vyšší súdny úradník
Špecializovaný trestný súd
Náhrada škody z dôvodu spoluúčasti na daňovom úniku spáchanom treťou osobou, ktorá sama nie je daňovým dlžníkom
Úvodná poznámka
Nižšie uvedené rozhodnutie Súdneho dvora Európskej Únie vo veci Sunico ApSzo dňa 12. 09. 2013C-49/12 [1]nadväzuje na problematiku (ne)možnosti uplatňovania si náhrady škody, resp. nárokov majúcich administratívnoprávnu povahu, pri daňových trestných činoch v adhéznom konaní zo strany štátu, judikovanej v stanovisku trestnoprávneho kolégia Najvyššieho súdu Slovenskej republiky R 71/2017 publikovanom v zbierke č. 8/2017 (ďalej len „Stanovisko“),v ktorom najvyšší súd dospel k odlišným záverom ako Najvyšší súd Českej republiky v uznesení Veľkého senátu trestného kolégia publikované v zbierke rozhodnutí pod číslom R 39/2014.[2]
Závery Stanoviska niektoré senáty najvyššieho súdu vo svojej nedávnej rozhodovacej činnosti rozšírili aj na prípady náhrady škody uplatňovanej si príslušným orgánom pri trestných činoch poškodzovania finančných záujmov Európskej únie podľa § 261 - § 263 Trestného zákona a subvenčného podvodu podľa § 225 Trestného zákona,[3]i keď v tomto prípade je možné spozorovať nejednotnosť rozhodovacej praxe najvyššieho súdu[4] ako aj Špecializovaného trestného súdu[5], pričom uvedené viedlo Špecializovaný trestný súd aj k podaniu prejudiciálnej otázky C-603/19[6], závery z rozsudku ktorej sú univerzálne aplikovateľné aj na problematiku daňových trestných činov.
Podľa Súdneho dvora Európskej Únie, článok 325 ZFEÚ[7] sa má vykladať v tom zmysle, že nebráni ustanoveniam vnútroštátneho práva, ako sa vykladajú vo vnútroštátnej judikatúre, podľa ktorých si štát nemôže v trestnom konaní uplatňovať náhradu škody, ktorá mu bola spôsobená podvodným konaním obvinenej osoby, ktoré má za následok spreneveru finančných prostriedkov z rozpočtu Európskej únie, a v rámci tohto trestného konania nemá k dispozícii nijaké iné konanie, ktoré by mu umožňovalo uplatniť si svoj nárok proti obvinenej osobe, pokiaľ, čo musí overiť vnútroštátny súd, vnútroštátna právna úprava stanovuje účinné konania umožňujúce vrátenie neoprávnene vyplatených príspevkov z rozpočtu Európskej únie.
Na tomto mieste si dovolím citovať veľmi trefnú najmä aj laickej verejnosti pochopiteľné poznámku sudcu Špecializovaného trestného súdu k danej problematike na margo prijatého Stanoviska: „Keď je právnická osoba vydlabaná tekvica, tak namiesto toho aby sme páchateľom dali po krížoch, tak problém zametieme pod koberec.“, ktorá krásne vyjadruje bezútešnosť a absurdnosť celej situácie.
Poľutovaniahodné však je, že osobitne v prípadoch rozsiahlych daňových podvodov (tzv. carouselové podvody – naposledy napr. trestná vec vedená na Špecializovanom trestnom súde pod. sp. zn. PK-2T/12/2020, kde škoda na DPH v zmysle obžaloby predstavuje sumu takmer 10 miliónov Eur), štát úplne rezignoval na vymoženie finančných prostriedkov pri daňových trestných činoch v trestnom konaní na majetku obvinených a pri výsluchu pred vyšetrovateľom v prípravnom konaní zástupca finančnej správy v procesnom postavení poškodeného len suchopárne, a často bez znalosti konkrétnych skutkových okolností trestnej veci, uvedie, že náhradu škody si neuplatňuje, pretože nemôže, s poukazom na Stanovisko, namiesto toho aby váhou svojich argumentov sa aspoň pokúsili rozhodovaciu prax najvyššieho súdu zmeniť.[8]
Právna veta:
Pojem „občianske a obchodné veci“ v zmysle článku 1 ods. 1 nariadenia Rady (ES) č. 44/2001 z 22. decembra 2000 o právomoci a o uznávaní a výkone rozsudkov v občianskych a obchodných veciach sa má vykladať v tom zmysle, že zahŕňa žalobu, ktorou orgán verejnej moci jedného členského štátu požaduje od fyzických a právnických osôb s bydliskom alebo sídlom v inom členskom štáte náhradu škody spôsobenej zločineckou skupinou, ktorej cieľom bolo dopustiť sa podvodu s daňou z pridanej hodnoty splatnou v prvom členskom štáte.
