Právne vety:
I. Trestný poriadok účinný od 01.01.2006 priniesol odstránenie vyšetrovacej zásady zo súdneho konania, s čím je spojené dôkladné uplatnenie zásady zodpovednosti prokurátora za dokázanie viny obžalovaného, teda zásady „dôkazného bremena“. Vykonávanie dôkazov v súdnom konaní, ktoré strany nenavrhli alebo nezabezpečili, je podľa aktuálnej právnej úpravy možnosťou, nie však už povinnosťou súdu. Prijatím tejto úpravy sa trestné konanie ako spor obžaloby a obhajoby približuje občianskemu súdnemu konaniu, ktorého je dôkazné bremeno žalobcu charakteristickou črtou.
II. Spravodlivé meritórne rozhodnutie súdu, ktoré má komplexné (obojsmerné) dokazovanie orgánov činných v trestnom konaní v zmysle § 2 ods. 10 Trestného poriadku umožniť, je v prípade dôkaznej núdze rozhodnutie podľa zásady dôkazného bremena, teda pri pochybnostiach v prospech obžalovaného, čo znamená v neprospech obžaloby. Spravodlivé je, aby každý, kto spáchal trestný čin, bol za jeho spáchanie odsúdený a primerane potrestaný, ale len vtedy, resp. v tom rozsahu, v ktorom mu je vina dokázaná v konaní pred súdom (tzv. „objektívnu“ pravdu totiž v mnohých prípadoch nemožno, práve z objektívnych dôvodov, zistiť). V tomto konaní rozhoduje súd ako nestranný orgán a zodpovednosť za dokázanie skutku, ktorý sa obžalovanému kladie za vinu, nesie prokurátor (ako žalujúca strana).
III. Ak má prokurátor niesť zodpovednosť za dokázanie viny obžalovaného v konaní pred súdom a ak má súd v tomto konaní vystupovať ako nestranný orgán, nemožno požadovať, aby súd vo vzťahu k prípravnému konaniu plnil úlohu „prieskumného vyšetrovateľa“ (ktorá v zásade patrí prokurátorovi) a aby svojím rozhodnutím po predbežnom prejednaní, resp. preskúmaní obžaloby určoval, či prokurátor môže a akým spôsobom má uniesť dôkazné bremeno v súdnom konaní (a ako musí byť odôvodnená obžaloba, aby obstála pri uznaní viny).
IV. Porušenie povinnosti zistiť skutkový stav bez dôvodných pochybností a na to nadväzujúcich povinností orgánov činných v trestnom konaní ustanovených v § 2 ods. 10 Trestného poriadku nie je procesnou chybou v zmysle § 241 ods. 1 písm. f/ Trestného poriadku, respektíve § 244 ods. 1 písm. h/ Trestného poriadku a nie je sankcionované rozhodnutím o odmietnutí obžaloby a vrátení veci prokurátorovi podľa naposledy označených ustanovení. Sankciu v tomto prípade predstavuje neunesenie dôkazného bremena prokurátorom v súdnom konaní, a to vo vzťahu ku všetkým skutkovým zisteniam, relevantným ako kvalifikačný moment (z hľadiska podstaty uznania viny je takou sankciou oslobodenie obžalovaného spod obžaloby podľa § 285 písm. a/ alebo písm. c/ Trestného poriadku).
N a j v y š š í s ú d 2 Tost 4/2014
Slovenskej republiky
U Z N E S E N I E
Najvyšší súd Slovenskej republiky v senáte zloženom z predsedu senátu JUDr. Libora Duľu a sudcov JUDr. Petra Krajčoviča a JUDr. Reného Štepánikav trestnej veci obvinených Ing. S. S. a A. S. obaja štátni občania Slovenskej republiky, pre zločin podplácania podľa § 333 ods. 1, ods. 2 písm. b/, ods. 3 Trestného zákona, na neverejnom zasadnutí 2. apríla 2014 o sťažnosti prokurátora Úradu špeciálnej prokuratúry Generálnej prokuratúry Slovenskej republiky proti uzneseniu Špecializovaného trestného súdu z 10.januára2014,sp. zn. PK – 2 T 46/2013 takto
r o z h o d o l :
Podľa § 194 ods. 1 písm. b/ Tr. por. napadnuté uznesenie sa z ru šu je.
Špecializovanému trestnému súdu sa ukladá, aby vo veci znovu konal a rozhodol.
Odôvodnenie
Napadnutým uznesením rozhodol Špecializovaný trestný súd tak, že podľa § 244 ods. 1 písm. h/ Tr. por. súd odmieta obžalobu prokurátora Úradu špeciálnej prokuratúry Generálnej prokuratúry Slovenskej republiky č. k. VII/2 Gv 60/13-126 zo dňa 25.09.2013 a vracia vec prokurátorovi, pretože zistil závažné procesné chyby, najmä, že boli porušené ustanovenia zabezpečujúce práva obhajoby.
Proti uzneseniu podal v zákonnej lehote sťažnosť prokurátor Úradu špeciálnej prokuratúry Generálnej prokuratúry Slovenskej republiky, ktorý túto sťažnosť aj písomne odôvodnil.
V sťažnosti rekapituluje obsah odôvodnenia napadnutého uznesenia a polemizuje s ním. Dôvody v ňom uvedené nepovažuje za závažné procesné chyby, spočívajúce najmä v porušení ustanovení zabezpečujúcich práva obhajoby.
