Kritériá na posudzovanie neprípustnej policajnej provokácie - prípad Akbay a ostatní proti Nemecku
Úvodná poznámka (JUDr. Peter Šamko):
Ide o dôležité rozhodnutie Európskeho súdu pre ľudské práva, v ktorom sa tento súd podrobne zaoberal policajnou provokáciou, t. j. podnecovaním osoby k spáchaniu trestného činu a dôsledkami, ktoré musí súd rozhodujúci vo veci vyvodiť, pokiaľ zistí, že k policajnej provokácii skutočne došlo (tak ako to bolo aj v posudzovanom prípade).
ESLP sa zaoberal vecným a procesným testom k zisteniu policajnej provokácie, pričom pomerne striktne (a jednohlasne) odmietol, aby bolo možné uznať obvineného za vinného zo spáchania trestného činu, ktorý bol políciou vyprovokovaný. ESLP odmietol aj doterajšiu prax v Spolkovej republike Nemecko, ktorá v takýchto prípadoch pripúšťa uznanie viny s tým, že neprípustnosť policajnej provokácie sa kompenzuje iba pri výroku o treste a to jeho podstatným zmiernením.
Významným je aj to, že ESLP stanovil povinnosť vylúčiť dôkazy získané policajnou provokáciou z trestného konania a to aj dôkazy, ktoré na takéto neprípustné dôkazy nadväzujú (ako sú napríklad následné priznanie obvineného a podobne). ESLP fakticky, a podľa môjho názoru správne, uplatnil pri vylúčení dôkazov doktrínu plodov z otráveného stromu a nie, pre európsky kontinent tradičnú a pomerne pochybnú, teóriu konfliktu záujmov, pri ktorej sa procesné vady riešia podľa vyvažovania záujmu na potrestaní páchateľa na strane jednej a zachovaní práv obvineného na strane druhej.
ESLP nasledoval a potvrdil v tomto smere svoju predchádzajúcu judikatúru vo veci Furcht proti Nemecku (rozhodnutie zo dňa 23.10.2014, sťažnosť č. 54648/09), ktorá sa taktiež týkala neprípustnej policajnej provokácie a neprípustnosti dôkazov, ktoré boli ňou získané.
Rozhodnutie ESLP:
Európsky súd pre ľudské práva v rozsudku ohľadne sťažnosti č. 40495/15 zo dňa 15.10.2020 posudzoval prípad, v ktorom sa zaoberal policajnou provokáciou, ktorou sa rozumie provokovanie (podnecovanie) podozrivého k spáchaniu trestného činu.
Podstatné sú nasledovné závery rozhodnutia ESLP:
1/ prípustnosť dôkazov a ich použiteľnosť pri zistení policajnej provokácie
a)
prípustnosť dôkazov a ich použiteľnosť v súdnom konaní je síce primárne vecou vnútroštátneho práva a je v zásade vecou vnútroštátnych súdov, aby posúdili použiteľnosť predložených dôkazov, avšak súdy musia overiť aj to, či konanie ako celok vrátane spôsobu, akým boli dôkazy získané a vykonané je spravodlivé. Súdy tak musia garantovať, aby právo obvineného na spravodlivý proces v zmysle článku 6 ods. 1 Dohovoru prevážilo nad významom a účelom boja so závažnou kriminalitou.
b)
pokiaľ došlo k policajnej provokácii, je nevyhnutné z okruhu dôkazných prostriedkov vylúčiť akékoľvek dôkazy získané v dôsledku policajného podnecovania, vrátane prípadného priznania obvineného, ak existuje úzka súvislosť medzi výpoveďou obvineného a policajnou provokáciou. V takomto prípade priznanie obvineného nemôže napraviť účinky policajnej provokácie. K dosiahnutiu spravodlivého procesu v zmysle článku 6 ods. 1 Dohovoru musia byť vylúčené všetky dôkazy získané v dôsledku policajnej provokácie a odsúdenie obvineného nesmie byť založené na dôkazoch získaných policajným podnecovaním. Pokiaľ nie je možné dospieť k odsudzujúcemu rozsudku na základe iných dôkazov, je nutné trestné stíhanie zastaviť alebo obvineného oslobodiť spod obžaloby.
2/ vecný a procesný test k zisteniu policajnej provokácie
a)
ESLP vykonal vecný a procesný test k zisteniu policajnej provokácie, pričom v rámci vecného testu možno urobiť záver, že k policajnému provokovaniu dochádza vtedy, keď sa policajti neobmedzujú na vyšetrovanie trestnej činnosti v zásade pasívne, ale majú na subjekt (podozrivého a neskôr obvineného) taký vplyv, že ho podnecujú k spáchaniu trestného činu, ktorý by inak nebol spáchaný, aby tak bolo možné získať dôkazy a začať trestné stíhanie (vzniesť obvinenie). ESLP zdôraznil, že dôvodom zákazu policajnej provokácie je to, že úlohou polície je predchádzať trestnej činnosti a vyšetrovať ju a nie ju podnecovať. Podstatou procesného testu je určenie, či vnútroštátne súdy urobili kroky nevyhnutné k odhaleniu okolností ohľadne namietaného podnecovania a či a aké výsledky vyvodili v prípade zistenia policajnej provokácie.
