Právne vety:
I. Zákaz činnosti viesť motorové vozidlá nemožno vzťahovať aj na výcvik vo vedení motorového vozidla v autoškole, nakoľko právny poriadok činnosť spočívajúcu vo vedení motorového vozidla počas výcviku v autoškole dovoľuje bez ohľadu na to, či bol rozhodnutím súdu alebo správneho orgánu zákaz takejto činnosti uložený.
II. Praktický výcvik vo vedení motorového vozidla je teda činnosťou, na ktorú sa vzťahuje právnym predpisom upravená výnimka zo zákazu činnosti uloženého rozhodnutím súdu alebo iného štátneho orgánu. Výcvik je len jedným z nevyhnutných predpokladov pre udelenie vodičského oprávnenia na vykonávanie činnosti spočívajúcej vo vedení motorového vozidla a vzhľadom na úpravu obsiahnutú v osobitných predpisoch ju ako takú nemožno považovať za zakázanú na základe zákona alebo na základe rozhodnutia súdu alebo iného štátneho orgánu, naopak ide o činnosť v zmysle všeobecne záväzného právneho predpisu dovolenú.
III. Zákaz činnosti uložený rozhodnutím súdu alebo iného orgánu Slovenskej republiky má význam len z hľadiska udelenia/neudelenia vodičského oprávnenia a nie z hľadiska vykonávania výcviku – príprave na vedenie motorového vozidla.
č.k. 3T/21/2013
Uznesenie
Okresný súd Bratislava I v konaní pred samosudcom Mgr. Michalom Kačánim, v trestnej veci obvineného R O, pre prečin marenia výkonu úradného rozhodnutia podľa § 348 odsek 1 písmeno d/ Trestného zákona, dňa 03. septembra 2013, takto
r o z h o d o l :
Podľa § 241 odsek 1 písmeno c/ Trestného poriadku z dôvodu uvedeného v § 215 odsek 1 písmeno b/ Trestného poriadku, súd
z a s t a v u j e
trestné stíhanie proti obvinenému R O, pre skutok právne kvalifikovaný ako prečin marenia výkonu úradného rozhodnutia podľa § 348 odsek 1 písmeno d/ Trestného zákona, ktorého sa mal dopustiť na tom skutkovom základe, že
ako žiadateľ o vydanie vodičského oprávnenia vykonával v autoškole F., v dňoch 13.12.2012, 14.12.2012, 15.12.2012, 16.12.2012, 17.12.2012, 18.12.2012 a 19.12.2012 praktický výcvik vo vedení vozidiel skupiny B podskupiny B1, každý deň v dĺžke 3 hodiny, s odjazdom zo sídla autoškoly, pričom následne pri vykonávaní skúšky na vydanie vodičského oprávnenia dňa 15.01.2013 bolo zistené, že obvinený mal v čase praktického výcviku v autoškole právoplatným rozhodnutím Okresného dopravného inšpektorátu Okresného riaditeľstva Policajného zboru Bratislava III uložený aj zákaz činnosti viesť motorové vozidlá na dobu 24 (dvadsaťštyri) mesiacov, pričom na základe jeho žiadosti zo dňa 17.12.2012 mu bol k 20.12.2012 odpustený zvyšok trestu,
pretože tento skutok nie je trestným činom a nie je dôvod na postúpenie veci.
O d ô v o d n e n i e
Dňa 09.072013 bola Okresnému súdu Bratislava I doručená obžaloba na obvineného R O pre prečin marenia výkonu úradného rozhodnutia podľa § 348 odsek 1 písmeno d/ Trestného zákona na skutkovom základe uvedenom vo výrokovej časti tohto uznesenia.
