Na konci tohto príspevku je naskenovaný príkaz policajta k prehliadke tela a iných podobných úkonov vydaný podľa § 155 ods. 4 Tr. por. voči podozrivej osobe.
Ustanovenie § 155 Tr. por. bolo výrazne novelizované zákonom č. 262/2011 Z. z. s účinnosťou od 01.09.2011 s tým, že za úplné nóvum v našom Trestnom poriadku je nutné považovať práve inšitút príkazu podľa § 155 ods. 4 Tr. por., ktorý umožňuje vykonať odobratie daktyloskopických odtlačkov a odobrať vzorky na účel analýzy DNA aj proti vôli obvinenej alebo podozrivej osoby (t. j. za použitia násilia zo strany orgánov činných v trestnom konaní, či súdu).
Práve z dôvodu určitej novosti tohto inštitútu v Trestnom poriadku, je vhodným si na konkrétnom príklade z praxe (nižšie naskenovaný príkaz) ukázať, akoby aplikácia nového inštitútu rozhodne vyzerať nemala.
Len pre úplnosť je potrebné uviesť, že príkaz podľa § 155 ods. 4 Tr. por., t. j. príkaz na násilné odobratie vzoriek na analýzu DNA, či odtlačkov možno vydať len ak sú splnené nasledujúce zákonné (formálne a materiálne) podmienky:
a) príkaz môže smerovať len proti obvinenej, či podozrivej osobe, t. j. nemôže byť vydaný napríklad voči svedkovi. Problematickým je najmä pojem „osoba podozrivá zo spáchania trestného činu“. Takýto pojem Trestný poriadok vyslovene nedefinuje a nie je celkom jasné, aký stupeň podozrenia sa tu vyžaduje a aké kvantum dôkazov (v procesnej alebo neprocesnej forme) musí toto podozrenie zo spáchania trestného činu potvrdzovať. Je zrejmé, že pôjde o nižší stupeň podozrenia zo spáchania trestného činu než sa vyžaduje na vznesenie obvinenia, nakoľko inak by musel policajt vzniesť voči podozrivej osoby obvinenie, avšak celkom určite nemôže ísť len o nejaké nejasné podozrenie, založené iba na domnienkach, indíciách, či želaniach polície. Práve z tohto dôvodu je nevyhnutným, aby príkaz podľa § 155 ods. 4 Tr. por. venoval v odôvodnení náležitú pozornosť aj tejto problematike a vyslovene poukázal na konkrétne dôkazy, ktoré môžu reálne odôvodňovať podozrenie konkrétnej osoby zo spáchania trestného činu, pre ktorý sa trestné stíhanie vedie. Nižšie uvedený naskenovaný príkaz však v odôvodnení len konštatuje, že sa vedie trestné stíhanie vo veci (krádež a poškodzovanie cudzej veci) a že „z operatívnej previerky polície vyplýva, že osoba M.V spĺňa zákonné podmienky v zmysle príkazu“. Takéto konštatovanie zjavne nemožno považovať za zákonné odôvodnenie príkazu, pretože z neho nevyplýva podozrenie konkrétnej osoby zo spáchania konkrétneho trestného činu, ktorý sa mal stať v určitom čase na určitom mieste. Nie je ani zrejmé (z odôvodnenia), čo bolo obsahom operatívnych previerok polície a na akých okolnostiach tieto previerky zakladajú podozrenie konkrétnej osoby z konkrétneho trestného činu a z akých zdrojov vychádzajú.
b) príkaz podľa § 155 ods. 4 Tr. por. sa môže týkať (s poukazom na § 155 ods. 3 Tr. por.) len odobratia vzoriek na analýzu DNA a odobriatia daktyloskopických odtlačkov. Z nižšie naskenovaného príkazu vyplýva, že malo ísť o „bukálny výter sliznice ústnej dutiny“, t. j. o odobratie vzorky na analýzu DNA. Opätovne aj pri tomto bode odôvodnenie príkazu „mlčí“ o tom, prečo je odber tejto vzorky dôležitý pre trestné konanie, ako môže napomôcť vyšetrovaniu, či odhaleniu páchateľa a či kladný výsledok analýzy môže spojiť podozrivú osobu s trestným činom a ak áno tak prečo.
