Právne vety:
I. Právo odmietnuť splnenie povinnosti stanovenej všeobecne záväzným právnym predpisom (napríklad povinnosť dostaviť sa na odvod, povinnosť platiť dane, povinnosť dostaviť sa na predvolanie na výsluch a podobne) s poukazom na svedomie, či náboženské presvedčenie, neexistuje a takéto právo nepozná ani Všeobecná deklarácia ľudských práv, či Medzinárodný pakrt o občianskych a politických právach a ani Ústava SR.
Okresný súd v Pezinku na verejnom zasadnutí konanom dňa 01.10.2010 takto
rozhodol :
Podľa § 399 ods. 2 Tr. por. súd zamieta návrh odsúdeného R. H. na povolenie obnovy konania v trestnej veci, ktorá bola vedená na bývalom Okresnom súde Bratislava - vidiek pod sp. zn. 2T 46/1984, pretože nezistil podmienky obnovy konania vyžadované ustanovením § 394 Tr. por..
Návrh na povolenie obnovy konania bol odôvodnený v podstate tak, že R. H. bol právoplatne odsúdený vyššie uvedeným rozhodnutím Okresného súdu Bratislava – vidiek za spáchanie trestného činu neplnenia odvodnej povinnosti podľa § 267 ods. 1 Tr. zák. a bol odsúdený na podmienečný trest odňatia slobody. Navrhovateľ poukazuje na to, že trvalo odmietal vykonať vojenskú službu, pretože mu v tom bránilo jeho svedomie a náboženské presvedčenie svedkov Jehovových, preto sa nedostavil na odvod v Pezinku dňa 26.10.1983. Ďalej poukázal na svoje podanie zo dňa 23.12.2009, ktoré bolo adresované Okresnému súdu v Pezinku a týkalo sa návrhu na povolenie obnovy konania vo vzťahu k druhému odsúdeniu R. H., v ktorom Okresný súd v Pezinku pod sp. zn. 1 Nt 13/2009 rozhodol tak, že obnovu konania povolil a zrušil rozsudok Okresného súdu Bratislava – vidiek z 02.10.1984 sp. zn. 2T 255/1984 (druhé odsúdenie navrhovateľa).
Právny zástupca navrhovateľa zotrval na podanom návrhu aj na verejnom zasadnutí, pričom zopakoval, že R. H. bol dvakrát odsúdený za odopretie vojenskej služby z náboženských dôvodov, pričom právna kvalifikácia bola trestný čin neplnenia odvodnej povinnosti podľa § 267 ods. 1 Tr. zák.. Bližšie opätovne poukázal na dôvody uvedené vo veci vedenej na Okresnom súde v Pezinku pod sp. zn. 1 Nt 13/2009 s výnimkou zásady ne bis in idem, ktorá sa týkala len druhého odsúdenia navrhovateľa. Upriamil pozornosť na niektoré rozhodnutia českých a slovenských súdov, ktoré už v obdobných veciach rozhodovali a obnovu konania povolili a to aj za použitia čl. 4 ods. 2 protokolu č. 7 Dohovoru o ochrane ľudských práv a základných slobôd s tým, že podobné prípady by sa nemali posudzovať odlišne.
Navrhovateľ R. H. na verenom zasadnutí uviedol, že išlo o jeho osobné rozhodnutie s tým, že nemôže zabiť blížneho svojho. To bolo dôvodom prečo odoprel vojenskú službu, odvodu sa napokon zúčastnil, avšak vojenskú službu neabsolvoval. Vojenskú službu odmietol nastúpiť z dôvodu svedomia a náboženského presvedčenia.
Zástupca prokuratúry navrhol návrhu na povolenie obnovy konania vyhovieť a to z dôvodov uvedených v rozhodnutí Okresného súdu v Pezinku sp. zn. 1 Nt 13/2009.