Samosudca po prezretí obžaloby z hľadísk predpokladaných v § 238 odsek 1 Trestného poriadku a následnom preskúmaní obžaloby a príslušného na vec sa vzťahujúceho spisového materiálu v súlade s návetím § 241 odsek 1 Trestného poriadku, dospel k záveru, že skutok, ktorý je obvinenému kladený za vinu, nie je trestným činom, pričom súčasne nie je ani daný dôvod na postúpenie veci, čo odôvodňuje rozhodnutie podľa § 241 odsek 1 písmeno c/ Trestného poriadku z dôvodu podľa § 215 odsek 1 písmeno b/ Trestného poriadku.
Podľa § 241 odsek 1 písmeno c/ Trestného poriadku obžalobu podanú na súde pre prečin a zločin s hornou hranicou trestnej sadzby neprevyšujúcou osem rokov preskúma samosudca a podľa jej obsahu a obsahu spisu trestné stíhanie zastaví, ak sú tu okolnosti uvedené v § 215 ods. 1.
Podľa § 215 odsek 1 písmeno b/ Trestného poriadku prokurátor zastaví trestné stíhanie, ak nie je tento skutok trestným činom a nie je dôvod na postúpenie veci.
V posudzovanej trestnej veci samosudca v rámci prezretia obžaloby nezistil žiadne také skutočnosti, ktoré by odôvodňovali záver, že prípravné konanie, ktoré obžalobe predchádzalo, by bolo vykonané spôsobom odporujúcim ustanoveniam Trestného poriadku. V postupe orgánov činných v trestnom konaní nedošlo k žiadnym závažným procesným chybám, ani k porušeniu práva obvineného na obhajobu. So zreteľom na obsah spisu a zadovážené dôkazy je taktiež zrejmé, že sa skutok stal a že ho spáchal obvinený. Vo vzťahu k týmto skutočnostiam nemá súd žiadne pochybnosti a v tomto smere nie je možné orgánom činným v trestnom konaní nič vytknúť. Avšak podľa názoru súdu skutok, ktorý je obvinenému kladený za vinu, nie je možné právne posudzovať ako trestný čin – prečin marenia výkonu úradného rozhodnutia podľa § 348 odsek 1 písmeno d/ Trestného zákona, ako ani iný trestný čin uvedený v osobitnej časti Trestného zákona.
Podľa § 8 Trestného zákona trestný čin je protiprávny čin, ktorého znaky sú uvedené v tomto zákone, ak tento zákon neustanovuje inak.
Trestným činom môže byť len čin právom zakázaný, nedovolený a teda protiprávny, ktorého znaky sú uvedené v Trestnom zákone. Protiprávnym činom je konanie alebo opomenutie povinného konania, ktorým subjekt práva porušuje príkazy alebo zákazy ustanovené platným právom. Ide teda o konanie právom reprobované.
Podľa § 348 odsek 1 písmeno d/ Trestného zákona kto marí alebo podstatne sťažuje výkon rozhodnutia súdu alebo iného orgánu verejnej moci tým, že vykonáva činnosť, na ktorú sa vzťahuje rozhodnutie súdu alebo iného štátneho orgánu o zákaze činnosti, potrestá sa odňatím slobody až na dva roky.
V predmetnej trestnej veci sa záver o naplnení všetkých zákonných znakov súdeného prečinu musí nevyhnutne opierať o dôsledné právne posúdenie konania obvineného z toho hľadiska, či z jeho strany došlo k vykonávaniu takej činnosti, na ktorú sa vzťahuje zákaz činnosti uložený obvinenému rozhodnutím štátneho orgánu a či vykonávanie takejto činnosti nebolo v konkrétnom prípade právnym poriadkom dovolené, teda, či z jeho strany došlo k naplneniu znaku protiprávnosti ako conditio sine qua non (nevyhnutná podmienka) predpokladaná v § 8 Trestného zákona.
