Pod lupou! – diskriminovaný zamestnanec v judikátoch
Téma „diskriminácia“ je témou veľmi obsiahlou ale zaujímavou. Keďže ide aj o tému veľmi citlivú, je naša vnútroštátna judikatura[1] v tejto oblasti slabšia. Jedným z dôvodov je skutočnosť, že zamestnanci väčšinou riešia diskrimináciu v zamestnaní cez Národný Inšpektorát Práce SR, a druhým dôvodom je, že ak už sa raz súdite so svojím zamestnávateľom, potom sa pri ňom nepracuje s dobrým pocitom.
Preto cieľom, ktorý sleduje tento článok je, nielen poukázať na jednotlivé prípady diskriminácie, ale skôr pozrieť sa na sporné otázky vznikajúce v takýchto súdnych konaniach.
Tiež je dôležité si posvietiť na to, v akej miere sa prenáša ochrana sledovaná zákonodarcom zakotvená v zákonoch a v smerniciach do praxe v súdnych sporoch. Presnejšie povedané, ak sa diskriminovaný občan rozhodne uplatniť si svoj reštitučný alebo satisfakčný nárok súdnou cestou, či má aspoň minimálnu šancu úspešne uplatniť svoje práva, ktoré mu štát prostredníctvom zákonnej úpravy zaručuje. Nakoľko, len právny názor v právnej vete vyslovený, na to oprávnenými a kvalifikovanými osobami dokáže občanovi zaručiť adekvátnu ochranu v súdnom spore a zadosťučinenie za diskriminačné konanie svojho zamestnávateľa, a nie len zákony[2] v zbierke zákonov[3].
A tak v súvislosti s decembrovým rozsudkom ESD (judikát C-354/13)[4], kedy sa súd zaoberal prepustením dánskeho občana a zamestnanca zo zamestnania pre jeho obezitu po vyše ako 15tich rokoch práce, som sa rozhodla pozrieť sa na ďalšie špecifické prípady diskriminácie v pracovnoprávnych vzťahoch na Slovensku. ESD v tomto prípade definoval, kedy sa obezita považuje za zdravotné postihnutie, čo znemožňuje kvalifikovane vykonávať prácu, nakoľko samotný prípad obezity podľa práva únie nie je pod ochranou diskriminácie.
Smernica Rady 2000/78/ES z 27. novembra 2000, ktorá ustanovuje všeobecný rámec pre rovnaké zaobchádzanie v zamestnaní a povolaní, sa má vykladať v tom zmysle, že stav obezity pracovníka predstavuje „zdravotné postihnutie“ v zmysle tejto smernice, pokiaľ tento stav spôsobuje obmedzenie vyplývajúce najmä z dlhodobého fyzického, mentálneho alebo psychického postihnutia, ktoré v súčinnosti s rôznymi prekážkami môže brániť plnému a účinnému zapojeniu dotknutej osoby do profesijného života na rovnoprávnom základe s ostatnými pracovníkmi. Je vecou vnútroštátneho súdu, aby overil, či vo veci samej sú tieto podmienky splnené.
O diskriminácii pre nadváhu (ktorá môže dospieť do štádia obezity) sa v posledných rokoch začalo hovoriť a písať viac. Spúšťačom bola americká štúdia z roku 2012, na základe ktorej sa dospelo k záveru, že diskriminácia pre nadváhu spôsobuje takýmto ľudom ďalšie, nielen zdravotné ale najmä psychické ťažkosti, ktoré niekedy môžu prejsť až do samovražedným sklonom. Teraz bolo vydané toto rozhodnutie, ktorý otvoril pandorinu skrinku, čo sa týka tohto prípadu diskriminácie, tak uvidíme ako sa to prejaví na našej legislatíve a potom následne aj na judikatúre našich súdov.