Okresný súd v Pezinku sa ďalej oboznámil s kompletným spisovým materiálom bývalého Okresného súdu Bratislava – vidiek sp. zn. 2T 46/1984, pričom zistil, že R. H. bol dňa 28.02.1984 odsúdený za spáchanie trestného činu neplnenia odvodnej povinnosti podľa § 267 ods. 1 Tr. zák. a to v podstate na tom skutkovom základe, že „bol písomne vyzvaný, aby sa dostavil dňa 26.10.1983 pred odvodnú komisiu, avšak odvodu sa bez dostatočného dôvodu nezúčastnil a taktiež sa nedostavil na náhradný termín odvodného konania“. Za to bol odsúdený na podmienenčný trest odňatia slobody, pričom rozsudok nadobudol právoplatnosť dňom 23.03.1984. Zo spisového materiálu vyplýva, že R. H. prevzal písomnú výzvu, avšak (podľa vlastnej vtedajšej výpovede) na odvod nešiel, „lebo to nepovažoval za dôležité“. Na Vojenskú správu sa dostavil dňa 02.11.1983, kde vysvetlil, že je viery svedkov Jehovových a „viera mu zakazuje nastúpiť na odvodnú povinnosť“. Zo spisového materiálu možno zistiť aj to, že ohľadne predmetného odsúdenia bol v roku 2001 podaný R. H. aj návrh na preskúmanie rozhodnutia podľa zákona č. 125/1996 Z. z. o nemorálnosti a protiprávnosti komunistického režimu, pričom tento návrh bol zamietnutý Okresným súdom Bratislava III zo dňa 29.01.2002 v spojení s uznesením Krajského súdu v Bratislave zo dňa 19.03.2002.
Súd sa oboznámil aj so spisovým materiálom Okresného súdu v Pezinku sp. zn. 1Nt 13/2009 ako aj s rozhodnutiami českých a slovenských súdov, ktoré navrhovateľ priložil k podaniu v predmetnej veci ako aj vo veci 1Nt 13/2009.
Okresný súd v Pezinku, v prvom rade, konštatuje, že v zmysle ustanovenia § 567 ods. 3 Tr. por. je príslušný na prejednanie a rozhodnutie návrhu R. H., nakoľko Okresný súd Bratislava – vidiek už nejestvuje, pričom v súčasnosti by bol miestne a vecne príslušným na konanie a rozhodnutie práve Okresný súd v Pezinku.
Z hľadiska splnenia procesných podmienok súd konštatuje, že článok 4 ods. 2 protokolu č. 7 k Dohovoru o ochrane ľudských práv a základných slobôd nerozširuje podmienky na obnovu konania, ktoré sú uvedené v ustanovení § 394 Tr. por., a ani prostredníctvom tohto ustanovenia nie je možné automaticky „otvoriť“ akékoľvek právoplatne skončené konanie z akýchkoľvek dôvodov, pretože predmetný článok neupravuje právo občana na obligatórne preskúmanie právoplatne skončenej veci.
Okresný súd v Pezinku sa stotožňuje s rozhodnutiami Ústavného súdu Českej republiky v tom, že účelom uvedeného ustanovenia (článku 4 ods. 1 protokolu č. 7 k Dohovoru) je zaručiť každému jeho právo nebyť súdený alebo trestaný pre ten istý trestný čin (skutok) dvakrát. Odsek 1 obsahuje zákaz opakovania trestného konania, ktoré bolo skončené právoplatným rozhodnutím. Odsek 2 potom stanovuje, že ustanovenie odseku 1 nie je na prekážku prípadnému „znovuotvoreniu“ veci, pokiaľ právny poriadok príslušného štátu takýto postup umožňuje. Pokiaľ je teda v preklade Dohovoru použitý pojem „obnova“, nejde o obnovu konania v právno-technickom zmysle, ale o akékoľvek opravné konanie smerujúce k zrušeniu, či zmene pôvodného rozsudku. Ustanovenie článku 4 ods. 2 protokolu č. 7 k Dohovoru preto nemožno interpretovať tak, že (automaticky za každých okolností) rozširuje podmienky obnovy konania upravené Trestným poriadkom o ďaľšiu podmienku („podstatná vada v predchádzajúcom konaní“), ale z tohto ustanovenia vyplýva to, že pokiaľ je v tej istej veci vedené nové konanie v súlade s trestnoprávnou úpravou toho ktorého štátu, nie je takýto postup v rozpore s článkom 4 ods. 1 protokolu č. 7 k Dohovoru. Predmetné ustanovenie Dohovoru teda negarantuje „právo na obnovu konania“, ale zásadu „ne bis in idem“ (pozri anpríklad rozhodnutia Ústavného súdu ČR sp. zn. II. ÚS 198/03, II. ÚS 719/02, IV. ÚS 189/03, IV. ÚS 372/03 a iné dostupné na internetovej stránke nalus.usoud.cz).
Vzhľadom na uvedené skutočnosti je rozhodujúce, či v čase podania návrhu na preskúmanie právoplatného rozhodnutia súdu, existuje mimoriadny opravný prostriedok, ktorý by reálne mohol byť „využitý“ na preskúmanie právoplatného rozhodnutia súdu. Ak takýto opravný prostriedok neexistuje (napríklad z dôvodu zmeny vnútroštátnej úpravy), respektíve existuje, avšak nie je ho možné využiť z formálnych dôvodov, je nutné pripustiť, že právoplatné rozhodnutie súdu možno preskúmať priamo za použitia článku 4 ods. 2 protokolu č. 7 k Dohovoru.
