Zverejnený pokyn Krajskej
prokurátorky v Žiline sa týka aplikácie trestného činu porušovania ochrany
rastlín a živočíchov podľa § 305 Tr. zák., pričom pokyn zaujme najmä tým,
že na strane jednej poušálne prikazuje, aby sa neoprávnené jazdy motorovým
vozidlom v miestach v pokyne uvedených vždy (obligatórne) vyšetrovali
ako trestný čin (a nie ako priestupok) a na strane druhej poušálne zakazuje, aby sa v takýchto
prípadoch aplikoval materiálny korektív § 10 ods. 2 Tr. zák., pričom ak chce orgán činný v trestnom konaní
postupovať inak, musí predložiť krajskej prokuratúre odôvodnenú žiadosť. Pokyn
je v tomto smere pozoruhodný, nakoľko v trestnom práve sa vychádza z toho,
že každý prípad je nutné posudzovať individuálne a nedá sa paušálne tvrdiť
(určovať do budúcna) ako obligatórne kvalifikovať určité konanie (alebo
povedané inak, nie je vražda ako vražda a to platí aj o trestnom čine
podľa § 305 Tr. zák.). Toto celkom určite nie je prístup, ktorý by sa mal v trestnom práve akceptovať.
Vzhľadom k uvedenému pokynu je nutné upozorniť všetkých
hubárov v Žilinskom kraji, aby boli opatrní pri zbieraní hríbov a parkovali
svoje motorové vozidlá na bezpečných miestach, nakoľko pokyn obligatórne prikazuje aj
zaistiť motorové vozidlo s povinnosťou vždy navrhovať trest prepadnutia motorového vozidla (prípadne uloženie ochranného opatrenia zhabania veci).
KRAJSKÁ PROKURATÚRA ŽILINA
Moyzesova 20, 011 04 Žilina
Žilina 07. septembra 2018
krajskej prokurátorky v Žiline por.č.l/2018
všeobecnej povahy (1/ až 5/) a výkladové stanovisko (A/ a B/) k aplikácii § 305 ods. 2 Tr. zák.
V zmysle-§ 42 ods. 1, ods. 2 písm. a) a b) zákona č. 153/2001 Z.z. o prokuratúre v platnom znení a § 29 písm. b) a § 30 písm. d) zákona č. 154/2001 Z.z. o prokurátoroch a právnych čakateľoch prokuratúry v platnom znení, ako aj podľa Článku 2 písm. b) bod. 5 príkazu generálneho prokurátora z 27.04.2006 por .č. 10/2006, ktorým sa upravuje aprobačné oprávnenie na krajských prokuratúrach a v zmysle Článku 2 bodu 2 písm. e) organizačného pokynu krajskej prokurátorky v Žiline zo 06.07.2018 por. č.1/2018, ktorým sa upravujú aprobačné oprávnenia na Krajskej prokuratúre Žilina, nariaďujem nasledovné:
1/ neoprávnená jazda motorovým vozidlom, motorovou trojkolkou, motorovou štvorkolkou, motocyklom alebo skútrom na území s II. a vyšším stupňom ochrany alebo na lesných pozemkoch sa vždy po zistení zo strany o.č.t.k. obligatórne primárne vyšetruje v polohe podozrenia z trestného činu, nemožno vec začať objasňovať v polohe priestupku,
2/ uplatniť materiálny korektiv (§ 10 ods. 2 Tr. zák.) v trestnom konaní možno len pri neoprávnenej jazde, ktorá podľa dostupných zistení aj ostatných okolností výlučne prebiehala iba po ceste s pevným povrchom (asfaltová alebo šotolinová - kamennou drťou celoplošne vysypaná cesta, nie cesta hlinená, resp. poľná),
