Schválené zmeny trestných kódexov boli publikované v Zbierke zákonov pod číslom 262/2011 Z. z., pričom nadobudnú účinnosť dňa 01.09.2011.
Pokiaľ ide o zmeny v Trestnom zákone tak tie boli predmetom komentára na tejto stránke a to v príspevku „Nad schválenou novelou Trestného zákona“.
Ak sa bližšie pozrieme na obsiahlejšiu novelu Trestného poriadku, tak určite možno oceniť zmeny v doručovaní, precíznejšiu úpravu prehliadky tela a obdobných úkonov, zmeny v súdnom konaní, ktoré (konečne) vypúšťajú obligatórne predbežné prejednávanie obžaloby v senátnych veciach, zavádzajú možnosť uzatvoriť dohodu o vine a treste aj na hlavnom pojednávaní, rozširujú možnosť čítať znalecké posudky aj v prípadoch ak sa znalec naň odvolá, umožňujú čítať len tú časť listinných dôkazov, ktorá sa týka dokazovanej skutočnosti, pričom pozítívnou zmenou je aj možnosť konať v neprítomnosti obžalovaného pri trestných činoch, ktorých horná hranica trestnej sadzby neprevyšuje desať rokov. Taktiež možno oceniť zmeny v úprave trestného rozkazu (ak obvinený, či prokurátor podá odpor len do výroku o náhrade škody, trestný rozkaz vo zvyšných výrokoch bude právoplatný), osobitnú úpravu konania po zrušení rozhodnutia nálezom ústavného súdu, ako aj niektoré zmeny vo vykonávacom konaní (napríklad ohľadne peňažného trestu, či podmienečného prepustenia z výkonu trestu odňatia slobody). Rovnako pozitívne je aj výslovené vyjadrenie zodpovednosti obvineného za včasné zvolenie obhajcu, ako aj to, že zmena obhajcu nie je dôvodom na zmenu už nariadeného úkonu trestného konania.
Tieto zmeny však nemožno považovať za niečo prevratné, či zásadné, nakoľko ide o tzv. povinné minimálne zmeny, ktorých zavedenia sa odborná verejnosť dožadovala už dlhšie časové obdobie. Je na škodu veci, že zákonodarca nebol odvážnejší a zostal len pri nich a nepokúsil sa zrýchliť, sprehľadniť a zjednodušiť trestné konanie zásadnejším spôsobom.
Problémom je aj to, že zákonodarca síce, do určitej miery, zrýchlil konanie pred súdom vyššie spomenutými zmenami, avšak toto zrýchlenie, celkom nepochopiteľne, znova spomalil, a to prechodnými ustanoveniami. Podľa § 567j ods. 2 Tr. por. sa totiž súdne konania, s výnimkou konania o mimoriadnych opravných prostriedkoch, začaté pred 01.09.2011 dokončia podľa doterajších predpisov (začatím súdneho konania sa pritom myslí podanie obžaloby). Z uvedeného ustanovenia teda vyplýva, že vo všetkých tzv. senátnych obžalobách, ktoré na súd napadnú do 31.08.2011 (vrátane) sa bude musieť stále vykonať predbežné prejednanie obžaloby, nebude sa môcť uzatvoriť dohoda o vine a treste na hlavnom pojednávaní alebo pri predbežnom prejednaní obžaloby, nebude sa môcť konať v neprítomnosti obžalovaného ak pôjde o trestný čin, ktorého horná hranica prevyšuje päť rokov a podobne. V týchto konaniach sa nebudú môcť použiť zmeny, ktoré zákon č. 262/2011 Z.z. prináša. Neviem si vysvetliť, prečo zákonodarca takýmto spôsobom upravil prechodné ustanovenie a prečo vo veciach, v ktorých do 01.09.2011 vôbec nebolo začaté hlavné pojednávanie, nie je možné postupovať podľa zmenených ustanovení. To platí nielen na trestné veci, v ktorých ešte nebolo vytýčené hlavné pojednávanie, ale aj na veci, v ktorých už napríklad prebehlo verejné zasadnutie o predbežnom prejednaní obžaloby s tým, že hlavné pojednávanie bolo nariadené po 01.09.2011, respektíve na prípady, v ktorých už bolo začaté hlavné pojednávanie, avšak ešte nebola čítaná obžaloba, nakoľko hlavné pojednávanie bolo odročené. Nevidím žiadny logický, či právny dôvod, ktorý by znemožňoval použiť zmenené ustanovenia aj (minimálne) na veci, v ktorých síce bolo začaté súdne konanie do 31.08.2011, avšak doposiaľ nebola prokurátorom na hlavnom pojednávaní prednesená obžaloba.