Článok 4 ods. 2 protokolu č. 7 k Dohovoru umožňuje pritom „otvorenie“ právoplatne skončenej veci nielen z dôvodov novoodhalených skutočnosti (teda z dôvodov zistenia tzv. skutkových omylov, na ktorých je založený aj inštitút obnovy konania v Trestnom poriadku), ale aj z dôvodov zistenia „podstatných chýb v predchádzajúcom konaní“, za ktoré možno považovať aj hmotnoprávne pochynenia (tzv. právne omyly založené napríklad na porušení zákona, či medzinárodných zmlúv). V danom prípade sú dôvodom, uplatneným zo strany navrhovateľa, práve tzv. právne vady (konkrétne namietané nerešpektovanie najmä medzinárodných zmlúv v súvislosti s právom odoprieť vojenskú službu z dôvodov svedomia a náboženského presvedčenia)
Článok 4 ods. 2 protokolu č. 7 k Dohovoru, je tu preto jedinným mimoriadnym opravným prostriedkom, ktorý prichádza do úvahy, pretože tradičné inštitúty určené Trestným poriadkom na nápravu tzv. právnych omylov buď už neexistujú (sťažnosť pre porušenie zákona) alebo ich použitie, vzhľadom na ich zákonné vymedzenie, vôbec neprichádza do úvahy (dovolanie).
Len pre úplnosť súd dodáva, že podmienky vymedzené ustanovením § 394 Tr. por. nie sú evidentne splnené (napokon ani navrhovateľ nevrdil, že by sa objavili nové skutočnosti alebo dôkazy, skutkového charakteru, ktoré by boli v pôvodnom konaní neznáme a ktoré by mohli spôsobiť iné rozhodnutie vo veci). Novými skutočnosťami totiž môžu byť len skutočnosti súdu v pôvodnom konaní neznáme, ktoré však už v dobe vydania rozhodnutia existovali a až neskôr vyšli najavo. Nový alebo iný výklad ustanovení trestného práva hmotného, aj napriek tomu, že by bol obsiahnutý v rozhodnutiach súdov, preto nemožno považovať za novú skutočnosť, nakoľko v dobe vydania preskúmavaného rozhodnutia ešte neexistoval (nový dôkaz a skutočnosť nemožno stotožňovať s novým, iným, či chybným výkladom práva, tak ako sa domnieva navrhovateľ alebo v tom, že orgán aplikujúci právo nevzal do úvahy relevantnú medzinárodnú zmluvu). Nový (neskorší) výklad práva, vychádzajúci napríklad z novej judikatúry, nie je okolnosťou, ktorá by odôvodňovala povolenie obnovy konania v zmysle ustanovení Trestného poriadku (k uvedenému pozri podrobnejšie opätovne vyššie uvedené rozhodnutia Ústavného súdu ČR).
Súd preto preskúmal konanie vedené pred Okresným súdom Bratislava - vidiek pod sp. zn. 2T 46/1984 a aj následné rozhodnutie tohto súdu práve v intenciách článku 4 ods. 2 protokolu č. 7 k Dohovoru, a to len z toho pohľadu, či „nedošlo k podstatnej chybe predchádzajúceho konania, ktorá by mohla ovplyvniť rozhodnutie vo veci“. Súd sa preto zameral najmä na zisťovanie, či v konaní nedošlo k hmotoprávnym chybám (k porušeniam zákona, či medzinárodnej zmluvy), ktoré by boli takého zásadného charakteru, že na zrušení právoplatného rozsudku súdu by bolo nutné trvať z dôvodu „neznesiteľnej nespravodlivosti, či nezákonnosti“. Pokiaľ ide o prípadné procesné chyby v predchádzajúcom konaní, tak tie navrhovateľom neboli namietané (porušenie procesného princípu „ne bis in idem“ bolo namietané navrhovateľom len v rámci druhého odsúdenia, ktorým sa Okresný súd v Pezinku zaoberal vo veci 1Nt 13/2009).
V rámci prieskumu napadnutého rozsudku sa súd stotožnil s navrhovateľom v tom, že k znakom právneho štátu neoddeliteľne patrí aj princíp právnej istoty a z neho vyplývajúci princíp ochrany oprávnenej dôvery v právo, z ktorého vyplýva, že orgány verejnej moci by mali v skutkovo a právne identických kauzách rozhodovať v zásade rovnako (ide o tzv. predvídateľnosť súdnych rozhodnutí v skutkovo a právne rovnakých veciach).
