JUDr. David Lindtner, advokát
Predstavenie mimoriadne aktuálnej publikácie „Právo na spravodlivý proces v interpretačných súvislostiach“
Pre každú vládnucu politickú reprezentáciu bez ohľadu na to, ku ktorému politickému spektru sa viaže jej ideológia, je príznačné a z hľadiska potreby uchopenia štátu ako celku aj pochopiteľné, že deformuje právny štát na svoj obraz, resp. má vlastné predstavy o jeho fungovaní, ktoré presadzuje využívaním mocenských nástrojov. Rôzne podoby týchto deformácií sú súčasťou slovenského právneho prostredia prakticky od vzniku novodobej slovenskej štátnosti. Narušenie základných princípov právneho štátu a zneužívanie niektorých jeho právnych inštitútov v podobe, ktorej sme svedkami v dnešnom revolučnom období, je však fenoménom, ktorý nasvedčuje kríze právneho myslenia a postupnému rozkladu právneho štátu, pretože nachádza svoj ekvivalent v histórii nacistického Nemecka a jeho zvrátenej predstave o funkcii práva, resp. v temnom období česko-slovenských politických procesov 50-tich rokov 20. storočia. Pokiaľ by sa čitateľom tohto príspevku zdali tieto konštatovania príliš prehnané, odporúčam oboznámiť sa s publikáciou Viktora Knappa: Problém nacistickej právnej filozofie, resp. pre tých viac historicky orientovaných, s knihou, ktorej autorstvo je pripisované dvom dominikánskym mníchom z 15. storočia,Malleus maleficarum – Kladivo na čarodejnice, ktorá predstavovala určitý manuál inkvizičného procesu vrátanie vynucovania priznania fyzickým mučením (v súčasnosti mimoriadne frekventované využívanie, či skôr zneužívanie inštitútu väzby na priznanie obvinených, je iba eufemizmom mučenia v jeho psychologickej podobe).
Pre príklady narušenia princípov právneho štátu pozorný svedok udalostí ostatných mesiacov, a to aj s minimálnym kognitívnym štandardom, nemusí ísť ďaleko. Jedná sa predovšetkým o vytváranie tlaku na silové zložky (OČTK, prokuratúru a súdy) prostredníctvom nekompetentných vyjadrení politických predstaviteľov a dezinformačných komentárov niektorých žurnalistov, podieľajúcich sa na manipulácii právneho vedomia nielen laickej verejnosti, ktorých cieľom je dosiahnutie rozhodnutí týchto zložiek v súlade s predstavami aktuálne panujúcej politickej reprezentácie, zástupcov médií, resp. predstaviteľov tretieho sektora, a to bez ohľadu na ich zákonnosť, čím dochádza k hrubému zasahovaniu do kompetencií týchto orgánov a najmä k bezprecedentnému zasahovaniu do nezávislosti rozhodovania súdov. Obavy a strach policajtov, prokurátorov a sudcov z mediálneho lynču a spoločenskej diskreditácie v prípadoch, keď ich rozhodnutie nezodpovedá dopredu vyslovenému názoru politikov a samozvaných vykladačov práva z prostredia mediálnej obce a rôznych mimovládnych organizácií, ktorí bez akejkoľvek zodpovednosti za následky svojich vyjadrení takéto názory (často absolútne nekorešpondujúce so skutkovým a právnym stavom danej veci) sugerujú indoktrinovanej laickej verejnosti, vedú k ich neschopnosti prijať v spoločensky citlivých alebo mediálne sledovaných kauzách rozhodnutie v súlade so zákonom, princípmi právnej istoty a predvídateľnosti práva. Odvaha týchto zložiek (ktoré sú vo vyspelých demokraciách personifikovanými piliermi právneho štátu) rozhodnúť nezávisle na politickom a mediálnom tlaku prakticky zanikla a dnes predstavuje skôr svetlú výnimku hodnú nasledovania ako pravidlo. Rozhodovanie kompetentných orgánov tak potom pripomína skôr „preteky ku dnu“, teda predbiehanie sa vo vydávaní rozhodnutí, ktorých cieľom nie je nachádzanie zákonnosti a spravodlivosti, ale snaha čo najviac sa zapáčiť verejnosti a naplniť jej umelo vytvorené predstavy o správnom rozhodnutí v tej ktorej veci, a ktoré úplne deformujú právne vedomie v spoločnosti.
Stiera sa rozdiel medzi procesným postavením obvineného a odsúdeného a súčasne dochádza ku zahmlievaniu rozdielu medzi väzbou a výkonom trestu. Verejnosti je predkladaná predstava, že osoba, ktorá bola obvinená, resp. následne vzatá do väzby, je osobou právoplatne odsúdenou pre spáchanie trestného činu, ktorá už vykonáva trest odňatia slobody. Média v tomto smere namiesto toho, aby v súlade so svojou povinnosťou korektne a pravdivo informovať verejnosť uvedený omyl korigovali, túto falošnú predstavu verejnosti (hrubo tým porušujúc ústavný princíp prezumpcie neviny), aktívne propagujú.
