JUDr. Namir Alyasry PhD.
Advokát so sídlom v Nitre
Použitie veci získanej z tzv. bezpečnostej prehliadky na účely dokazovania v trestnom konaní
Právo na nedotknuteľnosť osoby je jedným zo základných, Ústavou SR chránených práv každého, bez ohľadu na jeho pôvod, či národnosť. Článok 16 ods. 1 Ústavy SR zakotvuje, že nedotknuteľnosť osoby a jej súkromia je zaručená. Obmedzená môže byť len v prípadoch ustanovených zákonom. Súkromie v zmysle predmetného ustanovenia možno chápať aj ako súkromie nadväzujúce na osobu občana, teda jej odev, predmety, ktoré má na sebe, či pri sebe. V odôvodnených a presne procesne regulovaných prípadoch sú však štátne orgány oprávnené zasahovať i do práva na nedotknuteľnosť osoby, kedy fyzická osoba pod hrozbou štátneho donútenia musí strpieť určité úkony, zasahujúce do jej nedotknuteľnosti. Predmetom tohto článku je úvaha nad získavaním vecí pre účely trestného konania prostredníctvom tzv. bezpečnostnej prehliadky, ktorá je regulovaná v ust. § 22 zákona č. 171/ 1993 Z.z. o policajnom zbore v znení neskorších predpisov (ďalej aj ako „ZPZ“).
Príslušník policajného zboru je v osobitných prípadoch oprávnený v zmysle ustanovení ZPZ pri plnení úloh Policajného zboru v zmysle ust. § 2 ZPZ ako napr. pátranie po osobách a veciach, boj proti terorizmu a organizovanému zločinu, či ich financovaniu a ostatných úloh, vykonať za určitých okolností prehliadku osoby[1], či bezpečnostnú prehliadku , ktorej sa autor venuje v tomto článku a ktorá je v praxi v určitých prípadoch vykonávaná takým spôsobom, že je dokonca porovnateľná s osobnou prehliadkou v zmysle Trestného poriadku, čím je podľa jeho názoru protizákonná.
Treba si dôsledne uvedomovať, že osobná prehliadka vykonávaná podľa ustanovení Trestného poriadku je svojim účelom, rozsahom, dôvodmi i procesným postupom pri vykonávaní tohto oprávnenia, odlišná od bezpečnostnej prehliadky podľa ZPZ .
Podľa § 22 ods. 1 ZPZ : (1) Policajt je
oprávnený presvedčiť sa, či osoba, proti ktorej vykonáva služobný zákrok, nemá
pri sebe zbraň (§ 14 ods. 5),
a ak ju má,
odňať ju.
Z uvedeného výkladu ZPZ vyplýva, že zákonodarca policajné orgány automaticky neoprávňuje k osobnej prehliadke vo vzťahu k osobe, proti ktorej je vykonávaný služobný zákrok, ale iba k tzv. bezpečnostnej prehliadke.
V rámci systematického zaradenia patrí a aj v minulosti patrila bezpečnostná prehliadka k oprávneniam príslušníkov Policajného zboru. Zo systematického, logického i teleologického výkladu tohto inštitútu predstavuje inštitút, primárne slúžiaci k ochrane príslušníkov Policajného zboru pred prípadnými útokmi zo strany osoby, proti ktorej vykonáva služobný zákrok avšak nie k získavaniu vecí na účely ďalšieho konania. Za služobný zákrok pritom treba považovať zákonom ustanovenú a v jeho medziach vykonávanú činnosť príslušníka Policajného zboru, pri ktorej sa bezprostredne zasahuje do základných práv a slobôd[2]. Z výpočtu oprávnení policajta taxatívne uvedených v ust. §§ 17 až 33 ZPZ sa tak v bežnom živote občana z väčšiny oprávnení príslušníka PZ, ktoré by bezprostredne nezasahovali do jeho základných práv a slobôd bude jednať azda o oprávnenie požadovať vysvetlenie (§17 ZPZ), informácie (§18 ZPZ), či oprávnenie preukázať svoju totožnosť, za predpokladu, že toho osoba bude schopná[3].