K uvedenému však súd dodáva, že princíp oprávnenej dôvery v právo neplatí bezvýhrade, t. j. neplatí v prípadoch, ktoré nie sú skutkovo a právne rovnaké, či podobné (nestačí, že takúto zhodu tvrdí len navrhovateľ), respektíve neplatí bezvýhrade ani v prípadoch, ktoré síce vykazujú určité spoločné znaky (rysy), či už skutkové alebo právne, avšak doterajšia rozhodovacia činnosť súdov v takýchto veciach nie je reprezentatívna a to nielen kvantitatívne (z hľadiska počtu rovnakých, či podobných rozhodnutí súdov nižšieho stupňa v obdobných veciach v SR, to platí najmä pri absencii judikatúry Najvyššieho súdu SR), ale ani kvalitatívne (z hľadiska akceptovateľnosti výkladov práva, koré boli súdmi použité a ktoré nerešpektovali doterajšiu judikatúru Najvyššieho súdu SR, respektíve svoje odchýlenie sa od doterajšej judikatúry dostatočným spôsobom argumentačne nevysvetlili).
Uvedené skutočnosti súd uvádza z dôvodu, že podstatou časťou argumentácie navrhovateľa bol jeho poukaz na rozhodovaciu činnosť Okresného súdu v Pezinku pod sp. zn. 1 Nt 13/2009 a na tam uplatnené a akceptované argumenty (na túto vec poukazoval aj prokurátor vo svojom záverečnom návrhu s tým, že navrhoval rozhodnúť rovnako ako v tejto veci a to z rovnakých dôvodov) ako aj na rozhodovaciu činnosť niekoľkých iných súdov nižšieho stupňa v Českej republike a v Slovenskej republike, ktorých rozhodnutia priložil k návrhu (konkrétne išlo o názor navrhovateľa, že rozhodnutia českých aj slovenských súdov by mali byť rovnaké, nakoľko išlo o odsúdenia z čias spoločnej republiky a odsúdenie vychádzalo zo spoločných právnych predpisov a z ich rovnakej aplikácie).
Súd v tejto súvislosti uvádza, že veľká väčšina rozhodnutí súdov (najmä Najvyššieho súdu ČR a Ústavného súdu ČR), ktorá je dostupná na internetových stránkach a ktorá sa zaoberá právom odoprieť vojenskú službu z dôvodov svedomia, či náboženstva, sa týkala skutkovo aj právne iných (odlišných) trestných vecí, než je v danej veci posudzovaný prípad, nakoľko spravidla išlo o odsúdenie za spáchanie trestného činu nenastúpenia služby v ozbrojených silách podľa § 269 ods. 1 Tr. zák., prípadne obdobných trestných činov, ktoré skutkovo spočívali na odmietaní vykonávať vojenskú službu (napríklad zločin porušenia subordinácie v zmysle vojenského trestného zákona č. 19/1855 C. z.).
Nešlo preto o právne zhodné prípady, ktoré by boli prevažne právne kvalifikované ako trestné činy neplnenia odvodnej povinnosti podľa § 267 ods. 1 Tr. zák., teda zväčša nešlo ani o skutkovo zhodné prípady, ktoré by sa skutkovo týkali odmietania podrobiť sa odovodnej povinnosti, t. j. povinnosti dostaviť sa na odvod, tak ako je to v prejednávanom prípade.
Vzhľadom k uvedenému, nie je možné skonštatovať, že by Okresný súd v Pezinku mohol právne nasledovať už vytvorenú a argumentačne rešpektovanú rozhodovaciu činnosť súdov v podobných trestných veciach, nakoľko taká v podstate, ohľadne trestného činu neplnenia odvodnej povinnosti, ani neexistuje. Ak sa teda Okresný súd v Pezinku nestotožňuje s argumetáciou súdov, ktoré už rozhodli v obdobných prípadoch, a nesúhlasné stanovisko aj riadne argumentačne podloží, nemôže ísť o porušenie princípu predvídateľnosti súdnych rozhodnutí v podobných veciach
Pokiaľ ide o rozhodnutia súdov, ktoré navrhovateľ predložil súdu vo veci vedenej pod sp. zn. 1 Nt 13/2009, tak ani jedno sa netýka trestného činu neplnenia odvodnej povinnosti a pokiaľ ide o rozhodnutia, ktoré navrhovateľ predložil súdu v danej veci, tak ide o rozhodnutia z dvoch trestných vecí prvostupňového súdu a jedného rozhodnutia odvolacieho súdu, ktoré sa síce týkajú neplnenia odvodnej povinnosti, avšak rozhodnutie Okresného súdu v Děčíne neobsahuje prakticky žiadnu relevantnú argumentáciu (hmotnoprávnu), z ktorej by sa dalo zistiť, prečo súd povolil obnovu konania a zvyšné dve rozhodnutia len obsahujú odkaz na Všeobecnú deklaráciu ľudských práv, avšak bez toho, aby sa vysporiadali s tým, či „nedostavenie sa na odvod“ je možné považovať za „právo odoprieť vojenskú službu“.