Skutkový stav(z návrhov generálneho advokáta)[9]
Žalobkyňou v konaní pred Østre Landsret (vnútroštátny súd) je The Commissioners for Her Majesty’s Revenue and Customs (ďalej len „HMRC“), finančná správa Spojeného kráľovstva. Svoju žalobu smeruje okrem iného proti spoločnostiam Sunico ApS, Sunico Holdings ApS a M&B Holding ApS, ktoré majú sídlo v Dánsku, ako aj proti dvom fyzickým osobám, ktoré majú bydlisko v Dánsku.
Predmetom konania je nárok na náhradu škody (claim for damages) vo výške 40 391 100,01 GBP, pretože žalovaní sa podieľali na nedovolenej dohode s cieľom dopustiť sa podvodu, ktorá má za následok vznik zodpovednosti (tortius conspiracy to defraud) podľa anglického práva tým, že nezaplatili DPH na výstupe Spojenému kráľovstvu v 719 prípadoch, v ktorých bol tovar predaný pomocou reťazového obchodu cez spoločnosti v Spojenom kráľovstve, v rámci ktorého britské podniky neodviedli z uskutočnených predajov žalobkyni DPH.
HMRC teda podala 17. mája 2010 najprv na anglický High Court of Justice žalobu o náhradu škody vzniknutú z vyššie uvedených konaní. Žalovanými v tomto konaní sú vyššie uvedení účastníci konania, ktorí v Spojenom kráľovstve nie sú platiteľmi dane z pridanej hodnoty. Proti spoločnostiam v reťazovom obchode, ktoré vyviezli tovar zo Spojeného kráľovstva a bola im vrátená DPH, HMRC žalobu nepodala. Uplatňovaný nárok je založený na tej časti anglického právneho poriadku, ktorá sa týka deliktuálnej a kvázideliktuálnej zodpovednosti (tort) za protiprávnu spoluprácu s pomocou nezákonných prostriedkov (unlawful means conspiracy). Konanie pred High Court of Justice v čase doručenia návrhu na začatie prejudiciálneho konania naďalej prebiehalo. Medzinárodná príslušnosť High Court of Justice na toto konanie nie je medzi účastníkmi konania sporná.
Pred podaním žaloby v Dánsku požiadala HMRC dánske daňové orgány o informácie o žalovaných, ktoré jej boli poskytnuté podľa nariadenia Rady č. 1798/2003 zo 7. októbra 2003 o administratívnej spolupráci v oblasti dane z pridanej hodnoty.
Následne žalobkyňa na účely zabezpečenia uplatňovaných nárokov na náhradu škody na Fogedret i København požiadala o nariadenie zabezpečenia nároku formou obstavenia majetku žalovaných. Toto nariadenie zabezpečenia nároku formou obstavenia majetku Østre Landsret vydal 18. mája 2010 a potvrdil ho po sťažnosti žalovaných 2. júla 2010.
Podľa § 634 ods. 1 Civilného poriadku podala HMRC 25. mája 2010, t. j. do jedného týždňa, žalobu týkajúcu sa zabezpečenia pohľadávky na Københavns Byret a opätovne v nej navrhla, aby sa žalovaným uložilo zaplatenie sumy vo výške 40 391 100,01 GBP. Uznesením z 8. septembra 2010 Københavns Byret postúpil konanie na Østre Landsret, ktorý teraz rozhoduje o návrhu na zaplatenie a o tom, či bolo nariadenie zabezpečenia nároku formou obstavenia majetku v súlade s právom.