c) príkaz podľa § 155 ods. 4 Tr. por. možno vydať len ako prostriedok ultima rátio (t. j. poslednú a krajnú možnosť), čo možno vyvodiť z ustanovenia § 155 ods. 3 Tr. por., ktoré najskôr vyžaduje odmietnutie obvineného, či podozrivej osoby dobrovoľne strpieť nariadený úkon. Taktiež musí byť obvinená, či podozrivá osoba poučená vyslovene o tom, že ak dobrovoľne výzve nevyhovie, bude prichádzať do úvahy vydanie príkazu na násilné vykonanie úkonov (povinnosť takéhoto poučenia vyplýva z ustanovenia § 155 ods. 6 Tr. por.). Nižšie naskenovaný príkaz neobsahuje v odôvodnení nič o tom, že by podozrivá osoba bola najskôr bezvýsledne vyzvaná na dobrovoľné strpenie úkonov a že bola aj riadne poučená v zmysle § 155 ods. 6 Tr. por. Vydaný príkaz skôr budí dojem, že policajt ho mal už pripravený v čase, keď podozrivú osobu vyzval na dobrovoľné strpenie úkonov s tým, že inak už má príkaz, ktorý mu umožní vykonať úkony bez ohľadu na to, či podozrivá osoba dobrovoľne strpí alebo nestrpí tieto úkony. Takýto procesný postup je vyslovene nezákonný (neumožňuje ho ustanovenie § 155 ods. 3, ods. 6 Tr. por.) s tým, že je nutné bezvýhrade trvať na tom, aby sa najskôr použili miernejšie prostriedky nátlaku (po odmietnutí napríklad aj uloženie poriadkovej pokuty) a až skutočne ako ultima rátio vydanie príkazu. V prípade odmietnutia podrobiť sa dobrovoľne výzve policajta je nutné zisťovať aj dôvod odmietnutia zo strany podozrivej osoby, ak ho sama chce uviesť (napríklad môže ísť o zdravotné problémy podozrivej osoby znemožňujúce v čase výzvy odber vzorky bez ohrozenia zdravia a podobne). Treba zopakovať, že táto zákonná postupnosť (od miernejšieho nenásliného spôsobu nátlaku k násilnému) pri vydávaní príkazu nebola policajtom evidentne dodržaná a vôbec nevyplýva ani z odôvodnenia vydaného príkazu.
d) požiadavky na riadne odôvodnenie príkazu uvedené vyššie vyplývajú z ustanovenia § 155 ods. 4 Tr. por., podľa ktorého musí byť príkaz nielen vydaný písomne, ale musí byť aj odôvodnený.
Ak zhrnieme všetky materiálne predpoklady na vydanie príkazu podľa § 155 ods. 4 Tr. por. (dostatočne odôvodnené podozrenie zo spáchanie trestného činu, dôležitosť vzorky pre ďalší postup vo vyšetrovaní a reálna možnosť spojiť podozrivého s trestným činom) ako aj formálne predpoklady (najmä nutnosť odôvodnenia príkazu a zlyhanie miernejších nástrojov nátlaku) musíme dospieť k záveru, že nižšie naskenovaný príkaz policajta je nezákonný. Z odôvodnenia príkazu sa totiž neozvieme prakticky nič o splnení zákonných podmienok na vydanie príkazu, odôvodnenie je čisto formálne (v podstate len opakujúce citácie ustanovenia § 155 Tr. por.), je povrchné, arbitrárne a neumožňujúce riadne preskúmanie legality, legitimity a proporcionálnosti vydaného príkazu (je pomerne prekvapivé, že prokurátor na takýto nezákonný príkaz pripojil svoj súhlas).
Tu treba zopakovať, že požiadavka legality (splnenie formálnych podmienok), legitimity (splnenie materiálnych podmienok) a proporcionálnosti (len v prípadoch nevyhnutosti a ako ultima ratio) sa vyžaduje pri všetkých tipoch príkazov podľa Trestného poriadku, ktoré zasahujú do súkromia osôb (napríklad príkaz na odpočúvanie, príkaz na domovú prehliadku a podobne – v podrobnostiach a primerane pozri článok Čentéš, J., Lazareva, N. Legalita, legitimita a proporcionalita odpočúvania a zaznamenávania telekomunikačnej prevádzky – článok publikovaný v Zborníku „Aktuálne otázky trestného zákonodarstva“ rok 2012).
V tejto súvislosti Ústavný súd SR už viackrát skonštatoval, že v prípade použitia trestnoprocesného nástroja spôsobilého zasiahnuť do garantnovaných práv kohokoľvek, akým je napríklad prehliadka iných priestorov (alebo akýkoľvek iný príkaz zasahujúci do práva na súkromie – poznamka autora), sa požiadavka ochrany základných práv musí prejaviť aj v štádiu prípravného konania vo vydaní dostatočne odôvodneného príkazu prokurátora alebo príkazu policajta. Tieto orgány činné v trestnom konaní majú teda povinnosť poskytnúť dostatočné záruky zákonnosti a ústavnosti ako pri rozhodovaní o nariadenej prehliadke iných priestorov, tak aj pri realizácii, inak je ich postup spôsobilý porušiť právo na spravodlivý proces a ďalších práv súvisiacich s ochranou súkromia dotknutých osôb (napríklad Nález Ústavného súdu SR sp. zn. III. ÚS 172/2010 z 07.12.2010).
Ústavný súd SR taktiež konštatoval, že príkaz na odpočúvanie (obdobne sa to týka aj príkazu podľa § 155 ods. 4 Tr. por.) musí byť riadne odôvodnený. Obsahom základného práva na súdnu ochranu a na spravodlivé súdne konanie je aj právo účastníka konania alebo inej zainteresovanej osoby na rozhodnutie, ktorého dôvody vydania sú zjavné a zreteľné, pretože práve odôvodnenie rozhodnutia je zárukou toho, že výkon spravodlivosti nebude arbitrárny (Nález Ústavného súdu SR sp. zn. I. ÚS 117/07 z 04.02.2009).
