Ústavný súd SR vo svojom náleze sp. zn. III. ÚS/561/2021 zo dňa 21.12.2021 preskúmaval väzobné rozhodnutie sťažovateľa, ktorý bol vzatý do väzby v súvislosti s obvinením pre tzv. drogový trestný čin. Obvinený v ústavenej sťažnosti namietal, že súdy sa pri rozhodovaní o väzbe nesprávne vysporiadali s námietkou obvineného ohľadne nezákonnosti získania dôkazu (nájdenia drogy vo motorovom vozidle).
Treba oceniť, že Ústavný súd SR v posudzovanom prípade pristúpil k jednoznančnému aplikovaniu doktríny plodov z otráveného stromu pri nezákonnom postupe obstarávania dôkazov, čo nie je v trestnoprávnych pomeroch SR obvyklým počinom, nakoľko časť sudcov, odbornej literatúry, ale hlavne orgánov činných v trestnom konaní sa bráni aplikovaniu tejto doktríny a odmieta ju ako niečo cudzie v slovenskom trestnom práve (časť aplikačnej praxe sa k tejto doktríne stavia rezervovane, nakoľko nie je výslovne zakotvená v Trestnom priadku ako aj s poukazom na niektoré rozhodnutia ESĽP, ktoré dávajú prednosť teórii vyvažovania záujmov pri hodnotení nezákonne získaného dôkazu pred doktrínou plodov z otráveného stromu). Z tohto pohľadu ide preto pre aplikačnú prax o významené rozhodnutie ústavného súdu.
Ústavný SR teda v uvedenom náleze aplikoval doktrínu plodov z otráveného stromu, pričom uviedol, že nezákonnosť postupu obstarávania dôkazov neumožňuje, aby boli použité v trestnom konaní a to z dôvodu, že takýto postup by umožňoval svojvôľu a nezákonnosť. Podľa názoru ústavného súdu je podstatou tejto doktríny „že všetky dôkazy, ktoré boli získané nezákonne, musia byť vylúčené, pričom nie je prípustné ani využitie dôkazov, ktoré boli získané priamo alebo nepriamo, ako výsledok nezákonného zatknutia, prehliadky, výsluchu a podobne“. K uvedenému ústavný súd dodal, že využitie takýchto dôkazov je síce možné vo výnimočných prípadoch, no nesmie ísť o dôkazy nosné“.
V danej veci, keď boli dôkazy (drogy) získané nezákonným postupom polície pri prehliadke vozidla, dospel ústavný súd k záveru, že takýto postup polície spĺňa presne charakteristiku plodov z otráveného stromu s tým, že ústavný súd nevzhliadol ani možnosť ustúpiť od tejto doktríny vzhľadom na verejný záujem a závažnosť skutku, keďže ide o dôkaz kľúčový a najvýznamnejší.
Ústavný súd v tomto smere poukázal aj na trest, ktorým bol obvinený ohrozený (10 rokov – 15 rokov), pričom pripomenul, že čím vyšší trest páchateľovi hrozí, tým je vyššia aj miera citlivosti súdov na procesné prešľapy orgánov činných v trestnom konaní.
Skutkovo išlo o prípad, v ktorom bol sťažovateľ zastavený policajnou hliadkou výlučne s cieľom vykonania rutinnej kontroly týkajúcej sa bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky. Sťažovateľ sa riadne podrobil dychovej skúške na prítomnosť alkoholu s negatívnym výsledkom. Policajná hliadka následne pokračovala v kontrole tzv. povinnej výbavy vozidla, pričom toto jej konanie bolo ovplyvnené tým, že člen policajnej hliadky zacítil podozrivý zápach a mal podozrenie na drogy vo vozidle. Nahliadnutie do batožinového priestoru v súvislosti s povinnou výbavou nebolo dostatočné a preto došlo k otvoreniu dverí vodiča, kde hliadka spozorovala zabalené predmety, o ktorých sťažovateľ potvrdil, že ide o marihuanu.
Sťažovateľ bol následne políciou dotazovaný (bez predchádzajúceho poučenia o zákaze sebaobviňovania) na to, že či je ochotný nález vydať, s čím súhlasil. Až následne, a teda až potom, ako sa rozhodol dobrovoľne vec vydať, bol pri podpisovaní zápisnice o vydanie veci poučený o svojich právach, teda aj o zákaze sebaobviňovania.
