Právne vety:
I. Určenie dane podľa pomôcok môže byť podkladom zakladajúcim podozrenie zo spáchania daňového trestného činu (napríklad trestného činu skrátenia dane), avšak pomôcky ako tzv. odhad či predpoklad správcu dane, nemôžu byť samé osobe dôkazom toho, že došlo k spáchaniu trestného činu skrátenia dane a v akom rozsahu. Rozsah vlastnej daňovej povinnosti daňového subjektu, ktorý bol zistený správcom dane na podklade pomôcok nie je možné mechanicky preberať do trestného konania a považovať ho napríklad za rozsah skrátenia dane pri trestnom čine skrátenia dane. Orgány činné v trestnom konaní či súdy teda nemôžu pri posudzovaní viny páchateľa podozrivého zo spáchania trestného činu skrátenia dane vychádzať len z predpokladov, či odhadov správcu dane, ale musia vychádzať z dokazovania vykonaného v trestnom konaní, z ktorého následne môžu vyvodzovať napríklad výšku príjmov a výdavkov (nákladov) daňového subjektu v určitom zdaňovacom období a tým aj výšku daňovej povinnosti daňového subjektu.
II. Neexistencia účtovníctva daňového subjektu však automaticky neznamená, že nie je možné vyvodiť trestnú zodpovednosť za spáchanie trestného činu skrátenia dane, t. j. že by nebolo možné v žiadnom prípade zistiť dokazovaním v trestnom konaní základ dane daňového subjektu a určiť výšku jeho daňovej povinnosti.
III. Odvolací súd sa nemôže bezvýhradne stotožniť s názorom obhajoby, že nepodanie daňového priznania nie je alebo nemôže byť považované za spáchanie trestného činu skrátenia dane. Daňový subjekt má povinnosť podať daňové priznanie (a to aj v prípade ak mu žiadna daňová povinnosť nevznikla), pričom nepodanie daňového priznania nie je možné považovať za spáchanie trestného činu skrátenia dane len vtedy, ak daňovému subjektu nevznikla žiadna daňová povinnosť (napríklad daňový subjekt má nulový alebo záporný hospodársky výsledok, respektíve v príslušnom zdaňovacom období vôbec nevykonával podnikateľskú činnosť). Len nečinnosť daňového subjektu nie je preto možné mechanicky stotožňovať so skrátením dane, pretože daňový subjekt nemusel mať žiadnu vlastnú daňovú povinnosť. Samotné nepodanie daňového priznania teda ešte nemusí byť trestným činom skrátenia dane, ale na strane druhej môže ísť (a v praxi sa tak často deje) o súčasť zamlčania reálne existujúcej daňovej povinnosti a páchateľ nepodal daňové priznanie (či podal len tzv. prázdne daňové priznanie) práve s cieľom (úmyslom) aby zatajil napríklad príjmy podliehajúce daňovej povinnosti. K tomu, aby nepodanie daňového priznania mohlo byť považované za trestný čin skrátenia dane musí preto pristúpiť ešte ďalšia okolnosť pozostávajúca z toho, že práve nepodaním daňového priznania sa páchateľ snaží zatajiť vlastnú daňovú povinnosť.
sp. zn. 4To/147/2014
U Z N E S E N I E
Krajský súd v Bratislave v senáte zloženom z predsedu JUDr. Karola Kováča a sudcov JUDr. Tibora Kubíka a JUDr. Petra Šamka, v trestnej veci proti obžalovaného M D, stíhaného pre trestný čin skrátenia dane a poistného podľa § 148 ods. 1, ods. 3 Tr. zák. účinného do 31.12.2005, o odvolaní okresného prokurátora proti rozsudku Okresného súdu Bratislava I sp. zn. 1T/52/2010 zo dňa 07.05.2014, na verejnom zasadnutí konanom dňa 17.marca 2015 takto
r o z h o d o l :
Podľa § 319 Tr. por. sa odvolanie okresného prokurátora z a m i e t a.
O d ô v o d n e n i e
Napadnutým rozsudkom Okresného súdu Bratislava I sp. zn. 1T/52/2010 zo dňa 07.05.2014 bol obžalovaný M D podľa § 285 písm. a) Tr. por. oslobodený spod obžaloby prokurátora Okresnej prokuratúry Bratislava I sp. zn. 4Pv 158/2008 zo dňa 12.07.2010, pre skutok právne kvalifikovaný ako trestný čin skrátenia dane a poistného podľa § 148 ods. 1, ods. 3 Tr. zák. účinného v čase spáchania skutku, ktorého sa mal dopustiť na tom skutkovom základe, že
ako jediný konateľ spol. X S s.r.o., ktorej právnym nástupcom je spol. L s.r.o., podal v nezistenom čase dňa 31.3.2005 v Prešove na Levočskej ul. č. 9 na Daňovom úrade Prešov II nulové daňové priznanie k dani z príjmov právnickej osoby za zdaňovacie obdobie roku 2004, ktoré bolo z dôvodu miestnej príslušnosti zaslané Daňovému úradu Bratislava I, na Radlinského ul. č. 37 v Bratislave, pričom následnou daňovou kontrolou v danej spoločnosti vykonanou Daňovým úradom Bratislava I na základe protokolu o určení dane podľa pomôcok č. ... z 10.09.2007 bolo zistené, že v zdaňovacom období roku 2004 úmyselne zatajil a nepriznal príjmy spol. X S s.r.o., ktorej právnym nástupcom je spol. L s.r.o. vo výške 26.555,14€ (800.000,-Sk) za poskytnutie reklamných služieb pre spol. E s.r.o. na základe faktúry č... zo 6.9.2004, čím úmyselne znížil základ dane z príjmov právnickej osoby za rok 2004 vo výške 26.555,14 euro (800.000,-Sk), z ktorého bol povinný uhradiť Daňovému úradu Bratislava I daň vo výške 5.045,48 euro (152.000,-Sk),
pretože nebolo dokázané, že sa stal skutok, pre ktorý je obžalovaný stíhaný.
