Rozsudok Európskeho súdu pre ľudské práva vo veci Cviková v. Slovensko - zhrnutie podstatných častí
Publikované: 19. 06. 2024, čítané: 1719 krát
Martin Kmeť
Martin Kmeť, študent
PraF UK
Rozsudok Európskeho súdu pre ľudské práva zo dňa
13.06.2024 vo veci Cviková v. Slovensko, č. sťažnosti 615/21 a 2 ďalšie –
zhrnutie podstatných častí rozhodnutia.
Článok prináša
stručný exkurz do aktuálneho rozhodnutia Európskeho súdu pre ľudské práva,
ktorý sa týka procesne nesprávneho a s právom na osobnú slobodu
a bezpečnosť nezlučiteľného postupu Najvyššieho súdu Slovenskej republiky
v konkrétnej, značne mediálne pokrytej väzobnej trestnej veci.
Dňa 13.06.2024 vydal Európsky súd pre ľudské práva (ďalej len
„ESĽP“) rozsudok vo veci sťažovateľky Denisy Cvikovej (ďalej len
„sťažovateľka“) proti Slovenskej republike (ďalej len „rozhodnutie“).
Sťažovateľka sa pred ESĽP domáhala vyslovenia porušenia jej
základných práv podľa čl. 5 ods. 1 písm. c), ods. 3, ods. 4 Dohovoru,
ktorý garantuje základné právo na osobnú slobodu a bezpečnosť
a podľa čl. 8 Dohovoru, ktorý zaručuje každému právo na rešpektovanie
súkromného a rodinného života.
Sťažovateľka bola od roku 2012 profesionálnou sudkyňou. Od konca
roku 2019 bola podozrivá zo spáchania viacerých trestných činov spolu
s inými sudcami v trestnej veci známej ako „kauza Búrka“.
Následne dňa 09.03.2020 jej bolo vznesené obvinenie na tom
skutkovom základe, že mala v kauze „Zmenky“ na podnet osoby C pomôcť
zákonnej sudkyni D tohto obchodno-právneho sporu vypracovať rozsudok za čo
mala vziať od osoby A úplatok, ktorý jej mala sprostredkovane odovzdať
osoba C.
Ešte pred vznesením obvinenia vydal dňa 24.01.2020 Špecializovaný
trestný súd (ďalej len „ŠTS“) príkaz na domovú prehliadku v obydlí
sťažovateľky na podklade predpokladu, že budú u nej veci dôležité pre
trestné konanie, in concreto
počítače, mobilné telefóny alebo iné nosiče informácií, ktoré by mohli
preukázať prípadnú trestnú činnosť.
Príkaz na domovú prehliadku bol vykonaný dňa 29.01.2020, kedy jej
boli na podklade tohto príkazu zaistené 2 mobilné telefóny, notebook, 3
hard-disky a listina týkajúca sa kauzy zmenky.
Bezprostredne po vznesení obvinenia bola sťažovateľka dňa
11.03.2020 obmedzená na osobnej slobode zadržaním a následne bola
uznesením sudcu pre prípravné konanie ŠTS vzatá do väzby z dôvodu
podľa § 71 ods. 1 písm. b) Trestného poriadku.
Proti uzneseniu ŠTS o vzatí do väzby podala sťažovateľka
sťažnosť, ktorú Najvyšší súd Slovenskej republiky (ďalej len „NS SR“) dňa
20.03.2020 zamietol a stotožnil sa so závermi sudcu pre prípravné
konanie.
Pre kontext je nutné uviesť, že uznesenie o vznesení
obvinenia bolo založené predovšetkým na prepisoch komunikácie
z mobilného telefónu osoby A a výpovede sudcu B, ktorému bolo za
spoluprácu s OČTK dočasne odložené vznesenie obvinenia. K tomuto
sťažovateľka v sťažnosti proti uzneseniu ŠTS o jej vzatí do
väzby vyslovene uviedla, že tento „svedok“ má pre vidinu beztrestnosti
svojho konania motiváciu uvádzať akékoľvek informácie týkajúce sa
spoluobvinených.