Pred tým, ako poukážem na dôvod, ktorý ma viedol ku predstaveniu predmetnej publikácie uvádzam, že nie som fanúšikom kritiky rozhodnutí súdov, ale skôr zástancom potreby ich rešpektovania, pretože ich, z dôvodu častej absencie odbornosti úplne nelegitímna kritika, najmä zo strany niektorých politikov s nulovým právnym vedomím a tzv. novinárov, narúša dôveru verejnosti v autoritu súdov a spravodlivosť. Pre prípad, že by som sa ako advokát stal z dôvodu nesúhlasu s niektorými rozhodnutiamiOČTK a súdov terčom útokov zo strany dotknutých orgánov, je potrebné doplniť, že oprávnenosť vecnej kritiky rozhodnutí súdov je v právnych štátoch integrálnou súčasťouich kontroly zo strany verejnosti za účelom zabránenia ich svojvôli vydávaním arbitrárnych rozhodnutí (prípustnosť kritiky výkonu súdnictva judikuje ESĽP napr. v rozhodnutí Lešník proti Slovensku, vo veci Mustafa Erdogan a spol. proti Turecku,Schöpfer proti Švajčiarsku, Ústavný súd SR v rozhodnutí sp. zn. II. ÚS 340/09, Ústavný súd ČR v rozhodnutí sp. zn. IV. ÚS 23/05).
Impulzom pre predstavenie publikácie „Právo na spravodlivý proces v interpretačných súvislostiach“, boli v ostatnom čase mediálne a politicky komentované rozhodnutia vyšetrovateľov a prokurátorov o vznesení obvinenia a rozhodnutia súdov o vzatí do väzby, z ktorých niektoréje nutné považovať za hrubé prekročenie hraníc ústavných limitov, ktoré definujú parametre zákonného rozhodnutia.Vzhľadom k tomu, že počnúc februárovou revolúciou 2018, dovŕšenou v marci 2020, došlo na Slovensku, okrem iného aj k úplnému opusteniu zásady neverejnosti prípravného konania, v takto deformovaných podmienkach slovenskej právnej reality nepredstavuje oboznámenie sa s akoukoľvek trestnou vecou vedenou v prípravnom konaní kýmkoľvek, žiaden praktický problém, čoho dôkazom je komentovanie rozhodnutí (dokonca už aj informácie o spôsobe hlasovania senátu, čo je fenomén posúvajúci právny štát ďaleko za jeho hranice) v médiách často ešte pred tým, ako tieto boli oznámené, resp. doručené účastníkom konania. Cieľom tohto príspevku však nie je kritika týchto rozhodnutí (preto ich nekonkretizujem), ale predstavenie publikácie, ktorej prečítanie každým kriticky uvažujúcim čitateľom bude nepochybne viesť k zamysleniu sa nad tým, či takéto rozhodnutia vydávajú orgány, ktorým sú princípy uvedené v tejto publikácii pri aplikácii práva v prirodzene vlastné, alebo či ignorácia týchto princípov práve orgánmi, ktoré majú dôsledne dbať na ich uplatňovanie, pramení z nevedomosti, zámeru, alebo iba neschopnosti odolať selektívnemu tlaku hrubo politicky a mediálne zmanipulovanej verejnosti. Analýzou niektorých v ostatnom čase vydávaných uznesení o vznesení obvinenia a uznesení súdov o vzatí do väzbymožno s plnou vážnosťou konštatovať, že niektoré uznesenia o vznesení obvinenia sú prijaté v hrubom rozpore s ustanovením § 2 odsek 1, odsek 10, odsek 12, § 176 ods. 2 a § 206 odsek 1 Trestného poriadku a niektorými z rozhodnutí o vzatí do väzby súdyporušili právoobvineného na osobnú slobodu, právo nebyť stíhaný a pozbavený slobody inak, ako z dôvodov a spôsobom, ktorý ustanoví zákon podľa čl. 17 ods. 1, ods. 2 a linea prvá a ods. 5 Ústavy Slovenskej republiky, právo na slobodu podľa čl. 5 ods. 1 písm. c) Dohovoru o ochrane ľudských práv a základných slobôd a právo na spravodlivé súdne konanie podľa čl. 6 Dohovoru o ochrane ľudských práv a základných slobôd. V právnom štáte nemožno akceptovať, aby boli súčasťou odôvodnenia uznesení o vzatí obvinených do väzby hrubo špekulatívne úvahy a hypotézy, z ktorých súdy vyvodzujú právne závery, ktoré zo skutkových okolností vôbec nevyplývajú a o ktoré opierajú existenciu dôvodného podozrenia ako materiálneho predpokladu väzby. Pokiaľ sa súd zníži k akceptovaniu špekulácií pri ustálení priebehu skutkového deja (argumentujúc napr. tým, že ak obvinený realizuje zložité účtovné operácie, nemôže sa jednať iba o náhodný proces, ale nasvedčuje to zakrývaniu