Pri posúdení otázky protiprávnosti /a okolností vylučujúcich protiprávnosť/ je aj pri prečine marenia výkonu úradného rozhodnutia podľa § 348 odsek 1 písmeno d/ Trestného zákona, rovnako ako pri väčšine iných trestných činoch, vychádzať z ustanovení mimo – trestných právnych predpisov, nakoľko cez ustanovenia Trestného zákona nemožno mať túto otázku dôsledne a komplexne vyriešenú.
V danom prípade je obvinenému R O kladené za vinu v podstate to, že napriek uloženej sankcii zákazu činnosti viesť motorové vozidlá, vykonával v dňoch 13.12.2012 až 19.12.2013 praktický výcvik vo vedení motorového vozidla v autoškole.
Obvinený R O sa v rámci svojej výpovede v prípravnom konaná ku skutku priznal a svoj čin oľutoval, pričom ďalej uviedol, že k nemu došlo z nepochopenia, nakoľko pri uložení trestu to pochopil tak, že mu bude automaticky po polovici zvyšok odpustený, pričom v čase výcviku v autoškole sa domnieval, že už zákaz uložený nemá.
Skutočnosť, že obvinený vykonával výcvik vo vedení motorového vozidla v inkriminovanom období potvrdil vo svojej výpovedi z prípravného konania aj svedok M F, majiteľ autoškoly.
Je nepochybné, že obvinenému R O bol rozhodnutím Okresného dopravného inšpektorátu Okresného riaditeľstva Policajného zboru Bratislava III okrem iného uložený aj zákaz činnosti viesť motorové vozidlá na dobu 24 (dvadsaťštyri) mesiacov, ktorý začal plynúť odo dňa nadobudnutia právoplatnosti tohto rozhodnutia, t. j. od 27.04.2011. Vo všeobecnosti možno konštatovať, že ak teda obvinený viedol motorové vozidlo, vykonával činnosť, ktorá mu bola na základe uvedeného rozhodnutia zakázaná. V tomto konkrétnom prípade však nešlo o činnosť protiprávnu.
Zákaz činnosti viesť motorové vozidlá totiž nemožno vzťahovať aj na výcvik vo vedení motorového vozidla v autoškole, ktorý obvinený vykonával v uvedených dňoch, nakoľko právny poriadok činnosť spočívajúcu vo vedení motorového vozidla počas výcviku v autoškole dovoľuje bez ohľadu na to, či bol rozhodnutím súdu alebo správneho orgánu zákaz takejto činnosti uložený. Praktický výcvik vo vedení motorového vozidla je teda činnosťou, na ktorú sa vzťahuje právnym predpisom upravená výnimka zo zákazu činnosti uloženého rozhodnutím súdu alebo iného štátneho orgánu. Výcvik je len jedným z nevyhnutných predpokladov pre udelenie vodičského oprávnenia na vykonávanie činnosti spočívajúcej vo vedení motorového vozidla a vzhľadom na úpravu obsiahnutú v osobitných predpisoch ju ako takú nemožno považovať za zakázanú na základe zákona alebo na základe rozhodnutia súdu alebo iného štátneho orgánu, naopak ide o činnosť v zmysle všeobecne záväzného právneho predpisu dovolenú.
Tento záver možno oprieť o viaceré ustanovenia osobitného právneho predpisu. V zmysle § 4 odsek 2 písmeno a/ zákona č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o cestnej premávke“) vodič nesmie viesť motorové vozidlo bez príslušného vodičského oprávnenia, v čase jeho odobratia alebo počas zadržania vodičského preukazu; to neplatí, ak sa učí viesť motorové vozidlo v autoškole, podrobuje sa skúške z vedenia motorového vozidla alebo má povolenú jazdu podľa § 70 ods. 4 a § 71 ods. 2. Z hľadiska záveru o vine (vychádzajúceho okrem iného z dôsledného vyriešenia otázky protiprávnosti) je možné analogicky (nakoľko analógia v prospech páchateľa je v rámci hmotnoprávnych ustanovení trestného práva prípustná a v tomto smere je možné /potrebné/ pripustiť aj analógiu v rámci ustanovení iných právnych predpisov, pokiaľ majú význam pre otázku viny a vyvodzovania trestnej zodpovednosti) za výnimku zo zákazu viesť motorové vozidlo považovať aj činnosť spočívajúcu vo výučbe vedenia motorového vozidla v autoškole v prípade, že mu bol uložený zákaz činnosti rozhodnutím súdu alebo iného štátneho orgánu.
