Právne vety:
I. Prehliadku osoby, v zmysle § 22 ods.1 zákona o policajnom zbore, môže policajt vykonať len ak vykonáva služobný zákrok, teda, ak vykonáva činnosť pri ktorej bezprostredne zasahuje do základných práv a slobôd osoby (§ 9 ods.3 zákona o policajnom zbore) a jej cieľom (účelom) môže byť len bezpečnostná prehliadka osoby, proti ktorej policajt vykonáva služobný zákrok, zameraná na zistenie zbrane, ktorá by mohla ohroziť život alebo zdravie policajta (tzv. bezpečnostný dôvod prehliadky). Z hľadiska zákonnosti nesmie využitie oprávnenia podľa § 22 ods.1 zákona o policajnom zbore sledovať iný záujem, než vykonanie bezpečnostnej prehliadky zameranej na zistenie a prípadné zaistenie zbrane.
II. Zákaz nútiť osobu, aby prispela k svojmu obvineniu, či usvedčeniu znamená nielen zákaz nútiť podozrivú, či obvinenú osobu k výpovedi, ale aj zákaz nútiť takúto osobu k súčinnosti alebo k aktívnemu konaniu, ktoré je potrebné na usvedčenie takejto osoby, teda napríklad ide aj o zákaz nútiť podozrivú osobu, aby vydala, či vyložila „dobrovoľne“ veci, a to aj veci, ktoré ju môžu „spojiť“ s trestnou činnosťou.
III. Je v rozpore so zákonom, ak policajt „skúša“ či osoba, ktorá sa mu len zdá z nejakého subjektívneho dôvodu podozrivá, respektíve bola v minulosti odsúdená, nepácha trestnú činnosť (napríklad nemá u seba omamné látky) a na toto „skúšanie“ využíva (či skôr zneužíva) ustanovenie § 22 ods. 1 zákona o policajnom zbore s tým, že ak sa mu podozrenie potvrdí, takúto osobu zadrží podľa ustanovení Trestného poriadku a ak nie, tak jej vráti veci, ktoré osoba musela vyložiť, respektíve, ktoré jej boli nájdené pri osobnej prehliadke, ktorá bola vydávaná za tzv. bezpečnostnú priehliadku.
Uznesenie 3T 21/2011
Okresný súd v Pezinku v trestnej veci vedenej proti obvinenému M. K. pre zločin nedovolenej výroby omamných a psychotropných látok, jedov alebo prekurzorov, ich držania a obchodovania s nimi, podľa § 172 ods.1 písm. c), písm. d) Tr. zák., v senáte zloženom z predsedu senátu JUDr. Peter Šamka a prísediacich Dariny Demkovej a Rudolfa Ondroviča, na neverejnom zasadnutí konanom dňa 11.02.2011 takto
rozhodol:
Podľa § 244 ods. 1 písm. c) Tr. por., s poukazom na § 215 ods. 1 písm. a) Tr. por. súd
zastavuje
trestné stíhanie vedené proti obvinenému
M. K. – nar. 04.11.1983 v Bratislave, trvale bytom Modra, Puškinova č. 3,
ktorý je trestne stíhaný pre zločin nedovolenej výroby omamných a psychotropných látok, jedov alebo prekurzorov, ich držania a obchodovania s nimi, podľa § 172 ods.1 písm. c), písm. d) Tr. zák., ktorého sa mal dopustiť na tom skutkovom základe, že
v presne nezistenom čase na bližšie neurčenom mieste v Bratislave si zadovážil a až do 10.30 h dňa 28.12.2007, kedy mu bola v Modre na D. ulici pred obchodným domom pri policajnom zákroku zaistená, neoprávnene prechovával zatavenú striekačku s metamfetamínom o hmotnosti 1307 mg s koncentráciou 68,6 % hmotnostných, čo zodpovedá 22 až 45 obvykle jednorázových dávok, pričom metamfetamín je v zmysle zákona č. 139/1998 Z.z. o omamných a psychotropných látkach v znení neskorších predpisov je metanfetamín zaradený do II. skupiny omamných látok,
pretože je nepochybné, že sa nestal skutok, pre ktorý sa vedie trestné stíhanie.