Odmieta potrebu doplniť v prípravnom konaní dokazovanie vo vzťahu k legalite a legitimite zadováženia a použitia CD a DVD odovzdaných vyšetrovateľovi svedkom S., vo vzťahu k motivácii svedka S. na oznámenie údajnej trestnej činnosti a s tým súvisiacich aktivitách, vo vzťahu k objasneniureálneho obsahu toho, čo malo byť predmetom nadmerného odpočtu DPH, najmä vo vzťahu k výške ponúknutého úplatku, či nadmerné odpočty boli alebo neboli vyplatené v súlade so zákonom, teda aj či ich uplatňovanie vychádzalo z reálnych alebo fiktívnych obchodov a aký skutočný prospech mali obvinení dosiahnuť z vyplatených nadmerných odpočtov.
Ohľadom týchto otázok prokurátor spochybňuje viazanosť Špecializovaného trestného súdu „právnym názorom najvyššieho súdu“, uvedeným v uznesení o vzatí obvinených do väzby.
Vzdoruje
tvrdeniu Špecializovaného trestného súdu o pochybení prokurátora,
ktorého obžaloba neobsahuje vyhodnotenie dokazovania vo vzťahu k obrane
obvinených, čím sa prejavila jeho jednostrannosť.
Popiera aj konštatáciu napadnutého uznesenia o porušení práva obhajoby nedostatkom dôkazných podkladov pre spravodlivé rozhodnutie súdu, tým, že výsledky prípravného konania neodôvodňujú postavenie obvineného pred súd, jednostrannosťou obžaloby a inými jej chybami, neobjasňovaním okolností svedčiacich aj v prospech obvinených, čím je porušená rovnosť strán, pričom súd by bol povinný dopĺňať dokazovanie pre nedostatočnosť dôkazných podkladov, respektíve dôkazne overovať, či ide o zákonné dôkazné prostriedky.
V jednotlivých bodoch je potom uvedená argumentácia, ktorá v súhrne vychádza z okolnosti, že pánom (dominuslitis) prípravného konania je prokurátor, v súdnom konaní sa potom dostáva do postavenia strany (rovnej s protistranou), ktorú však ťaží dôkazné bremeno. Do tejto pozície sa má prokurátor dostať bez toho, aby mu v tom súd bránil svojím už predbežným hodnotením dôkazov a určovaním rozsahu, v ktorom má byť v prípravnom konaní dokazovanie vykonané. Tým súd narúša rovnosť strán v súdnom konaní, lebo svojvoľne napomáha obhajobe nad rámec svojej pôsobnosti, respektíve pôsobnosti v aktuálnej fáze konania.
Preto navrhuje napadnuté uznesenie zrušiť a uložiť súdu prvého stupňa vo veci konať urýchleným nariadením termínu konania predbežného prejednania obžaloby, zároveň navrhuje nariadiť podľa § 194 ods. 4 Trestného poriadku, aby súd prvého stupňa vec prejednalv inom zložení senátu.
K rozhodnutiu a sťažnosti sa vyjadrili obvinení prostredníctvom obhajcu.
S rozhodnutím súhlasia a prípravnému konaniu vyčítajú aj ďalšie chyby, identifikované nižšie.
Najvyšší súd Slovenskej republiky (ďalej len najvyšší súd) vec preskúmal v rozsahu uvedenom v § 192 ods. 1 Trestného poriadku a zistil, že sťažnosť je dôvodná.
Rozhodnutie Špecializovaného trestného súdu je typickým príkladom aplikačnej filozofie vrátenia veci na došetrenie v trestnoprocesnom režime Trestného poriadku v znení účinnom pred 1. januárom 2006, v ktorom by aj (principiálne) mohlo obstáť.
Platí však, že postup podľa tohto zákona bol spojený s takzvanou vyšetrovacou zásadou v súdnom konaní, a to v rovnakej podobe, v akej bola (a je aj v súčasnosti) prítomná v úprave prípravného konania.
Rozhodnutie Špecializovaného trestného súdu sa opiera o metodiku rozhodnutianajvyššieho súdu sp. zn. 5 Tost 14/2013 z 23. apríla 2013, ktorým boli obvineníIng. S. S. a A.S. vzatí do väzby. Toto rozhodnutie predpokladá určitý okruh skutkových zistení, ohľadom ktorých bude potrebné vykonať dokazovanie (tie sú pomenované vskoršej charakteristike obsahu sťažnosti prokurátora). Toto rozhodnutie však nie je rozhodnutím vo fáze súdneho konania, a to ani v štádiu predbežného prejednania obžaloby. Nedáva teda odpoveď na otázku, aká bude sankcia pre prokurátora v prípade, ak v prípravnom konaní nebude toto dokazovanie vykonané (aktuálne konajúci senát, ktorý učinil toto rozhodnutie, sa v dôsledku negatívneho stanoviska k otázke nariadenia došetrenia nevyjadruje, či alebo do akej miery sa s obsahom rozhodnutia väzobného senátu v oblasti celkovo potrebného rozsahu dokazovania stotožňuje).
Špecializovaný trestný súd podľa vyššie uvedenej metodiky rozvíja, v ktorých čiastkových oblastiach je potrebné vykonať dokazovanie (napríklad skúmanie oprávnenosti zaobstarania, uschovávania, disponovania a do súčasnosti zadržiavania informácií z kamerového bezpečnostného systému svedkom S, alebo preverenie všetkých okolností súvisiacich s uplatňovaním nadmerného odpočtu DPH).