korupcie), neprípustne sa tým stavia do role pomocníka prokurátora, sanujúc tým jeho dôkaznú núdzu, a predovšetkým tým úplne ignoruje jednu zo základných zásad spravodlivého procesu – in dubio pro reo. Vrcholom účelovej kognitívnej ekvilibristiky sú tiež napr. závery súdu, ktorými skutočnosť, že svedkovia neusvedčujú obvineného, prípadne ani nevedia prispieť svojou výpoveďou ku skutkovým konštruktom vytvorenými orgánmi činnými v trestnom konaní, nevyhodnotí ako okolnosť, ktorá zoslabuje dôvodnosť obvinenia, ale práve naopak, ako jasný dôkaz toho, že obvinený skutok spáchal takým sofistikovaným spôsobom, že jeho trestnú činnosť žiaden svedok nedokáže potvrdiť. Právna argumentácia tohto typu nepatrí ani len do uznesenia o vznesení obvinenia, nieto do rozhodnutia súdu, ktorým dochádza k najzávažnejšiemu zásahu do najvýznamnejších ústavných práv jedinca, ktorým je nepochybne právo na osobnú slobodu, a vracia nás späť do obdobia inkvizičnej právnej logiky. Dovoľujem si predpovedať, že niektoré z rozhodnutí o vzatí do väzby, ktoré trpia týmito vadami, budú mať v tom najlepšom prípade „dohru“ iba na Ústavnom súde SR (ktorý si ako jeden z mála orgánov v súčasnosti pri svojom rozhodovaní zachováva vysokú mieru nezávislosti a nestrannosti, a s dostatkom imunity odoláva ohrozeniu týchto základných predpokladov svojho fungovania vplyvom politického a mediálneho tlaku), v tom horšom bude musieť Slovenská republika opätovne čeliť zdrvujúcej kritike zo strany ESĽP, ktorý sa bude prekvapene konfrontovať s (vo vyspelej európskej právnej kultúre) novým, všetkými európskymi demokraciami už dávno opusteným „revolučným“ poňatím práva pri aplikácii inštitútov vznesenia obvinenia a väzobného stíhania, charakteristickým pre metódy vlastné policajnému štátu, v ktorého podmienkach sú vybrané subjekty neprípustne svojvoľne účelovo kriminalizované a je obmedzovaná ich osobná sloboda v zmysle princípu „najprv trestaj, potom dokazuj“. Z týchto mimoriadne kontroverzných rozhodnutí OČTK a súdov ostatného obdobia je zrejmé, že niektorí predstavitelia justície (v jej širšom poňatí) nie sú spôsobilí naplniť očakávania právne uvedomelej verejnosti, spojené s plnením ich úloh, na intelektuálnej, odbornej ani osobnostnej úrovni a nekonajú tak, aby bol ideál verejného záujmu (v zmysle reálneho prospechu verejnosti) skutočne naplnený. V tak dôležitých verejných funkciách svojimi rozhodnutiami často nesledujú legitímny cieľ, ktorým je ochrana spoločnosti pred protispoločenským konaním páchateľov trestnej činnosti, ale iba povrchné naplnenie ich kariérnych ambícií, prípadne snaha vytvoriť o sebe pozitívny mediálny obrazslepou servilitou voči predstavám politikov a médii o tzv. spravodlivosti v konkrétnej veci. Inštitút väzby ako prostriedok trestnej represie „ultima ratio“ (pretože jeho aplikácia priamo naráža na ústavný princíp prezumpcie neviny), sa v súčasnej, politickými elitami a mediálnou obcou deformovanej právnej realite, paradoxne bez akejkoľvek kritiky ľudsko-právnych organizácii, pod rúškom tzv. „verejného záujmu“ (definovaného vždy iba ad hoc úzkou skupinou samozvaných vykladačov pravdy), stáva bežnou súčasťou boja proti nepohodlným subjektom („triednym nepriateľom ľudu“), ktorý predstavuje skôr pravidlo ako výnimku (ktorá je vo vyspelých demokraciách naopak pravidlom). Napriek tomu, že u niektorých politicky a mediálne citlivých káuz z hľadiska väzobného stíhania ich aktérov vôbec nie sú splnené materiálne podmienky väzby, súdy, často v rozpore s ustálenou judikatúrou NS SR, ÚS SR ako aj ESĽP, podliehajú politickými predstaviteľmi a médiami vyvolanému tlaku verejnosti a rozhodujú v súlade s jej predstavami. V súčasnosti sa prakticky už žiadna mediálne známa kauza nezaobíde bez návrhu prokurátora na väzobné stíhanie obvinených osôb a existuje len málo sudcov, ktorí odolajú hrozbe ich spoločenskej a profesijnej diskreditácie a rozhodnú lege artis a v rozpore s návrhom prokurátora.