Z uvedeného je zrejmé, že samotný inštitút a postup pri bezpečnostnej prehliadke slúži primárne k ochrane príslušníkov Policajného zboru. V súčasnej praxi príslušníkov Policajného zboru sa však objavuje podľa môjho názoru ústavne nekonformný extenzívny výklad tohto ustanovenia a to taký, že bezpečnostná prehliadka je často chápaná ako inštitút slúžiaci na získanie a zaistenie vecí dôležitých pre trestné konanie s ich budúcim použitím ako dôkazný prostriedok a z neho plynúci dôkaz v trestnom konaní v prípade akéhokoľvek podozrenia policajta, nakoľko svojvoľné vykonávanie bezpečnostnej prehliadky môže napĺňať až znaky šikany.
To, čo je dôkaz, ustanovuje § 119 ods. 2 Trestného poriadku[4] (ďalej aj ako „TP“), podľa ktorého za dôkaz môže slúžiť všetko, čo môže prispieť na náležité objasnenie veci a čo sa získalo z dôkazných prostriedkov podľa tohto zákona alebo podľa osobitného zákona.
Zákonodarca teda pripúšťa ako dôkaz v trestnom konaní :
A) dôkaz získaný a procesne regulovaný v rámci Trestného poriadku, alebo
B) dôkaz, ktorý bol získaný v súlade a podľa osobitného zákona.
V porovnaní s predchádzajúcimi právnymi úpravami je nóvum normy ustanovenia § 119 ods. 2 TP to, že Trestný poriadok umožňuje získanie dôkazu aj podľa zákonov odlišných od Trestného poriadku. „Pred rekodifikáciou slovenského trestného práva totiž trestnoprávna úprava dokazovania pripúšťala využiť výlučne dôkazné prostriedky uvedené v Trestnom poriadku, a dôkazy získané až po začatí trestného stíhania.“[5]
Z vyššie uvedenej definície by som chcel poukázať na dôkazy označené písm. B), teda dôkazy získané podľa osobitného zákona. Z gramatického výkladu vyvodzujem svoj osobný názor, že zákonodarca pri konštrukcii ustanovenia § 119 ods. 2 TP zámerne uvádza spojenie „osobitný zákon“, namiesto možného spojenia „iný zákon“. V zmysle krátkeho slovníka slovenského jazyka je výklad slova „osobitný“ : „taký, ktorý má nejakú mimoriadnu funkciu, úlohu“, čo je teda pojem užší a špeciálny k pojmu „iný“, predstavujúci iba určitú odlišnosť.
Na základe uvedeného stojí za zváženie názor, že vec získaná podľa iného zákona ako je TP, môže byť ako dôkaz proti osobe v trestnom konaní použitý, iba ak tento zákon na možnosť použitia v trestnom konaní explicitne normatívne odkazuje ( na také použitie oprávňuje) a tým sa na účely ustanovení § 119 ods.2 TP stáva zákonom „osobitným“ (lex specialis).
Uvedené podporuje jednak
A) historický vývoj, kedy doposiaľ boli ako dôkaz prípustné iba dôkazy získané konformne s Trestným poriadkom, po začatí trestného stíhania a teda tak prudký legislatívny skok, na základe ktorého by bolo za dôkaz prípustné všetko, čo sa dostalo do dispozície alebo sféry vedomia OČTK podľa akejkoľvek inej normy je nepravdepodobný, ako aj
B) existencia právnych predpisov, ktoré obsahujú normy podporujúce vyššieuvedené právne názory, napr. : ustanovenie § 7 ods. 2 zákona č. 166/ 2003 Z.z. o ochrane pred odpočúvaním[6], ustanovenie § 10 ods. 7 zákona č. 428/2002 Z.z. o ochrane osobných údajov[7], ktoré expressis verbis umožňujú (ustanovujú) že podľa nich získané veci môžu byť použité na účely trestného konania, alebo konania o priestupkoch.