Ak súd uvádza konkrétne dôkazy, zväčša na podklade návrhov obhajoby, napríklad zabezpečenie kamerového bezpečnostného systému, alebo „ploštíc“, ktoré mali byť umiestnené v kancelárii S. S.
Procesné chyby odvodzuje od okruhu vyšetrovacích úkonov, ktoré boli vykonané a od odmietnutia dôkazných návrhov obhajoby (postup len v neprospech obvinených v zmysle § 2 ods. 10 Trestného poriadku), hodnotiac pritom (sčasti) aj vykonané dôkazy (napríklad sumarizácia troch skupín súdom označených dôkazov, z ktorých prvá dôveryhodnosť svedka S. podporuje, druhá spochybňuje a tretiu je potrebné dôkazne preveriť).
Naopak, procesné chyby nie sú v rozhodnutí charakterizované porušením zákonného postupu pri výkone vyšetrovacích úkonov (čo sčasti činí vyjadrenie obvinených). Z toho tvorí výnimku spochybnenie zákonnosti prehratia obrazovo-zvukových záznamov, avšak ich použiteľnosť v súdnom konaní napadnuté rozhodnutie podmieňuje ďalším dokazovaním bez toho, aby jasne určilo právnu úpravu a jej konkrétne ustanovenia, ktoré sú pre možnosť vykonania dôkazu relevantné.
Najvyšší súd vo veci zaujal toto stanovisko:
Nie je možné rozhodnutie o vrátení veci „ na došetrenie“, zodpovedajúce procesnému režimu § 188 ods. 1 písm. e/ Trestného poriadku v znení účinnom pred 1. januárom 2006 (zákon č. 141/1961 Zb. v znení neskorších predpisov, teda v naposledy účinnom znení tohto zákona). V predchádzajúcom type konania bola kritériom takého rozhodnutia okrem výskytu závažných procesných chýb prípravného konania aj potreba objasnenia základných skutkových okolností, bez ktorých nie je možné rozhodnúť na hlavnom pojednávaní a v konaní pred súdom by bolo také došetrenie spojené s výraznými ťažkosťami alebo by bolo zrejme na ujmu rýchlosti konania.
Táto
koncepcia sa stala neaktuálnou prijatím zákona č. 301/2005 Z.z. s účinnosťou od 1. januára 2006. Nová úprava
priniesla odstránenie vyšetrovacej zásady zo súdneho konania, s čím je
spojené dôkladné uplatnenie zásady zodpovednosti prokurátora
za dokázanie viny obžalovaného, teda zásady „dôkazného bremena“. Vykonávanie
dôkazov v súdnom konaní, ktoré strany nenavrhli alebo nezabezpečili, je podľa
aktuálnej právnej úpravy možnosťou, nie však už povinnosťou súdu.
Prijatím tejto úpravy sa trestné konanie ako spor obžaloby a obhajoby približuje občianskemu súdnemu konaniu, ktorého je dôkazné bremeno žalobcu charakteristickou črtou.
Vrátenie veci prokurátorovi je naďalej spojené s rozhodnutím o odmietnutí obžaloby po predbežnom prejednaní obžaloby senátom, respektíve preskúmaní obžaloby samosudcom (§ 241 ods. 1 písm. f/, § 244 ods. 1 písm. h/ Trestného poriadku), avšak oproti predchádzajúcej úprave na obmedzenom podklade, spočívajúcom len v závažných procesných chybách, kde zákon demonštratívne uvádza a predovšetkým zdôrazňuje porušenie ustanovení zabezpečujúce práva obhajoby. Tieto chyby sa však týkajú len formálnych náležitostí konania (aj keď garantujúcich spravodlivý proces), nie súdneho prieskumu rozsahu a vecného obsahu dokazovania, ktoré malo byť vykonané v prípravnom konaní jeho orgánmi (§ 2 ods. 10 Trestného poriadku). Rovnako nemôže byť pri predbežnom prejednaní obžaloby skúmaná kvalita jej dôkaznej argumentácie, ani iné chyby obsahu jej odôvodnenia a z tohto dôvodu obžaloba odmietnutá.
Spravodlivé meritórne rozhodnutie súdu, ktoré má komplexné (obojsmerné) dokazovanie orgánov činných v trestnom konaní v zmysle § 2 ods. 10 Trestného poriadku umožniť, je v prípade dôkaznej núdze rozhodnutie podľa zásady dôkazného bremena, teda pri pochybnostiach v prospech obžalovaného, čo znamená v neprospech obžaloby. Spravodlivé je, aby každý, kto spáchal trestný čin, bol za jeho spáchanie odsúdený a primerane potrestaný, ale len vtedy, resp. v tom rozsahu, v ktorom mu je vina dokázaná v konaní pred súdom(tzv. „objektívnu“ pravdu totiž v mnohých prípadoch nemožno, práve z objektívnych dôvodov, zistiť). V tomto konaní rozhoduje súd ako nestranný orgán a zodpovednosť za dokázanie skutku, ktorý sa obžalovanému kladie za vinu, nesie prokurátor (ako žalujúca strana).
Ak má prokurátor niesť zodpovednosť za dokázanie viny obžalovaného v konaní pred súdom a ak má súd v tomto konaní vystupovať ako nestranný orgán, nemožno požadovať, aby súd vo vzťahu k prípravnému konaniu plnil úlohu „prieskumného vyšetrovateľa“ (ktorá v zásade patrí prokurátorovi) a aby svojím rozhodnutím po predbežnom prejednaní, resp. preskúmaní obžaloby určoval, či prokurátor môže a akým spôsobom má uniesť dôkazné bremeno v súdnom konaní (a ako musí byť odôvodnená obžaloba, aby obstála pri uznaní viny).