Vo svojej podstate totiž nie je rozdiel medzi zákazom činnosti na základe rozhodnutia o odobratí vodičského oprávnenia v zmysle § 92 odsek 4 zákona o cestnej premávke (v zmysle ktorého sa rozhodnutím o odobratí alebo obmedzení rozsahu vodičského oprávnenia jeho držiteľovi počas odobratia alebo obmedzenia rozsahu vodičského oprávnenia zakazuje viesť motorové vozidlo až do času jeho vrátenia; ak ide o obmedzenie rozsahu vodičského oprávnenia, zakazuje sa mu viesť len motorové vozidlo tej skupiny vodičského oprávnenia, ktorého rozsah je obmedzený), ktorý zákaz činnosti sa na výcvik vo vedení motorového vozidla v zmysle § 4 odsek 2 písmeno a/ zákona o cestnej premávke nevzťahuje, a rozhodnutím súdu alebo iného štátneho orgánu o zákaze činnosti (v danej veci rozhodnutím o zákaze činnosti vydaným na základe § 22 odsek 2 písmeno a/ zákona č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov). Nie je možné akceptovať a pripustiť taký záver, aby sa v prípade rozhodnutia o odobratí vodičského oprávnenia, ktorým sa ukladá zákaz činnosti spočívajúci v zákaze vedenia motorového vozidla (§ 92 odsek 4 zákona o cestnej premávke) a ktoré je takisto rozhodnutím predpokladaným v § 348 odsek 1 písmeno d/ Trestného zákona, výnimka upravená v § 4 odsek 2 písmeno a/ zákona o cestnej premávke vzťahovala a v prípade iného rozhodnutia rovnakého charakteru, takáto výnimka nebola prípustná. Takýto záver by bol v rozpore s požiadavkou na predvídateľnosť práva a princípom právnej istoty.
V týchto intenciách je možné vychádzať aj z ustanovenia § 77 odsek 1 zákona o cestnej premávke upravujúceho podmienky na udelenie vodičského oprávnenia. Pod písmenom f/, písmenom h/, písmeno k/ a písmeno l/ citovaného ustanovenia sú zákonom stanovené tieto podmienky na udelenie vodičského oprávnenia:
- podrobenie sa príprave na vedenie motorového vozidla v autoškole, ak tento zákon neustanovuje inak (písmeno f/),
- neexistencia súdom alebo iným príslušným orgánom Slovenskej republiky uloženého zákazu činnosti viesť motorové vozidlo (písmeno h/),
- žiadateľ nemá zadržaný vodičský preukaz (písmeno k/),
- žiadateľ nemá odobraté vodičské oprávnenie (písmeno l/).
Z takto súbežne stanovených prvých dvoch podmienok /popri iných podmienkach upravených v citovanom ustanovení/ je možné logicky dospieť k záveru, že zákaz činnosti uložený rozhodnutím súdu alebo iného orgánu Slovenskej republiky má význam len z hľadiska udelenia/neudelenia vodičského oprávnenia a nie z hľadiska vykonávania výcviku – príprave na vedenie motorového vozidla. Dikcia citovaného ustanovenia teda súdom alebo iným orgánom uložený zákaz činnosti viesť motorové vozidlá vzťahuje výlučne len na nemožnosť udelenia vodičského oprávnenia, a to aj v prípade, že by žiadateľ inak splnil všetky ostatné zákonom predpokladané podmienky vrátane absolvovania prípravy na vedenie motorového vozidla.