Na záver je nutné uviesť, že Ústavný súd SR zrušuje príkazy zasahujúce do súkromia osôb (napríklad príkaz na odpočúvanie), ak príkaz nemá riadne odôvodnenie, z ktorého by zreteľne vyplýval dôvod vydania príkazu ako aj nevyhnutosť jeho vydania. Aj z judikatúry Ústavného súdu SR možno preto ustáliť, že nižšie naskenovaný príkaz policajta nespĺňa ani minimálne požiadavky na zákonné odôvodnenie, je nezákonný, arbitrárny a v prípade konania pred Ústavným súdom SR by bol s najväčšou pravdepodobnosťou zrušený (tu treba pripomenúť, že ak je za nezákonný vyhlásený príkaz a je zrušený, sú nezákonnosťou postihnuté aj dôkazy, ktoré boli získané na podklade takéhoto príkazu – napríklad analýzna vzoriek DNA – ide o nezákonnosť na základe tzv. plodov z otrávneného stromu).
Podozrivá osoba voči ktorej príkaz smeroval by sa teda mohla domáhať ochrany svojich práv na Ústavnom súde SR (keďže voči príkazu neexistuje možnosť podať opravný prostriedok), avšak to len v prípade, ak by sa z podozrivej osoby nestala obvinená osoba, na ktorú by následne bola podaná obžaloba, nakoľko v takomto prípade sa takáto osoba môže domáhať nápravy práve v konaní pred všeobecným súdom, ktorý obžalobu prejednáva a ktorý môže takýto príkaz vyhodnotiť za nezákonný a nezákonnosť preniesť aj na ostatné dôkazy získané na podklade tohto príkazu.
Na sleduje príkaz policajta, ktorý je spomínaný vyššie v texte:
Okresné riaditeľstvo Policajného zboru
odbor kriminálnej polície
915 0.1. Nové Mesto nad Váhom
CVS: ORP-10/OVK-NM-2011 Nové Mesto nad Váhom 9.9.2011
PRÍKAZ K PREHLIADKE TELA A PODOBNÝCH ÚKONOV
Podľa § 155 ods. 4/ Trestného poriadku nariaďujem vykonaí odobratie vzoriek :
1./ bukálnych výterov sliznice ústnej dutiny.
Uvedená vzorka sa odoberie osobe : M. V.
Odôvodnenie
Trestné stíhanie v predmetnej trestnej veci bolo začaté vykonaním neodkladného a neopakovateľného úkonu ohliadky miesta činu dňa 1.10.2010 vyšetrovateľom OJKP OR PZ Nové Mesto nad Váhom pod ČVS: ORP-435/JP-NM-2010 pre zločin krádeže podľa §212 ods. 1, ods.2 písm. a), ods. 4 písm. a) Trestného zákona v jednočinnom súbehu s prečinom poškodzovania cudzej veci podľa § 245 ods. 1 Trestného zákona dňa 01.10.2010.
V predmetnej veci boli vykonané operatívne previerky príslušníkov OKP ÚJKP KR PZ v Trenčíne z ktorých vyplýva, že osoba M. V. spĺňa zákonné podmienky na postup v zmysle tohto príkazu.
Podľa § 155 ods. (1) Trestného poriadku prehliadke tela je povinný podrobiť sa každý, ak treba zistiť, či sú na jeho tele stopy alebo následky trestného činu. Ak prehliadku tela nerobí lekár, môže ju vykonať len osoba toho istého pohlavia.
(2) Ak na dôkaz treba vykonať
odber krvi alebo iný obdobný úkon, je osoba, o ktorú ide, povinná
strpieť,
aby jej lekár alebo odborný
zdravotný pracovník odobral krv alebo
vykonal iný obdobný úkon, ak
nie je spojený s nebezpečenstvom
pre jej zdravie. Odber biologického materiálu, ktorý nie je spojený so
zásahom do telesnej integrity osoby, ktorej sa úkon týka, môže uskutočniť aj táto osoba alebo s jej
súhlasom orgán
činný v trestnom konaní.
(3) Osoba podozrivá zo spáchania trestného činu a obvinený sú povinní strpieť odobratie
daktyloskopických odtlačkov, ktoré vykoná policajt a odobratie
vzorky na účel analýzy deoxyribonukleovej
kyseliny; pri odbere vzoriek na účel analýzy deoxyribonukleovej kyseliny sa postupuje podľa osobitného
predpisu. V prípade, že podozrivá osoba alebo obvinený
po márnej výzve odmietne dobrovoľne strpieť
úkony uvedené v tomto odseku, môžu byť tieto vykonané
proti ich vôli.
súhlas prokurátora guľatá pečiatka polície podpis
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.