Vecný test skúmania policajnej provokácie:
Pri vecnom teste súd skúma dôvody skrytej operácie a správanie orgánov, ktoré ju vykonávali. Súd zisťuje, či existovali objektívne podozrenia, že sa podozrivý zúčastnil trestnej činnosti alebo mal úmysel trestný čin spáchať.
ESLP skonštatoval, že vnútroštátne orgány nemajú žiadny dôvod opodstatnene podozrievať osobu z predchádzajúcej trestnej činnosti (v danom prípade išlo o obchodovanie s drogami), pokiaľ nemajú žiadny záznam v registri trestov, nebolo proti nim začaté predbežné vyšetrovanie a nič nenasvedčovalo tomu, že daná osoba vyvíja snahu zapojiť sa do obchodovania s drogami, pokiaľ nebola oslovená políciou.
ESLP uviedol, že tieto okolnosti možno považovať, v závislosti na okolnostiach konkrétneho prípadu, za známku existencie trestnej činnosti alebo jej zámeru:
- podozrivou osobou prezentovaná znalosť súčasných cien drog a schopnosť získať drogy v krátkej dobe,
- peňažný zisk podozrivej osoby z takých transakcií.
ESLP pri stanovení hranice medzi legitímnou infiltráciou polície a podnecovaním k spáchaniu trestného činu skúma otázku, či bol podozrivý (neskôr obvinený) vystavený nátlaku k spáchaniu trestnej činnosti. V prípade drog je upustenie od pasívneho prístupu zo strany vyšetrujúcich orgánov spojené s takým konaním, ako je prevzatie iniciatívy pri kontaktovaní podozrivej osoby, obnovenie ponuky napriek jeho pôvodnému odmietnutiu, naliehavé výzvy, zvyšovanie ceny nad priemer alebo apelovanie na súcit podozrivej osoby zmienením abstinenčných príznakov.
Dôkazné bremeno má štátny orgán. Je na obžalobe, aby preukázala, že nedošlo k žiadnemu podnecovaniu (provokovaniu) za predpokladu, že obvinenia nie sú celkom nepravdepodobné. ESLP v tomto smere zdôraznil potrebu jasného a predvídateľného postupu schvaľovania vyšetrovaných opatrení a ich riadneho dohľadu. ESLP považuje súdny dohľad za najvhodnejší prostriedok v prípade tajných operácií.
ESLP zdôraznil, že pokiaľ by podľa vecného testu k provokovaniu mohol súd na základe dostupných informácií s dostatočnou istotou konštatovať, že vnútroštátne orgány vyšetrovali činnosť sťažovateľa v zásade pasívne a nepodnecovali ho k spáchaniu trestného činu, postačovalo by to za normálnych okolností k tomu, aby ESLP dospel k záveru, že následné použitie dôkazov získaných tajným opatrením v trestnom konaní nevyvoláva rozpor s článkom 6 ods. 1 Dohovoru.
Procesný test skúmania policajnej provokácie:
K tomuto procesnému testu pristupuje súd v prípade ak zistí z vecného testu, že sťažovateľ bol podnecovaný k trestnej činnosti, prípadne ak nezískal dostatok informácií zo spisu, respektíve ide o informácie nepreukázané, či nedostatočné.
Procesný test zisťuje, či vnútroštátne súdy urobili všetky nevyhnutné kroky k odhaleniu namietaného podnecovania a či v prípade zistenia, že k podnecovaniu došlo alebo v prípade, v ktorom obžaloba nepreukázala, že by k nemu nedošlo, boli prijaté závery v súlade s Dohovorom.
ESLP uviedol, že v prípade zistenia dôvodnosti námietky o provokácii, bude takéto zistenie zaklať povinnosť súdu zastaviť trestné konanie z dôvodu zneužitia procesu alebo vylúčiť akékoľvek dôkazy získané podnecovaním – policajnou provokáciou.
ESLP zopakoval, že verejný záujem na boji proti trestnej činnosti nemôže ospravedlniť použitie dôkazov získaných v dôsledku policajného podnecovania (provokácie), nakoľko by tým bol obvinený vystavený riziku, že bude od samotného začiatku definitívne zbavený spravodlivého procesu. K dosiahnutiu spravodlivého procesu v zmysle článku 6 ods. 1 Dohovoru musia byť vylúčené všetky dôkazy získané v dôsledku policajného podnecovania alebo musí byť použitý postup s podobnými dôsledkami. Osoba nesmie byť potrestaná za trestnú činnosť (alebo jej časť), ktorá bola výsledkom podnecovania zo strany štátnych orgánov.