Okrem toho skutočnosť, že zákonodarca podmienky na udelenie vodičského oprávnenia uvedené pod písmenami k/ a l/, ktorých neexistencia nebráni vykonávaniu výcviku vo vedení motorového vozidla, postavil na rovnakú úroveň ako podmienku uvedenú pod písmeno h/, odôvodňuje vyššie uvedený záver, že na vedenie motorového vozidla počas výcviku v autoškole sa nevzťahuje ani zákaz činnosti uložený súdnym rozhodnutím, resp. rozhodnutím iného štátneho orgánu.
V tejto súvislosti nemožno opomenúť tú skutočnosť, že súčasná právna úprava nevyžaduje splnenie podmienok pre prijatie do výcviku tak, ako to bolo za platnosti a účinnosti vyhlášky Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky č. 95/1997 Z. z. o výcviku žiadateľov o vodičské oprávnenie, o doškoľovacom kurze držiteľov vodičského oprávnenia, o výcviku žiadateľov o inštruktorské oprávnenie a o doškoľovacom kurze inštruktorov (ďalej len „vyhláška č. 95/1997 Z. z.“), ktorá vo svojom ustanovení § 3 odsek 1 písmeno b/ požadovala splnenie podmienky bezúhonnosti ako jednej z podmienok pre prijatie do výcviku, pričom v § 3 odsek 2 tejto vyhlášky bolo ustanovené, že za bezúhonného sa považuje ten, kto nemá súdom alebo dopravným inšpektorátom uložený zákaz viesť vozidlá, alebo ten, komu nebolo rozhodnutím dopravného inšpektorátu odobraté vodičské oprávnenie alebo zadržaný vodičský preukaz. Žiadateľ o vodičské oprávnenie preukazuje bezúhonnosť písomnou správou z dopravných evidencií. Uvedená vyhláška bola zrušená zákonom č. 93/2005 Z. z. o autoškolách a o zmene a doplnení niektorých zákonov bez toho, aby bola obdobná právna úprava prevzatá do tohto alebo iného zákona, prípadne iného všeobecne záväzného právneho predpisu.
Z uvedeného vyplýva, že súčasný právny stav žiadateľovi o vodičské oprávnenie nestanovuje povinnosť preukazovať bezúhonnosť vo vyššie uvedenom zmysle (teda tak, ako to upravovala vyhláška č. 95/1997 Z. z.). V opačnom prípade by sa skutočnosť, že obvinenému R O bol rozhodnutím Okresného riaditeľstva PZ Bratislava III, Okresného dopravného inšpektorátu, uložený zákaz činnosti, zistila skôr, ako by bol prijatý do výcviku, v čoho dôsledku by v prípade, že by vykonávanie výcviku bolo na základe takéhoto rozhodnutia považované za protiprávne, nevyhnutne muselo viesť k tomu, že by mu výcvik nebol povolený, resp. umožnený. Absencia takejto úpravy však na takýto záver nedáva žiaden dôvod.
Naopak, zrušenie vyššie uvedenej vyhlášky bez následnej obdobnej úpravy podmienok pre prijatie do výcviku bolo vedené zámerom, aby sa nepostihoval samotný výcvik v autoškole, resp. aby sa takémuto výcviku nestanovovali iné ako nevyhnutné prekážky, čo sa okrem iného premietlo do už spomenutej úpravy § 4 odsek 2 písmeno a/ zákona o cestnej premávke, resp. aj do § 77 odsek 1 tohto zákona, kde zákaz činnosti uložený súdom alebo iným štátnym orgánom má za následok neudelenie vodičského oprávnenia.