Vydavateľstvo Wolters Kluwer v koedícii s vydavateľstvom Metropolitan University Prague Press vydalo v roku 2018 útlu, ale obsahovo výživnú publikáciu s názvom „ Právo na spravedlivý proces v interpretačních souvislostech“ ako zbierku článkov rôznych autorov venujúcich sa problematike práva na spravodlivý súdny proces, jeho ukotvenia v ústave aDohovore o ochrane ľudských práv a základných slobôd(ďalej len Dohovor) a jeho významu ako prostriedku zaisťujúceho práva a slobody.
Publikácia je rozdelená do siedmich častí.
Prvá časť je venovaná všeobecnej charakteristike práva na spravodlivý proces, vymedzeniu pojmu spravodlivosť a pojmu právo na spravodlivý proces, a jednotlivým medzinárodným a vnútroštátnym prameňom práva na spravodlivý proces. Autori tu uvádzajú, že „právo na spravodlivý proces je oprávnene považované za základný pilier všetkých demokratických štátov. Práve ochrana základných ľudských práv a rešpekt k nim zo strany verejnej moci je merítkom úrovne a vyspelosti demokracie v štáte a iba taký štát, ktorý uznáva základné ľudské práva a dokáže zabezpečiť ich realizáciu prostredníctvom súdnej moci, sa môže nazývať štátom právnym. Judikatúra ústavného súdu aj Európskeho súdu pre ľudské práva (ďalej len ESĽP) nevykladá pojem spravodlivý proces iba s ohľadom na priame znenie ústavných textov – teda že by obsahom tohto pojmu boli iba tie práva, ktoré sú výslovne uvedené v piatej hlave Listiny základných práv a slobôd či v čl. 6 Dohovoru, ale naopak extenzívne interpretačne dotvára obsah spravodlivého procesu tým, že pod tento pojem zahrňuje aj ďalšie práva pre účastníkov konania a zároveň povinnosti pre rozhodujúce orgány – napr. právo na náležité odôvodnenie rozhodnutí či povinnosť vysporiadať sa so všetkými navrhnutými dôkazmi“.
Druhá časť s názvom „Extenzia práva na spravodlivý proces v judikatúre Ústavného súdu“, predstavuje z pohľadu autora tohto príspevku najpodnetnejšiu časť, ktorá by mala byť spoločne s ďalšími publikáciami tohto druhu (odporučiť možno predovšetkým publikácie Jiřího Jelínka a kol. s názvom „Dokazování v trestním řízení v kontextu práva na spravedlivý proces“ a „ Ochrana základních práv a svobod v trestním řízení), akousi malou „Bibliou“ všetkých orgánov štátu ako aj tých inštitúcii, orgánov samospráv či stavovských organizácií, ktoré svojimi rozhodnutiami zásadným spôsobom zasahujú do práva oprávnených záujmov jednotlivcov. Často sa však zdá, že právne princípy uvedené v tejto časti nielen, že nie sú súčasťou knižnice predstaviteľov týchto orgánov, ale čo je znepokojivé, netvoria ani súčasť ich vedomostnej výbavy. Princípy práva na spravodlivý proces je totiž nutné aplikovať rovnako aj na rozhodnutia tých stavovských organizácií, ktoré tak, ako súdy, v niektorých prípadoch rozhodujú o právach a povinnostiachsvojich členov, pretože týmito rozhodnutiami priamo zasahujú do ústavných práv jednotlivcov. Z uvedeného dôvodu je preto zásadne potrebné trvať na tom, aby aj rozhodnutia stavovských organizácií rovnako, ako rozhodnutia súdov, spĺňali prísne kritéria z hľadiska nielen formálnych, ale najmä obsahových náležitostí, teda musia byť náležite odôvodnené (predovšetkým z hľadiska kvality), predvídateľné (rešpektovať vlastnú ustálenú rozhodovaciu činnosť v skutkovo a právne podobných prípadoch), nesmú byť svojvoľné, arbitrárne a sledovať iný, ako legitímny cieľ, musia byť výsledkom nezávislého a nestranného rozhodovania bez akéhokoľvek mediálneho, politického tlaku, alebo tlaku verejnosti, a v neposlednom rade musia rešpektovať princíp prezumpcie neviny.