Odôvodnenie:
Prokurátor Okresnej prokuratúry Pezinok dňa 04.02.2011 podal na Okresný súd v Pezinku obžalobu na M. K. pre podozrenie zo spáchania zločinu nedovolenej výroby omamných a psychotropných látok, jedov alebo prekurzorov, ich držania a obchodovania s nimi, podľa § 172 ods.1 písm. c), písm. d) Tr. zák., ktorého sa mal dopustiť na skutkovom základe uvedenom vo výrokovej časti tohto uznesenia.
Súd, v súlade s ustanovením § 243 ods. 1 Tr. por., preskúmal a predbežne prejednal na neverejnom zasadnutí, na podklade predloženého spisu, podanú obžalobu a zistil, že je založená na dôkazoch, ktoré boli získané nezákonným spôsobom, pričom ide o nezákonnosť absolútnu, t. j. neodstrániteľnú, ktorú nie je možné napraviť ani v konaní pred súdom na hlavnom pojednávaní a ani v prípravnom konaní, ak by bola obžaloba súdom odmietnutá.
Súd, na základe predloženého vyšetrovacieho spisu, posúdil zákonnosť postupu príslušníkov PZ výsledkom ktorého bolo zaistenie omamných látok špecifikovaných v skutkovej vete obžaloby a zistil, že príslušníci PZ postupovali pri získavaní dôkazov v rozpore s ustanoveniami Trestného poriadku a najmä v rozpore s ustanoveniami zákona č. 171/1993 Z. z. o policajnom zbore (ďalej len zákon o policajnom zbore).
Primárne súd vychádzal zo zápisnice o obmedzení osobnej slobody podozrivej osoby zo dňa 28.12.2007, ktorú spísali príslušníci PZ a v ktorej stručne popísali svoj postup ako aj z ich následných svedeckých výpovedí.
Postup polície prebiehal, podľa zápisnice, tak, že policajti dňa 28.12.2007 o 11.20 h obmedzili osobnú slobodu M. K., pričom u menovaného bola vykonávaná bezpečnostná prehliadka a počas nej menovaný dobrovoľne vydal zatavenú striekačku s obsahom bielej látky neznámeho pôvodu.
Z predmetnej zápisnice teda vyplýva, že policajti zaistili zatavenú striekačku v súvislosti s vykonávaním bezpečnostnej prehliadky u obvineného (išlo zjavne o vykonávanie bezpečnostnej prehliadky, ktorú upravuje zákon o policajnom zbore), avšak v zápisnici nie je vôbec uvedený dôvod, t. j. prečo bola bezpečnostná prehliadka u obvineného vykonávaná a v spojitosti s akým služobným zákrokom sa bezpečnostná prehliadka vykonávala.
Súd teda primárne skúmal to, či bola bezpečnostná prehliadka vykonaná v súlade s ustanoveniami zákona o policajnom zbore, teda, či vecný dôkaz (zatavená striekačka) bol zistený a zaistený zákonným spôsobom a či je možné ho použiť ako dôkaz v trestnom konaní.
V posudzovanej veci je nesporné, že príslušníci PZ, vykonávali u M. K. tzv. bezpečnostnú prehliadku v zmysle § 22 ods. 1 zákona o policajnom zbore. Podľa uvedeného ustanovenia je policajt oprávnený odňať zbraň, avšak len vtedy, ak sa chce presvedčiť, či osoba, proti ktorej vykonáva služobný zákrok, nemá pri sebe zbraň (ustanovenie § 14 ods.5 zákona o policajnom zbore definuje zbraň ako čokoľvek, čím možno urobiť útok proti telu dôraznejším).