Diskriminácia v štátnej správe
Pri judikátoch o diskriminácii v štátnej správe (2 Sžo 473/2009, 2 Sžo 440/2009 oba prípady diskriminácie pre zdravotný stav), sa stávalo, že na strane žalovaného (zamestnávateľa – štátna správa) koloval názor, že na štátnych zamestnancov sa nevzťahuje antidiskriminačný zákon (365/2004 Z.z. o rovnakom zaobchádzaní v niektorých oblastiach a o ochrane pred diskrimináciou a o zmene a doplnení niektorých zákonov
)[5], a že na štátnych zamestnancov nevzťahuje ani zákon o službách zamestnanosti (5/2004 Z.z. o službách zamestnanosti v znení neskorších predpisov)[6], resp. že pod pojem „zamestnanec“ podľa zákona o službách zamestnanosti nespadá pojem „zamestnanec v štátnozamestnaneckom pomere“.
Na uvedené názory Najvyšší súd SR v rozsudku 2 Sžo 473/2009[7] uviedol:
„Námietka žalovaného, že na štátnu službu sa nevzťahuje zákon č. 5/2004 Z.z. o službách zamestnanosti v znení neskorších predpisov neobstojí. Tento zákon upravuje právne vzťahy pri poskytovaní služieb zamestnanosti (§ 1 zákona č. 5/2004 Z.z.). Účastníkmi týchto právnych vzťahov sú okrem iných orgán štátnej správy, zamestnanec a zamestnávateľ (§ 2 ods. 1 písm. a/, g/, k/ citovaného zákona). Zákon č. 5/2004 Z.z. definuje zamestnanca ako fyzickú osobu v pracovnom pomere alebo v obdobnom pracovnom vzťahu (napr. podľa § 226 ods. 2 Obchodného zákonníka, Zákon o štátnej službe č. 312/2001 Z.z. – poznámka pod čiarou č. 6 k § 4 ods. 1 zákona č. 5/2004 Z.z.). Zákon následne negatívne vymedzuje pojem zamestnanca, t.j. určuje, kto sa za zamestnanca na účely zákona č. 5/2004 Z.z. nepovažuje, ide o zamestnancov cirkvi a náboženských spoločností, ktoré vykonávajú duchovenskú činnosť (§ 4 ods. 2). V prípade, žeby sa zákon č. 5/2004 Z.z. nevzťahoval na štátnych zamestnancov, zákonodarca by to v ustanovení § 4 ods. 2 expressis verbis uviedol; úmyslom zákonodarcu však bolo zahrnúť do režimu zákona č. 5/2004 Z.z. aj štátnych zamestnancov. Z dôvodovej správy k tomuto ustanoveniu vyplýva, že pri definícii zamestnanca sa vypúšťa väzba na inštitút dohody o pracovnej činnosti; postavenie zamestnanca je definované pracovným pomerom alebo pracovným vzťahom obdobným pracovnému pomeru (t.j. aj štátnou službou). Z uvedeného vyplýva, že za zamestnanca sa na účely zákona č. 5/2004 Z.z. považuje aj štátny zamestnanec.“
„Antidiskriminačným zákonom bola transponovaná Smernica Rady č. 2000/78/ES z 27.11.2000, ktorá ustanovuje všeobecný rámec pre rovnaké zaobchádzanie v zamestnaní a povolaní, a na ktorej aplikáciu sa odvoláva žalobca. Antidiskriminačným zákonom bol novelizovaný aj zákonník práce (§ 13) a zákon o štátnej službe (§ 3 ods. 2 až 4 a § 15 ods. 5 druhá veta), preto sa aj na oblasť štátnej služby vzťahuje Smernica Rady č. 2000/78/ES“.
