Právne vety:
I. Ak v prípravnom konaní nebolo zistené (stanovené) množstvo obsahu účinnej látky v zaistenej látke, nebol zisťovaný základný znak objektívnej stránky prečinu podľa § 171 Tr. zák. a preto podanie obžaloby a postavenie obvineného pred súd nie je dôvodné.
II. Na vyvodenie trestnej zodpovednosti voči páchateľovi prečinu podľa § 171 Tr. zák. (bez zistenia koncentrácie účinnej látky v zaistenom množstve v tom ktorom prípade), nepostačuje iba fakt, že sa konkrétna zaistená látka nachádza v zozname omamných alebo psychotropných látok.
III. Riaditeľ KEÚ PZ nie je oprávnený zasahovať do znaleckého dokazovania internými (vnútornými) smernicami. Takýto postup je nielen v rozpore s Trestným poriadkom, ale aj v rozpore so zákonom č. 382/2004 Z. z. (o znalcoch).
3T 100/2011
U z n e s e n i e
Okresný súd v Pezinku, v konaní pred samosudcom JUDr. Petrom Šamkom, v trestnej veci vedenej proti obv. P.K. pre prečin nedovolenej výroby omamných a psychotropných látok, jedov alebo prekurzorov, ich držania a obchodovania s nimi podľa § 171 ods. 1 Tr. zák. po preskúmaní obžaloby dňa 17.05.2011 takto
r o z h o d o l :
Podľa § 241 ods. 1 písm. f) Tr. por. súd
O d ô v o d n e n i e
Dňa 13.05.2011 bola doručená na Okresný súd Pezinok obžaloba na obv. P. K. pre podozrenie zo spáchania prečinu nedovolenej výroby omamných a psychotropných látok, jedov alebo prekurzorov, ich držania a obchodovania s nimi podľa § 171 ods. 1 Tr. zák. na skutkovom základe uvedenom vo výrokovej časti tohto uznesenia.
Súd po preskúmaní obžaloby, a príslušného na vec sa vzťahujúceho spisového materiálu, dospel k záveru, že v prípravnom konaní sa vyskytli také závažné procesné chyby zo strany orgánov činných v trestnom konaní, ktoré zásadne spochybňujú dôvodnosť postavenia obvineného pred súd.
Súd je pritom toho právneho názoru, že zistené procesné pochybenia sú takého závažného charakteru, že neumožňujú súdu spravodlivé rozhodnutie vo veci (§ 2 ods. 10 Tr. por.) a ich odstraňovanie v konaní pred súdom (ak by bolo vôbec možné) by znamenalo neprípustné suplovanie činnosti orgánov činných v trestnom konaní zo strany súdu.
Podľa § 241 ods. 1 písm. f) Tr. por. samosudca, pri preskúmavaní obžaloby, obžalobu odmietne a vráti vec prokurátorovi, ak zistí závažné procesné chyby, najmä porušenie práva na obhajobu.
Z konštrukcie tohoto ustanovenia a z gramatického výkladu použitého slova „najmä“, možno vyvodiť, že závažné procesné chyby, ktoré budú dôvodom na odmietnutie obžaloby, môžu spočívať aj v iných procesných chybách, než v porušení práva na obhajobu a to hlavne v porušení takých procesných práv a povinností, ktoré sú (zhodne ako právo na obhajobu) zakotvené priamo v základných zásadách trestného konania (§ 2 Tr. por.) a ktoré sa týkajú nielen konania pred súdom, ale aj prípravného konania.