Z citovaného zákonného ustanovenia možno celkom zjavne vyvodiť, že prehliadku osoby v zmysle § 22 ods.1 zákona o policajnom zbore, môže policajt vykonať len ak vykonáva služobný zákrok, teda, ak vykonáva činnosť pri ktorej bezprostredne zasahuje do základných práv a slobôd osoby (§ 9 ods.3 zákona o policajnom zbore) a jej cieľom (účelom) môže byť len bezpečnostná prehliadka osoby, proti ktorej policajt vykonáva služobný zákrok, zameraná na zistenie zbrane, ktorá by mohla ohroziť život alebo zdravie policajta (tzv. bezpečnostný dôvod prehliadky).
Oprávnenie v zmysle § 22 ods.1 zákona o policajnom zbore môže preto policajt využiť napríklad v prípadoch uvedených v ustanoveniach § 17 ods.2, § 17b ods.1, § 18 ods.3, § 19 ods.1, § 23 ods.2 a § 28 ods.2 zákona o policajnom zbore, t. j. vždy v spojitosti s vykonávaním služobného zákroku. V žiadnom prípade tak policajt nemôže urobiť bez vykonávania služobného zákroku, teda len z dôvodu prevencie (napríklad preto, že sa policajtovi osoba zdala „podozrivá“, „nervózna“, či, ako to uvádzali policajti vo svojich výpovediach, že „išlo o osobu, ktorá sa dopúšťa rôznej trestnej činnosti“) a už vôbec tak policajt nemôže urobiť za účelom pátrania po iných veciach (napríklad je neprípustné, ak policajt vykoná osobnú prehliadku osoby, ktorú zdôvodní a deklaruje ako využitie oprávnenia podľa § 22 ods.1 zákona o policajnom zbore, pričom pri prehliadke sa zameriava na hľadanie omamných alebo psychotropných látok, tak ako to bolo v posudzovanom prípade). Z hľadiska zákonnosti nesmie využitie oprávnenia podľa § 22 ods.1 zákona o policajnom zbore sledovať iný záujem, než vykonanie bezpečnostnej prehliadky zameranej na zistenie a prípadné zaistenie zbrane.
V posudzovanom prípade však príslušníci PZ v čase, keď vykonávali tzv. bezpečnostnú prehliadku, nevykonávali žiadny služobný zákrok v zmysle zákona o policajnom zbore. Jediným služobným zákrokom, ktorí vo veci vykonali príslušníci PZ v zmysle zákona o policajnom zbore bol postup podľa § 18 ods. 1 (zisťovanie totožnosti), pričom tento služobný zákrok skončil momentom, ako osoba preukázala svoju totožnosť občianskym preukazom. Následné konanie príslušníkov PZ (vykonanie bezpečnostnej prehliadky napriek tomu, že osoby sa nedopúšťali žiadneho protiprávneho konania) už nebolo v súlade so zákonom o policajnom zbore a nešlo teda o výkon služobného zákroku. Policajt nie je oprávnený vyzývať osoby voči ktorým nevykonáva žiadny služobný zákrok a voči ktorým ani nie je dôvod na vykonanie služobného zákroku, aby sa podrobili osobnej prehliadke. Takéto oprávnenie policajta neexistuje a ak tak policajt postupuje, ide o zneužívanie ustanovení zákona o policajtnom zbore a šikanovanie osôb a to len z dôvodu, že ide o trestanú osobu. Inak vo všeobecnosti platí to, že policajt môže využívať oprávnenia na služobný zákrok nie preto, že to zákon polícii umožňuje (formálny dôvod), ale preto, že je na to dôvod predpokladaný zákonom (materiálny dôvod).