Po uvedenej právnej analýze sa možno dopracovať k úvahe, že za súčasnej dikcie ust. § 119 ods. 2 TP, dôkaz získaný podľa osobitného zákona by mal byť za dôkaz použiteľný pre účely trestného konania espressis verbis zákonnou normou označený. V rámci opačného výkladu by zrejme neboli vyššie uvedené zákonné normy zákonodarcom tak precizované a procesne regulované, nakoľko za dôkaz by sa mohlo použiť všetko, čo by bolo získané v súlade s akýmkoľvek zákonom.Okrem vyššie uvedených odsekov A,B také úvahy podporuje aj systematický výklad slovenského právneho poriadku, kedy sú zásahy do nedotknuteľnosti osoby a z nich získané dôkazy dôkladne regulované v najvýznamnejších právnych predpisoch pozitívneho práva a to najmä v Ústave SR, a v Trestnom poriadku (ustanovenia o osobnej prehliadke, kedy sa vyžaduje príkaz súdu, alebo prokurátora pred začatím trestného stíhania s prípustnosťou výnimky), tak , aby bola zachovaná dôsledná ochrana tohto Ústavou SR chráneného základného ľudského práva a teda nie v predpisoch správneho práva, ku ktorým ZPZ podľa môjho názoru primárne patrí.
Dôvodnou sa preto javí úvaha, že za súčasnej právnej úpravy veci, o ktorých existencii sa dozvedeli, alebo získali policajné orgány z bezpečnostnej prehliadky a ktoré boli následne odovzdané OČTK nemôžu byť využité ako dôkaz v trestnom konaní, ak boli získané nad rámec oprávnení vyplývajúcich z bezpečnostnej prehliadky. Uvedené by bolo možné iba v prípade dobrovoľného vydania veci, čo však naráža na možnosť rozporu s právom nepodieľať sa na vlastnej inkriminácii. Do diskusie možno taktiež položiť otázku, či orgány polície v niektorých prípadoch obratne nevyužívajú zákonnú medzeru a de facto nepriamo nútia páchateľov k sebausvedčovaniu postupom, ktorý uvádzam nižšie? Taký postup možno niekedy vidieť i v postupe policajtov v televíznej relácii zobrazujúcej prácu zložiek integrovaného záchranného systému[8] a ktorý som za študentských časov zažil aj na vlastnej koži:
Najmä ak sa do objektívu pozornosti príslušníkov policajného zboru pri hliadkovaní dostanú mladí ľudia, s vidinou odhalenia napr. drogovej trestnej činnosti, policajti po legitimácii (často ignorujúc, že nie je voči osobám vykonávaný žiadny služobný zákrok), prikážu takej osobe, aby na kapotu vyložila všetko, čo má vo vreckách s vysvetlením, že sa jedná o bezpečnostnú prehliadku. Ak následne takáto osoba vyloží z vreciek všetky veci, policajt dôkladne zistí obsah napr. peňaženky a pod. a v niektorých prípadoch takto reálne získa určité množstvo napr. drogy, o ktorej pôvode do zápisnice následne uvedenie, (a niektoré súdy sa získaním takého dôkazu ďalej nezaoberajú a dôkaz pripúšťajú), že podozrivý vec „dobrovoľne vydal“, čo je odhliadnuc od faktu, že policajt od podozrivého žiadal výkon neexistujúcej povinnosti[9], aj pravda. Zákon o policajnom zbore v ustanovení § 34 síce zakotvuje, že každý je povinný uposlúchnuť výzvu, pokyn, príkaz a požiadavku policajta alebo strpieť výkon jeho oprávnení podľa ustanovení § 17 až 33, povinnosť osoby samej vyložiť všetky veci z vreciek zákon nezakladá a takáto interpretácia zákona je v rozpore so zásadou inkriminácie vlastnej osoby, (tu) vo forme práva nepodieľať sa na vlastnom obvinení[10] zakotvenú nielen vnútroštátnymi predpismi, ale aj medzinárodnými zmluvami, ktoré SR ratifikovala (napr. Európsky dohovor o ochrane ľudských práv a základných slobôd).