Niektoré zmeny v Trestnom poriadku vyvolávajú oprávnené pochybnosti. K tým najdiskutovanejším možno celkom určite zaradiť možnosť ministra spravodlivosti podať dovolanie aj „do skutkového stavu“, ktorý, podľa § 371 ods. 3 Tr. por., „bol na základe vykonaných dôkazov v podstatných okolnostiach nesprávne zistený alebo ak boli pri zisťovaní skutkového stavu závažným spôsobom porušené ustanovenia, ktorými sa má zabezpečiť objasnenie veci“. Ide nepochybne o zavedenie tzv. tretieho stupňa, keď minister spravodlivosti bude môcť podať dovolanie prakticky z totožných dôvodov, ktoré sú doménou odvolacieho konania (pozri napríklad dôvod na zrušenie prvostupňového rozsudku odvolacím súdom podľa § 321 ods. 1 písm. a) Tr. por.). Tu treba navyše upozorniť, že povinnosť zisťovať skutkový stav veci, o ktorom nie sú dôvodné pochybnosti a objasňovať okolnosti svedčiace v prospech ako aj proti obvinenému, majú zásadne len orgány činné v trestnom konaní, ale nie aj súd (§ 2 ods. 10 Tr. por.). Ak je teda súd v dokazovaní pasívny (čo v konečnom dôsledku ustanovenia Trestného poriadku predpokladajú), neporušuje tým žiadne „ustanovenia, ktorými sa má zabezpečiť objasnenie veci“. Dôkazné bremeno má len a výhradne prokurátor (nie aj súd) a ak prokurátor nedokáže alebo nevie usvedčiť obvineného, nemožno to klásť za vinu súdu a už vôbec nemožno od súdu požadovať, aby aktívne preberal na seba povinnosti prokurátora a pomáhal mu v dokazovaní a v objasňovaní veci (to sa týka aj opačného postupu v prospech obvineného). Súd musí dbať na dodržiavanie rovnosti strán (§ 2 ods. 14 Tr. por.) a nevystupovať v pozícii prokurátora, či obhajcu, pretože súd nie je pomocníkom ani jednej zo strán. Súd je arbitrom, ktorý posudzuje, či prokurátor uniesol alebo neuniesol dôkazné bremeno a ak ho neuniesol, hoci ho uniesť mohol, ak by vykonal napríklad ďalšie možné konkrétne dôkazy, je spravodlivým rozhodnutím súdu (v zmysle § 2 ods. 10 Tr. por.) oslobodenie obžalovaného spod obžaloby. Len pre úplnosť treba dodať, že celý trestný proces je postavený na možnosti, nie na povinnosti súdu zasahovať do dokazovania (podľa § 264 ods. 1 Tr. por. súd dokonca ani nemusí odstraňovať rozpory vo výpovediach svedkov a to ani vtedy nie ak sú zásadné, prípadne ak dá strana návrh na ich odstraňovanie, čo vyplýva z použitia slova „môže“ v ustanovení § 264 ods. 1 Tr. por.). Vytýkať súdu nesprávne zisťovanie skutkového stavu veci, či porušovanie ustanovení, ktoré slúžia na objasnenie veci, preto nie je celkom korektné. Podstatným však je to, že takéto vytvorenie tretieho stupňa spôsobom, keď do dovolania „vpašujeme“ akúsi ďalšiu možnosť špeciálneho odvolania pre ministra, porušuje princíp právnej istoty ako aj princíp rovnosti strán v súdnom konaní. Vždy by malo byť len na stranách, či využijú alebo nevyužijú inštitút dovolania (rovnako ako je to aj pri odvolaní) a nie je žiadny objektívny dôvod prečo by mal minister vstupovať do súdneho konania s takými širokými právomocami a prečo by mala byť porušená dvojinštantnosť súdneho konania (to platí nielen pre súčasné zavedenie tzv. tretieho stupňa, ale aj pre možnosť ministra podať dovolanie napríklad proti rozhodnutiu o väzbe a podobne). Treba pripomenúť, že pri zrušení sťažnosti pre porušenie zákona sa kritizovalo práve to, že minister môže zasahovať do trestného konania prostredníctvom mimoriadneho oprávného prostriedku a to aj napriek tomu, že nie je „klasická“ strana. Novovytvorené ustanovenie § 371 ods. 3 Tr. por. je tak akýmsi návratom k sťažnosti pre porušenie zákona a novovytvoreným mimoriadnym opravným prostriedkom. Som názoru, že dovolanie by malo byť, podobne ako odvolanie, doménou len strán v súdnom konaní a malo by sa týkať len procesných, či hmotnoprávnych pochybení.