Okolnosť, či výsledky vyšetrovania alebo skráteného vyšetrovania odôvodňujú postavenie obvineného pred súd (§ 234 ods. 1 Trestného poriadku) je vecou úvahy prokurátora, ktorej opačnou alternatívou z hľadiska dokázania viny vo vzťahu ku skutkovým zisteniam je zastavenie trestného stíhania podľa § 215 ods. 1 písm. a/ alebo písm. c/ Trestného poriadku.
Porušenie povinnosti zistiť skutkový stav bez dôvodných pochybností a na to nadväzujúcich povinností orgánov činných v trestnom konaní ustanovených v § 2 ods. 10 Trestného poriadku nie je procesnou chybou v zmysle § 241 ods. 1 písm. f/ Trestného poriadku, respektíve § 244 ods. 1 písm. h/ Trestného poriadku a nie je sankcionované rozhodnutím o odmietnutí obžaloby a vrátení veci prokurátorovi podľa naposledy označených ustanovení. Sankciu v tomto prípade predstavuje neunesenie dôkazného bremena prokurátorom v súdnom konaní, a to vo vzťahu ku všetkým skutkovým zisteniam, relevantným ako kvalifikačný moment (z hľadiska podstaty uznania viny je takou sankciou oslobodenie obžalovaného spod obžaloby podľa § 285 písm. a/ alebo písm. c/ Trestného poriadku).
Procesnou chybou (§ 241 ods. 1 písm. f/, § 244 ods. 1 písm. h/ Trestného poriadku) sa rozumie nedodržanie formálnych náležitostí postupu a úkonov vo fáze trestného konania, ktorá len vytvára predpoklady pre prejednanie trestnej veci pred súdom, teda v prípravnom konaní. Úprava práv obhajoby, ktorej porušenie je zákonom demonštratívne uvedené ako procesná chyba, sa odvíja od ustanovení § 34 ods. 1 Trestného poriadku (práva obvineného) a § 44 ods. 2 Trestného poriadku (práva obhajcu).
Vychádzajúc z uplatnenia zásady dôkazného bremena, z práva (nie povinnosti) súdu vykonávať dôkazy, ktoré strany nenavrhli (§ 2 ods. 11 Trestného poriadku) a z pohľadu obmedzenia rozsahu revízneho princípu oproti predchádzajúcej úprave, účinnej pred 1. januárom 2006 (§ 317 ods. 1 súčasne účinného Trestného poriadku) je potrebné interpretovať i ustanovenie § 321 ods. 1, osobitne písm. c/ Trestného poriadku (na ktoré poukazuje súd prvého stupňa) - na podrobnejší rozbor tejto problematiky nie je v odôvodnení rozhodnutia najvyššieho súdu priestor, nakoľko nejde o rozhodnutie v odvolacom konaní.
Vo vzťahu k problematike rozhodnutiapo odmietnutí obžaloby a vrátení veci prokurátorovi je však potrebné doplniť právnu argumentáciu o okolnosti legislatívnehovývoja riešenia tejto otázky.
V tomto vývoji došlo po prijatí zákona č.301/2005 Z. z. k pokusu o zmenu právnej úpravy tejto otázky, avšak špecificky neúspešnému.
Zákonom č. 224/2010 Z.z. z 27. apríla 2010 sa novelizoval Trestný poriadok, pričom dotknuté ustanovenia boli upravené, respektíve novelizačné body zneli nasledovne:
V § 241 ods. 1 písmeno f/ znie:
„f/ obžalobu odmietne a vráti vec prokurátorovi, ak zistí závažné procesné chyby, najmä porušenie práva na obhajobu, alebo ak neboli zabezpečené a predložené dôkazy, ktoré sú pre rozhodnutie súdu podstatné a ktoré zabezpečené a predložené mohli a mali byť“.
V § 244 ods. 1 písmeno h/ znie:
„h/ obžalobu odmietne a vráti vec prokurátorovi, ak zistí závažné procesné chyby, najmä, že boli porušené ustanovenia zabezpečujúce práva obhajoby, alebo ak neboli zabezpečené a predložené dôkazy, ktoré sú pre rozhodnutie súdu podstatné a ktoré zabezpečené a predložené mohli a mali byť“.
Účinnosť zákona bola ustanovená na 1. september 2010.
Táto úprava predstavovala vo svojej podstate návrat k predchádzajúcemu právnemu stavu a ku dvom kategóriám dôvodov na predmetné rozhodnutie.
S
rovnakým dátumom účinnosti (1. september 2010) však došlo zákonom
č. 346/2010 Z. z. k opätovnej zmene, ktorou sa obe vyššie uvedené ustanovenia
vrátili
do svojej pôvodnej obsahovej podoby (v zákone č. 301/2005 Z. z.), zhodnej so
súčasne účinným právnym stavom.
Predmetná medzitýmna zmena, ustanovujúca možnosť odmietnuť obžalobu a vrátiť vec prokurátorovi (popri procesných chybách, najmä porušení ustanovení zabezpečujúcich práva obhajoby) aj z dôvodu doplnenia dokazovania v prípravnom konaní, teda vôbec nenadobudla účinnosť.