Taktiež aj prípadná výzva policajtov, aby si osoba, voči ktorej sa nevykonáva žiadny služobný zákrok, vyložila všetky veci (napríklad na kapotu vozidla) je absolútne neprijateľná a v rozpore so zákonom (obvinený vypovedal, že mu bolo najskôr prikázané vyložiť všetko zo svojich vreciek). Uvedený postup policajtov je evidentne nezákonný, nakoľko oprávnenie policajta vyzvať osobu na vyloženie vecí, ktoré má u seba, taktiež neexistuje, t. j. nie je upravené v zákone o policajnom zbore. Takýto postup policajtov je neprijateľný aj z toho dôvodu, že výzva policajtov na vyloženie vecí je ukladaná osobe ako povinnosť na vyloženie veci, teda ako povinnosť, ktorá musí byť splnená a nie je možnú ju odmietnuť. K uvedenému je potrebné dodať, že ak sa osoba zdala policajtom podozrivá (napríklad pre spáchanie nejakého priestupku), mali povinnosť najskôr takúto osobu poučiť o jeho právach (§ 8 ods. 2 zákona o policajnom zbore) a to najmä o práve, že k priznaniu sa zo spáchania priestupku, či trestného činu ho nemožno nútiť (napríklad primerane podľa § 73 ods. 2 zákona o priestupkoch, či primerane podľa § 34 Tr. por.). Uvedené je podstatné aj preto, že zákaz donútenia k priznaniu zahŕňa nielen právo nevypovedať (právo mlčať), ale aj právo neprispieť žiadnym aktívnym spôsobom, či už priamo alebo nepriamo, k svoju obvineniu.
Zákaz nútiť osobu, aby prispela k svojmu obvineniu, či usvedčeniu teda znamená nielen zákaz nútiť podozrivú, či obvinenú osobu k výpovedi, ale aj zákaz nútiť takúto osobu k súčinnosti alebo k aktívnemu konaniu, ktoré je potrebné na usvedčenie takejto osoby, teda napríklad ide aj o zákaz nútiť podozrivú osobu, aby vydala, či vyložila veci, a to aj veci, ktoré ju môžu „spojiť“ s trestnou činnosťou. V tejto súvislosti možno poukázať na judikatúru Európskeho súdu pre ľudské práva, ktorý judikoval, že ani verejný záujem na odhaľovaní, stíhaní trestného činu a potrestaní páchateľa nemôže ospravedlniť taký postup, ktorý zasahuje do samotnej podstaty práva obvineného na obhajobu, vrátane práva nebyť nutený obviniť sám seba (rozsudok vo veci Heaney a McGuinness v. Írsko z roku 2000). K tomu Európsky súd pre ľudské práva pripomína, že právo neprispieť k obvineniu vlastnej osoby predovšetkým vopred predpokladá, že obžaloba v trestnej veci sa snaží preukázať dôkazy proti obvinenému bez použitia dôkazov získaných metódami donútenia, či nátlaku na obvineného (rozsudok vo veci Saunders v. Spojené kráľovstvo z roku 1996). Čisto teoreticky, ak je osoba k takémuto konaniu políciou neoprávnene vyzvaná (t. j. ku konaniu, aby ako podozrivá osoba vyložila všetky veci, ktoré má pri sebe), mala by byť aspoň políciou, v súlade s § 8 ods. 2 zákona o policajnom zbore, dopredu aj poučená, že splnenie takejto výzvy je založené len na základe dobrovoľnosti s tým, že splnenie tejto výzvy môže osoba odmietnuť v každom prípade a to o to viac, ak by jej splnením mohla predložiť dôkaz proti sebe a tým pádom sa sama obviniť z protiprávneho konania.