Proti tomuto rozsudku podal v zákonnej lehote odvolanie okresný prokurátor v neprospech obžalovaného, ktoré odôvodnil osobitným písomným podaním tak, že z vykonaného dokazovania možno vyvodiť jednoznačný záver o tom, že spol. X S s.r.o., ktorej právnym nástupcom je spoločnosť L s.r.o., zatajila v daňovom priznaní za rok 2004 k dani z príjmov právnickej osoby svoj príjem vo výške 26.555,14 euro (800.000,- Sk), keďže podala nevyplnené daňové priznanie, ktoré možno považovať za nulové, čím znížila základ dane z príjmov právnickej osoby za rok 2004 o uvedenú sumu, z ktorého bola povinná uhradiť daň z príjmu právnickej osoby vo výške 5.045,48 euro (152.000,- Sk). Za konanie danej spoločnosti zodpovedal jej konateľ, ktorým je obžalovaný. Tvrdenia obžalovaného, že daňové priznanie nepodpísal je nepodstatné vzhľadom k tomu, že ako konateľ zodpovedal za celú činnosť spoločnosti a daňovému úradu neposkytol reálne žiadnu súčinnosť. Zároveň nie je pravdepodobné ani to, že by konateľ spoločnosti odovzdal kompletné účtovníctvo spoločnosti osobe, o ktorej nemá ani základné vedomosti a zveril by jej kompletnú daňovú agendu. Odvolatel považuje výpoveď svedka JUDr. R K za nevierohodnú a to najmä s poukazom k tomu, že faktúra o plnení spoločnosti e s.r.o. sa našla pri daňovej kontrole v účtovníctve danej spoločnosti v roku 2007. Pokiaľ ide o znalecký posudok Ing. J P a jeho výpoveď, tieto považuje za účelové vzhľadom k tomu, že znalec pri podaní znaleckého posudku nevychádzal zo žiadnych dokladov, ale len prezentoval svoje osobné ničím nepodložené domnienky a na hlavnom pojednávaní sa vyjadroval prevažne k právnym otázkam. Obžalovaný konajúci za daňový subjekt si musel byť vedomý svojich povinností, medzi ktoré patrí aj predkladanie pravdivých a úplných daňových priznaní správcovi dane ako aj poskytovanie súčinnosti správcovi dane. Z uvedených skutočností vyplýva, že stíhaný skutok sa stal tak, ako je uvedené v obžalobe, pričom zo zadovážených dôkazov nevyplýva, že by spoločnosť mala nejaké výdavky. Navrhol preto, aby odvolací súd zrušil napadnutý rozsudok a vec vrátil súdu prvého stupňa na ďalšie konanie a rozhodnutie.
Krajský súd v Bratislave vykonal vo veci verejné zasadnutie, na ktorom zástupca Krajskej prokuratúry v Bratislave navrhol zrušiť napadnutý rozsudok súdu prvého stupňa a vec vrátiť opätovne okresnému súdu na nové konanie a rozhodnutie.
Obhajca obžalovaného uviedol, že sa pridržiava písomného vyjadrenia k odvolaniu prokurátora. Má za to, že v tomto konaní nebol riadne preukázaný rozsah skrátenia dane a preto považuje prvostupňový rozsudok za správny a navrhuje odvolanie prokurátora zamietnuť ako nedôvodné.
Obžalovaný M D uviedol, že je názoru, že nebolo preukázané, že mu vznikla daňová povinnosť.
Krajský súd v Bratislave podľa § 317 ods. 1 Tr. por. preskúmal zákonnosť a odôvodnenosť napadnutých výrokov rozsudku, proti ktorým odvolatel podal odvolanie, ako aj správnosť postupu konania, ktoré im predchádzalo a zistil, že podané odvolanie prokurátora nie je dôvodné.
Podľa § 319 Tr. por. odvolací súd odvolanie zamietne, ak zistí, že nie je dôvodné.
Odvolací súd konštatuje, že z vykonaného dokazovania nepochybne vyplýva a to ani nebolo medzi stranami sporné, že spoločnosť X S s.r.o. ako daňový subjekt podala príslušnému správcovi dane nedostatočne vyplnené daňové priznanie k dani z príjmov právnickej osoby za zdaňovacie obdobie roku 2004. Vzhľadom k tomu, že daňový subjekt nepredložil správcovi dane účtovníctvo, ktoré bol povinný viesť v zmysle zákona o účtovníctve, pristúpil správca dane k určovaniu dane podľa pomôcok.