K inštitútu dovolania je nutné dodať, že lehota na jeho podanie, v prospech obvineného, je neúmerne dlhá (tri roky). Ak si ju porovnáme s lehotou, ktorá je uvedená pri mimoriadnom opravnom prostriedku v prípravnom konaní v zmysle zmeneného § 364 ods. 3 Tr. por. (šesť mesicov), tak nenájdeme žiadny racionálny argument, prečo sa tieto lehoty tak diametrálne odlišujú. V prípravnom konaní pritom prokurátor vydáva rozhodnutia, ktoré sú na úrovni rozhodnutí súdu voči ktorým možno podať dovolanie (napríklad prokurátor rozhoduje o zastavení, či postúpení trestného stíhania voči obvinenému, podmienečne zastavuje trestné stíhanie, zmieruje a podobne). Nie je žiadny dôvod, aby tieto dve lehoty boli tak výrazne odlišné, respektíve prečo by lehota pri dovolaní, v prospech obvineného, mala byť až tri roky. V záujme právnej istoty sa prikláňam k tomu, aby sa lehoty zjednotili na maximálne šesť mesiacov.
Určité pochybnosti vyvolávajú aj zmeny v možnosti súdu čítať výpovede svedkov z prípravného konania bez súhlasu obžalovaného a to vtedy „ak prokurátor navrhol v obžalobe čítať výpoveď svedka a obžalovaný po doručení výzvy podľa § 240 ods. 3, takéhoto svedka nenavrhol vypočuť osobne“. Ak pôjde o podstatného svedka (napríklad usvedčujúceho svedka, ktorého môže prokurátor v obžalobe navrhnúť len prečítať, nakoľko obvineného usvedčuje a nepotrebuje ho teda vypočuť na hlavnom pjednávaní) a obžalovaný doposiaľ nemal možnosť viesť kontradiktórny výsluch takéhoto svedka (nebolo mu to umožnené v prípravnom konaní), pričom obžalovaný na hlavnom pojednávaní vyhlási, že žiada osobný výsluch takéhoto svedka, bude mu musieť súd vyhovieť, a to aj napriek tomu, že po doručení výzvy obžalovaný nenavrhol osobný výsluch svedka, hoci bol o tom poučený. V opačnom prípade by súd postupoval zrejme v rozpore s článkom 6 ods. 3 písm. d) Európskeho dohovoru o ľudských právach, ktorý obvinenému zaručuje možnosť vypočúvať alebo dať vypočuť svedkov proti sebe a dosiahnuť predvolanie svedkov vo svoj prospech za rovnakých podmienok ako svedkov proti sebe. Právo zakotvené v tomto článku Dohovoru nie je absolútne, avšak nepochybne sa týka svedkov, ktorých možno označiť za podstatných (nosných) a ktorí môžu usvedčiť alebo prispieť k usvedčeniu obvineného. Ak je odsúdenie založené výlučne alebo v rozhodujúcej miere na výpovedi osoby, ktorú obvinený nemohol nikdy vypočuť alebo dať vypočuť, práva obhajoby sú skrátené spôsobom, ktorý je nezlučiteľný s článkom 6 Dohovoru (pozri primerane napríklad rozsudok Európskeho súdu pre ľudské práva vo veci Luca v. Taliansko). Na tom nemôže nič zmeniť ani to, že po obdržaní výzvy, obvinený bezodkladne neoznámi súdu osobné vypočutie svedka. Ak sa teda obvinený „zobudí“ až neskôr na hlavnom pojednávaní, prípadne až potom ako si zvolí obhajcu, s ktorým sa poradí (len málo obvinených, ktorí nie sú zastúpení obhajcom vie posúdiť možné dôsledky nevyhovenia výzvy a to aj v tom znení v akom sa zasiela v súčasnosti) a pôjde o podstatného svedka, súd nebude môcť založiť odsúdenie obvineného len na dôkazoch, ktoré boli pred súdom prečítané a ktoré nemohol obvinený spochybniť osobným výsluchom.