Súd sa preto bližšie zaoberal len s právnou argumentáciou uvedenou v rozhodnutí Okresného súdu v Pezinku sp. zn. 1 Nt 13/2009 z 13.07.2010, na ktorú navrhovateľ aj prokurátor najmä poukazovali, pričom súd zistil, že bola výhradne založená na právnom výklade ohľadne trestného činu nenastúpenia služby v ozbrojených silách. Okresný súd v Pezinku vo veci sp. zn. 1 Nt 13/2009 založil svoju argumentáciu na dvoch skupinách argumentov a to v prvom rade na porušní princípu ne bis in idem (išlo o druhé odsúdenie navrhovateľa) a v druhom prípade na práve odoprieť vojenskú službu z dôvodu náboženského vyznania a svedomia.
S použitou argumentáciou sa súd posudzujúci
návrh na obnovu konania ohľadne prvého odsúdenia navrhovateľa nestotožnil,
nakoľko nezohľadňuje a ani sa žiadanym spôsobom nevysporiadava s
judikatúrou Najvyššieho súdu SR, ktorý vychádza z právneho názoru, že „povinnosť podrobiť
sa odvodnému konaniu v zmysle § 267 Trestného zákona nezakladá povinnosť na výkon
vojenskej služby, preto jej splnenie nie je v rozpore s ústavným právom občana
odmietnuť výkon vojenskej služby z dôvodov svedomia alebo náboženského
vyznania. Odoprieť výkon povinnej vojenskej služby môže iba odvedenec, t. j. osoba,
ktorá sa podrobila odvodu“
(judikatúra Najvyššieho súdu SR R
38/2002 veta I.)
Uvedená argumentácia
Najvyššieho súdu SR vychádza z toho, že „odoprieť výkon základnej
vojenskej služby môže iba odvedenec t. j. osoba, ktorá sa podrobila odvodu a
nie osoba, ktorá sa ešte odvodu nepodrobila. Účelom odvodu je pritom posúdiť zdravotný stav branca a rozhodnúť o jeho spôsobilosti
vykonať vojenskú službu, pričom odvodná povinnosť trvá až do vydania konečného
rozhodnutia t. j. buď o spôsobilosti s výrokom "odvedený" alebo o
trvalej nespôsobilosti vykonať vojenskú službu s výrokom
"neodvedený". Výhrada svedomia sa teda môže uplatniť výlučne až pri
povolaní do služieb v ozbrojených silách, lebo iba vtedy Ústava Slovenskej
republiky zakazuje niekoho nútiť vykonávať vojenskú službu. Povinnosť podrobiť
sa odvodovému konaniu nie je preto povinnosťou na výkon vojenskej služby. Ak sa
niekto zúčastní preskúmania svojej telesnej zdatnosti, nemožno to považovať za
službu v ozbrojených silách. Každá spoločnosť musí mať mechanizmy na zisťovanie
zdravotnej spôsobilosti svojich občanov, s ktorými sa potom môže počítať pre
výkon služby v ozbrojených silách. Ak sa takýto mechanizmus potom upraví
zákonom, je tento zákon záväzný pre každého, na ktorého dopadá. Ak by sa totiž
pripustila možnosť odmietnutia akejkoľvek povinnosti z dôvodu svedomia, bolo by
to v príkrom rozpore so zásadou rovnosti zakotvenou v článku 12 ods. 1 Ústavy,
lebo by to zvýhodňovalo určité skupiny občanov. Napokon, každý občan sa vždy
podieľa na sociálnych, zdravotných a iných istotách štátu. Práve preto by sa
mal každý občan, v rámci svojich možností, podieľať aj na tvorbe spoločenských
hodnôt, rešpektovať pritom uznávané právo a plniť tak povinnosti uložené
zákonom. Spomínaná nerovnosť pred zákonom by osobitne vynikla za situácie, ak
by sa akceptoval názor o možnosti odopretia podrobiť sa odvodu z dôvodu
svedomia alebo náboženského vyznania“.