Ústavný súd SR následne rozviedol podstatu zákazu sebaobviňovania s tým, že je dôležité, aby policajt predtým, ako vyzve osobu na vydanie veci podľa § 89a Tr. por., túto osobu poučil o zákonnej možnosti neobviňovať sám seba a neprispieť k vlastnému sebaobvineniu z trestnej činnosti. O tomto mal policajt poučiť sťažovateľa predtým, než vec vydal, t. j. o tom, že nemá povinnosť vec vydať, ak by si vydaním veci spôsobil nebezpečenstvo trestného stíhania (nie až potom ako už bola vec vydaná). Pokiaľ totiž došlo k vydaniu veci bez tohto predchádzajúceho poučenia, ide o postup od počiatku nezákonný a zákonný podklad by nemalo ani vykonávanie akýchkoľvek ďalších úkonov zo strany orgánov činných v trestnom konaní.
Ústavný súd SR dal preto sťažovateľovi za pravdu, že bolo zsiahnuté do jeho práv s tým, že postup polície pri získavaní dôkazu (drogy) z vozidla vyhodnotil ako nezákonný (postup podľa § 89a Tr. por. v kontexte zákazu sebaobviňovania).
Ústavný SR preto zrušil väzobné rozhodnutie všeobecného súdu a prikázal prepustiť sťažovateľa z väzby na slobodu.
Z uvedeného vyplýva aj to, že pokiaľ obvinený namieta zákonnosť získania dôkazu pri väzobnom rozhodovaní, je nutné sa s touto námietkou dôsledne a podrobne zaoberať a to bez ohľadu na to, že ešte nejde o meritórne rozhodovanie.
Výňatok z nosnej argumetnácie ústavného súdu uvedenej v odôvodnení nálezu sp. zn. III. ÚS 561/2021
Sťažovateľ spochybňuje procesný postup orgánov činných v trestnom konaní týkajúci sa začatia trestného stíhania, ktorý smeroval k jeho obvineniu, osobitne nezákonne získaný dôkaz, bez ktorého by k obvineniu a tým ani k väzbe nedošlo.
Obsahom základného práva na osobnú slobodu podľa čl. 17 ods. 2 a 5 ústavy je ustanovenie, podľa ktorého osobu možno do väzby vziať iba z dôvodov a na čas ustanovený zákonom a na základe rozhodnutia súdu. Ústavný rámec dopĺňajú ustanovenia dohovoru, konkrétne namietané porušenie čl. 5 ods. 1 písm. c) dohovoru, podľa ktorého nikoho nemožno pozbaviť slobody, pokiaľ sa tak nestane v súlade s konaním ustanoveným zákonom, ak sú oprávnené dôvody domnievať sa, že je potrebné zabrániť osobe v spáchaní trestného činu alebo v úteku po jeho spáchaní. Z ústavy a rovnako aj z dohovoru vyplýva, že každé obmedzenie osobnej slobody väzbou môže nastať len z dôvodov ustanovených zákonom. Preto úprava obsiahnutá v TP je integrálnou súčasťou ústavného rámca zaručenej osobnej slobody (II. ÚS 315/06).
Obsahom základného práva podľa čl. 17 ods. 5 ústavy je aj oprávnenie trestne stíhanej osoby, aby súd rozhodujúci o jej väzbe skúmal významné skutočnosti pre a proti väzbe, pričom ak sa rozhodne trestne stíhanú osobu do väzby vziať alebo ju v nej ďalej držať, aby boli takéto rozhodnutia založené na konkrétnych skutočnostiach, a nie na abstraktnej úvahe (IV. ÚS 207/07, III. ÚS 115/08). Z judikatúry ústavného súdu (III. ÚS 417/2011) vyplýva, že pri rozhodovaní o väzbe musia byť súčasne splnené formálne predpoklady väzby, musí existovať uznesenie o vznesení obvinenia a materiálne predpoklady väzby, t. j. musia existovať skutočnosti osvedčujúce kvalifikované podozrenie, že skutok, pre ktorý bolo začaté trestné stíhanie, bol spáchaný a má znaky trestného činu, a že sa obvinený trestného činu dopustil. Okrem toho musí súčasne existovať niektorý z väzobných dôvodov uvedených v § 71 TP.