Policajt je oprávnený odovzdať OČTK veci, ktoré boli zaistené podľa ust. 21 ods. 1,2 ZPZ[11], avšak v tomto prípade sa má jednať o veci, ktoré neboli získané činnosťou policajných orgánov zasahujúcich do nedotknuteľnosti osoby ako napr. veci nájdené, alebo veci, ktoré osoba dobrovoľne odovzdala.
Odhliadnuc od toho, že podľa ust. § 34 ZPZ, je každý povinný uposlúchnuť výzvu, pokyn, príkaz a požiadavku policajta alebo strpieť výkon jeho oprávnení podľa ustanovení § 17 až 33, oprávnenie presvedčiť sa, či osoba, proti ktorej vykonáva služobný zákrok, nemá pri sebe zbraň, bezpečnostná prehliadka by mala byť vykonávaná iba ohmatom, s cieľom zistenia, či osoba nemá pri sebe zbraň strelnú, bodnú alebo prípadne údernú (tyč, palica, teleskopický obušok a pod) tak, aby postupom policajných orgánov nebola porušená vyššie uvedená zásada zákazu inkriminácie vlastnej osoby.
Pri rozhovoroch s mojimi priateľmi z okruhu príslušníkov Policajného zboru na mojej otázky, prečo je bezpečnostná prehliadka vykonávaná nielen hrubým ohmatom, ale prečo sa podozrivej osobe prehľadávajú aj všetky vrecká a peňaženka osoby, bola mi poskytnutá odpoveď, že podozrivý môže mať v peňaženke napríklad žiletku, ktorou môže ohroziť zdravie seba či iných a z toho dôvodu je „tak dôkladná“ bezpečnostná prehliadka potrebná. Na tieto argumenty bolo do 15. decemra 2008 možné odpovedať, že Zákon o policajnom zbore nedefinuje pojem zbraň na účely bezpečnostnej prehliadky podľa ZPZ, kedy zákonný odkaz v § 22 ods. 1 ZPZ odkazoval na ustanovenie(§ 14 ods. 3 ZPZ), ktoré zbraň nedefinuje, ale reguluje to, kedy policajt nepoužíva na služobnej rovnošate s identifikačným číslom pri výkone služobnej činnosti menovku a teda jednalo sa o zmätočný odkaz priamo v právnej norme. Až novelou č. 491/2008 Z.z. ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 171/1993 Z. z. o Policajnom zbore bol tento odkaz upravený tak, že za zbraň sa považuje rovnako ako v ust. § 122 ods. 3 Trestného zákona[12] (ďalej aj ako „TZ“), každá vec, ktorou možno urobiť útok proti telu dôraznejším.
V zmysle vyššie uvedeného sa však novelou ZPZ podľa môjho názoru v rozsahu bezpečnostnej prehliadky nič nemení, kedy doslovným výkladom tejto definície by (ad absurdum) príslušníci PZ mali osobe, proti ktorej vykonávajú služobný zákrok odňať opasok, pero, či rôzne druhy koženej bižutérie používané okolo krku s odôvodnením, že by mohli byť použité na škrtenie, prípadne na bodnutie iného (teda na použitie veci na zdôraznenie útoku voči inému) a to priamo na mieste zákroku a nie až pred prípadným umiestnením do cely policajného zaistenia, kedy sa takéto predmety osobám odnímajú vždy .