Súd si je vedomý toho, že v Trestnom poriadku účinnom od 1.1.2006, zúžil zákonodarca možnosti súdu na vrátenie veci prokurátorovi po podaní obžaloby, avšak podľa názoru súdu zákonodarca aj naďalej vyžaduje, aby v prípravnom konaní boli zachované aspoň minimálne procesné pravidlá, čo vyjadril ustanovením § 241 ods. 1 písm. f) Tr. por., a preto za závažné procesné chyby, ktoré budú dôvodom na odmietnutie obžaloby, je potrebné považovať aj zrejmé porušenie procesných pravidiel, ktoré vyplývajú zo základných zásad trestného konania a to konkrétne z ustanovenia § 2 ods. 1 Tr. por. (zásada stíhania len zo zákonných dôvodov, ktorá umožňuje postaviť obvineného pred súd len v prípadoch, keď z vykonaného dokazovania možno vyvodiť podozrenie zo spáchania trestného činu), ustanovenia § 2 ods. 7 Tr. por. (právo na zákonný proces, t.j. na proces vykonaný nezávislým a nestranným súdom, ktorý rešpektuje rovnosť strán a nestavia sa ani za jednu stranu súdneho konania), ustanovenia § 2 ods. 10 (zásada zisťovania skutkového stavu veci, o ktorom nie sú dôvodné pochybnosti, ktorá sa vyslovene týka len postupu orgánov činných v trestnom konaní a nie aj súdu s tým, že orgány činné v trestnom konaní musia dôkazy obstarávať z úradnej povinnosti a to tak svedčiace v neprospech obvineného ako aj ktoré svedčia v jeho prospech) a v neposlednom rade z ustanovenia § 2 ods. 14 (zásada rovnosti strán v konaní pred súdom, ktorú musí súd vždy dodržiavať a rešpektovať a preto nemôže vystupovať tak akoby niesol dôkazné bremeno namiesto prokurátora, pretože tým by nahrádzal činnosť prokurátora).
Len pre úplnosť súd dodáva, že takmer všetky procesné chyby prípravného konania (a to aj závažné) je možné napraviť v konaní pred súdom, avšak zákonodarca zriadením ustanovenia § 241 ods. 1 písm. f) Tr. por. dal nepochybne najavo, že súd je arbitrom, ktorý by nemal rešpektovať porušovanie základných zásad trestného konania zo strany orgánov činných v trestnom konaní a už vôbec by nemal „pokračovať“ v ich porušovaní tak, že bude ignorovať zásadu rovnosti strán, ktorá sa uplatňuje v konaní pred súdom. Z uvedeného vyplýva, že súd nemôže „vstupovať“ do sféry prokurátora, brať na seba dôkazné bremeno, nahrádzať činnosť orgánov činných v trestnom konaní a napravovať ich procesné pochybenia spočívajúce v tom, že v prípravnom konaní neboli zabezpečené relevantné dôkazy, z ktorých by sa dalo zistiť, či zaistená biela kryštalická látka, v ktorej sa nachádzal metamfetamín skutočne spĺňa definíciu návykovej látky tak ako ju stanovuje ustanovenie § 130 ods. 5 Tr. zák. (napriek tomu, že táto povinnosť vyplýva pre orgány činné v trestnom konaní priamo z ustanovenia § 2 ods. 10 Tr. por.).
Podľa § 130 ods. 5 Tr. zák. sa na účely Trestného zákona rozumie návykovou látkou alkohol, omamné látky, psychotropné látky a ostatné látky spôsobilé nepriaznivo ovplyvniť psychiku človeka alebo jeho ovládacie alebo rozpoznávacie schopnosti alebo sociálne správanie.
Na túto všeobecnú definíciu návykovej látky nadväzuje aj definícia pojmu psychotropná látka, ktorou sa podľa § 2 ods. 2 zák. č. 139/1998 Z. z. o omamných látkach, psychotropných látkach a prípravkoch v znení neskorších predpisov rozumie látka ovplyvňujúca stav ľudskej psychiky pôsobením na centrálny nervový systém s menej závažnými zdravotnými a psychosociálnymi následkami.
