Úvodná poznámka JUDr. Peter Šamko
Z nižšie
uvedeného rozhodnutia Najvyššieho súdu SR vyplýva, že najvyšší súd prerušil
odvolacie konanie a podal návrh na Ústavný súd SR, ktorý sa týka
preskúmania ústavnosti Inšpekčnej služby Ministerstva vnútra SR. Najvyšší súd SR spochybnil závery
zjednocujúceho stanoviska najvyššieho súdu ohľadne postavenia a pôsobnosti
inšpekčnej služby, pričom sa domnieva, že súčasné postavenie inšpekčnej služby
MV SR nie je v súlade s právnym poriadkom SR a ani s rozhodovacou činnosťou Európskeho súdu
pre ľudské práva. Posledné slovo ohľadne súčasnej právnej úpravy inšpekčnej služby bude mať teda zrejme Ústavný súd SR.
N a j v y š š í s ú d 4 To 5/2016
Slovenskej republiky
U Z N E S E N I E
Najvyšší súd Slovenskej
republiky v senáte zloţenom
z predsedu senátu
JUDr. Martina Piovartsyho a členov senátu JUDr. Pavla Farkaša a
JUDr. Štefana Harabina
na neverejnom zasadnutí 04. júla 2017, v trestnej veci obţalovaného
npráp. R. S . a spol. stíhaného pre zločin prijímania úplatku podľa § 329
ods.
1, ods. 2 Tr. zák. formou spolupáchateľstva podľa § 20 Tr. zák. v jednočinnom
súbehu
s prečinom zneuţívania právomoci verejného činiteľa podľa § 326
ods. 1 písm. c) Tr. zák.
formou
spolupáchateľstva podľa § 20 Tr. zák. v konaní
o odvolaniach obžalovaných
npráp. R. S. a npráp. R. H. proti rozsudku Špecializovaného trestného súdu z 03. decembra 2015, sp. zn. PK-2T/54/2013 takto
r o z h o d o l :
Podľa § 318 ods. 1 Tr. por. s ohľadom na dôvod uvedený v §
283 ods. 5 Tr. por.
p r e r u š u j e konanie o
odvolaniach obţalovaných npráp. R. S. a npráp. R. H. vedené na
Najvyššom súde Slovenskej republiky pod sp. zn. 4 To 5/2016, ktoré podali proti
rozsudku
Špecializovaného trestného súdu z 03. decembra 2015, sp. zn. PK-2T/54/2013,
ktorým boli
uznaní vinnými zo zločinu prijímania úplatku
podľa § 329 ods. 1, ods. 2 Tr. zák. formou
spolupáchateľstva podľa § 20 Tr.
zák. v jednočinnom súbehu
s prečinom zneuţívania
právomoci verejného činiteľa podľa § 326 ods. 1 písm. c) Tr. zák. formou spolupáchateľstva podľa § 20 Tr. zák. na skutkovom základe uvedenom v tomto rozsudku za čo im boli podľa § 329 ods. 2 Tr. zák. s pouţitím § 38 ods. 2 Tr. zák. § 36 písm. j) Tr. zák., § 37 písm. h) Tr. zák. s pouţitím § 41 ods. 1 Tr. zák. uloţené úhrnné tresty odňatia slobody vo výmere 5 (päť) rokov a 2 (dva) mesiace (obţ. npráp. R. S.) a 5 (päť) rokov (obţ. npráp. R. H.) s ich výkonom podľa § 48 ods. 2 písm. a) Tr. zák. v ústave s minimálnym stupňom stráţenia a podľa § 61 ods. 1, ods. 2 Tr. zák. im bol uloţený aj trest zákazu činnosti spočívajúci v zákaze výkonu zamestnania, povolania, funkcie alebo takých činností, ktoré sú spojené s výkonom právomoci verejného činiteľa na 5 (päť) rokov,
až do doby,
kedy bude najvyššiemu
súdu doručený nález
Ústavného súdu
Slovenskej republiky (čl.
144 ods. 2 Ústavy Slovenskej
republiky) týkajúci sa toho,
či všeobecne záväzný právny predpis nižšej
právnej sily je v rozpore so všeobecne
záväzným právnym predpisom vyššej právnej sily
alebo s medzinárodnou zmluvou.