Je zrejmé, že aj zákonná terminológia (opäť) určila rozdiel medzi procesnými chybami a nepredložením súdu pre rozhodnutie podstatných dôkazov (synonymne tak, ako tomu bolo v Trestnom poriadku v znení účinnom pred 1. januárom 2006, ktorý používal jednak pojem procesných chýb a jednak formuláciu potreby objasnenia základných skutkových okolností). Prvá z oboch kategórií dotknutých okolností je delege lata dôvodom na odmietnutie obžaloby, druhá nie.
Dôvodová
správa k druhému z označených zákonov (zákon č. 346/2010 Z. z.)
v nadväznosti na to zdôrazňuje, že reparácia skoršej, ešte neúčinnej
zmeny, je nutná
z dôvodov, že táto zmena vecne nesprávne eliminuje kontradiktórne prvky
trestného konania, aktivitu strán pri dokazovaní v súdnom konaní, neodôvodnene
posilňuje prípravné konanie a bráni zefektívneniu (zrýchleniu) trestného konania ako celku.
Súd vykladá zákon autonómne na zákonodarcovi, sudca je však zákonom viazaný (čl. 144 ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky) a jasné reálie vývoja zákonnej úpravy nemôže ignorovať (tzv.historický výklad).
Najvyšší súd teda na riešenú otázku nemôže dať inú odpoveď.
V súhrne potom platí, že riešenie zvolené Špecializovaným trestným súdom vo svetle procesného práva neobstojí a vec bude potrebné prejednať v súdnom konaní.
Najvyšší súd nehodnotí dôkazy vykonané v prípravnom konaní, čo jasne vyplýva z podstatných téztohto odôvodnenia. Hodnotenie prenecháva súdu prvého stupňa po vykonaní týchto dôkazov na hlavnom pojednávaní. Súd však vykoná len tie dôkazy, ktorých vykonanie (a teda i získanie) je v súlade so zákonom.
V nadväznosti na vyššie uvedené však bude v súdnom konaní zásadu dôkazného bremena potrebné uplatniť dôsledne. Prokurátor bude teda musieť uniesť dôkazné bremeno (okrem žalovaného skutku) aj ohľadom okolností (skutkových zistení), z ktorých je možné a potrebné vyvodiť právny záver, či možno obrazovo-zvukové záznamy, ktorých sa rozhodnutie súdu prvého stupňa týka, na hlavnom pojednávaní vykonať ako dôkaz, a teda použiť ako podklad pre rozhodovanie súdu. Z hľadiska vymedzenia okruhu týchto skutočností v zmysle príslušnej právnej úpravy, ktorú označiť bude úlohou súdu, však platí zásada „ iuranovitcuria“, teda súd pozná právo, a tu sú pochybnosti (pri určení právneho režimu dôkaznej použiteľnosti) neprípustné.
Inými slovami povedané, ak súd vykonanie dôkazu nepripustí, musí uviesť, z akých konkrétnych právnych dôvodov tak učinil, respektíve ktoré skutočnosti by museli byť dokázané, aby sa dotknutý dôkazný prostriedok mohol v príslušnom právnom režime uplatniť. Také závery potom budú preskúmateľné v odvolacom konaní, rovnako zákonnosť vykonania dôkazu (ak bude vykonaný).
Z pohľadu aktuálneho rozhodovania najvyššieho súdu, teda bez hodnotenia dôkazov alebo zákonnosti vykonania dôkazov v súdnom konaní možno len pripomenúť, že utajené vyhotovovanie obrazových a zvukových záznamov technickými prostriedkami, vrátane dôkaznej použiteľnosti záznamu podlieha okrem úpravy Trestného poriadku (§ 114) režimu zákona č. 166/2003 Z. z. o ochrane súkromia pred neoprávneným použitím informačno-technických prostriedkov a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o ochrane pred odpočúvaním) v znení neskorších predpisov (v nadväznosti na § 2 ods. 1 písm. c/,ods. 2 a ods. 7 tohto zákona). Pri nedodržaní jeho podmienok potom platia obmedzenia podľa § 7 ods.3 dotknutého zákona, avšak aj s konkrétnou výnimkou podľa naposledy označeného ustanovenia (trestné alebo disciplinárne konanie proti osobe, ktorá záznam nezákonne vyhotovila alebo dala príkaz na jeho vyhotovenie).
Monitorovanie priestoru prístupného verejnosti (vždy neutajené) pomocou videozáznamu alebo audiozáznamu a jeho dôkazná použiteľnosť je (bolo) v časovo aktuálnej súvislosti upravené v § 10 ods. 7 zák. č. 428/2002 Z.z. v znení neskorších predpisov (aktuálna úprava zákonom č. 122/2013 Z.z. je účinná od 1. júla 2013).Táto úprava sa však vzťahuje len na také priestory (prístupné verejnosti), čo je potrebné rozlíšiť i vo vzťahu jednotlivých priestorov v rámci budov.
Vyhotovovanie obrazových, zvukových a obrazovo-zvukových záznamov môže kolidovať aj s § 12 Občianskeho zákonníka. Na rozdiel od vyššie uvedených verejnoprávnych úprav (trestnoprávnej a administratívnoprávnych) však táto úprava súkromného práva dôkaznú použiteľnosť záznamu v trestnom konaní neobmedzuje (obsahuje len sankcie uvedené v § 13 a 16 Občianskeho zákonníka), nevyníma teda taký záznam z definície „všetkého“, čo môže byť použité ako dôkaz v zmysle § 119 ods. 2 Trestného poriadku – záznam ako dôkazný prostriedok však musí byť orgánmi činnými v trestnom konaní alebo súdom zabezpečený na účely trestného konania v súlade so zákonom (Trestným poriadkom).