Priama aj nepriama diskriminácia a celkom nepresvedčivé rozhodnutie súdu (OS Senica 4C/99/2004)[8]
Zamestnanec sa súdil so svojím zamestnávateľom o neplatné skončenie pracovného pomeru a spor vyhral. Vrátil sa späť do zamestnania ale zamestnávateľ ho nezaradil na pôvodné pracovné miesto, nebola mu pridelená pôvodná kancelária, resp. bola mu pridelená kancelária bez základného vybavenia, mimo hlavnej administratívnej budovy, mala rozmery 160 x 250 cm, bola bez telefónnej linky, odpadkového koša, vešiaka a bez možnosti uzamknutia, a bolo mu zakázané chodiť do hlavnej budovy zamestnávateľa, preto si pre takúto diskrimináciu prostredníctvom súdu nárokoval priznanie finančnej náhrady (200.000,-SK) za utrpenie nemajetkovej ujmy. Nakoniec mu bolo priznaných 1000 eur. Zamestnávateľ žiadal návrh navrhovateľa zamietnuť v celom rozsahu, lebo navrhovateľ neuniesol dôkazné bremeno a nepreukázal súdu, žeby v dôsledku údajnej diskriminácie odporcom bolo znížené jeho postavenie v spoločnosti, jeho dôstojnosť, vážnosť v spoločnosti
V odôvodnení súdu:
„V konaní mal súd tiež preukázané, že u navrhovateľa prišlo k nepriamej diskriminácii zo strany odporcu, tým, že riaditeľ odporcu zakázal chodiť navrhovateľovi do hlavnej budovy a taktiež k priamej diskriminácii, ktorá spočívala v tom, že navrhovateľ nebol zaradený na pôvodné pracovné miesto po vyhratom súdnom spore a nebola mu pridelená pôvodná kancelária, resp. taká kancelária, ktorá by zodpovedala pôvodne pridelenej kancelárii“.
Názor súdu na „zákazu chodiť do hlavnej budovy“ a nepriamu diskrimináciu podľa môjho názoru nie je celkom jednoznačný, nakoľko by zrejme malo ísť o priamu diskrimináciu, a čo sa týka výšky priznanej nemajetkovej ujmy 1000 €, súd dostatočne nezdôvodnil.
Diskriminácia v kolektívnej zmluve? ( NS SR 4 Cdo 175/2007)[9]
V uvedenom prípade bol zamestnanec (baník) pre chorobu z povolania preradený na inú prácu, na základe čoho mu vznikol nárok na hmotné zabezpečenie podľa kolektívnej zmluvy, čo mu zo strany jeho zamestnávateľa nebolo poskytnuté. Zamestnanec si toto nárokoval súdnou cestou, a to úspešne. V bode X.9. kolektívnej zmluvy, na ktorú sa odvolával, bolo priznané zamestnancom, ktorým pre svoj zdravotný stav okrem iného poklesne schopnosť vykonávať svoju prácu, hmotné zabezpečenie s odkazom na zákon č. 98/1987 Zb. o osobitnom príspevku baníkov v znení zákona č. 160/1989 Zb. a na vyhlášku č. 19/1991 Zb. o pracovnom uplatnení a hmotnom zabezpečení pracovníkov v baníctve dlhodobo nespôsobilých na doterajšiu prácu.
Zamestnávateľ sa v konaní bránil, že ustanovenia kolektívnej zmluvy majú len deklaratórny charakter, a že keby bod X.9. kolektívnej zmluvy zakladal osobitný nárok na plnenie, bolo by potrebné predmetnú časť kolektívnej zmluvy posúdiť ako neplatnú, z dôvodu jeho rozporu so zákazom diskriminácie ustanoveným v § 3 ods. 1 a 2 Zákonníka práce v znení platnom v čase prevedenia žalobcu na inú vhodnú prácu.
Na uvedené názory súd v odôvodnení rozsudku uviedol:
„Za nenáležitú považuje dovolací súd námietku žalovaného v dovolaní, že bod X.9. predmetnej kolektívnej zmluvy je neplatný pre jeho rozpor so zásadou zákazu diskriminácie zakotvenej v ustanovení § 13 Zákonníka práce. O diskrimináciu ide vtedy, ak dochádza k rozdielnemu zaobchádzaniu s jednotlivcami, ktorí sa nachádzajú v obdobných situáciách bez objektívneho a rozumného zdôvodnenia. Predmetom úpravy bodu X.9. zmluvy je výhodnejšia úprava tých zamestnancov, ktorí stratili vzhľadom na svoj zdravotný stav podľa lekárskeho posudku alebo rozhodnutia orgánov štátnej správy alebo sociálneho zabezpečenia spôsobilosť vykonávať doterajšiu prácu, alebo ju nesmú vykonávať pre ochorenie chorobou z povolania alebo pri ohrození touto chorobou alebo dosiahli na pracovisku určenom záväzným posudkom príslušného orgánu hygienickej služby najvyššiu prípustnú expozíciu, alebo u ktorých došlo k zmene zamestnania z dôvodov uskutočňovania útlmového programu.“
Keď ani sudcovia nevedia..... (NS SR 2 M Cdo 19/2007)[10]
Zamestnanec ako navrhovateľ vzniesol námietku nepravdivosti potvrdenia vystaveného odporcom o odbornej praxi jeho zamestnanca na Obvodnom banskom úrad za čo, mu neboli vyplatené odmeny, na ktoré mal nárok čo sa rozhodol riešiť súdnou cestou. Pre rozporné názory súdov sa konanie dostalo až na Najvyšší súd SR pre mimoriadne dovolanie Generálneho prokurátora, pričom zamestnanec v konaní uspel.