S uvedeným právnym názorom sa Okresný súd v Pezinku plne stotožňuje, nakoľko možnosť odmietnuť splnenie povinnosti stanovenej všeobecne právnym predpisom z dôvodu svedomia alebo náboženského vyznania by mohla viesť k nepredvídaným situáciám, v ktorých by štát musel akceptovať neplnenie rôznych zákonných povinností rôznymi skupinami osôb, ktoré by musel akceptovať a nemohol nijakým spôsobom sankcionovať (ak by sme vychádzali z možnosti odmietnuť akúkoľvek povinnosť stanovenú zákonom, mohlo by to znamenať, ad absurdum, to, že by štát musel akceptovať aj situácie, ak by nejaká osoba, či skupina osôb odmietla plniť napríklad daňové povinnosti a to z dôvodu svedomia, či náboženského presvedčenia a akákoľvek sankcia zo strany štátu by bola považovaná za zásah do ich slobody myslenia, svedomia, či náboženstva).
V tejto súvislosti Okresný súd v Pezinku podporne poukazuje aj na výklad článku 9 Dohovoru o ochrane ľudských práv a základných slobôd ako aj na judikatúru Európskeho súdu pre ľudské práva, z ktorej vyplýva, že štrasburské orgány ochrany práva výklad práva na slobodu svedomia orientujú na zákaz vytvárania určitých výhod alebo nevýhod spojených s konaním, ktoré vychádzalo zo svedomia, či presvedčenia človeka a nemožnosť zdôvodnenia porušenia všeobecných pravidiel svojím svedomím alebo presvedčením. Judikatúra teda vychádza z nemožnosti odôvodňovať porušovanie, či nerešpektovanie všeobecne záväzných pravidiel svojím svedomím alebo presvedčením a tak sa vyhnúť prípadnej trestnoprávnej alebo inej zodpovednosti. Judikatúra Európskeho súdu pre ľudské práva ide dokonca „ešte ďalej“ a, podľa okolností prípadu, nepovažuje za rozporné s článkom 9 Dohovoru ani to, ak je osoba potrestaná za odmietnutie vykonania vojenskej služby (bližšie pozri napríklad Svák, J.: Ochrana ľudských práv z pohľadu judikatúry a doktríny štrasburských orgánov ochrany práv. II. rozšírené vydanie. EuroKodex, Bratislava 2006, s. 691 – 713).
Z uvedených dôvodov možno preto vyvodiť, že R. H. bol v konaní vedenom pod sp. zn. 2T 46/1984 odsúdený nie preto, že vyznával vieru Svedkov Jehovových, ale preto preto, že nesplnil povinnosť dostaviť sa na odvod (dostavenie sa na zdravotné preskúšanie a zisťovanie postojov k prípadnej vojenskej službe, nie je celkom zjavne súčasťou vojenskej služby). Nemôže sa preto dovolávať toho, že bol odsúdený za to, že odoprel vojenskú službu, nakoľko na vojenskú službu nebol povolaný, t. j. nebol v postavení odvedenca. Naviac, zo spisového materiálu je evidentné, že štát ani nemohol vedieť dôvody konania R. H., nakoľko ten na odvod vôbec neprišiel a ak sa nepodrobil odvodu, nemohol ani vedieť, či bude vôbec zdravotne spôsobilý na výkon vojenskej služby, pretože v prípade neodvedenia by už vôbec neprichádzalo do úvahy odopieranie vojenskej služby. R. H. bol odsúdený nie preto kým bol z hľadiska svojho náboženského vyznania a presvedčenia (teda nie preto, že by prejavoval svoje náboženské presvedčenie), ale preto čo spravil (respektíve čo nespravil, t. j. preto, že sa nedostavil bez ospravedlnenia na odvod). Analogicky možno použiť príklad z trestného práva procesného, ktoré stanovuje povinnosť všetkým, dostaviť sa na predvolanie ako svedok k výsluchu, pričom dostaviť sa musia všetci a to aj tí, ktorí majú (repektíve sú názoru, že majú) právo odoprieť výpoveď, prípadne tí, pri ktorých platí zákaz výsluchu. Ak sa na predvolanie nedostavia, môžu byť postihnutí (napríklad poriadkovou pokutou, či predvedením) a to aj za situácie, ak neskôr tvrdia, že na výsluch neprišli, nakoľko by aj tak využili svoje právo (či už skutočné alebo domnelé) odoprieť vypovedať. Takíto svedkovia sú sankcionovaní nie preto, že sú názoru, že majú právo odoprieť výpoveď, ale preto, že neprešpektovali povinnosť stanovenú zákonom (už bolo uvedené vyššie, že odmietnuť splnenie takýchto povinností odkazom na svedomie, či náboženské presvedčenie je neakceptovateľné).
