Postup Inšpekcie MV SR v skrátenom vyšetrovaní
Predkladaná krátka právna sentencia sa zaoberá právnym rámcom skráteného vyšetrovania Inšpekčnou službou MV SR a je inšpirovaná ojedinelým rozhodnutím prokurátora okresnej prokuratúry, ktoré kladie nové otázky týkajúce sa zákonnosti postupu Inšpekčnej služby MV SR.
Normatívne defilé:
V zmysle § 2 ods. 1 Trestného poriadku: „nikto nemôže byť stíhaný ako obvinený inak než zo zákonných dôvodov a spôsobom, ktorý upravuje tento zákon“. Podľa § 200 ods. 1 Trestného poriadku: „vyšetrovanie sa vykonáva o zločinoch“ a ďalej v zmysle § 200 ods. 2 písm. a) až d) v prípadoch, keď je obvinený vo výkone trestu odňatia slobody alebo na pozorovaní v zdravotníckom ústave okrem prečinov spáchaných vo výkone väzby alebo vo výkone trestu odňatia slobody (a). Ide o náhle úmrtie obvineného vo výkone väzby alebo odsúdeného vo výkone trestu odňatia slobody (b). Ďalej ak ide o trestné činy extrémizmu(c) alebo ak to nariadi prokurátor (d). Pri prečinoch sa vykonáva skrátené vyšetrovanie s výnimkami podľa § 200 ods. 2 Trestného poriadku.
Podľa § 202 ods. 2 Trestného poriadku, skrátené vyšetrovanie o prečinoch, pre ktoré zákon ustanovuje trest odňatia slobody, ktorého horná hranica neprevyšuje tri roky, vykonáva policajt uvedený v § 10 ods. 8 písm. c) až g) ( poverený príslušník PZ, VP, ZVaJS, FS a veliteľ námornej lode) o ostatných vykonáva skrátené vyšetrovanie policajt uvedený v § 10 ods. 8 písm. a) (vyšetrovateľ PZ) a b) (vyšetrovateľ FS).
Merito:
Trestný čin, Krádež podľa § 212 ods. 1, ods. 2, ods. 3 TZ, Ublíženie na zdraví podľa § 156 ods. 1, alebo ods. 2 TZ, Sprenevera podľa § 213 ods. 1 TZ, Podvod § 221 ods. 1 TZ a ďalšie, spájajú okrem toho, že sú pomerne frekventované aj fakt, že sa o nich vedie skrátené vyšetrovanie pričom horná hranica trestnej sadzby neprevyšuje tri roky. Čo však v prípade, ak sa uvedených trestných činov dopustí príslušník PZ ?
V zmysle čl. 14 ods. 1 NMV SR č. 175/2010 z 20.12.2010 je Úrad inšpekčnej služby MV SR vecne príslušný pre trestné činy spáchané príslušníkmi PZ počas trvania služobného pomeru (a), ďalej zo spáchania ktorých je podozrivý príslušník Policajného zboru aj v prípade, ak k spáchaniu trestného činu došlo pred vznikom služobného pomeru (b) a tiež trestné činy súvisiace s trestnými činmi uvedenými v písmene a), ak sú splnené podmienky na spoločné konanie podľa § 18 Trestného poriadku (c) a na záver výberovou príslušnosťou (d). Práve výberová pôsobnosť podľa nariadenia umožňuje ministrovi vnútra SR na základe vlastného posúdenia a na návrh generálneho riaditeľa sekcie kontroly a inšpekčnej služby MV SR opatrením, určiť výberovú pôsobnosť inšpekcie na ostatné zložky PZ (ods. 6).
Faktom však je, že na Inšpekčnej službe MV SR nie je (podľa mojich informácií) zriadená funkcia – poverený príslušník PZ, ale len vyšetrovateľ a vyšetrovanie a skrátené vyšetrovanie v trestnom konaní vedú vyšetrovatelia a nie poverení príslušníci.
Pár otázok na záver:
Namiesto záveru, ponúkam niekoľko provokatívnych právno-aplikačných situácií.
Je vyšetrovateľ Inšpekčnej služby MV SR, oprávnený konať o prečinoch, ktorých horná hranica trestnej sadzby neprevyšuje tri roky, ak sa prečin netýka výnimiek uvedených v § 202 ods.2, a ak áno tak na základe akej právnej normy?
Ak nie, kto vykonáva vyšetrovanie prečinov s hornou hranicou trestnej sadzby do 3 rokov, ak je páchateľom príslušník PZ?
Je v praxi bežné, aby pri prečinoch s hornou hranicou trestnej sadzby do 3 rokov, ktorých sa mali dopustiť príslušníci PZ, nariaďoval prokurátor vyšetrovanie v zmysle § 202 ods. 2 písm. d) Trestného poriadku?
Čo s dôkazmi zabezpečenými v trestnom konaní pri prečinoch s hornou hranicou trestnej sadzby do 3 rokov, ktorých sa mali dopustiť príslušníci PZ, ak neboli naplnené podmienky v zmysle § 200 ods. 2 Trestného poriadku a v ktorých viedol skrátené vyšetrovanie vyšetrovateľ Inšpekčnej služby MV SR?
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.