Podľa § 48 ods. 1 Daňového poriadku správca dane zisťuje základ dane a určí daň podľa pomôcok v prípadoch ak daňový subjekt nepodá daňové priznanie ani na výzvu správcu dane, neodstráni nedostatky daňového priznania, nemožno daň správne zistiť v dôsledku nesplnenia zákonnej povinnosti daňového subjektu alebo daňový subjekt neumožní vykonať daňovú kontrolu. V zmysle § 48 ods. 3 Daňového poriadku je pri určení dane správca dane oprávnený použiť pomôcky, ktoré má k dispozícii alebo ktoré si zaobstará bez súčinosti s daňovým subjektom. Pomôckami môžu byť najmä listiny, daňové priznania, výpisy z verejných zoznamov, daňové spisy iných daňových subjektov, znalecké posudky, výpovede, správy a vyjadrenia iných správcov dane a podobne.
Určovanie dane podľa pomôcok prichádza teda do úvahy najmä v prípadoch, v ktorých daňový subjekt napríklad vôbec nepodá daňové priznanie, respektíve podá, avšak je neúplné, či nevyplnené (alebo nedostatočne vyplnené) a následne odmietne spolupracovať s príslušným správcom dane, odmietne dať správcovi dane k dispozícii účtovníctvo a podobne. Takáto situácia nastala aj pri daňovom subjekte spoločnosti X S s.r.o. a preto správca dane v rámci výkonu daňovej kontroly zisťoval daňovú povinnosť daňového subjektu podľa pomôcok a to najmä na podklade bankových účtov daňového subjektu (postup správcu dane pri určovaní dane podľa pomôcok je podrobne popísaný v protokole o určení dane podľa pomôcok na č. l. 8 a nasl. vyšetrovacieho spisu).
K určovaniu dane podľa pomôcok je však nevyhnutné uviesť, že pomôcky v daňovom konaní predstavujú len nástroj kvalifikovaného odhadu ekonomickej situácie daňového subjektu. Ich cieľom je s čo možno najvyššou mierou pravdepodobnosti stanoviť základ dane a určiť daň pri subjekte, pri ktorom nie je možné stanoviť daň inak. Pomôcky sú preto len viac či menej presný odhad, ktorý nie vždy korešponduje s reálnou situáciou daňového subjektu. Predstavuje podklad pre kvalifikovaný odhad relevantných skutočností na základe informácií, ktoré má správca dane o daňovom subjekte.
Z uvedeného pre trestné konanie vyplýva, že určenie dane podľa pomôcok môže byť podkladom zakladajúcim podozrenie zo spáchania daňového trestného činu (napríklad trestného činu skrátenia dane), avšak pomôcky ako tzv. odhad či predpoklad správcu dane, nemôžu byť samé osobe dôkazom toho, že došlo k spáchaniu trestného činu skrátenia dane a v akom rozsahu. Tu treba zdôrazniť, že rozsah vlastnej daňovej povinnosti daňového subjektu, ktorý bol zistený správcom dane na podklade pomôcok nie je možné mechanicky preberať do trestného konania a považovať ho napríklad za rozsah skrátenia dane pri trestnom čine skrátenia dane. Orgány činné v trestnom konaní či súdy teda nemôžu pri posudzovaní viny páchateľa podozrivého zo spáchania trestného činu skrátenia dane vychádzať len z predpokladov, či odhadov správcu dane, ale musia vychádzať z dokazovania vykonaného v trestnom konaní, z ktorého následne môžu vyvodzovať napríklad výšku príjmov a výdavkov (nákladov) daňového subjektu v určitom zdaňovacom období a tým aj výšku daňovej povinnosti daňového subjektu.
Orgány činné v trestnom konaní musia pritom zisťovať a dokazovať (zhodne ako správca dane) aj relevantné okolnosti, z ktorých vyplývajú pre daňový subjekt výhody (napríklad relevantné výdavky pri dani z príjmov) a tie premietnuť do zisťovania rozsahu daňovej povinnosti daňového subjektu. Pri dani z príjmu (ktorého sa týka aj posudzovaná trestná vec) vyplýva základ dane, z ktorého sa následne zisťuje výška daňovej povinnosti z rozdielu medzi príjmami a výdavkami daňového subjektu za konkrétne zdaňovacie obdobie, pričom o trestný čin skrátenia dane môže ísť len v tom prípade, ak je rozdiel medzi príjmami a výdavkami kladný. O trestný čin skrátenia dane by preto nemohlo ísť v prípade, ak by napríklad mal daňový subjekt hospodársky výsledok nula, respektíve by bol záporný (t. j. ak by bol daňový subjekt v strate) a to ani v prípade, ak by riadne neplnil svoju povinnosť a nepodal daňové priznanie.