Z povahy a účelu výcviku vo vedení motorového vozidla je totiž zrejmé, že nejde o činnosť, ktorá by vykazovala znaky činnosti a jej nebezpečnosti v tom zmysle, že by sa na ňu mal vzťahovať akýkoľvek zákaz činnosti. Výcvik vo vedení motorového vozidla sa vykonáva za prítomnosti a pod dohľadom inštruktora, pričom v zmysle § 13 odsek 1 vyhlášky Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky číslo 349/2005 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon č. 93/2005 Z. z. o autoškolách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení vyhlášky č. 259/2012 výcvik v cestnej premávke možno začať až po absolvovaní výučby teórie vedenia vozidiel a zásad bezpečnej jazdy a najmenej polovice výučby pravidiel cestnej premávky, ak účastník kurzu po výcviku na trenažéri alebo na autocvičisku preukáže, že má základné zručnosti potrebné na ovládanie vozidla.
S poukazom na uvedené je možné bez akýchkoľvek rozumných pochybností považovať vedenie motorového vozidla počas výučby v autoškole za právom aprobované aj v prípade, že účastníkovi takejto výučby, resp. výcviku bol v súdnom alebo správnom konaní uložený zákaz činnosti. Obvinený teda vykonával činnosť, ktorá mu bola inak rozhodnutím štátneho orgánu zakázaná, avšak v konkrétnom prípade bol na jej vykonávanie oprávnený podľa ustanovení osobitného predpisu. Možno uzavrieť, že obvinený činnosťou - konaním, ktoré mu je kladené za vinu, realizoval a vykonával svoje právo vyplývajúce mu zo všeobecne záväzného právneho predpisu tak, ako to predpokladá okolnosť vylučujúca protiprávnosť upravená v 28 odsek 1 Trestného zákona.
Na tomto základe preto skutok, ktorý je obvinenému kladený za vinu, nemožno považovať za protiprávny čin, a teda ani za čin trestný.
So zreteľom na uvedené, žalovaný skutok nenapĺňa znaky trestného činu v prvom rade po stránke formálnej (protiprávnosť činu je znakom formálnym). Avšak aj v prípade, že by právna úprava bola koncipovaná odlišne a vedenie motorového vozidla počas výcviku v autoškole by napĺňalo všetky formálne znaky prečinu marenia výkonu úradného rozhodnutia podľa § 348 odsek 1 písmeno d/ Trestného zákona, nebolo by možné žalovaný skutok považovať za trestný čin po stránke materiálnej, nakoľko jeho závažnosť by nedosahovala Trestným zákonom predpokladaný stupeň upravený v § 10 odsek 2 Trestného zákona.
Podľa § 10 odsek 2 Trestného zákona nejde o prečin, ak vzhľadom na spôsob vykonania činu a jeho následky, okolnosti, za ktorých bol čin spáchaný, mieru zavinenia a pohnútku páchateľa je jeho závažnosť nepatrná.
V citovanom ustanovení sú explicitne upravené kritéria, prostredníctvom ktorých sa určuje konkrétny stupeň závažnosti prečinu. Oproti predchádzajúcej právnej úprave v Trestnom zákone č. 140/1961 Zb. v znení neskorších predpisov, konkrétne v jeho ustanovení § 3 odsek 4, medzi tieto kritéria nepatrí význam chráneného záujmu, ktorý bol činom dotknutý a osoba páchateľa. V tomto kontexte preto pri určovaní konkrétneho stupňa závažnosti pri prečinoch nemožno vychádzať z osoby páchateľa tak, ako je to pri podmienečnom zastavení trestného stíhania z hľadiska splnenia podmienky uvedenej v § 216 odsek 1 písmeno c/ Trestného poriadku. V tomto smere preto nie je dôvod skúmať a zohľadňovať skutočnosti, o ktoré sa opiera uznesenie Generálneho prokurátora Slovenskej republiky zo dňa 04. júna 2013, č. k. XV/2 Pz 48/13-6, ktorým v prejednávanej trestnej veci bolo rozhodnuté, že uznesením prokurátora Okresnej prokuratúry Bratislava I sp. Zn. 3 Pv 134/13 z 27. februára 2013, ktorým podľa § 216 odsek 1 Trestného poriadku podmienečne zastavil trestné stíhanie obvineného R O pre prečin marenia úradného rozhodnutia podľa § 348 odsek 1 písmeno d/ Trestného zákona a zároveň podľa § 216 odsek 2 Trestného poriadku určil obvinenému Róbertovi Ostrovskému skúšobnú dobu v trvaní 18 (osemnásť) mesiacov, bol porušený zákon v ustanovení § 216 odsek 1 písmeno c/ Trestného poriadku a v konaní, ktoré mu predchádzalo aj v ustanovení § 2 odsek 10 a § 2 odsek 12 Trestného poriadku v prospech obvineného R O a súčasne ktorým predmetné uznesenie zrušil a prokurátorovi Okresnej prokuratúry Bratislava I prikázal, aby vo veci znovu konal a rozhodol.