Autor v tejto časti uvádza, že „Ústavný súd chápe poňatie práva na spravodlivý proces ako systém právnych hodnôt. Jedná sa o hodnoty hmotného, procesného práva, ale aj o princípy sudcovskej morálky, postupy súdnej sústavy atď. Celkovo vytvárajú kvalitu procesu a zaisťujú „fair trial“.
Autor sa tu venuje výpočtu práv, ktoré sú pri extenzívnom výklade práva na spravodlivý proces jeho neoddeliteľnou súčasťou. Jedná sa predovšetkým o právo na predvídateľné rozhodnutie v rámci požiadavky na vylúčenie tzv. prekvapivých rozhodnutí. Autor tu uvádza, že „Ústavný súd ako pochybenie hodnotil situáciu, kedy odvolací orgán vychádzal z rovnakých skutkových zistení prvostupňovej inštancie, rovnako ich hodnotil, ale dospel ku inému záveru. Odvolací súd môže vec prehodnotiť a nemusí ju vracať prvostupňovému súdu, pričom súd môže prehodnotiť dôkazy a vec inak posúdiť. Nesmie však na základe rovnakého hodnotenia dospieť ku úplne odlišnému alebo opačnému právnemu záveru. Situácia, kedy sa oba súdy zhodnú na skutkových zisteniach, ale každý z nich dospeje k iným záverom, je prekvapivým rozhodnutím. Odvolací súd nie je viazaný zisteniami súdu prvého stupňa. Pokiaľ však chce dôkaz hodnotiť odlišne, musí taký dôkaz sám vykonať a sám zhodnotiť. Prekvapivé rozhodnutie sa týka aj situácie, kedy rozsudok nerešpektuje ustálenú judikatúru. Súd vedome a bez jednoznačných a legitímnych dôvodov ignoruje existujúcu judikatúru a rozhoduje v úplne totožných veciach rozdielne. Pokiaľ vzhliadne odlišné dôkazy, ktoré odôvodňujú zmenu v rozhodovaní, môže rozhodnúť odlišne. Nemôže však pri rovnakých dôkazoch a ich hodnotení rozhodovať odlišne, než je ustálená súdna judikatúra. To by vytváralo právnu neistotu nezlučiteľnú s právnym štátom“.
V ďalšom bode tejto časti sa autor zaoberá problematikou neprípustného dôkazu a opomenutého dôkazu. Uvádza, že „pokiaľ štát má udržať právny poriadok a zaistiť ochranu verejného záujmu, ktorý je garantovaný zákonom, je jeho úlohou dokázať vinu. Toto musí byť realizované bez akýchkoľvek pochybností a bez účelového hodnotenia dôkazov. Iba nestranné preukázanie viny je prejavom právneho štátu. Účel potlačenia spoločensky nežiaduceho nesmie prekročiť hranice spravodlivosti (účel nesvätí prostriedky). Legitímne úsilie štátu potierať závažnú spoločensky nebezpečnú a nežiaducu kriminalitu nemôže byť realizované tak, že orgány činné v trestnom konaní urobia k dosiahnutiu tohto účelu čokoľvek, čo považujú v danej chvíli z hľadiska chceného a predsavzatého cieľa za vhodné (nález ÚS ČR, III. ÚS 501/04).
Návrat k tomuto stavu, kedy slovenská verejnosť začína pod vplyvom mediálnej manipulácieu OČTK a súdov postupne akceptovať a tolerovať aj využívanie prostriedkov nezlučiteľných s princípmi právneho štátu, za účelom dosiahnutia vopred médiami prejudikovaného a verejnosťou očakávaného rozhodnutia „za každú cenu“, sa v ostatnom čase stávarealitou, ktorú nie je možné akceptovať.
Ďalej autor vo vzťahu k otázke vykonávania dôkazov súdom uvádza, že „je rozdiel medzi rozhodnutím o vierohodnosti (v prípade rozdielnych výpovedí), odmietnutím dôkazov (v prípade, ženemajú výpovednú hodnotu pre daný prípad) a pričítaním dôkaznej núdze na ťarchu obžalovaného. Kým prvé dve situácie neporušujú práva obžalovaného a smerujú k nestrannému súdnemu rozhodnutiu, pričítanie dôkaznej núdze na ťarchu obžalovaného už porušuje práva obvineného, pretože sa nejedná o nestranné súdne rozhodnutie. Nedošlo ku preukázaniu spáchania trestného činu, ale jedná sa o účelové konanie súdu s cieľom usvedčiť páchateľa. Súd s cieľom ochrany verejného záujmu chráneného zákonom prekročí hranice nezávislosti a nestrannosti a postupuje jednostranne s cieľom odsúdiť obvineného, a to i bez jasného a nevyvrátiteľného preukázania viny. Tým upiera obvinenému právo na spravodlivý proces.Ďalej nie je prípustné, aby sudcovia iniciatívne vykonávali dôkazy, ktoré nemajú byť vykonané alebo nie sú účastníkmi ani navrhnuté. To je porušenie nestrannosti sudcu a prejavom jeho ľubovôle.