Podľa čl. 5 ods. 4 dohovoru každý, kto bol pozbavený slobody zatknutím alebo iným spôsobom, má právo podať návrh na konanie, v ktorom by súd urýchlene rozhodol o zákonnosti jeho pozbavenia slobody a nariadil prepustenie, ak je pozbavenie slobody nezákonné.
Osoba vo väzbe musí mať v každom prípade možnosť predložiť súdu argumenty a dôvody proti svojmu ponechaniu vo väzbe a vyjadriť sa ku všetkým okolnostiam týkajúcim sa jej dôvodnosti a zákonnosti (III. ÚS 198/05, II. ÚS 18/2013, II. ÚS 266/2013).
Z judikatúry ústavného súdu tiež vyplýva, že z odôvodnenia rozhodnutia o zamietnutí sťažnosti obvineného proti prvostupňovému súdnemu rozhodnutiu, ktorým bolo rozhodované o väzbe (resp. ojej predĺžení alebo zamietnutí žiadosti o prepustenie obvineného na slobodu), musí byť zrejmé, že sa súd náležite zaoberal všetkými podstatnými argumentmi a námietkami, ktoré obvinený vo svojej sťažnosti uviedol (III. ÚS 34/07, IV. ÚS 230/2011).
Súdny prieskum v zmysle čl. 5 ods. 4 dohovoru musí dodržiavať hmotné aj procesné právne normy stanovené vnútroštátnou právnou úpravou a zároveň musí byť vykonávaný v súlade s účelom čl. 5 dohovoru, ktorým je ochrana jednotlivca pred svojvôľou. K tomu ústavný súd odkazuje na rozsudok Európskeho súdu pre ľudské práva (ďalej len „ESĽP“) vo veci Singh v. Česká republika (sťažnosť č. 60538/00).
Z predložených príloh ústavnej sťažnosti je zrejmé, že sťažovateľ bol policajnou hliadkou zastavený výlučne s cieľom vykonania rutinnej kontroly týkajúcej sa bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky. Sťažovateľ vozidlo riadne odstavil a podrobil sa dychovej skúške na prítomnosť alkoholu s negatívnym výsledkom. Hliadka pokračovala v kontrole tzv. povinnej výbavy motorového vozidla, pričom jej konanie bolo evidentne ovplyvnené tým, že člen hliadky nstržm......zacítil podozrivý zápach (mal podozrenie na drogy), na čo upozornil aj svoju kolegyňu. Po istom čase boli v aute príslušníkmi spozorované podozrivé predmety, ktoré následne boli základom pre vedenie trestného stíhania sťažovateľa.
Ústavný súd poukazuje na výpoveď svedkyne stržm........z 22. apríla 2021, ktorá potvrdila, že kontrola povinnej výbavy nasledovala po pochybnostiach o drogách v aute, a ktorá ďalej uviedla, že do príchodu vyšetrovateľa kolega manipuloval s predmetnými alobalovými guličkami, pričom používal rukavice (alobalové guličky sa najprv nachádzali v priehradke vo dverách spolujazdca a potom na sedačke spolujazdca).
Z výsluchu svedkyne je teda zrejmé, že policajná hliadka bola pôvodne zameraná na vyvodenie dôsledkov z porušenia dopravných predpisov zo strany sťažovateľa a na preverenie podozrenia zo spáchania priestupku na úseku dopravy (kde kontrola povinnej výbavy možná bola). Po nadobudnutí podozrenia na držbu drog pristúpila ku kontrole povinnej výbavy motorového vozidla a k tomuto kroku pristúpila už s podozrením na prítomnosť drog (policajt to svojej mladšej kolegyni naznačil). Nahliadnutie do batožinového priestoru v súvislosti s povinnou výbavou nebolo dostačujúce, a preto následne došlo k otvoreniu dverí vodiča, kde hliadka spozorovala zabalené predmety, o ktorých sťažovateľ potvrdil, že obsahovali drogu - marihuanu. Po tom, ako sťažovateľ polícii ukázal kufor auta, kde bol osobitne dotazovaný okrem iného aj na tzv. zdvihák, bol naďalej vyzývaný, pričom pri otvorení dverí vodiča došlo k spozorovaniu zabalených predmetov, ktoré následne boli kvalifikované ako droga - marihuana.