Z uvedených definícií je evidentné, že z hľadiska znakov objektívnej stránky stíhaného prečinu podľa § 171 ods. 1 Tr. zák. je potrebné ustáliť nielen to, či obvinený mal pri sebe látku, ktorá sa v zmysle vyššie citovaného zákona zaraďuje medzi psychotropné látky (napríklad metamfetamín je zaradený do II. skupiny psychotropných látok), ale nevyhnutným je aj zistenie, aký je obsah účinnej látky (t. j. koncentrácia účinnej látky stanovená percentuálne v hmotnostných jednotkách – teda stanovenie množstva čistého metamfetamínu). Takéto zistenie je nevyhnutné na to, aby sa, v tom ktorom konkrétnom prípade, dalo ustáliť, či ide o psychotropnú látku, ktorá je objektívne spôsobilá ovplyvniť nepriaznivo psychiku človeka. Ak zaistená látka neobsahuje dostatočné množstvo účinnej látky (koncentráciu čistého metamfetamínu), nie je schopná nepriaznivo ovplyvniť psychiku človeka a nemožno ju podradiť nielen pod definíciu uvádzanú zákonom č. 139/1998 Z. z., ale ani pod pojem návykovej látky v zmysle príslušného ustanovenia Trestného zákona. Ak v prípravnom konaní nebolo zistené (stanovené) množstvo obsahu účinnej látky (čistého metamfetamínu) v zaistenej bielej kryštalickej látke, nebol zisťovaný základný znak objektívnej stránky stíhaného prečinu a preto postavenie obvineného pred súd nie je dôvodné.
Uvedený právny záver podporuje aj už pomerne ustálená judikatúra, ktorá vyžaduje, aby išlo o prechovávanie minimálne takého množstva omamnej (psychotropnej) látky, ktoré je spôsobilé po jeho užití ovplyvniť psychiku človeka, resp. znamená nebezpečenstvo pre jeho zdravie alebo život vrátane nebezpečenstva vyvolania návyku na užívanie takejto látky. /primerane judikatúra NS SR R 24/1998 Zb. rozh. tr., uznesenia Najvyššieho súdu zo dňa 16. septembra 1997, sp. zn. 6 To 35/97, zo dňa 12. novembra 1997, sp. zn. 4 To 65/97, zo dňa 19. februára 1998, sp. zn. 6 To 2/98, rozsudok najvyššieho súdu zo dňa 12. februára 2001, sp. zn. Tzo -V 3/2000, uznesenie Najvyššieho súdu zo dňa 20. mája 2004, sp. zn. 5 Tz 11/2004 aTpj 77/87, Bull č. 4/1987-42/. Je preto potrebné vždy posúdiť konkrétne okolnosti prípadu, najmä druh a účinnosť omamnej (psychotropnej) látky, či a v akej intenzite je zistené množstvo látky v konkrétnom prípade spôsobilé po užití ovplyvniť psychiku človeka, jeho ovládacie schopnosti, rozpoznávacie schopnosti a sociálne správanie alebo ohroziť jeho zdravie, prípadne aj život, vrátane nebezpečenstva vyvolania návyku na užívanie takýchto látok. Vo vzťahu k druhu zaistenej omamnej (psychotropnej) látky sa skúma čistota účinnej (psychoaktívnej látky), od ktorej sa odvíja jej schopnosť ovplyvniť správanie užívateľa a jej spôsobilosť postačiť vo forme obvyklých dávok na zmenu takéhoto správania. Koncentrácia účinnej látky (stanovenie obsahu účinnej látky) je rozhodujúcim faktorom, určujúcim nielen intenzitu intoxikácie, a tým aj ovplyvnenie správania užívateľa, ale tiež riziko poškodenia jeho zdravia. Na vyvodenie trestnej zodpovednosti voči páchateľovi tohto trestného činu (bez zistenia koncentrácie účinnej látky v zaistenom množstve v tom ktorom prípade) teda nepostačuje iba fakt, že sa konkrétna zaistená látka nachádza v zozname omamných alebo psychotropných látok.
