Rozsudok Veľkého senátu Európskeho súdu pre ľudské práva vo veci Vinter a ostatní proti Spojenému kráľovstvu (sťažnosť č. 66069/09, 130/10 a 3896/10) – rozhodnutie vydané dňa 09.07.2013
V posudzovanom prípade sťažovatelia namietali, že ich odsúdenie na doživotný trest odňatia slobody bez možnosti podmienečného prepustenia predstavuje neľudské a ponižujúce zaobchádzanie, nakoľko vnútroštátna právna úprava (Spojeného kráľovstva) umožňuje prepustenie z výkonu trestu odňatia slobody, v takýchto prípadoch, len z humanitárnych dôvodov (napríklad konečné štádium choroby a podobne). Súd rozhodol, že došlo k porušeniu článku 3 Dohovoru. Len pre úplnosť možno uviesť, že článok 3 Dohovoru o ochrane ľudských práv a základných slobôd znie: nikto nesmie byť mučený alebo vystavený neľudskému alebo ponižujúcemu zaobchádzaniu alebo trestu.
Európsky súd pre ľudské práva sa v predmetnom rozhodnutí vyslovil tak, že trest odňatia slobody na doživotie je v súlade s článkom 3 Dohovoru len za predpokladu, že umožňuje, za určitých podmienok, prieskum a prípadne aj prepustenie osoby z výkonu trestu. Súd uviedol, že tam, kde vnútroštátna právna úprava neumožňuje možnosť preskúmať vykonávaný doživotný trest odňatia slobody, nie je doživotný trest odňatia slobody v súlade s článkom 3 Dohovoru. Doživotný trest odňatia slobody interpretovaný cez článok 3 Dohovoru vyžaduje zmierniteľnosť trestu v podobe prieskumu, ktorý umožní vnútroštátnym orgánom zhodnotiť, či zmeny pri uväznenej osobe sú natoľko významné a či na ceste k rehabilitácii bol už v priebehu výkonu trestu dosiahnutý taký pokrok, že pokračujúce zbavenie slobody už nemôže byť ospravedlnené legitímnymi penologickými dôvodmi. Tam kde vnútroštátne právo neobsahuje žiadny mechanizmus alebo žiadnu možnosť prieskumu trestu odňatia slobody na doživotie, nezlučiteľnosť s článkom 3 Dohovoru nastáva už v okamihu uloženia doživotného trestu a nie až v neskoršej fáze výkonu trestu.
Súd ďalej konštatoval, že jeho rozhodnutie nemá spôsobiť bezodkladné prepustenie páchateľov z výkonu doživotného trestnu odňatia slobody. Či sa tak stane, záleží na existencii legitímnych dôvodov odôvodňujúcich ich ďalšie držanie vo výkone trestu odňatia slobody a tiež na tom, či sú alebo nie sú nebezpeční pre spoločnosť. Prieskúmavanie výkonu trestu odňatia slobody na doživotie až po výkone 25. rokoch doživotného trestu odňatia slobody je v súlade s Dohovorom.
Slovenská právna úprava:
Pokiaľ ide o úpravu doživotného trestu odňatia slobody v slovenskej právnej úprave, tak je potrebné uviesť, že doživotný trest odňatia slobody je (vo všeobecnosti) v súlade s Dohovorom (aj keď nie v každom ohľade), nakoľko umožňuje preskúmavanie výkonu tohoto trestu po vykonaní najmenej 25. rokoch výkonu doživotného trestu odňatia slobody (§ 67 ods. 2 Tr. zák.).
Pokiaľ ide o doživotný trest odňatia slobody ukladaný v zmysle tzv. zásady trikrát a dosť (§ 47 ods. 2 Tr. zák.), tak Trestný zákon v pôvodnej právnej úprave zakazoval podmienečné prepustenie z výkonu takéhoto trestu (teda aj akékoľvek preskúmavanie výkonu tohoto trestu), avšak zákonom č. 576/2009 Z. z., s účinnosťou od 01.01.2010, došlo k zmenám v právnej úprave s tým, že v súčasnosti môže byť aj osoba odsúdená na trest odňatia slobody na doživotie na základe tzv. zásady trikrát a dosť podmienečne prepustená najskôr po 25. rokoch výkonu tohoto trestu.