Sťažovateľ bol v súvislosti s nálezom dotazovaný (bez predchádzajúceho poučenia o zákaze sebaobviňovania) na to, že či je ochotný nález vydať, s čím súhlasil. Až následne, a teda až potom, ako sa rozhodol dobrovoľne vec vydať, bol pri podpisovaní zápisnice o vydanie veci poučený o svojich právach, teda aj o zákaze sebainkriminácie. Poučenie mu bolo dané aj pri obmedzení osobnej slobody v zmysle § 85 TP, keď mu bolo oznámené, že je podozrivý zo spáchania trestného činu.
Zákaz sebaobviňovania je ústavný princíp vyplývajúci z čl. 47 ods. 1 ústavy. Obsahom zásady, podľa ktorej nikto nie je povinný obviniť seba samého, je, že nikto nemôže byť nútený, aby obviňoval seba samého. Ani verejný záujem na odhaľovaní, stíhaní trestného činu a potrestaní páchateľa nemôže ospravedlniť taký postup, ktorý zasahuje do samotnej podstaty práva obvineného na obhajobu vrátane práva nebyť nútený obviniť sám seba (rozsudky Európskeho súdu pre ľudské práva vo veciach Heaney a Mcguinness v. Írsko, sťažnosť č. 34720/97, Jalloh v. Nemecko, sťažnosť č. 54810/00 alebo Saunders v. Veľká Británia, sťažnosť č. 19187/91). Tak, ako ústavný súd poukázal už v uznesení o prijatí veci na ďalšie konanie v situácii, ak štáty Rady Európy pristúpia k invazívnym opatreniam typu domová prehliadka alebo zabavenie veci v záujme získania hmotného dôkazu, musia vo svojom právnom poriadku mať zavedené primerané, ale hlavne dostatočne záruky proti ich zneužitiu (Funke v. Francúzsko, sťažnosť č. 10828/84).
Zákaz sebaobviňovania má chrániť obvineného pred bezprávnym donucovaním zo strany štátnych orgánov, a tým prispievať k zaisteniu spravodlivého procesu (R 92/2015). Z toho dôvodu je dôležité, aby policajt predtým, ako vyzve osobu na vydanie veci, podľa § 89a TP túto osobu poučil o zákonnej možnosti neobviňovať sám seba a neprispievať k vlastnému sebaobvineniu z trestnej činnosti (rozsudok Najvyššieho súdu Slovenskej republiky sp. zn. 3Tdo/11/2013). Postupom podľa § 89a TP bol policajt povinný poučiť sťažovateľa predtým, než vec vydal, o tom, že nemá povinnosť vec vydať, ak by si vydaním veci spôsobil nebezpečenstvo trestného stíhania (III. ÚS 522/2021).
Podľa § 8 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 171/1993 Z. z o Policajnom zbore v znení neskorších predpisov (ďalej len ,,zákon o PZ“) policajt je povinný vykonávať služobný zákrok tak, aby zásah neprekročil mieru nevyhnutnú na dosiahnutie účelu sledovaného jeho služobnou činnosťou. Podľa § 9 ods. 1 zákona o PZ policajt v službe je povinný v medziach zákona vykonať služobný zákrok, ak je páchaný trestný čin alebo priestupok alebo je dôvodné podozrenie z ich páchania. V uvedených zákonných ustanoveniach je premietnutá ústavná požiadavka vyplývajúca z čl. 2 ods. 2 ústavy, že štátne orgány môžu konať iba na základe ústavy, v jej medziach a v rozsahu a spôsobom, ktorý ustanoví zákon. Z toho dôvodu bolo podstatné, aby sa krajský súd vysporiadal stým, či policajti mali oprávnenie na zaistenie (vydanie) veci a či postupovali v zmysle § 89a TP. Ak by sa zistilo, že policajtom bola vydaná vec bez predošlého riadneho poučenia sťažovateľa o zákaze sebaobviňovania, ich postup by bol od počiatku nezákonný a zákonný podklad by nemalo ani vykonávanie akýchkoľvek ďalších úkonov zo strany orgánov činných v trestnom konaní.