Ak teda príslušníci PZ, aj napriek absencii služobného zákroku, vykonali tzv. bezpečnostnú priehliadku osoby, konali v rozpore s ustanovením § 22 ods. 1 zákona o policajnom zbore, ktoré toto oprávnenie priznáva policajtom len pri výkone služobného zákroku. Navyše, zo svedeckých výpovedí príslušníkov PZ, najmä svedka V. R. je úplne evidentné, že bezpečnostnú prehliadku vykonávali len preto, že išlo o M. K., teda malo ísť o osobu, ktorú mali poznať ako osobu dopúšťajúcu sa trestnej činnosti a preto sa ho rozhodli skontrolovať ako aj osádku motorového vozidla. Cieľom príslušníkov polície teda nebolo primárne vykonávanie služobného zákroku (napríklad predvedenie osoby za účelom podania vysvetlenia, podozrenie zo spáchania priestupku a podobne), pri ktorom by len sekundárne vykonali bezpečnostnú prehliadku za účelom zistenia zbrane, ale cieľom príslušníkov polície bolo od samého počiatku len preventívne vykonanie osobnej prehliadky a to len z dôvodu, že išlo o osobu, ktorá už v minulosti bola súdne trestaná. Takýto dôvod bezpečnostnej prehliadky však ustanovenie § 22 ods. 1 neumožňuje.
Je absolútne v rozpore so zákonom, ak policajt „skúša“ či osoba, ktorá sa mu len zdá z nejakého subjektívneho dôvodu podozrivá, respektíve ani sa mu nezdá podozrivá, ale bola v minulosti odsúdená, nepácha trestnú činnosť (napríklad nemá u seba omamné látky) a na toto „skúšanie“ využíva (či skôr zneužíva) ustanovenie § 22 ods. 1 zákona o policajnom zbore s tým, že ak sa mu podozrenie potvrdí, takúto osobu zadrží podľa ustanovení Trestného poriadku a ak nie, tak jej vráti veci, ktoré osoba musela vyložiť, respektíve, ktoré jej boli nájdené pri osobnej prehliadke, ktorá bola vydávaná za tzv. bezpečnostnú priehliadku. V každom prípade preto platí, že ak nie je dôvod na vykonanie služobného zákroku podľa zákona o policajnom zbore, nie je ani dôvod na vykonanie tzv. bezpečnostnej prehliadky.
V posudzovanej trestnej veci síce príslušníci PZ formálne deklarovali, že u M. K. vykonávali bezpečnostnú prehliadku, avšak materiálne išlo o vykonávanie osobnej prehliadky, na ktorej vykonanie neboli oprávnení.
Na tomto mieste je potrebné zdôrazniť, že ak mali policajti podozrenie zo spáchania trestného činu (napríklad z prechovávania omamných látok, respektíve prechovávania predmetu určeného na výrobu omamných látok, napríklad svedok R. vypovedal, že na zadnom sedadle sa nachádzala kabela s náradím na varenie drog) mali postupovať podľa Trestného poriadku (t. j. vykonať osobnú prehliadku podľa Trestného poriadku so súhlasom prokurátora) a nie ustanovenia Trestného poriadku obchádzať prostredníctvom ustanovenia § 22 ods. 1 zákona o policajnom zbore. Predmetné konštatovanie súvisí s tým, že Trestný poriadok je v pomere špeciality k zákonu o policajnom zbore a to pokiaľ ide o konkrétne podozrenia zo spáchania trestného činu, ktoré sú spojené so zásahmi do základných práv a slobôd fyzických osôb (osobná prehliadka zo strany štátneho orgánu sa vo všeobecnosti považuje za zásah do súkromia fyzickej osoby, pričom právo na rešpektovanie súkromného života je zaradené medzi základné práva a slobody tak Ústavou SR ako aj Európskym dohovorom o ochrane ľudských práv a základných slobôd). Tento pomer špeciality vychádza z toho, že Trestný poriadok, svojou úpravou možnosti vykonať napríklad osobnú prehliadku, poskytuje väčšiu garanciu ochrany základných práv a slobôd fyzickým osobám, než zákon o policajnom zbore, a preto v prípade, že ide o konkrétne podozrenie zo spáchania trestného činu (napríklad zo spáchania trestného činu v súvislosti s prechovávaním omamných látok), musí policajt postupovať pri osobnej prehliadke podľa ustanovení Trestného poriadku.