Je nepochybné, že na riadne plnenie zložitých úloh zverených Policajnému zboru musia jeho príslušníci disponovať (a v súčasnosti aj disponujú) dostačujúcimi oprávneniami vo vzťahu k podozrivým osobám tak, aby bol boj s trestnou činnosťou efektívny. Nemožno však akceptovať služobné zákroky, ktoré nemajú oporu v zákone. Na základe uvedeného možno dospieť z záveru, že pokiaľ má policajt vedomosť o konkrétnej trestnej činnosti (tu napr. o konkrétnom páchateľovi), do práva na nedotknuteľnosť osoby bude možné zasiahnuť iba konformne s Trestným poriadkom a to povereným príslušníkom PZ, alebo vyšetrovateľom. Ak by sa však nejednalo o konkrétne informácie a nebolo by možné stotožniť páchateľa (podozrivého), postup policajta bude regulovaný ZPZ. V každom prípade však aj bezpečnostná prehliadka musí byť vykonaná iba proti osobe, voči ktorej sa vykonáva služobný zákrok a to len v nevyhnutnom rozsahu.
Ako by potom mohol vyzerať správny postup po vykonaní bezpečnostnej prehliadky Za predpokladu, že osoba nebola v zmysle Trestného poriadku zadržaná, zatknutá alebo braná do väzby a teda neexistuje žiaden z týchto dôvodov na vykonanie osobnej prehliadky?[13]
Ø Pri existencii dôvodu a po vykonaní bezpečnostnej prehliadky vykonanej zákonne ohmatom,
Ø V prípade zaznamenania podozrivej veci, požiadať vysvetlenie (§ 17 ZPZ), čo má osoba, proti ktorej sa vykonáva služobný zákrok na sebe alebo pri sebe,
Ø Za predpokladu, že správaním alebo skutkovými okolnosťami vzniká odôvodnené podozrenie, že má osoba pri sebe vec dôležitú pre trestné konanie (musí však ísť o podozrenie na konkrétnu vec, tak aby išlo o vec riadne identifikovateľnú tak, aby dotknutá osoba vedela prípadnej výzve OČTK riadne vyhovieť, tak aby nemuselo dôjsť k výkonu osobnej prehliadky – napr. injekčná plastová striekačka), postupovať nasledovne podľa ustanovení Tr.por.,
Ø Po podaní vysvetlenia o dôvodoch tohto postupu vo vzťahu k dotknutej osobe, získanie príkazu od oprávnenej osoby v zmysle v zmysle § 102 ods. 1 TP[14], v odôvodnenom prípade možno postupovať podľa § 102 ods. 4 TP[15]
Ø Vyzvať osobu aby dobrovoľne vydala vec v zmysle § 104 ods. 1 TP,
Ø V prípade, ak osoba odmieta vec dobrovoľne vydať, vykonať u tejto osoby osobnú prehliadku o ktorej bude vyhotovená zápisnica.
V tomto kontexte treba poukázať i na § 10 ods. 10 TP a Vyhlášku MV SR č. 648/ 2008 Z.z. zo dňa 15.12.2008 (účinná od 01.02.2009), o rozsahu vykonávania rozhodnutí, opatrení a úkonov trestného konania vo vyšetrovaní alebo skrátenom vyšetrovaní , ktorá stanovuje rozhodnutia, opatrenia a úkony trestného konania, ktoré je oprávnený vykonávať príslušník Policajného zboru, ktorý nie je vyšetrovateľom Policajného zboru alebo povereným príslušníkom Policajného zboru vo vyšetrovaní alebo v skrátenom vyšetrovaní. Táto vyhláška explicitne ustanovuje konkrétne rozhodnutia, ktoré môžu vydávať : policajt služby kriminálnej polície, inšpekčnej služby a služby finančnej polície, policajt služby poriadkovej polície a služby dopravnej polície, a policajt služby hraničnej polície a služby cudzineckej polície.
