagrantne ignorujú.
V časti s názvom „Ochrana náboženského vyznania“ v IV. Kapitole stavia autor do kontrastu dvapostoje. Na jednej strane stojí „požiadavka zavedenia kontroly nad slobodou prejavu v prípade jej konfliktu s náboženským učením. Inak povedané, zrušenie možnosti diskutovať o náboženstve, kritizovať ho, robiť si z neho žarty, lebo to všetko je urážkou náboženstva, a preto je neprijateľné“. Na strane druhej stojí premisa, že „ tí, ktorí sa rozhodnú uplatniť slobodu prejaviť svoju vieru, bez ohľadu na to, či tak urobia ako príslušníci náboženskej väčšiny, alebo menšiny, nemôžu rozumne očakávať, že sa vyhnú každej kritike. Musia tolerovať a prijať odmietnutie svojej viery inými, a dokonca aj cudziu propagáciu doktrín nepriateľských voči svojej viere“.
Autor v časti s názvom „Nenávistné prejavy“ v IV. Kapitole uvádza, že „Príliš malé obmedzenie slobody prejavu môže byť rovnako nebezpečné, ako príliš veľké“.
Autor ďalej z hľadiska otázky efektívnosti obmedzovania extrémistických prejavov pomocou dostupných prostriedkov v súvislosti s postihovaním antisemitských výrokov v predvojnovom Nemecku poukazuje na článok D. Lipšica (K trestnému postihu extrémistických prejavov), v ktorom menovaný uviedol, že „Predvojnové Nemecko malo v oblasti postihu antisemitských výrokov veľmi podrobnú trestnoprávnu legislatívu. Pred nástupom nacizmu bolo počas pätnástich rokov za antisemitské výroky stíhaných viac ako dvesto osôb. Ako nám neskôr veľmi bolestne ukázali dejiny, tento typ legislatívy bol úplne neefektívny práve v tom jednom prípade, keď sa javil ako opodstatnený. Existujú dokonca indície, že nacisti zneužívali svoje trestné procesy na zvýšenie svojej popularity“.
Autor dopĺňa svoj text citáciou M. Petríka, ktorý uvádza, že „Oveľa dôležitejším argumentom proti obmedzovaniu slobody prejavu extrémistických názorov v záujme obrany slobody či demokracie je ten, že toto obmedzovanie práve v takýchto prípadoch smeruje proti samotnej podstate a zmyslu ústavnoprávnej ochrany slobody prejavu. Ustanovenia garantujúce právo na slobodu prejavu totiž slúžia predovšetkým na ochranu minoritných, nekonformných, excentrických a extrémistických názorov, resp. ich prejavov.Väčšinové názory, názory poplatné predstavám vládnej moci (čo i demokraticky ustanovenej), konformné a nekonfrontačné prejavy totiž žiadnu vyššiu ústavnoprávnu ochranu nepotrebujú, pretože ich štátna moc neobmedzuje“.
Autor vo vzťahu k problematike nestrannosti súdnej moci v časti „Autorita a nestrannosť súdnej moci“ v IV. Kapitole cituje bývalú predsedníčku Ústavného súdu SR I. Macejkovú, ktorá uvádza, že „Nemožno považovať za pozitívny stav, keď dochádza k verejnému kritizovaniu vyhlásených, no písomne ešte nevyhotovených súdnych rozhodnutí, teda keď sa kritizuje bez toho, aby sa kritizujúci subjekt vôbec oboznámil s písomným odôvodnením kritizovaného rozhodnutia súdu. V záujme zachovania dôvery občanov v súdnictvo by malo platiť, že napriek tomu, že kritik nesúhlasí s konkrétnym právnym názorom súdu, vyjadreným v súdnom rozhodnutí, mal by svoj iný právny názor odôvodňovať kultivovaným a po odbornej stránke erudovaným spôsobom“.
Autor nadväzujúc na uvedené ďalej uvádza, že „Partnerom sudcu spravodajcu či všetkých sudcov, ktorí sa na rozhodnutí podieľali, v dialógu so zástupcami tlače, nemôže byť populárna moderátorka, roztomilá blondínka, ani urastený moderátor, ktorý z čítačky pred kamerou prečíta otázky, ktoré mu pripravil ktosi tretí. Nepredstierané vysvetľovanie súdneho rozhodnutia verejnosti potrebuje, aby dialóg so sudcom či sudcami viedol právnik so špecializáciou na príslušné odvetvie práva“.