Ak by však neboli vyššie označené dôkazy vykonateľné, neznamená to, že sú dôkazne nepoužiteľné i výpovede nimi dotknutých svedkov. Záznamy by tieto výpovede nemohli objektivizovať, bez ohľadu na záznamy však možno výpovede posúdiť, samostatne i v súvislosti s inými so zákonom súladnými dôkazmi, v zmysle § 2 ods. 12 Trestného poriadku (procesná nepoužiteľnosť obrazovo-zvukového záznamu teda pravdivosť obsahu výpovede svedka nevylučuje).
Čo sa týka skutku (nie v zmysle hodnotenia dôkazov, ale vo vzťahu k použitej kvalifikácii), je ešte potrebné uviesť, že prokurátor k podobe tohto skutku, vymedzenej v obžalobe, priradil právnu kvalifikáciu zločinu podplácania podľa § 333 ods. 1, ods. 2 písm. b/, ods. 3 Trestného zákona.
Čo sa týka tejto kvalifikácie, pri jej použití sa nevyžaduje sľúbenie alebo poskytnutie úplatku inému, aby konal alebo sa zdržal konania tak, že poruší svoje povinnosti vyplývajúce zo zamestnania, povolania, postavenia alebo funkcie, ako je tomu pri trestnom čine podplácania podľa § 332 (ods. 1) Trestného zákona.
Súvislosť s obstarávaním veci všeobecného záujmu v zmysle § 333 (ods. 1) Trestného zákona je daná aj vtedy, ak páchateľ bez právneho titulu inému priamo alebo cez sprostredkovateľa poskytne, ponúkne alebo sľúbi materiálne alebo iné plnenie (protislužbu), napríklad ako uznanie, ocenenie alebo poďakovanie (a tým aj potenciálne získanie „priazne“ pre budúcnosť), a to za predchádzajúce, prebiehajúce alebo nasledujúce konanie pri obstarávaní určitej veci (vecí) všeobecného záujmu touto osobou („iným“). Podplácaný teda oproti úplatku nemusí porušiť svoje povinnosti (okrem povinnosti zdržať sa vlastného korupčného konania vo forme prijatia úplatku) v súvislosti s obstarávaním veci všeobecného záujmu.
Také obstarávanie totiž nie je spojené so vznikom nároku na akékoľvek plnenie peňažnej alebo nepeňažnej povahy (čo zodpovedá definícii úplatku v zmysle § 131 ods. 3 Trestného zákona), mimo právneho režimu odmeňovania toho, kto obstarávanie dotknutých vecí všeobecného záujmu z dôvodu svojho zamestnania, postavenia alebo funkcie vykonáva.
To
sa potom týka vo vyššie naznačených súvislostiach i okolností oprávneného
alebo neoprávneného uplatnenia nadmerných odpočtov DPH a obsahu toho, čo malo
byť predmetom tejto dane v jednotlivých prípadoch uvedených v skutkovej vete
obžaloby. O žalovaný trestný čin by totiž išlo, aj keby sa jednalo o oprávnene
uplatňované nadmerné odpočty, teda ak by obžalobou tvrdený úplatok nebol
poskytnutý za porušenie povinností daňového úradníka (výkon právomoci spôsobom
odporujúcim zákonu) v tomto smere.
To však neznamená, že obžalobou prezentované (tvrdené) „služby“ vybraným spoločnostiam takým porušením v iných smeroch nie sú - to sa týka možnej kvalifikácie žalovaného činuaj ako návodu na trestný čin zneužívania právomoci verejného činiteľa podľa § 326 Trestného zákona (výška škody je predmetom dokazovania, tejto okolnosti sa však opäť týka dôkazné bremeno prokurátora).
Vo vzťahu k vyjadreniu obvinených:
Pokiaľ ide o preštudovanie vyšetrovacieho spisu S. S. a nemožnosť prehrať CD nosič na č.l. 1627, zväzok 4 vyšetrovacieho spisu, obvinený sa oboznámil s pripojenými výpismi z bankových účtov, v ktorých sú vyznačené tri platby, uvedené v obžalobe vo vzťahu k spoločnosti A. s.r.o. To je relevantné v súvislosti s tým, čo je mu obžalobou kladené za vinu.Požiadavkou obvineného na oboznámenie sa na účely svojej obhajoby s predmetnými výpismi v širšom než písomne doloženom rozsahu najvyšší súd v dôsledku vyššie uvedených okolností, týkajúcich sa štádia konania, nehodnotí. Dotknutá okolnosť bude relevantná z hľadiska dokazovania viny a možných pochybností v tomto smere. Pokiaľ ide o práva obvineného, obsah údajov na CD mu v dôsledku nemožnosti jeho prehratia bol v období úkonu prístupný v rovnakom rozsahu ako orgánom prípravného konania.
Čo sa týka nemožnosti oboznámiť sa s vyšetrovacím spisom v skoršom štádiu konania, a to v súvislosti s vyhotovením jeho fotokópie, samotné vyjadrenie uvádza, že po vznesení obvinenia 15. apríla 2013 bola 6. mája 2013 obhajcovi odovzdaná fotokópia spisu.