Podľa súdnej praxe, ktorá sa formovala aj na podklade predchádzajúcich znaleckých skúmaní KEU PZ v obdobných prípadoch (ide o údaje, ktoré sú známe a sú ľahko dostupné aj prostredníctvom internetu), nelegálny metamfetamín je dostupný vo viacerých formách, najčastejšie ide o bezfarebné kryštály metamfetamín hydrochoridu (ľudovo nazývaný ako pervitín, piko a podobne), avšak vyskytuje sa aj v menej čistej kryštalickej forme, ktorá sa ľudovo nazýva speed. Metamfetamín môže byť buď čistá látka alebo denaturovaná z chemických látok, z ktorých sa syntetizovala a vedľajších produktov výroby (vedľajšie produkty môžu byť napríklad pseudoefedrín, amforný fosfor, kofeín a podobne). Za jednu obvykle jednorazovú dávku drogy sa považuje množstvo, ktoré prevyšuje 50 mg celkovej hmotnosti, avšak to, či ide o látku, ktorá môže nepriaznivo ovplyvniť psychiku človeka je nutné poznať množstvo obsahu účinnej látky (t. j. zisťovať množstvo čistého metamfetamínu vyjadreného koncentráciou tejto látky percentuálne v hmotnostných jednotkách) v celkovom množstve. Bolo uvedené vyššie, že rôzne formy metamfetamímu sa rozčleňujú podľa obsahu účinnej látky s tým, že v niektorých krajinách sa metamfetamín používa aj na medicínske účely a terapeutickou dávkou je dávka 2,5 mg až 15 mg denne čistého produktu a preto je vždy nutné poznať „vnútorné zloženie“ zaistenej látky, nakoľko stanovenie množstva čistého metamfetamínu v celkovom množstve zaistenej látky môže byť také nepatrné, že je prakticky nemožné, aby ovplyvnilo psychiku, či zdravotný stav človeka a psychostimulačné účinky látky môžu byť len „mizivé“. V takýchto prípadoch nemožno, v pravom a právnom zmysle slova, považovať konzumáciu takejto látky za konzumáciu psychotropnej látky.
Súd teda uzatvára, že posúdenie obvykle jednorazovej dávky psychotropnej látky (ako základného obligatórneho znaku skutkovej podstaty podľa § 171 ods. 1 Tr. zák.) vyžaduje, aby už v rámci dokazovania v prípravnom konaní bolo zistené, či zaistená látka je omamnou (psychotropnou) látkou, a určiť druh, hmotnosť a koncentráciu účinnej (psychoaktívnej) látky.
Súd pripomína, že na zistenie obsahu účinnej látky sú potrebné odborné znalosti a preto sa toto množstvo v praxi určuje na podklade znaleckých posudkov, ktoré spracováva KEU PZ s tým, že ustálenie, či znaleckým dokazovaním stanovené množstvo účinnej látky je schopné nepriaznivo ovplyvniť psychiku človeka, teda, či ide o psychotropnú látku je však už plne v kompetencii orgánov činných v trestnom konaní a súdu, nakoľko ide o posúdenie právnej otázky. Rovnako sa postupuje napríklad pri posudzovaní duševného stavu obvineného, kde orgány činné v trestnom konaní a súd taktiež vychádzajú zo znaleckého posudku znalcov psychiatrov, avšak otázku príčetnosti, si ako otázku právnu musia zodpovedať sami (obdobne aj posudzovanie toho, či poškodený utrpel ťažkú ujmu na zdraví je otázkou právnou, ktorá len vychádza zo znaleckého posudku z odoboru zdravotníctva, v ktorom sú charakterizované zranenia poškodeného).
V posudzovanom prípade orgány činné v trestnom konaní postupovali podľa vyššie uvedenej praxe, keď policajt pribral do konania KEU PZ v Bratislave ako znalecký ústav na posúdenie zaistenej kryštalickej látky s tým, že predmetom otázok bolo aj zisťovanie množstva účinnej látky (č. l. 16).