Autor tuto časť uzatvára konštatovaním, že „Publicita sama o sebe neznižuje autoritu súdnej moci za predpokladu, že súdna moc riadne plní svoju úlohu v spoločnosti, rozhoduje spory o právo spravodlivo, múdro a v súlade so zákonom. Prinajmenšom možno pociťovať obavy z toho, či pri ochrane autority súdnej moci zaužívaným spôsobom formálneho nástojenia na zachovávaní zdania, predstierania o dodržovaní nepociťovanej autority súdu, nejde (prípadne aj dominantne) o hatenie dozorovania výkonu súdnej moci kontrolnou mocou verejnej mienky“.
Inšpiratívnymi sú aj úvahy autora v časti s názvom „Určovanie primeranosti sankcie vo fáze tvorby práva“ v VI. Kapitoly. Autor uvádza, že „V prípade sankcií postihujúcich majetok má význam iba otázka primeranosti výšky sankcie. Masmédiá a ich tichý spoločníci z radov sponzorov, politických a iných chránencov, ako aj advokáti zastupujúci masmédiá v súdnych sporoch pred tieto otázky predraďujú námietku o existenčnej hrozbe vysokých náhrad za nemajetkovú ujmu spôsobenú uverejnením príspevku a o odraďujúcom účinku (chillingeffect) takej sankcie od diskusie o otázkach verejného záujmu. Činnosť masmédií nie je krištáľovo číra ako kult o nej budovaný samými masmédiami. V masmédiách sa objavujú príspevky na objednávku, ktorých zámerom je vedome poškodiť, znemožniť, odstaviť konkurenta v súťaži, či už politickej alebo akejkoľvek inej, informovaním o udalosti, ktorá sa nikdy nestala alebo ktorá sa stala inak, ako o nej informujú masmédiá dokonca aj vtedy, keď informáciu dokladajú fotografiami či filmovým obrazom. Niektoré masmédiá si očividne z takto motivovanej publicistiky vytvorili zdroj príjmov, aké možno pomenovať rozmanito, len nie slovom legitímne. Nejde o štandardné správanie, ale o vybočenie zo štandardu, obchádzanie účelu slobody prejavu.
Autor tu poukazuje na nález Ústavného súdu Českej republiky zo dňa 06.03.2012, sp. zn. I. ÚS 1586/09, v ktorom ústavný súd judikoval, že „Zo zásady, podľa ktorej výška náhrady v peniazoch nesmie byť zrejmým bezdôvodným obohatením pre poškodeného a zároveň by nemala byť pre pôvodcu protiprávneho zásahu likvidačná, možno pripustiť dôvodné výnimky. Ochrany podľa tejto zásady sa nemôže dovolávať osoba, ktorej podnikanie je postavené, resp. často sprevádzané, preukázateľnými a závažnými zásahmi do základných práv jednotlivcov, či dokonca znížením ich ľudskej dôstojnosti...keď účelom tohto správania subjektu práva je len sledovanie svojho majetkového prospechu a zvýšenie publicity daného masmédia“.
Autor uzatvára, že „chilling effect nie je všetko legitimizujúcou záchranou pred vysokou náhradou za porušenie práv poškodeného uplatnením slobody prejavu. Nijaký právny inštitút nemá absolútny význam, nezaručuje prevahu nad inými právnymi zásadami za každých okolností. To sa týka aj odraďujúceho účinku právnej sankcie (chilling effect). Účelom ochrany pred odraďujúcim účinkom právnej sankcie nie je stimulácia zneužívania slobody prejavu. Ak masmédiá zneužitím slobody prejavu skutočne spôsobia poškodenej osobe veľkú ujmu, nie je odôvodnená ohľaduplnosť voči nim iba kvôli tomu, aby sa nedostali do existenčných problémov. Každý je tvorcom svojho šťastia. Od každého aj pri uplatneníslobody prejavu možno vyžadovať rozvahu a dodržanie pravidiel“.
Nosná myšlienka časti s názvom „Trestnoprávna zodpovednosť za uplatnenie slobody prejavu v právnom poriadku Slovenskej republiky“ v VII. Kapitole, je vyjadrená slovami autora: „Trestný zákon nie je „nadzákon“, aj keď sa mu dostáva takej falošnej glorioly od značnej časti verejnosti i orgánov štátu, ktoré ho uplatňujú. Z článku 152 ods. 4 Ústavy Slovenskej republiky vyplýva povinnosť štátnych orgánov SR pri uplatňovaní trestnej zodpovednosti za zneužitie slobody prejavu neaplikovať Trestný zákon izolovane, ale výlučne v spojení s Ústavou SR, a preto v spojení s článkom 26 Ústavy Slovenskej republiky a s článkom 10 Európskeho dohovoru o ochrane ľudských práv a základných slobôd hľadať a nastolovať spravodlivú rovnováhu medzi chráneným záujmom štátu a podmienkami uplatnenia slobody prejavu“.