Odvolací súd sa zásadne nestotožňuje s názorom obhajoby ako aj znalca z odboru ekonómia a manažment, ktorý vypracoval znalecký posudok na požiadanie obhajoby, že neexistencia (nedostupnosť) účtovníctva daňového subjektu a následne určovanie dane podľa pomôcok znamená nemožnosť zistiť skutočný hospodársky výsledok daňového subjektu a tým aj jeho vlastnú daňovú povinnosť. Neexistencia účtovníctva daňového subjektu taktiež automaticky neznamená, že nie je možné vyvodiť trestnú zodpovednosť za spáchanie trestného činu skrátenia dane, t. j. že by nebolo možné v žiadnom prípade zistiť základ dane daňového subjektu a určiť výšku jeho daňovej povinnosti.
V praxi je totiž pomerne bežné, že nie je predložené účtovníctvo konkrétneho daňového subjektu, avšak spravidla je možné zisťovať príjmy či výdavky daňového subjektu v zdaňovacom období aj na podklade iných dôkazov. Napríklad príjmy ako aj výdavky daňového subjektu možno ustaľovať v trestnom konaní prostredníctvom účtovných dokladov iných subjektov (napríklad odberateľov či dodávateľov daňového subjektu), svedeckých výpovedí (napríklad zamestnacov daňového subjektu, ktorí realizovali konkrétnu zakázku, účtovníkov, zamestnancov odberateľov daňového subjektu), či prostredníctvom výpisov z bankových účtov a podobne. Takýmto spôsobom sa v trestnom konaní dajú spravidla zistiť relevantné príjmy ako aj relevantné výdavky daňového subjektu a teda ja základ dane s výslednú daňovú povinnosť.
V tomto smere súd II. stupňa zdôrazňuje, že nie je pritom nutné zisťovať, či brať do úvahy všetky teoretické výdavky, ktoré mohol daňový subjekt vynaložiť, ale len tie, ktoré sú reálne zistiteľné alebo ktoré celkom zjavne vyplývajú z príslušného daňového zákona (zo zákona je nutné prihliadnuť napríklad na rôzne odpočítateľné položky, zľavy na dani, na ktorých uplatnenie mal daňový subjekt nárok, ďalej napríklad ak má daňový subjekt zamestnancov, ktorým vypláca mzdy a hradí odvody, tak aj na tieto skutočnosti je nutné prihliadnuť pri ustaľovaní základu dane daňového subjektu). Na výdavky, ktoré boli dokazovaním zistené, respektíve na výdavky, ktoré boli zistené pri výkone daňovej kontroly, či ktoré vyplývajú zo zákona a ktoré znamenajú znižovanie základu dane a tým aj vlastnej daňovej povinnosti daňového subjektu, musí prihliadať aj orgán činný v trestnom konaní, pretože za skrátenú daň možno považovať len takú výšku dane, ktorú mal daňový subjekt priznať a odviesť a ktorá sa nemusí zhodovať s výškou dosiahnutného príjmu zo strany daňového subjektu v konkrétnom zdaňovacom období. Výška dosiahnutého príjmu v konkrétnom zdaňovacom období preto ešte nič nehovorí o tom, aký bol hospodársky výsledok daňového subjektu (a či bol kladný, nulový alebo záporný), nakoľko výšku dosiahnutého príjmu nie je možné automaticky považovať za výšku základu dane, z ktorého je nutné určovať vlastnú daňovú povinnosť daňového subjektu.
Podstatným pre dokazovanie základu dane, vlastnej daňovej povinnosti daňového subjektu a vyvodzovania trestnoprávnej zodpovednosti konkrétnej osoby za spáchanie trestného činu skrátenia dane v trestnom konaní je preto to, čo vyplýva z vykonaného dokazovania a nie to, čo je daňovým subjektom tvrdené (napríklad všeobecné tvrdenia daňového subjektu, že mal alebo musel mať v zdaňovacom období aj výdavky), respektíve či je alebo nie je dostupné účtovníctvo daňového subjektu. Tento záver platí aj opačne. Teda ak aj majú orgány činné v trestnom konaní či súdy k dispozícii účtovníctvo daňového subjektu, ktoré je právne perfektné, neznamená to, že nemohlo dôjsť z neoprávnenému znižovaniu vlastnej daňovej povinnosti a tým aj k spáchaniu trestného činu skrátenia dane. Ak sa napríklad zistilo, že daňový subjekt účtoval časť svojich príjmov na podklade dokladov, ktoré vychádzajú z fiktívnych zmlúv, nie je možné na podklade takto vedeného účtovníctva určovať skutočný rozsah daňovej povinnosti daňového subjektu. Rovnako tak je v praxi pomerne časté, že daňový subjekt nevykazuje časť svojich príjmov v účtovníctve a teda je zrejmé, že účtovníctvo daňového subjektu nepredstavuje verný (skutočný) obraz o činnosti daňového subjektu v zdaniteľnom období. Alebo povedané inak, skutočnosť, že existuje napríklad účtovný doklad o vynaložení určitého výdavku totiž neznamená, že v skutočnosti (reálne) bol aj takýto výdavok daňovým subjektom vynaložený a na strane druhej taktiež skutočnosť, že neexistuje účtovný doklad o vynaložení určitého výdavku automaticky neznamená, že v skutočnosti nebol takýto výdavok daňovým subjektom vynaložený. Existencia či neexistencia určitého účtovného dokladu preto nevylučuje spáchanie a dokázanie trestného činu skrátenia dane.