Ku otázke voľného hodnotenia dôkazov a s tým spojenom probléme tzv. opomenutého dôkazu autor uvádza, že „všeobecné súdy sa musia s navrhnutým dôkazmi presvedčivým spôsobom vysporiadať. Pokiaľ nevyhovejú návrhom účastníkom na vykonanie dôkazu, musia vo svojom rozhodnutí odôvodniť, prečo takto postupovali, z akého dôvodu dôkaz nevykonali. Súd si nemôže bez riadneho odôvodnenia vyberať dôkazy a podľa toho cielene smerovať súdne konanie.
V súvislosti s náležitým odôvodnením rozhodnutia ako neoddeliteľnej súčasti práva na spravodlivé súdne konanie autor uvádza, že „právo na odôvodnenie rozhodnutia a zákaz svojvôle sú vo všeobecnej rovine odvoditeľné z kautel právneho štátu, v ktorom je neprípustné, aby sa štát dopúšťal zásahov do práv jednotlivca bez toho, aby tento zásah odôvodnil, resp. bez toho, aby jednotlivca oboznámil s jeho logickým a spravodlivosti zodpovedajúcim základom. Je právom každého byť oboznámený o tom, ktoré dôvody viedli ku prijatiu rozhodnutí verejnej moci. Podľa čl. 6 ods. 1 Dohovoru je náležité odôvodnenie rozhodovania základným princípom spravodlivosti. Súdy musia odôvodniť svoje rozhodnutie, vysvetliť svoje postupy, o aké dôkazy opreli svoje rozsudky, o aké právne normy a logicky vysvetliť svoje závery. Ústavný súd hodnotí správne odôvodnenie ako také, ktoré má vzťah medzi skutkovými zisteniami, úvahami pri hodnotení dôkazov a právnymi závermi súdu. Pokiaľ takéto odôvodnenie chýba, jedná sa o ústavne zakázanú svojvôľu, ktorá je v rozpore s čl. 36 ods. 1 Listiny základných práv a slobôd. Rozhodnutie, ktoré obsahujeodôvodnenie zanedbateľného rozsahu a kvality, porušuje základné práva účastníka. Zvýšené nároky sú kladené na odôvodnenie v prípade vykonania dôkazov, ktoré si odporujú“.
K uvedenému považujem za potrebné doplniť, že pre splnenie existencie odôvodnenia uznesenia nie je pritom dôležité iba jeho formálne označenie ako „odôvodnenie“, ani naplnenie tejto formy právnymi floskulami a prázdnym textom bez výpovednej hodnoty, ale takéto odôvodnenie musí z hľadiska jeho obsahu napĺňať aj určité minimálne štandardy materiálnej kvality. Ako vtipne uvádza Bobek (Bobek Michal, O odůvodnení soudních rozhodnutí, Právní rozhledy, č. 6/2010), súdy odôvodnenia niekedy plnia unifikovanými bezobsažnými frázami o tom, čím všetkým sa súd zaoberal, bez toho, aby uviedli konkrétny vzťah k danej veci, teda tzv. procesným raždím, vatou, sudcovským textualizmom. Podľa ustálenej judikatúry ESĽP sa pritom nevyžaduje podrobná odpoveď na všetky otázky, naplnenie požiadavky riadneho odôvodnenia rozhodnutia však predpokladá taký rozsah argumentácie OČTK a súdu, ktorý sa vzťahuje na zásadné skutočnosti, ktoré boli podkladom pre rozhodnutie. OČTK a súdy sú povinné v odôvodnení svojich rozhodnutí logicky vysvetliť svoje postupy a závery, ku ktorým dospeli a pokiaľ ide o argument, ktorý je pre verdikt rozhodujúci, vyžaduje sa špecifická odpoveď práve na tento argument (primerane ESĽP vo veci Ruiz Torija proti Španielsku, Georgiadis proti Grécku, II. ÚS 595/2012, III. ÚS 209/04, III. ÚS 25/06). V tejto súvislosti je však potrebné zdôrazniť, že za nezaujatie žiadneho stanoviska k zásadným argumentom je nutné považovať aj zaujatie takého stanoviska, ktoré je nelogické, iracionálne, v rozpore so zisteným skutkovým stavom a teda arbitrárne. Taký postup OČTK a súdu, keď je rozhodnutie odôvodnené hrubo formálne, tendenčne, nelogicky a iracionálne, iba za účelom, aby bola naplnená jeho formálna podmienka (teda odôvodnenie je iba predstierané), je nutné označiť za nezlučiteľný s čl. 6 Dohovoru.