Súd uzatvára, že vykonanie tzv. bezpečnostnej prehliadky bolo príslušníkmi PZ vykonané v rozpore s ustanovením § 22 ods. 1 zákona o policajnom zbore a preto dôkaz získaný z takéhoto postupu nemožno použiť v trestnom konaní.
Len pre úplnosť súd dodáva, že policajt je v zmysle § 18 ods. 1 zákona o policajnom zbore oprávnený vyzvať osobu, ak je to potrebné na plnenie úloh podľa zákona o policajnom zbore, aby preukázala svoju totožnosť. Úlohy policajného zboru definuje ustanovenie § 2 zákona o policajnom zbore, pričom policajti v zápisnici neuviedli žiadny dôvod v zmysle tohto ustanovenia, avšak súd akceptuje, že konanie osoby, ktorá sa má hádať s inou osobou a ide o osobu, ktorú už policajti poznajú z vlastnej rozhodovacej činnosti, mohlo vyvolať u policajtov podozrenie, napríklad z toho, že by mohlo ísť o osobu, na ktorú je vyhlásené pátranie (§ 2 ods. 1 písm. l zákona o policajnom zbore). Súd preto výzvu policajtov na preukázanie totožnosti považuje za súladnú s ustanovením § 18 ods. 1 zákona o policajnom zbore. Využitie tohto oprávnenia zo strany polície treba považovať za služobný zákrok v zmysle § 9 ods. 3 zákona o policajnom zbore, ktorý však končí v momente, ak osoba hodnoverným spôsobom preukáže svoju totožnosť. V danom prípade skončil služobný zákrok podľa § 18 ods. 1 zákona o policajnom zbore momentom, keď vyzvaná osoba riadne policajtom predložila občiansky preukaz. Výzvu na preukázanie totožnosti však nemožno spojiť s vykonávaním tzv. bezpečnostnej prehliadky, nakoľko tento služobný zákrok končí dobrovoľným preukázaním totožnosti. Následné vykonanie osobnej prehliadky obvineného bolo preto evidentne v rozpore so zákonom, pretože príslušníci PZ nemali židny zákonný dôvod takúto prehliadku vykonať (to, že pri vykonávaní prehliadky sa obvinený pokúsil o útek je tu bez významu, pretože samotný výkon prehliadky bol nezákonný).
V tomto smere súd pripomína, že podľa § 119 ods. 2 Tr. por., môže za dôkaz slúžiť len to, čo bolo získané zákonným spôsobom, t. j. v súlade s ustanoveniami Trestného poriadku, prípadne podľa osobitného zákona (napríklad podľa zákona o policajnom zbore). Ak bol dôkaz získaný v rozpore s Trestným poriadkom, či v rozpore s osobitným zákonom, nemôže slúžiť ako dôkaz v trestnom konaní a nemôže ani prispieť na náležité objasnenie veci (§ 119 ods. 2 Tr. por. argumentum a contrário).
Pokiaľ ide o posudzovanie neúčinnosti získaného dôkazu, tak dôkaz získaný nezákonným spôsobom je podľa povahy a závažnosti porušenia zákona buď absolútne neúčinný (t. j. nemožno k takémuto dôkazu vôbec prihliadnuť a musí byť vylúčený z hodnotenia pri zisťovaní skutkového stavu veci) alebo relatívne neúčinný (t. j. nemožno k nemu prihliadať, avšak len dovtedy, kým sa vada, ku ktorej došlo neodstráni). Pri absolútnej neúčinnosti dôkazu, nie je možné spôsobenú nezákonnosť odstrániť (napraviť).