O d ô v o d n e n i e
Rozsudkom Špecializovaného trestného súdu z 03. decembra 2015, sp. zn.
PK-2T/54/2013
boli obţalovaní npráp. R. S. a npráp. R. H. uznaní vinnými zo zločinu
prijímania úplatku podľa § 329 ods. 1, ods.
2 Tr. zák. formou spolupáchateľstva podľa § 20
Tr. zák. v jednočinnom súbehu s prečinom
zneuţívania právomoci verejného činiteľa podľa §
326
ods. 1 písm. c)
Tr. zák. formou
spolupáchateľstva podľa § 20 Tr.
zák.
na
skutkovom základe uvedenom v tomto rozsudku. Za to im boli podľa § 329 ods. 2
Tr. zák.
s pouţitím § 38 ods. 2 Tr. zák., § 36 písm.
j) Tr. zák., § 37 písm. h) Tr. zák. a s pouţitím § 41
ods. 1
Tr. zák. uloţené
úhrnné tresty odňatia
slobody na 5 rokov
a 2 mesiace
(obţ. npráp. R. S.) a
5 rokov (obţ. npráp. R. H.) s jeho výkonom podľa § 48 ods. 2 písm. a)
Tr. zák. v ústave s minimálnym stupňom
stráţenia a podľa § 61 ods. 1, ods. 2 Tr. zák. im bol
uloţený aj trest zákazu činnosti
spočívajúci v zákaze výkonu zamestnania, povolania, funkcie
alebo takých činností, ktoré sú
spojené s výkonom právomoci verejného činiteľa na 5 rokov.
Proti tomuto rozsudku podali odvolania obidvaja obţalovaní voči výrokom o vine a treste, pričom obţalovaný npráp. R. H. v priebehu trestného stíhania (v záverečnej reči prostredníctvom obhajcu na hlavnom pojednávaní 30. novembra 2015) o. i. namietol aj to, ţe inšpekčná sluţba Policajného zboru, ktorá vec vyšetrovala, nie je oprávnená konať v zmysle Trestného poriadku. Hoci v písomnom odôvodnení odvolaní podaných prostredníctvom obhajcov obţalovaní túto skutočnosť nenamietali, v zmysle § 317 ods. 1 Tr. por. posledná veta a so zreteľom na ustanovenie § 371 ods. 1 písm. e) Tr. por. táto skutočnosť by odôvodňovala podanie dovolania.
Trestné kolégium Najvyššieho súdu Slovenskej republiky
prijalo 29. septembra 2016
Stanovisko 95/2015 (s rozdielom
jedného hlasu), ktorého
základ tvorí uznesenie
Najvyššieho súdu Slovenskej republiky z 02. júla 2015, sp. zn. 5 Tdo 42/2015 (trestná vec I.
V. a spol.), v ktorom sa ako vyplýva z odôvodnenia, senát v podstate vyjadroval k zákonnosti
právoplatného rozsudku sp. zn. 1 To 1/2015 z 29. mája 2015 a hodnotil jeho závery. Takýto postup Trestný poriadok neumoţňuje a odvolacie senáty sú v rovnakom postavení.
Stanovisko v bode AI. - VI:
I. Okolnosť,
ţe inšpekčná sluţba Policajného zboru je nariadením Ministerstva vnútra
Slovenskej republiky (ďalej len ministerstvo vnútra) zaradená aj do
organizačnej štruktúry
ministerstva vnútra ako úrad inšpekčnej sluţby ministerstva vnútra v rámci
sekcie kontroly a inšpekčnej sluţby ministerstva
vnútra, je výrazom
podriadenosti Policajného zboru ministrovi
vnútra Slovenskej republiky (§ 6 ods. 1 zákona č. 171/1993 Zb. o Policajnom
zbore v znení neskorších
predpisov - ďalej len zákon o Policajnom
zbore) a moţnosti ministra vnútra určiť, ţe sluţbu alebo útvar policajného
zboru nebude riadiť prezident policajného zboru, ale bude riadená „inak“ (§ 6 ods. 2 naposledy označeného
zákona). Také zaradenie nič nemení na tom, ţe inšpekčná sluţba je
súčasťou Policajného zboru ako sluţba aj útvar tohto zboru (§ 4 ods. 1, ods. 2 zákona o Policajnom zbore) a pri činnosti
inšpekčnej sluţby ide o výkon
pôsobnosti (plnenie úloh) Policajného zboru pri odhaľovaní a vyšetrovaní
trestných činov (§ 2
ods. 1 písm. b/ a písm. d/ zákona o Policajnom
zbore), a to prostredníctvom policajtov
(§ 7 ods. 1 zákona o Policajnom zbore).