Autor v ďalšom bode druhej časti publikácie nesúcom názov „Extrémny nesúlad medzi skutkovými zisteniami a právnymi závermi z nich vyvodenými“ uvádza, že „situáciu, kedy súd urobí skutkový záver, ktorý z dôkazov nevyplýva, možno označiť ako extrémny nesúlad medzi skutkovými zisteniami a právnymi závermi z nich vyvodenými. Súd môže nelogicky spojiť jednotlivé dôkazy alebo použije nelogický dôkaz pre svoje závery. Potom nie je zrejmé, ako k záverom došiel. Celkovo je potom také rozhodnutie nepreskúmateľné, a preto aj chybné. Pokiaľ sú právne závery všeobecného súdu v extrémnom rozpore s vykonaným skutkovým zistením, dochádza k porušeniu spravodlivého procesu. Informácia sa teda nesmie deformovať v priebehu konania, má byť v celom procese zachovaná a jej hodnotením súdom má dôjsť ku konečnému úsudku. Predpokladom náležitého a tiež ústavne súladného hodnotenia dôkazu je, že informácia z hodnoteného dôkazu ostane bez akejkoľvek deformácie v procese jeho hodnotenia zachovaná a výlučne iba ako taká sa premietne do vlastného vyhodnotenia ako konečného úsudku súdu. Opačný postup by vo svojich dôsledkoch znamenal nielen vážny zásah do zákonných kautel súdneho konania, ale ohrozil by pri výkone spravodlivosti samotný účel súdneho konania. Pokiaľ súd správne odôvodní dôkazy, ktoré využil, popíše svoje úvahy, ale výsledné rozhodnutie nebude všetkému predchádzajúcemu zodpovedať, tak iba zdanlivo odôvodňuje nespravodlivé rozhodnutie. Inak povedané, sebeférovejšie, dôkladne zdôvodnené rozhodnutie o tom, ktoré dôkazy v rámci súdneho dokazovania pripustiť, môže byť iba klamlivým závojom nespravodlivosti, pokiaľ súd nakoniec fakticky rozhoduje na základe dôkazov odlišných. Súd musí hodnotiť dôkazy objektívne. Nemôže cielene vyvodzovať závery, ktorými by opodstatnil svoj zámer. Prípadne nemôže nelogicky vyvodzovať závery bez opory v dôkazoch. Súd nesmie dôkazy deformovať ani žiadny opomenúť. Pokiaľ dôkaz nevyužije k záverom vedúcim k rozhodnutiu vo veci, musí to riadne odôvodniť. Súd sa nemôže usilovať o preukázanie viny aj za situácie, že tomu dôkazy nezodpovedajú. Takéto konanie by bolo hodnotené ako účelové a nezhodujúce sa s princípom nezávislosti a nestrannosti súdu a sudcu a tým aj právom na spravodlivý proces.
V súvislosti s problematikou svojvôle alebo ľubovôle autor uvádza jedno zo zásadných a pre okolnosti rozhodovania kompetentných orgánov v súčasnej slovenskej právnej realite mimoriadne dôležitých konštatovaní, že „akokoľvek silný verejný záujem neopodstatňuje rozhodnutie, ktoré nie je založené na dôkazoch a neopiera sa o právny poriadok. Ústavný súd vo svojej judikatúre za svojvôľu označil situácie, kedy dôjde ku extrémnemu nesúladu (rozporu) medzi právnymi závermi s vykonanými skutkovými zisteniami, ďalej vtedy, keď rozhodujúci orgán nerešpektuje kogentnú normu alebo pokiaľ rozhodnutie založí na právnej interpretácii, ktorá je v extrémnom rozpore s princípmi spravodlivosti (prepätý formalizmus), alebo na interpretácii a aplikácii pojmov v inom ako zákonom stanovenom a právnemu mysleniu konsenzuálne akceptovanom význame, a nakoniec, keď ide o rozhodnutie existujúce bez bližších zásad odvodených z právnej normy. Správny orgán alebo súd nemôže svojim rozhodnutím smerovať k ním vytýčenému cieľu, ktorý nedokáže odôvodnením obhájiť, ani si nemôže vyložiť zákon tak, aby zodpovedal jeho zámeru. Súd porušuje práva účastníkov konania, pokiaľ hodnotí dôkazy bez akéhokoľvek akceptovateľného racionálneho logického základu a tiež pokiaľ sú hodnotené dôkazy bez logickej náväznosti, alebo ak je dôkaz vysvetlený chybne alebo dokonca účelovo.Svojvôľou možno označiť účelové konanie súdu alebo iného orgánu verejnej moci, ktoré smeruje k nimi stanovenému cieľu. Aj keď môže byť cieľ účelového konania verejným záujmom, pokiaľ spôsob jeho dosiahnutia nemá oporu v právnom poriadku, jedná sa o protiústavnú činnosť. Medzi znaky právneho štátu patrí aj právna istota. Jej súčasťou je predvídateľnosť práva a legitímna predvídateľnosť postupu orgánov verejnej moci“.