Na podklade uvedeného uznesenia bol KEU PZ v Bratislave vypracovaný znalecký posudok (č. l. 17 – 21), v ktorom ústav zodpovedal otázky uvedené v uznesení len v tom smere, že ide o biely kryštalický materiál s hmotnosťou 52 mg obsahujúci účinnú látku metamfetamínu, čo zodpovedá minimálne jednej obvykle jednorazovej dávke drogy, avšak stanovenie obsahu účinnej látky (čistého metamfetamínu) bolo odmietnuté (!) s poukazom, „že ak celkové množstvo predloženého materiálu s obsahom metamfetamínu nepresiahne 200 mg, sa kvalitatívna analýza (stanovenie obsahu účinnej látky) nevykonáva“ (strana 3 znaleckého posudku). Zo znaleckého posudku vyplýva aj to, že toto odmietnutie bolo urobené na podklade záväznej pracovnej inštrukcie vydanej riaditeľom KEU PZ s číslom ZPI – CH – 063 – A/2010.
Podľa názoru súdu je vypracovaný znalecký posudok evidentne chybný v zmysle § 146 Tr. por., pretože zostal neúplný a nejasný, navyše postup KEU PZ v Bratislave je absolútne neakceptovateľný, nakoľko z neho vyplýva, že neodpovedali na jednu z položených a podstatných otázok nie preto, že by nemohli, ale preto, že nechceli a to len s poukazom na akúsi internú smernicu riaditeľa KEU PZ, ktorý si takouto smernicou neoprávnene prisvojil oprávnenie rozhodovať o tom, čo má a čo nemá byť predmetom znaleckého dokazovania. Ide o rovnakú situáciu akoby napríklad znalec z odboru zdravotníctvo v znaleckom posudku konštatoval, že poškodený utrpel ťažkú ujmu na zdraví v zmysle § 123 ods. 3 Tr. zák. avšak rozsah a druh zranení v posudku neuvádza, pretože tak robí len v prípadoch, keď PN poškodeného presiahne 50 dní. Takýto postup je absolútne neprijateľný a pre súd je neuveriteľné, že takéto bezprecedentné zasahovanie riaditeľa KEU PZ do dokazovania v trestnom konaní prokurátor akceptoval a uspokojil sa len s neovereným konštatovaním znalca v znaleckom posudku (ak bude prokuratúra do budúcnosti akceptovať takéto interné smernice, ktorými bola zjavne prekročená právomoc toho kto ich vydal a bude sa nimi riadiť, je celkom dobre možné, že riaditeľ KEU PZ pristúpi aj k tomu, že internou smernicou úplne zakáže zisťovanie účinnej látky pri akomkoľvek množstve zaistenej omamnej, či psychotropnej látky, prípadne zakáže aj zisťovanie, či vôbec o omamnú alebo psychotropnú látku ide a nahradí znalecké skúmanie len paušálnymi znaleckými posudkami pracovníkov KEU PZ, ktorý budú tieto skutočnosť oznamovať ako tzv. notoriety).
Postup, ktorý zvolilo KEU PZ v Bratislave, pri vypracovaní znaleckého posudku, je dokonca výrazne v rozpore aj s ustanoveniami zákona č. 382/2004 Z. z. o znalcoch, tlmočníkoch a prekladateľoch v znení neskorších predpisov, nakoľko podľa § 17 ods. 6 predmetného zákona musí znalec v časti „posudok“ uviesť opis predmetu znaleckého skúmania a skutočností, na ktoré pri úkone znaleckej činnosti prihliadal, musí uviesť postup, na ktorého základe sa dopracoval k odpovediam na otázky položené zadávateľom a k splneniu ním uložených úloh. V časti "záver" znalec odcituje otázky zadávateľa a uvedie na ne stručné odpovede. Celková skladba znaleckého posudku musí umožniť preskúmať jeho obsah a overiť odôvodnenosť postupov.
Podľa § 17 ods. 8 zákona o znalcoch, pri vypracúvaní znaleckých posudkov znalci postupujú podľa všeobecne záväzných právnych predpisov a inštrukcií ministerstva.
