V posledných mesiacoch roku 2015 prijala Národná rada Slovenskej republiky viaceré zákony, ktoré priamo alebo nepriamo (ako tzv. prílepky k iným zákonom) menia, respektíve dopĺňajú Trestný zákon ako aj Trestný poriadok. Až na jednu výnimku (pozri nižšie) nadobúdajú tieto zmeny a doplnenia Trestného zákona a Trestného poriadku účinnosť od 01.01.2016. Nasleduje prehlad týchto právnych predpisov:
1/ zákon č. 397/2015 Z. z., ktorým sa na účely Trestného zákona ustanovuje zoznam látok s anabolickým alebo iným hromadným účinkom (účinnosť od 01.01.2016).
Ide o pomerne obsiahlu zmenu Trestného zákona ako aj Trestného poriadku. Pokiaľ ide o zmeny v Trestnom zákone možno spomenúť
- rozšírenie definície pojmu „vec“ na účely Trestného zákona, ktorou sa od 01.01.2016 bude rozumieť aj napríklad pohľadávka (vrátane peňažných prostriedkov na účte v banke). Je zaujímavým, že vecou sa budú rozumieť „peňažné prostriedky na účte“ ako aj „majetkové právo alebo iná peniazmi oceniteľná hodnota“. Nie je celkom zrejmé prečo zákonodarca zvolil tento spôsob vymedzenia pojmu vec, nakoľko peňažné prostriedky na účte sú zároveň majetkovým právom. Vzhľadom k rozšíreniu pojmu vec bude možné útoky na tzv. nematerializované peniaze, či iné pohľadávky podradiť aj napríklad pod skutkovú podstatu trestného činu sprenevery (čo doposiaľ možné nebolo). Len pre úplnosť možno uviesť, že vecou sa od 01.01.2016 bude rozumieť aj napríklad príjem z trestnej činnosti, či listina, ktorá je podkladom uplatnenia si právneho nároku,
- vypustenie vety o zahladení priestupku z ustanovenia § 128 ods. 5 Tr. zák. Vzhľadom k tejto zmene bude bez významu, či došlo alebo nedošlo k zahladeniu priestupku napríklad pri právnej kvalifikácie trestného činu krádeže podľa § 212 ods. 2 písm. f) Tr. zák.,
- nová úprava týkajúca sa nepovoleného nakladania s liekmi, ktorá zavádza nové trestné činy ako napríklad trestný čin neoprávneného zaobchádzania s liekmi, či falšovanie liekov,
- nová úprava základnej skutkovej podstaty trestného činu týrania blízkej a zverenej osoby podľa § 208 Tr. zák. (napríklad vypúšťa sa z nej pojem „týranie“) s tým, že nový odsek 2 zavádza tzv. priestupkové týranie („rovnako ako v odseku 1 sa potrestá, kto bol za obdobný čin v predchádzajúcich dvanástich mesiacoch postihnutý“). Inak je otázkou, ktorý z priestupkov svojou povahou, či závažnosťou možno označiť za obdobný týraniu.
- trestný čin úžery zavádza novú základnú skutkovú podstatu týkajúcu sa spotrebiteľského práva (tu bude zaujímavé sledovať vývoj aplikačnej praxe s poukazom na súhlas poškodeného podľa § 29 Tr. zák.).
- zavádza sa nový trestný čin s názvom „Účasť na bojovej činnosti organizovanej ozbrojenej skupiny na území iného štátu“ (§ 419a),
Pokiaľ ide o zmeny Trestného poriadku je nutné spomenúť najmä
- zmeny v ustanovení § 115 Tr. por. o odpočúvaní telekomunikačnej prevádzky
- úplne nová právna úprava oznámenia údajov o telekomunikačnej prevádzke podľa § 116 Tr. por. (zaujímavosťou je, že príkaz podľa § 116 Tr. por. bude môcť smerovať nielen do minulosti, tak ako to bolo doposiaľ, ale aj do budúcnosti)
- zavádza sa úplne nové prieskumné konanie s názvom „Konanie o preskúmaní zákonnosti príkazu na odpočúvanie a záznam telekomunikačnej prevádzky a príkazu na zaistenie a oznámenie údajov o telekomunikačnej prevádzke“. Toto konanie bude vykonávať Najvyšší súd SR a bude v ňom preskúmavať príkazy vydané podľa § 115 a § 116 Tr. por. z hľadiska ich zákonnosti a to až po právoplatnosti skončenia trestného konania (nie je však jasné čo sa stane s právoplatným rozsudkom súdu, ak Najvyšší súd SR vysloví nezákonnosť napríklad príkazu podľa § 115 Tr. por., či v konaní o dovolaní bude možné namietať aj zákonnosť týchto príkazov, keďže na ich prieskum bude určené osobitné prieskumné konanie podľa § 362f a či dovolací súd bude viazaný výsledkom konania podľa § 362f)
- nová úprava rozhodovania týkajúca sa rozhodovania o väzbe v prípad, ak sa povolí obnova konania a zruší sa výrok o treste, ktorý odsúdený doposiaľ vykonával (§ 403 Tr. por.). Táto nová právna úprava sa však nevyužije v prípade, ak súd, hoci aj neprávoplatne, rozhodol o povolení obnovy konania do 31.12.2015.
2/ zákon č. 398/2015 Z. z. o európskom ochrannom príkaze v trestných veciach (účinnosť od 01.01.2016).