ESLP preto uzatvoril, že pokiaľ bolo v danom prípade odsúdenie sťažovateľa za trestný čin založené na dôkazoch získaných policajnou provokáciou, nie je možné ani značné zmiernenie trestu sťažovateľovi považovať za postup s obdobným dôsledkom, akým je vylúčenie napadnutých dôkazov. Ďalej ESLP stanovil, že priznanie k trestnému činu spáchanému v dôsledku provokácie nemôže vymazať podnecovanie ani jeho účinky.
b)
ESLP v danom prípade rozšíril prípady policajného podnecovania k trestnej činnosti aj na osoby, ktoré sa síce podieľali na vyprovokovanom trestnom čine, ale samé neboli v priamom kontakte s príslušnými policajtmi, pokiaľ zo strany policajtov bolo možné predvídať, že páchateľ do trestnej činnosti zapojí aj iné osoby.
ESLP ďalej zdôraznil, že osoba môže byť podrobená policajnej provokácii aj keď nebola v priamom kontakte s policajtmi pracujúcimi v utajení, ale bola do trestného činu zapojená spolupáchateľom, ktorý bol políciou priamo podnecovaný (provokovaný) k spáchaniu trestného činu. ESLP zohľadnil, či je pre políciu predvídateľné, že osoba priamo podnecovaná k spáchaniu trestného činu pravdepodobne kontaktuje iné osoby, aby sa podieľali na trestnom čine, či boli činnosti tejto osoby určené taktiež konaním policajtov a či zúčastnené osoby boli vnútroštátnymi súdmi považované za spolupáchateľov trestného činu.
V danej veci dospel ESLP k záveru, že tak sťažovateľ, ktorý bol v priamom kontakte s tajným agentom, tak spolupáchateľ boli podnecovaní k spáchaniu drogového trestného činu (vo vzťahu k dvom sťažovateľom bol teda porušený Dohovor).
Stručný popis skutkového stavu, ktorý bol posúdený ako policajná provokácia:
Policajný informátor oznámil Brémskym colným úradom v roku 2009, že sťažovateľ MPS obchoduje v kaviarni v Berlíne s heroínom. Následovalo odpočúvanie, ktoré odhlalilo diskusie v kódovanom jazyku, avšak nepotvrdilo a ani celkom nevyvrátilo podozrenie proti MPS. MPS nemal žiadny záznam v registri trestov.
Polícia požiadala iného informátora M., aby sa zapojil do vyšetrovania, ktorý začal pravidelne navštevovať kaviareň sťažovateľa a pýtal sa sťažovateľa na obchodovanie s heroínom. Informátor v súlade s policajnými pokynmi hovoril sťažovateľovi, že môže dovážať drogy cez prístav Bremerhaven v kontajneroch a dostať ich z prístavu za pomoci pracovníka v prístave K., ktorý dokáže obísť colnú kontrolu. MPS reagoval tak, že nechce mať nič spoločné s heroínom, ale hašiš a kokaín by považoval za inú záležitosť.
MPS nemal žiadne kontaktné osoby a ani finančné prostriedky na dovoz kokaínu, napriek tomu súhlasil s návrhom informátora polície M., aby sa zoznámil s pracovníkom prístavu. To bolo v roku 2010 a išlo tiež o policajného agenta. Ani polícia nezistila žiadne kontakty MPS v tomto smere. Policajný agent K. zapôsobil na MPS tým, aké kontkaty v prístave mu prezentoval a ako mu popisoval ľahký spôsob, akým môžu byť drogy dovezené bez rizika ich nájdenia a MPS preto začal tvrdiť, že pošle osobu do Južnej Ameriky za účelom prípravy dodávky kokaínu, hoci takú osobu nemal.
MPS, ktorý sa cítil pod tlakom polície vykonal viaceré pokusy o nadviazanie potrebných kontaktov, avšak všetky pokusy zlyhali a to až do jara roku 2011. MPS požiadal ďalšieho (tretieho) sťažovateľa o nadviazanie kontaktov s obchodníkmi s kokaínom prostredníctvom osoby zadržanej v Turecku, avšak aj pokusy tejto osoby zlyhali. Polícia si bola vedomá, že MPS nezískal nevyhnutné kontakty k tomu, aby mohol kokaín dodávať do prístavu. Informátor však opakovane tvrdil, že MPS chce obchodovať s drogami cez prístav.