Proti uvedenému rozhodnutiu NS SR podala sťažovateľka aj ústavnú
sťažnosť, ktorej Ústavný súd dňa 09.06.2020 nevyhovel.
Dňa 13.07.2020 podala sťažovateľka žiadosť o jej prepustenie
z väzby, ktoré opierala najmä o výpoveď sudkyne D (teda sudkyne,
ktorej mala sťažovateľka podľa uznesenia o vznesení obvinenia za
úplatok pomáhať s vypracovaním rozsudku), ktorá uviedla, že bola
sudkyňa v kauze zmenky, ktorá priťahovala významnú mediálnu pozornosť
a so sťažovateľkou sa radila o niektorých právnych otázkach
súvisiacich s touto kauzou, nakoľko sťažovateľka bola skúsenejšia
a dlhoročne pôsobiaca sudkyňa. Jedným dychom zároveň poprela, že by
rozsudok mala vypracovať sťažovateľka a uviedla, že rozsudok
vypracovala ona ako zákonná sudkyňa, ktorá v danej veci konala. Na
podklade tejto výpovede sťažovateľka argumentovala, že dôvodnosť obvinenia
ako nevyhnutná materiálna podmienka väzby bola natoľko oslabená, že musela
byť z väzby prepustená.
Dňa 05.08.2020 ŠTS dospel k záveru, že sťažovateľka by mala
byť prepustená z väzby, nakoľko jej dôvody už ďalej netrvali. Voči
uvedenému uzneseniu o prepustení z väzby podal prokurátor
sťažnosť, o ktorej následne rozhodoval 5. senát NS SR, ktorý dňa
24.08.2020 uznesenie ŠTS o prepustení z väzby zrušil
a ponechal sťažovateľku vo väzbe. Najdôležitejšou okolnosťou, ktorú
je nutné k tomu rozhodnutiu uviesť, a v kontexte ktorej
bude aj ESĽP neskôr konformitu tohto rozhodnutia vyhodnocovať je, že
predseda tohto senátu ex proprio
motu (z vlastnej iniciatívy) poukázal na listinu, ktorá bola zaistená
pri domovej prehliadke u sťažovateľky, napriek tomu, že prokurátor na
túto listinu žiadnym spôsobom nepoukazoval a nebola ani rozhodujúcim
dôkazom, ktorý by zavážil pri predošlom rozhodovaní o väzbe
sťažovateľky. Z tejto listiny senát 5T NS SR vyvodil, že dôvody
kolúznej väzby ďalej trvajú.
Toto rozhodnutie senátu 5T napadla sťažovateľka na ústavnom súde,
kde uvádzala, že procesným postupom NS SR bol narušený princíp rovnosti
zbraní, a že jej ponechanie vo väzbe založil na skutočnostiach, ku
ktorým nemala možnosť sa žiadnym spôsobom brániť a predkladať vlastné
argumenty. Dňa 01.12.2020 Ústavný súd ústavnú sťažnosť sťažovateľky
odmietol ako neopodstatnenú, pričom uviedol, že princíp rovností zbraní
porušený nebol, a že sťažovateľka mala možnosť sa k uvedeným
skutočnostiam vyjadriť.
Z väzby bola následne prepustená dňa 08.10.2020 rozhodnutím
iného senátu NS SR, ktorý potvrdil rozhodnutie sudcu pre prípravné
konanie, ktorým nevyhovel návrhu prokurátora na predĺženie jej väzby.
