Komisia pre vydávanie záväzných stanovísk
rozhodla svojim uznesením č. 1 zo 17. januára 2020 v zložení jej predsedu Mgr. Peta Šufliarskeho a členov komisie Mgr. Evy Kukanovej, JUDR. Ľuboša Bunčiaka, JUDr. Milana Lipovského, JUDr. Pavla Erbena a JUDr. Štefana Grmana CSc., vo veci návrhu na vydanie stanoviska generálneho prokurátora Slovenskej republiky k zjednoteniu postupu prokurátorov v trestnom konaní pri právnej kvalifikácii konania príslušníka Policajného zboru, ktorý vykoná neoprávnenú lustráciu osobných údajov fyzickej osoby v informačných systémoch Policajného zboru a získané osobné údaje fyzickej osoby neoprávnene poskytne inej osobe, aby generálny prokurátor Slovenskej republiky vydal podľa § 11 ods. 1 zákona č. 153/2001 Z.z. o prokuratúre v znení neskorších predpisov v záujme jednotného uplatňovania zákonov a ostatných všeobecne záväzných právnych predpisov
toto stanovisko záväzné pre všetkých prokurátorov, právnych čakateľov prokuratúry a asistentov prokurátorov:
1/ Súbeh prečinu zneužívania právomoci verejného činiteľa podľa § 326 ods. 1 písm. a) Trestného zákona s prečinom neoprávneného nakladania s osobnými údajmi podľa § 374 ods. 1 písm. a) alebo b) Trestného zákona je možný. Nie je vylúčený ani súbeh týchto trestných činov s inými trestnými činmi (napríklad trestnými činmi korupcie).
2/ Zákonné znaky prečinu neoprávneného nakladania s osobnými údajmi podľa § 374 ods. 1 písm. a) Trestného zákona vykonaním neoprávnených lustrácií príslušníkom Policajného zboru v evidenciách vedených Policajným zborom, prípadne v evidenciách, ku ktorým má príslušník Policajného zboru prístup v informačných systémoch Policajného zboru, s následným poskytnutím, sprístupnením alebo zverejnením osobných údajov, sú naplnené vždy. Zákonné znaky prečinu zneužívania právomoci verejného činiteľa podľa § 326 ods. 1 písm. a) Trestného zákona sú naplnené, ak príslušník Policajného zboru v postavení verejného činiteľa poruší zákonom ustanovenú povinnosť v úmysle spôsobiť inému škodu alebo zadovážiť sebe alebo inému neoprávnený prospech vo forme materiálneho alebo nemateriálneho zvýhodnenia alebo zvýhodnenia, na ktoré by verejný činiteľ alebo iná osoba nemala právo. V takom prípade príslušník Policajného zboru vykonáva svoju právomoc spôsobom odporujúcim zákonu, teda poruší povinnosť uloženú v § 48 ods. 3 písm. f) zákona č. 73/1998 Z.z. o štátnej službe príslušníkov Policajného zboru, Slovenskej informačnej služby, Zboru väzeneskej a justičnej stráže Slovenskej republiky a Železničnej polície.
Návrh na vydanie stanoviska generálneho prokurátora Slovenskej republiky k zjednoteniu postupu prokurátorov v trestnom konaní pri právnej kvalifikácii konania príslušníka Policajného zboru, ktorý vykonáva neoprávnenú lustráciu osobných údajov fyzickej osoby v informačných systémoch Policajného zboru a získané osobné údaje fyzickej osoby neoprávnene poskytne inej osobe, predložil na prerokovanie Komisii pre vydávanie stanovísk generálny prokurátor Slovenskej republiky podľa § 12 ods. 2 zákona č. 153/2001 Z.z. o prokuratúre v znení neskorších predpisov na základe podnetu trestného odboru Generálnej prokuratúry Slovenskej republiky.
V Bratislave 17. januára 2020
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.