3/ odklony podľa § 216 Tr. por. (podmienečné zastavenie trestného stíhania), alebo podľa § 220 Tr. por. (zmier) možno v trestnom konaní uplatniť len v prípadoch neoprávnenej jazdy na území s II., III. alebo IV. stupňom ochrany a na lesných pozemkoch s takýmito maximálnymi stupňami ochrany, ak sú splnené na taký postup zákonné podmienky (t.j. ak vzhľadom na osobu obvineného, s prihliadnutím na jeho doterajší život a na okolnosti prípadu možno takéto rozhodnutie považovať za dostačujúce, resp. ak vzhľadom na povahu a závažnosť spáchaného činu, na mieru akou bol trestným činom dotknutý verejný záujem, na osobu obvineného ana jeho osobné a majetkové pomery možno považovať takýto spôsob rozhodnutia za dostačujúci),
4/ v prípadoch neoprávnenej jazdy na území so IV. alebo V. stupňom ochrany je v rámci trestného konania nutné vždy zaistiť motorové vozidlo, motorovú trojkolku, motorovú štvorkolku, motocykel alebo skúter použitý páchateľom a následne okrem iného v rámci vyšetrovania odborným vyjadrením zisťovať ich hodnotu;
možnosť takýchto zaistení aj v ostatných prípadoch tým nie je vylúčená ani inak dotknutá,
5/ v prípadoch neoprávnenej jazdy na území s V. stupňom ochrany je v rámci trestného konania nutné vždy navrhovať prepadnutie, resp. zhabanie motorového vozidla, motorovej trojkolky, motorovej štvorkolky, motocykla alebo skútra použitého páchateľom;
možnosť takýchto návrhov aj v ostatných prípadoch tým nie vylúčená ani inak dotknutá.
Orgán Činný v trestnom konaní môže procesné postupovať inak ako je uvedené v bodoch 2/ až 5/ len po predchádzajúcom súhlase prokurátora Krajskej prokuratúry Žilina, ktorý sa udeľuje na základe písomne predloženej, kvalifikovane odôvodnenej žiadosti, a to vždy cestou prokurátora okresnej prokuratúry poverenéhopre vykonávanie špecializácie na trestnú činnosť proti životnému prostrediupodľa príkazu GP por. č. 9/2008.
Tento pokyn nadobúda účinnosť 01. októbra 2018.
A/ v prípade neoprávnenej jazdy na lesných pozemkoch, ktoré sú zároveň územím s II. a vyšším stupňom ochrany, sa v rámci trestného konania skutok, resp. zavinené konanie formuluje kumulatívne tak vo vzťahu k porušeniu § 31 ods. 1 písm. d) zákona č. 326/2005 Z. z. o lesoch, ako aj vo vzťahu k porušeniu príslušných ustanovení zákona č. 543/2002 Z.z. o ochrane prírody a krajiny (ak ide o II. stupeň ochrany - potom aj vo vzťahu k § 13 ods. 1 písm. a), III. stupeň ochrany - § 14 ods. 1 písm. a) v spojení s § 13 ods. 1 písm. a), IV. stupeň ochrany - § 15 ods. 1 písm. a) v spojení s § 14 ods. 1 písm. a) a v spojení s § 13 ods. 1 písm. a), V. stupeň ochrany - § 16 ods. 1 písm. a) v spojení s § 15 ods. 1 písm. a) v spojení s § 14 ods. 1 písm. a) a v spojení s § 13 ods. 1 písm. a) alebo iné - napr. § 24 ods. 4 písm. a) zákona č. 543/2002 Z.z.).
B/ neoprávnenou jazdou je každá, aj jednorazová alebo prvá jazda motorovým vozidlom, motorovou trojkolkou, motorovou štvorkolkou, motocyklom alebo skútrom na území s II. a vyšším stupňom ochrany alebo na lesných pozemkoch, ktorá nespĺňa podmienky zákonných výnimiek (napr. podľa § 13 ods. 3 aI§ 29 zák. č. 543/2002 Z.z. o ochrane prírody a krajiny alebo podľa § 31 ods. 3 zák. č. 326/2005 Z. z. o lesoch).