Trestný zákon však doposiaľ obsahuje ustanovenia, ktoré znemožňujú akékoľvek preskúmavanie výkonu doživotného trestu odňatia slobody, čím sa dostávajú do rozporu s článkom 3 Dohovoru (tak ako ho aplikuje Európsky súd pre ľudské práva vo veci Vinter).
Podľa § 67 ods. 3 Tr. zák. osoba opätovne odsúdená na trest odňatia slobody na doživotie nemôže byť podmienečne prepustená.
Predmetné ustanovenie nebolo doposiaľ aplikované, avšak je možné pripustiť, že sa môže vyskytnúť prípad, v ktorom bude páchateľ opätovne odsúdený na trest odňatia slobody na doživotie. V takomto prípade by sa automaticky aplikovalo predmetné ustanovenie a takýto odsúdený by nikdy nemohol žiadať preskúmať výkon svojho trestu zo strany súdu. Tým sa dostáva predmetné ustanovenie do rozporu s článkom 3 Dohovoru.
Okrem uvedeného ustanovenia, obsahuje Trestný zákon aj ustanovenie § 34 ods. 8 Tr. zák., ktoré dáva súdu možnosť (nejde teda o povinnosť ako v prípade § 67 ods. 3 Tr. zák.) rozhodnúť pri ukladaní trestu odňatia slobody na doživotie, za splnenia tam uvedených podmienok, že podmienečné prepustenie z výkonu trestu odňatia slobody nie je prípustné. Ak by tak teda súd rozhodol (opätovne mi nie je známe, že by sa tak v praxi niekedy stalo) vylúčil by možnosť preskúmavania výkonu trestu v budúcnosti s tým, že v zmysle rozhodnutia vo veci Vinter by založil nezlučiteľnosť s článkom 3 Dohovoru už v okamihu uloženia doživotného trestu.
Vzhľadom k uvedenému by bolo vhodným vypustiť ustanovenia § 34 ods. 8 Tr. zák. a § 67 ods. 3 Tr. zák. z Trestného zákona, nakoľko tieto ustanovenia nie sú vôbec potrebné a navyše až ich vypustením by slovenská právna úprava doživotného trestu odňatia slobody bola plne v súlade s článkom 3 Dohovoru.
Tu treba opätovne pripomenúť, že možnosť požiadať o preskúmanie výkonu trestu odňatia slobody po určitej dobe výkonu trestu ešte neznamená, že takáto osoba bude aj podmienečne prepustená. Uvedené vyplýva z toho, že „právo byť podmienečne prepustený“ neexistuje a žiadny článok tak Dohovoru ako ani Ústavy SR takéto právo negarantuje, čo je nepochybne správne a toto nespochybňuje ani rozhodnutie vo veci Vinter (to, že právo na podmienečné prepustenie neexistuje možo vyvodiť napríklad aj z nálezu Ústavného súdu SR I. ÚS 183/2006 publikovaný v zbierke nálezov a uznesení Ústavného súdu SR, ročník 2006). Možnosť odsúdeného na trest odňatia slobody na doživotie podať žiadosť o podmienečné prepustenie na slobodu teda vôbec neznamená, že odsúdený aj musí byť podmienečne prepustený alebo, že nestrávi celý zvyšok života vo výkone trestu odňatia slobody. Ide len o to, aby sa, na jednej strane, mohol odsúdený po určitom čase obrátiť na súd, ktorý by mal kompeteciu preskúmať takúto žiadosť a prípadne aj odsúdeného podmienečne prepustiť na slobodu a na strane druhej, aby aj štát (napríklad prostredníctvom riaditeľa ústavu na výkon trestu odňatia slobody) mal možnosť podať návrh na preskúmanie, či je skutočne odsúdený ešte tak nebezpečný pre spoločnosť (napríklad vzhľadom na vysoký vek odsúdeného, či jeho zlý zdravotný stav), že je nevyhnutným jeho ďalšie držanie vo výkone trestu odňatia slobody.
