Doc. Ing. Ján Mandelík, PhD., znalec
Možnosti súdnolekárskeho hodnotenia úrazov a jeho využitia pri interdisciplinárnom vyšetrovaní dopravných nehôd
Postupy využívané pri technickej analýze nehodového deja predstavujú výsledky dlhoročnej snahy o využitie jednotlivých poznatkov z konkrétneho nehodového deja v čo najvyššej miere a tieto sú zároveň aj predmetom neustáleho vývoja. Ich vývoj je limitovaný nielen rozširovaním poznatkov o jednotlivých prvkoch nehodového deja, ale aj vývojom technických prostriedkov využiteľných pre realizáciu vlastnej analýzy a pre demonštráciu jej výsledkov. Je zrejmé, že kvalita a komplexnosť technickej analýzy nehodového deja má významný vplyv na kvalitu a komplexnosť výsledného právneho posúdenia. V spojení so sociologickou charakteristikou dopravy, ktorá je celospoločenskou potrebou a ktorá sa bezprostredne dotýka života každého jedinca nielen svojou kvalitou, ale aj mimoriadnymi udalosťami vzniknutými v súvislosti s touto činnosťou, je potom zrejmé, že zvyšovanie poznania v oblasti technického posudzovania dopravných nehôd má významný dopad na spoločenskú atmosféru, dôveru k práci štátnych orgánov a k fungovaniu štátu ako takého. Z toho je možné vyvodiť, že každé vedecké zdokonalenie postupov používaných pri technickej analýze nehodového deja má vysokú hodnotu nielen pre samotné súdne inžinierstvo a pre súdy, ale aj pre celú spoločnosť.
Do rámca problematiky nových vedeckých postupov v tejto oblasti dôkazových prostriedkov je možné zaradiť monografiu „Možnosti súdnolekárskeho hodnotenia úrazov a jeho využitia pri interdisciplinárnom vyšetrovaní dopravných nehôd“ autorov: Bobrov N., Mandelík J., Havaj P. v rozsahu 225 strán. Autori sa zaoberajú možnosťami systémového využitia informácií o poraneniach účastníkov dopravnej nehody pre potreby analýzy nehodového deja na základe interdisciplinárnych postupov súdneho lekárstva a súdneho inžinierstva s využitím zadefinovaných zákonitostí a funkčných závislostí pôsobiacich v priebehu nehodového deja, pričom za ťažiskový prípad je považovaná dopravná nehoda resp. zrážka vozidla a chodca. Predmetná monografia si dáva za cieľ predstaviť na nové výsledky pri riešení problematiky využitia súdnolekárskych poznatkov o poraneniach účastníkov dopravnej nehody pre potreby technickej analýzy nehodového deja a to:
- parametrizáciou zistených poranení systémom Fortis zameranou na určenie intenzity každého zraňujúceho kontaktu (t.j. u každého zisteného poranenia)
- lokalizáciou zraňujúcich kontaktov na povrchu tela poranenej osoby
Uvedené formy výstupu súdnolekárskeho posudzovania sú vedľa štandardných slovných popisov následne využiteľné ako východzia alebo kontrolná hodnota pre technickú analýzu priebehu nehodového deja s použitím moderných výpočtových simulačných prostriedkov ako aj ostatných metód súdneho inžinierstva, pričom systém Fortis bol zaradený do študijného plánu LF UPJŠ.
V monografii sa nachádzajú okrem výsledkov vlastného výskumu aj vykonaných výskumov spojených s mechanizmom kontaktných, tak aj nekontaktných poranení, a taktiež aj výsledky skúmania vykonaných crash testov a limitné bezpečnostné hodnoty, ktoré sú využívané pri hodnotení bezpečnosti vozidiel, ktoré vychádzajú zo základných biometrických a biomechanických charakteristík ľudského tela a jeho pohybu. Sú tu prezentované aj vybraté kazuistiky prípadov, kedy boli uvedené postupy úspešne aplikované.
Doc. Ing. Ján Mandelík, PhD., znalec, http://mandelik-nehody.sk.
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.