Odvolací súd opakuje a uzatvára, že aj v prípadoch neexistencie účtovníctva daňového subjektu a určovania dane podľa pomôcok správcom dane je možné dokazovaním v trestnom konaní zisťovať základ dane daňového subjektu v určitom zdaňovacom období a určovať aspoň minimálnu výšku vlastnej daňovej povinnosti daňového subjektu, ktorá ak bola úmyselne zatajená, tvorí rozsah skrátenej dane pri trestnom čine skrátenia dane.
Prokurátor ako nositeľ dôkazného bremena vykonal v tomto smere určité dokazovanie a to najmä pokiaľ ide o prebratie listinných dôkazov z daňového konania (napríklad výpis z bankového účtu daňového subjektu, príjmové a výdavkové doklady vystavené medzi spoločnosťami X S s.r.o. a e s.r.o., zmluva o poskytunutí reklamných služieb medzi týmito spoločnosťami), avšak z takto vykonaného dokazovania nevyplývajú nepochybne závery uvedené v skutkovej vete obžaloby t. j., že došlo k skráteniu dane z príjmu vo výške 152.000,- Sk a ani to, že by základ dane daňového subjektu pri dani z príjmov za rok 2004 mal byť vo výške 800.000,- Sk. Prokurátor tu zjavne vychádzal len z odberateľskej faktúry zo dňa 06.09.2004, ktorá bola vystavená pre odberateľa spoločnosť e s.r.o. za poskytnutie reklamných služieb v sume 800.000,- Sk a bola či mala byť zaplatená v hotovosti. Je evidentné, že výšku príjmu (800.000,- Sk) prokurátor stotožnil s výškou základu dane, z ktorého sa následne zisťuje vlastná daňová povinnosť daňového subjektu. Tento záver je však len predpokladom (domnienkou) prokurátora, ktorá nemá nepochybnú oporu vo vykonanom dokazovaní. Odvolací súd pripomína, že zdaniteľným obdobím daňového subjektu pri dani z príjmu bol rok 2004 teda bolo nutné zisťovať rozsah príjmov ako aj výdavkov za celé toto zdaniteľné obdobie (tak ako to robil správca dane pri určovaní dane podľa pomôcok), pričom suma 800.000,- Sk by mohla byť základom dane len v prípade, ak by sa zistilo, že daňový subjekt v zdaňovacom období roku 2004 mal len tento príjem a nemal žiadne relevantné (zistiteľné) výdavky, ktoré by základ dane znižovali.
Príjem vo výške 800.000,- Sk, ktorý bol dosiahnutý daňovým subjektom v roku 2004 a ktorý je uvedený aj v skutkovej vete obžaloby pritom zjavne predstavuje len určitý „výsek“ z príjmov daňového subjektu v roku 2004, nakoľko z protokolu správcu dane o určovaní dane podľa pomôcok je možné zistiť, že evidentne nešlo o jediný príjem daňového subjektu v roku 2004. Napríklad len z výpisov bankového účtu daňového subjektu spoločnosti X S s.r.o. možno zistiť (to napokon zistil už správca dane v daňovom konaní), že daňový subjekt dosiahol príjmy vo výške 29.382.484,- Sk (tu je však sporné, či všetky tieto príjmy je možné považovať za príjmy podliehajúce dani z príjmov) s tým, že výška daňovej povinnosti bola určená sa sumu 5.582.672,- Sk.
Ak teda prokurátor v skutkovej vete obžaloby tvrdí, že daňový subjekt skrátil daň vo výške 152.000,- Sk tak nie je celkom jasné, prečo tu vychádzal z príjmu, ktorý mal plynúť len z jednej faktúry, keď je zjavné, že daňový subjekt mal v zdaňovacom období aj iné príjmy. Rovnako tak nie je jasné, prečo prokurátor aj pri tomto jednom príjme z faktúry stanovil výšku daňovej (a tým aj skrátenej) dane vo výške 152.000,- Sk, keď aj z výsledkov určovania dane podľa pomôcok v daňovom konaní je zrejmé, že sám správca dane zistil konkrétny výdavok daňového subjektu a to napríklad výdavok v podobe bankových poplatkov vo výške 15.805,- Sk. Skutočnosť, že tieto výdavky správca dane neuznal v daňovom konaní pritom neznamená že reálne neboli vynaložené.
Z tohto pohľadu možno preto dospieť k záveru, že z vykonaného dokazovania (a žiadne ďalšie dokazovanie nenavrhol prokurátor ani v odvolacom konaní) nie je možné vyvodiť nepochybný záver, že daňový subjekt mal v zdaňovacom období roku 2004 výšku vlastnej daňovej povinnosti vo výške 152.000,- Sk, tak ako je to uvedené v skutkovej vete obžaloby a už vôbec nie, že by základ dane daňového subjektu za rok 2004 bol reálne vo výške 800.000,- Sk. Daňový subjekt tak v zdaňovacom období roku 2004 mohol mať aj vyššiu vlastnú daňovú povinnosť než aká je uvedená v obžalobe, ale aj nižšiu daňovú povinnosť, prípadne nemusel mať žiadnu vlastnú daňovú povinnosť (jeho hospodársky výsledok v tomto roku mohol byť nula alebo mohol byť záporný). Pre prípad, ak by nemal daňový subjekt vlastnú daňovú povinnosť, neprichádzalo by vôbec do úvahy spáchanie trestného činu skrátenia dane. Tieto skutočnosti ohľadne rozsahu daňovej povinnosti zostali aj naďalej sporné teda nie je možné vysloviť nepochybný záver, že obžalovaný ako osoba konajúca v mene daňového subjektu skutočne skrátil daň v rozsahu uvedenom v obžalobe.