Tretiu časť publikácie s názvom „Nezávislosť súdneho rozhodovania ako základný predpoklad spravodlivého konania“ jej autor uvádza citátom predsedu Ústavného súdu Českej republiky Pavla Rychetského: „Po hrôzach holokaustu európska spoločnosť pochopila, že je potrebné ústavne chrániť nielen demokraciu, ale i takzvaný právny štát. Teda vládu práva, a to i nad parlamentom, vládou, nad politickými a volenými inštitúciami“. Táto časť sa venuje otázkam nezávislosti a nestrannosti súdov a ich atribútom, garanciám odbornosti sudcov, finančným zabezpečením sudcov, ich neodvolateľnosťou a spôsobom ich menovania.Autor tu uvádza, že „moderné poňatie právneho štátu si nevystačí iba s dodržovaním pozitívneho práva, ale že skúma i jeho skutočný obsah. Povaha právneho štátu vyžaduje, aby bola štátna moc limitovaná ústavou a zákonmi, a že orgány verejnej moci svoje takto získané kompetencie nesmú prekračovať.
Štvrtá časť publikácie je venovaná právu na spravodlivý proces v civilnom konaní a piata časť vybraným aspektom práva na spravodlivý proces uplatňujúceho sa v trestnom konaní s dôrazom na princíp prezumpcie neviny, zásadu „nullum crimen et nulla poena sine lege“, zásadu ne bis in idem a právo na odvolanie. V šiestej časti sa autor zaoberá právom na obhajobu ako neoddeliteľnou súčasťou práva na spravodlivý proces v trestnom konaní. Jedným z kľúčových práv obvineného v kontexte spravodlivého procesu je aj právo obvineného byť oboznámený s povahou a dôvodmi obvinenia. Uvedené právo je napriek svojim dôsledkom často opomínané a je realizované iba povrchne formálne. Autor k tomu poukazuje na judikatúru ESĽP (Miraux proti Francúzsku, T. Proti Taliansku) a uvádza, že „ustanovenie čl. 6 ods. 3 písm. a) Dohovoru nestanovuje konkrétnu formu ohľadom spôsobu, akým má byť obvinený informovaný o povahe a dôvodoch obvinenia vznesených proti nemu, avšak s ohľadom na vzťah medzi týmto ustanovením a ustanovením čl. 6 ods. 3 písm. b) Dohovoru je potrebné formu oboznámenia s obvinením pomerovať s právom obvineného na efektívnu prípravu obhajoby. Oboznámenie s obvinením je právny akt takej dôležitosti, že musí spĺňať materiálne aj formálne požiadavky nevyhnutné k zabezpečeniu efektívneho výkonu práv obvineného. Iba obyčajná vágna a neoficiálna znalosť obvinenia obvineným nie je postačujúca.
Autor ďalej poukazujúc na rozhodovaciu činnosť ESĽP (napr. Bendenoun proti Francúzsku, Öcalan proti Turecku, Matyjek proti Poľsku) uvádza, že „neoddeliteľným predpokladom k náležitému uplatneniu práva na prípravu obhajoby je možnosť nahliadať do spisu. V situácii, keď obvinený nemá prístup ku spisu až do veľmi neskorej fázy trestného konania, môže byť označené ako porušenie práva na spravodlivý proces, pokiaľ je tým znemožnené jeho právo mať primeraný čas a možnosť na prípravu obhajoby, o to viac v kontexte porušenia iných práv obvineného v trestnom konaní podľa čl. 6 ods. 3 Dohovoru“.
V siedmej časti sa autor zaoberá právom na spravodlivý proces v správnom konaní.
Záverom možno dodať, že uvedenú publikáciu možno odporučiť nielen prokurátorom vykonávajúcim dozor v prípravnom konaní a sudcom, pre ktorých by mala spolu s ďalšími na trhu dostupnými publikáciami venujúcimi sa tejto problematike,predstavovať „povinné čítanie“, ale aj laickej verejnosti, ktorá má záujem vzdelávať sa za účelom rozvoja vlastného právneho vedomia, a pochopením vyššie uvedených princípov aplikáciou kritického myslenia si vytvárať vlastné názory na dianie v oblasti justície a tým odolávať častým účelovým dezinpretáciám zo strany tých politických predstaviteľov ačlenov mediálnej obce, ktorých cieľom nie je hľadanie pravdy, ale získavanie lacných politických bodov a cielený mediálny lynč názorovo a politicky nepohodlných osôb, teda záujmy nezlučiteľné s poslaním novinára a novinárskou etikou.
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.