Bez ohľadu na posúdenie primeranosti dĺžky tejto lehoty vo vzťahu k rozsahu spisového materiálu, je zrejmé, že od uvedeného dátumu bola už obhajobe dotknutá fotokópia poskytnutá a vrátenie veci do prípravného konania je bezpredmetné. Rovnako nemá význam spätne posudzovať, či boli v tomto čase fotokópie listín správne zažurnalizované.
To v zásade platí i o žiadosti o vyhotovenie spisu z 13. septembra 2013, keď vyjadrenie konštatuje doručenie spisu obvinenému 14. novembra 2013. Do 12. septembra 2013 prebiehalo oboznamovanie sa s vyšetrovacím spisom Ing. S. S.a 13. septembra 2013 vyšetrovateľka menovaného a obhajcu upovedomila o spôsobe vybavenia návrhov na doplnenie vyšetrovania, ktoré boli pri úkone učinené. Nebola teda obmedzená možnosť podávať také návrhy v prípravnom konaní a po podaní návrhu na podanie obžaloby 16. septembra 2013 a obžaloby 23. septembra 2013 bol podaný návrh na doplnenie dokazovania 7. októbra 2013 už v súdnom konaní.
Čo
sa týka tvrdeného neposkytnutia primeraného času na prípravu obhajoby
v súvislosti so sprísnením právnej kvalifikácie uznesením z 22. apríla 2013
(sťažnosť proti uzneseniu bola zamietnutá prokurátorom 13. mája 2013), a to z
prečinu podľa § 333 ods. 1,ods. 2 písm. b/ Trestného zákona na
zločin podľa § 333 ods. 1, ods. 2 písm. b/, ods. 3 Trestného zákona, k takému
postupu môže dôjsť kedykoľvek počas konania. Nie je dokonca potrebné vydanie
uznesenia podľa § 199 ods. 1 ani podľa § 206 ods. 1, ods. 4 Trestného poriadku
(ako to bolo vyšetrovateľom učinené), keďže ide stále o ten istý skutok
(uznesenie podľa § 199 ods. 1 z 9. apríla 2013, uznesenie podľa § 206 ods. 1 z
15. apríla 2013), postačuje upozornenie obvinených podľa § 206 ods. 6 Trestného
poriadku. Použitý nadštandardný postup však, samozrejme, práva poškodených
nijako neobmedzil.
Najvyšší súd bral uznesením z 23. apríla 2013 obvinených do väzby pri predložení veci prokurátorom a následne Špecializovaným trestným súdom ešte s kvalifikáciou prečinu, čo však na veci nič nemení. Z hľadiska väzby vedie k prepusteniu z nej len opačná situácia, teda prekvalifikácia na menej prísnu kategóriu trestného činu, a to za okolností uvedených v § 76 ods. 9 Trestného poriadku.
Nedoručenie uznesenia z 15. apríla 2013 o vylúčení veci (jedného z dvoch skutkov), pre ktoré sa začalo viesť trestné stíhanie podľa § 199 Trestného poriadku (uznesením z 9. apríla 2013) terajším obvineným,nie je procesnou chybou. K vydaniu tohto uznesenia totiž došlo ešte pred vznesením obvinenia (vydaním uznesenia podľa § 206 ods. 1 Trestného poriadku), aj keď k vydaniu naposledy označeného uznesenia došlo rovnako 15. apríla 2013 (po vylúčení veci - skutku zo spoločného konania). K takému postupu môže dôjsť v jeden deň, nie je nutný dátumový odstup medzi rozhodnutiami.
Za týchto okolností sa uznesenie obvinenému doručiť nemôže, nakoľko v procesnej pozícii obvineného ešte žiadna osoba nie je. V tomto prípade nemožno voči terajším obvineným použiť ustanovenie § 185 ods. 2 veta prvá Trestného poriadku, preto nemohla byť sťažnosť nikým z nich podaná. Poučenie v podobe, v akej je uvedené v dotknutom uznesení (všeobecne vyjadrená možnosť podať sťažnosť) je voči nim neaktuálne, terajší obvinení však takto (nesprávne) poučení neboli, keďže sa im uznesenie (správne) nedoručilo.
Spochybnenie aplikácie ustanovenia § 21 ods. 1 Trestného poriadku o podkladoch vylúčenia veci (na urýchlenie konania alebo z iných dôležitých dôvodov) nemá zmysel vo vzťahu k porušeniu práv obvinených v aktuálne vedenom konaní (vylúčenie sa týka skutku s iným predpokladaným páchateľom, respektíve obvineným).
Nedošlo k situácii popísanej vo vyjadrení ako porušenie postupu pri výkone dozoru prokurátora tým, že mal podľa zápisnice o výsluchu svedka S. z 9. mája 2013 prevziať vyšetrovanie, čo vylučuje, aby zároveň vo veci vykonával dozor.
V zápisnici je síce uvedené, že prokurátor prevzal vyšetrovanie, avšak s vysvetlením, že ide o prevzatie vedenia dotknutého výsluchu. To je v súlade s ustanovením § 230 ods. 2 písm. c/Trestného poriadku o dozore prokurátora, ako vykonanie jednotlivého úkonu prokurátorom (teda aj časti úkonu, čo je v prípade výsluchu možné). Prokurátor môže vykonať aj celé vyšetrovanie, iný než bežný procesný režim sa potom týka len vydávania rozhodnutí prokurátorom (§ 230 ods. 2 písm. c/, § 190 ods. 2 písm. b/ Trestného poriadku).
V tomto rozsahu teda platí, že procesné námietky neodhalili žiadne závažné procesné chyby, vrátane závažného porušenia obhajobných práv, ktoré by boli dôvodom na odmietnutie obžaloby a vrátenie veci prokurátorovi.