Ústavný súd poukazuje na § 23 ods. 2 písm. b) zákona o PZ, podľa ktorého „Policajt je oprávnený vykonať prehliadku dopravného prostriedku, veci, batožiny a nákladu, ktoré sa v ňom prepravujú, alebo elektronickú kontrolu vozidla prepojením kontrolovaného vozidla so zariadením určeným na kontrolu identifikačných údajov vozidla, pri pátraní po hľadanej alebo nezvestnej osobe, zbraniach, strelive, výbušninách, omamných apsychotropných látkach, jedoch, prekurzoroch, jadrových alebo iných rádioaktívnych materiáloch, vysokorizikových chemických látkach a vysoko rizikových biologických agensoch a toxínoch a veciach pochádzajúcich z trestnej činnosti alebo súvisiacich s trestnou činnosťou. “ Prípustnosť aplikácie oprávnenia policajta v zmysle citovaného ustanovenia je však podľa názoru ústavného súdu možná len vtedy, ak bol služobný zákrok vykonaný pre účely hľadania alebo pátrania po zákonom vymedzených objektoch. Ak nadobudne policajt presvedčenie, že je potrebné pretransformovať bežnú dopravnú kontrolu na prehliadku pre účely hľadania drog, takúto možnosť bezpochyby má.
Musia však pritom byť dodržané všetky potrebné procesné garancie vrátane poučenia osoby o spôsobe obrany mlčaním. V tejto súvislosti ústavný súd poukazuje aj na rozhodnutia Najvyššieho súdu Slovenskej republiky vo veciach sp. zn. 3Toš/7/2008, 5Tdo/47/2010, 5To/21/2010, 1Tdo/13/2011, 2Tdo/37/2011).
Senát ústavného súdu teda v postupe polície, ktorý bol verifikovaný aj napádaným rozhodnutím krajského súdu, vidí ústavne relevantný rozpor s namietanými referenčnými normami. Nezákonnosť postupu obstarávania dôkazov neumožňuje, aby boli použité v trestnom konaní, a to z dôvodu, že takýto postup by umožňoval svojvôľu a nezákonnosť. Teória tzv. ovocia (plodov) otráveného stromu (Fruit of the poisonous tree doctrine) sa vzťahuje na úkony vážne zasahujúce do základných práv a slobôd občana. Teória pozná prípady, keď dôkaz, ktorého nezákonnosť je namietaná, má až druhoradý alebo odvodený charakter vo vzťahu k pôvodnému nezákonnému úkonu (zatknutie, prehliadka, výsluch...). Ide napríklad o situácie, keď priznanie je získané až s určitým časovým odstupom alebo usvedčujúca vec je lokalizovaná a vyhľadaná až po nezákonnom získaní priznania obvineného.
Doktrína ,,plodov z otráveného stromu“ pochádza z prostredia common law a je konkrétnym
prejavom „Exclusionary Rule“, čo je pravidlo, striktne formálne vylučujúce použitie určitých dôkazov získaných štátnymi orgánmi nezákonným spôsobom (nezákonné obmedzenie osobnej slobody a slobody na ochranu súkromia, porušenie zákazu sebaobvinenia - štvrtý dodatok Ústavy Spojených štátov). Za metaforickým názvom tejto doktríny stojí sudca...ktorý
ho prvýkrát vyslovil vo veci Nardone v. Spojené štáty americké (308 U.S. 338, 341 (1939)). Použitá metafora je zrejmá: ak je strom (zdroj dôkazov) kontaminovaný, jeho plody (dôkazy) obsahujú rovnakú kontamináciu a môžu zabiť svojho konzumenta (súd).
