Úvodná poznámka JUDr. Peter Šamko
V Zbierke zákonov bola pod č. 192/2017 publikovaná vyhláška Ministerstva vnútra SR o rozsahu vykonávania rozhodnutí, opatrení a úkonov trestného konania vo vyšetrovaní alebo skrátenom vyšetrovaní, ktorá nadobúda účinnosť dňom 01.08.2017. Nižšie v texte je uvedené znenie vyhlášky spolu s dôvodovou správou, z ktorej je zrejmé, že bola prijatá z dôvodu nejednotnej aplikačnej praxe policajtov v zmysle § 10 ods. 10 Tr. por. a to v súvislosti s oprávnením podľa § 85 ods. 1 Tr. por. Oprávnenie v zmysle § 85 ods. 1 Tr. por. sa už v novej vyhláške nenachádza. Za pozornosť stojí ustanovenie § 1 písm. a) vyhlášky, ktoré odkazuje na § 4 písm. a) alebo písm. g) vyhlášky, avšak § 4 vyhlášky žiadne písmená nemá.
VYHLÁŠKA
Ministerstva vnútra Slovenskej republiky
z 12.07.2017
o rozsahu vykonávania rozhodnutí, opatrení a úkonov trestného konania vo vyšetrovaní alebo skrátenom vyšetrovaní
Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky podľa § 10 ods. 10 Trestného poriadku v znení neskorších predpisov ustanovuje:
§ 1
Príslušník Policajného zboru zaradený v službe kriminálnej polície, službe finančnej polície, službe poriadkovej polície, službe dopravnej polície, službe železničnej polície, službe hraničnej a cudzineckej polície a inšpekčnej službe (ďalej len „policajt“) je oprávnený vydať uznesenie o
a) začatí trestného stíhania podľa § 199 ods. 1 Trestného poriadku, ak vykonal úkon podľa § 4 písm. a) alebo písm. g),
b) oprave uznesenia podľa § 174 ods. 1 v spojení s § 180 Trestného poriadku.
§ 2
Policajt je oprávnený
a) pribrať do konania tlmočníka podľa § 28 ods. 1 Trestného poriadku,
b) pribrať do konania prekladateľa podľa § 28 ods. 4 Trestného poriadku,
c) predvolať svedka a požiadať o jeho predvedenie podľa § 128 Trestného poriadku,
d) vyžiadať odborné vyjadrenie alebo písomné potvrdenie podľa § 141 ods. 2 Trestného poriadku.
§ 3
Policajt je oprávnený
a) zaistiť na účely trestného konania vec dôležitú pre trestné konanie podľa § 89 ods. 1 Trestného poriadku,
b) prevziať vec podľa § 92 Trestného poriadku,
c) vrátiť vec alebo uložiť vec do úschovy na základe uznesenia podľa § 97 ods. 1 Trestného poriadku,
d) odovzdať vec na predaj na základe uznesenia podľa § 97 ods. 3 Trestného poriadku,
e) vydať vec obvinenému na základe uznesenia podľa § 98 ods. 2 Trestného poriadku,
f) zničiť vec na základe uznesenia podľa § 98 ods. 3 Trestného poriadku,
g) vykonať obhliadku podľa § 154 ods. 1 Trestného poriadku,
h) vykonať prehliadku tela podľa § 155 ods. 1 Trestného poriadku,
i) vykonať odber biologického materiálu podľa § 155 ods. 2 Trestného poriadku,
j) vykonať úkony na zistenie totožnosti osoby podľa § 155 ods. 5 Trestného poriadku,
k) prijať trestné oznámenie podľa § 196 ods. 1 Trestného poriadku,
l) vyhľadať a zabezpečiť dôkazy, aby mohli byť vykonané v ďalšom konaní podľa § 203 ods. 1 písm. b) Trestného poriadku.
§ 4
Zrušuje sa vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 648/2008 Z. z. o rozsahu vykonávania rozhodnutí, opatrení a úkonov trestného konania vo vyšetrovaní alebo skrátenom vyšetrovaní v znení vyhlášky č. 159/2009 Z. z. a vyhlášky č. 226/2012 Z. z.
§ 5
Táto vyhláška nadobúda účinnosť 1. augusta 2017.
Dôvodová správa
A. Všeobecná časť
Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky na základe splnomocňovacieho ustanovenia v § 10 ods. 10 Trestného poriadku predkladá na rokovanie Stálej pracovnej komisie Legislatívnej rady vlády SR pre občianske právo, obchodné právo a trestné právo návrh vyhlášky Ministerstva vnútra Slovenskej republiky o rozsahu vykonávania rozhodnutí, opatrení a úkonov trestného konania vo vyšetrovaní alebo skrátenom vyšetrovaní (ďalej len „návrh vyhlášky“).