Podľa názoru odvolacieho súdu prichádza reálne do úvahy aj taká skutková verzia, že spoločnosť X S s.r.o. neobdržala od spoločnosti e s.r.o. príjem v hotovosti vo výške 800.000,- Sk, ale išlo len o podpísanie tzv. fiktívnych dokladov o príjme s cieľom neoprávnene znížiť vlastnú daňovú povinnosť spoločnosti e s.r.o., v ktorej bola spoločnosť X S s.r.o. spoločníkom (išlo o personálne prepojené obchodné spoločnosti). V takomto prípade by obžalovaný mal postavenie účastníka na spáchaní trestného činu skrátenia dane, ktorého cieľom bolo zníženie vlastnej daňovej povinnosti spoločnosti e s.r.o.
Nadriadený súd uzatvára, že v súčasnosti, po desiatich rokoch od spáchania skutku sa už objektívne nedá zistiť základ dane daňového subjektu pri dani z príjmov za rok 2004, t. j. napríklad, či finančné čiastky pripisané na bankové účty daňového subjektu v roku 2004 v celkovej výške 29.382.484,- Sk, tvoria všetky zdaniteľné príjmy alebo len niektoré, respektíve, či daňový subjekt mal okrem bankových poplatkov aj iné výdavky, ktoré by mohli mať vplyv na výšku základu dane a tým aj daňovej povinnosti daňového subjektu.
Skutočnosť, že daňový subjekt v mene ktorého konal obžalovaný podal za rok 2004, ale aj za rok 2005 nedostatočne vyplnené daňové priznania ako aj to, že obžalovaný ako štatutárny orgán neviedol či nezabezpečil u kompetentnej osoby riadne vedenie účtovníctva a riadne nespolupracoval so správcom dane svedčí o dôvodnom podozrení, že tieto čiastkové konania mohli tvoriť súčasť konania obžalovaného smerujúceho k zatajeniu príjmov daňového subjektu a vyhnutiu sa hradenia dani z príjmu právnickej osoby. Odvolací súd však pripomína, že výrok o vine zo spáchania trestného činu nie je možné založiť len na indíciách, domnienkach, alebo len na pravdepodobných skutkových záveroch. Výrok o vine musí byť založený na skutkovom stave, o ktorom nie sú dôvodné (rozumné) pochybnosti a ktorý nepochybne vyplýva z vykonaných dôkazov.
Vzhľadom k uvedenému je nutné akceptovať napadnutý rozsudok, t.j. oslobodenie obžalovaného spod obžaloby postupom podľa § 285 písm. a) Tr. por., pretože aj po vykonanom dokazovaní (teda po dokazovaní, ktoré vyčerpalo dôkazné návrhy strán) zostali relevantné pochybnosti o rozhodnej skutkovej okolnosti, t. j. o tom, či a v akom rozsahu mal daňový subjekt vlastnú daňovú povinnosť. To, že ostatné skutkové okolnosti uvedené v skutkovej vete obžaloby sa nepochybne stali (napríklad podanie nedostatočne vyplneného daňového priznania zo strany daňového subjektu, príjem daňového subjektu z deklarovanej faktúry, či určovanie dane podľa pomôcok) nemajú na tento záver podstatný vplyv, pretože samé osobe nie sú trestnoprávne relevantným konaním a následkom. Tým je až zistenie, že daňový subjekt zatajoval určité svoje príjmy a tým neoprávnene znižoval svoju vlastnú daňovú povinnosť. Takýto nepochybný záver však z vykonaného dokazovania nevyplýva.
Aj podľa názoru krajského súdu bolo preto nevyhnutným aplikovať v posudzovanej trestnej veci zásadu in dubio pro reo. Odvolací súd pritom nekonštatuje, že obžalovaný nezatajoval príjmy daňového subjektu za rok 2004 na dani z príjmu právnickej osoby, ale vyslovuje, že nebolo bez rozumných pochybností preukázané, že sa stal skutok, pre ktorý je obžalovaný stíhaný. Okresný súd teda nepochybil, keď obžalovaného M D podľa § 285 písm. a/ Tr. por. spod obžaloby prokurátora oslobodil.