Aplikácia uvedenej doktríny našla svoj priestor aj v iných jurisdikciách odlišných od USA. Napríklad Najvyšší odvolací súd Juhoafrickej republiky vo svojom rozsudku z 10. apríla 2008 vo veci Mthembu (prípad č. 379/2007, [2008] ZASCA 51) uviedol, že svedectvo získané pod nátlakom mučenia musí byť z dôvodu verejného záujmu z dôkazov vylúčené bez ohľadu na to, či takýto dôkaz má vplyv na spravodlivosť súdneho konania. Ak by štát zavrel oči pred spôsobom, ako boli získané predmetné informácie, konanie by bolo „morálne poškvrnené“. Z dlhodobého hľadiska môže mať uznanie dôkazov vyvolaných mučením iba korozívny účinok na systém trestného súdnictva, čoho dôsledkom by bolo ohrozenie integrity súdneho procesu a zneuctenie výkonu spravodlivosti.
Rovnako je uvedený princíp etablovaný aj vjudikatúre ESĽP (napr. Jalloh v. Nemecko, sťažnosť č. 54810/00), z ktorej ústavný súd v rámci svojej rozhodovacej činnosti štandardne vychádza. Mierne uvoľnenie v aplikácii tejto doktríny bolo formulované v rozsudku vo veci Gäfgen v. Nemecko (sťažnosť č. 22978/05), kde ESĽP pripustil možnosť použitia niektorých dôkazov, ktoré boli získané v súvislosti s porušením čl. 3 dohovoru. Uviedol však, že v každej veci je potrebné hodnotiť spôsob získania dôkazu, ako aj závažnosť spáchaného činu. Inak povedané, prípustnosť „problematického dôkazu“ môže byť vyvážená len záujmom na potrestaní páchateľa závažného trestného činu. Aj v takýchto prípadoch však existujú typy dôkazov, ktoré nie sú za žiadnych okolností akceptovateľné (priznanie pod ťarchou donútenia), pričom je dôležité, aby, ak sa použijú, ich úloha nebola v konaní zásadná a kľúčová (k tomu pozri HERCZEG, J. K otázce použitelnosti protiprávne získaných dukazu; Justičná revue, 62, 2010. č. 3, s. 364 - 377).
Podstatou popísanej doktríny teda je, že všetky dôkazy, ktoré boli získané nezákonne, musia byť vylúčené, pričom nie je prípustné ani využitie ďalších dôkazov, ktoré boli získané priamo alebo nepriamo, ako výsledok nezákonného zatknutia, prehliadky, výsluchu a pod. (II. ÚS 828/2016). Ich využitie síce vo výnimočných prípadoch možné je, no nesmie ísť o dôkazy nosné.
Ústavný súd akcentuje, že samotný dôkaz (hoci aj získaný nezákonne) ešte nie je sám osebe zásahom do základných práv. Povahu problematickú z hľadiska rešpektovania základných práv a slobôd nadobúda až tým momentom, keď sa stane neoddeliteľnou súčasťou skutkovej mozaiky prejednávanej veci. Až vtedy možno dospieť k záveru, že nezákonnosť dôkazu sa negatívne prejavila na chránenej sfére sťažovateľa. Okrem zákonnosti dôkazu je preto nevyhnutné vždy skúmať aj jeho reálny dopad na povahu zásahu do základných práv, pričom ak je tento dopad minimálny, resp. nepodstatný (pretože existuje dostatok iných dôkazov), na to, aby bol sťažovateľ obvinený, odsúdený, resp. vzatý do väzby a pod., potom niet dôvodu zásahový výsledok eliminovať. Povedané poeticky, jed sa z kmeňa reálne musí dostať do plodu. V posudzovanej veci ústavný súd nemá pochybnosti o reálnom dopade nezákonného postupu polície vedúceho k dôkazu rozhodujúcemu na vznesenie obvinenia, a tým aj na splnenie jednej z podmienok väzby.
V kontexte posudzovanej veci ústavný súd konštatuje, že zo zabezpečených dôkazov (najmä svedecké výpovede zúčastnených policajtov) týkajúcich sa neopakovateľného úkonu (zastavenie a prehliadka vozidla) vyplýva, že sťažovateľ mal byť od prvého momentu drogového podozrenia poučený o jeho právach a hlavne o zákaze sebainkriminácie. To, že napokon bolo výsledkom kontroly povinnej výbavy nájdenie drog v súčinnosti so sťažovateľom, spĺňa presne charakteristiku plodov otráveného stromu. Ústavný súd nevzhliadol ani možnosť ustúpiť od tejto doktríny vzhľadom na verejný záujem a závažnosť skutku, keďže ide o dôkaz kľúčový a najvýznamnejší. Z uvedeného dôvodu považuje ústavný súd väzobné stíhanie sťažovateľa za rozporné s označenými referenčným normami.