V máji roku 2011 MPS s druhým sťažovateľom a jeho známym sa stetli v Holandsku a hovorili spolu o možných obchodoch s drogami. Dohodli sa že zorganizujú spoločne s kontknými osobami dovoz 100kg kokaínu z Južnej Ameriky. Drogy mali byť dovezené cez prístav a cez policajného pracovníka K.
Dňa 17.08.2011 bolo do prístavu v kontajneri dodaných takmer 100kg kokaínu. Dňa 18.08.2011 si MPS a K. vyzdvyhli drogy z kontajneru v prístave a odniesli ich do bytu, ktorý prenajal MPS za pomoci K. MPS, druhý ako aj tretí sťažovateľ, ktorý drogy mal previesť z prístavu do Berílna boli v ten deň zatknutí.
V roku 2012 bol MPS uznaný za vinného z nedovoleného obchodovania s drogami a bol mu uložený trest odňatia slobody vo výmere 4 roky a 5 mesiacov. Druhému sťažovateľovi bol uložený trest odňati aslobody vo výmere 3 roky a 7 mesiacov za napomáhanie s obchodovaním s drogami a tretiemu sťažovateľovi bol uložený trest odňatia slobody vo výmere 4 roky za neoprávnenú držbu drog. Krajský súd výrok o vine založil primárne na priznaniach MPS a ďalších sťažovateľov urobených na hlavnom pojednávaní. Krajský súd však dospel k záveru, že MPS bol v rozpore s právnym štátom podnecovaný k spáchaniu trestného činu, pre ktorý bol uznaný za vinného a teda došlo k porušeniu článku 6 ods. 1 Dohovoru. Zistil, že proti MPS bolo na začiatku dostatočné podozrenie z obchodovania s drogami a to na podklade informácií od policajného informátora a z odposluchov. Policajný informátor však následne značne pokúšal MPS a po veľmi dlhú dobu na neho vyvýjal tlak. Vyšetrovacie orgány navyše vytvorili značnú ponuku pre spáchanie trestného činu tým, že prostredníctvom prístavu Bremerhaven predstavili zádnlivo bezpečný dovozný kanál pre dovoz drog. Mohol to byť len tento bezpečný kanál, ktorý umožnil MPS nadviazať kontkat s dodávateľom kokaínu, pretože predtým žiadne takéto kontakty nemal. Navyše, práve tento dovozný kanál presvedčil MPS k preprave veľkého množstva drog, čo išlo značne nad rámec trestných činov, z ktorých bol MPS na začiatku po odpočúvaní jeho telefónu dôvodne podozrivý.
Krajský súd však odmietol zastaviť trestné stíhanie (či oslobodiť spod obžaloby) sťažovateľov z dôvodu protiprávnej provokácie k spáchaniu trestného činu, pričom túto skutočnosť vzal do úvahy pri výmere trestov. Krajský súd vzal do úvahy, že bez podnecovania by musel byť MPS uložený trest odňatia slobody najmenej na 10 rokov a trest znížil z dôvodu zistenej provokácie k spáchaniu trestného činu.
Spolkový súdny dvor následne zamietol opravné prostriedky sťažovateľov. Potvrdil zistenie krajského súdu, že MPS a druhý sťažovateľ boli v rozpore so zákonom podnecovaní k spáchaniu trestného činu a preto konanie proti nim nebolo spravodlivé. Odkázal na ustálenú judikatúru, z ktorej vyplýva, že provokácia k spáchaniu trestného činu nevedie k zastaveniu trestného stíhania, ale len k zmierneniu trestu.
V roku 2014 Spolkový ústavný súd zamietol aj ústavné sťažnosti. Skonštatoval, že aj v prípade, ak boli sťažovatelia podnecovaní k spáchaniu trestného činu možno uplatniť zákaz k vymáhaniu nároku štátu na uloženie trestu iba vo výnimočných prípadoch. Je nutné vziať do úvahy, že zásada právneho štátu nechránila len záujmy obvineného, ale tiež verejný záujem na trestnom stíhaní. Porušenie článku 6 ods. 1 Dohovoru bolo dostatočne súdmi kompenzované pri výroku o treste.
ESLP vo svojom vyššie citovanom rozhodnutí rozhodol tak, že pri MPS a druhom sťažovateľovi jedomyselne zistil porušenie článku 6 ods. 1 Dohovoru, nakoľko MPS a druhý sťažovateľ by nespáchali trestný čin bez vplyvu štátnych orgánov, pričom vyslovene odmietol aplikačnú prax v Spolkovej republike Nemecko, ktorá umožňovala odsúdiť osobu aj za trestný čin, ktorý bol vyprovokovaný (podnecovaný) štátnymi orgánmi a kompenzovať takýto postup štátnych orgánov iba pri výroku o treste.
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.