II. Vyšetrovateľ
Policajného zboru, sluţobne
zaradený do inšpekčnej
sluţby,
je
policajtom v zmysle § 10 ods.
8 písm. a/
Trestného poriadku a poverený príslušník
Policajného zboru, sluţobne zaradený do inšpekčnej sluţby, je policajtom v zmysle § 10 ods. 8 písm. c/ Trestného poriadku.
III. Ţiadosť
o súhlas s pouţívaním informačno - technických prostriedkov podľa zákona
o ochrane súkromia pred odpočúvaním (zák. č.
166/2003 Z. z v znení neskorších predpisov),
podávaná prostredníctvom inšpekčnej
sluţby, je podávaná Policajným zborom, a ak je jej vyhovené, informačno - technický prostriedok je
pouţívaný Policajným zborom (§ 2 ods. 2, § 4 ods. 4 naposledy označeného zákona).
IV. Riadenie v zmysle § 6 zákona o Policajnom zbore ani riadiace vzťahy v rámci
ministerstva
vnútra sa netýkajú trestnoprocesných vzťahov, upravených Trestným poriadkom,
v rámci ktorých ide o vzťah vyšetrovateľa a prokurátora (§ 230 a iné Trestného
poriadku).
V. Okolnosť, ţe vo
veci bol činný
policajt ako vyšetrovateľ
Policajného zboru
alebo poverený príslušník Policajného
zboru (§
10 ods. 8 písm. a/, písm. c/
Trestného
poriadku), aj keď je obvineným príslušník Policajného zboru, nie
je dôvodom na zrušenie
rozsudku v odvolacom alebo dovolacom konaní alebo dôvodom na odmietnutie
obţaloby
a vrátenie veci prokurátorovi v zmysle § 244 ods. 1 písm. h/ Trestného poriadku. Takým dôvodom však môţe byť (samostatne alebo v spojení s inými okolnosťami) konkrétna chyba postupu vyšetrovateľa.
VI. Efektívnosť vyšetrovania trestného činu (a teda ani
zistenie, resp. obvinenie jeho
páchateľa)
v predsúdnom konaní
nie je predmetom
súdneho prieskumu a v tejto
súvislosti
nie je možné
zabezpečiť ochranu práv
poškodeného prostredníctvom všeobecného súdu, postupom podľa Trestného poriadku. To
platí bez ohľadu na moţnosť poškodeného obrátiť
sa v tomto smere
na Ústavný súd
Slovenskej republiky alebo na Európsky súd pre ľudské práva.
Stanovisko
trestného kolégia Najvyššieho súdu
Slovenskej republiky
z 29. septembra 2015 č.
95/2015 (prijaté rozdielom
jedného hlasu), ohľadne zákonnosti
vyšetrovania trestných vecí príslušníkmi inšpekčnej sluţby
Policajného zboru podriadenej
ministrovi vnútra Slovenskej
republiky (ktorý je ústredným
orgánom štátnej správy
podľa
§ 11 písm. c) zák. č. 575/2001 Z. z.), sa nevysporiadalo s judikatúrou
Európskeho súdu
pre ľudské práva (rozsudok z 15. mája 2007 vo veci Ramsahai a iní proti
Holandsku, sťaţnosť
č.
52391/99, rozsudok zo 14. decembra 2010 vo veci Miţigárová proti Slovenskej
republike,
sťaţnosť č.