V odôvodnení konečného rozhodnutia súdu:
„Je nepochybné, ako konštatoval aj generálny prokurátor Slovenskej republiky, že priznanie odmien nie je právne nárokovateľné a ich nevyplatenie samo osebe nemožno považovať za postih alebo sankciu. Navrhovateľ ani svojím návrhom neuplatnil voči odporcovi nárok na odmeny, ale nárok titulom nemajetkovej ujmy z dôvodu diskriminačného konania odporcu. Dovolací súd sa stotožňuje s právnym názorom generálneho prokurátora Slovenskej republiky podľa ktorého, ak ostatným zamestnancom odporcu odmena vyplatená bola a jediným dôvodom jej nevyplatenia navrhovateľovi bola skutočnosť, že podal sťažnosť na zamestnávateľa (námietky voči jeho vyjadreniu), takýto postup je diskriminačným konaním voči navrhovateľovi odporujúcim ustanoveniu § 13 ods. 5 Zákonníka práce platného do 30. 6. 2004. Odporca takýmto postupom porušil zásadu v ňom zakotvenú, že zamestnanec nesmie byť diskriminovaný za to, že podá na zamestnávateľa sťažnosť.“
V skratke povedané, ak Vám zamestnávateľ nevyplatí Vám prislúchajúcu odmenu (samozrejme musí ísť o diskriminačné konanie) tak si môžete nárokovať náhradu za nemajetkovú ujmu.
A na záver článku ešte „pikošku“, ktorú neriešil súd ale Národný Inšpektorát Práce SR pre porušenie § 13 ods. 2 Zákonníka práce[11]:
Jeden z bodov vnútorného predpisu nemenovaného zamestnávateľa znie: „..každý šofér, ktorý pracuje vo firme viac ako rok, je povinný odpracovať jeden z dvoch koncoročných sviatkov, buď vianočných alebo novoročných, noví šoféri, ktorí podpísali zmluvy v novom roku, musia odpracovať obidva koncoročné sviatky.“ Inšpektorát práce vyhodnotil, že takéto ustanovenie vnútorného poriadku nie je v súlade so zásadou rovnakého zaobchádzania, nakoľko zamestnávateľ nariadil zamestnancom odpracovanie vianočných lebo novoročných sviatkov na základe dĺžky trvania pracovného pomeru u zamestnávateľa.[12]
Po zhodnotení vyššie uvedených rozsudkov možno konštatovať, že v prípade sporných otázok v takýchto súdnych konaniach nešlo o samotné prípady a dôvody diskriminácie ale o iné súvisiace otázky týkajúce sa pracovnoprávnych vzťahov, čo nie je pri nadmernej zložitosti pracovného práva prekvapivé. Necháme sa prekvapiť do akej miery zasiahne našu doterajšiu judikatúru a antidiskriminačnú legislatívu judikát ESD C-354/13.
JUDr. Katarína Dudíková
[1] http://www.judikaty.info/
[2] http://zakony.judikaty.info/
[3] http://zakony.judikaty.info/
[5] http://zakony.judikaty.info/predpis/zakon-365/2004
[6] http://zakony.judikaty.info/predpis/zakon-5/2004
[7] http://www.judikaty.info/document/nssr/20998/
[8] http://www.judikaty.info/document/mssr/282594/
[9] http://www.judikaty.info/document/nssr/491/
[10] http://www.judikaty.info/document/nssr/179/
[11] http://zakony.judikaty.info/predpis/zakon-311/2001?expr=311/2001
[12] file:///C:/Users/dido/Downloads/Pr%C3%ADloha.pdf
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.