Pokiaľ ide o konkrétne zásadnejšie zmeny, ktoré mohol zákonodarca zaviesť do Trestného poriadku, možno uviesť niekoľko z nich:
1/ súdne konanie
Zrejme najväčšou zmenou, ktorá by podstatne zrýchlila a zjednodušila súdne konanie by bolo zrušenie senátov na okresných súdoch, t. j. zavedenie len samosudcovského rozhodovania na okresných súdoch a vypustenie laického prvku. Členenie súdneho konania na senátne a samosudcovské veci trestný proces len zneprehladňuje a v podstate sa nedá racionálne zdôvodniť prečo zločiny s hornou hranicou trestnej sadzby neprevyšujúcou osem rokov môže prejednávať samosudca a vydať dokonca trestný rozkaz (napríklad pre zločin lúpeže podľa § 188 ods. 1 Tr. zák.) a iné zločiny, ktoré ani nemusia byť tak závažné (napríklad zločin podvodu podľa § 221 ods. 1, ods. 3 písm. a) Tr. por., kde je škoda 26.600 Euro) už musí prejednať trojčlenný senát. Ak samosudca dokáže prejednať zločin lúpeže podľa § 188 ods. 1 Tr. zák. a za použitia § 47 ods. 2 Tr. zák. (zásada trikrát a dosť) uložiť aj napríklad trest odňatia slobody na doživotie, celkom určite by zvládol aj konanie a rozhodovanie o majetkových trestných činoch s vysokými škodami, respektíve aj trestné činy vraždy (pri všetkej úcte k prísediacim si treba priznať, že ich prínos pre trestný proces sa preceňuje a až na výnimky je všetko v rukách a na rozhodovaní predsedu senátu, t. j. senát je len forma, ale obsah je len predseda senátu). To ani nehovorím o prípadoch, keď musí súd konať v senáte aj v prípadoch, keď sa prejednáva len menej závažný prečin (napríklad prečin krádeže podľa § 212 ods. 1 Tr. zák.) a to z dôvodu, že prichádza do úvahy uloženie súhrnného alebo spoločného trestu a predchádzajúci trest bol uložený v senáte. Toto obmedzenie taktiež výrazne spomaľuje trestné konanie (ak sa senáty nezrušia, bude potrebné zrušiť aspoň toto obmedzenie, teda ustanovenie § 349 ods. 2 Tr. por.). Ďalším argumentom pre zrušenie senátov na okresných súdoch je to, že prísediaci sú väčšinou osoby vyššieho veku, ktorí často (najmä zo zdravotných dôvodov) sa nemôžu zúčastňovať konania pred súdom a pojednávania musia byť odročované, či dokonca začaté opäť od začiatku, pretože obžalovaní väčšinou nesúhlasia so zmenou v senáte. Zrušením senátov by sa konanie pred súdom prvého stupňa zjednotilo a sprehľadnilo (a to by mohlo platiť aj na špecializovaný trestný súd), odpadli by časté pochybnosti o tom kedy mal alebo nemal súd konať a rozhodovať v senáte (to platí zvlášť pre vykonávacie konanie).
Do úvahy prichádza aj zavedenie zameniteľnosti v osobe sudcu bez súhlasu obvineného. V prípadoch, keď zákonný sudca už nevykonáva funkciu sudcu na danom súde (napríklad z dôvodu preloženia, prerušenia funkcie, či smrti), tak nie je dôvod prečo by jeho rozpojednávané veci nemohol dokončiť iný sudca a to aj bez súhlasu obvineného. Zásada bezprostrednosti (§ 2 ods. 19 Tr. por.) totiž vyžaduje, aby súd prihliadol len na dôkazy, ktoré boli v konaní vykonané (podstatné je, aby dôkazy boli vykonané v konaní pred súdom, nie pred konkrétnym nezameniteľným sudcom).
K zrýchleniu súdnych konaní by mohli prispieť aj zmeny vo vecnej príslušnosti súdov, t.j. úplné vypustenie § 16 Tr. por., nakoľko je nevysvetliteľné, prečo v tomto ustanovení uvedené prípady musia prejednávať len okresné súdy v sídle krajského súdu (prípadne okresné súdy uvedené v osobitnom zákone) a nie okresné súdy v obvode ktorých sa stíhaný skutok stal. Podľa môjho názoru sa nedá racionálne zdôvodniť, prečo obzvlášť závažné zločiny s dolnou hranicou trestnej sadzby vo výške desať rokov môžu prejednávať akékoľvek okresné súdy (napríklad podvod podľa § 221 ods.1, ods. 4 Tr. zák.), avšak už obzvlášť závažné zločiny s dolnou hranicou trestnej sadzby dvanásť rokov (napríklad podielnictvo podľa § 231 ods. 1, ods. 4 Tr. zák.) musia prejednávať okresné súdy v sídle krajského súdu. Taktiež nemá celkom logiku, keď skupinové veci prokurátorom žalované ako spolupáchateľstvo, prejednávajú všetky okresné súdy, avšak ak by tá istá skupinová vec bola v obžalobe kvalifikovaná ako organizovaná skutpina (čo je len určitá forma spolupáchateľstva) už by bol na konanie vecne príslušný okresný súd v sídle krajského súdu. Rozloženie všetkých trestných vecí podľa územných obvodov, kde došlo k spáchaniu skutkov, by bolo najideálnejším, zrejme aj najrýchlejším riešením na ich skončenie a odbremenilo by zaťažené okresné súdy v sídlach krajských súdov.