ESĽP v prvom rade poukázal na ustálenú judikatúru vo vzťahu
k čl. 5 Dohovoru, podľa ktorej je „dôvodnosť
obvinenia, na podklade ktorého je následne založené obmedzenie osobnej
slobody esenciálnou zárukou pred svojvoľným obmedzením osobnej slobody.“
(bod 57 rozhodnutia)
Taktiež dal ESĽP do pozornosti, že „v prípade absencie dôvodnosti obvinenia nemôže byť zadržanie
a následne obmedzenie osobnej slobody za žiadnych okolností slúžiť
ako nástroj, ktorým sa má zabezpečiť priznanie obvineného alebo spolupráca
s OČTK“. (bod 58 rozhodnutia)
„Ďalšie
ponechanie obvineného vo väzbe je možné výlučne ak konkrétne okolnosti
prípadu a verejný záujem na jeho trestnom stíhaní prevyšuje záujem na
ochrane osobnej slobody jednotlivca.“ (bod 63 rozhodnutia)
„Až do
právoplatného odsúdenia musí bezpodmienečne platiť princíp prezumpcie
neviny, ktorý vyžaduje prepustenie z väzby ak okolnosti, ktoré
odôvodňovali ponechanie obvineného vo väzbe pominuli.“ (bod 64
rozhodnutia)
Vo vzťahu k prvému vzatiu sťažovateľky do väzby uznesením
ŠTS, ESĽP nekonštatoval žiadne porušenie Dohovoru (bod 72 rozhodnutia)
a rovnaký záver prijal aj vo vzťahu k rozhodnutiu NS SR, ktorým
zamietal jej sťažnosť po prvom vzatí do väzby zo dňa 20.03.2020 (bod 77
rozhodnutia).
Iná situácia však nastala vo vzťahu k rozhodovaniu NS SR zo
dňa 24.08.2020 o nevyhovení žiadosti o prepustenie sťažovateľky z
väzby. Uvedené ponechanie vo väzbe založil NS SR najmä „na základe charakteru stíhanej
trestnej činnosti, ako aj osobných vlastnostiach sťažovateľky a jej
personálnych prepojeniach.“ (bod 78 rozhodnutia)
NS SR oprel svoje rozhodnutie aj o listinu zaistenú pri
domovej prehliadke, ktorú sťažovateľka nemala možnosť spochybniť alebo
uvádzať vo vzťahu k nej vlastnú argumentáciu.
ESĽP k tomuto uviedol, že „pochybuje, že dôvody väzby v danom štádiu konania boli
relevantné a dostatočné“ (bod 80 rozhodnutia).
Dokonca bolo samotným NS SR skonštatované, že vo veci konajúci
prokurátor bol značne pasívny a bolo otázne, či vôbec mala
prokuratúra záujem na stíhaní sťažovateľky.
Na podklade vyššie uvedených argumentov ESĽP skonštatoval, „že nebolo jednoznačne ustálené, že
pokračujúca väzba sťažovateľky bola potrebná“ (bod 82 rozhodnutia).
Týmito pochybeniami bol podľa ESĽP porušený článok 5 ods. 1 písm. c)
a ods. 3 Dohovoru.
Vo vzťahu k totožnému rozhodovaniu NS SR zo dňa 24.08.2020
o nevyhovení žiadosti o prepustenie z väzby sťažovateľky, ďalej
namietala porušenie procesnoprávnych garancií zahrnutých v čl. 5 ods.
4 Dohovoru pri preskúmavaní ďalšieho trvania väzby.
Sťažovateľka v podstate uvádzala, že jej ponechanie vo väzbe
zo strany NS SR bolo založené na listine, o ktorú prokurátor svoju
sťažnosť ani neopieral, čím predseda senátu 5T de facto suploval úlohu prokurátora a sudcu v jednej
osobe. Takisto nebola uvedená listina predmetom dokazovania
v predošlých štádiách konania, čím sťažovateľka ani nemohla
predpokladať, že by mala k nej predkladať relevantnú argumentáciu.
ESĽP uviedol, „že možnosť
osoby vzatej do väzby byť vypočutý osobne alebo nechať sa zastupovať je
elementárnou súčasťou procesných garancií každého rozhodovania
o väzbe“ (bod 90 rozhodnutia).
