Právne vety judikatúry schválenej na zasadnutí trestnoprávneho kolégia Najvyššieho súdu SR dňa 26.06.2024
Tpj 57/2024-1
Tpj 57/2024-2
Pre naplnenie znakov základnej skutkovej podstaty prečinu nebezpečného vyhrážania podľa § 360 ods. 1 Trestného zákona sa vyžaduje vyhrážanie smrťou, ťažkou ujmou na zdraví alebo inou ťažkou ujmou takým spôsobom, že to môže vzbudiť dôvodnú obavu. Znakom tejto základnej skutkovej podstaty nie je použitie násilia (na rozdiel od hrozby bezprostredného násilia alebo hrozby inou ťažkou ujmou). Preto ak sa ho páchateľ pri spáchaní činu dopustí, naplní znak kvalifikovanej skutkovej podstaty podľa § 360 ods. 2 písm. a) Trestného zákona (závažnejším spôsobom konania) s poukazom na § 138 písm. d) prvá alinea Trestného zákona (násilím).
Spôsoby konania uvedené v § 138 písm. d) Trestného zákona sú formulované alternatívne (postačuje splnenie ktoréhokoľvek z nich) a v prípade násilia, na rozdiel od ostatných alternatív, nejde o okolnosť, ktorá je zákonným znakom základnej skutkovej podstaty trestného činu podľa § 360 ods. 1 Trestného zákona a na ktorú nemožno prihliadnuť ako na okolnosť, ktorá podmieňuje použitie vyššej trestnej sadzby podľa § 38 ods. 1 Trestného zákona.
Tpj 57/2024-3
Z ustálenej rozhodovacej činnosti Súdneho dvora Európskej únie[1]* vyplýva dôvod pre odmietnutie vykonania európskeho zatýkacieho rozkazu na základe porušenia čl. 1 ods. 3 rámcového rozhodnutia Rady 2002/584/SVV z 13. júna 2002 o európskom zatykači a postupoch odovzdávania osôb medzi členskými štátmi, ktoré upravuje povinnosť rešpektovať základné práva a základné právne princípy zakotvené v čl. 6 Zmluvy o Európskej únii. Existujúca zákonná úprava obligatórnych dôvodov odmietnutia vykonania európskeho zatýkacieho rozkazu uvedených v § 23 ods. 1 zákona č. 154/2010 Z. z. o európskom zatýkacom rozkaze v znení neskorších predpisov je tak v súlade s povinnosťou jej euro-súladného výkladu fakticky doplnená o tento ďalší dôvod vyplývajúci z rozhodovacej činnosti Súdneho dvora Európskej únie.Tpj
57/2024-4
Podľa § 4 ods. 1 písm. a), b) zákona č. 549/2011 Z. z. o uznávaní a výkone rozhodnutí, ktorými sa ukladá trestná sankcia spojená s odňatím slobody v Európskej únii a o zmene a doplnení zákona č. 221/2006 Z. z. o výkone väzby v znení zákona č. 396/2019 Z. z. nie je možné za obvyklý pobyt odsúdeného považovať jeho administratívne nahlásený trvalý pobyt alebo prechodný pobyt na území Slovenskej republiky, ale skutočné miesto jeho pobytu, kde má vytvorené osobné, rodinné, pracovné a obdobné sociálne väzby, ktoré sú určujúce k tomu, aby došlo k jeho resocializácii, resp. k uľahčeniu jeho sociálnej nápravy.
Miesto trvalého, resp. posledného trvalého pobytu odsúdeného (ako administratívna, resp. evidenčná kategória) je rozhodné len pre určenie miestnej príslušnosti krajského súdu na konanie ako vykonávajúceho justičného orgánu podľa § 12 ods. 1 zákona č. 549/2011 Z. z.;[2]* to platí aj pri posudzovaní podmienok na odovzdanie rozhodnutia podľa § 6 ods. 1 zákona č. 549/2011 Z. z.