Pokiaľ ide o samotné hlavné pojednávanie, tak do úvahy prichádza výslovná úprava práva na vzdanie sa lehoty na prípravu na hlavné pojednávanie (v praxi sa často vyskytujú názory, že oprávnené osoby môžu len súhlasiť so skrátením lehoty na prípravu, avšak nemôžu sa jej vzdať). Ďalej možno prispieť k urýchleniu hlavného pojednávania tak, že by už prokurátor nemusel čítať doslova obžalobný návrh, ale stačilo by ak by len v stručnosti predniesol na koho obžalobu podáva, v čom má spočívať trestná činnosť a aká je právna kvalifikácia, respektíve by stačilo, aby sa prokurátor obmedzil len na vyhlásenie, že sa pridŕža písomnej podanej obžaloby (na hlavnom pojednávaní disponuje písomne podanou obžalobou súd, obvinený, obhajca ako aj poškodený a preto nie je dôvod na jej pracné čítanie. V praxi sa vyskytujú aj také obžaloby, ktoré pozostávajú, napríklad z 50. čiastkových útokov jedného poračovacieho trestného činu a ich čítanie na hlavnom pojednávaní trvá aj niekoľko hodín a to aj napriek tomu, že strany aj súd obžalobu poznajú). Taktiež by bolo vhodným vyslovene upraviť, že pred vyhlásením obžalovaného (o vine, či nevine) by súd mohol upozorniť na zmeny v právnej kvalifikácii s tým, že následné vyhlásenie obžalovaného by sa už týkalo zmemenej právnej kvalifikácie (k prípadným zmenám ohľadne vyhlásení obžalovaného pozri bližšie Šamko, P: Praktické problémy súvisiace s vyhláseniami obžalovaného v zmysle § 257 Tr. por., Justičná revue č. 8-9/09, s. 1012 a nasl.).
Schválená novela Trestného poriadku síce umožnila konať hlavné pojednávanie v neprítomnosti obvineného v prípadoch ak ide o trestný čin, ktorého horná hranica zákonom ustanovenej trestnej sadzby neprevyšuje desať rokov (do 01.09.2011 išlo o výšku trestnej szadzby neprevyšujúcu päť rokov), avšak, podľa môjho názoru, nie je žiadny dôvod na to, aby takéto obmedzenie v Trestnom poriadku bolo. Ak sa obvinený bez náležitého ospravedlnenia nedostaví na hlavné pojednávanie a to za situácie, že mu bola riadne doručená obžaloba, výzva, bol poučený o možnosti konať v jeho neprítomnosti a bola zachovaná lehota na prípravu, nie je dôvod nevykonať hlavné pojednávanie v neprítomnosti obvineného a to pri akomkoľvek trestnom čine (za splnenia týchto podmienok by súd mohol vykonať hlavné pojednávanie v neprítomnosti obvineného aj napríklad pri trestnom čine vraždy). Takáto zmena by zrejme výrazne zrýchlila súdne konanie v závažnejších trestných veciach.
V tejto súvislosti je potrebné spomenúť aj ustanovenie § 252 ods. 4 Tr. por., ktoré, okrem iného stanovuje, že hlavné pojednávanie nemožno vykonať ani v neprítomnosti obhajcu obvineného, ak s tým obvinený nesúhlasí. Toto ustanovenie je často zneužívané na účelové odročenia hlavných pojednávaní. Ak nejde o prípad povinnej obhajoby, nevidím dôvod na to, prečo by sa hlavné pojednávanie nemohlo vykonať v neprítomnosti obhajcu, ak sa ten na hlavné pojednávanie nedostavil, hoci bol o jeho konaní riadne upovedomnený. V prípade, že sa nedostavia na hlavné pojednávanie ani obvinený a ani jeho obhajca (bez náležitého ospravedlnenia), nie je dôvod, aby sa hlavné pojednávanie nekonalo v ich neprítomnosti. Ak niekto neospravedlní svoju neúčasť na hlavnom pojednávaní a sú splnené aj ostatné zákonné podmienky, nemožno považovať vykonanie hlavného pojednávania v neprítomnosti obvineného, či obhajcu za krátenie práv obvineného, či obhajcu (samozrejme to by nemalo platiť v prípadoch povinnej obhajoby).
Dokazovanie na hlavnom pojednávaní by bolo vhodným upraviť tak, že by sa upustilo od tzv. monológovej časti výsluchov obžalovaného a svedkov (t. j., že vypočúvaná osoba má najskôr sama opísať všetky rozhodné skutočnosti) a zaviesť len „čisté“ kontradiktórne konanie s tým, že by vypočúvané osoby odpovedali len na kladené otázky (tzv. monológová časť výsluchov je v praxi spravidla len mýtus, nakoľko vypočúvané osoby často nevedia alebo nedokážu súvisle vypovedať bez pomocných otázok. Mlčia, prípadne hovoria úplne od veci, zbytočne zoširoka a podobne. Hlavné pojednávanie sa tak často zdržiava vysloveným „trápením“ svedkov tzv. monológovou časťou, keď by stačilo svedkovi položiť len niekoľko konkrétnych otázok).