„Keďže
existencia dôvodnosti samotného stíhania väznenej osoby je sine qua non
ďalšieho pokračovania väzby, osoba vo väzbe musí mať efektívnu možnosť
namietať a spochybňovať dôkazy voči nej.“ (bod 92
rozhodnutia)
Podstatou procesného pochybenia a predmetom skúmania zo
strany ESĽP teda bol postup senátu 5T NS SR pri zrušení prvostupňového
rozhodnutia ŠTS, ktorým bola sťažovateľka prepustená z väzby, ktoré
bolo odôvodnené listinou, o ktorú prokurátor svoju sťažnosť
neopieral.
Ústavný súd, ktorý ústavnú sťažnosť sťažovateľky týkajúcu sa
tohto procesného pochybenia odmietol v podstate uviedol, že
sťažovateľka o tomto dôkaze mala vedomosť a mala možnosť sa
k nemu vyjadriť. V bode 98 však ESĽP s týmto záverom
Ústavného súdu nesúhlasil, pričom pri jeho negácií vychádzal
z nasledovného.
ESĽP v prvom rade uviedol, že „v preskúmavanom rozhodnutí sám Najvyšší súd uviedol, že
prokuratúra zaujala vo veci sťažovateľky jasne pasívny postoj, pričom
vyjadril pochybnosti, či vôbec mala prokuratúra záujem sťažovateľku ďalej
trestne stíhať, čo mohlo mať významný dopad na budúce rozhodovanie o jej
väzbe. Je teda zrejmé, že Najvyšší súd svojim procesným postupom porušil
princíp rovnosti zbraní keď rozhodol o väzbe sťažovateľky na podklade
dôkazov, o ktoré prokurátor svoju sťažnosť neopieral
a nepoukazoval na tieto dôkazy.“ (bod 99 rozhodnutia)
V druhom rade zdôraznil, že „intenzita porušenia princípu rovnosti zbraní bola zvýšená tou
skutočnosťou, že si Najvyšší súd uvedenú listinu ako podklad svojho
rozhodnutia zaobstaral z vlastnej iniciatívy. Napriek tomu, že OČTK
mali o tejto listine vedomosť od vykonania domovej prehliadky
u sťažovateľky, táto listina v predošlých väzobných
rozhodnutiach nebola žiadnym spôsobom zohľadnená ako dôkaz, ktorý by
zakladal dôvod väzby alebo dôvodnosť samotného obvinenia, z čoho
možno vyvodiť, že žiadnym spôsobom sťažovateľka nemohla predpokladať, že
by sa k nej mala vôbec vyjadrovať a uvádzať relevantnú obrannú
argumentáciu.“ (bod 100 rozhodnutia)
Vo svetle vyššie uvedeného je nevyhnutné zdôrazniť aj to, že pri
ďalšom rozhodovaní o väzbe mala možnosť sa k tejto listine
vyjadriť a súdy sa s touto argumentáciou stotožnili
a následne ju aj prepustili z väzby za takmer identického
skutkového a dôkazného stavu ako tomu bolo v čase rozhodovania
o väzbe na NS SR v auguste 2020. (bod 101 rozhodnutia)
Zhrňujúc vyššie uvedené, tým, že NS SR založil svoje rozhodnutie
na dôkaze, ktorého branie do úvahy prokurátor ani nenavrhoval
a znemožnil sťažovateľke sa k tomuto dôkazu vyjadriť tak
postupoval nezlučiteľne s procesnými zárukami, ktorých dodržiavanie
je nevyhnutné pri preskúmavaní zákonnosti ďalšieho trvania väzby. (bod 102
rozhodnutia)
Na podklade vyššie uvedeného ESĽP skonštatoval porušenie čl. 5
ods. 4 Dohovoru.
V ďalšej časti sťažnosti sa ESĽP ešte zaoberal možným
porušením čl. 8 Dohovoru vo vzťahu k domovej prehliadky vykonanej
u sťažovateľky, pričom v tejto časti nekonštatoval žiadne
pochybenie zakladajúce porušenie základných práv sťažovateľky.
Za nemajetkovú ujmu, ktorú sťažovateľka vyššie uvedeným
nezákonným postupom na svojich právach utrpela jej bolo priznané primerané
zadosťučinenie vo výške 19.500,- EUR.
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.