Nad rámec uvedeného odvolací súd konštatuje, že sa nemožno bezvýhradne stotožniť s názorom obhajoby, že nepodanie daňového priznania nie je alebo nemôže byť považované za spáchanie trestného činu skrátenia dane. Daňový subjekt má povinnosť podať daňové priznanie (a to aj v prípade ak mu žiadna daňová povinnosť nevznikla), pričom nepodanie daňového priznania nie je možné považovať za spáchanie trestného činu skrátenia dane len vtedy, ak daňovému subjektu nevznikla žiadna daňová povinnosť (napríklad daňový subjekt má nulový alebo záporný hospodársky výsledok, respektíve v príslušnom zdaňovacom období vôbec nevykonával podnikateľskú činnosť). Len nečinnosť daňového subjektu nie je preto možné mechanicky stotožňovať so skrátením dane, pretože daňový subjekt nemusel mať žiadnu vlastnú daňovú povinnosť.
Samotné nepodanie daňového priznania teda ešte nemusí byť trestným činom skrátenia dane, ale na strane druhej môže ísť (a v praxi sa tak často deje) o súčasť zamlčania reálne existujúcej daňovej povinnosti a páchateľ nepodal daňové priznanie (či podal len tzv. prázdne daňové priznanie) práve s cieľom (úmyslom) aby zatajil napríklad príjmy podliehajúce daňovej povinnosti. K tomu, aby nepodanie daňového priznania mohlo byť považované za trestný čin skrátenia dane musí preto pristúpiť ešte ďalšia okolnosť pozostávajúca z toho, že práve nepodaním daňového priznania sa páchateľ snaží zatajiť vlastnú daňovú povinnosť. Ak je teda nepodanie daňového priznania (či podanie čistého alebo nedostatočne vyplneného daňového priznania) vedené úmyslom zatajiť vlastnú daňovú povinnosť, tak pôjde o podozrenie zo spáchania trestného činu skrátenia dane. Skutočnosť, že správca dane napríklad nevyzval daňový subjekt na opravu, či odstránenie nedostatkov podaného daňového priznania (na doplnenie či opravu podaného nevyplneného daňového priznania), tak ako to namieta obhajoba, je bez právneho významu (z hľadiska trestného práva), pretože v prípade nepodania daňového priznania (či podania nevyplneného alebo nedostatočne vyplneného daňového priznania), ktorým páchateľ zatajuje vlastnú daňovú povinnosť dochádza k trestnému činu skrátenia dane v dôsledku nepodania daňového priznania a zatajenia vlastnej daňovej povinnosti a nie v príčinnej súvislosti s prípadnou nečinnosťou správcu dane v daňovom konaní.
Pokiaľ obhajoba namietala, že nepodanie daňového priznania nie je možné považovať za nulové daňové priznanie (spojenie „nulové daňové priznanie“ použil prokurátor v skutkovej vete obžaloby), tak odvolací súd zdôrazňuje, že z hľadiska trestného práva sa vychádza z domnienky, že ak daňový subjekt nepodá daňové priznanie, respektíve podá nevyplnené daňové priznanie, predpokladá sa, že nemal žiadnu vlastnú daňovú povinnosť, t. j., že jeho hospodársky výsledok bol nula. Tento predpoklad slúži práve k tomu, aby nepodanie daňového priznania, či nevyplnenie podaného daňového priznania nebolo mechanicky (formálne) stotožňované so spáchaním trestného činu skrátenia dane. Táto hypotéza je teda stanovená v prospech podozrivých osôb a vyplýva z pojatia trestného práva ako prostriedku ultima ratio, teda z toho, že len nepodanie daňového priznania, či len podanie nevyplneného daňového priznania bez ďalšieho, by malo byť primárne riešené a sankcionované príslušnými daňovými orgánmi podľa daňových predpisov. Nejde teda o zásadu, ktorá by bola konštruovaná priamo v zákone (napríklad v daňovom poriadku), ale vychádza zo zásady subsidiarity trestnoprávnej represie, t. j. z pojatia trestného práva ako prostriedku ultima ratio (len pre úplnosť možo uviesť, že tento predpoklad bol v minulosti súčasťou napríklad českého daňového poriadku č. 337/1992 Zb., ktoré v ustanovení § 44 ods. 1 stanovovalo, že pokiaľ daňový subjekt nepodá daňové priznanie je správca dane oprávnený predpokladať, že daňový subjekt vykázal v daňovom priznaní daň vo výške nula).
Odvolací súd sa stotožňuje s námietkami prokurátora, že znalec Ing. J P vo svojom znaleckom posudku, ale aj vo svojej výpovedi na hlavnom pojednávaní neprípustne riešil právne otázky. Navyše odvolací súd je názoru, že z hľadiska obsahového, ani nejde o znalecký posudok, nakoľko znalec sa obmedzil len na vyslovenie svojej subjektívnej úvahy (domnienky) o tom, či v prebiehajúcom trestnom konaní bolo alebo nebolo preukázané konkrétne skrátenie dane. Je neprijateľné, aby sa znalec k takejto otázke vyjadroval, pretože ide o otázku právnu, ktorú môžu vyriešiť len orgány činné v trestnom konaní a súd po vykonanom dokazovaní v trestnom konaní. Znalec nie je ani kompetentná osoba, aby sa vyjadrovala k usmerneniu krajského prokurátora, ktoré rieši právne otázky a k tomu, či bez účtovnej dokumentácie možno alebo nemožno určiť rozsah skrátenej dane v trestnom konaní. Takéto vyjadrenia znalca sú neprípustným zásahom do kompetencie orgánov činných v trestnom konaní a zjavne prekračujú skutočnosti, ku ktorých je znlaec oprávnený sa vyjadrovať. Znalec sa môže totiž vyjadrovať len k tomu, či dokáže určiť výšku vlastnej daňovej povinnosti konkrétneho daňového subjektu za konkrétne zdaňovacie obdobie a nie k tomu, či bez účtovnej dokumentácie možno alebo nemožno preukázať spáchanie trestného činu skrátenia dane. Vzhľadom k uvedenému je obhajobou predložený znalecký posudok v trestnom konaní absolútne nepoužiteľný.