Zákonodarca síce novovytvoreným ustanovením § 273 ods. 2 Tr. por. vykonal pokus zamedziť zneužívaniu práv zo strany jednotlivých procesných strán, avšak som názoru, že sa tak malo stať komplexnejšou právnou úpravou, v ktorej by bolo jednoznačne stanovené čo sa už považuje za zneužívanie práva (napríklad za zneužívanie právna na výsluch osoby), prípadne čo už možno označiť za vyslovenú šikanu (napríklad v praxi nezriedka dochádza k šikane vypočúvaných svedkov, či znalcov, keď vypočúvajúci kladie množstvo otázok, ktoré aj nesúvisia s vecou, donekonečna ich opakuje, „tlačí“ svedka k tomu čo chce počuť a podobne). Keďže ide často o obrovské množstvo otázok (napríklad 300), ktorých kladenie trvá aj niekoľko hodín a zväčša ide o otázky, ktoré len útočia na svedka, či obsahovo opakujú to isté len s inými formuláciami, nie je účelným rozhodovať o každej otázke osobitne s tým, že sa námietke vyhovuje. Aby v praxi nevznikali výkladové problémy, bude nutné podrobne upraviť, kedy môže súd skonštatovať zneužitie práva v súdnom procese a kedy môže prikročiť ku krajnému riešeniu a tým je ukončenie výsluchu svedka.
Ďalšou vhodnou úpravou by bolo zavedenie výslovnej úpravy neprípustnosti dôkazov v súdnom konaní a to buď priamo v Trestnom poriadku alebo osobitným zákonom (tak ako sa to navrhuje už pomerné dlhé obdobie odbornou verejnosťou), aby bolo zrejmé aké sú zákonné dôvody nezákonnosti, či neúčinnosti dôkazu s výpočtom dôvodov relatívnej a absolútnej neúčinnosti dôkazov (pozri bližšie napríklad Nett, A.: K problematike neúčinnosti dôkazov podľa novely Trestného poriadku, Justičná revue č. 5/1991, s. 34 – 36). V súvislosti s tým by mali byť taktiež odmietnuté tzv. dôkazy z druhej ruky (z počutia), ktoré sú často skreslené a najmä, zdržujú hlavné pojednávanie výpoveďami osôb, ktoré neboli svedkami skutku a malo by byť upravené aj to, ako nakladať napríklad s dôkazmi, ktoré sú odvodené od nezákonného dôkazu a kedy a či vôbec ich možno použiť (pozri k tomu bližšie napríklad Šámal, P.: Základné zásady trestného konania v demokratickom systéme, Codex Bohemia 1999, s. 281 a nasl.)
Pokiaľ ide o odvolacie konanie, tak súdne konanie by sa zrejme zrýchlilo tým, ak by mal odvolací súd výrazne obmedzený priestor na vrátenie veci prvostupňovému súdu. Ak súd môže prokurátorovi vrátiť obžalobu do prípravného konania len ak zistí závažné procesné chyby, mohlo by to tak byť aj vo vzťahu odvolacieho a prvostupňového súdu (napríklad odvolací súd by mohol vec vrátiť prvostupňovému súdu len z dôvodov uvedených v § 316 ods. 3 Tr. por.), v ostatných prípadoch by bolo povinnosťou odvolacieho súdu, aby vec, po zrušení prvostupňového rozsudku, rozhodol sám (a to prípadne aj po ďalšom vykonanom dokazovaní). Pokiaľ ide o odvolacie konanie, tak je zaujímavým, že to nemá kontradikórny charakter, pričom ak odvolací súd zruší prvostupňový rozsudok a vráti vec na ďalšie konanie a rozhodnutie, nariaďuje práve prvostupňovému súdu, aby vo veci vykonal konkrétne dôkazy a ten je ich povinný vykonať (§ 327 ods. 1 Tr. por.). Ak bolo cieľom nového Trestného poriadku zaviesť súperenie strán na hlavnom pojednávaní a zvýšiť tak ich aktivitu v dokazovaní, nie je jasné, prečo toto súperenie končí už pred odvolacím súdom a ďalšie hlavné pojednávanie pred súdom prvého stupňa, po zrušení rozsudku a vrátení veci, už pokračuje „klasicky“, t.j. je povinnosťou súdu vykonávať dôkazy, prípadne ich opakovať (v ďalšom priebehu hlavného pojednávania preto končí súperenie strán a dokazovanie vykonáva súd).
Sprehľadniť trestné konanie by mohli aj určité čiastkové úpravy, ako napríklad jednoznančná úprava rozhodovania súdov pri príkazoch na zatknutie (aby nevznikali pochybnosti o tom kto má rozhodovať), pričom by sa tak mohlo stať zhodným spôsobom ako je to pri príkaze podľa § 448a Tr. por. (t. j. v konaní pred súdom je príslušný na rozhodnutie predseda senátu alebo samosudca, ktorému je vec pridelená a v prípade jeho neprítomnosti rozhoduje sudca pre prípravné konanie, ktorý vykonáva služobnú pohotovosť).