Po takmer 10 rokoch od prijatia novely Trestného zákona - aktuálneho ustanovenia § 305 ods. 2 Tr. zák. - skutkovej podstaty neoprávnenej jazdy motorovým vozidlom, motorovou trojkolkou, motorovou štvorkolkou, motocyklom alebo skútrom na lesnom alebo poľnohospodárskom pozemku v rozpore so všeobecne záväznými predpismi na ochranu prírody a krajiny alebo so všeobecne záväznými predpismi na úseku lesného hospodárstva sa stále javí, že tento neželaný fenomén nielen nebol eliminovaný, ale naďalej sa objavuje v podstate celoplošne a má negatívne dopady primárne voči prírode, sekundárne tiež vo vzťahu k tým občanom, ktorý prírodu, resp. prírodné prostredie navštevujú dodržiavajúc stanovené pravidlá, čo má rovnako negatívne následky aj vo vzťahu k erózii právneho povedomia resp. všeobecného rešpektu k právnym predpisom a tým aj oslabovania princípov právneho štátu.
Javí sa preto žiadúce okrem iného zintenzívnenie postihu takéhoto protiprávneho konania oproti jestvujúcemu stavu, a to v prípadoch vážnejších zásahov - neoprávnenej jazdy na území so IV. alebo V. stupňom ochrany aj formou razantnejšieho postihu vo vzťahu k prostriedkom použitým na spáchanie trestného činu a aj v menej závažných prípadoch striktnejším posudzovaním prípadov ako trestných činov a obmedzením ich riešenia v polohe „len" priestupkov.
Nie je žiaduca z hľadiska verejného záujmu tendencia zľahčovania závažnosti takéhoto konania aj zo strany o.č.t.k. (napr. pozícia, že sa jedná v zásade vždy skôr o priestupok, a uvažovať o trestnom čine je na mieste len v prípade, ak bude zistená takáto jazda opakovane alebo len na územiach s najvyšším stupňom ochrany,) je v rozpore so zámerom zákonodarcu - ochranou záujmu chráneného zákonom. Rovnako nemožno zľahčovať neoprávnenú jazdu ani v prípadoch, ak je páchateľ zadržaný na lesnej ceste (hoc aj samotné teleso cesty je viac či menej zdevastované regulárnymi užívateľmi - obhospodarovateľmi lesných pozemkov), nakoľko takáto jazda má vždy aj iné negatívne efekty, okrem rušenia hlasným zvukom motorov v zásade len málokedy sa takáto jazda obmedzí len na lesnú cestu a vo valnej väčšine prípadov takto jazdiace osoby v istom úseku vždy použijú aj trasu, pri ktorej dochádza k poškodzovaniu aj nových plôch prírodného terénu.
Z jednotlivých okresných prokuratúr bola signalizovaná rôzna forma posudzovania týchto prípadov. Daný stav si vyžadoval prijatie minimálnych zjednocujúcich štandardov, ktoré určia základné limity posudzovania takýchtoprípadov a zároveň adekvátnejšie vyjadria záujmy vyplývajúce z účelu trestno- právnej politiky štátu.
Aby bolo možné zohľadniť individuálne okolnosti jednotlivých prípadov, je ponechaná možnosť výnimiek z generálneho usmernenia, kedy bude možné postupovať iným spôsobom, avšak len na základe aprobácie ad hoc nadriadenou prokuratúrou, pričom je nutné postupovať cestou prokurátorov určených, resp. poverených pre vykonávanie špecializácie na trestnú činnosť proti životnému prostrediu podľa príkazu GP por. č. 9/2008, ktorého účelom je práve zvyšovanie kvalifikovaného vybavovania tejto špecifickej agendy, vrátane dosahovania zjednocovania aplikačnej praxe.
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.