Na námietky, ktoré sa týkajú okruhu dôkazov vykonaných orgánmi prípravného konania a odmietania návrhov obhajoby na doplnenie vyšetrovania dáva v súhrne odpoveď predchádzajúca (úvodná) časť tohto odôvodnenia.Z nej vyplýva, že zodpovednosť za náležité zistenie skutkového stavu sa v prípade podania obžaloby prejaví dôkazným bremenom, ktoré v súdnom konaní ťaží prokurátora a sankciou za eventuálne porušenie povinností orgánov činných v trestnom konaní v tomto smere, vrátane obsahu odôvodnenia obžaloby, nie je súdom spätne riadené vyšetrovanie (došetrovanie).
Úvodná časť odôvodnenia pokrýva i časť vyjadrenia obvinených, týkajúcu sa sťažnosti prokurátora (odôvodnenia tejto sťažnosti), rovnako tak pokrýva toto (prokurátorovo) odôvodnenie. Argumenty oboch podaní sa v tomto rozsahu týkajú okolnosti, či sa má alebo nemá „došetrovať“ podľa pokynov súdu prvého stupňa (so vzájomne opačným záverom).
Sťažnosti prokurátora najvyšší súd vyhovel, a to na základe vyššie prezentovaných dôvodov (teda sčasti akceptujúc aj argumentáciu dôvodov sťažnosti).
Treba
len dodať, že vyjadrením obvinených označené rozhodnutie iného senátu
najvyššieho súdu (sp. zn. 4 Tdo15/2012, z 19. júna 2012) síce obsahuje tézu
o tom,
že ku právu na obhajobu patria aj povinnosti orgánov činných v trestnom konaní
uvedené v § 2 ods. 10 Trestného poriadku. Ide však o rozhodnutie v dovolacom konaní, v
ktorom bolo právoplatné rozhodnutie zrušené (z dôvodu uvedeného v § 371 ods. 1
písm. c/ Trestného poriadku) pre vykonanie dôkazu v súdnom konaní v nesúladeso
zákonom (čítanie zápisnice o výsluchu obvineného z prípravného konania, pričom výsluch nebol vykonaný v súlade so zákonom). Vecne sa teda toto rozhodnutie netýka problematiky
vrátenia veci prokurátorovi po podaní obžaloby ani rozsahu dokazovania v
prípravnom konanía na problematiku porušenia práv obhajoby teda nazerá inou optikou (rozsah
dokazovania tu nemal vplyv na konštatované porušenie práva na obhajobu, teda ani
neovplyvnil použité definičné riešenie).
Záverom je ešte potrebné reagovať na dve právne otázky.
Prvou z nich je súdom prvého stupňa tvrdená viazanosť právnym názorom najvyššieho súdu uvedeným vo väzobnom rozhodnutí.
Tá však nebola pre súd pri rozhodovaní po predbežnom prejednaní obžaloby daná. Týka sa (všeobecne vyjadrené) len tej fázy konania, v ktorej bolo nadriadeným súdom zrušené rozhodnutie a vec vrátená súdu nižšieho stupňa, a to na základe sťažnosti, odvolania alebo dovolania (§ 194 ods. 5, § 327 ods. 1, § 391 ods. 1Trestného poriadku).
V konkrétnom prípade išlo o také zrušené rozhodnutie, týkajúce sa návrhu prokurátora na vzatie do väzby, pričom vec ani súdu prvého stupňa nebola vrátená na ďalšie konaniea rozhodnutie (pri rozhodovaní v danej procesnej situácii ani nemohla byť). Nebol tu ani vyjadrený právny názor - ak by išlo o odvolacie konanie, zodpovedal by tento postup pokynom na vykonanie úkonov a dôkazov, ktorých vykonanie odvolací súd nariadil podľa § 322 ods. 1, § 327 ods. 1 Trestného poriadku. Nie je ale v tomto prípade namieste uplatňovať takú analógiu vo vzťahu ku situácii rozhodovania pri predbežnom prejednaní obžaloby (ako vyplýva aj z toho, čo je uvedené vyššie), nakoľko išlo o rozhodnutie o väzbe v prípravnom konaní.
Zároveň platí, že takýto názor sťažnostného súdu nebol záväzný ani pre prokurátora v otázke viny, resp. jej dokazovania v prípravnom konaní.
V konečnom dôsledku, nie je dôvod na vyhovenie návrhu prokurátora, aby bolo nariadené prejednanie veci v inom zložení senátu (§ 194 ods. 4 Trestného poriadku). Súd prvého stupňa bonafidae vyjadril svoj právny a naň nadväzujúci dôkazne - hodnotiaci názor, resp. názor o rozsahu dôkaznej potrebnosti, ktorý je teraz v jeho základe (v procesnej rovine) nadriadeným súdomkorigovaný. Pokiaľ ide o ďalší priebeh konania, najvyšší súd nevidí prekážku nestranného rozhodovania senátu, ktorému bola vec podľa regulérnych pravidiel (rozvrhu práce) pridelená.
Preto po rozrušení napadnutého rozhodnutia bude súd prvého stupňa konať postupom odvíjajúcim sa od ustanovenia § 243 Trestného poriadku.
P o u č e n i e :Proti tomuto uzneseniu sťažnosť nie je prípustná.
V Bratislave 2. apríla 2014
JUDr. Libor Du ľa, v. r.
predseda senátu
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.