Z vyššie uvedenej judikatúry Najvyššieho súdu SR je evidentné, že zavinené nesplnenie povinnosti dostaviť sa na odvodné konanie bolo považované za trestný čin nielen pred rokom 1990, ale aj po tomto roku a to aj za situácie, ak sa niekto odmietol dostaviť na odvod z dôvodov svedomia, či náboženského presvedčenia, pričom z relevantných výkladov k článku 9 Dohovoru možno vyvodiť, že nie je porušením tohto článku, ak štát vyvodzuje trestnoprávnu, či inú zodpovedosť za to, že niekto odmietol splniť povinnosť stanovenú všeobecne záväzným právnym predpisom.
Právo odmietnuť splnenie povinnosti stanovenej všeobecne záväzným právnym predpisom (napríklad povinnosť dostaviť sa na odvod, povinnosť platiť dane, povinnosť dostaviť sa na predvolanie na výsluch a podobne) s poukazom na svedomie, či náboženské presvedčenie, neexistuje a takéto právo nepozná ani Všeobecná deklarácia ľudských práv, či Medzinárodný pakrt o občianskych a politických právach a samozrejme ani Ústava SR. Ak teda navrhovateľ poukazuje na to, že práve Všeobecná deklarácia ľudských práv stanovuje „právo odoprieť vojenskú službu z dôvodov svedomia a náboženského presvedčenia“ (pozri bližšie vec vedenú pod sp. zn. 1 Nt 13/2009), nie je celkom jasné, ako toto tvrdenie súvisí s „nerešpektovaním povinnosti dostaviť sa na odvod“. Podľa názoru súdu ide celkom zjavne o nesprávny odkaz a „porovnávanie neporovnateľného“, pretože neplnenie odvodnej povinnosti celkom evidentne nie je nenastúpenie služby v ozbrojených silách. Uvedený omyl a neprípustné prekrývanie povinnosti dostaviť sa na odvod s povinnosťou vykonať vojenskú službu možno vyvodiť aj z toho, že súd pri posudzovaní druhého odsúdenia vo veci 1 Nt 13/2009 poukazoval na to, že konanie občana smerujúce k nenastúpeniu vojenskej služby bolo možné len pred odvodnou komisiou, ale už nie potom. Ide evidentne o argumentáciu k trestnému činu nenastúpenia služby v ozbrojených silách, ktorá je v prípade neplnenia odvodnej povinnosti nepoužiteľná, pretože R. H. sa v posudzovanej veci k odvodu vôbec nedostavil a preto ani nemohol prejaviť svoje svedomie či náboženské presvedčenie k vojenskej službe.
Odsúdenie a potrestanie R. H. za to, že nerešpektoval povinnosť dostaviť sa na odvod, preto vôbec nemožno označiť za nespravodlivé, prípadne nezákonné rozhodnutie, nakoľko odsúdenie a potrestanie za rovnaké konanie by R. H. hrozilo aj po roku 1990, prípadne aj za nesplnenie iných povinností vyplývajúcich zo všeobecne záväzných právnych predpisov. V tomto smere neobstoja ani argumenty, že nesplnenie odvodnej povinnosti bolo menej prísne kvalifikované ako nenastúpenie služby v ozbrojených silách a preto, keďže nebolo možné bez postihu odmietnuť vojenskú službu, bolo výhodnejšie „porušiť“ zákon už pri nerešpektovaní odvodnej povinnosti. Takéto argumenty neobstoja preto, nakoľko pri nerešpektovaní odvodnej povinnosti by nešlo o prejav vyjadrenia slobody svedomia, či náboženského presvedčenia, ale o kalkuláciu s možným trestným postihom a to naviac za situácie, keď ani nie je stopercentné, či bude branec po odvodnom konaní vyhlásený za schopného, respektíve nechopného výkonu vojenskej služby. Taktiež neobstoja argumenty, že „vtedy išlo o komunistický režim a že ide o komunistickým režimom nespravodlivé postihnutie“, pretože zhodná povinnosť platila aj po páde komunistického režimu, ale najmä, a to je na úrovni tzv. notoriety, Svedkovia Jehovoví odmietajú akúkoľvek účasť v ozbrojených silách a to v akejkoľvek armáde, teda aj v armáde demokratického štátu. R. H. preto zjavne neodmietal službu v ozbrojených silách z dôvodu, že by išlo o armádu totalitného štátu, ale preto, že odmietal, apriori, službu v armáde štátu s akýmkoľvek zriadením.