V „Závere“ publikácie autor podrobuje kritike nefungujúcu verejnú mienku a masmédiá. Uvádza, že „značná časť verejnosti využíva slobodu prejavu v rozsahu, v akom zaručuje právo mlčať, nevyjadriť sa, lebo neprecitla zo zlého sna o ohrození seba samého uplatnením slobody prejavu, ktorý patrí k dlhodobému dedičstvu z čias socializmu, ale aj z predchádzajúcich ér fašistického štátu a ešte skoršieho Rakúsko-Uhorska. Ako v minulosti, ani v súčasnosti jednotlivec nesmie nezávisle myslieť. Každý smie myslieť ako koalícia, alebo ako opozícia. Správny názor je ten, ktorý sa zhoduje s názormi „našich“. Mnohé masmédiá, ak nie všetky, svoju nezávislosť iba predstierajú. Pozorný čitateľ, poslucháč i divák medzi riadkami, slovami a obrazmi môže ľahko identifikovať, kto za koho kope. Ak masmédiá kolaborujú s ktoroukoľvek stranou politického súperenia, výraznesa redukuje úloha, akú má v spoločnosti plniť „public watch dog“, lebo namiesto objektívneho a nestranného spravodajstva o skutočne významných udalostiach sa realita účelovo upravuje na objednávku a v rozsahu politickej objednávky. Médiá sa podieľajú na utajovaní vecí verejného záujmu pred verejnosťou, ak sa to hodí politickému zoskupeniu, ku ktorého fan klubu patria. Kritike za svoje zlyhania masmédia unikajú iba preto, lebo sú to masmédiá, ktoré rozhodujú, čo uverejnia na svojich stránkach a vo svojich vysielaniach a treba priznať, že na kritiku svojej činnosti si „potrpia“ rovnako ako tí, ktorých kritizujú.
Záverom možno dodať, že publikácia Jána Drgoncasa javí mimoriadne aktuálnou práve v dnešnom „revolučnom“ období, kedy sa kriminalizácia a mediálny lynč osôb za ich slobodné vyjadrenie odlišného názoru, opätovne stáva viac pravidlom, ako neželanou výnimkou. Ani revolučná spoločenská atmosféra a vzájomne odlišné predstavy jednotlivých politických subjektov a predstaviteľov mediálnej obce o podobe štátu a fungovania spoločnosti, falošne sa skrývajúce pod rúškom objektívne existujúceho verejného záujmu, však nemôžu legitimizovať nerešpektovanie osobnostných práv jednotlivca médiami, ani svojvôľu OČTK a súdov pri rozhodovaní o zásahoch do ústavne garantovaných práv jednotlivcov na slobodu prejavu. Až keď sa dôsledky takejto svojvôle následkom postupnej rezignácie súdov na svoju povinnosť dôsledne trvať na ochrane ústavných práv osôb na zachovanie ľudskej dôstojnosti a osobnej cti, ako aj na aplikácii inštitútov trestného práva pri verbálnych prejavoch výnimočne iba ako prostriedkov „ultima ratio“, naplno prejavia aj u tých osôb, ktoré nie sú predmetom verejného záujmu, a preniknú aj do sociálneho prostredia bežného občana, verejnosť si uvedomí paralely s nedávnou totalitnou históriou a smutný fakt, v akej hlbokej kríze sa formálne deklarovaná a umelo predstieraná zákonnosť a spravodlivosť po 30 rokoch budovania slobodnej demokratickej spoločnosti v súčasnosti nachádza. Nerezignujme preto na ochranu hodnôt, ktoré vybojovala generácia našich otcov. Nesmieme strácať nádej. Pravda si nakoniec vždy nájde svoju cestu. Aj naši dedovia porazili fašizmus a naši rodičia nakoniec totalitu. Keď nie z iných dôvodov, tak aspoň minimálne z úcty k nim a pre slobodnú budúcnosť našich detí nedovoľme, aby nás rakovina nastupujúcej pseudo liberálnej demagógie pripravila o to najcennejšie, čo ľudstvo má – slobodu myslenia.
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.