Z hľadiska zmien Trestného zákona prináša tento zákon úplne novú úpravu tzv. počítačovej kriminality, keď sa nanovo definujú skutkové podstaty trestných činov neoprávneného prístupu do počítačového systému, neoprávneného zásahu do počítačového systému, neoprávneného zásahu do počítačového údaja, neoprávneného zachytávania počítačových údajov a trestný čin výroby a držby prístupového zariadenia, hesla do počítačového systému alebo iných údajov.
3/ zákon č. 401/2015 Z. z. o prokuratúre (účinnosť od 01.01.2016).
Tento zákon dopĺňa Trestný poriadok o novú úpravu „Rozhodovania o zaistených peňažných prostriedkoch v prípravnom konaní“. Uvedená zmena (zjednodušene povedané) reaguje na aplikačné problémy, keď orgány činné v trestnom konaní, či súd, ktorí zaistili peňažné prostriedky na účte v banke nemali zákonné oprávnenie na rozhodnutie o tom, že sa zaistené peňažné prostriedky vrátia napríklad na účet poškodeného, nakoľko bolo preukázané, že vlastnícky patria poškodenému. Po novom bude môcť v prípravnom konaní takéto rozhodnutie voči banke vydať sudca pre prípravné konanie na návrh prokurátora s tým, že proti jeho uzneseniu bude prípustná sťažnosť (je pomerne prekvapivým, že zákonodarca žiadnym spôsobom neupravil rozhodovanie o zaistených peňažných prostriedkoch po podaní obžaloby v konaní pred súdom).
Ďalšou zmenou je, že Generálny prokurátor SR bude môcť zrušovať právoplatné rozhodnutia orgánov činných v trestnom konaní do šiestich mesiacov od právoplatnosti napadnutého rozhodnutia (doposiaľ do bolo do troch mesiacov - § 364 ods. 3 Tr. por.)
4/ zákon č. 440/2015 Z. z. o športe (účinnosť od 01.01.2016).
Predmetný zákon mení Trestný zákon a Trestný poriadok tak, že zavádza nový trestný čin s názvom „Športová korupcia“ (§ 336b) s tým, že tento trestný čin bude spadať do právomoci Špecializovaného trestného súdu.
5/ zákon č. 444/2015 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa Trestný zákon (účinnosť od 01.01.2016) v spojení so zmenou Ústavy SR (ústavný zákon č. 427/2015 Z. z.).
Ide o tzv. protiteroristickú právnu úpravu (ktorá však nezostala len pri terorizme), ktorá zavádza pojem „Trestné činy terorizmu“ (§ 140b) s tým, že v Trestnom poriadku sa menia dôvody väzby (zavedenie tzv. poloobligatórnej väzby pri trestných činoch terorizmu) a predĺženie lehôt zadržania pri týchto trestných činoch. Trestné činy terorizmu budú patriť do právomoci Špecializovaného trestného súdu.
Tento zákona mení aj iné zákony, napríklad zákon o Slovenskej informačnej službe, v ktorom sa upravuje napríklad zámena vecí, predstieraný prevod, používanie legendy, či príkaz súdu týkajúci sa zamedzenia prevádzky webového sídla alebo prístupu na doménové meno. Mení sa aj napríklad zákon o Policajnom zbore, kde sa nanovo upravuje ustanovenie § 23 ods. 2, oprávnenie pri zaisťovaní bezpečnosti civilnej leteckej dopravy a inej hromadnej dopravy, či oprávnenia pri pátraní po hľadanej osobe a nezvestnej osobe.
6/ zákon č. 91/2016 Z. z. o trestnej zodpovednosti právnických osôb (účinnosť od 01.07.2016 – ide o výnimku z uvedených zákonov, nakoľko nenadobúda účinnosť od 01.01.2016).
Okrem zavedenia trestnej zodpovednosti právnických osôb (z ktorej už teraz vyplývajú zaujímavé aplikačné problémy) mení tento zákon aj Trestný zákon s tým, že zavádza nový trestný čin s pomerne krkolomným názvom „Neoprávnené vyrobenie, používanie alebo prechovávanie overovacej značky meradla alebo zabezpečovacej značky meradla“ (§ 219a).
S vyššie uvedenými právnymi predpismi sa možno v plnom rozsahu oboznámiť napríklad na www.zbierka.sk, prípadne na www.slov-lex.sk.
Skutočnosť, že tak dôležité právne predpisy akými sú Trestný zákon a Trestný poriadok sa v podstate v priebehu pár dní menia až šesťkrát a to šiestimi rôznymi zákonmi možno označiť za zjavný legislatívny úpadok. Takýto spôsob prijímania právnych predpisov má skôr črty chaosu než zodpovednej tvorby právnych predpisov. Možno len dúfať, že nový zákon č. 400/2015 Z. z. o tvorbe právnych predpisov a o Zbierke zákonov zmení doterajšiu prax zákonodarcu ohľadne prijímania právnych predpisov, ktorá je zameraná skôr na kvantitu ako na kvalitu a vychádza z toho, že „viac právnych predpisov spôsobí viac právneho štátu“ (tak napríklad spomínaný nový zákon s účinnosťou od 01.04.2016 zakazuje, aby návrh zákona obsahoval novelizáciu iného zákona, ktorá obsahovo nesúvisí s návrhom zákona).
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.