Súd nemohol akceptovať ani argument použitý Krajským súdom v Ústí nad Labem, že „novou skutočnosťou, ktorá povolenie obnovy odôvodňuje, je predovšetkým zmena politicko-sociálnej situácie“. Podľa názoru Okresného súdu v Pezinku, takáto zmena, sama o sebe, nemôže odôvodniť zrušenie rozsudku cestou mimoriadneho opravného prostriedku, pretože, ak príde k zmene právnej úpravy, prípadne aj k zmene politickej situácie a k inému nazeraniu na trestnoprávnu politku štátu a stane sa tak po právoplatnosti rozsudku, môže byť takáto zmena len dôvodom napríklad na rozhodnutie o milosti prezidenta republiky (takáto následná zmena totiž nie je ani novou skutočnosťou skôr neznámou a ani porušením práva v pôvodnom konaní a preto nemôže byť podmienkou akceptovateľnou pri rozhodovaní o obnove konania, či dovolania). Iný právny názor, ktorý by opodstatňoval „otvorenie“ právoplatne skončených vecí len z toho dôvodu, že došlo k „zmene politicko-sociálnej situácie“ by potom znamenal „otvorenie“ všetkých právopaltne skončených vecí, ktoré boli právoplatne skončené pred touto zmenou, čo nemožno, bez ďalšieho, pripustiť (takýto výklad by znamenal, že je potrebné a nutné „otvoriť“ všetky trestné veci, napríklad, v ktorých boli vynesené rozsudky za spáchanie trestného činu príživníctva, pretože došlo k zmene náhľadu štátu na túto problematiku a k akceptovaniu „práva nepracovať“).
Aj keď sa to priamo netýka posudzovaného prípadu (nakoľko súd neposudzuje nenastúpenie služby v ozbrojených silách), je potrebné pre úplnosť, aspoň v stručnosti, dodať, že vyššie uvedené medzinárodné dohovory, vrátane Európskeho Dohovoru, vyslovene nepoznajú ani základné právo odoprieť vojenskú službu z dôvodov svedomia, či náboženského presvedčenia, pričom takáto prípadná úprava je ponechaná na ústavy, či zákony členských štátov (tvrdenie navrhovateľa, že takéto právo vyplýva zo Všeobecnej deklarácie ľudkých práv preto vyvoláva oprávnené pochybnosti). Napríklad v roku 2000 Európsky súd pre ľudské práva akceptoval odsúdenie sťažovateľa za odmietnutie vojenskej služby z dôvodu svedomia, avšak neakceptoval ďalšie sankcie na toto odsúdenie nadväzujúce (išlo o následné pracovnoprávne sankcie – Thilimmenos v. Grécko, rovnako ani Európska komisia nevidela porušenie článku 9 Dohovoru v potrestaní za odmietnutie vykonávania vojenskej služby – pozri vyššiie citované dielo od Jána Sváka). Súd síce posudzuje prvé odsúdenie R. H., avšak aj skutočnosť, že opakovaným potrestaním za neplnenie odvodnej povinnosti (teda nie za nenastúpenie služby v ozbrojených silách) došlo k porušeniu zásady ne bis in idem, vyvoláva oprávnené pochybnosti. Súd tu opätovne poukazuje na judikatúru Najvyššieho súdu SR (R 38/2002 veta II.), podľa ktorej „nie je porušením zásady "ne bis in idem", ak páchateľ, ktorý nesplní svoju odvodnú povinnosť, bude postihnutý podľa § 267 Trestného zákona i opakovane, lebo pojmové znaky trestného činu neplnenia odvodnej povinnosti nevylučujú (ako v prípade trestného činu nenastúpenia služby v ozbrojených silách podľa § 269 Trestného zákona) recidívu tohto protiprávneho konania“.
Z uvedeného je zrejmé, že poukaz na stanovisko trestného kolégia Najvyššieho súdu SR z roku 1998 nemožno aplikovať na prípady neplnenia odvodnej povinnosti, ale len na prípady nenastúpenia služby v ozbrojených silách. Napokon, je pomerne diskutabilné, či možno totožnosť skutku opierať len o okolnosti subjektívneho charakteru.
Vzhľadom na uvedené skutočnosti súd dospel k záveru, že preskúmavaný rozsudok súdu nie je zaťažený žiadnymi podstatnými právnymi vadami a ani konanie, ktoré mu predchádzalo a preto rozhodol tak, ako je uvedené vo výrokovej časti uznesenia.
P o u č e n i e : Proti tomuto uzneseniu je prípustná sťažnosť, ktorú je možné podať do troch dní od oznámenia tohto uznesenia cestou tunajšieho okresného súdu na Krajský súd v Bratislave. Sťažnosť má odkladný účinok.
Okresný súd v Pezinku
V Pezinku dňa 01.10.2010
JUDr. Peter Šamko
samosudca
Za správnosť vyhotovenia:
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.