Na záver považujem za potrebné uviesť, že som toho názoru, že v prípade ak nejde o neodkladný a neopakovateľný úkon, osobe u ktorej sa bude vykonávať bezpečnostná či osobná prehliadka, malo by byť pri tomto zákroku do základných práv a slobôd umožnené právo na obhajobu prítomnosťou advokáta, za predpokladu že bude ochotný dostaviť sa v rozumnom čase, čo jednak zabezpečí ochranu práv dotknutej osoby, ako aj zabezpečí ochranu zakročujúcich príslušníkov PZ pred neskoršími obvineniami z nezákonného postupu pri výkone služobného zákroku, prípadne dokonca zo šikany voči podozrivému.
Dovoľujem si vyjadriť svoj názor, že svojvoľne vykonávané bezpečnostné prehliadky, ktoré svojou dôkladnosťou a rozsahom skôr pripomínajú osobnú prehliadku a tým ignorujú Ústavou SR chránené právo na súkromie osoby, obchádzaním ustanovení Trestného poriadku a teda jednoznačne regulovaným postupom podľa relevantných ustanovení , by OČTK ani súdy nemali akceptovať a z toho získané dôkazy by ex offo nemali byť v trestnom konaní prípustné, pre ich absolútnu nulitu.
Použitá literatúra
Ø IVOR, J. a kol.: Trestné právo procesné. Bratislava: Iura Edition, 2006
Ø MINÁRIK, Š. a kol.: Trestný poriadok. Stručný komentár. Bratislava : Iura Edition, 2006,
Ø SVÁK, J.: Ochrana ľudských práv. Z pohľadu judikatúry a doktríny štrasburských orgánov ochrany práv. Bratislava: Euro kodex, 2006.
Ø Zborník príspevkov z medzinárodnej vedeckej konferencie : Terorizmus a medzinárodné právo, Bratislava: BVŠP, 2007 (príspevok prof. J. Ivora : Nové možnosti dokazovania terorizmu),
[1] napr. oprávnenie pri zaisťovaní bezpečnosti civilnej leteckej dopravy podľa § 24 ZPZ, oprávnenie pri zaisťovaní bezpečnosti určených osôb podľa § 25 ZPZ, oprávnenie pri zabezpečovaní ochrany štátnej hranice podľa § 26 ZPZ
[2] Ivor.J. a kol., Trestné právo procesné, Bratislava: IURA EDITION, 2006, str. 182
[3] V prípade ak by osoba nevedela svoju totožnosť preukázať ani po poskytnutí súčinnosti, je policajt oprávnený v zmsle § 18 ods. 4 ZPZ dokonca na obmedzený čas obmedziť osobnú slobodu takejto osoby a predviesť ju na útvar PZ za účelom zistenia jej totožnosti
[4] Zákon č. 301/2005 Z.z v znení neskorších predpisov
[5] Ivor , J., Nové možnosti dokazovania terorizmu, In : Zborník prípsevkov z medzinárodnej konferencie „Terorizmus a medzinárodné právo“, 2007, str. 251
[6] § 7 ods. 2 zákona č.
166/ 2003 Z.z. Ak sa majú informácie získané použitím
informačno-technického prostriedku použiť
ako dôkaz v trestnom konaní,) vyhotoví orgán štátu písomný
záznam s uvedením údajov o mieste, čase a zákonnosti použitia
informačno-technického prostriedku; k písomnému záznamu orgán štátu priloží
záznam a jeho doslovný prepis. Informácie získané použitím
informačno-technického prostriedku, ktoré sa nevzťahujú na dôvody jeho použitia
uvedeného v žiadosti, sa môžu použiť ako dôkaz v trestnom konaní, len ak sa
týkajú trestnej činnosti, v súvislosti s ktorou možno použiť
informačno-technický prostriedok.