V posudzovanej trestnej veci ide o absolútnu neúčinnosť získaného dôkazu (zaistených omamných látok), nakoľko tento dôkaz bol získaný nezákonným postupom polície (postupom, ktorý spočíval v hrubom porušení ustanovení zákona o policajnom zbore a obchádzaní ustanovenia Trestného poriadku o osobnej prehliadke), pričom túto nezákonnosť nie je možné odstrániť v ďalšom priebehu konania (išlo o neopakovateľný úkon zo strany polície). Ak by súd pripustil takto získané dôkazy, otvoril by tým dvere svojvôli a nezákonnosti, ktorá by umožňovala nielen štátnym orgánom, ale aj jednotlivcom, aby neoprávnenými zásahmi do práv iných osôb „pátrali“ po trestnej činnosti.
Nad rámec uvedeného súd zdôrazňuje, že za dôkaz, ktorý bol získaný nezákonným spôsobom, sa považuje nielen dôkaz, pri ktorom bola nezákonnosť spôsobená, ale aj každý dôkaz získaný na základe takéhoto dôkazu. Nezákonnosťou sú teda postihnuté aj všetky ďalšie dôkazy, ktoré boli získané na základe nezákonného postupu (ide o tzv. teóriu plodov z otráveného stromu, ktorá vychádza z toho, že všetky dôkazy, ktoré boli získané nezákonne, musia byť vylúčené. Taktiež nemožno použiť ani ďalšie dôkazy, ktoré boli získané priamo alebo nepriamo, ako výsledok nezákonného postupu. Napríklad ak bola nezákonne získaná vec, ktorá je preto postihnutá absolútnou neúčinnosťou, je touto absolútnou neúčinnosťou postihnutá aj napríklad následná vypoveď osoby, ktorá sa v nej prizná, že takúto vec mala pri sebe).
Vzhľadom na všetky uvedené skutočnosti súd opakuje, že dôkaz v podobe zaistených omamných látok pri nezákonne vykonanej tzv. bezpečnostnej prehliadke, nemožno použiť v trestnom konaní, pretože ide o dôkaz získaný nezákonným spôsobom (§ 119 ods. 2 Tr. por.), pričom absolútna neúčinnosť tohto dôkazu sa preniesla aj na výpoveď obvineného, ktorý vypovedal k zaistenej veci a preto ani tútu výpoveď nie je možné pripustiť a použiť v súdnom konaní. Za takéhoto dôkazného stavu nie je v podstate nič (žiadny relevantný dôkaz), ktorý by obvineného spájal so zaistenými omamnými látkami a keďže nezákonnosť nie je možné odstrániť, nie je ani objektívne možné preukázať, že skutok uvedený v obžalobe sa stal takým spôsobom ako je tam popísané (po vylúčení dôkazu získaného tzv. bezpečnostnou prehliadkou nie je možné zákonne preukázať spojitosť medzi skutkom spočívajúcom v prechovávaní metamfetamínu s osobou M. K.). Sud preto musel postupovať s poukazom na ustanovenie § 215 ods. 1 písm. a) Tr. por. a trestné stíhanie vedené proti obvinenému Martinovi Kalnássymu zastaviť.
Súd tak nasledoval svoju vlastnú rozhodovaciu činnosť, keď postupoval podľa zásady, že v skutkovo podobných trestných veciach sa má rozhodovať podobne. Súd preto trestné stíhanie zastavil zhodne ako napríklad v právoplatne skončenej trestnej veci vedenej proti obv. M. B. (sp. zn. 3T 123/2010).
P o u č e n i e: Proti tomuto uzneseniu je prípustná sťažnosť, ktorú je možné podať do troch dní odo dňa doručenia uznesenia cestou Okresného súdu v Pezinku na Krajský súd v Bratislave. Sťažnosť má odkladný účinok (§ 244 ods. 3 Tr. por.).
V Pezinku dňa 11.02.2011 JUDr. Peter Šamko
predseda senátu
Za správnosť vyhotovenia:
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.