Znalecký posudok KEU PZ v Bratislave pritom neobsahuje postup na poklade ktorého sa zisťovalo množstvo účinnej látky (je skôr zrejmé, že sa nezisťovalo), neobsahuje odpoveď na položenú otázku ohľadne účinnej látky a skladba posudku je taká, že v časti ohľadne množstva účinnej látky nie je možné znalecký posudok preskúmať a už vôbec nie je možné overiť postup KEU PZ v tomto smere. Znalecký posudok KEU PZ a zjavne aj vnútorná inštrukcia riaditeľa tejto inštitúcie tak sú celkom evidentne aj v rozpore so zákonom o znalcoch. Vnútorná pracovná inštrukcia dokonca, v rozpore so zákonom o znalcoch, núti znalcov, aby okrem všeobecne záväzných právnych predpisov a inštrukcií ministerstva rešpektovali aj akési vnútorné pravidlá zamestnávateľa, ktoré boli vypracované z personálnych a ekonomických dôvodov.
Navyše, tvrdenie znalca v znaleckom posudku, že „množstvo metamfetamínu je spôsobilé po aplikovaní ovplyvniť psychiku užívateľa“ je absolútne neprijateľné aj z toho dôvodu, že tu už ide o neprípustné zasahovanie znalca do právnych otázok, teda do otázok, ktoré mu neprislúcha riešiť. V posudzovanom prípade tak došlo zjavne aj k porušeniu ustanovenia § 145 ods. 1 Tr. por., ktoré vyslovene zakazuje znalcovi riešiť právne otázky, hodnotiť dôkazy a robiť právne závery (znalec má len zistiť - stanoviť - množstvo účinnej látky čistého metamfetamínu a vyjadriť ho číselne v znaleckom posudku (koncentráciou účinnej látky percentuálne v hmotnostných jednotkách a následne aj množstvom čistého metamfetamínu, avšak skutočnosť, či v tom ktorom konkrétnom prípade je takto zistené množstvo schopné nepriaznivo ovplyvniť psychiku obvineného a teda či aj ide o psychotropnú látku prislúcha len a výhrade orgánom činným v trestnom konaní a súdu). Tým, že znalec len autoritatívne konštatoval obsah účinnej látky (ktorý však nedokázal uviesť ani vo svojom výsluchu), neprípustne zasiahol do kompetecií orgánov činných v trestnom konaní a súdu (napokon, toto jeho autoritatívne konštatovanie nie je ani overiteľné, pretože nie je podložené konkrétnym číslom množstva účinnej látky). Napokon, zo znaleckého dokazovania sa nedá zistiť ani to, ako dospel znalec k záveru, že ide o jednu obvykle jednorazovú dávku (tento záver nie je ničím zdôvodnený a v zátvorke za ním je opätovne len poukaz na internú pracovnú smernicu. Na stanovenú otázku teda neodpovedal znalec, ale interná smernica riaditeľa KEU PZ, čo je absolútne neakceptovateľné).
Z uvedených skutočností je preto zrejmé, že predmetná trestná vec nebola náležitým spôsobom objasnená a to z hľadiska naplnenia znakov objektívnej stránky žalovaného prečinu a obžaloba je preto založená na neúplnom a chybnom znaleckom dokazovaní. Súd opakuje, že obžaloba nekriticky prevzala len subjektívne hodnotenie znalca o obsahu účinnej látky a to bez toho, aby bol postup znalca aj objektívne overiteľný a jeho postup pri vypracovaní znaleckého posudku aj racionálne odôvodnený a tým preskúmateľný (vo veci tak v podstate nerozhodoval o podaní obžaloby prokurátor a Trestný poriadok, ale znalec a riaditeľ KEU PZ svojou inštrukciou). Trestné konanie však nemôže a ani nesmie len nekriticky preberať ničím nepodložené závery znalcov a už vôbec na nich nemožno postaviť prípadné odsúdenie obvineného (v opačnom prípade by sme museli akceptovať to, že v tzv. drogových trestných veciach nie sú potrebné súdy, nakoľko o vine rozhoduje znalec svojou voľnou úvahou).