Odvolací súd sa nestotožňuje ani s úvahou obhajoby, ktorú prevzala zo znaleckého posudku, že daňový subjekt musel mať nejaké nevyhnutné náklady na dosahovanie hospodárskej činnosti, t. j. že nemohol produkovať výnosy pri nulových nákladoch. V tomto smere je potrebné poukázať na časté prípady z praxe, v ktorých podnikateľské subjekty napríklad aj niekoľko rokov nevykonávajú žiadnu podnikateľskú činnosť, respektíve „sú používané“ len na jednorazové obchodovanie (tzv. spiace obchodné spoločnosti) a preto dosahujú len nepravidelné príjmy z podnikateľskej činnosti a to takmer pri nulových nákladoch (napríklad prevod zisku z jednej obchodnej spoločnosti na druhú a podobne). Nie je preto výnimočným, ak daňový subjekt dosiahne v zdaniteľnom oddobí určité príjmy pri žiadnych či minimálnych nákladoch (výdavkoch).
Ak obhajoba ako aj znalec poukazovali na usmernenie Krajského prokurátora Bratislava, tak je nutné zdôrazniť, že konkrétny bod tohto usmernenia sa na posudzovanú problematiku vôbec nezvťahuje, pretože sa týka prípadov, v ktorých daňový subjekt tvrdí, že mal konkrétne výdavky, ktoré znižujú jeho daňovú povinnosť (t. j. že plnil konkrétnym subjektom), avšak správca dane ich neuzná, pretože daňový subjekt nemá napríklad daňové doklady, ktoré by to preukazovali, respektíve predložené daňové doklady nemajú všetky zákonom predpísané náležitosti. V takýchto prípadoch nie je potom možné (tak ako na to správne poukazuje usmernenie) vychádzať z toho, že nepreukázané výdavky sú neexistujúce výdavky a že tým, že daňový subjekt nevie preukázať svoje výdavky došlo k spáchaniu trestného činu skrátenia dane. V posudzovanej trestnej veci však nikto netvrdil, že by mal daňový subjekt konkrétne daňovo uznateľné výdavky, ale len obhajoba vo všeobecnosti predpokladala, že ich musel (zrejme) mať.
Podľa názoru krajského súdu je obžalovaný dôvodne podozrivý, že sa dopustil konania, ktoré zakladá podozrenie zo spáchania trestného činu skresľovania údajov hospodárskej a obchodnej evidencie podľa § 259 ods. 2 písm. b) Tr. zák. účinného od 01.01.2006 (respektíve podľa Trestného zákona účinného do 31.12.2005), pretože neviedol a ani nezabezpečil vedenie účtovníctva daňového subjektu tak, ako to vyžaduje zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve a konal tak napriek tomu, že bol štatutárnym zástupcom daňového subjektu. Toto dôvodné podozrenie pritom nevyplýva z toho, že účtovníctvo odmietol vydať orgánom činným v trestnom konaní (tak ako to mylne uvádza obhajoba), ale z toho, že ako štatutárny orgán daňového subjektu nezabezpečil jeho riadne vedenie (a existenciu) v zmysle zákona o účtovníctve. Vyvodenie trestnoprávnej zospovednosti obžalovaného za spáchanie tohto trestného činu by preto nebolo v rozpore so zákazom sebaobviňovania.
V tejto súvislosti však odvolací súd zvýrazňuje, že skutok, tak ako bol formulovaný v danej trestnej veci v uznesení o vznesení obvinenia (a následne aj v obžalobe), neumožňuje však zmeniť právnu kvalifikáciu skutku a uznať obžalovaného viným z tohto trestného činu, pretože by nebola zachovaná totožnosť skutku. Skutočnosť, že obžalovaný v mene daňového subjektu riadne neviedol účtovníctvo daňového subjektu v zmysle zákona o účtovníctve, nie je totiž totožná so skutočnosťou, že podaním nedostatočne vyplneného daňového priznania zatajoval vlastnú daňovú povinnosť daňového subjektu, ktorá mu vyplývala zo zákona o dani z príjmov.
Vzhľadom na vyššie uvedené skutočnosti Krajský súd v Bratislave rozhodol tak, ako je uvedené vo výrokovej časti tohto uznesenia.
P o u č e n i e : Proti tomuto uzneseniu sťažnosť nie je prípustná.
Krajský súd v Bratislave, dňa 17. marca 2015
JUDr. Karol Kováč
predseda senátu
Vypracoval: JUDr. Peter Šamko
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.