Pre určenie stupňa závažnosti je možné vychádzať iba a výlučne z taxatívne stanovených kritérií upravených v § 10 odsek 2 Trestného zákona. V danom prípade preto skutočnosť, že obvinený viedol motorové vozidlo iba počas výcviku v autoškole v prítomnosti a pod dohľadom inštruktora v úmysle získať vodičské oprávnenie (pohnútka) v spojení s podaním žiadosti o odpustenie zvyšku trestu uloženého zákazu činnosti ešte počas vykonávania výcviku vo vedení motorového vozidla, ktorej bolo zo strany príslušného orgánu vyhovené a od zvyšku tohto trestu upustené ku dňu 20.12.2012, prihliadajúc aj na mieru zavinenia a spôsobený následok, by vo svojom súhrne neodôvodňovali záver o takom stupni závažnosti prečinu, ktorý predpokladá § 10 odsek 2 Trestného zákona, teda vyššieho než nepatrného stupňa.
Aj z tohto hľadiska by preto v danej trestnej veci nemohlo ísť o trestný čin marenia výkonu úradného rozhodnutia podľa § 348 odsek 1 písmeno d/ Trestného zákona pre absenciu existencie jeho materiálnej stránky.
Súd ale opätovne zdôrazňuje, že podľa jeho názoru skutok, ktorý sa obvinenému kladie za vinu, nie je uvedeným trestným činom pre nesplnenie všetkých jeho formálnych znakov z dôvodov uvedených na inom mieste odôvodnenia tohto uznesenia.
Rovnako po preskúmaní veci nebolo zo strany súdu zistené, že by žalovaný skutok bolo možné podradiť pod inú skutkovú podstatu trestného činu uvedenú v osobitnej časti Trestného zákona, ako ani dôvod na postúpenie veci na prejednanie priestupku, správneho deliktu, prípadne kárneho alebo disciplinárneho previnenia.
Vzhľadom na skutočnosť, že v danej veci ide o právne posúdenie skutku z toho hľadiska, či je alebo nie je skutok trestným činom, ktorého všetky okolnosti spáchania boli riadne a náležite zistené, a teda právne posúdenie žalovaného skutku nie je závislé od skutkových okolností, ktoré by mohli byť predmetom dokazovania na hlavnom pojednávaní, súd považoval postup podľa § 241 odsek 1 písmeno c/ Trestného poriadku z dôvodu uvedeného v § 215 odsek 1 písmeno b/ Trestného poriadku, za plne odôvodnený a procesne správny.
S poukazom na všetky uvedené skutočnosti, citované zákonné ustanovenia a právne úvahy, súd rozhodol tak, ako je to uvedené vo výrokovej časti tohto uznesenia.
Poučenie: Proti tomuto uzneseniu je prípustná sťažnosť, ktorá sa podáva v lehote troch dní odo dňa jeho oznámenia cestou podpísaného súdu na Krajský súd v Bratislave. Sťažnosť má odkladný účinok.
V Bratislave, dňa 03. septembra 2013
Mgr. Michal Kačáni
samosudca
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.