Policajná hliadka mala hneď potom, ako nadobudla dôvodné podozrenie, že v nimi zastavenom vozidle sa môžu nachádzať omamné a psychotropné látky, ukončiť dopravnú kontrolu a svoj postup prispôsobiť požiadavkám TP adresovaným verejným autoritám na účely vyšetrovania trestnej činnosti vrátane zodpovedajúcich úkonov podľa predpisov o Policajnom zbore. Policajt, ktorý mal dôvodné podozrenie zo spáchania trestného činu, mal sťažovateľa v zmysle TP riadne poučiť o možnosti zákazu sebaobviňovania podľa čl. 47 ods. 1 ústavy ešte pred samotnou výzvou na vydanie veci. V posudzovanej veci (ako to vyplýva aj zo zápisnice o výsluchu svedka) sa to tak neudialo a sťažovateľ bol o svojich právach poučený až následne pri podpise zápisnice o vydaní veci a následnom obmedzení osobnej slobody podľa § 85 TP.
Ústavný súd akcentuje, že trestné sadzby pri trestnom čine nedovolenej výroby omamných a psychotropných látok, jedov alebo prekurzorov, ich držania a obchodovania s nimi (sťažovateľovi hrozí trest odňatia slobody vo výške 10-15 rokov) sú veľmi prísne. Z toho vyplýva, že je úlohou všetkých súdov v Slovenskej republike, aby dohliadali na spravodlivosť a čistotu procesu a vedených trestných konaní. Musí platiť priama úmera založená na tom, že čím vyšší trest páchateľovi hrozí, tým je vyššia aj miera citlivosti súdov na procesné prešľapy orgánov činných v trestnom konaní. Pokiaľ takýto závažný (a neodstrániteľný) problém indikuje už sudca pre prípravné konanie v rámci väzobného rozhodovania, musí sa ním zaoberať bezodkladne.
Zákonné začatie trestného stíhania je nenahraditeľnou podmienkou vzatia obvineného do väzby (formálna podmienka väzby). Súčasne je podmienkou ústavnej konformity aj dôvodnosť trestného stíhania (jedna z materiálnych podmienok väzby). Vzhľadom na odklon krajského súdu od už popísaných štandardov trestného konania je rozhodnutie krajského súdu ústavne neudržateľné. Ústavná neudržateľnosť spočíva vtom, že krajský súd nevzal do úvahy charakter nosného dôkazu vo veci sťažovateľa, ktorý má zásadný vplyv na dôvodnosť väzobného stíhania. Z toho dôvodu namietaným rozhodnutím bolo porušené základné právo sťažovateľa na osobnú slobodu podľa čl. 17 ods. 1, 2 a 5 ústavy a právo na slobodu podľa čl. 5 ods. 1 písm. c) a ods. 4 dohovoru a ústavný súd podľa čl. 127 ods. 2 prvej vety ústavy vyslovil porušenie základných práv sťažovateľa rozhodnutím krajského súdu a toto rozhodnutie zrušil a krajskému súdu vrátil na ďalšie konanie. V ďalšom konaní je krajský súd viazaný právnym názorom ústavného súdu vysloveným v tomto náleze a s rozhodnutím okresného súdu, proti ktorému bola sťažovateľom podaná sťažnosť, sa musí vysporiadať svojím vlastným rozhodnutím. Vzhľadom na to, že rozhodnutie okresného súdu bolo základom obmedzenia osobnej slobody sťažovateľa, ktoré nebolo súladné s jeho základnými právami, iné rozhodnutie ako zrušenie sťažovateľom napadnutého uznesenia okresného súdu podľa § 194 ods. 1 Trestného poriadku bez vrátenia veci okresného súdu a bez akýchkoľvek ďalších opatrení neprichádza do úvahy.
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.