O prejudiciálnej otázke(z rozsudku Súdneho dvora Európskej Únie)[10]
V tejto súvislosti treba konštatovať, že skutkový základ, z ktorého vychádza návrh predložený pred uvedeným súdom, predstavuje údajné podvodné konanie spoločnosti Sunico a ostatných nerezidentov žalovaných pred daným súdom, ktorým sa vytýka, že sa na území Spojeného kráľovstva podieľali na reťazovom obchode predaja tovaru, ktorého cieľom bolo vytvoriť mechanizmus daňového úniku typu „kolotoč DPH“, ktorý umožňoval únik na tejto dani, ktorá bola splatná na výstupe platiteľom tejto dane v uvedenom členskom štáte, a byť tak skutočnými príjemcami súm získaných týmto daňovým únikom.
Pokiaľ ide o právny základ návrhu Commissioners, ich žaloba proti spoločnosti Sunico sa nezakladá na právnej úprave Spojeného kráľovstva týkajúcej sa DPH, ale na údajnom zapojení sa Sunico do zločineckej skupiny, ktorej cieľom bolo dopustiť sa podvodu, čo v danom členskom štáte patrí do právneho rámca týkajúceho sa deliktuálnej alebo kvázideliktuálnej zodpovednosti.
Rovnako z návrhu na začatie prejudiciálneho konania vyplýva, že Sunico a ostatní nerezidenti žalovaní pred High Court of Justice nie sú platiteľmi DPH v Spojenom kráľovstve, takže nie sú zdaniteľné osoby na účely tejto dane podľa právnej úpravy tohto členského štátu.
Ako Komisia a vláda Spojeného kráľovstva uviedli, Commissioners v danom právnom vzťahu nemajú nijaké zvláštne právomoci, ktoré by sa odlišovali od právomocí vyplývajúcich z predpisov uplatniteľných na vzťahy medzi súkromnoprávnymi osobami. Konkrétne, ako uviedla generálna advokátka v bode 44 svojich návrhov, Commissioners nemajú možnosť na rozdiel od obvyklého postupu pri výkone svojich právomocí v rámci verejnej moci sami vydať exekučný titul, ktorý by im umožňoval vymáhať pohľadávku, ale na tento účel sú za okolností, ako sú okolnosti vo veci samej, odkázaní na riadnu súdnu cestu.
Z toho vyplýva, že právny vzťah medzi Commissioners a Sunico nie je právnym vzťahom založeným na verejnom práve – v prejednávanom prípade daňovom práve – zahŕňajúcom výkon právomocí v rámci verejnej moci.
Isteže, z návrhu na začatie prejudiciálneho konania vyplýva, že suma náhrady škody, ktorú Commissioners požadujú, zodpovedá výške DPH na výstupe splatnej zdaniteľnou osobou v Spojenom kráľovstve. Skutočnosť, že sa rozsah deliktuálnej zodpovednosti Sunico voči Commissioners a výška daňovej pohľadávky, ktorú Commissioners majú voči zdaniteľnej osobe, zhodujú však nemožno samu osebe považovať za dôkaz toho, že žalobaCommissioners pred High Court of Justice patrí do pôsobnosti výkonu verejnej moci, ktorú by Commissioners vykonávali voči spoločnosti Sunico, keďže je nesporné, že právny vzťah existujúci medzi Commissioners a Sunico sa neriadi právnou úpravou Spojeného kráľovstva v oblasti DPH, ale právnou úpravou tohto členského štátu týkajúcou sa deliktuálnej alebo kvázideliktuálnej zodpovednosti.
Vnútroštátnemu súdu však prináleží preskúmať, ako to zdôraznila aj generálna advokátka v bode 45 svojich návrhov, či nedošlo k takémuto využitiu dôkazov, a či sa teda Commissioners v rámci svojej žaloby proti spoločnosti Sunico a ostatným nerezidentom žalovaným pred High Court of Justice nachádzali v rovnakej situácii ako súkromnoprávna osoba.