K týmto čiastkovým úpravám, ktoré by mohli sprehľadniť trestné konanie možno zaradiť aj zjednotenie rozhodovania o ďalšom trvaní väzby po podaní obžaloby v prípadoch, ak je zároveň podaná obvineným aj žiadosť o prepustenie z väzby na slobodu. Pri rozhodovaní o ďalšom trvaní väzby po podaní obžaloby rozhoduje súd tak, že uznesenie je len súčasťou zápisnice (osobitne sa teda nevyhotovuje) a strany môžu podať sťažnosť len ihneď po jeho vyhlásení s tým, že následne sa obratom vec predkladá odvolaciemu súdu. Pri žiadostiach o prepustenie z väzby na slobodu sa musí vyhotovovať osobitne aj uznesenie, ktoré sa aj doručuje, pričom takéto uznesenie môže byť napadanuté sťažnosťou do troch dní od jeho oznámenia. V praxi často dochádza k súbehu rozhodovania o ďalšom trvaní väzby a žiadosti o prepustenie, pričom táto dvojkoľajnosť rozhodovania vyvoláva praktické problémy (napríklad súd rozhoduje jedným uznesením, ktoré má dva výroky, pričom obvinený podá proti rozhodnutiu o ďalšom trvaní väzby sťažnosť, avšak pokiaľ ide o rozhodnutie o prepustení z väzby na slobodu si ponechá lehotu na vyjadrenie).
2/ prípravné konanie
Pokiaľ ide o prípravné konanie, tak o všetkých prečinoch (bez ohľadu na ich trestnú sadzbu) by sa malo vykonávať skrátené vyšetrovanie a mal by ho viesť policajt a to aj vtedy, ak by bol obvinený vo väzbe, či výkone trestu odňatia slobody, respektíve na pozorovaní v zdravotníckom ústave (vyšetrovanie by sa o prečinoch vykonávalo len vtedy, ak by to nariadil prokurátor a len vtedy by vec viedol vyšetrovateľ). Nie je mi jasný dôvod, prečo by sa nemohlo viesť skrátené vyšetrovanie aj v prípadoch, v ktorých je obmedzená osobná sloboda obvineného (v minulosti sa muselo viesť vyšetrovanie napríklad aj vo všetkých veciach, v ktorých bol obvinený mladistvý, čo bolo taktiež predmetom kritiky s tým, že ide o nadbytočnú výnimku, nakoľko to, že je obvinený mladistvý, ešte neznamená, že policajt nezvládne viesť skrátené vyšetrovanie proti nemu. Rovnaké to je aj v prípadoch, keď je obmedzená jeho osobná sloboda). Vyšetrovanie vedené vyšetrovateľom by malo byť obmedzené len na konanie o zločinoch s tým, že ak by sa v priebehu prípravného konania zistilo, že ide o prečin, vyšetrovateľ by bol povinný vyšetrovanie dokončiť a to by mohlo platiť aj opačne (teda, ak by sa zistilo v konaní o prečine krádeže, že ide o zločin lúpeže, dokončil by ho policajt už v rámci klasického vyšetrovania – tým by sa zabránilo neustálemu posúvaniu spisov od vyšetrovateľa k policajtovi a opačne s cieľom, aby sa každý z nich zbavil spisu). Pokiaľ ide o tzv. skrátenú obžalobu, ktorá neobsahuje odôvodnenie, pre zrýchlenie veci by bolo vhodným, aby ju mohol prokurátor podať vo všetkých veciach, v ktorých je možné vydať trestný rozkaz, t. j. pri všetkých prečinoch a pri zločinoch, pri ktorých horná hranica trestnej sadzby nepresahuje osem rokov (ak trestný rozkaz neobsahuje odôvodnenie, nie je dôvod trvať na tom, aby odôvodnenie musela obsahovať obžaloba).
Pre zrýchlenie trestného konania bude potrebné zmeniť aj znenie ustanovenie § 215 ods. 1 písm. a) a písm. c) Tr. por. o zastavení trestného stíhania v prípravnom konaní, pričom by malo byť vypustené slovo „nepochybné“ a malo by byť nahradené iným termínom, napríklad slovným spojením „nebolo dokázané v rozsahu nevyhnutnom na podanie obžaloby“, že sa skutok stal, respektíve, že skutok spáchal obvinený. Táto zmena by lepšie vyhovovala právnej praxi, pričom by nezvádzala orgány činné v trestnom konaní hľadať a dokazovať nepochybnú istotu tam, kde ju nájsť a dokázať nie je možné. K uvedenému je potrebné uviesť, že v dôsledku obmedzených prostriedkov ľudského poznania nikto nemôže dospieť k absolútne istému poznaniu o existencii, či neexistencii nejakého skutkového stavu a vždy sú mysliteľné možnosti, že rozhodné skutočnosti nenastali alebo nastali inak. Kto pochopí medze ľudského poznania, nemôže nikdy predpokladať, že by mohol byť bez akýchkoľvek pochybností presvedčený o existencii nejakého deja a že jeho omyl je absolútne vylúčený. Preto v ľudskom živote platí vysoký stupeň pravdepodobnosti, ktorý vzniká pri starostlivom využití dostupných prostriedkov poznania a možno ho preto považovať za pravdu. Presvedčenie poznávajúceho subjektu o danosti takto zprostredkovaného stupňa pravdepodobnosti je presvedčením o pravde (k uvedenému pozri bližšie napríklad Holländer, P., Filozofie práva. Plzeň: Aleš Čenek, 2006, s. 197 a nasl.).