V tomto smere možno poukázať aj na odbornú literatúru (napríklad publikácia Evropská úmluva o lidských právech a trestní právo, Orac, Praha 2002), v ktorej jej autor JUDr. Bohumil Repík Csc. uvádza, že ústavnosť doživotného trestu odňatia slobody potvrdili už ústavné súdy Talianska a Nemecka, avšak s výhradou, že by mala existovať možnosť podmienečného prepustenia. Podľa rozhodnutia nemeckého Spolkového ústavného súdu je trest odňatia slobody na doživotie v súlade s požiadavkou zachovávať ľudskou dôstojnosť za predpokladu, že súdy tento trest ukladajúce sa budú v budúcnosti riadiť ustanoveniami umožňujúcimi zaoberať sa procedúrami vedúcimi k prepusteniu doživotne odsúdených väzňov s tým, že jadro ľudskej dôstojnosti je napádané pokiaľ väzeň, aj napriek rozvoju svojej osobnosti, sa musí vzdať nádeje na znovunadobudnutie slobody (citované z Lata, J.: Účel a smysl trestu. LexisNexis CZ s.r.o. Praha 2007).
Pokiaľ ide o možnosť žiadať podmienečné prepustenie z výkonu doživotného trestu odňatia slobody, tak je potrebné uviesť, že slovenská právna úprava je absolútne nedostatočná. Inštitút podmienečného prepustenia pri treste odňatia slobody na doživotie by mal byť upravený osobitne (nestačí len to, že osoba odsúdená na trest odňatia slobody môže žiadať o podmienečné prepustenie najskôr po výkone 25. rokoch tohto trestu). Nie je možné akceptovať, aby sa tie isté pravidlá na podmienečné prepustenie vzťahovali tak na páchateľa, ktorému bol uložený napríklad nepodmienečný trest odňatia slobody na 12 mesiacov ako aj na páchateľa, ktorému bol uložený trest odňatia slobody na doživotie (tak ako je to v súčastnosti). Pri podmienečnom prepustení pri treste odňatia slobody na doživotie by mala byť stanovená osobitná skúšobná doba, ktorá by mala byť minimálne v dĺžke 10 rokov (skúšobná doba napríklad v rozmedzí 10 až 15 rokov), ktorej súčasťou by mal byť povinný probačný dohľad (neustála kontrola zo strany probačného úradníka). Ďalej by mohla byť stanovená aj povinnosť, aby súd, napríklad každé tri roky preskúmal, či podmienečné prepustenie má zostať platnosti (súd by vykonal verejné zasadnutie, vypočul podmienečne odsúdeného, probačného úradníka a podobne), pričom v konaní o podmienečné prepustenie takéhoto páchateľa by malo byť obligatórnym aj znalecké dokazovanie a to minimálne psychiatrické a psychologické skúmanie osoby páchateľa, ktorý žiada o podmienečné prepustenie. Vzhľadom k tomu, že prvé doživotné tresty odňatia slobody boli uložené v 90. rokoch minulého storočia, je možné predpokladať, že v pomerne krátkom čase sa odsúdení budú obracať na súdy so žiadosťami o podmienečné prepustenie. Práve preto je potrebné mať zákonom stanovený osobitný mechanizmus ohľadne podmienečného prpeustenia osôb vykonávajúcich trest odňatia slobody na doživotie, ktorý by vedel odlíšiť prípady, pri ktorých je nevyhnutné, aby takýto trest pokračoval (a to prípade až do konca ich života) od prípadov, pri ktorých je možné zvažovať podmienečné prepustenie, avšak v takých prípadoch je zase nevyhnutné mať fungujúcu kontrolu podmienečne prepusteného zo strany štátu.
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.