V súčasnosti je účinná vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 648/2008 Z. z. o rozsahu vykonávania rozhodnutí, opatrení a úkonov trestného konania vo vyšetrovaní alebo skrátenom vyšetrovaní v znení neskorších predpisov (ďalej len „vyhláška č. 648/2008 Z. z.“), ktorá sa týmto návrhom vyhlášky zrušuje.
Návrh vyhlášky upravuje rozsah rozhodnutí, opatrení a úkonov trestného konania príslušníka Policajného zboru, ktorý nie je vyšetrovateľom Policajného zboru alebo povereným príslušníkom Policajného zboru vo vyšetrovaní alebo skrátenom vyšetrovaní.
Návrh vyhlášky reaguje na rozdielnu prax policajtov podľa § 10 ods. 10 Trestného poriadku (príslušníkov Policajného zboru, ktorí nie sú vyšetrovateľmi Policajného zboru alebo poverenými príslušníkmi Policajného zboru) pri zásahu do osobnej slobody jednotlivca podľa § 85 ods. 1 Trestného poriadku, ktorá negatívne ovplyvňuje postup orgánov činných v trestnom konaní pri objasňovaní trestných činov, ako aj postup súdov pri rozhodovaní a obmedzení osobnej slobody obvinenej osoby. V tejto súvislosti návrh vyhlášky sleduje návrat k pôvodnej a osvedčenej právnej úprave platiacej do 31. januára 2009, ktorá jednoznačným spôsobom ustanovovala okruh subjektov oprávnených zasiahnuť do osobnej slobody jednotlivca.
Tým, že vyhláška č. 648/2008 Z. z. umožnila policajtovi podľa § 10 ods. 10 Trestného poriadku postupovať podľa § 85 ods. 1 Trestného poriadku, došlo k narušeniu zámeru zákonodarcu, aby úkony so zadržanou osobou vykonával ten, kto ju zadržal. Rovnako to platí aj vo vzťahu k rozhodnutiam podľa § 2 ods. 1 vyhlášky č. 648/2008 Z. z., ako aj k úkonom podľa § 4 vyhlášky č. 648/2008 Z. z., s ktorými je ako so zaisťovacími úkonmi spojené začatie trestného stíhania podľa § 199 ods. 1 Trestného poriadku.
Vychádzajúc z uvedeného, ako aj z poznatkov poskytnutých útvarmi vykonávajúcimi vyšetrovanie alebo skrátené vyšetrovanie sa upravuje okruh rozhodnutí a úkonov, ktoré budú môcť podľa návrhu vyhlášky policajti podľa § 10 ods. 10 Trestného poriadku vykonávať.
Predložený návrh vyhlášky nemá vplyvy na rozpočet verejnej správy, na podnikateľské prostredie, sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie, na informatizáciu spoločnosti ani na služby pre občana.
Návrh vyhlášky je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, zákonmi a súčasne je v súlade s právom Európskej únie, ako aj s príslušným splnomocňovacím ustanovením Trestného poriadku.
B. Osobitná časť
K § 1
Navrhovaným ustanovením sa oproti pôvodnej úprave redukuje rozsah uznesení, ktoré môže policajt podľa § 10 ods. 10 Trestného poriadku vydať v zmysle príslušných ustanovení Trestného poriadku a to na vydanie uznesenia o začatí trestného stíhania a opravného uznesenia. Uznesenie o začatí trestného stíhania podľa § 199 ods. 1 Trestného poriadku však môže vydať iba v prípade, ak došlo k začatiu trestného stíhania vykonaním zaistenia veci dôležitej pre trestné konanie podľa § 89 ods. 1 Trestného poriadku alebo obhliadky podľa § 154 ods. 1 Trestného poriadku ako neodkladného a neopakovateľného úkonu, keďže tento inštitút sa využíva a prispieva k väčšej efektívnosti prípravného konania.
K § 2
Navrhovaným ustanovením sa ponecháva rozsah opatrení, ktoré môže policajt podľa § 10 ods. 10 Trestného poriadku vykonať, nakoľko ich výkon negatívne nezasahuje do priebehu trestného konania.
K § 3
Navrhovaným ustanovením sa oproti pôvodnej úprave redukuje rozsah úkonov, ktoré môže policajt podľa § 10 ods. 10 Trestného poriadku vykonať. Tie, ktoré sú neodkladnými, neopakovateľnými alebo zaisťovacími úkonmi, teda nimi dochádza k začatiu trestného stíhania a v praxi spôsobujú aplikačné problémy, sú z navrhovaného znenia vyhlášky vyňaté. Niektoré ďalšie úkony neboli do navrhovanej vyhlášky zahrnuté preto, že sa v praxi využívajú minimálne alebo vôbec.
K § 4
Navrhovaným ustanovením sa zrušuje doterajšia právna úprava.
K § 5
Vzhľadom na dĺžku legislatívneho procesu bol určený termín nadobudnutia účinnosti vyhlášky.
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.