Vzhľadom k uvedenému by preto malo prokurátorovi stačiť na rozhodnutie len zistenie určitého vyššieho stupňa pravdepodobnosti (teda nie zistenie absolútnej istoty, ktorú objektívne nie je možné dosiahnuť), že sa skutok nestal, prípadne že ho nespáchal obvinený, t. j. na zastavenie trestného stíhania by postačilo len dostatočne odôvodnené pravdepodobné zistenie založené sa starostlivom uvážení všetkých skutočností a na náležitom vyhodnotení všetkých dôkazov. Išlo by teda o nepochybnosť relatívnu (t. j. relatívnu istotu), čo znamená, že orgány činné v trestnom konaní by vykonávali dokazovanie (a to aj v zmysle § 215 ods. 1 Tr. por.) len potiaľ, pokiaľ by pochybovanie o skutku v tom smere, že sa nestal, respektíve, že ho nespáchal obvinený nedávalo logický zmysel. Orgán činný v trestnom konaní by preto zastavil trestné stíhanie podľa § 215 ods. 1 písm. a) alebo písm. c) Tr. por. aj vtedy, ak o skutkovom stave alebo o obvinenej osobe sú určité pochybnosti vyplývajúce z jednotlivých dôkazov, avšak po ich náležitom vyhodnotení a v spojitosti aj s inými dôkazmi, ide o pochybnosti, ktoré už nemožno považovať za logické, rozumné, či dôvodné.
Nie je dôvod nútiť prokurátora k podaniu obžaloby „za každú cenu“, pretože v konaní pred súdom nesie dôkazné bremeno len prokurátor a ak prokurátor nemá dostok relevantných dôkazov na usvedčenie obvineného, je zrejmé, že bude nasledovať oslobodzujúce rozhodnutie súdu. Podávanie obžalôb v takej dôkaznej situácii, keď je každému jasné (aj prokurátorovi), že nie je možné obžalobu v konaní pred súdom „udržať“, je celkom zbytočné a len zaťažuje súdy ako aj prokurátora.
Dlhodobo sa prokláňam k názoru, že bude nevyhnutné podriadiť (aj organizačne a nielen procesne) vyšetrovacie zložky polície pod prokuratúru, nakoľko tá síce vykonáva dozor v prípravnom konaní a prokurátor je tzv. pánom prípravného konania, avšak nemá žiadne nástroje na to, aby zamedzil prieťahom v trestnom konaní, ktoré spôsobuje policajt. Policajti často ignorujú pokyny prokurátora a čakujú na odňatie veci prokurátorom, aby sa jej zbavili, prípadne polemizujú s pokynmi prokurátora, respektíve priamo s prokurátorom a časté sú aj sťažnosti policajtov na prokurátora nadriadeným orgánom prokurátora a to v prípadoch, ak policajt nesúhlasí so spôsobom vykonávania dozoru prokurátora. Takéto správanie sa policajtov (zvýraznené navyše tým, že len malá časť z nich má právnické vzdelanie) značne predlžuje prípravné konanie a nezriedka aj spôsobuje premlčanie trestného stíhnania. Až v prípade, ak by boli vyšetrovacie zložky aj organizačne podriadené priamo pod prokuratúru, bolo by možné hovoriť o tom, že prokurátor je pánom prípravného konania s tým, že ak by policajt nekonal, respektíve nekonal podľa pokynov prokurátora, mohol by prokurátor policajta ihneď disciplinárne potrestať, prípadne preradiť na inú prácu. Takáto právomoc prokurátora by celkom iste zrýchlila postup polície vo vyšetrovaní. Pre určitú objektivitu je však potrebné dodať, že je chybou štátu, že nedokáže vyšetrovacie zložky dostatočne personálne a materiálne vybaviť tak, aby jednotliví policajti mohli dostáť svojej povinnosti a vybavovať pridelené veci bez zbytočných prieťahov.
Možno uzavrieť, že v Trestnom poriadku by sa dali vykonať aj ďalšie zmeny, či zaviesť úplne nové inštitúty, ktoré by mohli zrýchliť, skvalitniť a sprehľadniť trestné konanie, avšak vhodným by bolo, aby sa tak nestalo častými a neprehľadnými čiastkovými novelami, ale aby sa tak stalo v rámci prijatia úplne nového Trestného poriadku.
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.