K uvedenému súd dodáva a opakuje, že úlohou orgánov činných v trestnom konaní a hlavne prokurátora, je oprieť obžalobu o dostatočné množstvo „kvalitných“ dôkazov, na základe ktorých je možné kvalifikovať konanie obvineného ako trestný čin podľa osobitnej časti Trestného zákona, pretože len v takom prípade možno hovoriť o tom, že postavenie obvineného pred súd je dôvodné (§ 234 ods. 1 Tr. por.). Účelom prípravného konania preto nemôže byť podanie obžaloby „za každú cenu“ s tým, aby „nejako“ rozhodol súd, pretože súdy sú Ústavou SR povolané k rozhodovaniu o vine a treste a nie, a priori, o nevine obvineného. Takýto postup nemožno vyvodiť zo žiadneho ústavného princípu, naopak uvedený formalistický prístup prokurátora odporuje zásadám výkonu štátnej moci a prípustnosti jej použitia len v nevyhnutnom rozsahu s maximálnym šetrením základných práv a slobôd a pri rešpektovaní zásady zdržanlivosti (§ 2 ods. 2 Tr. por.).
V ďaľšom priebehu trestného konania bude preto povinnosťou orgánov činných v trestnom konaní vykonať dokazovanie a to v tom smere, aby bolo zistiteľné, aké množstvo účinnej látky sa v zaistenej látke nachádzalo a následne, na podklade takéhoto záveru, ustáliť, či ide alebo nejde o psychotropnú látku, t. j. látku, ktorá by bola schopná objektívne ovplyvniť psychiku človeka. Až z takto vykonaného dokazovania bude možné zistiť, či prichádza do úvahy vyvodenie trestnoprávnej zodpovednosti za spáchanie trestného činu. Alebo povedané inak, až dôsledným vykonaním dôkazov naznačených vyššie bude možné napraviť procesné chyby spočívajúce v porušení základných zásad trestného konania a vyhodnotiť, či postavenie obvineného pred súd je aj skutočne dôvodné.
V tomto smere je potrebné pripomenúť, že k podaniu obžaloby by zásadne nemali stačiť len indície alebo domnienky, ktoré nasvedčujú tomu, že nemožno vylúčiť, že obvinený trestný čin spáchal (primerane aj rozhodnutie Najvyššieho súdu ČSSR 30/1967) pričom už staršia trestnoprávna literatúra kládla obžalobe veľký dôraz keď uvádzala, že nepodložená, prehnaná, nesvedomitá a nedôvodná obžaloba je vždy nebezpečenstvom pre správne a spravodlivé rozhodnutie súdu, nech je súd akokoľvek objektívny a nestranný (Ráliš, A., Trestní řízení. Praha, 1947).
Tu treba zdôrazniť, že ak by súd mal viesť konanie pred súdom a sám si zisťovať množstvo účinnej látky v zaistenom množstve, bol by takýto postup v rozpore s už uvedenou zásadou rovnosti strán v konaní pred súdom, pretože súd, pri ďalšom samostatnom dopĺňaní dokazovania, by preberal na seba úlohu prokurátora (súd by za prokurátora prebral dôkazné bremeno na seba a stal by sa tak ďalšou procesnou stranou a akýmsi pomocníkom prokurátora). Súd však nie je pomocníkom prokurátora, ktorý mu sám dotvorí alebo doplní dokazovanie tak, aby mu mohol vyhovieť.
Vzhľadom na uvedené skutočnosti bolo potrebné rozhodnúť tak ako je uvedené vo výrokovej časti tohto uznesenia.
P o u č e n i e : Proti tomuto uzneseniu je prípustná sťažnosť, ktorú môžu podať len prokurátor a obvinený do troch dní odo dňa doručenia uznesenia cestou Okresného súdu v Pezinku na Krajský súd v Bratislave. Sťažnosť má odkladný účinok (§ 241 ods. 4 Tr. por.).
V Pezinku dňa 17.05.2011
JUDr. Peter Šamko
samosudca
Za správnosť vyhotovenia:
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.