74832/01, rozsudok z 25. júla
2013 vo veci Kummer proti Českej republike,
sťaţnosť č. 32133/11,
rozsudok zo 16. februára 2012 vo
veci Eremiášová a Pechová
proti Českej republike), ktorá kladie dôraz na praktickú nezávislosť vyšetrovania a absenciu akýchkoľvek väzieb.
V tomto smere vzniká pochybnosť, či inšpekčná sluţba podriadená ministrovi vnútra skutočne spĺňa atribúty nezávislosti a zaručuje dôveru verejnosti k monopolu štátu na pouţitie sily, a to aj vtedy, keď podlieha dozoru prokurátora.
V záujme zosúladenia rozhodovacej činnosti Najvyššieho
súdu Slovenskej republiky
s Ústavným poriadkom Slovenskej
republiky, právom Európskej
únie, judikatúrou
Európskeho súdu pre ľudské práva a právom Rady Európy, je potrebné odvolacie
konanie
v trestnej veci obţalovaných npráp. R. S. a npráp. R. H. vedenej
na Najvyššom súde Slovenskej republiky pod sp. zn. 4To/5/2016, prerušiť a následne
Ústavnému
súdu Slovenskej republiky v zmysle čl. 144 ods. 2, 130 ods. 1 písm. d), § 125
ods. 1 písm. a), písm. b) Ústavy podať
návrh na začatie konania pred Ústavným súdom
Slovenskej
republiky o výklad ustanovení § 4 ods. 1, ods. 2, ods. 3, § 6 ods. 1, ods. 2
zák. č.
171/1993 Zb. o Policajnom zbore v znení
neskorších predpisov, § 2 ods. 1, § 10 ods. 1, ods. 8
písm. a), písm. c), ods. 10 Tr. por. zák. č.
301/2005 Z. z. v znení neskorších predpisov, či sú
v súlade s ustanoveniami článkov 2 ods. 2, 7
ods. 5, 17 ods. 2, 22 ods. 2, 46, 144 ods. 1,
ods. 2, 152 ods. 4, 153, 154c ods. 1, ods. 2
Ústavy Slovenskej republiky, článkov 6 ods. 1, 8
ods. 1, ods. 2 Dohovoru o ochrane ľudských práv a základných slobôd -
spravodlivý proces
a článkov 47, 49 ods. 2, 51, 52 odseky 1, 3 aţ 7, 53 a 54 Charty
základných práv Európskej
únie (2012/C 326/02)
z 26. októbra 2012 hlavy VI
(spravodlivosť) - právo na účinný
prostriedok nápravy a na spravodlivý proces
a hlavy VII (všeobecné ustanovenia upravujúce
výklad a uplatňovanie Charty -
rozsah pôsobnosti), vo vzťahu k zákonnosti a nezávislosti
inšpekčnej
sluţby podriadenej ministrovi
vnútra vyšetrovať trestné
veci príslušníkov
Policajného zboru.
Odvolací senát Najvyššieho súdu Slovenskej republiky preto pred rozhodnutím o týchto odvolaniach obţalovaných je povinný obrátiť sa na Ústavný súd Slovenskej republiky, pretoţe aplikácia ustanovení § 10 ods. 1, ods. 8 písm. c), ods. 10 Tr. por. je rozhodujúca pre rozhodnutie o odvolaniach obţalovaných (R 10/1995).
Odvolací súd - senát Najvyššieho súdu Slovenskej republiky,
ktorému bola preskúmavaná trestná vec pridelená je toho názoru, ţe posúdenie predmetnej otázky vecne nepatrí do pôsobnosti všeobecných súdov, ale Ústavnému súdu Slovenskej republiky. Tento názor je podporený aj vyjadreniami niektorých odborníkov zaoberajúcich sa touto problematikou.
Návrh na začatie konania pred ústavným súdom bude podaný samostatne.
Na základe týchto skutočností bolo rozhodnuté spôsobom uvedeným vo výrokovej časti tohto uznesenia.
P o u č e n i e : Proti tomuto uzneseniu zákon nepripúšťa opravný prostriedok.
V Bratislave 04. júla 2017
JUDr. Martin P i o v a r t s y , v . r .
predseda senátu
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.