Tpj
57/2024-5
Všeobecné súdy sú povinné skúmať dôvody neprípustnosti vydania osoby do cudziny nielen podľa § 501 Trestného poriadku ale aj z pohľadu dôvodov nepovolenia vydania podľa § 510 ods. 2 Trestného poriadku. Pri posudzovaní záruk poskytnutých dožadujúcim štátom musí súd rozhodujúci o vydaní, aj s ohľadom na čl. 3 Dohovoru, posúdiť kvalitu a dôveryhodnosť týchto záruk a pri rozhodovaní určiť mieru pravdepodobnosti porušenia práv vyžiadanej osoby v cieľovej krajine (tzv. test domnienok vážnych dôvodov).
Tpj 57/2024-6
I. Podľa zákona č. 549/2011 Z. z. o uznávaní a výkone rozhodnutí, ktorými sa ukladá trestná sankcia spojená s odňatím slobody v Európskej únii a o zmene a doplnení zákona č. 221/2006 Z. z. o výkone väzby v znení neskorších predpisov nie je prekážkou vecného posúdenia odvolania, ak bolo podané iba odsúdenou osobou proti rozsudku, ktorým súd prvého stupňa rozhodol o odmietnutí uznania a vykonania cudzieho rozhodnutia. Také odvolanie nie je možné zamietnuť s poukazom na § 316 ods. 1 Trestného poriadku ako podané neoprávnenou osobou s tým, že by malo ísť o odvolanie podané v neprospech odsúdeného.
II. Pre odmietnutie uznania a výkonu cudzieho rozhodnutia podľa § 16 ods. 1 písm. h) zákona č. 549/2011 Z. z. musí byť konajúcim súdom zistený zjavný vecný rozpor špecifikovaný konkrétnymi skutočnosťami medzi rozhodnutím a osvedčením, ktorý sa nepodarí odstrániť vyžiadaním stanoviska, resp. dodatočných informácií od justičného orgánu štátu pôvodu podľa § 16 ods. 3 tohto zákona.
Tpj 57/2024-8
Pri nahradení vydávacej väzby podľa § 506 ods. 1 Trestného poriadku je možné postupovať analogicky ako v prípade väzby podľa § 71 Trestného poriadku, pričom toto konštatovanie nie je v rozpore s ustanovením § 506 ods. 3 Trestného poriadku, ktoré upravuje iba situácie, keď zaniknú dôvody vydávacej väzby, zatiaľ čo pri nahradení väzby sa predpokladá existencia dôvodu väzby.
Pre účely rozhodovania o možnosti nahradenia vydávacej väzby niektorým z inštitútov podľa § 80 a § 81 Trestného poriadku sa tieto ustanovenia použijú len primerane, v dôsledku čoho nie je možné trvať na aplikácii § 80 ods. 2 Trestného poriadku, resp. § 81 ods. 1 Trestného poriadku v tej časti, kde sa pre možnosť nahradenia väzby v prípade stíhania pre obzvlášť závažný zločin vyžaduje prítomnosť výnimočných okolností prípadu za predpokladu, že dolná hranica trestnej sadzby trestu odňatia slobody podľa právneho poriadku štátu, ktorý o vydanie osoby žiada, nedosahuje pri úmyselnom trestnom čine najmenej 10 rokov. Kritériá uvedené v § 10 a § 11 Trestného zákona pre posúdenie, či by podľa právneho poriadku Slovenskej republiky išlo o prečin, zločin resp. obzvlášť závažný zločin sa musia uplatniť vo vzťahu k právnej kvalifikácii z pohľadu formy zavinenia a trestnej sadzby ustanovenej v právnom poriadku štátu, ktorý o vydanie osoby žiada.[4]*
Tpj 57/2024-9
Tpj 57/2024-10
Tpj 57/2024-11
Tpj 57/2024-13
Tpj 57/2024-14
[1]* rozsudok z 25. júla 2018 vo veci C-216/18 PPU a rozsudok zo 17. decembra 2020 v spojenej veci C-354/20 PPU a C-412/20 PPU
[2]* vzhľadom na zmenu právnej úpravy aktualizuje R 14/2017
[3]* R 39/1982
[4]* R 3/2016
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.