[7] § 10 ods. 7 zákona č. 428/2002 Z.z. : Priestor
prístupný verejnosti možno monitorovať pomocou videozáznamu alebo audiozáznamu
len na účely verejného poriadku a bezpečnosti, odhaľovania kriminality alebo
narušenia bezpečnosti štátu, a to len vtedy, ak priestor je zreteľne označený
ako monitorovaný. Označenie monitorovaného priestoru sa nevyžaduje, ak tak
ustanovuje osobitný zákon. Vyhotovený záznam možno využiť len na účely trestného konania alebo konania o
priestupkoch, ak osobitný zákon neustanovuje inak.
[8] Názor autora : Z odvisielaného obsahu relácie, ktorú mal možnosť autor sledovať sa mu z množstva vykonaných policajných zákrokov javí, že policajné orgány z „východného Slovenska“ postupovali v rámci výkonu bezpečnostnej prehliadky prevažne zákonne, na rozdiel od mnohých príspevkoch z metropoly Slovenska. Pri takomto verejnom televíznom rozširovaní záberov so zákonom nekonformne vykonávaných služobných zákrokov môže byť laická verejnosť uvádzaná do omylu o domnelom práve štátneho orgánu. Treba poukázať, že médiá sú najmasovejším prostriedkom na formovanie právnej gramotnosti u verejnosti.
[9] Zákon pritom neukladá povinnosť aktívnej súčinnosti pri bezpečnostnej prehliadke, ale iba jej strpenie – rozkročenie a umožnenie prehmatania tela, ako napr. pri prehliadke na letiskách. Som toho názoru, že na spôsob takto získaných dôkazov a ich prípadnú nulitu by mal súd prihliadať ex offo
[10] Vid. Svák J., Ochrana ľudských práv, Bratislava : Euro Kodex, str. 469
[11] Ust. § 21 ods. 1 ZPZ policajt je oprávnený zaistiť na vykonanie potrebných úkonov vec, ak má podozrenie, že tá súvisí so spáchaním trestného činu alebo priestupku a jej zaistenie je potrebné na zistenie skutkového stavu veci alebo na rozhodnutie orgánu činného v trestnom konaní, alebo na rozhodnutie orgánu v konaní o priestupku. Policajt vydá osobe, ktorej bola vec zaistená, potvrdenie o zaistení veci s presným opisom veci, ktorý umožní zaistenú vec identifikovať. Zaistenie veci môže trvať najviac 90 dní, ak tento zákon neustanovuje inak.
Ust. § 21 ods. 2 ZPZ Ak sa vykonanými úkonmi potvrdí, že zaistená vec súvisí s trestným činom alebo s priestupkom, policajt je povinný zaistenú vec neodkladne odovzdať príslušnému orgánu činnému v trestnom konaní alebo orgánu príslušnému na prejednanie priestupku. Ak je zaistenou vecou vozidlo, ktoré má neoprávnene pozmenený identifikátor vozidla, a vozidlo sa nedá identifikovať podľa skrytých identifikátorov, spracuje policajt návrh na jeho vyradenie z príslušnej evidencie.
[12] Zákon č. 300/2005 Z.z v znení neskorších predpisov
[13] Tento postup nezohľadňuje vnútornú organizáciu PZ a teda prechod kompetencíí, pri podozrení na spáchanie trestného činu ( napr. hliadka PMJ →OČTK)
[14] Osobnú prehliadku je oprávnený nariadiť predseda senátu a pred začatím trestného stíhania alebo v prípravnom konaní prokurátor alebo s jeho súhlasom policajt.
[15] Bez príkazu alebo súhlasu podľa odseku 1 môže policajt vykonať osobnú prehliadku len vtedy, ak príkaz alebo súhlas nemožno vopred dosiahnuť a vec neznesie odklad alebo ak ide o osobu pristihnutú pri trestnom čine, alebo o osobu, na ktorú bol vydaný príkaz na zatknutie. O vykonaní takého úkonu musí však bez meškania upovedomiť orgán, ktorý je oprávnený vydať príkaz alebo súhlas podľa odseku 1. Bez príkazu alebo súhlasu možno tiež vykonať osobnú prehliadku podľa § 99 ods. 4 TP.
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.