[1] http://curia.europa.eu/juris/liste.jsf?oqp=&for=&mat=or&jge=&td=%3BALL&jur=C%2CT%2CF&num=C-49%252F12&page=1&dates=&pcs=Oor&lg=&pro=&nat=or&cit=none%252CC%252CCJ%252CR%252C2008E%252C%252C%252C%252C%252C%252C%252C%252C%252C%252Ctrue%252Cfalse%252Cfalse&language=sk&avg=&cid=2005243
[2] Mgr. Václav Kuželík:Uplatňování daňových nedoplatku v adheznímřízení aneb zamyšlení nad jedním přelomovým judikátem Nejvyššího soudu, in Trestní právo č. 1/2020
[3]rozsudok Najvyššieho súdu Slovenskej republiky zo dňa 15. 02. 2018 sp. zn. 5 To/4/2017, rozsudok Najvyššieho súdu Slovenskej republiky zo dňa 21. 05. 2020 sp. zn. 5To/3/2019, rozsudok Najvyššieho súdu Slovenskej republiky zo dňa 21. 05. 2020 sp. zn. 5To/10/2019, rozsudok Najvyššieho súdu Slovenskej republiky zo dňa 13. 05. 2020 sp. zn. 3To/9/2019 alebo rozsudok Najvyššieho súdu Slovenskej republiky zo dňa 20. 3. 2019 sp. zn. 3 To/10/2018, pričom proti rozsudku Najvyššieho súdu Slovenskej republiky zo dňa 21. 05. 2020 sp. zn. 5To/3/2019 a proti uzneseniu Najvyššieho súdu Slovenskej republiky zo dňa 20. 03. 2019 sp. zn. 20. 03. 2019 podal minister spravodlivosti, na základe podnetu poškodených, dovolanie. Rovnako sa na závery stanoviska súdy odvolávajú vo svojich rozhodnutia v prípadoch týkajúcich sa trestných činov skrátenia, neodvedenia a nezaplatenia poistného na sociálne poistenie, verejné zdravotné poistenie a príspevok na starobné dôchodkové poistenie napr. uznesenie Krajského súdu v Trenčíne zo dňa 22. 01. 2020 sp. zn. 3To/102/2019, rozsudok Krajského súdu v Bratislave zo dňa 14. 11. 2019 sp. zn. 2To/33/2019, rozsudok Krajského súdu v Trnave zo dňa 18. 12. 2018 sp. zn. 6To/44/2018, rozsudok Okresného súdu Veľký Krtíš zo dňa 04. 06. 2018 sp. zn. 3T/126/2017 alebo rozsudok Okresného súdu Piešťany zo dňa 27. 02. 2019 sp. zn. 16T/88/2018
[4] rozsudok Najvyššieho súdu Slovenskej republiky zo dňa 14. 04. 2020 sp. zn. 2To/2/2019 alebo rozsudok Najvyššieho súdu Slovenskej republiky zo dňa 23. 06. 2020 sp. zn. 4To/6/2019
[5]napr. rozsudok Špecializovaného trestného súdu zo dňa 25. 07. 2019 sp. zn. PK-1T/12/2019
[6] http://curia.europa.eu/juris/liste.jsf?oqp=&for=&mat=or&jge=&td=%3BALL&jur=C%2CT%2CF&num=C-603%252F19&page=1&dates=&pcs=Oor&lg=&pro=&nat=or&cit=none%252CC%252CCJ%252CR%252C2008E%252C%252C%252C%252C%252C%252C%252C%252C%252C%252Ctrue%252Cfalse%252Cfalse&language=sk&avg=&cid=2012390
[7] Únia a členské štáty zamedzia podvody a iné protiprávne konanie poškodzujúce finančné záujmy Únie prostredníctvom opatrení, ktoré sa prijmú v súlade s týmto článkom, čo má pôsobiť odradzujúco a tak, aby to poskytlo, v členských štátoch, inštitúciách, orgánoch, úradoch a agentúrach Únie účinnú ochranu.
[8] http://www.pravnelisty.sk/clanky/a885-nad-jednym-stanoviskom-najvyssieho-sudu-slovenskej-republiky
[9]http://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf?text=&docid=136123&pageIndex=0&doclang=sk&mode=lst&dir=&occ=first&part=1&cid=2005243
[10]http://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf?text=&docid=140942&pageIndex=0&doclang=sk&mode=lst&dir=&occ=first&part=1&cid=2005243
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.